لوازم خانگی

5 راه ساده برای خنک کردن منزل و محیط زندگی


بسیاری از ما هنگام نقاشی از خانه و محیط اطراف خود نگرش آرامی داریم. زندگی، کار، استراحت و خوابیدن در یک محیط گرم سخت و طاقت فرسا است. به همین دلیل در قرن گذشته انسان ها همواره به دنبال راه هایی برای انتشار فضای خود بوده اند. از ساخت کلبه های پوشیده از خار و برگ خرما و دفن آنها گرفته تا مدرن ترین و صنعتی ترین یخچال ها، همه اینها بازتابی از تلاش انسان در قرن گذشته برای خنک شدن تابستان است. به دلیل موقعیت مکانی و آب و هوای ما، فصل گرما معمولاً طولانی است و به همین دلیل است که خانه و محیط کار ما بسیار سرد است. اگرچه متداول ترین روش برای خنک کردن منازل و محل کار در مناطق شهری استفاده از کولر آبی و گازی است، اما به دلایل مختلفی از جمله هزینه برق این امکان وجود دارد که به دنبال راه های دیگری باشد. در این مقاله به چند روش ساده برای خنک کردن محیط می پردازیم.

1- ساده ترین راه: خنک تر!

همانطور که در خط اول این مقاله اشاره کردیم، خرید و نصب یکی از این نوع کولر گازی ها ساده ترین راه برای خنک سازی محیط است. در طول سالیان متمادی آب سرد در مناطق خشک و گاز سرد در مناطق مرطوب به طور کامل پاسخگوی نیاز کاربران خود بوده و فضای دلپذیری را ایجاد کرده است. البته کولرهای گازی در طول سالیان گذشته جایگاه خود را در تمامی مناطق باز کرده و به دلیل کارایی بالا بسیار محبوب شده اند. در چند سال گذشته خانه هایی برای نگهداری گاز سرد ساخته شده اند، اما اگر خانه شما جایی برای قرار دادن چنین کولری ندارد، می توانید از یک کولر کوچک قابل حمل استفاده کنید. با این حال، در مقایسه با هوای متصل به دیوار، این کولرهای گازی کوچک به خوبی کار نمی کنند. عناصر خارجی مدل که روی دیوار یا پنجره قرار می گیرند در فضای باز قابل مشاهده هستند و گرمای تولید شده در فضای بیرون را هدایت می کنند. در حالی که یک کولر گازی کوچک و قابل حمل با هوای خنک تر وجود دارد، مقدار کمی هوای گرم نیز وارد محیط می شود.
بزرگترین شارژ سرمایش آب و گاز مصرف نامناسب برق است. مصرف، که هزینه برق یک خانه را دو برابر می کند. در چند سال گذشته، سازندگان تجهیزات تبرید توربین‌های بادی تولید کرده‌اند که می‌توانند این مشکل قدیمی را با مصرف انرژی بسیار کم حل کنند. خنک کننده آب و گاز با مصرف انرژی رده A گاهی اوقات حتی بهتر از مدل قدیمی است که در مورد دمای گرمتر در تابستان صحبت می شود.

2 – روش قدیم: هواداران

طرفداران با کارهای ساده و در عین حال مفید سالهاست که مهمان ما هستند. همه ما طرفداران قدیمی و آشنا را به یاد داریم که یک بعد از ظهر خنک تابستانی را در خانه مادربزرگمان سپری کردند. پنکه های سقفی همچنان به عنوان خنک کننده اصلی در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود. روش کار طرفداران در یک دهه تغییر چندانی نکرده است. موتور، زبانه و گارد آن بدون تغییر بوده و با پیشرفت تکنولوژی تنها امکانات جدیدی به آن اضافه شده است. پایه تلسکوپی فن های جدید با قابلیت تنظیم ارتفاع کارایی آنها را افزایش داده و استفاده از این خنک کننده ها را از طریق سیستم کنترل از راه دور آسان کرده است. استفاده از محافظ های جدید روی زبان فن، خطر را تا حد زیادی کاهش داده است. ویژگی های اضافی مانند قطرات آب، تنظیم زمان و البته تفاوت قیمت قابل توجه باعث شده است که فن های جدید جایگزینی برای کولرگازی های گران قیمت باشند. بنابراین اگر محیط شما فضای کوچکی است یا نمی توانید هوا را در خانه خود قرار دهید، یک پنکه ساده ابزاری عالی برای خنک کردن محیط است.
شما می توانید با هزینه بسیار کم موفقیت طرفداران خود را تا حد زیادی افزایش دهید. اگر از یک شیر آب معمولی استفاده می کنید، می توانید با قرار دادن یک ظرف کم عمق با دهانه گشاد پر از آب و یخ در جلو، محیط خود را خنک و آرام کنید.

3 – رختخواب شما سرد است

پارچه ها و ملافه های ساخته شده از الیاف مصنوعی، از جمله پلاستیک، بدترین انتخاب در فصل گرما هستند. با استفاده از ملافه های ساخته شده از الیاف پنبه می توانید علاوه بر خنک سازی محیط، احساس گرما را در خواب تابستانی به میزان قابل توجهی کاهش دهید. ملحفه و ملافه انتخاب های عالی برای شب های تابستان هستند. این پارچه ها حالت شل و متخلخل دارند و هوا به راحتی از میان نخ و نخ عبور می کند. به همین دلیل هنگام خواب گرمای بدن و هوای گرم اتاق زیر پوشش شما محبوس نمی شود و جریان هوا را به خوبی احساس خواهید کرد.
بالش‌های سرد نیز محصول جدیدی هستند که می‌توانند شب‌های تابستان را روشن‌تر کنند و در عین حال محیط خواب را خنک کنند. شاید شما هم جزو افرادی باشید که هر شب تابستان هر نیم ساعت یکبار بالش خود را به امید کاهش سرعت می چرخانید. این بالش ها در طول شب با استفاده از یک لایه نازک آب یا ژل برای چندین ساعت خنک می مانند. گرمای این بالش ها پس از مدتی با بدن شما گرم می شود و باعث می شود در یک شب گرم تابستان احساس خوبی داشته باشید.
اما راه ساده و کاربردی دیگری که به نظر شما مسخره می آید این است که چند ساعت قبل از خواب بالش و پتو را در یخچال بگذارید. با قرار دادن پتوها و بالش های کوچک در یک اتاق (مانند یک کیسه پلاستیکی) در یخچال، پس از چند ساعت یک کیسه خنک و راحت خواهید داشت، بدون اینکه نگران جذب رطوبت باشید.

4 – قبل از خواب محیط را تاریک کنید

یکی دیگر از راه های مهم و موثر برای خنک کردن محیط و جلوگیری از گرما در محل خواب در تابستان، خاموش کردن چراغ ها چند ساعت قبل از خواب است. علاوه بر موضوع خواب و مکان آن، لامپ های رشته ای به دلیل ناکارآمدی عموما هوای اطراف را گرم می کنند. استفاده از لامپ های کم مصرف مدرن و لامپ های فلورسنت (مهتابی) به جای لامپ های رشته ای قدیمی واقعاً از پخش شدن هوای اطراف جلوگیری می کند. اما مهم نیست که از چه نوع روشنایی استفاده می کنید، می توانید با خاموش یا خاموش کردن انواع چراغ های برقی از گرمای تابستان جلوگیری کنید.

5- از پرده های مناسب استفاده کنید

نور مستقیم خورشید در طول روز می تواند هوای گرم زیادی را در اتاق شما جمع کند. استفاده از پرده های مناسب به ما این امکان را می دهد که با جلوگیری از نفوذ انرژی خورشیدی در طول روز، فضای خنک تری را ببینیم. جنس و رنگ پرده ها برای جلوگیری از نور خورشید و گرما ضروری است. پرده های تیره و ضخیم اگرچه از انتقال نور خورشید به فضای داخلی جلوگیری می کنند، اما خود نور و گرما را جذب می کنند و پس از جذب آن گرما می توانند آن را به محیط منتقل کنند. از طرفی زبانه های درخشان آنها با وجود افت دمای کم، نور خورشید زیادی را به فضا منتقل می کند و باعث گرم شدن فضا می شود. بهترین راه برای نصب پرده برای خنک نگه داشتن محیط استفاده از پرده های دو لایه است. پرده هایی که پشت پنجره ها قرار می گیرند (به خصوص پنجره های اتاق خواب) دارای یک لایه روشن در لبه پنجره هستند و یک لایه تیره در اتاق وجود دارد. پرده های روشن با پرتوهای انرژی روشن و پرده های تیره برای جلوگیری از انتقال نور و گرما در اتاق به شما کمک می کند تا از فضای خنک تری در تابستان لذت ببرید.

اینفوگرافیک: چگونه در یک شب تابستانی با آرامش و بدون محدودیت هوایی بخوابیم؟

منبع: نیویورک تایمز

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا