هنر و سینما

اسم واقعی سیاوش در فیلم جیران

به گزارش اقتصادآنلاین، در قسمتی از سریال جیران شاهد این هستیم که کفایت خاتون شجره نامه ای که به نظر می رسد متعلق به خاندان زندیه (سلسله پادشاهی پیش از قاجار) را بررسی می کند. در این شجره نامه نام “بی بی معصومه”، “آزاد خان” و در ادامه حرف ابتدای یه نام دیگر “س” دیده می شود. 

در قسمت های اولیه این سریال “بی بی معصومه”، مادربزرگ سیاوش می خواست راضی درباره هویت سیاوش را فاش کند. آیا ممکن است حرف “س” در شجره نامه خاندان زند اشاره به سیاوش داشته باشد و بی بی معصومه در لحظات پیش از مرگ خویش میخواسته این راز را برای سیاوش فاش کند؟

آیا می توان گفت که سیاوش شاهزاده ای از خاندان زند است که بعد از قتل عام خاندان زند در آغاز دوره قاجار مخفیانه و بدون اطلاع از هویت خود زندگی کرده است؟ برای پاسخ به این سوال باید منتظر قسمت های بعدی سریال جیران باشیم. 

شما نیز نظر خودتان را درباره این که سیاوش سریال جیران کیست؟ و اینکه آینده سیاوش در سریال جیران چه خواهد شد؟ با ما در میان بگذارید. 


سارای گرجی واقعی کیست؟ خدمتکار سریال «جیران» که تبدیل به ملکه ای قدرتمند شد

سارای گرجی سریان جیران از زنان دربار قاجار بود؛ خدمتکاری که بعدها تبدیل به سوگلی ناصرالدین شاه و ملکه ایران شد.

حرمسرای ناصرالدین شاه شهره خاص و عام است. در روایات آمده است که او ۱۱۲ زن عقدی و صیغه‌ای داشت و در زمان مرگش ۸۵ همسر در حرمسرایش بود. اما در این میان این شاه عجیب قاجار، سوگلی‌هایی داشت که از آن جمله می‌توان به جیران، انیس‌ الدوله، زبیده خانم و شکوه السلطنه اشاره کرد.

با مرگ جیران، سوگلی محبوب شاه، فاطمه (یا همان سارای گرجی سریال جیران) که ابتدا به عنوان خدمتکار و برای یادگیری آداب معاشرت نزد جیران سپرده شده بود، نزد شاه محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده و رفته رفته جای خود را در اندرونی باز کرد.

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

ورود انیس الدوله به دربار

فاطمه که بعدها لقب انیس الدوله را گرفت، از گرجیان کوچانده‌شده زمان صفویه بود. گفته می‌شود انیس الدوله که با خانواده پدری‌اش در روستای امامه زندگی می‌کرد توسط عمه‌اش برای خدمت نزد جیران به حرم رفت و تا زمانی که جیران زنده بود رابطه بسیار نزدیکی با او داشت. بعد از مرگ ناگهانی جیران، سوگلی اول شاه، همه اموال او ازجمله آنلاین شاه به فاطمه رسید.

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

انیس الدوله، ملکه‌ای باهوش و پرنفوذ

انیس الدوله زنی بادرایت و قدرتمند بود که خیلی زود سواد خواندن و نوشتن آموخت و دایره قدرت و فعالیتش را در حرم گسترده کرد. او خیلی زود مثل مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه وارد عرصه سیاست شد و با مطالعه بسیار، قواعد بازی را آموخت. او از معدود کسانی بود که جرات رویارویی با ناصرالدین شاه را داشت، با این حال روایت‌ها حاکی از آن است که شاه از او حرف‌شنوی داشت و در بسیاری از امور با او مشورت می‌کرد.

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

او ریاست اندرونی را بر عهده داشت و وظایف اداری نظیر پذیرایی از زنان بزرگ دولت را انجام می‌داد. انیس الدوله نخستین ملکه ایران بود که به اروپا سفر کرد و نشان حمایل آفتاب و تمثال همایونی را دریافت کرد. او در عین حال زنی خیر و متدین بود که بخش قابل توجهی از ثروت شاه را به فقرا اختصاص می‌داد.

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

وفاداری عجیب به ناصرالدین شاه

انیس الدوله هرگز قبول نکرد به عقد دائم ناصرالدین شاه دربیاید و هیچ‌گاه صاحب فرزند نشد. شاه هر شب را کنار انیس الدوله به صبح می‌رساند و اقامتگاه اصلی‌اش نزد انیس‌ الدوله بود. در توصیف عشق انیس الدوله به ناصرالدین شاه گفته می‌شود که بعد از ترور شاه، آنقدر عزادار بود که وقتی اتابک صدراعظم، مستمری او را در قالب یک بسته اسکناس برایش فرستاد، او با مشاهده تصویر شاه بر اسکناس‌ها آنقدر گریه کرد و به سر و سینه زد که مریض شد و چند روز بعد درگذشت.

بازیگر نقش سارای گرجی در سریال جیران کیست؟

فاطمه مسعودی فر در سریال جریان به کارگردانی حسن فتحی که هم‌اکنون در حال پخش است، نقش سارای گرجی یا همان انیس الدوله را بازی می‌کند. این سریال تاریخی عاشقانه با بازی ستاره‌هایی نظیر بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه، پریناز ایزدیار در نقش جیران، مریلا زارعی، امیر جعفری، غزل شاکری و بسیاری بازیگران شناخته‌شده دیگر، به روایت بخشی از تاریخ ایران در زمان حکومت ناصرالدین شاه می‌پردازد.

بیوگرافی فاطمه مسعودی فر

این بازیگر جوان در سال ۱۳۷۴ در تبریز متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات انگلیسی است و بازیگری را از سال ۱۳۹۴ در تئاتر آغاز کرد. پس از بازی در فیلم پوست در سال ۹۷، جیران دومین تجربه جدی او محسوب می‌شود.

مسعودی فر برای بازی در نقش مارال در فیلم پوست که به زبان ترکی است نامزد دریافت جایزه حافظ شد و نقدهای مثبتی دریافت کرد.

درباره سریال جیران بیشتر بخوانید:

مراحل گریم بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه در سریال جیران + ویدئو


مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا