لوازم خانگی

استراتژی‌های بقا در زلزله


زمینی که زندگی ما به آن وابسته است ممکن است بر سر ما بیفتد. شهرها و خانه های ما ممکن است ویران شود. زمین لرزه ها بلایای طبیعی هستند که ما نمی دانیم در هر مکان یا هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد. بدون شک آمادگی ذهنی و فکری ما برای پذیرش چنین رویدادی بدون شک نقش مهمی در نحوه اقدام به موقع و دقیق ما خواهد داشت. در این مقاله شما را با مشکلات ساده ای که در شرایط سخت قابل حل هستند آشنا می کنیم.

1. در مکانی مناسب پناه بگیرید

در شرایط عادی، خانه خود را بررسی کنید و بهترین مکان را برای سرپناه در صورت وقوع زلزله تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر در محل کار یا در خانه یک دفتر کار سخت دارید، اکنون را به عنوان یک گزینه خوب برای سرپناه در شرایط سخت انتخاب کنید.

. از پنجره ها دور بمانید

ویندوز می تواند نقش فریبنده ای در ذهن شما داشته باشد، اما باید بدانید که در شرایط سخت باید از آنها دوری کرد. برای درک اهمیت موضوع کافی است ضعف بدن خود را در یک آینه بزرگ احساس کنید. در هنگام زلزله، شیشه نه تنها حرکت می کند، بلکه با شکل عجیبی می شکند، بنابراین آسیب های ناشی از آن قابل ترمیم نیست.

3. مثلث زندگی را به خاطر بسپارید

نظریه مثلث زندگی اولین بار توسط داگ کاپ مطرح شد و به نظریه کوپ معروف است.

هیچ چیز قوی نمی تواند شما را از یک سقف در حال فروریختن باز دارد. مثلث زندگی را به خاطر دارید؟ مثلث زندگی نظریه ای برای نجات مردم در هنگام زلزله است که توصیه می شود در کنار اجسام بزرگ و جامد به جای زیر میز یا پنجره پناه بگیرید، مانند ریزش سقف یا جسم سنگین. ، در کنار اجسام بزرگ که تشکیل می شوند فضایی مثلثی شکل وجود دارد که می توانید با ایستادن در کنار آنها بقای خود را تضمین کنید. پوشاندن سر و صورت در هنگام زلزله بسیار مهم است و مهمترین چیز دراز کشیدن یا نشستن است. در هر صورت، حتماً بنشینید زیرا ایستادن احتمال آرامش شما را افزایش می دهد.

4. زیر تخت پناه نبرید

نظریه مثلث زندگی می گوید که شکل اشیا می تواند فضای امنی را برای شما ایجاد کند. بر اساس این برآورد حتی اداره نیز از حفاظت های لازم برخوردار نیست.

یکی از دلایلی که تخت‌ها در هنگام زلزله مکان مناسبی برای سرپناه نیستند این است که در صورت ریزش سقف، این فضای محدود از آنچه هست باریک‌تر می‌شود و می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. اگر شب زلزله می‌آید و در رختخواب هستید، بهتر است پایین بروید و در کنار تخت پناه بگیرید.

شواهد نشان می دهد که اطراف تخت یکی از امن ترین مکان ها در هنگام زلزله است. در صورت امکان، مراقب باشید که از بالش بالای سر خود محافظت کنید. در هر صورت هرگز زیر تخت نروید و به فرزندتان یاد بدهید که این کار را نکند.

5. از پله ها دوری کنید

پله ها را تله زلزله می گویند زیرا اگر در زمان وقوع زلزله شخصی روی یا زیر پله ها یا حتی در وسط پله بایستد، خطر آسیب بسیار زیاد است.

6. حضور در فضای باز

اگر هنگام زلزله بیرون هستید، حتما از مکان هایی با سازه های مصنوعی بلند یا حتی درختان دوری کنید. چراغ‌های الکترونیکی، سیم‌ها و هر چیزی که مانند جرثقیل بالاست در هنگام زلزله خطرناک تلقی می‌شوند. یکی از خطرناک ترین کارها در هنگام زلزله بیرون آمدن از خانه و ایستادن در کنار آن است.

7. چیزها را در دسترس داشته باشید

اگر به هر دلیلی از زلزله خبر دارید یا اگر زلزله رخ داده و جان سالم به در برده اید، حتما چند وسیله اولیه بگذارید. قوطی های بادوام، جعبه کمک های اولیه، حداقل 11 لیتر آب برای هر نفر، ماسک ضد گرد و غبار، رادیو با باتری و چراغ قوه از جمله موارد ضروری هستند.

8. در همه شرایط بدوید

بسیاری بر این باورند که در هنگام وقوع زلزله، زیر میز مکانی امن است، اما برخی این باور را تنها در صورتی زیر میز رد می کنند که از استحکام آن مطمئن باشید و مکان دیگری پیدا نکنید.

یکی از اشتباهاتی که اکثر مردم مرتکب می شوند این است که سعی می کنند سریع از خانه یا خارج از کشور حرکت کنند. دویدن در هنگام زلزله یکی از خطرناک ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید، زیرا همه چیز می تواند از آسمان بر روی سر شما بیفتد و باعث آسیب جدی یا حتی مرگ شود.

9. امنیت خانه را ایجاد کنید

اگر به هر دلیلی متوجه زلزله شدید، حتما پمپ آب و گاز را خاموش کنید. اگر در زمان زلزله در یک فضای بسته بودید و متوجه شدید که سقف فرو ریخته است، مطمئن شوید که در مکانی امن پناه بگیرید و تا زمانی که حرکت کاملا متوقف نشده است، آنجا را ترک نکنید. در هر صورت، نباید فکر کنید که فضای باز امن است، زیرا در طول مسیر خطرات زیادی در انتظار شماست، اگر پناه بگیرید، خطر کمتر می شود. سعی کنید در هنگام وقوع زلزله از کتابخانه، لوستر و حتی میزهای سنگین دوری کنید.

10. ایمنی هنگام رانندگی

اگر در ماشین هستید یا در هنگام زلزله رانندگی می کنید، سرعت خود را کم کنید و سعی کنید در مکانی امن بمانید. مکان امن مکانی است که به ساختمان ها، تیرها، درختان یا سایر ساختمان های خطرناک به ویژه ساختمان های بلند نزدیک نباشد. سوار شدن به ماشین می تواند خطرناک باشد، بنابراین از شما خواسته می شود که از ماشین پیاده شوید و روی زمین نزدیک ماشین پناه بگیرید.

. از تیرک در بیرون برو

بیشتر کشته شدگان این زلزله کسانی بودند که به درهای ورودی پناه بردند. یکی از دلایل این است که اگر در قفل باشد، فردی که زیر تابوت پناه می برد به زور به مکانی ناامن پرتاب می شود.

. حفاظت از حیوانات

آتش نشان جان بال و سگ پیرو او دارسی در طول زلزله به بسیاری از زلزله زدگان نپال کمک کردند.

یک سوال رایج این است که در هنگام زلزله برای حیوانات خانگی چه اتفاقی می افتد؟ آیا باید آنها را رها کرد یا نه؟ مهمترین چیز این است که برنامه داشته باشید و بر اساس آن پیش بروید.

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای شروع فرآیند انجام دهید

1) از یقه یا لوگویی استفاده کنید که جزئیات حیوان خانگی شما را فهرست می کند.

2) استفاده از ریزتراشه هایی که ممکن است در صورت جداسازی ضروری باشد.

3) یک جعبه حمل مناسب بخرید که نام خود و حیوان خانگی تان روی آن نوشته شده باشد. آموزش استفاده از کیف حمل و همچنین نحوه دستگیری و کنترل حیوان خانگی خود در مواقع سخت یکی از مواردی است که باید قبلا تمرین می کردید.

4) اتاق یا مکانی مناسب برای حیوان خانگی خود را در نظر بگیرید که بدون پنجره یا حداقل چند پنجره باشد. بهتر است در صورت وقوع زلزله، حیوانات در این مکان یا به اصطلاح پناهگاه امن باشند. همچنین گیاهان و سموم را از پناهگاه حذف کنید.

5) آموزش حیوانات خانگی یکی از مهم ترین فعالیت هاست. حیوانات خانگی خود را طوری آموزش دهید که در مواقع سخت به آنها آسیب نرسانند و می توانید به موقع آنها را کنترل کنید.

13. بعد از زلزله

یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید این است که منتظر بمانید و تا پایان زلزله از پناهگاه خود خارج نشوید. به یاد داشته باشید که هر زلزله ای می تواند با یک زلزله فاجعه بار همراه باشد. پس تا حد امکان صبور باشید. اگر بعد از زلزله خانه آسیبی ندید سعی کنید دوباره از پله ها پایین بیایید. وقتی از پله ها پایین می روید، بسیار مراقب باشید که پله ها اغلب یکی از آسیب پذیرترین قسمت های خانه هستند. مراقب باشید بعد از زلزله زیاد از پله ها بالا نروید. پله ها ممکن است فرو بریزند.

زمین لرزه می تواند حتی مرگبارتر از زلزله باشد، بنابراین باید منتظر زلزله دیگری در یک یا دو روز، هفته یا حتی یک ماه بود. اگر ساختمان پس از زلزله به شدت آسیب ببیند، مهندس سازه باید از آن بازدید کند. دودکش باید بازرسی شود تا خطر آتش سوزی کاهش یابد. حتی ترک هایی در مجرای که متوجه آن نمی شوید می تواند در آینده مشکل ساز شود. کنترل گاز، روشنایی، آب کثیف و حتی لوله ها در موتورخانه امری ضروری است زیرا همه اینها می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

منبع: outdoorlife Nationalgeographic cdc 360digest fema

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا