برترین های کسب وکار ایرانیتکنولوژی

مدل های سقف شیروانی در ایران

انواع مدل های سقف شیروانی ساده ویلایی

سقف شیروانی ویلایی ساده بر اساس تعداد شیب آن نام گذاری می گردند. از مهم ترین بخش های ویلا سقف شیروانی آن میباشد که تنها کاربرد فوق العاده مهمی دارد میتوانید با سقف شیروانی ویلایی خود  خانه خود را از بقیه خانه های دیگر  جدا کنید و شکل و ظاهر متفاوتی داشته باشید به طوری که برای همه منطقه به صورت شاخص باشید و برای آدرس دهی از ویلای شما استفاده کنند و به طور کلی این سازه درکنار مزایای  بسیار زیاد روی قیمت ویلای شما بسایر تاثیر دارد در ادامه بررسی انواع طرح های  بهترین سقف شیروانی ویلایی می پردازیم و امیدواریم به این طریق گامی هر چند کوچک در راستای انتخاب سقف مدنظر مشتریان عزیزمان برداریم و در حد توان کمکی به همکاران عزیزمان در راستای ایده پردازی طراحی سقف انجام دهیم.

انواع سقف شیروانی تک شیب یا یک طرفه (Shed Roof) :

اخیرا به دلیل توجه به معماری مدرن استفاده از این طراحی بیش از پیش رونق گرفته است. غالب سقف شیروانی ویلایی با این طراحی دارای شیب تند می باشند. و جزء طرح های سقف شیروانی ساده قرارمیگیرند همچنین میتوان در یک ساختمان از یک یا تعداد بیشتری سقف با شیب های یک طرفه استفاده نمود. اما نکته حائز اهمیت آن است که این سبک از طراحی برای مناطقی که دارای وزش باد های شدید هستند مناسب نیست. اما سهولت نصب، پرتی کار پایینتر و نیاز به مصالح کمتر از مزایای آن به شمار می رود. حداقل شیب مجاز در سقف های تک شیب یا یک طرفه 15% و حداکثر 45% می باشد. استفاده از این سبک طراحی در شرایطی که سه طرف ساختمان با املاک جانبی، دیوار مشترک داشته باشد و یا سطح روی شیروانی ساده تک شیب یا دو شیب نیاز به استفاده و رسیدگی دائمی داشته باشد، توصیه می گردد. همچنین در برخی مناطق محدودیت هایی توسط شهرداری در خصوص زیباسازی و همسو سازی طراحی تمامی ساختمان های آن منطقه لحاظ می گردد(فرضا تمامی ساختمان ها، دارای شیب یک طرفه یا شیب در جهتی خاص باشند و یا محدودیت های ارتفاع سازه را شامل می شود.)

انواع متریال سقف شیروانی ویلایی بر روی سقف تک شیب قابل اجرا است. نظر به اینکه درصد شیب استاندارد بعضی متریال، مانند سفال،  طرح سفال، و تایل سنگ ریزه  بالای 25 درصد است؛ در سقف های یک طرفه با شیب پایینتر از 25 درصد، ورق های ، روف پانل و ورق های شیروانی قابل استفاده می باشند. اما در صورتیکه شیب بالاتر از 25% باشد محدودیتی در انتخاب متریال وجود ندارد.

سقف های Shed Roof یا تک شیب به دو صورت طراحی می شوند:

  • سقف هایی که صرفا دارای شیب در یک جهت خاص می باشند.

 

  • ترکیب چند سقف که هر یک، دارای شیب یک طرفه مجزا می باشند و هیچ یک از این سقف ها دارای به هم پیوستگی نمی باشد.

سقف شیروانی ویلایی دو شیب یا هشتی

به مدلی از سقف شیبدار که آبریز آن به دو سمت مخالف هم هدایت شود، سقف دو طرفه یا دو شیب اطلاق می گردد. از مزایای سقف شیروانی دو شیب، امکان استفاده از همه متریال موجود در بازار است. تایل های سنگ ریزه ای ، شینگل ، تایل های طرح سفال، تمامی طرح های ورق فولاد مبارکه، تایل های پلی لین، روف پانل و ساندویچ پانل متریالی هستند که بدون پرت کار، کارایی خوبی روی سقف دو شیب دارند. استفاده از باکس کناری یا فلاشینگ در لبه های طرفین سقف، جهت جلوگیری از ورود باد و گرد و غبار و همچنین برای زیبا سازی فرم سقف الزامی است.

طرح دو شیب سقف ویلایی در طراحی های مختلفی قابل اجراست، که سه طراحی مرسوم آن شامل موارد زیر می باشد:

  • دو شیب ساده یا : در این مدل از طراحی، دو طرف شیب در خط الراس بام به هم وصل می شود و از طریق یک قطعه نبشی ورقی یا تیزه آب بندی می شود. در این طرح آب بندی و عایق بندی بهتری صورت می گیرد. تنها مورد مهمدر این طراحی، محاسبه سمت وزش باد در منطقه است. توجه شود که بهتر است یکی از دو سمت شیب، به طرف محل وزش باد منطقه ای باشد.و برخی از طرح های این سقف به سقف شیروانی ساده معروف میباشند مانند طرح سفال های اجرایی…

 

  • دو شیب طرح فرانسوی یا Clerestory: در این طرح یک سمت شیبدار ویلایی در محل خط الراس حدود 50 سانت الی 1 متر بالاتر از سمت دیگر سقف نصب میشود. بهترین دلیل این کار به غیر از جنبه زیبایی طرح، اجرای نورگیر و هواکش در فاصله بین دو سقف می باشد؛ که در طرح های جدید کمتر به این مسئله پرداخته می شود. باید توجه داشت که این مقطع سقف اگر در مسیر وزش باد منطقه ای قرار بگیرد ،ممکن است باعث ایجاد سر و صدا در سقف و حتی آسیب جدی به سقف گردد.

 

  • شیروانی دو شیب طرح شاه نشین یا Monitor gable: در این طرح در یک سقف ویلایی به صورت دو شیب اجرا می شود که در خط الراس به یکدیگر وصل نمی شوند، در فاصله بین دو سقف درمرکز ساختمان یک سقف دو شیب دیگر، با ارتفاع بالاتر اجرا می گردد، که از مرکز یا خط الراس به هم وصل می شوند.در فاصله بین سقف پایین و سقف بالا پنجره تعبیه می شود که معمولا در ساختمان های ویلایی و دوبلکس این طرح اجرا می شود. در غیر این صورت هم می توان از فضای بین سقف دوم و سقف کاذب بعنوان یک سالن یا اتاق زیر شیروانی استفاده کرد که در اصطلاح عمومی به آن شاه نشین نیز گفته می شود.

 

 

سقف شیروانی چهار شیب یا چهار طرفه

 

سقف شیروانی چهار شیب، بهترین و قدیمی ترین مدل سقف شیرانی است. برای جلوگیری از هدر رفت مقدار مصرف ورق در طرح های سقف چهار شیب، بهترین گزینه جهت پوشش این سقف ها، تایل های سنگریزه ای و در مرحله بعد، شینگل و طرح سفال می باشد. نیز در سقف های چهار شیب قابل استفاده است، اما بهتر است جهت اطمینان از آب بندی زوایای برش خورده، ابتدا یک عایق با ورق مخصوص آب بندی اجرا و سپس قطعات تیزه گرد نصب شود.

این طرح به سه دلیل عمده، بیشتر از سایر طرح ها توصیه می گردد:

1) از چهار سمت، بنا دارای زیبایی بصری و نمای یکسان است.

2) سطح خروجی آبریز پشت بام به چهار طرف تقسیم می شود و حتی در زمان تجمع برف در لبه شیروانی، وزن برف بین همه دیوارها و ستون ها تقسیم می شود.

3) وزش باد هیچ آسیبی به این سقف نمی رساند چراکه سطح اصطکاک باد بر روی شیروانی یا کنار های ساختمان به حداقل می رسد.

  • چهارشیب متقارن یا : طرح چهار شیب در یک بنا با ابعاد برابر یا مربع شکل به صورت چهارعدد مثلث،که در خط الراس و مرکز پشت بام به هم وصل می شوند و به صورت کله قندی دیده می شود.

 

  • شیروانی چهارشیب نامتقارن یا hipped roof: در طرح چهار شیب که بنا بصورت مستطیل باشد دو مثلث روبروی هم و دو ذوزنقه روبروی هم ایجاد میشود. یک خط صاف در خط الراس به چشم می خورد که طول آن برابر با اختلاف اضلاع کوچک و بزرگ یک مستطیل است.

 

سقف های چند شیب (چند وجهی) یا Irregular roof: از جمله طرح های های چند وجهی سقف های گرد، قوسی، طبقاتی و شکسته هستند. در سقف های گرد که به آن گنبدی نیز می گویند اکثرا با ایجاد اضلاع زیاد، دور نمای سقف به صورت گرد می باشد که استفاده از و متعارف است. در سقف های قوسی ربع دایره از انواع متریال، به شرط مطابقت با درصد شیب مناسب، میتوان استفاده کرد. ولی در قوس های نیم دایره بهتر است از ورق های با طول بلند و موج بلند استفاده شود.

 

هر چه طراحی یک سقف دارای شکستگی و پیچیدگی های خاص خود باشد، طراحی منحصر به فردتر است. همواره توجه به این نکته ضروری است که پرت کار در سقف های با شکستگی بالا افزایش داشته و مسئله آب بندی نیز پیچیدگی های خاص خود را به همراه دارد. لازم به توضیح است که سایر طراحی های سقف، ترکیبی از طرح های فوق است.  در قسمت زیر تصاویر انواع سقف شیروانی را میتوانید تماشا کنید :

 

 

مدل سقف شیروانی در شمال :

بدلیل بارش های متعدد در شمال کشور و به مشکل خوردن سقف های صاف بدلیل انباشت آب باران و برف بهتر است از مدل سقف شیروانی در شمال به صورت هشتی استفاده کنند که آب از هر دو شیب یا چهار شیب سقف به پایین سرآزیر شود اما نکته فوق العاده حائز اهیمت استفاده از مصالح عایق صدا و عایق دما میباشد چون مصالحی که عایق صدا نیستند با توجه به بارش های متعدد صداهای ناهنجاری را به صورت مداوم به داخل خانه انتقال میدهند و آرامش خانه تحت الشعاع قرار میگیرد بهترین مدل سقف شیروانی در شمال میتواند باشد که علاوه بر ضمانت 50 ساله از سنگیزه های طبیعی ساخته شده و فوق العاده عایق صدا هستند. و تمامی اشکالات ورق های گالوانیزه را برطرف کرده اند هم عایق صدا هستند و هم نیازی به عایق طوری و پشم شیشه ندارند که این نوع عایق در دراز مدت بسیار بیماری زا هستند و همینطور مردن حشرات و نم  کشیدگی در این نوع عایق بسیار زیاد هست اما با تایل سنگریزه این مشکلات به خوبی رفع میشود بدلیل سیستم جدید و استاندارد تولید دیگر نباید نگران چنین مشکلاتی باشید.

 

 

 

 

 

 

انواع سقف شیروانی فلزی :

سقف شیروانی فلزی مزغوب طول عمر بالایی داشته و دربرابر ضربه بسیار مقاوم هستند همچنین با پیشرفت دستگاه های حوزه سقف شیروانی فلزی لوازم جانبی و تکمیل کننده بسیاری برای این نوع پوشش سقف تولید شده که کیفیت و کارایی شیروانی شما را بهبود میبخشد ; بهترین نوع ورق های فلزی در حال حاضر میباشد.

سقف شیروانی سبک :

برای داشتن سقف شیروانی سبک بهترین گزینه ورق های شیروانی UPVC  میباشند که بسیار بصرفه هستند از نظر قیمت مقاومت در برابر ضربه بالایی دارند اما بهتر اس این ورق برای پوشش سقف پارکینگ یا شیروانی سبکی که کمتر حائز اهیمت هستند استفاده شوند. همچنین میتوانید از این ورق برای پوشش نیز استفاده کنید.چون این نوع پوشش به سقف شیروانی سبک معروف هستند و نیازی به زیر سازی سنگین یا عایق توری و پشم شیشه ندارند

منبع : DECRA

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا