تکنولوژیبرترین های کسب وکار ایرانیعلمی و پزشکی

آیا درخت گردو اکسیژن تولید میکند؟

درخت و بسیاری از گیاهان دیگر به‌ویژه آن‌هایی که نیاز به ساخت ساقه کربنی دارند، دی‌اکسیدکربن موجود در هوا را جذب می‌کنند و به‌جای آن اکسیژن پس می‌دهند. این موضوع تا حد زیادی درست است و خوب است بدانید درخت با این کار برای خود تنه سفت و محکمی می‌سازد!

درخت گردو، جوز یا گَیوز (فارسی میانه: gyoz – تبری: آغوز) (: Juglans) از خانوادهٔ است. انواع این درخت در ، ، و کشت می شود مهم ترین گردوهای موجود در دنیا معروف به است، زیرا ابتدا از ایران به خاورمیانه و از آنجا به و و سپس به و بعد به آمریکا برده شده است. گردوی ایرانی تنها گونه ای از این خانواده است که مغز آن از نظر خوراکی مصرف اقتصادی دارد.

نهال گردو درختی است یک پایه که بلندی آن از 10 تا 25 متر قابل تغییر است، گردو دارای برگ های مرکب شانه ای است و درختی یک پایه است که گل های نر و ماده روی یک درخت به صورت جدا گانه ظاهر می شوند. گامت های ماده گردو دگر گشن است گرده افشانی آن به وسیله باد انجام می شود و حشرات در آن نقشی ندارند.

پراکنش جغرافیایی

درخت گردو از درختان بسیار با ارزش و از است که در بسیاری از نقاط جهان در از مرکز تا شرق اروپا و و شمال و مرکز ایران تا دامنهای هیمالیا و کشور چین و ژاپن و همچنین گونه هایی از آن در آمریکای شمالی و جنو بی به طور طبیعی می رویند و کاشته می شوند. تنها جنگل طبیعی باقی مانده از این محصول در دنیا هم اکنون در و در شرایط بسیار خوب موجود است.

ایران از نظر سطح زیر کشت گردو رتبه دوم جهان را در اختیار داشته اما از نظر میزان تولید گردو در جهان در رتبه سوم قرار دارد. در ایران گردو در بسیاری از شهرها با آب و هوای خنک و کوهستانی باغ های گردو وجود دارند. مهمترین استان های تولیدکننده گردو و سایت نهال در کشور را کرمان، همدان، آذربایجانشرقی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه هستند.

گردوهایی که در نقاط گردو خیز ایران کاشته شده اند از گونه گردوی معمولی یا Juglans هستند. رقم های این گونه از نظر باغبانی هنوز کاملاً مشخص نشده اند. این گردوها در نقاط مختلف ایران با نام های گوناگون محلی نامیده می شوند. با وجود تفاوت های ظاهری، ممکن است برخی از انواع، رقم واحدی باشند ولی نام های گوناگون داشته باشند.

با این توصیف مهم ترین انواع گردو که در ایران کاشته می شوند عبارتند از: گردوی کاغذی، گردوی اقلید گردوی سنگی، گردوی اردهای سراب در آذربایجان شرقی، گردوی ماکویی، گردوی سوزنی، گردوی نوک کلاغی، گردوی ضیا آبادی، گردوی خوشه ای، سبزوار، گردوی آمیخته خراسان، گردوی بافت کرمان، گردوی مازندران، گردوی روستای داران در آذربایجان شرقی، گردوی شهمیرزاد، گردوی قزوین و طالقان، خوانسار، گردوی تسوج در آذربایجان، گردوی همدان، گردوی بوانات، گردوی وفس، وانشان و تویسرکان و سایر مناطق…

در سال 2019 تولید جهانی گردو برابر 4٫4 میلیون تن بوده است که 56٪ از این مقدار متعلق به چین است. سایر تولیدکنندگان اصلی شامل آمریکا، ایران و ترکیه می باشند.

مقایسه روند تولید گردوی ایران با سایر کشورهای مختلف – این روند نشان می دهد از سال 2007 کشور چین با شیبی تند از سایر تولیدکنندگان فاصله گرفته است

درخت گردو در طول تابستان و زمستان نسبت به گرما و سرمای بیش از حد حساس است. در طول دوره خواب زمستانه، گردو می تواند سرمای 11- درجه سانتی گراد را بدون خسارت جدی تحمل کند ولی پس از شروع رشد، سرمای 2- تا 3- درجه سانتی گراد موجب از بین رفتن برگها، شاخه ها و گل ها شده و در نتیجه محصول کاهش می یابد.

به علاوه شاخ و برگ درختانی که تا اواخر پاییز به رشد خود ادامه می دهند در معرض خسارت سرما قرار می گیرد. مقاومت ارقام مختلف گردو نسبت به سرما متفاوت است. دمای بالاتر از 38 درجه سانتی گراد موجب پوست سبز و چروکیدگی مغز گردو می شود و گاهی اوقات نیز میوه ها پوک می شوند. در رطوبت نسبی کم و دمای بالاتر از 40 درجه سانتی گراد، به گردو خسارت جدی وارد می شود. دمای پایین تابستان نیز مناسب نیست زیرا موجب می شود میوه ها به اندازه کافی پر نشود. هوای خنک در طی فصل رشد، برداشت محصول را به تأخیر انداخته و در نتیجه باغداران متضرر می شوند؛ بنابراین هوای خنک و فصل رشد کوتاه از عوامل محدودکننده پرورش گردو هستند.

گردو نیز مانند سایر میوه ها مناطق معتدله در زمستان به مقدار سرمای معینی نیاز دارد تا خواب آن برطرف شود که به این ترتیب در بهار رشد رویشی و گلدهی کافی خواهد داشت. در صورت عدم وجود سرمای کافی، بازشدن جوانه ها و گلدهی نامنظم شده و به تأخیر می افتد و این موجب کاهش محصول و خشک شدن سر شاخه ها می شود. ارقام مختلف گردو متفاوت است.

برای اطلاع و دریافت لیست قیمت نهال بادام برای پیش فروش پاییز و زمستان با ما در تماس باشید.

ترکیبات شیمیایی

دارای چند ، مقدر کمی ، و ویتامین های A ,B ,C ,D ,E می باشد. همچنین دارای مقدار کمی است (). برگ درخت گردو دارای 3 درصد ، ، و اسانسی با بوی مخصوص و مقداری ، ، مواد چرب و مانند ، ، ، و همچنین است. پوسته گوشت دار میوه سبز گردو دارای و اسیدهای آلی مانند ، ، و است. عصاره برگ درخت گردو خاصیت کشی و کشی دارد. در 100 گرم مغز گردو خام و خشک مواد زیر موجود است:

درخت این میوه بسیار بلند است و سخت آن از بهترین و معروف ترین چوب ها است. ارتفاع درخت گردو بین 10 تا 40 متر است. درخت گردو بیشتر به روش (، با T معکوس به دلیل وجود شیرآبه) تکثیر می شود. از پیوند زدن می توان برای اصلاح نژاد گردو نیز استفاده کرد. به این منظور قلمه ارقامی از گردو را که کیفیت بالاتری داشته یا به آفات مقاوم تر هستند روی پایه نژاد ضعیف تر قرار می دهند تا بدون نیاز به کشت درخت جدید، درخت بارور با نژاد مرغوب ایجاد شود.

دوران بلوغ درخت و آمار باردهی آن

دوران بلوغ درخت گردو رابطه مستقیم با نوع، ، آب و هوا و مکان رشد آن دارد. این دوره بین 3 تا 20 سال به طول می انجامد و سپس دوران بار دهی آغاز می گردد که در دهه پنجم و ششم عمر درخت به اوج خود می رسد. میانگین آماری محصول دهی درخت گردو از این قرار است: 16 تا 25 سالگی، بین 7 تا 10 کیلوگرم، 26 تا 35 سالگی، بین 15 تا 25 کیلوگرم، 36 تا 60 سالگی، بین 22 تا 45 کیلوگرم، 61 تا 80 سالگی، بین 13 تا 55 کیلوگرم و 81 تا 100 سالگی، بین 13 تا 32 کیلوگرم. (توضیح: مقدار کم: زمین نامناسب / مقدار زیاد: زمین حاصلخیز) میانگین سن باردهی درخت گردو در ایران، روی زمین خوب و حاصلخیز بین 10 تا 12 سال است.

درخت گردو در افسانهها و باورهای عامیانه

بررسی برخی باورها نسبت به درختان از جمله درخت گردو بیانگر تلقی شخصیت پنداری نسبت به این درخت به ویژه نسبت به نوع کهن سال آن است؛ روایت است که در و در در برای کسانی که تازه ازدواج می کردند، برگ و شاخه های گردو را زیر پایشان می انداختند و بر این باور بودند که عروس و داماد از قید جادو و طلسم رها شده و خوشبخت زندگی خواهند کرد.

برخی معتقدند شب ها نباید زیر درختان گردو عبور کرد یا این که زنان را نباید تنها در شب برای آوردن آب به چشمه هایی که زیر درخت گردو است، فرستاد و همچنین این اعتقاد وجود دارد که درخت گردو درختی سرکش و مغرور است بنابراین برای بالا رفتن از آن باید از افراد ماهر استفاده کرد و باور دیگر این که تمام وقایع و اتفاقات پیرامون درخت گردو در اندام و پیکره درخت ثبت می شود و جالب ترین اندیشه راجع به آن، واسطه قرار دادن این درخت در برخی امور از جمله امر ازدواج است. از درخت گردو به عنوان خرد مکتوم، باروری، طول عمر و مظهر پایداری به هنگام بداقبالی یاد شده است.

مرجع اطلاعات hardyfruittrees.ca

پرورش درخت گردو[]

گردو درختی بزرگ و گسترده است؛ و بیشتر از هر درخت دیگر به نور نیاز دارد. گردو در سن بلوغ میوه می دهد؛ و در قسمت هایی از درخت که نور بیشتری می تابد از باردهی بهتری برخوردار است؛ و در قسمت های داخلی که نور به آن نمی تابد گردوها ریز و کوچک می شوند. درختان گردو باید طوری کاشته شوند که فاصله بین آن ها کمتر از 10متر نباشد. چون این درخت تاج بزرگی دارد بعد از چند سال که از رشد آن گذشت شاخه ها مزاحم همدیگر می شوند و شاخ و برگشان در هم می پیچد که باعث ریزش برگ های درخت می شود. مواردی مثل نوع نهال کیفیت خاک و همین طور اقلیم آب و هوایی محیط کشت برای این درخت اهمیت زیادی دارد.

اصولاً گردو در مناطق سرد و معتدل رشد خوبی دارد. البته برخی از ارقام گردو مانند نژاد پکان، بومی مناطق گرمسیری بوده و نه تنها به گرما مقاوم هستند بلکه برای رشد و میوه دادن و رسیدن میوه خود به یک دوره گرمای شدید نیاز دارند. کاشت درخت گردو و تکثر آن از طریق بذر گردو صورت می گیرد. وباید در دو سالگی به وسیله پیوند وصله ای پیوند زده شوند. تا حاصل باغ گردو یکدست شود. بعد از آنکه گردو کاشته شد و شروع به رشد کرد. (به اندازه ای رسید که بتوان آن را جابجا کرد) نهال گردو را با ریشه از خاک درآورده و در چاله های عمیق حفر شده در زمینی که خاکش از نظر کود دهی آماده شده است کاشته می شود. و با خاک اطرافش را می پوشانند. تا برای آبیاری درخت مشکلی ایجاد نشود.

بهترین فصل کاشت درخت گردو اوایل بهار است. در کاشت درخت گردو باید دقت کرد که درخت 20–30 سانتیمتر بالاتر از کف جوی کاشته شود. تا در آینده به بیماری آب سیاه مبتلا نشود. در احداث باغ های جدید باید سعی کرد حتماً از نهال پیوندی استفاده شود.

خوابیدن زیر درخت گردو:

همه ما در طول زندگی از اطرافیان شنیده ایم که زیر سایه درخت گردو استراحت نکنید. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا شما را از خوابیدن زیر درخت گردو؛ منع می کنند؟

نهال گردو؛ یکی از سایه گسترترین درختانی است که در تمام مناطق دنیا مورد کشت و پرورش قرار می گیرد. این درخت به دلیل تاج گسترده و بزرگ و ارتفاع بلندی که دارد در فواصل زیادی از سایر درختان کشت می شود. از این رو زیر سایه این درخت عظیم فضای کافی برای استراحت وجود دارد. با این وجود اکیداً توصیه می شود که فریب این سایه روح افزا را نخورید و در زیر این درخت مأمن نگیرید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل پرهیز از خوابیدن زیر درخت گردو را بیشتر مورد بحث و گفتگو قرار دهیم.

چرا نباید زیر درخت گردو بخوابیم؟

خوابیدن زیر درخت گردو؛ این درخت زیبا و سایه گستر با ارزش اقتصادی بالا که ارقام مختلفی از آن در آب و هوای معتدل تا سردسیر و همچنین مناطق گرمسیر مورد کشت و بهره برداری قرار می گیرد، همواره منع شده است. چرا به مردم توصیه می شود شب ها زیر درخت گردو نخوابند؟ آیا خوابیدن زیر درخت گردو مسمومیت زا است؟

باغداران و گردوکاران همیشه شاهد این موضوع بوده اند که در اطراف و مجاورت درخت گردو گیاه یا درختی رشد نمی کند و به عبارتی از درخت گردو با عنوان درختی یاد می کنند که خاصیت “آللوپاتی” یا دگرستیزی دارد و حضور سایر درختان و رویش گیاهان را در اطراف خود نمی تواند تحمل کند. این رفتار دگرستیزی درخت گردو تنها شامل حال گیاهان و درختان نمی شود، بلکه سایر موجودات زنده به ویژه انسان را هم تحت تأثیر خود قرار می دهد. به همین دلیل است که توصیه می شود از خوابیدن زیر درخت گردو؛ پرهیز کنید.

یک اصطلاح در بین گردوکاران و باغداران رایج است که معتقدند اگر انسان زیر درخت گردو بخوابد؛ به مدت طولانی دچار گرفتگی نفس می شود. در اثر این گرفتگی سرگیجه و مسمومیت به وجود می آید. از این رو همیشه از آن ها می شنوید که زیر سایه درخت گردو استراحت نکنید. این گرفتگی و مسمومیت در طول روز و همچنین در طول شب ممکن است به وجود آید. باغداران می گویند در شب و یا روز اگر زیر درخت گردو بخوابید، درخت شما را می گیرد. این دریافت های تجربی گردوکاران نیز از لحاظ علمی به درستی ثابت شده است.

اکثر اعضای خانواده گردو (Juglandaceae) ماده شیمیایی به نام “ژوگلون” (Juglone) یا 5 -هیدروکسی، 1 و 4 – نفتوکینون) تولید می کنند که به طور طبیعی در تمام قسمت های این گیاهان وجود دارد. از اوایل سال 77 میلادی، اثرات سمی جنس گردو (Juglans) بر گیاهان دیگر مشاهده شد.

ماده شیمیایی”ژوگلون” برای سلامتی انسان و سایر موجودات زنده مضر است. این ماده شیمیایی مسمومیت و سرگیجه ایجاد می کند. گرفتگی توسط درخت گردو دو دلیل عمده دارد که در ادامه مقاله به طور مفصل شرح داده می شود.

درخت گردو این درخت عظیم الجثه زمانی که به سن بلوغ می رسد، تاج آن گسترده می شود و ریشه های آن به صورت طولی و عرضی درون خاک رشد پیدا می کنند به میزان زیادی “ژوگلون” ترشح می کند. تحقیقات نشان داده اند که این ماده شیمیایی نه تنها از ریشه بلکه از برگ، چوب و تنه، شاخه، میوه و همچنین از صمغ درخت ترشح شده و چون این ماده، فرار است در هوا متصاعد و در محیط اطراف درخت پراکنده می شود.

تنفس این ماده شیمیایی برای انسان خطرناک است و ایجاد مسمومیت، حالت تهوع و سرگیجه و همچنین از رشد سایر گیاهان نیز ممانعت می کند. این ماده شیمیایی به طور دائم، خصوصاً در طول روز که سطح فتوسنتز و متابولیسم گردو بالاتر است، در هوا منتشر می شود. از آن جایی که تاج گردو بزرگ و انبوه است میزان زیادی “ژوگلون” از یک درخت بالغ در هوا پخش می شود. در صورتی که ساعات خوابیدن زیر درخت گردو؛ به حد کافی طولانی باشد موجب مسمومیت شدید و مرگ انسان خواهد شد.

ایا درخت گردو دی اکسید کربن تولید میکند:

یکی دیگر از دلایل گرفتگی توسط درخت گردو میزان بالای گاز دی اکسید کربن، است که در اثر تنفس این درخت در برگ ها و سایر بخش های درخت آزاد می شود. درخت گردو یک درخت گسترده با تاجی عظیم و برگ های انبوه است که همانند سایر درختان علاوه بر برخورداری از نور خورشید در طول روز و عمل فتوسنتز و ماده سازی، به تنفس هم نیاز دارد. در طی تنفس، درخت گردو اکسیژن هوا را دریافت و گاز دی اکسید کربن در هوا آزاد می کند.

از آن جایی که گردو درختی بزرگ است، تنفس شدیدی از طریق تمام بخش های درخت انجام می شود. سطح تنفس درخت در طول شب که نور خورشید وجود ندارد به حداکثر ممکن می رسد. به همین دلیل میزان گاز دی اکسید کربنی که از درخت گردو متصاعد می شود در طول شب بسیار بالا است. از این رو  نباید زیر درخت گردو خوابید، در طول شب به شدت منع می شود. تراکم گاز دی اکسید کربن در طول شب زیر تاج درخت

خوابیدن زیر درخت گردو چه ضرری دارد؟

حتما تابه حال شما هم این را شنیده اید که خوابیدن زیر درخت گردو خوب نیست و مضراتی به همراه دارد اما دلیل آن چیست؟ اگر با کشاورزان و باغداران صحبت کرده باشید

خوابیدن زیر درخت گردو چه ضرری دارد؟

  • 1 درخت گردو پیش از هر چیز درخت است!
  • 2 خوابیدن زیر درخت گردو و جنون!
  • 3 درخت گردو، گیاهی ستیزه گر
  • 4 خوابیدن زیر درخت گردو خطرناک است

حتما تابه حال شما هم این را شنیده اید که خوابیدن زیر درخت گردو خوب نیست و مضراتی به همراه دارد اما دلیل آن چیست؟ اگر با کشاورزان و باغداران صحبت کرده باشید متوجه می شوید که آن ها هم شما را از این کار منع می کنند اما واقعا دلیل آن چیست؟ شاید برخی از باغداران هم دلیل آن را ندانند و فقط به خاطر تجربه و شنیده هایشان توصیه می کنند. شاید برخی فکر کنند چنین حرف هایی خرافات است و پیشینیان ما به خاطر ترس هایی که داشتند این داستان را درست کرده اند. شاید اصلا همه چیز شایعه باشد و چنین موضوعی حقیقت نداشته باشد. جواب هرچه باشد در اینجا و این مقاله به آن می رسید.

درخت گردو پیش از هر چیز درخت است!

درخت و بسیاری از گیاهان دیگر به ویژه آن هایی که نیاز به ساخت ساقه کربنی دارند، دی اکسیدکربن موجود در هوا را جذب می کنند و به جای آن اکسیژن پس می دهند. این موضوع تا حد زیادی درست است و خوب است بدانید درخت با این کار برای خود تنه سفت و محکمی می سازد! تنه چوبی درخت یک ساختار کربنی است که بخشی از آن از جذب کربن موجود در گاز CO2 در هوا تامین می شود.

این موضوع را بسیاری از ما در کتاب های درسی خوانده و از دیگران شنیده ایم و به همین دلیل به درخت ها ریه های زمین می گویند. در شب یا در بعضی از فصل های خاص، موضوع برعکس می شود و درخت اکسیژن جذب می کند و به جای آن دی اکسیدکربن پس می دهد. فراموش نکنید درخت هم یک موجود زنده است و نیاز به تنفس دارد.

درخت گردو هم از این قضیه مستثنی نیست و نیاز به اکسیژن دارد. این تنفس به ویژه در شب بیشتر می شود و گیاه، شروع به مصرف اکسیژن می کند. حال بزرگی این درخت را تصور کنید و به شاخه های پربرگ آن و تعداد زیاد برگ را در نظر بگیرید. انگار که زیر یک دستگاه بزرگ مکنده اکسیژن قرار گرفته اید!

با خوابیدن زیر درخت گردو خود را در خطر قرار می دهید زیرا این درخت بزرگ وقتی شروع به تنفس کند اکسیژن زیادی مصرف می کند و کمبود اکسیژن بسیار خطرناک است. اگر هوای کافی به ریه های شما نرسد امکان ابتلا به آسم یا دیگر مشکلات تنفسی وجود دارد. در بعضی شرایط حتی امکان خفگی و مرگ هم وجود دارد بنابراین قبل از تصمیم به خواب، کمی با خود فکر کنید.

خوابیدن زیر درخت گردو و جنون!

در گذشته، مردم اعتقاد داشتند که این نوع خوابیدن باعث می شود آدم دیوانه شود اما می دانید دلیل آن چیست؟ نرسیدن اکسیژن به مغز باعث می شود آسیب زیادی به آن برسد که فراموشی، ضعف حافظه و ازدست دادن اختیار برخی حرکات بدن از نتایج آن است. وقتی گذشتگان ما می گفتند کسی دیوانه شده احتمالا منظورشان همین بوده!

همان طور که گفته شد درخت گردو گیاه بسیار بزرگی است و خوابیدن در نزدیکی آن ریسک زیادی دارد زیرا هنگام تنفس، اکسیژن زیادی را می گیرد. این درخت معمولا اندازه بزرگی هم دارد که نشان می دهد هنگام تنفس هوای زیادی احتیاج خواهید داشت؛ بنابراین منظور پیشینیان ما اشتباه نمی کردند آن ها فقط دلیل علمی این موضوع را نمی دانستند.

درخت گردو، گیاهی ستیزه گر

باغداران می گویند این درخت ستیزه گر است و اجازه رشد گیاهان دیگر را در نزدیکی خود نمی دهد. این اعتقاد چندان هم غلط نیست و برای آن یک توضیح علمی وجود دارد. هر نوع موجود زنده ای میل به بقا دارد و این کار را یا با ستیز با دیگر گونه ها یا با هم زیستی مسالمت آمیز با آن ها انجام می دهد.

گردو گیاهی است که راه ستیز را انتخاب کرده و این کار را با ترشح ماده ای سمی به نام ژاگلون یا جاگلون (juglone) انجام می دهد. همچنین ماده دیگری نیز ترشح می کند که هیدروکسی ژاگلون نام دارد که معمولا ماده ای غیرسمی است اما توسط برخی گیاهان جذب شده و تبدیل به ماده ای سمی می شود. این موضوع بیشتر برای گیاهان حساس و غیرمسالمت آمیز برقرار است و کاشت آن ها در نزدیکی گردو باعث پژمردگی می شود. البته باید توجه کرد که پژمردگی ممکن است از بی آبی هم باشد اما ترشح هیدروکسی ژاگلون هم بی تاثیر نیست.

ترشح ژاگلون تنها محدود به گردو نیست و ممکن است ساقه، برگ یا ریشه دیگر گیاهان هم پیدا شود. گردوی رایج در ایران که گردوی ایرانی است هم این ماده را ترشح می کند و نه تنها خوابیدن زیر درخت گردو را برای انسان خطرناک می کند، که باعث مرگ دیگر گیاهان هم می شود. به همین دلیل باغداران گردو را گیاهی پردردسر می دانند که رشد دیر گیاهان در اطراف خود را سخت می کند. ترشح ژاگلون در ابتدا باعث پژمردگی گیاهان دیگر می شود اما درصورتی که ادامه پیدا کند باعث نابودی آن ها می شود.

مجموعه پالیز گردو از طریق مشاوره رایگان به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم آنلاین خرید نهال گردو شناسنامه دار، در تمامی مراحل مرتبط با فروش انواع نهال گردو و میوه شامل روش های باغداری، کاشت، داشت و نحوه آفت زدایی، کوددهی و هرس به باغداران کمک می کند که شامل دردسرهای ترشح ژاگلون هم هست.

خوابیدن زیر درخت گردو خطرناک است

کلام پایانی این است که شاید ضررهای خوابیدن زیر سایه انداز درختان گردو را تا حالا جدی نمی گرفتید اما اکنون باید کمی فکر کنید. درخت گردو برگ های پهن و زیادی دارد که تنفس آن ها باعث کمبود اکسیژن به ویژه در زیر آن می شود. خوابیدن در این محیط برای سلامتی خطرآفرین است. همچنین، ترشح ماده سمی ژاگلون که مکانیسم دفاعی و بقای گردو در برابر دیگر گیاهان است برای انسان نیز خطرناک و سمی است و باید آن  را جدی گرفت.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا