لوازم خانگی

10 وسیله‌ی ورزشی عالی که حتما باید در باشگاه خانگی داشته باشید


چند سالی است که نگرش افراد به باشگاه‌ خانگی به شدت تغییر کرده است. در گذشته باشگاه خانگی نماد یک زندگی مرفه بوده است و امروزه بسیاری از مردم مکانی در خانه را به تمرین کردن اختصاص می‌دهند. از یک جفت وزنه‌ی ساده و یک زیرانداز ورزشی گرفته تا دستگاه‌های پیشرفته‌ی هوازی و بدنسازی؛ راهکارهای زیادی برای حفظ تناسب اندام وجود دارد که لازم نیست برای اجرای آن‌ها به باشگاه بروید.

اگر می‌خواهید باشگاه خانگی خودتان را راه‌اندازی کنید و برای انتخاب لوازم به راهنمایی نیاز دارید، با ای بی سی مگ در این مقاله همراه شوید. با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید بر اساس نیاز و بودجه‌ تصمیم‌گیری کنید و بهترین و کاربردی‌ترین انتخاب‌ها را انجام دهید.

راهنمای انتخاب بهترین لوازم ورزشی برای باشگاه خانگی

باشگاه خانگی

با توجه به تنوع زیاد لوازم ورزشی مناسب برای باشگاه خانگی، برای انتخاب باید چند نکته‌ی کلیدی را در نظر بگیرید:

  • هدف: هدف شما از ورزش کردن چیست؟ تمرینات قدرتی برای شما مهم‌تر هستند یا تمرینات هوازی؟ باید اولویت‌بندی کنید و در نظر بگیرید که به چه نوع تمریناتی بیشتر نیاز دارید تا به تناسب اندام برسید. به ویژه در مواردی که فضا یا بودجه‌ی کافی برای خریداری لوازم مختلف ندارید، رعایت این نکته اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
  • قیمت: لوازم ورزشی از نظر قیمت هم تنوع زیادی دارند؛ پایین‌تر از بیست‌هزار تومان تا بالاتر از یکصد میلیون تومان. از یک طرف نباید کیفیت یا ایمنی را فدا کنید و از طرفی دیگر به همه‌ی امکانات پیشرفته نیاز ندارید. می‌توانید با انتخاب لوازم کاربردی‌تر و باکیفیت در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی کنید.
  • ضمانت‌نامه: باید برخی از لوازم ورزشی را همراه با ضمانت‌نامه‌ی معتبر خریداری کنید تا در صورت نیاز بتوانید از خدمات پس از فروش شرکت تولید‌کننده استفاده کنید. مهم نیست که این لوازم را از یک فروشگاه محلی می‌خرید یا مستقیم از شرکت تولیدکننده خریداری می‌کنید، به ضمانت‌نامه و شرایط مندرج در آن اهمیت دهید.
  • نظرات مشتریان: سعی کنید قبل از انتخاب لوازم ورزشی نظرات مشتریان را بررسی کنید. معمولاً مشتری‌ها بازخورد صادقانه‌ای از طراحی، کیفیت و کارایی یک محصول ارائه می‌دهند.

البته برای انتخاب بهترین لوازم ورزشی برای باشگاه خانگی رعایت نکات بالا به تنهایی کافی نیست و باید معیارهای زیر را هم در نظر بگیرید:

همه‌کاره بودن: برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین برای جبران کمبود فضا، لوازمی را انتخاب کنید که بتوانید از آن‌ها برای انجام تمرینات مختلف استفاده کنید.

کیفیت: فرقی نمی‌کند که می‌خواهید یک کتل‌بل خریداری کنید یا یک دستگاه هوازی؛ به کیفیت ساخت و جنس محصول دقت کنید و محصولات باکیفیت و بادوام را انتخاب کنید. همچنین محصولی را خریداری کنید که در تولید آن استانداردهای مرتبط رعایت شده باشد.

اندازه: بر اساس فضایی که در اختیار دارید انتخاب کنید.

فهرستی از بهترین لوازم ورزشی برای باشگاه خانگی

1. کش‌های ورزشی

برای افرادی که فضای کمی در اختیار دارند، کش‌های ورزشی گزینه‌هایی کاربردی و کم‌هزینه برای افزایش شدت تمرینات هستند. کش‌های ورزشی بر اساس کاربردها و روش‌های تمرینی انواع مختلفی دارند. برخی از کش‌های ورزشی همراه با تجهیزات جانبی از جمله دسته‌هایی برای گرفتن و ابزاری برای اتصال به در عرضه می‌شوند تا بتوانید تمرینات متنوع‌تری انجام دهید.

هنگام خرید کش ورزشی، سطح آمادگی جسمانی و تمریناتی را که می‌توانید با آن کش انجام دهید در نظر بگیرید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که با توانایی‌ شما مطابقت داشته باشد.

برای نمونه، مجموعه‌ای شامل کش و تجهیزات جانبی که با عنوان لوازم تناسب اندام TRX شناخته می‌شود و در واقع یک نوع روش تمرین با کش است، یکی از کاربردی‌ترین لوازم ورزشی است که می‌توانید در باشگاه خانگی از آن استفاده کنید. با این روش نیازی به استفاده از وزنه‌ها ندارید و با استفاده از وزن بدن و تعادل می‌توانید تمرینات قدرتی انجام دهید و به سطح ایده‌آلی از تناسب اندام برسید.

2. میز مدرج بدنسازی

میز مدرج یا میز پرس یکی از لوازم ورزشی است که افراد بسیار زیادی آن را برای باشگاه خانگی انتخاب می‌کنند. این نوع میز در چند حالت تنظیم می‌شود و به متنوع‌تر شدن تمرینات کمک می‌کند. میز مدرج معمولاً وزن سبکی دارد و  به شکل تاشو تولید می‌شود. بنابراین، جابه‌جایی و نگهداری آن کار آسانی است و برای اضافه کردن آن به باشگاه خانگی به فضای زیادی نیاز ندارید.

هنگام خرید میز مدرج به کیفیت بدنه و تشک دقت کنید چرا که ممکن است خیلی زود شکستن بدنه یا پاره شدن تشک برای شما مشکل‌ساز شود.

3. دمبل

باشگاه خانگی

باشگاه خانگی بدون دمبل کامل نمی‌شود. اگر به دنبال تقویت عضلات خود هستید، همه‌کاره‌تر از دمبل پیدا نمی‌کنید. از عضلات دوسر بازو گرفته تا عضلات چهارسر ران؛ می‌توانید همگی را با دمبل تقویت کنید. فرقی نمی‌کند که چقدر می‌خواهید هزینه کنید یا اینکه فضایی که به باشگاه خانگی اختصاص داده‌اید چقدر است؛ می‌توانید دمبل‌های مناسب خودتان را پیدا کنید.

هنگام خرید دمبل، اگر تازه‌کار هستید دمبل‌هایی با وزن سبک‌تر انتخاب کنید و به تدریج وزن دمبل‌ها را افزایش دهید. همچنین به دسته‌ها هم دقت کنید و دسته‌هایی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی دمبل‌ها را در دست بگیرید.

4. هالتر

اگر عضله‌سازی برایتان اهمیت دارد و فضای کافی در اختیار دارید، یک میله‌ی هالتر و مقداری وزنه‌ی هالتر چیزهایی است که باید خریداری کنید. استفاده‌ی هم‌زمان از دمبل و هالتر در تمرینات علاوه بر ایجاد تنوع باعث می‌شود بهتر عضله‌سازی کنید.

در بعضی از تمرینات مانند اسکوات و ددلیفت نیاز دارید که وزنه‌های سنگین‌تری را جابه‌جا کنید و هالتر آن چیزی است که به آن نیاز دارید.

هنگام خرید میله‌ی هالتر، کیفیت ساخت و استاندارد بودن طراحی را در نظر بگیرید و گیره‌های باکیفیتی را انتخاب کنید تا تعویض وزنه‌ها برایتان آسان‌تر شود. همچنین اگر تازه‌کار هستید، وزنه‌های سبک‌تر با تعداد بیشتر برای شما مناسب‌تر از وزنه‌های سنگین‌تر با تعداد کمتر است.

5. کتل‌بل

یکی دیگر از لوازمی که باشگاه خانگی شما را کامل می‌کند کتل‌بل است. علاوه بر اینکه می‌توانید بسیاری از تمریناتی را که با دمبل انجام می‌شود با کتل‌بل انجام دهید، انجام تمریناتی مانند حرکت‌های وزنه‌برداری یعنی یک‌ضرب و دوضرب و سوئینگ با کتل‌بل به پویاتر شدن تمرینات شما کمک می‌کند. معمولاً در تمرینات با کتل‌بل چندین گروه عضلانی درگیر می‌شوند و این تمرینات دامنه‌ی حرکتی بیشتری دارند. بنابراین برای اینکه بتوانید در یک بازه‌ی زمانی کوتاه روی تمامی عضلات بدن کار کنید، کتل‌بل گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

مانند دمبل و هالتر، اگر تازه‌کار هستید و تجربه‌ی تمرین با کتل‌بل را ندارید، کتل‌بل‌های سبک‌تر را خریداری کنید. همچنین لازم نیست یک کتل‌بل گران‌قیمت انتخاب کنید چرا که معمولاً جنس بدنه‌ی فلزی کتل‌بل باعث این گرانی می‌شود و طراحی آن‌ها چندان متفاوت نیست.

6. طناب ورزشی

باشگاه خانگی

اگر هدف شما از راه‌اندازی باشگاه خانگی کاهش وزن است، طناب ورزشی یکی از ضروری‌ترین لوازمی است که باید خریداری کنید. با این طناب نسبتاً ارزان‌قیمت می‌تواند یک تمرین کامل و مفید انجام دهید. علاوه بر اینکه با طناب زدن می‌توانید در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تری کالری بیشتری بسوزانید، از فواید این تمرین مانند بهبود عملکرد قلب و عروق و کمک به حفظ تراکم استخوان‌ها هم بهره‌مند می‌شوید. همچنین طناب زدن تمرین جذاب و نشاط‌آوری است که کمتر کسی آن را تجربه می‌کند و به آن علاقه‌مند نمی‌شود.

سعی کنید طناب‌هایی را خریداری کنید که طول آن‌ها قابل تنظیم باشد. همچنین به طراحی دسته‌ها و محل اتصال آن‌ها به طناب دقت کنید تا هنگام طناب زدن با مشکل مواجه نشوید. علاوه بر این، طناب‌های سنگین‌تر برای ورزشکارانی است که از آمادگی جسمانی و توان عضلانی بیشتری برخوردار هستند.

7. توپ مدیسین بال

امروزه تمرین با مدیسین بال طرفداران زیادی پیدا کرده است و حتی بسیاری از ورزشکارانی که می‌خواهند در مسابقات شرکت کنند از این توپ‌ها برای تمرینات آماده‌سازی قبل از مسابقات استفاده می‌کنند.

فرقی نمی‌کند که هدف شما از راه‌اندازی باشگاه خانگی چیست، ارتقای سطح آمادگی جسمانی، حفظ سلامتی و تناسب اندام یا حتی کاهش وزن و چربی‌سوزی؛ در این باشگاه به مدیسین بال نیاز دارید.

مدیسین بال در وزن‌های مختلف تولید می‌شود و انواع گوناگونی دارد. معمولاً این توپ‌ها روکشی از جنس چرم مصنوعی دارند و به اندازه‌ی کافی محکم هستند.

نکته‌ای که باید هنگام خرید مدیسین بال رعایت کنید انتخاب اندازه و وزن مناسب است. توپی برای شما مناسب است که شدت تمرینات را افزایش دهد اما مانع اجرای صحیح تمرینات نشود.

8. ول اسلاید

ول اسلاید در واقع دو صفحه‌ی پلاستیکی است که برای سهولت حرکت روی سطوح مختلف طراحی شده است. معمولاً طول این صفحه‌ها نزدیک به 25 سانتی‌متر و عرض آن‌ها نزدیک به 12 سانتی‌متر است. قسمتی از ول اسلاید که روی زمین قرار می‌گیرد از پلاستیک کاملاً صاف ساخته شده است تا به راحتی روی سطوح حرکت کند و قسمت رویی ول اسلاید که محل قرار گرفتن دست‌ یا پا است از جنس فوم ساخته شده است. ول اسلاید به شما کمک می‌کند دامنه‌ی حرکتی تمرینات را کامل‌تر و درست‌تر اجرا کنید. اگر می‌خواهید در باشگاه خانگی خودتان یک سبک تمرینی جذاب و کاربردی را اجرا کنید، به ول اسلاید نیاز دارید.

9. کیسه بوکس

اگر به هنرهای رزمی علاقه دارید و ترجیح می‌دهید در باشگاه خانگی خودتان روی انجام تمرینات رزمی و به ویژه اجرای ضربات دست و پا تمرکز کنید، لازم است یک کیسه بوکس مناسب خریداری کنید. اجرای ضربات دست و پا روی کیسه بوکس فواید زیادی دارد که افزایش کالری‌سوزی، تقویت گروه‌های مختلف عضلانی و کمک به حفظ تراکم استخوان تنها بخشی از این فواید هستند. حتی اگر هدف شما از راه‌اندازی باشگاه خانگی حفظ تناسب اندام است، ضربه زدن به کیسه بوکس می‌تواند تجربه‌ی جالبی برایتان باشد.

البته اگر در خانه مکان مناسبی برای آویزان کردن کیسه بوکس ندارید، می‌توانید از مدل ایستاده‌ی آن استفاده کنید که پایه‌ی آن با آب یا ماسه پر می‌شود. همچنین اگر تازه‌کار هستید و به ویژه روش درست مشت‌زنی را بلد نیستید، توصیه می‌شود با دستکش تمرین کنید چرا که ممکن است مچ یا انگشتان شما آسیب ببیند.

10. دستگاه‌های ورزشی

باشگاه خانگی

اگر برای راه‌اندازی باشگاه خانگی با محدودیت فضا مواجه نیستید و برای هزینه کردن هم محدودیتی ندارید، چه چیزی بهتر از یک باشگاه مجهز و کامل. دستگاه‌های بدنسازی چندمنظوره، تردمیل، دوچرخه‌ی ثابت و الپتیکال یا اسکی فضایی؛ گزینه‌های زیادی برای تجهیز باشگاه خانگی وجود دارد. دستگاه‌های بدنسازی چندمنظوره که در واقع خودشان یک باشگاه حساب می‌شوند و می‌توانید بیشتر تمرینات بدنسازی را به شکل حرفه‌ای انجام دهید و دستگاه‌های هوازی هم که جزو اصلی‌ترین لوازم ورزشی موجود در یک باشگاه به شمار می‌روند.

جمع‌بندی

اگر به هر دلیل نمی‌توانید به باشگاه بروید اما انگیزه‌ی لازم برای ورزش کردن را دارید، کمبود فضا و هزینه‌ها نباید مانع شما بشود. از فهرست بالا کمک بگیرید؛ حتی در کمترین فضا و با هزینه‌ای اندک هم می‌توانید باشگاه خانگی راه‌اندازی کنید و از ورزش کردن لذت ببرید.

منبع: Healthline

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا