لوازم خانگی

تورم چگونه روی اپل تأثیر می‌گذارد؟


آخرین باری که اپل با افزایش قیمت مواجه شد، شرکت دولتی معمولش بود و رایانه خانگی Apple II گران‌ترین محصول بود.

در ماه مه، تورم سالانه در ایالات متحده به 8.6 درصد رسید، بالاترین رقم از سال 1981. اپل به دلایل مختلف با مشکلات زیادی مواجه شد. از یک سو نرم افزارهای جهانی و افزایش حقوق کارکنان، از سوی دیگر احتمال عدم خرید گوشی های موبایل جدید توسط کاربران به دلیل نبود دستگاه های قدرتمند و در نتیجه کاهش فروش آیفون ها. حتی در چین نیز اپل به دلیل شرایط حبس با مشکلاتی مواجه شد و در مدت دو هفته ای که نتوانست گوشی کافی تولید کند، 8 میلیارد دلار ضرر کرد. البته نمی توان گفت این ضرر است، اما در واقع سود کم می شود.

شرکت های زیادی هستند که در صورت بروز چنین شرایطی قیمت محصول را بالا می برند تا کاربر ضرر را جبران کند. اپل تصمیم گرفته است که این کار را در آمریکا انجام ندهد، اما در سایر کشورهای جهان قیمت آیفون ها به دلیل نوسانات ارز کمی تغییر کرده است. با این حال، شرکت‌های آمریکایی باید از یک مقطع زمانی خاص متحمل ضرر شوند تا از مطالبات خود تهی نشوند.

خود تیم کوک به سرمایه گذاران گفت که قبلاً از یک طرف با تورم مواجه شده بودند، اما گفت که تورم یکسان است.

افزایش هزینه ها؛ یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت اپل

تیم کوک در TIME100 Summit 2022 در Jazz در مرکز لینکلن روی صحنه سخنرانی می کند.

تیم کوک گفت که آنها از دو جهت با تورم مواجه بودند. یکی برای سود عمده و دیگری برای هزینه های نیروی کار. سود این شرکت در سه ماهه جاری 43.7 درصد بود که اگرچه فراتر از انتظارات تحلیلگران بود، اما کمی کمتر از سال گذشته (سه ماهه آخر 2021) بود. طبق گزارش FactSet، در سه ماه آخر سال گذشته، سود اپل به بالاترین سطح خود از سال 2012 رسیده است.

همانطور که مشخص است، طی سه ماه آینده، سود اپل به کاهش ادامه خواهد داد و بین 42 تا 43 درصد خواهد رسید. با این حال، این شرکت آمریکایی به دلیل کرونا توانست سود خود را افزایش دهد و همچنان عملکرد بهتری نسبت به قبل داشت.

هزینه های عملیاتی اپل در سه ماه گذشته 12.58 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال قبل 19 درصد افزایش داشته است. انتظار می رود طی سه ماه آینده این شرکت 12.8 میلیارد دلار ارزش خود را افزایش دهد که باید به بهای تمام شده کالا اضافه شود. این قطعا خبر خوبی نیست.

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ها کمبود چیپس است که دلیل اصلی زندانی شدن چین در نیمه اول سال جاری بوده است. قیمت این لوازم را نیز افزایش داده است، اما به گفته تیم کوک، برخی از این مناطق افزایش قابل توجهی را تجربه نکرده اند.

هزینه دیگری که می تواند اپل را آزار دهد، افزایش دستمزد کارکنان است. اپل با توجه به شرایط فعلی حقوق کارمندان خود را افزایش می دهد. در شرایط موجود، منظور شرکت هایی مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت است که اکنون می خواهند با افزایش حقوق خود استعدادهای خوبی را از سایر شرکت ها جذب کنند.

کاهش تقاضا و تجارت

اما افزایش قیمت چیزی نیست که اپل از آن هراس داشته باشد. چه چیزی شرکت های آمریکایی را نگران می کند که در صورت کاهش تقاضا چه کاری انجام دهند؟ به طور کلی به دلیل بحران اقتصادی و کاهش قدرت خرید، مردم سعی می کنند خرید گوشی جدید را به تعویق بیندازند زیرا آن گوشی قدیمی نیز می تواند شروع به کار کند. این دقیقا همان چیزی است که اپل از آن می ترسد. البته نه تنها در تلفن های همراه بلکه در تمامی مناطقی که لوازم الکترونیکی بادوام به فروش می رسد، خرید مدل های جدید با تاخیر مواجه می شود.

اگر به اپل متصل باشد، به این معنی است که کاربران می توانند یک آیفون را برای سه یا چهار سال نگه دارند و سپس تصمیم به خرید یک مدل جدید بگیرند. برخی تصمیم نمی گیرند تا زمانی که اقتصاد بهبود نیافته است، تغییر کنند، یا به دنبال مدل ارزان تری از یک شرکت رقیب هستند.

اپل باید خدا را به خاطر داشتن چنین پایگاه کاربر وفاداری شکر کند. در غیر این صورت با سیاست این شرکت باید چند سال پیش با این وضعیت مواجه می‌شدیم، اما حضور کاربرانی که گوشی‌های این شرکت را در هر شرایطی و به هر قیمتی خریداری می‌کردند، باعث شد تا اپل جایگاه خوب خود را حفظ کند و با مشکلات بزرگ‌تری مواجه نشود. با این حال، اگر تورم افزایش یابد و قیمت ها افزایش یابد، کاربران اپل تا چه زمانی وفادار خواهند ماند؟

اپل تاکنون هیچ نقطه ضعفی از خود نشان نداده است. او در ماه آوریل گفت که تقاضا همچنان بالاست و هیچ نشانه ای از کاهش وجود ندارد. اپل در آن زمان اعلام کرد که بزرگترین مشکل تولید گوشی های کافی برای پاسخگویی به تقاضا است.

اما بازار می گوید. تقاضا به طور چشمگیری کاهش یافته است. حتی در این سناریو، وضعیت بازار تلفن های همراه رده بالا بهتر از مین فریم (در مقایسه با نوع خودش) است، اما فروش کلی همچنان در حال کاهش است. Micron Technology، تامین‌کننده رم اپل، سه‌شنبه گذشته هشدار داد که انتظار می‌رود بازار گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی بیش از پیش‌بینی‌های قبلی کند شود، زیرا تقاضا کاهش یافته و تورم جهانی افزایش یافته است.

کاربران ثروتمند، تنها امید اپل برنده شدن برچسب قیمت است

آیفون

یادتان هست وقتی می گفتند پولدارها اپل را می گیرند؟ اما الان شرایط به گونه ای شده که اپل را از همه کلاس ها می خرد. اکنون به نظر می رسد که باید به گذشته نگاهی بیندازیم، با این تفاوت که آنهایی که ثروتمند هستند در حال خرید گوشی های جدید اپل هستند.

این واقعیت که اپل توانسته از برخی جهات با تورم کنار بیاید به خاطر کاربران وفادار نیست، بلکه به دلیل ثروتمندانی است که آیفون را نماد ثروت می دانند. این پرونده حسادت سایر شرکت ها را نیز برانگیخته است، اما چه می توان کرد؟ از یک طرف، قیمت آیفون‌ها پس از سال‌ها کاهش بیشتری پیدا می‌کند، اما گوشی‌های اندرویدی تا قبل از سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابند.

اپل 66 درصد از سهم بازار را در سه ماه اول سال جاری در بازار گوشی‌های هوشمند رده بالا که گوشی‌های بالای 1000 دلار نامیده می‌شود، در اختیار داشت و این اصلاً آمار بدی نیست. زیرا به گفته موسسه تحقیقاتی کانترپوینت، با افزایش نرخ تورم، بازار بزرگ و اقتصادی تلفن همراه با وضعیت بدتری مواجه خواهد شد.

یک نظرسنجی اخیر در آمریکا نشان داد که 70 درصد از کارفرمایان در این کشور به دلیل افزایش قیمت ها نمی خواهند تا پایان سال جاری برای خرید تلفن همراه پول خرج کنند. اما در این بین، کاربران ثروتمند امیدوار بودند که بتوانند گوشی های جدید اپل را خریداری کنند. کاربرانی که بیش از 150000 دلار درآمد دارند معمولاً مایل به خرید یک گوشی جدید اپل هستند و کاربرانی که تمایلی به خرید آن ندارند بیشتر در رده کم درآمد یا متوسط ​​هستند.

در پنج سال گذشته اپل چندین بار قیمت محصولات خود را افزایش داده است. در سال 2017، گران ترین آیفونی که تا به حال به بازار عرضه شده، با قیمت 1000 دلار وارد بازار شد. در سال 2020، اپل پس از بررسی فروش بالای آیفون XR و 11، تصمیم گرفت برای کسب سود بیشتر، قیمت جانشین خود یعنی آیفون 12 را از 700 دلار به 800 دلار افزایش دهد.

حتی در سال 2020، اپل تصمیم گرفت شارژر هندزفری و شارژر را از جعبه خارج کند و آن را کوچکتر کند تا در حین حمل و نقل بتواند گوشی های بیشتری را با همان قیمت ارسال کند و این امر سود قابل توجهی را برای این شرکت به همراه داشت. زیرا کاربر هزینه خرید شارژر و هندزفری را جداگانه پرداخت کرده است. حتی اکنون نیز قیمت پرچم اپل در ژاپن اندکی افزایش یافته است. به نظر می رسد قیمت آیفون 13 به 870 دلار رسیده است، اما نمی دانیم وضعیت سایر محصولات چگونه است.

حال باید دید اپل با افزایش قیمت محصولات خود تا چه اندازه می تواند با افزایش هزینه های زندگی کنار بیاید و در نهایت چگونه خواهد بود.

منبع: CNBC

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا