آشپزی

5 قدم برای آماده کردن صبحانه‌ی روز تعطیل به سبک ایرانی


صبحانه از آن وعده‌هایی است که اگر حذف شود انگار که در طول روز چیزی را گم کرده‌ایم. حتی افرادی که اهل صبحانه خوردن نیستند هم دوست دارند بعد روز را با نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه شروع کنند. در طول هفته به دلیل مشغله و عجله‌ای که برای رسیدن به مدرسه یا محل کار داریم معمولا زمان کافی برای خوردن صبحانه نداریم و به چند لقمه نان و پنیر اکتفا می‌کنیم. شاید هم تصمیم بگیریم برای اینکه سریع‌تر به محل کار برسیم، صبحانه را پشت میز کارمان بخوریم. اما روزهای تعطیل چطور؟

لذت صبحانه خوردن در روز تعطیل به دور هم بودن همه‌ی اعضای خانواده است. برای چیدن یک میز صبحانه‌ی محبوب ایرانی‌ها هم به چند وسیله‌ی ساده نیاز داریم که قرار است در این مطلب از ای بی سی مگ آن‌ها را به شما معرفی کنیم. پس اگر دوست دارید صبح‌های روز تعطیل دور میز صبحانه با اعضای خانواده‌تان از هر دری صحبت کنید و انرژی بگیرید، این مطلب را تا انتها بخوانید تا اگر کالایی را نداشتید بتوانید خیلی سریع تهیه کنید.

1. چای را دم کنید

دم کردن چای ایرانی برای صبحانه ایرانی

چای عنصر اصلی و اساسی صبحانه‌ی ایرانی است. اگر چای نباشد اصلا میز صبحانه چیده نمی‌شود. پس اولین کاری که باید در صبح روز تعطیل انجام دهید دم کردن چای است. برای این کار به یک قوطی چای ایرانی خوش عطر، یک کتری آب جوش و یک قوری چینی نیاز دارید. حالا که صحبت از چای شده است بهتر است با هم لوازم مختلف مربوط به دم‌آوری چای و نوشیدن آن را بررسی کنیم.

چای‌ساز

از وقتی که چای‌سازها به بازار آمدند سرعت آماده کردن چای هم بالا رفته است. با کمک یک چای‌ساز خوب آب در چند دقیقه، و با صرف انرژی کم، جوش می‌آید و نوبت به دم کردن چای می‌رسد. مدت زمان دم کشیدن چای هم، با توجه به نوع آن، از 5 تا 20 دقیقه طول می‌کشد.

چای‌سازها به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند. در یک دسته قوری روی صفحه‌ی گرم قرار می‌گیرد و با کمک حرارت تولید شده در صفحه، چای دم می‌کشد. در دسته‌ی دوم به سبک سماورهای قدیمی، قوری روی پارچ چای‌ساز قرار می‌گیرد و چای با کمک حرارت آب در حال جوشیدن دم می‌کشد. البته باید بدانید که روش دم کشیدن چای در این دو مدل هیچ تاثیری روی طعم آن نمی‌گذارد.

کتری و قوری رو گازی

اگر دوست دارید صدای قل قل کتری را بشنوید و چای را به روش قدیمی دم کنید، قوری و کتری روگازی انتخاب مناسبی برای شما است. کتری در این مدل از ست‌های کتری و قوری ظاهری شبیه به سماور دارد و آب از طریق شیر چرخشی آن بیرون می‌آید.

کتری

اگر اهل نوشیدن چای کیسه‌ای هستید یا بعضی از اعضای خانواده نوشیدن قهوه را به چای ترجیح می‌دهند بهتر است از یک کتری روگازی برای جوش آوردن آب استفاده کنید. یک کتری آب جوش می‌تواند برای شما هم یک قوری چای دم کند و هم چند لیوان قهوه یا چای کیسه‌ای آماده کند.

قوری

وقتی از کتری روگازی تک استفاده می‌کنید پس باید یک قوری مناسب برای دم کردن چای داشته باشید. قوری‌های چینی و سرامیک بهترین نوع قوری‌ها برای دم کشیدن چای هستند. جنس آن‌ها به شکلی است که مدت زمان بیشتری گرما را در خود محبوس نگه می‌دارد و چای بهتر دم می‌کشد.

ظرف چای خشک

ظرفی که چای خشک را در آن نگه می‌دارید باید در بسته باشد و هیچ راه نفوذ هوا و رطوبتی در آن وجود نداشته باشد. این ظرف‌ها کمک می‌کند برگ‌های چای خشک، خوش عطر و سالم باقی می‌مانند و می‌توانید مطمئن باشید پس از دم کشیدن عطر و طعم و رنگ مناسبی به شما می‌دهند.

استکان

نوشیدن چای در استکان یک روش سنتی است که اتفاقا محبوبیت زیادی هم دارد. استکان‌ها انواع مختلفی دارند، از کمر باریک گرفته تا پافیلی و دسته‌دار. برای خرید استکان باید ببینید سلیقه‌ی شما و خانواده‌تان چیست. اگر اهل نوستالژی هستید جای یک دست استکان کمر باریک در آشپزخانه‌ی شما خالی است. اما اگر دور هم بودن برایتان مهم‌تر از وسایلی است که باعث این اتفاق می‌شود، می‌توانید از مدل‌های جدیدتر که طراحی ترکیبی از فنجان استکان دارند استفاده کنید.

فنجان

دم کردن چای سیاه ایرانی برای صبحانه

نوشیدن چای در فنجان واقعا دلچسب است. دسته‌ی فنجان به شما کمک می‌کند چای را گرم‌تر از حالتی که در استکان است بنوشید. همچنین اگر سلیقه‌ی اعضای خانواده برای نوشیدنی گرم صبح‌ها متفاوت است و قهوه، چای و دمنوش می‌نوشید فنجان می‌تواند همه را راضی نگه دارد.

قندان

حبه‌های قند همیشه همراه استکان یا فنجان چای هستند. فرقی ندارد در چه ساعتی از شبانه‌روز چای می‌نوشید، قند اولین شیرینی‌ای است که برای نوشیدن چای به آن فکر می‌کنید. یک قندان مناسب قندانی است که در داشته باشد تا از رسیدن رطوبت یا عطر مواد غذایی و ادویه‌های مختلف به قندها جلوگیری کند.

شکرپاش

چای شیرین همان چیزی است که خیلی از کودکان به خاطر آن راضی به خوردن صبحانه می‌شوند. پس اگر کودکی در خانه دارید یا خودتان اهل چای شیرین خوردن هستید، وجود یک شکرپاش روی میز صبحانه از ضروریات است.

قاشق چای‌خوری

حالا که پای شکر به میز صبحانه باز شده است باید به اهمیت وجود قاشق چای‌خوری اشاره کنیم. این مدل قاشق در کوچک‌ترین استکان‌ها هم جای می‌گیرد و می‌توانید به راحتی شکر را در چای حل کنید.

2. نوشیدنی‌های سرد را فراموش نکنید

شیر در پارچ پیرکس برای صبحانه ایرانی

نوشیدنی‌های سرد هم در کنار چای و قهوه در وعده‌ی صبحانه طرفدار دارند. شیر و آب پرتقال از نوشیدنی‌های محبوب برای وعده‌ی صبحانه هستند. پس بهتر است ظرف‌های مناسبی برای نگهداری و نوشیدن آن‌ها داشته باشیم.

بطری شیر

شیر یکی از نوشیدنی‌های محبوب برای وعده‌ی صبحانه است. بعضی از افراد دوست دارند شیر را سرد بنوشند، بعضی گرم می‌نوشند و بعضی دیگر آن را با قهوه یا کاکائو مخلوط می‌کنند. به هر حال شیر از عناصر اصلی صبحانه است و باید حتما روی میز قرار داده شود.

بطری‌های شیر طراحی زیبایی دارد اما قرار دادن یک بطری پلاستیکی شیر یا یا یک قوطی 4 لیتری شیر روی میز کمی زیبایی سفره‌ی صبحانه را کم می‌کند. اگر هم اهل خرید شیر خام باشید و به صورت سنتی قبل از نوشیدن آن را می‌جوشانید که حتما به یک ظرف مناسب برای نگهداری شیر دارید. بطری‌های شیشه‌ای زیبایی در بازار وجود دارند که در آن‌ها کاملا بسته می‌شود و طراحی اختصاصی برای شیر دارد.

پارچ

اگر اهل نوشیدن آبمیوه در وعده‌ی صبحانه هستید حتما به یک پارچ نیاز داریم. بهتر است آبمیوه را هم مثل شیر از بطری یا قوطی اصلی‌اش خارج کنیم و در پارچ بریزیم تا ظاهر میز صبحانه زیبا و خانوادگی باقی بماند.

لیوان

فرقی ندارد دوست دارید صبح شیر بنوشید، آبمیوه بخورید یا یک لیوان آب تازه کنار دستتان باشد، برای نوشیدن هر کدام از این‌ها به لیوان نیاز دارید. پس یک دست لیوان شیشه‌ای سبک برای قرار گرفتن روی میز صبحانه لازم دارید.

3. آب‌پز یا نیمرو؟

تخم مرغ آب پز برای صبحانه

یکی از غذاهای گرمی که برای صبحانه مصرف می‌شود، انواع مختلفی از تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ به صورت آب‌پز، نیمرو یا به صورت املت‌های مختلف در سفره‌ی صبحانه قرار می‌گیرند و واقعا هم غذای خوشمزه‌ای برای این وعده است. پروتئین و ویتامین‌هایی که در طول روز نیاز داریم در یک تخم‌مرغ وجود دارد و وقتی با سبزیجات و ادویه‌های مختلف ترکیب شود، میزان انرژی‌ای که به بدن ما می‌رساند بیشتر هم می‌شود.

تخم‌مرغ‌پز

اگر اهل خوردن تخم‌مرغ آب‌پز هستید پس حتما نیاز به وسیله‌ای برای پخت آن دارید. اگر نمی‌خواهید به روش سنتی و با مصرف آب زیاد تخم‌مرغ را بپزید می‌توانید از دستگاهی به نام تخم‌مرغ‌پز استفاده کنید. صبح وقتی آب را برای دم کردن چای آماده می‌کنید تا جوش بیاید، می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را هم در این دستگاه قرار دهید تا بپزد و در زمان کوتاهی آماده شود.

قابلمه

اگر از روش‌های سنتی برای پخت غذا لذت می‌برید بهتر است برای پخت تخم‌مرغ از یک قابلمه‌ی مناسب استفاده کنید. یک قابلمه‌ی کوچک که درِ آن به خوبی بسته می‌شود برای پخت تخم‌مرغ لازم است. وقتی قابلمه کوچک باشد آب زودتر جوش می‌آید و زمان پخت تخم‌مرغ کمتر می‌شود.

تابه

حالا نوبت به نیمرو و املت می‌رسد. یک تابه‌ی نچسب برای تهیه‌ی نیمرو، املت و حتی پنکیک و تست فرانسوی مناسب است. مخصوصا اگر کیفیت مواد استفاده شده برای نچسب شدن آن بالا باشد و مطمئن باشید که هیچ ماده‌ی مضری به صبحانه‌ی شما اضافه نمی‌کند.

4. نان، مهم‌ترین چیز بعد از چای

نان بربری و نان سنگک تازه و گرم برای صبحانه

حالا که نوشیدنی‌های گرم و سرد را آماده کردید و تخم‌مرغ را هم به شکلی که دوست داشتید پختید، نوبت به نان می‌رسد. اگر اهل نان تازه خریدن برای صبحانه هستید که می‌دانید نان گرم و ترد در سفره قرار دارد. اما اگر قرار است از نانی که در فریزر بوده استفاده کنید باید آن را به روش مناسبی گرم کنید که بدون سوختن یا خمیر شدن، مثل نانی که تازه از تنور در آمده گرم و ترد شود.

توستر می‌تواند این شرایط را برای شما فراهم کند. تکه‌های نان سنگک یا بربری را مستقیم از فریزر در توستر قرار دهید، درجه‌ی حرارت رو روی متوسط بگذارید و منتظر باشید تا عطر خوش نان در خانه بپیچد.

بهتر است نان‌های گرم و تازه شده را در یک سبد چوبی که داخلش پارچه‌ی پنبه‌ای قرار داده‌اید یا روکش پارچه‌ای دارد قرار دهید تا در حین از دست دادن حرارت خمیر یا زیادی خشک نشود.

5. میز یا سفره را بچینید

میز صبحانه ایرانی

حالا دیگر وقت چیدن میز یا پهن کردن سفره است. اگر قرار است از رومیزی استفاده کنید بهتر است از یک رومیزی پارچه‌ای استفاده کنید تا فضای صمیمی‌تری برای صبح روز تعطیل ایجاد کنید. اگر دوست دارید فضا کلاسیک باشد می‌توانید به سراغ رومیزی‌های پارچه‌ای با طرح چهارخانه‌های ریز، مخصوصا قرمز و سفید، بروید.

اگر قرار است روی زمین سفره پهن کنید سفره‌های پلاستیکی متنوعی وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید. بهتر است برای صمیمی‌تر شدن فضا و همچنین جلوگیری از ریختن خرده‌های نان روی فرش، ابتدا یک پارچه‌ی بزرگ پهن کنید و بعد سفره را در مرکز آن قرار دهید.

بشقاب‌های کوچک یا پیش‌دستی‌ها را بچینید. اگر کودک خردسال یا فرد سالمند در خانواده‌ی شما حضور دارد بهتر است از بشقاب‌های نشکن، مثل ملامین یا استیل، استفاده کنید که اگر بر حسب اتفاق از روی میز افتاد، نشکند و آسیب ایجاد نکند. اما اگر چنین شرایطی ندارید می‌توانید به راحتی از بشقاب‌های پیرکس، چینی یا سرامیک استفاده کندی.

کارد و چنگال را در بشقاب‌ها قرار دهید. کره و پنیر را در ظرف کره و پنیر قرار دهید و روی میز بگذارید. اگر اهل خوردن کره عسل هستید یا دوست دارید چای را با عسل شیرین کنید، ظرف عسل را هم در کنار کره و پنیر بگذارید. برای استفاده‌ی راحت‌تر از عسل می‌توانید از قاشق مخصوص عسل استفاده کنید. مرباهای مورد علاقه‌تان را در پیاله‌های مناسب مربا ریخته و قاشق مرباخوری در آن‌ها قرار دهید. بطری شیر و پارچ آبمیوه را هم بیاورید و سبد نان گرم و ترد را هم در سفره بگذارید. حالا چای داغ را در فنجان یا استکان بریزید و با آن صبحانه‌ی روز تعطیل را کامل کنید.

مرور کلی

صبحانه‌ی روز تعطیل یکی از وعده‌هایی است که می‌تواند اعضای خانواده را دور هم جمع کرده و صمیمیت بین آن‌ها را افزایش دهد. برای چیدن میز یا سفره‌ی صبحانه‌ی ایرانی مخصوص روز تعطیل باید از وسایل خاصی استفاده کنید تا فضایی صمیمی و دوست داشتنی ایجاد کنید.

در این مطلب لیست ساده‌ای از این وسایل معرفی کرده‌ایم. البته صبجانه‌های ایرانی تنوع زیادی دارد و برای هر کدام میز مخصوصی باید چیده شود. اگر شما در روزهای تعطیل غذای خاصی را در وعده‌ی صبحانه همراه با خانواده‌تان می‌خورید برای ما در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا