لوازم خانگی

چگونه لکه‌های انواع مبل را در خانه تمیز کنیم؟


با نزدیک شدن به عید نوروز و اوج گرفتن نمونه جدیدی از ویروس کرونا، بسیاری از زنان واقعاً به فکر تمیز کردن اثاثیه خانه بدون مراجعه به شرکت خدماتی هستند. قبل از هر چیز باید توجه داشته باشیم که هر زمان که لکه ای روی گوش شما افتاد، آن را در اسرع وقت تمیز کنید و آن را به زمان دیگری موکول نکنید. این باعث می شود که مواد روی پارچه قدیمی تر و بادوام تر به نظر برسند.

اگر نظافت مبل در خانه برایتان سخت است، از شما دعوت می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید. چرا که در این مقاله از ای بی سی مگ مگ قصد داریم با توضیح نحوه لکه برداری از انواع مبل به شما کمک کنیم پس با ما همراه باشید.

نحوه تمیز کردن مبل با هر پارچه یا مبل

پارچه نظافت مبل

سرکه مایعی همه کاره است که علاوه بر اینکه یک ترشی خوشمزه است، می توان از آن برای تمیز کردن پارچه و لکه استفاده کرد.

به مدت نیم ساعت چند سرکه به آب اضافه کنید. داخل یک بطری اسپری بریزید و به آرامی روی محل اسپری کنید. از یک حوله تمیز برای تمیز کردن لکه استفاده کنید. به آرامی حوله را روی محل بکشید. لکه ایجاد شده به راحتی پاک می شود. البته همانطور که در مقدمه گفته شد، باید بلافاصله پس از کثیف شدن آن را تمیز کرد.

از چه قطعات و لوازمی می توان در خانه استفاده کرد؟

نظافت منزل

در این قسمت ابزار و لوازم مورد نیاز شما برای نظافت مبلمان و وسایل منزل شرح داده شده است. همه این ابزارها هنگام تمیز کردن لکه های کوچک ضروری نیستند. اما بهتر است همه در خانه باشند:

  • برس خشک
  • تجهیزات آبیاری
  • لویورا
  • بخار
  • سرکه
  • اب
  • خشک کردن حوله

باورش سخت است، اما با استفاده از چند ابزار و تجهیزاتی که در قسمت قبل ذکر شد، می توانید به راحتی هر نوع مبل، صندلی ماشین و حتی هر فرش ماشینی را تمیز کنید. کافی است از کد تمیز کردن به خوبی مراقبت کنید. کد نامه ای است که معمولاً در دفترچه مبلمان یا دستورالعمل های چسبانده شده در زیر پایه گنجانده می شود. این کدها به شما کمک می کند تا مبلمان را تمیز کنید.

معنی کد نظافت مبلمان

کد نوشته شده معنی کد
W تمیز کردن مبتنی بر آب برای تمیز کردن پارچه ها فقط از پاک کننده های مبتنی بر آب استفاده کنید. این پاک کننده ها نوعی محلول هستند که از آب به عنوان ماده اصلی استفاده می کنند.
حلال های S/W و پاک کننده های مبتنی بر آب این کد نشان می دهد که علاوه بر پاک کننده های مبتنی بر آب، حلال های خاصی به پارچه آسیبی نمی رسانند.
اس حلالها فقط برای تمیز کردن مبلمان یا لوازم خانگی از حلال استفاده کنید. حلال ها از مواد شیمیایی پاک کننده به عنوان جزء اصلی استفاده می کنند.

چگونه لکه های روی پارچه مبل را تمیز کنیم

تمیز کردن مبل

قبل از هر فعالیتی ابتدا نوع مبلمان را بشناسید و روش های زیر را امتحان کنید:

  1. اگر بچه‌های کوچک دارید، به این موضوع فکر نکنید، بهتر است مبل را تا حد امکان کثیف بگذارید و سپس آن را تمیز کنید. تمیز کردن بیشتر طول می کشد. بنابراین به سرعت از لکه مراقبت کنید و آن را تمیز کنید.
  2. توصیه های یک تولید کننده مبلمان را جدی بگیرید. قبل از استفاده از صابون یا محلول های تمیز کننده، دستورالعمل های مراقبت سازنده را که معمولاً روی برچسب مبل نوشته شده است، بررسی کنید. عدم استفاده از ابزار تمیز کننده ایمن می تواند به معنای آسیب دائمی به مبلمان شما باشد.
  3. کد تمیز کردن مبل پارچه ای را بررسی کنید. این حروف تصادفی نیستند و همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید هر کدام معنای خاص خود را دارند.
  4. اگر لکه حاصل ساییدن آن مانند پفک باشد. ابتدا از یک برس خشک با موهای طبیعی برای از بین بردن مواد جامد استفاده کنید و سپس برای از بین بردن لکه ها اقدام کنید. شما نباید بلافاصله شستشو را شروع کنید مگر اینکه از شر مواد اضافی خلاص شوید.
  5. ابتدا جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار پاک شود. قبل از شستن و تمیز کردن پارچه مبل، از جاروبرقی برای پاک کردن زباله ها استفاده کنید. با این کار، ذرات محرکی که پس از استفاده از آب به طور ناگهانی رنگ برمی‌گردانند را از بین می‌برید و خطر آلودگی را کاهش می‌دهید.
  6. با جوش شیرین شروع کنید. جوش شیرین فقط برای پخت و پز نیست. این پودر جادویی یک پاک کننده فوق العاده است. در واقع پاشیدن جوش شیرین روی مبل به از بین بردن بو و از بین بردن لکه های بیشتر کمک می کند. همچنین می توانید از جوش شیرین برای از بین بردن لکه های عمیق استفاده کنید. در یک کاسه، مقدار نوشابه و آب را تنظیم کنید. چه از پودر خشک یا جوش شیرین استفاده کنید، باید 15 تا 20 دقیقه روی لکه بماند. وقتی لکه های جوش شیرین کاملا از بین رفت، با جاروبرقی از روی مبل پاک کنید. البته توصیه می کنیم برای اطمینان از عدم واکنش پارچه با نوشابه، ابتدا این روش را در قسمتی از مبل که به چشم نمی آید امتحان کنید تا اگر پارچه آسیب دید به ظاهر مبل آسیبی وارد نکند.
  7. فراموش نکنید که قبل از تمیز کردن مبل خود، نکات مبتنی بر کد را دنبال کنید. معمولاً باید از یک پارچه نرم برای تمیز کردن حلال یا محلول بدون آسیب رساندن به پارچه استفاده کنید. به عنوان مثال، در همه شرایط از اسکاچ استفاده نکنید.
  8. باید رطوبت را از بین ببرید. نباید گوش خود را ترک کنید و پس از تمیز کردن لکه از آن استفاده کنید. بهتر است رطوبت را با یک حوله نرم جذب کنید و تا جایی که می توانید فضا را خشک کنید. رطوبت پارچه را از بین می برد.
  9. حتی با یک حوله، همچنان رطوبت در پارچه باقی می ماند. رطوبت باقیمانده در فضای باز باقی می ماند تا خشک شود.

نحوه تمیز کردن مبل با بخار

قبل از زدن بخار روی پارچه مبل، مطمئن شوید که بخار طبق دستورالعمل به پارچه آسیبی نرساند. به یاد داشته باشید که چون لباس ها و مبل های شما در برابر آب و رطوبت مقاوم نیستند، آنها را در برابر بخار آب محافظت نمی کند.

مانند دستورالعمل های قبلی، ابتدا تمام گرد و غبار را با جاروبرقی از روی پارچه پاک کنید. قبل از تخلیه بخار، یک شلنگ آب نصب کنید و اجازه دهید هوا به راحتی در اتاق گردش کند. این کار از تشکیل گرد و غبار در هوا جلوگیری می کند و وقتی لبه های مبل خیس است گرد و غبار روی پارچه ننشیند.

ابتدا فقط مقدار کمی بخارپز کنید، به همین دلیل است که ارزش تکرار آن را دارد.

اجازه دهید مبل در فضای باز خشک شود. در حالی که مبل خیس است روی مبل ننشینید. برای سرعت بخشیدن به این فرآیند، پنجره را باز نگه دارید. تا حد امکان توجه داشته باشید که مبل یک شب بماند تا کاملا خشک شود.

پس از آبکشی، در نهایت مبل را بردارید و تا حد امکان رطوبت را از پارچه خارج کنید. این همچنین تمام مواد نرم را از پارچه جدا می کند. البته باید به یاد داشته باشید که قبل از جاروبرقی اجازه دهید مبل تا حد امکان خشک شود تا آب وارد موتور جاروبرقی نشود.

چگونه مبلمان را تمیز کنیم

لازم نیست به بازار بروید و به دنبال یک ضد عفونی کننده مبلمان باشید. خوشبختانه در طول شیوع کرونا، همه ما یک ویروس روی زمین در خانه داریم. فقط محلول را با کمی آب مخلوط کنید. به جای محلول ضدعفونی کننده، می توانید از عصاره درختان چای و مخلوطی از الکل استفاده کنید. مقدار کمی از این محلول را روی مبلمان خود بپاشید و سپس جاروبرقی بکشید.

نحوه تمیز کردن مبل پلی استر

مبل های پلی استر راحت تر تمیز می شوند. البته استفاده زیاد از مواد یا نفوذ آب عمیق به پارچه می تواند ظاهر مبل را خراب کند. بهترین راه برای تمیز کردن مبل پلی استر این است که آن را با یک اسفنج کمی مرطوب به آرامی روی محل آلوده بمالید. اگر لکه روغنی است و به تنهایی در آب حل نمی شود، از یک رقیق کننده مانند مایع ظرفشویی استفاده کنید. اما فراموش نکنید که برس را به آرامی روی پارچه بکشید.

چگونه لکه های آب را پاک کنیم؟

تمیز کردن مبل 2

ریختن یک لیوان آب روی موج می تواند ذهن همه را گیج کند و آنها را به این فکر کند که اگر آب پارچه را لکه دار کند چه اتفاقی می افتد؟ اما در اینجا باید به شما بگوییم که خیلی بد نیست. (اگر باید قهوه، چای و آب را انتخاب کنید، این آبی است که می خواهید روی فرش یا مبل بریزید.)

مطمئن شوید که آب به طور کامل جذب مبل نمی شود.

اولین قدم استفاده از جاروبرقی است که بتواند آب را جذب کند و به موتور آسیب نرساند.

محلول سرکه خیس شده را امتحان کنید. اگر جاروبرقی نتواند لکه را پاک کند به این معنی است که آب وارد فیبر شده است. اگر مبل گرد و غبار و سپس خیس است، باید برای از بین بردن لکه از سرکه استفاده کنید.

رطوبت را با یک حوله خشک پاک کنید. بهتر است از حوله های میکروفایبری که جذب زیادی دارند استفاده کنید. برخی از آنها می توانند تا هفت برابر وزن خود آب جذب کنند.

چگونه لکه های روغن را از روی مبل پاک کنیم؟

اگرچه همه ما فکر می کنیم که لکه های چربی هرگز از بین نمی روند، اما تنها با چند نکته می توانیم از شر لکه های چربی خلاص شویم. جوش شیرین یک کاهش دهنده چربی است. جوش شیرین را فقط بیست دقیقه روی لکه بگذارید و بگذارید کاملا خیس بخورد. سپس آن را با جاروبرقی تمیز کنید و بقیه را با حوله پاک کنید.

نحوه تمیز کردن کوسن

بهترین راه برای تمیز کردن بالشتک های مبل، شستن آنها در ماشین لباسشویی است. اما اگر روی پارچه نوشته باشد، آسیبی به پارچه وارد نمی شود. اگر لنت ها پوشش قابل جدا شدن ندارند، می توانید به آرامی لکه را با اسپری سرکه پاک کنید و در فضای باز قرار دهید. هوای آزاد بوی سرکه را از بین می برد و پارچه را خشک می کند.

آیا می توان از فرش برای مبل استفاده کرد؟

بله، برای تمیز کردن مبل می توانید از قالیشویی استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که پاک کننده ای که استفاده می کنید به پارچه مبل آسیبی وارد نمی کند. برخی از فرش‌ها دارای لکه‌هایی هستند که می‌توانند پارچه را لکه‌دار کنند.

چگونه مبل را به درستی تمیز کنیم؟

توصیه ما به شما این است که برای تمیز کردن پارچه مبلمان خود با یک تمیزکننده مبلمان مشورت کنید. تصور کنید کودکتان روی کاناپه ادرار می کند و مهم نیست که چقدر آن را به روش تجویز شده تمیز کنید، بوی بد آن همچنان وجود دارد. در این صورت باید به متخصصی مراجعه کنید که نه تنها مبل را تمیز می کند بلکه می تواند بوی بد را از بین ببرد. تجهیزات جمع کننده مورد استفاده در کارگاه اغلب قدرتمندتر هستند. به همین دلیل لکه ها و بوی بد را در یک لحظه از بین می برد. در واقع کل لکه را از روی پارچه مبل پاک می کنند.

اخرین حرف

قبل از استفاده از هر روش یا ابزاری، مطمئن شوید که مجاز به استفاده از آن هستید و ابزار آسیبی به پارچه و رنگ آن وارد نمی کند. برای کنترل این موضوع باید نوع پارچه را به خوبی بشناسید.

منبع: مسکونی

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا