لوازم خانگی

4 روش شست‌وشو و ضدعفونی کردن بالشت


در این آخرین روز از سال که بازار خانه بسیار داغ است، روش های مختلف شستشو و نظافت می تواند سرعت کار شما را افزایش داده و نتایج بهتری را به جا بگذارد. آیا می‌دانستید که بالش‌های دوش نیز باید بخشی از برنامه گهواره‌ای خانه شما باشند؟ با شستن بالش‌ها باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های موجود در خانه از بین می‌روند و سلامت و بهداشت شخصی شما تضمین می‌شود.

تمیزی محصولات خواب بسیار مهم است و باید همیشه مورد توجه قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که شستشوی منظم و به موقع در برنامه خانه شما گنجانده شده است. شستن بالش و ملحفه از انتقال گرد و غبار، چربی و باکتری به پوست و مجاری تنفسی جلوگیری می کند و از این طریق می توانید از شر بسیاری از عفونت های پوستی و تنفسی خلاص شوید. برای تمیز کردن بالش، اکثر مردم فقط یک بالش را می‌شویند، اما شستن آن را فراموش می‌کنند. اما نباید این اشتباه را مرتکب شوید زیرا بالش ها گرد و غبار و خاک بیشتری نسبت به پارچه و پتو ذخیره می کنند. وقتی درها و پنجره ها را باز می کنید، گرد و غبار روی تخت، ملحفه ها و بالش ها نشسته است. شب ها که با آنها می خوابید، چربی، گرد و غبار و سلول های مرده پوست روی این پارچه ها باقی می ماند. بسیاری از این آلودگی ها نیز از طریق روبالشی وارد الیاف بالش می شوند. شاید به آن توجه نکرده باشید، اما رنگ بالش که پس از مدتی تغییر می کند، نشانه کثیف بودن آن است. پس سریعتر دست به کار شوید و با دانستن نحوه شستن بالش ها از تمیزی خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه به راحتی بالش ها را بشوییم؟

بالش ها را بشویید

نگران نباش! شستن بالش ها زمان زیادی نمی برد، باید روش های مختلف تمیز کردن بالش را یاد بگیرید و بهترین را برای خود انتخاب کنید.

1. بالش را در ماشین لباسشویی بشویید

بالش ها بدون هیچ مشکلی در ماشین لباسشویی قابل شستشو هستند. البته قبل از انجام این کار بهتر است علائم نوشته شده روی بالش را مطالعه کرده و به نکات زیر توجه کنید:

  • به جای پودر ماشین لباسشویی از صابون لباسشویی استفاده کنید. در این صورت خیالتان راحت می شود که تمام نظافت با بالش شسته شده و شسته می شود.
  • لباس های سبک را با یک بالش در ماشین لباسشویی قرار دهید. این کار باعث حفظ تعادل ماشین لباسشویی می شود و به ماشین آسیب نمی رساند.
  • بالش دو بار شستشو داده می شود تا مطمئن شوید که تمام صابون از فیبر خارج می شود.

پس از شستن در ماشین لباسشویی، بالش را یک روز کامل زیر آفتاب بگذارید تا کاملا خشک شود. این فرآیند بسیار مهم است زیرا اگر الیاف بالش به درستی خشک نشود، ممکن است قارچ و کپک ایجاد شود.

. سریع بشویید

رو توپ شی

گاهی اوقات الیاف بالش تحمل شستشوی مداوم را ندارند و شکل خود را از دست می دهند. در این صورت بهتر است بالش را به طور منظم بشویید و کل بالش را در فواصل طولانی تری بشویید. با برخی از انواع بالش ها می توانید به راحتی الیاف را جدا کرده و جداگانه بشویید. فقط زیپ یا دکمه روی بالش را باز کنید و الیاف را بردارید. این الیاف معمولاً به راحتی با پارچه شسته می شوند و بدون آسیب رساندن به آنها پس از خشک شدن مجدد در بالش مخصوص قرار می گیرند. این باعث می شود که مواد داخل بالش به خوبی شسته شوند و هیچ کثیفی یا حشرات کوچکی در داخل آن باقی نماند.

3. با سرکه و نوشابه کاملاً بشویید

جوش شیرین و سرکه

اگر روی بالش خود نشسته اید یا به هر دلیلی فکر می کنید باید آن را به درستی تمیز کنید، می توانید از نوشابه و سرکه استفاده کنید. با انجام مراحل زیر می توانید بالش خود را به درستی تمیز کنید.

  • ابتدا نصف فنجان جوش شیرین را با نصف فنجان سرکه مخلوط کنید.
  • بالش را در ماشین لباسشویی قرار دهید.
  • وقتی کاملا خیس شدند، مخلوط آماده شده را اضافه کنید.
  • سپس بالش را بشویید و طبق روش اول خشک کنید.

استفاده از نوشابه و سرکه علاوه بر پاکسازی و ضد عفونی کردن بالش باعث درخشندگی و درخشندگی بالش نیز می شود. البته می توانید به جای سرکه و نوشابه از بوراکس استفاده کنید که همین اثر را خواهد داشت.

4. لکه را با آب اکسیژنه پاک کنید

بالش ها را ضد عفونی کنید

استفاده از آب اکسیژنه در شستن بالش ها نیز موثر است. البته این روش نسبت به روش قبلی محدودیت هایی دارد. اول اینکه آب اکسیژنه فقط روی بالش های سفید استفاده می شود. از آنجایی که این ماده خاصیت سفید کنندگی زیادی دارد، نباید روی پارچه های رنگی و تیره استفاده شود.

دوم اینکه برای از بین بردن لکه از آب اکسیژنه بیشتری استفاده می شود و کافی است مقدار کمی از این ماده را روی قسمت مورد نظر بالش اسپری کنید. بسیاری از مواقع لکه های لوازم آرایشی، چربی، خون و لکه های زرد ناشی از عرق روی بالش باقی می مانند و با کمک آب اکسیژنه می توانید از شر این لکه ها خلاص شوید.

با انتخاب مناسب ترین روش شستشوی بالش می توانید این مرحله نظافت منزل خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. فراموش نکنید که زمان زیادی صرف خواب و دراز کشیدن در رختخواب می شود. در نتیجه تمیزی و بهداشت بالش ها اهمیت بیشتری پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: 7 اشتباه رایج در دکوراسیون اتاق خواب های کوچک

منبع: گام به سلامت

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا