تکنولوژیبرترین های کسب وکار ایرانی

وظیفه اصلی الگوریتم پنگوئن چیست؟

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

الگوریتم پنگوئن راهی برای مبارزه با سایت‌هایی بود که قصد داشتند با استفاده از روش‌های غیرطبیعی مانند لینک‌سازی اسپم رتبه بالایی به دست بیاورند. الگوریتم پنگوئن هنوز هم در حال فعالیت است و جزئی از هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل است.

این الگوریتم در فاصله‌های زمانی مختلف به وبسایت‌ها مراجعه می‌کند و در صورتی که نشانه‌هایی از لینک‌سازی اسپم یا روش‌های غیرطبیعیِ دیگر به دست بیاورد، ممکن است سایت خاطی را جریمه کند.

پیش از معرفی الگوریتم پنگوئن، تعداد لینک‌ها نقش مهم‌تری را در امتیازدهی به وبسایت‌ها در هنگام بررسی گوگل ایفا می‌کردند. به عبارت دیگر پیش از معرفی این الگوریتم، ربات‌های گوگل در هنگام رتبه‌بندی نتایج، به وبسایت‌هایی که تعداد لینک بیشتری داشتند توجه بیشتری می‌کردند و بدون توجه به کیفیت محتوای وبسایت آن را در بهترین رتبه های صفحه نتایج جستجو قرار می‌دادند.

وظیفه اصلی الگوریتم پنگوئن چیست؟

الگوریتم پنگوئن پاسخ گوگل برای افزایش استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه و لینک‌سازی‌های غیرطبیعی است.Matt Cutts  در جریان کنفرانس SMX  سال 2012 در این مورد گفته بود:

ما به این فکر کردیم که چطور با محتوای بی کیفیت مبارزه کنیم و برای حل این موضوع الگوریتم پاندا را معرفی کردیم. اما بعد از معرفی این الگوریتم متوجه شدیم که این شروع کار است و هنوز وبسایت های اسپم زیادی وجود دارند. سپس برای حل این مشکل الگوریتم پنگوئن را طراحی کردیم.”

هدف این الگوریتم به طور دقیق، کاهش تاثیرگذاری روش‌های کلاه سیاه و به دست گرفتن کنترل اوضاع توسط گوگل بود. با درک بهترِ فرآیند دریافت لینک، پنگوئن توانست وبسایت‌هایی که اقدام به دریافت لینک‌های طبیعی و معتبر کرده بودند را ارتقاء دهد و وبسایت‌هایی که لینک‌های اسپم و ساختگی دریافت کرده بودند را  از رتبه‌های بالا به قعر نتایج بکشاند.

در ابتدای کار، گوگل در این الگوریتم برای جریمه کردن سایت‌های خاطی، تمرکز خود را تنها بر لینک‌های دریافتی قرار داده بود و به هیچ وجه توجهی به لینک‌های خروجی وبسایت‌ها نداشت.

اگر دوست دارید همه چیز را در مورد الگوریتم پنگوئن بدانید، بک لینک بخرید!

ولی در ادامه لینک های خروجی از سایت و لینک سازی داخلی نیز توسط الگوریتم پنگوئن مورد توجه قرار گرفت.

مبارزه با تکرار کلمه کلیدی

هدف اصلی الگوریتم پنگوئن بررسی سلامت لینک‌سازی سایت‌ها بوده است ولی یکی از وظایف جانبی آن مبارزه با keyword stuffing یا تکرار کلمات کلیدی است. در گذشته برای آن‌که جایگاه مناسبی در نتایج گوگل کسب کنیم کافی بود تا عبارت مورد نظر خود را با درصد مشخصی در محتوا تکرار کنیم.

فکر میکنید 3 درصد از محتوا باید تکرار کلمه کلیدی باشد؟ به پنگوئن سلام کنید…

توجه بیش از ‌اندازه متخصصینِ سئو به این مورد موجب شد تا گوگل راه‌کارهای دیگری برای تعیین موضوع و کلمه کلیدی صفحه در نظر بگیرد و عملا تکرار یا بمباران کلمه کلیدی به عنوان یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه شناخته شد. الگوریتم پنگوئن صفحاتی که از این تکنیک استفاده کرده‌اند را شناسایی کرده و موجب می‌شود جایگاه مناسبی در نتایج جستجو کسب نکنند.

آیا سایت من توسط گوگل پنگوئن جریمه شده است؟

هنگامی که الگوریتم‌های گوگل پنگوئن متوجه می‌شوند برای دستکاری رتبه وب‌سایت خود در حال ساخت محتوا و بک‌لینک‌های اسپم هستید، سایت شما را برای کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی که هدف قرار داده‌اید مجازات می‌کند؛ یک مشخصه ویژه مجازات الگوریتم گوگل پنگوئن این است که بر اساس صفحه عمل می‌کند. (معمولاً بروی صفحۀ اصلی تاثیر می گذارد، اما بعضاً  می‌تواند بروی زیر صفحات نیز تاثیر گذار باشد) به این معنی که صفحه مجازات شده می‌تواند رتبه خود را از دست بدهد در حالی که دیگر صفحات وب سایت رتبه و عملکرد بسیار خوبی دارند.

شدت مجازات توسط الگوریتم گوگل پنگوئن بسیار متغیر است. برای مثال از اُفت چند پله‌ای رتبه صفحه تا از ایندکس خارج شدن صفحه را شامل می‌شود. در صورتی که الگوریتم گوگل پنگوئن شما را تنبیه کند، متوجه تغییرات زیر خواهید شد:

  • سایت‌تان برای یک کلمه کلیدی (یا گروهی از کلمات کلیدی) دچار کاهش ترافیک خواهد شد. برای مثال: صفحه سایت شما برای یکی از کلمات کلیدی از رتبۀ ۲ گوگل به رتبۀ ۳۶۴ تنزل پیدا می‌کند!
  • صفحه‌ای که شامل کلمه کلیدی به خصوص می‌باشد، از ایندکس گوگل خارج خواهد شد (de-indexed) در حالیکه بقیه صفحات سایت در گوگل ایندکس شده باقی می‌ماند.
  • ممکن است در بخش‌های “Search Queries” یا “Manual Actions” در گوگل وبمستر سایت خود، پیغامی با مضمون “لینک سازی غیر طبیعی” دریافت کنید.

در برخی موارد، صفحاتی از سایت‌تان که قرار نیست در رتبه بندی گوگل قرار بگیرند به علت تنبیه توسط الگوریتم گوگل پنگوئن در رنکینگ گوگل قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال صفحه “تماس با ما” در وب سایت شما به جای “صفحۀ اصلی” برای کلمه کلیدی اصلی شما نشان داده خواهد شد!

به روز رسانی‌های الگوریتم پنگوئن

زمانی که الگوریتم پنگوئن برای اولین بار در سال 2012 شروع به کار کرد موجب تغییرات اساسی در نتایج جستجو شد. طبق آمار رسمی گوگل پنگوئن به صورت مستقیم در 3 درصد از نتایج تاثیر داشت. البته تغییرات الگوریتم پنگوئن مرحله‌ای بود و با به‌روز‌رسانی‌ها بعدی این الگوریتم تاثیرات بیشتری از خود نشان داد. یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات و به روز رسانی‌های این الگوریتم در ماه مه 2013 منتشر شد و با این به‌روزرسانی 2.3 درصد دیگر از نتایج جستجو تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند.

همانطور که گفتیم برای این الگوریتم به‌روز‌رسانی‌های با اهمیتی منتشر شد و تغییرات و بهبودهای زیادی در آن صورت گرفت. بسیاری از این بروز رسانی ها، حتی معرفی نشدند و تعدادی از آن‌ها نیز به طور رسمی توسط گوگل معرفی شدند. در ادامه به تغییرات و به‌روز‌رسانی‌های الگوریتم پنگوئن که به صورت رسمی معرفی شدند می‌پردازیم.

منبع :

https://webayandeh.com/seo-tutorial/articles/google-penguin-algorithm/

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا