آشپزی

طرز تهیه مرغ ناردونی؛ خورش خوشمزه و اصیل شمالی برای شب یلدا


غذاهایی که می توان در پاییز و زمستان تهیه کرد شامل ناردونی مرغ یا انار مرغ است. این غذا نوعی سوپ بود که با پلو سرو می شد و اصالتاً شمال ایران بود، اما توانست به سایر نقاط ایران برسد و جای خود را در دل همه باز کند. البته رب انار و دانه های انار در طرز تهیه مرغ ناردونی بسیار مهم است. در این غذا می توان از انار تازه یا انار خشک استفاده کرد. در شمال ایران به خصوص مازندران مرغ ناردونی را در تمام فصول با انار خشک می پزند. بسیاری از افراد نیز این غذا را با انار تازه برای شب یلدا تهیه می کنند. چون در پاییز هستیم و در هر خانه ای، در این منطقه انار پیدا می شود آموزش پخت و پز ای بی سی مگمگ طرز تهیه مرغ ناردونی را به شما آموزش می دهد. بیایید اکنون تمرین کنیم و مرغ ناردونی را برای امشب بپزیم.

مواد لازم ناردونی مرغ

مواد لازم برای ناردونی مرغ

  • مرغ: 3 قسمت بزرگ
  • آب انار طبیعی: 1.5 فنجان
  • انار: 1 عدد
  • رب انار: 3 تا 4 قاشق غذاخوری
  • تونگولو: 1 عدد
  • سیر: 3 حبه بزرگ
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم

سینه مرغ ناردونی را از ای بی سی مگبخرید

طرز تهیه ناردونی مرغ

مرغ ناردونی شف طیبه

1.
برای شروع، مرغ را در کارامل، نمک و فلفل فرو کنید تا مزه دار شود.

مرغ ناردونی مجلسی

.
سپس مرغ را با روغن و کره در تابه سرخ می کنیم. مرتع از دو طرف قرمز شده است.

ناردونی مرغ با آجیل

3.
پس از سرخ شدن مرغ، پیازهای ریز خرد شده را از ماهیتابه خارج کرده و داخل قابلمه می ریزیم. پیازها را هم بزنید تا کاملا طلایی شود.

مرغ انار

4.
سیر خرد شده یا خرد شده را وقتی پیاز طلایی شد در ماهیتابه می ریزند.

مرغ ناردونی مازندران

5.
پس از کمی تفت دادن سیر و بلند شدن عطر، رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و با سیر و پیاز تفت دهید. سپس رب انار را اضافه کنید. در این مدت حرارت شعله را زیاد نکنید چون رب انار هرگز نیازی به صدا ندارد و حرارت زیاد طعم آن را خراب می کند.

طرز تهیه ناردون مرغ

6.
پس از اضافه شدن انارها، آب آن را اضافه کرده و اجازه دهید تا بجوشد. بعد از جوشیدن باید مقدار نمک، ترشی و شیرینی سوپ را در این فرآیند تنظیم کنید. اگر رب انار شما خیلی تلخ است یا می خواهید طعم سوپ یکدست شود، می توانید کمی شکر به سوپ اضافه کنید تا طعم آن متعادل شود.

مرغ ناردونی شمالی

7.
پس از سفت شدن سوپ چرخ شده، مرغ سرخ شده را اضافه کنید. مرغ را به آرامی در قابلمه ای قرار دهید تا با آب جوش احاطه شود.

خورش ناردون

8.
در تابه را ببندید و اجازه دهید مرغ در سس به مدت 2 یا 3 ساعت با حرارت ملایم بپزد تا سوپ جا بیفتد. در حین پخت مرغ را برگردانید تا تمام محل پر از سس شود. قبل از سرو، انارهای خرد شده را به سوپ اضافه کنید و بعد از 15 دقیقه شعله بخار را خاموش کنید. توجه داشته باشید که دانه های انار نباید بیش از 15 دقیقه حرارت داده شود، در غیر این صورت رنگ قرمز زیبای خود را از دست داده و سفید می شوند.

طرز تهیه و عکس: مریم ابراهیمی

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا