لوازم خانگی

3 کتاب برای استفاده از فلسفه در زندگی روزمره


فلسفه، قبل از اینکه به یک رشته دانشگاهی تبدیل شود، تلاشی برای دستیابی به درک عمیق زندگی انسان و بیان روشن و مختصر آن بود. اما زبان پیچیده و سنگین بسیاری از فیلسوفان در دو قرن اخیر باعث می شود که بسیاری از مردم به فلسفه روی بیاورند و آن را درک نکنند. فلسفه تأثیر عمیقی بر زندگی ما داشته است. به عنوان مثال، بحث در مورد اینکه آیا ما مجاز به آزمایش با آرایش حیوانات هستیم، یک موضوع فلسفی است. فلسفه بر حکومت‌داری، سیاست خارجی، سبک زندگی، اقتصاد، فرهنگ، رفتار عمومی، مذهب و دیدگاه‌های تکنولوژیک تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، بسیاری از دولت ها ادعا می کنند که توسط فلاسفه خاصی مانند لیبرال دموکراسی در اروپای غربی و آمریکای شمالی و به دلیل ایده های جان لاک ایجاد شده اند. تشکیل شده است.

همه ما برای زندگی خود سر کار می رویم، دوست پیدا می کنیم، زمانی را به تنهایی می گذرانیم و ممکن است خسته شویم. گاهی به مرگ فکر می کنیم و بعد از ازدواج با همسرمان صحبت می کنیم که آیا می توان در این دنیا فرد جدیدی به دنیا آورد یا خیر؟ ما هر روز به اخبار گوش می دهیم و انواع اخبار مربوط به اقدامات تروریستی را به دلیل اعتقادات قومی یا تعصب مذهبی می شنویم. در مورد همه اینها فلسفه زیادی وجود دارد. در این یادداشت با کتاب‌هایی آشنا می‌شویم که ایده‌ها و باورهای موجود در مورد رویدادها، اتفاقات و اتفاقاتی که روزانه با ما می‌افتد را به ما می‌آموزند.

از قلب تو تا قلب من

از قلب تو تا قلب من کتابی نوشته کارن آرمسترانگ، فیلسوف آمریکایی مقیم نیویورک است. این کتاب ما را با دوازده قدم برای داشتن یک زندگی با فضیلت آشنا می کند. همانطور که می دانید برخی از خرافات باعث درگیری و جنگ میان پیروان ادیان مختلف در سراسر جهان شده و برخی به نام دین بر رنج بشر افزوده است.

کارن آرمسترانگ به عنوان یک دین شناس معتقد است که همه ادیان دارای عنصر شفقت و مهربانی هستند و پیروان ادیان مختلف می توانند زندگی محترمانه و صلح آمیزی را با پیروان خود داشته باشند.دیگر ادیان نیز با وابستگی به همان آموزه های دینی. این کتاب شش سنت اصلی دینی را بررسی می کند: اسلام، مسیحیت، یهودیت، هندوئیسم، بودیسم و ​​کنفوسیوس. در این کتاب، کارن استدلال می‌کند که شفقت نباید همان شفقت باشد، بلکه شفقت «من» را در جای دیگری قرار می‌دهد و به ما کمک می‌کند دیگران را بپذیریم، نه اینکه با دیدی متفاوت به آنها نگاه کنیم.

این کتاب دوازده فصل دارد و درس‌های موجود در آن به ما کمک می‌کند تا در مورد شفقت و شفقت بیشتر بدانیم و متوجه شویم که اطلاعات کمی در مورد جهان داریم. علاوه بر این، ما یاد می گیریم که دشمنان خود را دوست داشته باشیم، چگونه با دیگران صحبت کنیم و با همه مردم همدردی کنیم.

در مرحله بعد باید به محل کار خود نگاه کنیم وکلا، کارآفرینان، سازندگان، پزشکان، معلمان، روحانیون، دامداران، افسران پلیس، افسران پلیس، پرستاران، دستیاران فروش، دستیاران، کتابداران، آشپزها، رانندگان تاکسی، سازمان دهندگان چگونه می تواند یک مسئول پذیرش، نویسنده، منشی، نظافتچی یا بانکدار قانون طلایی را در کار خود اعمال می کنند؟ آیا الزامات واقعی برای یک شرکت یا موسسه مبتنی بر دلسوزی وجود دارد؟ اگر شرکت شما دلسوزتر شود، چه تأثیری بر محیط زیست و جامعه بین المللی خواهد داشت؟ چه کسی برنده جایزه قانون طلایی در محل کار و در کارنامه شماست؟ در جامعه مدرن، ما بر هدف متمرکز هستیم و اغلب آمادگی بیشتری برای نشان دادن عزت یا شفقت داریم.

آیا ما با همکاران و کارمندان به عنوان ابزار برخورد می کنیم و آنها را مجبور به افزایش بهره وری به قیمت سلامت جسمی، روانی و روحی خود می کنیم؟ آیا نیاز به ایجاد مرزهای رقابتی باعث افزایش خودخواهی می شود که ما را در سایر جنبه های زندگی نیز لجباز می کند؟ مغز در حال خزیدن بیشتر به گرسنگی منجر شد تا گرسنگی، نه کمیت. آیا استفاده از کلمه “کافی است” برای ما دشوار است؟

در ای بی سی مگ کتاب هایی از قلب شما تا قلب من بخرید

راهنمای فلسفی زندگی

شرح کوتاهی از راهنمای فلسفی تفکر زنده توسط لوک فری در شش بخش عمده نوشته شده است. این کتاب به موضوعات اصلی و اساسی می پردازد که اغلب ذهن ما را درگیر می کند. یکی از جنبه های مهم این کتاب، معرفی ایده هایی است که به ترتیب زمانی بر زندگی ما تأثیر می گذارد. در بخش اول کتاب معنای فلسفه و معنای رستگاری را می آموزیم، پس از درک این اصول اولیه، به فلسفه یونان می پردازیم و گویی ناامید از آموزه های او بهره می بریم. قسمت سوم کتاب درباره فلسفه قرون وسطی است و در اینجا با مفهوم نجات از راه ایمان آشنا می شویم.

قسمت چهارم کتاب به پیدایش اندیشه های مدرن می پردازد، در این قسمت با اندیشه های روسو و امانوئل کانت و دیدگاه آنها در مورد انسان و اخلاق آشنا می شویم. کانت به عنوان یکی از مهمترین فیلسوفان اخلاق وجدان، در مورد اینکه در زندگی انسان چه باید کرد و چه نباید کرد، حرف های زیادی برای گفتن دارد.

فصل پنجم این کتاب شرحی است بر نظریه انسانیت نیچه و نگاه او به جهان به عنوان یکی از مهم ترین فیلسوفان پست مدرن جهان.

دین ما را در مواجهه با قدرتمندترین چیزی که وجود دارد تهدید می کند. یعنی در مقابل مرگ چه واکنشی نشان می دهد؟ اصولاً با ایمان و عبادت و اصرار بر این که ایمان تنها ایمانی است که می تواند فیض خداوند را در ما القا کند. اگر به خدا ایمان داشته باشی، خداوند تو را نجات خواهد داد. دین بیش از هر فضیلت دیگری به فروتنی نیاز دارد. زیرا از دیدگاه آنها به عنوان بزرگترین متفکران مسیحی از سنت آگوستین تا پاسکال همواره به ما یادآوری کرده اند. فروتنی نقطه مقابل غرور فلسفی است. چرا چنین اتهاماتی به آزاداندیشی وارد می شود؟ نتیجه این است که چون فلسفه نیز می‌گوید مردم را نجات می‌دهد (البته نه نجات از مرگ، بلکه نجات از اندوه و اندوهی که ایجاد می‌کند)، این کار را با استفاده از مالکیت و عقل طبیعی خودمان انجام می‌دهد. در اصطلاح دینی به معنای غرور فلسفی است: جسارت و تکبر که در وجود قدیمی ترین فیلسوفان یونان باستان و صدها سال قبل از میلاد مسیح مشهود است.

فیلسوفان نمی توانند به خدایی که وعده نجات را می دهد ایمان بیاورند. فیلسوفان بیش از همه افرادی هستند که معتقدند با درک جهان، با درک خود و دیگران تا جایی که ذهنمان می‌تواند، می‌توانیم بدون دعا و ایمان به خدا بر ترس از نور غلبه کنیم.

به عبارت دیگر، در حالی که دین را می توان «دین رستگاری» دانست، فلسفه بزرگ را نیز می توان دین نجات (البته بدون یاری خداوند) دانست. او مانند اپیکور، فلسفه را «درمان روح» می‌دید که می‌خواست به ما بیاموزد که «نباید از مرگ بترسیم». او چهار پیشنهاد برای درمان همه بیماری‌های مرتبط با مرگ و میر ما دارد: «ما نباید از خدایان ترسید. مرگ احساس نمی شود؛ خوب می توان انجام داد؛ ما می توانیم بر هر چیزی که می ترسیم غلبه کنیم. لو کورتیوس، مشهورترین شاگرد اپیکو، این منطق را در شعری درباره ماهیت اشیا ترجمه کرد:

اول از همه، ترس از پایان (رود عالم اموات) باید برطرف شود; ترسی که زندگی مردم را تا اعماق هویتشان سیاه می کند و جایی برای لذت ناب و دست نخورده باقی نمی گذارد.

کتاب زندگی فلسفه را از ای بی سی مگ خریداری کنید
کتاب زندگی فلسفه را در فیدیبو بخرید

42 ایده ناب

کتاب 42 اندیشه های ناب، مطالعه زندگی، جهان و هر چیز دیگر، تلاش می کند به ما پاسخ دهد که چگونه می توانیم زندگی کنیم. این پرسش برای فیلسوفان باستان اهمیت زیادی داشت.

این کتاب شامل 7 فصل زندگی شاد، زندگی روزمره، زندگی کاری، زندگی اجتماعی، زندگی سبز، زندگی تازه و پایان زندگی است. در زمان های قدیم مردم به جملات کوتاه علاقه زیادی داشتند. زیرا این عبارات با وجود کوچک بودن، معنای عمیقی داشتند.

این 7 فصل به 42 بخش تقسیم شده است و فصل اول هر یک از این فصل ها با یک جمله کوتاه در مورد یک شخص مهم، یک ضرب المثل محلی یا یک مونولوگ طولانی شروع می شود و سپس به شرح آن عبارت می پردازد. با خواندن این اثر به افکار و نگرش فیلسوفان مختلف در مورد زندگی و معنای آن پی خواهیم برد. کتاب فوق می تواند به ما در یافتن شادی و آرامش بیشتر کمک کند.

کابوس جنگ در عراق با آتش زدن نومحافظه کاران – که به نوعی از فلسفه لئو اشتراوس و استفاده از قدرت برای صدور دموکراسی الگوبرداری کرد – هشداری ترسناک است که فیلسوفان بر اساس یکپارچگی طرح سیاسی عمل می کنند. نظریه های بزرگ نمی توانند فشارهای بزرگی را که تاریخ بشر را نابود می کند توجیه کنند. اگر اصرار دارید که این نظریه ها را در یک طرح سیاسی به کار ببرید. در نهایت، هدف این است که به جای تطبیق این نظریه ها با جهان، جهان را به شیوه ای وحشیانه شکل دهیم. لنینیسم، تروتسکیسم و ​​استالینیسم شاهد مطالبات و مظاهر طرح سیاسی کمونیسم هستند. و البته فلسفه های دیگری نیز وجود دارد.

از افلاطون بپرسید که سعی کرد فلسفه خود را در سیراکوز اعمال کند، اما در حکومت خود بر دیونیسوس، فرمانروای کوچک جبار، ناموفق بود. یا ارسطو که تأثیرش در جنون غرور اسکندر مقدونی ناچیز بود. سیسرو رویکرد فلسفی منحصر به فردی داشت اما تلاش کرد. به گفته مونتنی حداقل برای پنهان کردن اقلیت سیاسی. و نشانه آن است که جمهوری روم تحت فرمان او در آستانه فروپاشی بود. در مورد سنکا چطور؟ او مشاور نرون امپراتور روم باستان بود! مارکوس اورلیوس ممکن است علیه این قاعده تبعیض قائل شود. کافی است افکار متعدد آنها را که نشانه هایی از طرد ظلم و خشونت را نشان می دهد رها کنید و از آنها به عنوان پادشاه استفاده کنید.

جای تعجب نیست که بسیاری از فیلسوفان باستان به شدت از بی طرفی در امور سیاسی حمایت می کردند. مانند هراکلیتوس که ترجیح داد با فرزندانش بازی کند تا سیاست. هنگامی که اسکندر به دیدار او رفت و از او پرسید که فرمانروای جهان چه سودی برای شما کرده است، اپیکور که هیچ چیز برای شادی به عنوان سیاست تبر نمی دانست، گفت: “بگذار نور بر من بتابد.”

خرید کتاب 42 اندیشه ناب در ای بی سی مگ

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا