تکنولوژی

تکلیف رجیستری آیفون 14 چه زمانی مشخص می‌شود؟ [بروزرسانی با جدیدترین اطلاعات]


گرچه پیش از این زمان تعیین تکلیف رجیستری آیفون 14 آذرماه 1401 تعیین شده بود، با نزدیک شدن به اواخر ماه آذر، همچنان خبر موثقی در خصوص رجیستری این محصولات در دست نیست!

با اینکه مدتها از عرضه آخرین مدل گوشی آیفون گذشته، اما هنوز تکلیف رجیستری آیفون 14 مشخص نیست و اندک اطلاعاتی در این مورد تنها از روی گمانه‌زنی‌ها بر اساس شنیده‌ها در دست است. طبق یکی از همین شنیده‌ها محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، ضمن اشاره به بلاتکلیفی رجیستری این سری از آیفون، اعلام کرد که ابتدای آذرماه امسال درباره‌ی رجیستری این مدل گوشی تصمیم‌گیری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: لاکچری ترین نسخه آیفون 14 معرفی شد؛ خودنمایی آیفون 14 طلایی 135 هزار دلاری

زمان مشخص شدن تکلیف رجیستری آیفون 14

با وجود اینکه از واردات و ثبت این‌ گوشی‌ها یک ماه گذشته اما کماکان کاربران این گوشی‌ها با مشکل عدم رجیستری آیفون 14 روبرو بوده و تازه هفته گذشته اعلام شد که خریداران این گوشی که قبلاً وارد ایران شده‌اند، می‌توانند سیم‌کارت را خارج و دوباره وارد کنند تا فعالیت این گوشی‌ها یک ماه دیگر به‌طور موقت تمدید شود.

محمدرضا عالیان سخنگو انجمن واردکنندگان موبایلعالیان در ادامه در خصوص آینده‌ این گوشی هوشمند در زمینه رجیستری گفت:

«واقعاً امیدواریم مشکل رجیستری این گوشی‌ها حل شود چون دلیل منطقی رجیستر نشدن آن را به ما اعلام نکرده‌اند. هنوز ابهام داریم که چرا آیفون 13 رجیستر می‌شود اما 14 نمی‌شود. پیش‌بینی‌ می‌شود که تا به حال حدود 100 تا 150 هزار گوشی آیفون 14 در بازار به فروش رسیده باشد، حتی اگر فرض را بر این بگیریم که 10 هزار تا از این مدل گوشی موبایل دست مردم است، یعنی با 10 هزار کاربری مواجه هستیم که هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ اعتماد آسیب جدی دیده‌اند».

این مشکل نه تنها برای واردکنندگان عمده بلکه برای کسانی که این گوشی را برای مصرف شخصی خریده و به صورت مسافری وارد کردند هم وجود دارد. اکنون با وجود اینکه گوشی‌ها در گمرک ارزش‌گذاری شده‌اند اما نمی‌شود هزینه‌ای برای آن پرداخت کرد. بنابراین امکان استفاده از آن‌ها هم وجود ندارد.

در این رابطه در هفته گذشته سامانه همتا اعلام کرد که تمامی گوشی‌های آیفون 14 موجود در بازار قاچاق بوده و به واحدهای صنفی توصیه کرد تا زمان روشن شدن تکلیف آن‌ها از واردات و فروش این گوشی‌ها خودداری کنند. با این حال دو روز پس از انتشار این خبر، گمرک اعلام کرد گوشی‌های واردشده ازطریق مسافری قاچاق نبوده اما به دلیل اینکه پرداخت حقوق و عوارض گمرکی برای مسافر امکان‌پذیر نیست، بنابراین فعال‌سازی آن گوشی هم ممکن نخواهد بود.

با وجود اعلام عدم رجیستری آیفون 14، اما مسئولان همچنان درباره علل این امر سخنی نگفته و تاکنون پیگیری‌های صورت گرفته از گمرک برای زمان دقیق برطرف شدن این مشکل هم بی‌نتیجه بوده است.

وعده معاون وزیر صمت؛ بروزرسانی 9 آذر 1401

به گزارش عصر ایران، امید قالبیاف سخنگوی وزارت صمت امروز و در گفتگویی با رسانه‌ها در خصوص رجیستری آیفون 14 گفته است:

روند رجیستری آیفون 14 در حال انجام است و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

باید دید با توجه به محدودیت‌های واردات و ارز و البته ناهماهنگی‌های معمول بین‌ نهادهای مسئول واردات در کشور، نهایتا این موضوع عملی خواهد شد یا در حد یک وعده باقی می‌ماند.

جزئیات جدیدی از فرایند رجیستری گوشی های آیفون 14 ؛ بروزرسانی 19 آذر 1401

گرچه هفته گذشته سخنگوی وزارت صمت از تعیین تکلیف رجیستری آیفون 14 در آینده نزدیک خبر داد، هنوز دارندگان این گوشی‌ها در بلاتکلیفی هستند.  امید قالیباف هفته گذشته در خصوص آخرین وضعیت آیفون 14 گفت: «گوشی‌های آیفون 14 در راه رجیستری قرار دارد و به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد».

در همین رابطه سعید اشتیاقی، عضو اتحادیه صوتی و تصویری در گفتگو با خبرگزاری ای بی سی مگ درباره تکلیف رجیستری آیفون 14 اظهار داشت: «ما جلساتی در این خصوص داشتیم و پیگیری‌هایی هم کردیم‌». وی افزود:

اعضای صنف خواستار این بودند که رجیستری آیفون 14 انجام شود؛ البته ثبت‌سفارش گوشی تلفن‌همراه آیفون 14 اصلا باز نشده است و آماری که چندی پیش رئیس سازمان توسعه تجارت در رابطه با واردات آیفون اعلام کردند که دو برابر سال قبل آوردند، مربوط به قبل آیفون 14 بوده است.

عضو اتحادیه صوتی و تصویری در خصوص رجیستری گوشی های مسافری تصریح کرد: «گوشی‌هایی هم که آمده و هر کسی هم یک آماری اعلام می‌کند، تعدادی از طریق مسافری بوده که البته قانون مجلس است که هر مسافری که یک گوشی بیاورد، می‌تواند رجیستری بشود». اشتیاقی افزود:

اما این اتفاق برای آیفون 14 نیفتاد. یعنی شما گوشی را می‌آوردید، به گمرک اعلام می‌کردید و بعد داخل سایت مبلغ گمرکی را پرداخت می‌کردید. اما در رابطه با آیفون 14 این توافق را نکردند که گمرکی را بدهند. مردم گوشی را می‌آوردند و در گمرک فرودگاه ثبت می‌کردند، اما بعد سایت باز نبود و تا امروز هنوز سایت باز نشده است.

وی متذکر شد: «در یکی دو هفته اخیر هم در گمرک تابلو زدند که آیفون 14 ثبت نمی‌شود. این در حالی است که قانون مجلس است که می‌توان گوشی مسافری را آورد». عضو اتحادیه صوتی و تصویری گفت:

حالا رضایت دادند که برای گوشی‌های مسافری آیفون 14 تدبیری صورت گیرد و همان چیزی که قبلا بوده را قرار شده اجرا کنند.

اشتیاقی تاکید کرد: «در این میان، باید بتوانند به خوبی رصد کنند تا مسافر واقعی را شناسایی کنند و دوباره داستان پاسپورت‌فروشی اتفاق نیفتد که موجب افزایش قاچاق شود». وی یادآور شد:

ما قبلا هم گفتیم که وقتی مسافر می‌آید، همان جان یک سامانه‌ای یا دستگاه بادکدخوانی بگذارید که اگر مسافر یک گوشی آورد، اظهار کند. این نشان می‌دهد که مسافر گوشی آورده، نه این‌که مسافر از این‌ور بیاید و بار از آن‌طرف. در همان فرودگاه باید این اتفاق بیفتد که جلوی قاچاق گرفته شود.

عضو اتحادیه صوتی و تصویری خاطرنشان کرد: «مهم این است مسافری که می‌آید، همان‌جا اظهار شود که گوشی آورده است».

خرید و فروش آیفون 14 غیرقانونی است؛ بروزرسانی 28 آذر 1401

محمدرضا رمضان، رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه با اعلام اینکه مجوز واردات تجاری آیفون 14 به هیچ شخص یا شرکتی داده نشده تصریح کرد: «البته ممکن است در آینده این مجوز داده شود اما مشخص نیست و این اختیار هم دست ما نیست. بنابراین تا این لحظه چون آیفون 14 به صورت تجاری وارد نشده، خرید و فروش آن ممنوع است.» رمضان همچنین اعلام کرد: «روی آیفون 14 که به صورت مسافری وارد شده، عبارت مسافری درج شده است نه تجاری.»

رمضان برای نخستین بار به موضوعی که پیش از این از آن به عنوان دلیل ممنوعیت واردات آیفون 14 یاد شده بود اشاره کرد:

«برخی میگویند آیفون 14 قابلیت وصل شدن به استارلینک را دارد که البته صحت این موضوع را نمی‌دانیم و آن را تایید یا رد نمی‌کنیم.»

تکلیف رجیستری آیفون 14 چه زمانی مشخص می‌شود؟ [بروزرسانی با جدیدترین اطلاعات]

آقای رمضان البته علت ممنوع بودن واردات تجاری آیفون 14 را این مسئله اعلام نکرد. ناگفته نماند واردات گوشی آیفون 14 به صورت مسافری غیرقانونی نیست. به گفته رمضان تاکنون دولت درباره واردات تجاری آیفون 14 قولی نداده، اما اعلام شده دولت به دنبال راهکاری برای حل مشکل موبایل‌هایی است که به صورت مسافری وارد شده است. او در پاسخ به اینکه آیا اتحادیه با فروش آیفون 14 برخورد می کند، اظهار کرد:

«اگر از فروشگاهی شکایت شود، اتحادیه با آن برخورد می‌کند. اما تا شکایت نشود اتحادیه بابت موبایل آیفون 14 با مغازه داران برخورد نمی‌کند، چرا که مرجع رسیدگی به این موضوع نیست. ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و نهادهای بالادستی این وظیفه را بر عهده دارند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره روشن نبودن تکلیف رجیستری آیفون 14 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ای بی سی مگ دنبال کنید.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا