لوازم خانگی

8 خاصیت شگفت‌انگیز روغن جوجوبا برای پوست و مو


احتمالاً روغن جوجوبا را به عنوان افزودنی به کرم و نرم کننده پوست می شناسید. اما این روغن به تنهایی فواید مرطوب کنندگی و التیام بخشی زیادی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید روغن جوجوبا چیست و خواص آن چیست. برای اطلاع از خواص روغن جوجوبا برای مو، پوست و. تا انتهای این مقاله را بخوانید.

روغن جوجوبا چیست؟

روغن جوجوبا روغن غلیظی است که از دانه های گیاهی به همین نام به دست می آید. درخت کاج جوجوبا یا هوهوبا بومی جنوب آریزونا، جنوب کالیفرنیا و شمال غربی مکزیک است. بومیان این مناطق از دیرباز از این روغن به عنوان دارو استفاده می کردند. سرخپوستان آمریکایی از آن برای درمان زخم ها و کبودی ها استفاده می کردند. امروزه روغن جوجوبا به یکی از رایج ترین درمان ها برای آکنه، پسوریازیس، آفتاب سوختگی و پوست های چرب تبدیل شده است. برخی از این روغن برای درمان ریزش مو استفاده می کنند، زیرا باعث تحریک رشد مو می شود.

روغن جوجوبا چیست؟

دانه های جوجوبا کمی شبیه به دانه های قهوه است. اما آنها اغلب بزرگتر و متفاوت هستند. ترکیب روغن جوجوبا با سایر روغن های گیاهی متفاوت است. زیرا این روغن به طور کلی یک موم غیر اشباع است. روغن جوجوبا به عنوان موم برای محافظت، کنترل رطوبت و نرم شدن پوست و مو ضروری است. این روغن به دلیل وجود اسیدهای غیرچرب در دمای اتاق کاملاً مایع می شود و بر خلاف روغن های دیگر ماندگاری بالایی دارد و زود خراب نمی شود. این یکی از ویژگی های این روغن به عنوان یک انتخاب خوب برای مصارف آرایشی است. با استفاده از این روغن، داروساز نیازی به استفاده از مواد نگهدارنده شیمیایی زیادی ندارد.

علاوه بر این، روغن جوجوبا منبع مواد مغذی ضروری برای بدن از جمله ویتامین E، ویتامین B کمپلکس، سیلیکون، کروم، مس و روی است. این روغن حاوی 82 درصد ید است و این ماده بهترین ماده شفابخش روغن جوجوبا است. اسیدهای چرب این روغن حاوی 6/13 درصد اوره اسید، 3/71 درصد گادئولیک اسید و 2/11 درصد اسید اولئیک است.

در اینجا به برخی از مهمترین خواص روغن جوجوبا که مورد تایید متخصصان است اشاره می کنیم.

1. خواص روغن جوجوبا برای پوست

غدد سباسه پوست یا غدد چربی، غدد میکروسکوپی هستند که چربی یا سبوم طبیعی پوست را تولید می کنند. ساختار و عملکرد سبوم شبیه روغن جوجوبا است. با افزایش سن، چربی های طبیعی پوست کاهش می یابد و در نتیجه خشکی پوست، خشکی مو و حتی شوره سر و خارش ایجاد می شود. روغن جوجوبا سبوم پوست را حفظ می کند.

روغن جوجوبا برای پوست

از طرف دیگر ترشح سبوم با افزایش سن و زمانی که اختلال هورمونی وجود دارد افزایش می یابد. این می تواند باعث پوست چرب، جوش و لک شود. روغن جوجوبا می تواند این چربی اضافی را کنترل کرده و از تشکیل لایه های چسبنده روی پوست جلوگیری کند. این مزیت روغن جوجوبا را به یک درمان خانگی برای آکنه و جوش و البته یک درمان طبیعی برای اگزمای پوست تبدیل می کند.

بیشتر بخوانید: 8 ماسک موثر برای درمان آکنه، چین و چروک و بثورات پوستی

روغن جوجوبا تسکین دهنده است، یعنی هم تسکین دهنده است و هم از تحریک جلوگیری می کند. خشکی پوست به دلیل کمبود آب در لایه های بالایی پوست رخ می دهد. روغن جوجوبا از پوست محافظت می کند و علاوه بر آبرسانی، رطوبت را در آن لایه حفظ می کند. شما می توانید از این روغن طبیعی برای تمام نواحی بدن مانند صورت، گردن، بازوها، پاها و حتی مو استفاده کنید.

. این یک پاک کننده طبیعی آرایش است

استفاده از روغن جوجوبا برای پاکسازی پوست صورت کاملا بی خطر و مفید است. به جای استفاده از محصولات شیمیایی پاک کننده آرایش، می توانید از این روغن برای پاک کردن گرد و غبار، مواد آرایشی و باکتری های محیطی از روی پوست خود استفاده کنید. حتی استفاده از روغن جوجوبا دور چشم هم مشکلی ندارد. زیرا این روغن کاملا ضد حساسیت است.

3. کرم موبر مناسب

اگر از تیغ برای اصلاح موهای خود استفاده می کنید، می توانید روغن جوجوبا را با ژل یا کرم جایگزین کنید. این روغن به دلیل خاصیت مومی بودن، از ایجاد جوش و سوختگی پوست پس از خراب شدن جلوگیری می کند. برخلاف سایر کرم های اصلاح، روغن جوجوبا 100% طبیعی است و نه تنها منافذ پوست را می بندد، بلکه منافذ را نیز پاک می کند. برای اصلاح و بعد از اصلاح از روغن جوجوبا برای درخشندگی، بدون لک و بریدگی استفاده کنید.

4. بهبود زخم را افزایش می دهد

روغن جوجوبا به هیچ وجه منافذ را نمی بندد. ممکن است به خودتان بگویید که چربی بیش از حد روی پوست باعث بسته شدن پلک ها و ایجاد آکنه می شود. اما این روغن از پوست شما در برابر آکنه محافظت می کند. زیرا خاصیت پاک کنندگی بالایی دارد و باکتری های مضر ایجاد کننده آکنه را از بین می برد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در این روغن به رفع چین و چروک صورت و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می کند.

قیمت روغن جوجوبا اصل

روغن جوجوبا اصل توانایی تسریع روند بهبود زخم را دارد. طبق تحقیقات انجام شده در ایتالیا، روغن جوجوبا باعث تسریع بهبود زخم و تحریک تولید کلاژن می شود.

مطالعه دیگری در آلمان نشان داد که روغن جوجوبا می تواند آسیب های پوستی را کاهش دهد و سلامت پوست را در شرایط مختلف بهبود بخشد. این مطالعه بر روی 194 شرکت کننده انجام شد که دو یا سه بار در هفته از ماسک خاک رس و روغن جوجوبا استفاده کردند. 54 درصد از شرکت کنندگان کاهش ضایعات پوستی را پس از 6 هفته استفاده از ماسک گزارش کردند.

5. فواید روغن جوجوبا برای مو

روغن جوجوبا نیز برای مو بسیار مفید است. از آنجایی که رطوبت از دست رفته مو را جبران می کند، ساختار مو را بهبود می بخشد و خشکی پوست سر و شوره سر را از بین می برد. می توانید از این روغن برای روشن کردن و رفع موخوره استفاده کنید. این روغن نسبت به سایر نرم کننده ها و مواد آرایشی مو انتخاب بهتری است. زیرا همگی از مواد شیمیایی ساخته شده اند و در نهایت مو را خشک و روشن می کنند.

فقط چند قطره روغن جوجوبا را روی برس بریزید تا موهایتان آرام شود و سپس موهایتان را برس بزنید. این کار باعث می شود برس نرم و روان تر حرکت کند و باعث شکستن و ریزش مو نمی شود.

روغن جوجوبا برای مو

یکی دیگر از فواید روغن جوجوبا که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است، کمک به درمان آلوپسی یا طاسی پوست سر است که به دلیل عفونت‌های قارچی یا آسیب به پوست سر و فولیکول‌های سر دچار ریزش مو می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که رایحه درمانی در درمان آلوپسی و ریزش مو موثر است. مطالعه ای در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند نشان داد که ماساژ پوست سر با چندین روغن طبیعی باعث رشد مو می شود. روغن هایی مانند روغن اسطوخودوس، روغن رزماری، روغن آویشن و روغن سدر روغن هایی هستند که اثربخشی آنها در این زمینه ثابت شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه با سم زدایی مو از شر چربی، پوست سر و شوره سر خلاص شویم؟

از آنجایی که برخی از افراد ممکن است نسبت به برخی «روغن‌های ضروری» حساسیت نداشته باشند، محققان توصیه می‌کنند که این روغن‌ها را با روغن جوجوبا برای جلوگیری از تحریک پوست ترکیب کنید. می توانید در هر قاشق چایخوری روغن جوجوبا از 6 قطره اسانس استفاده کنید و از این ترکیب به عنوان یک درمان طبیعی برای ریزش مو استفاده کنید. این نوع ترکیب با از بین بردن خشکی مو و حفظ رطوبت در پوست سر، محیط مساعدتری را برای رشد مو ایجاد می کند.

6.حاوی ویتامین E.

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند که دیواره های مویرگی پوست را تقویت می کند، نرمی و انعطاف پذیری آن را افزایش می دهد و به عنوان یک ماده مغذی ضد پیری در بدن عمل می کند. تحقیقات نشان داده است که ویتامین E به کاهش عفونت های چشمی در بدن و پوست کمک می کند. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E به پیشگیری از سرطان در افرادی که در معرض سیگار یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید هستند، کمک می کند.

بیشتر بخوانید: 11 خاصیت ضروری ویتامین E برای پوست، مو و سلامت

روغن جوجوبا حاوی ویتامین E است. این ویتامین از طریق لایه بیرونی پوست فشرده می شود و ممکن است در درمان مشکلاتی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید که یکی از دلایل اصلی سرطان سینه است، موثر باشد. از آنجایی که این روغن رشد سلولی را تسریع می کند، در درمان آکنه، آکنه و چین و چروک موثر است. از دیگر خواص ویتامین E می توان به کوتاه کردن موها اشاره کرد که به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و نرم کنندگی آن است.

7. ویتامین B کمپلکس دارد

ویتامین های B نیز به عنوان آنتی اکسیدان در بدن ما عمل می کنند. این ویتامین ها به بدن کمک می کنند تا با رادیکال های آزاد مبارزه کند و از آسیب سلولی جلوگیری کند. ویتامین های B برای پوست بسیار مفید هستند و هورمون های بدن را تنظیم می کنند. به عنوان مثال، ویتامین B5 به درمان واکنش‌های پوستی ناشی از رادیوتراپی کمک می‌کند، بهبود زخم‌ها و بریدگی‌ها را تسریع می‌کند و همچنین ظاهر لک‌ها و علائم پیری را به تاخیر می‌اندازد.

8. با قارچ ها و بیماری ها مبارزه می کند

یکی دیگر از مزایای روغن جوجوبا خاصیت ضد قارچی و ضد التهابی آن است. از این روغن می توان برای درمان قارچ پا، پای ورزشکاران (عفونت قارچی) و تب استفاده کرد. در مطالعه‌ای در سال 2005، روغن جوجوبا توانست علائم عفونت گوش و پا را در موش‌ها کاهش دهد. همچنین از گسترش زخم جلوگیری می کرد و بهبود آن را تسریع می کرد.

همانطور که می بینید این روغن طبیعی فواید زیادی دارد. از این روغن می توانید برای مصارف مختلفی مانند نرم کردن پوست صورت، نرم کردن مو، پاک کردن آرایش، بالم لب، جلوگیری از عفونت و قارچ پا و مبارزه با پیری استفاده کنید.

روغن جوجوبا اصل را می توانید از اسانس های معروف و محبوب و یا به صورت بسته بندی شده از برندهای معروف لوازم آرایشی و بهداشتی خریداری کنید.

طرز تهیه سرم خانگی ضد پیری با روغن جوجوبا

این سرم ضد چروک 15 بار قابل استفاده است.

  • 4 قاشق چایخوری روغن جوجوبا
  • 4 قاشق چایخوری روغن گل مغربی
  • 4 قاشق چایخوری روغن نارگیل انار
  • 15 قطره ویتامین E.
  • 20 قطره روغن اسطوخودوس
  • 10 قطره روغن نارگیل هویج

همه مواد را با هم ترکیب کرده و در یک ظرف شیشه ای تیره بریزید. این مخلوط را هر روز صبح و شب قبل از خواب به صورت و گردن خود بمالید.

ممکن است ناشی از روغن جوجوبا باشد

استفاده از روغن جوجوبا برای اکثر افراد، حتی زنان باردار و شیرده بی خطر است. از عوارض احتمالی این روغن می توان به خارش و حساسیت اشاره کرد. روغن جوجوبا به دلیل داشتن اسید اوریک غیر قابل خوردن است. اسید اوره می تواند آسیب جدی به قلب وارد کند و مصرف خوراکی آن می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد. بنابراین فقط روغن جوجوبا روی پوست استفاده می شود.

منبع: DR. تبر

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا