تکنولوژیبرترین های کسب وکار ایرانی

نمونه صفحه طلاق شناسنامه

مهر طلاق در شناسنامه های جدید چگونه است؟

نمونه عکس صفحه طلاق شناسنامه جدید و قدیمی

در حال حاضر ، طلاق گرفتن یا جدا شدن زن و شوهر از همدیگر ، بر خلاف گذشته که صرفا با خواندن یک صیغه طلاق انجام می گرفت ، نیازمند انجام تشریفاتی می باشد ؛ یعنی اینکه ابتدا باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و پس از اینکه دادگاه حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش صادر نمود ، با مراجعه به دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق ، اقدام به ثبت نمودن طلاق کرد.

پس از اینکه مدارک لازم برای ثبت طلاق در محضر توسط وکیل طلاق توافقی ارائه شده و طلاق در دفترخانه انجام شد ، می توان سند طلاق یا طلاق نامه را دریافت نموده و در مواردی که لازم است از سند یا برگه طلاق استفاده کرد. به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال  بپردازیم که برگه طلاق نامه یا سند طلاق چیست و نمونه فرم و برگه نامه طلاق شامل چه محتویاتی است ؟

عکس شناسنامه طلاق گرفته زن

لذا در ادامه به این مطالب می پردازیم که برگه طلاق نامه چیست  و برگه طلاق نامه چگونه توسط وکیل خانواده درخواست و از طریق مراجع قانونی صادر می شود.

عکس از صفحه طلاق شناسنامه

طلاق ، امری است که واجد آثار شرعی و قانونی فراوانی در روابط میان زوجین است ؛ به این معنا که پس از طلاق و سپری شدن مدت زمان عده طلاق ، زن و شوهر هیچ گونه رابطه محرمیت و زوجیتی دیگر با هم ندارند ، از هم ارث نمی برند ، لزومی به تمکین در مقابل شوهر و یا پرداخت نفقه به زن نبوده و هر یک از زن و مرد می توانند اقدام به ازدواج مجدد نمایند.

عکس صفحه دوم شناسنامه با مهر طلاق

علاوه بر این ، تاهل یا مجرد بودن هر یک از زوجین ممکن است در برخورداری از حقوق اجتماعی همچون استخدام موثر باشد و یا نیاز باشد که در مواردی ، ازدواج یا طلاق فرد مورد استعلام قرار گیرد. بنا به هر یک از دلایلی که می توان متصور بود ، لازم است موقعی که زن و مردی قصد دارند از هم طلاق بگیرند ، این موضوع در روی برگه و سند و فرم مخصوصی نوشته شود تا اگر زمانی نیاز شد ، بتوان به این برگه یا سند طلاقنامه استناد نمود.

به عنوان نمونه ، در بسیاری از موارد دیده می شود که فردی که قبلا طلاق گرفته است و قصد تعویض شناسنامه یا گرفتن شناسنامه المثنی دارد ، از وی خواسته می شود تا رونوشت یا برگه طلاق نامه خود را ارائه نماید. لذا در این قسمت قصد داریم به بررسی اینکه برگه یا سند طلاق نامه چیست بپردازیم.

عکس شناسنامه طلاق گرفته مرد

به طور کلی ، زمانی که زن و شوهر می خواهند از هم طلاق بگیرند و حکم دادگاه یا اجازه دادگاه برای طلاق را دریافت کردند ، می بایست این حکم را به همراه سایر مدارک لازم برای ثبت طلاق در محضر ، به یکی از دفاتر ثبت طلاق ارائه نمایند تا دفتردار اقدام به ثبت طلاق نماید. البته باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر ، ثبت طلاق الزامی است و عدم ثبت آن ، ممکن است منجر به اعمال ضمانت اجرای عدم ثبت طلاق شود.

در هر حال ، پس از اینکه دفترخانه اقدام به ثبت طلاق نمود ، می بایست برگه یا سند طلاق نامه ای را به طرفین ارائه نماید تا در صورت لزوم ، بتوانند از آن استفاده نمایند. بنابراین ، علاوه بر اینکه طلاق ، در شناسنامه طرفین درج شده و در ثبت احوال نیز به ثبت می رسد ، در ضمن یک برگه یا سندی نیز ثبت و به طرفین (معمولا زوجه) ارائه می گردد که نمونه طلاق نامه را در قسمت بعد ارائه می نماییم.

بنابراین ، در پاسخ به این سوال که سند طلاق نامه یا برگه نامه طلاق چیست ، باید گفت که مشخصات طرفین ، نوع طلاق آنها و سایر موارد و شرایطی که در خصوص طلاق طرفین وجود دارد ، ضمن سندی نوشته می شود و تحویل آنها می شود که در ادامه ، در خصوص صدور برگه و فرم طلاق بیشتر توضیح می دهیم.

عکس شناسنامه با مهر طلاق

در حالت عادی ، زمانی که شخصی ازدواج می کند ، می بایست ازدواج خود را در دفترخانه ازدواج و طلاق ، ثبت کرده و مشخصات همسر خود را نیز در شناسنامه ، به ثبت برساند تا رابطه زوجیت میان آن ها ، به سادگی قابل تشخیص و احراز بوده و تکالیف ناشی از زوجیت ، از قبیل لزوم پرداخت نفقه ، مهریه و … بر اساس آن ، محرز گردد. لذا ثبت کردن ازدواج در شناسنامه ، یک الزام و تکلیف قانونی است و نمی توان از انجام آن ، امتناع کرد.

البته ، ثبت اطلاعات عقد نکاح در شناسنامه ، در حالت کلی ، متوجه اشخاصی است که عقد دائم می کنند و در خصوص ازدواج موقت یا صیغه ، مرد مکلف به ثبت صیغه در شناسنامه اش نیست ؛ مگر در دو حالت. اول ، زمانی است که زن ، در طول عقد موقت ، باردار شود ، دوم ، زمانی است که زن ، ضمن عقد موقت ، شرط کرده باشد که مرد ، عقد را در شناسنامه اش به ثبت برساند که این موضوع ، در مقاله ثبت ازدواج دائم و موقت ، به تفصیل بررسی شده است.

نکته مهمی که در مورد ثبت ازدواج وجود دارد ، آن است که عدم ثبت نکاح در شناسنامه توسط مرد ، نوعی جرم است. البته ، علاوه بر ثبت ازدواج ، در صورتی که مرد ، همسر خود را طلاق داده باشد ، باز هم باید طلاق را در شناسنامه به ثبت رساند و اگر هم بعد از طلاق ، به همسر خود رجوع نماید ، باید رجوع از طلاق را نیز ثبت رسمی نماید. علاوه بر این ها ، فسخ کردن عقد نکاح ، به دلیل وجود عیوب در طرف مقابل ، انفساخ نکاح ، اعلام بطلان نکاح یا طلاق نیز مشمول این حکم است.

بر اساس ماده 49 قانون حمایت خانواده ، ضمانت اجرای عدم ثبت موارد مذکور ، آن است که علاوه بر اینکه مرد ، ملزم به ثبت وقایع ذکر شده می شود ، به جزای نقدی درجه 5 ، یعنی هشتاد تا صد و هشتاد میلیون ریال جزای نقدی و یا حبس تعزیری درجه 7 یعنی حبس از 91 روز تا 6 ماه محکوم خواهد شد که برای دریافت اطلاعات بیشتر ، می توانید مقاله جرم عدم ثبت ازدواج و مجازات آن را مشاهده نمایید.

اما سوالی که در این خصوص ممکن است مطرح شود ، آن است که اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته شامل چه مواردی است ؟ به عبارت دیگر ، در صورتی که زن و یا مردی ، از همسر خود طلاق گرفته باشد ، چه اطلاعاتی در شناسنامه وی درج می شود ؟ برای پاسخ به این سوال ، بهتر است نمونه اطلاعات شناسنامه زن و مرد طلاق گرفته ، ملاحظه و بر اساس آن ، اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته ، بررسی گردد.

عکس صفحه دوم شناسنامه طلاق گرفته

به طور کلی ، اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته ، اصولا در صفحه دوم شناسنامه وی درج می گردد. به این صورت که علاوه بر مشخصات همسر و اطلاعات مربوط به ازدواج ، از قبیل تاریخ عقد و محل دفترخانه عقد نکاح ، اطلاعات مربوط به طلاق ، از قبیل تاریخ ثبت طلاق به روز و ماه و سال ، شماره ثبت طلاق و محل ثبت طلاق ، قابل مشاهده خواهد بود و اگر هم همسر فوت کرده باشد ، تاریخ فوت وی نیز درج می شود.

با این وجود ، گاهی ، این امکان برای افراد فراهم شده است که بتوانند پس از طلاق ، به لحاظ قانونی ، نسبت به حذف نام همسر از شناسنامه ، اقدام نمایند و به اصطلاح ، شناسنامه سفید دریافت کنند که در قسمت های بعد ، در مورد نحوه پاک کردن اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته ، صحبت خواهیم کرد.

البته ، در مواردی ، ممکن است که پاک کردن نام همسر از شناسنامه ، به لحاظ قانونی ، امکان‌پذیر نباشد و شخص ، بخواهد با ترفندهای دیگر ، همچون جعل شناسنامه ، اقدام به پاک کردن شناسنامه خود نماید تا خود را مجرد جلوه دهد و یا اینکه ممکن است فردی ، دو شناسنامه داشته باشد و فقط در یکی از آن ها ، ازدواج خود را ثبت کرده باشد و شناسنامه دیگر ، سفید باشد که در چنین مواردی ، می بایست به طریقی ، بتوان به اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته ، دست یافت.

خوشبختانه در طی سال های اخیر ، این امکان فراهم شده است که برای اطلاع از جزییات مربوط به ازدواج و طلاق قبلی افراد ، گواهی تجرد ایشان را ملاحظه نمود. در این گواهی ، کلیه اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته ، از قبیل طلاق یا فوت همسر وی ، قابل مشاهده است و حتی در صورتی که فردی ، اقدام به تعویض شناسنامه خود نموده باشد ، باز هم از طریق این گواهی ، می توان به اطلاعات مربوطه دست یافت که در قسمت بعد ، نحوه استعلام اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته نیز توضیح داده می شود.

” متن طلاق نامه”

زوجیت دایم زوجین بر اساس سند شماره ترتیب مورخه ****  دفتر ازدواج شماره **** تهران محرز است.

طبق دادنامه شماره *****مورخه **** شعبه ****دادگاه خانواده ۲ تهران زوجین به شرح زیر توافق نمودند:

در قبال ثبت و اجرای صیغه طلاق زوجه هیچگونه ادعایی در خصوص نفقه و اجرت المثل و جهیزیه و نحله و شرط تنصیف دارایی نداشته و نخواهد داشت.

کل مهریه ما في القباله زوجه ۵۱۴ عدد سکه طلای تمام بهار آزادی می باشد که زوجه مبلغ پانصد میلیون تومان بابت بخشی از مهریه قبل از اجرا و ثبت طلاق دریافت خواهد نمود.

زوجه ما بقی مهریه خود را در قبال طلاق خلع به زوج بذل نموده و وکیل زوج قبول بذل نموده است.

زوجه حسب اقرار در طهر غير مواقعه است و طبق گواهی پزشکی باردار نمی باشد.

زوجین فاقد فرزند مشترک می باشند.نوع طلاق خلع نوبت اول است و مراتب عده و طهر به زوجه و وکلای ایشان تفهیم گردید.

نصایح سردفتر در جهت اصلاح ذات البين موثر واقع نگردید و طلاق با حضور شهود عدلین و وکلا و سردفتر جاری و ثبت گردید.

نکته: لازم است توجه داشته باشید ، متن طلاق نامه برای هر طلاقی با توجه به شرایط طلاق آنها متفاوت است . بنابراین متن و شرح ثابتی نداشته و متن فوق ، نمونه ای از شرح طلاق است.

نحوه گرفتن طلاق نامه به چه نحوی است؟

برای درج طلاق در شناسنامه لازم است به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه نمایید.

سند طلاق در یک نسخه تنظیم می شود که این سند برای زوجه است ولی مرد نیز می تواند برای خود از این سند ، کپی برابر اصل تهیه کند.

اگر طلاق نامه خود را گم کرده اید و یا به آن دسترسی ندارید ، می توانید با مراجعه به همان دفتری که طلاق را ثبت کرده است ، نسخه ای از طلاقنامه را اخذ نمایید. در صفحه دوم شناسنامه شما ، شماره دفتر طلاق قید شده است.

 

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا