لوازم خانگی

سبک طراحی ممفیس؛ تحولی چمشگیر در دنیای هنر و دکوراسیون


اگر عاشق رنگ ها و الگوهای جسورانه و متفاوت هستید، سبک طراحی ممفیس بهترین انتخاب برای شماست. ممفیس یک سبک قدرتمند پست مدرن است که از مجموعه‌های معروف طراحان میلانی در اوایل دهه 1980 پدیدار شد و تأثیر عمده‌ای بر طراحی دهه 80 داشت. سبک ممفیس با رنگ‌های جسورانه، الگوهای متضاد و تکنیک‌های متفاوت، در آن زمان بسیار محبوب بود. . امروزه، طراحی ممفیس منبع الهام روزافزونی برای طراحان داخلی مدرن، مد، عکاسی، صحنه، لباس و موارد دیگر است. در ادامه این مطلب از ای بی سی مگ مگ با این سبک طراحی جذاب و دیگر آشنا شوید.

تاریخچه ساخت سبک طراحی ممفیس

همانطور که قبلا ذکر شد، معمار و طراح ایتالیایی-اتریشی Ettore Sotsas را به سبک ممفیس خلق کرد و گروهی از طراحان جسور را از سراسر جهان گرد هم آورد تا برای ایجاد تغییر در دنیای طراحی متحد شوند. این گروه روشی چشم نواز، بحث برانگیز و قانون شکن ایجاد کرده است که در سراسر جهان بسیار محبوب شده است. در جلسه گروه، آهنگ ها یکی پس از دیگری ردیف شدند. آهنگی از باب دیلن به نام Stuck Inside of Mobile با Memphis Blues Again. به همین دلیل، این گروه خلاق از نحوه ایجاد آن در ممفیس نوشتند.

تأثیر سبک ممفیس بر هنر در دهه 80

گروه ممفیس

سبک ممفیس، با ویژگی‌های متمایز خود که مملو از فرهنگ پاپ و داستان است، بازتابی از زیبایی‌شناسی خطی مدرن ناب دهه‌های 1950 و 1960 و همچنین سبک مینیمالیستی دهه 70 است. اولین کار سوتزاس شامل مجسمه‌ای بود که او توتمز نامید که در یک موزه بین‌المللی معروف در نیویورک نگهداری می‌شود.

ظاهر ممفیس تحت تأثیر علاقه جدید به جنبش Artedco در دهه 1920 و همچنین هنر پاپ در اواسط قرن بود که هر دو در آن زمان محبوب بودند. هنگامی که برنامه های این گروه خلاق در نمایشگاه 1981 میلان در معرض دید عموم قرار گرفت، واکنش های متفاوتی را برانگیخت. برخی از مردم طراحی ممفیس را سرگرم کننده می دانستند، در حالی که برخی دیگر آن را زشت و احمقانه می دانستند. طراحی ممفیس پیشگام و به موقع بود، بنابراین توسط منتقدان رد شد و در ابتدا مورد تمسخر قرار گرفت.

سوتزاس و همکارانش اشیاء تزئینی فلزی و شیشه ای، یراق آلات، سرامیک، لامپ، پارچه، مبلمان، ساختمان، فضای داخلی، تابلوهای برند و … را طراحی کرده اند که غیرمنتظره، قانون شکن و سرشار از ایده آلیسم هستند. سوتزاس در یک سخنرانی گفت: «وقتی جوان بودم، تنها چیزهایی که در مورد طراحی شنیدم کارکردگرایی، کارکردگرایی و کارکردگرایی بود. «این ویژگی کافی نیست.

طراحی ممفیس بر فرهنگ عامه تأثیر گذاشت و الهام بخش یک سری از برنامه های تلویزیونی محبوب بود. شش سال پس از فعال شدن ممفیس، گروه سرانجام در سال 1987 منحل شد و سوتزاس اولین کسی بود که گروه را ترک کرد. سایر اعضای گروه هر از گاهی و به صورت جداگانه کارهای خود را انجام می دادند.

ویژگی کلیدی سبک طراحی ممفیس

مبلمان ممفیس

  • پر از ایده های دشوار
  • احساسات را تحریک می کند
  • پر سر و صدا، تهاجمی، بازیگوش و غیر قابل کنترل
  • استفاده از رنگ های روشن در ترکیب های غیر معمول
  • از الگوهای پررنگ و متضاد استفاده کنید
  • از اشکال هندسی ساده استفاده کنید
  • از تصاویر سیاه و سفید استفاده کنید
  • لبه های گرد و منحنی و خطوط منحنی
  • اشکالی مانند قیچی و ترازو در رنگ های مختلف
  • اشکال غیر معمول بر اشکال معمولی ترجیح داده می شود
  • از رنگ های نئون روشن و رنگ های اصلی استفاده کنید
  • یک مدل جسورانه و تکراری

چگونه سبک ممفیس به دنیای هنر بازگشت؟

تصویر ممفیس در سال 2005 و یک سال قبل از مرگ سوتزاس در نمایشگاهی در لس آنجلس دوباره ظاهر شد و مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. پس از مرگ سوتزاس، علاقه به سبک ممفیس افزایش یافت و دوباره ظاهر شد. استفاده از اشکال غیرمعمول و رنگ‌های روشن و شاد که قبلاً در طراحی دیده نمی‌شد، هیجان و احساس را در دل مردم برانگیخت و با استقبال مواجه شد.

نمونه ای با الهام از سبک طراحی ممفیس

تاثیر سبک طراحی ممفیس بر دنیای طراحی و هنر را نمی توان نادیده گرفت. یکی از تأثیرات این سبک، کار طراح لباس معروف «کارل لاگرفلد» بود که مجموعه کاملی از طرح های سوتزاس را خرید.

در سال 2015، برند مبلمان خانگی “Kartell” مجموعه ای از محصولات را با الهام از برند سوتزاس تولید و عرضه کرد. طراحی خیره کننده و زیبا که هم ویژگی های متمایز سبک ممفیس را داشت و هم نقش بسیار موفقی در زنده نگه داشتن ظاهر سبک ممفیس داشت.

ناتالی دو پاسکویر، یکی از اعضای گروه ممفیس، برای برندهای معروف آمریکایی و فرانسوی، فرش و لباس طراحی کرد، مدل هایی به سبک ممفیس، که بسیار محبوب شد.

ممفیس در دنیای مد

در سال 2011، خانه های مد کریستین دیور، کارل لاگرفلد و میسونی برای مجموعه لباس های خود از سبک ممفیس الهام گرفتند و کیتی پری، خواننده محبوب، لباس دیور را از ممفیس در جوایز موسیقی ویدئوی MTV 2011 ساخت. این چیزی است که باعث شد سبک بسیار محبوب و محبوب در بازگشت.

در سال 1995، یک ساعت اپل واچ در اشکال و رنگ های الهام گرفته از ممفیس به عنوان هدیه به مشتریان ارائه شد.

در سال 2017، BMW از BMW i8 در رنگ های الهام گرفته از ممفیس تحت رهبری اعضای قدیمی ممفیس در هفته مد میلان رونمایی کرد.

طراح مشهور بریتانیایی Camille Valala در سال 2015 ساختمانی پنج طبقه را در لندن با الهام از سبک ممفیس طراحی و ساخت که در آن از رنگ های زیبا و اشکال هندسی استفاده شده بود.

رویکرد طراحی ممفیس، از معماری گرفته تا طراحی خودرو، تمامی جنبه های طراحی و هنر را در بر می گیرد و هیچ محدودیتی برای استفاده از آن در تنظیمات مختلف وجود ندارد. شاید این پیچیدگی و جسارت در سبک طراحی ممفیس بود که افراد زیادی را به خود جذب کرد و الهام بخش بسیاری از طراحان و هنرمندان شد.

چگونه از سبک طراحی ممفیس پیروی کنیم؟

هنر ممفیس

بهترین نقطه شروع استفاده از الگوهای تکرار شونده با استفاده از اشکالی مانند مثلث، دایره و خطوط منحنی است و می توانید از این اشکال به عنوان تصاویر پس زمینه در اشکال تصویر استفاده کنید. استفاده از تایپوگرافی به کمک نئون و رنگ های روشن نیز می درخشد.

سبک ممفیس از رویکردی جسورانه و متفاوت در طراحی پیروی می کند. پس نترسید و آن را امتحان کنید! از رنگ‌های زنده و پر جنب و جوش استفاده کنید، اشکال را بپیچانید و سعی کنید ظاهر جدیدی که ایجاد می‌کنید متفاوت و غیرمنتظره باشد. سعی کنید یک خط مدرن به صورت خود اضافه کنید.

یکی از سرگرم کننده ترین ویژگی های سبک ممفیس عدم پایبندی آن به قوانین و مقررات است و در واقع همین ویژگی است که منجر به بروز خلاقیت و خلاقیت و تنوع می شود. به گفته طراحان ممفیس، سادگی و مینیمالیسم خسته کننده است، بنابراین اگر می خواهید به سبک ممفیس طراحی کنید، باید سادگی را فراموش کنید و به ذهن خود اجازه دهید تا ظاهری خلاقانه، منحصر به فرد و متفاوت خلق کند.

آخرین کلمه

سبک طراحی ممفیس را می‌توان یکی از متنوع‌ترین و جسورترین سبک‌های دنیای هنر دانست که در اعتراض به کارکردگرایی و سادگی وارد صحنه هنر شده و همواره یادآور و یادآور شجاعت، از خودگذشتگی و هیجان است. این روش در ابتدا به دلیل قدیمی بودن مورد انتقاد بسیاری از منتقدان قرار گرفت، اما به تدریج با گذشت زمان و شناخت مردم از جنبه های مختلف دنیای هنر تبدیل به یکی از معروف ترین و محبوب ترین روش ها در تاریخ شد. هنر در طول سال ها محبوبیت پیدا کرده است و همچنان به شکل های مختلف الهام بخش طراحان مشهور و محبوب در سراسر جهان است.

منابع: HOMMÉS، The Spruce، Envato Tuts

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا