لوازم خانگی

چرا کیفیت اسپیکر بیشتر تلویزیون‌ها اصلا خوب نیست؟


کیفیت تصویر تلویزیون‌های جدید نسبت به سال‌های گذشته به طور چشمگیری بهتر شده ولی در مورد اسپیکر تلویزیون‌ها نمی‌توانیم چنین چیزی را بیان کنیم. اما چرا بسیاری از تلویزیون‌های جدید از اسپیکرهای نه‌چندان با‌کیفیتی بهره می‌برند و برای برطرف کردن این مشکل چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

اسپیکر بیشتر تلویزیون‌ها به سمت کاربر نیستند

فقط با یک نگاه به اسپیکر بیشتر تلویزیون‌ها، خیلی راحت می‌توانید دلیل اصلی ضعیف بودن صدای دریافتی را متوجه شوید. با توجه به اینکه بازار تلویزیون به سمت ساخت مدل‌های دارای حاشیه‌های باریک‌تر حرکت کرده، پس عملا دیگر جایی برای تعبیه‌ی اسپیکر در اطراف نمایشگر وجود ندارد. به همین خاطر اگر در پنل جلویی تلویزیون خود اثری از اسپیکر نیست، پس اسپیکر موردنظر رو‌به‌روی شما قرار ندارد.

اسپیکر تلویزیون‌ها

در عوض سازندگان تلویزیون‌ها از اسپیکرهایی که به سمت پایین یا پشت تلویزیون هستند بهره می‌برند. بنابراین صدا قبل از اینکه به شما برسد، به بخشی از خانه برخورد می‌کند و همین موضوع کیفیت آن را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. در صورتی که اسپیکر به سمت پایین باشد، فاصله‌ی بین تلویزیون و میز تلویزیون نقش مهمی برای کیفیت صدای دریافتی ایفا می‌کند و اگر هم تلویزیون را مستقیما به دیوار وصل کرده باشید، صدا مستقیما به زمین برخورد می‌کند.

در این شرایط وسایلی مانند مبلمان نرم، برخورد صدا با پرده یا با فرش و موکت منجر به جذب بخشی از این صدای دریافتی می‌شود و در نتیجه کیفیت نهایی صدا پایین‌تر از حد انتظار خواهد بود.

اسپیکر تلویزیون‌ها کوچک‌تر از حد انتظار هستند

استفاده از اسپیکرهایی که مستقیما به سمت شما قرار ندارند، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند ولی در این میان باید به اندازه‌ی آن‌ها هم اشاره کنیم. این موضوع به‌خصوص برای صداهای بیس خود را نشان می‌دهد زیرا اسپیکرها برای ارائه‌ی بیس عمیق باید از ساب ووفرهای بزرگ استفاده کنند.

اسپیکر تلویزیون‌ها

معمولا هرچقدر اسپیکر بزرگ‌تر باشد، حجم صدای بیشتری ارائه می‌دهد. بنابراین از اسپیکرهای کوچک استفاده شده در تلویزیون‌ها نمی‌توانیم انتظار ارائه‌ی حجم صدای بسیار بالایی داشته باشیم. بنابراین از یک طرف به دلیل اینکه اسپیکر به سمت شما قرار ندارند، شفافیت خوبی ارائه نمی‌دهند و از سوی دیگر به دلیل اندازه‌ی کوچک، برای یک محیط بزرگ در خانه نمی‌توانند صدای پرحجمی به گوش کاربر برسانند.

حتی اگر تلویزیون شما صدای بیس خوبی ارائه کند، ممکن است با مشکل دیگری روبرو شوید: صدای تق‌تق از شاسی تلویزیون. سازندگان برای برطرف کردن این مشکل باید از مواد باکیفیت‌تری در بدنه‌ی تلویزیون استفاده کنند که همین موضوع طبیعتا قیمت تلویزیون را افزایش می‌دهد. برخی کاربران از تفاوت کیفیت اسپیکر تلویزیون‌ها در برابر اسپیکر استفاده شده برای لپ‌تاپ‌هایی مانند مک‌بوک پرو و Dell XPS تعجب می‌کنند زیرا در این زمینه لپ‌تاپ‌های موردنظر کیفیت صدای بسیار بهتری ارائه می‌کنند. البته مقایسه مستقیم اسپیکر آن‌ها هم کار چندان درستی نیست زیرا معمولا کاربران چند متر از تلویزیون فاصله دارند ولی فاصله‌ی بین کاربر و لپ‌‌تاپ بسیار کم است.

از سوی دیگر اسپیکر تلویزیون‌ها باید فضای بسیار بزرگ‌تری را پوشش دهد و این در حالی است که یک لپ‌تاپ فقط برای محیط جلویی آن باید صدای خوبی ارائه دهد. بسیاری از لپ‌تاپ‌ها هم از اسپیکرهای باکیفیتی بهره نمی‌برند که مشکل اصلی آن‌ها هم مانند تلویزیون‌ها است: کمبود فضای کافی برای تعبیه‌ی اسپیکر و قرارگیری آن‌ها در بخش دیگری از بدنه.

بهبود کیفیت اسپیکر تلویزیون با نرم‌افزار

اسپیکر تلویزیون‌ها

برخی از تلویزیون‌ها برای بهبود صدای ارائه شده، از راهکارهای نرم‌افزاری مانند امکان شخصی‌سازی اکولایزر و ارائه‌ی حالت‌های نرم‌افزاری از قبل طراحی شده استفاده می‌کنند. اگرچه با تغییر این تنظیمات ممکن است تا حدی کیفیت اسپیکر تلویزیون بهبود پیدا کند، اما در نهایت نباید انتظار معجزه از این قابلیت‌ها داشته باشید و بنابراین اگر می‌خواهید به طور اساسی این مشکل را برطرف کنید، باید ساندبار یا سیستم سینمای خانگی خریداری کنید که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

راهکار این مشکل: استفاده از ساندبار

اسپیکر تلویزیون‌ها

همانطور که احتمالا می‌دانید، راحت‌ترین راهکار برای حل مشکل ضعیف بودن اسپیکر تلویزیون، استفاده از ساندبار است که انواع و اقسام آن‌ها با قیمت‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد. اما ساندبار چیست؟ به زبان ساده ساندبار یک محصول مستطیل شکل است که درون خود از چند اسپیکر قدرتمند برای پخش صدا قرار می‌گیرد و عمدتا به صورت افقی در زیر یا بالای تلویزیون قرار می‌گیرد. در ادامه به تعدادی از ویژگی‌هایی که هنگام خرید ساندبار باید به آن‌ها توجه کنید، می‌پردازیم.

ساندبار شیائومی مدل MDZ-34-DA

1,415,810

تومان

ساندبار شیائومی مدل MDZ-27-DA

2,522,150

تومان

اندازه

برای خرید یک ساندبار مناسب باید به ویژگی‌های مختلفی توجه نشان دهید. به عنوان مثال با توجه به ابعاد تلویزیون و محیطی که در آن تلویزیون قرار گرفته، باید از بین اندازه‌های مختلف دست به انتخاب بزنید. طبیعتا اگر تلویزیون و محیطی که تلویزیون در آن قرار دارد کوچک هستند، پس نیازی به استفاده از ساندبارهای بسیار بزرگ ندارید و یک ساندبار کوچک و معمولی هم تا حد زیاید نیازها شما را برطرف می‌کند.

ساب ووفر

اگر با ساب ووفر آشنا نیستید باید بگوییم که یک اسپیکر بزرگ محسوب می‌شود که برای ایجاد بیس و فرکانس‌های پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهره‌گیری از ساب ووفر به معنای افزایش جذابیت صدای دریافتی است که به‌خصوص برای تماشای فیلم‌های سینمایی و برخی آهنگ‌ها تجربه‌ی جذاب‌تری ارائه می‌دهد. بیشتر ساندبارها ساب ووفر ندارند ولی اگر این مشخصه برای شما اهمیت زیادی دارد، باید از بین مدل‌های دارای این مشخصه محصول موردنظر خود را انتخاب کنید.

تعداد کانال صوتی

اسپیکر تلویزیون‌ها

برای خرید ساندبار باید به تعداد کانال‌های صوتی آن هم توجه کنید. به زبان ساده اگر یک ساندبار دارای 2.0 کانال باشد، این یعنی صرفا دو خروجی برای صدای چپ و راست ارائه می‌دهد. اما یک ساندبار 2.1 کاناله در کنار صدای چپ و راست، از یک ساب ووفر هم بهره می‌برد. به لطف بهره‌گیری از ساب ووفر، می‌توانید طیف وسیع‌تری از صدا را دریافت کنید. ساندبارهای 3 کاناله در کنار درایور چپ و راست، از یک درایور در بخش مرکزی هم استفاده می‌کنند. ساندبارهای 5 و 7 کاناله هم درایورهای بیشتری ارائه می‌دهند و در نتیجه صدای فراگیرتری دریافت می‌کنید. بنابراین با توجه به بودجه و نیازهایی که دارید، از بین ساندبارهای دارای قابلیت‌های مختلف می‌توانید یک گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید.


پرفروش‌ترین ساندبارها در دیجی‌کالا

در دیجی‌کالا تعداد زیادی ساندبار از برندهای مختلف به فروش می‌رسد که در ادامه به تعدادی از پرفروش‌ترین ساندبارها در این فروشگاه اینترنتی می‌پردازیم.

ساندبار شیائومی مدل MDZ-27-DA

اسپیکر تلویزیون‌ها

برند شیائومی در بازار ساندبارها هم حرف زیادی برای گفتن دارد و به همین خاطر این مدل به لطف کیفیت خیلی خوب و قیمت مناسب مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته است. یکی از امکانات جذاب این ساندبار این است که از ورودی‌های متفاوتی پشتیبانی می‌کند و بنابراین به راحتی می‌توانید ورودی صدا را تغییر دهید. اگر ریموت کنترل ساندبار برای شما اهمیت زیادی دارد، پس احتمالا بهتر است از بین دیگر مدل‌ها دست به انتخاب بزنید زیرا این مدل بدون ریموت کنترل ارائه می‌شود. بنابراین اگر به دنبال یک ساندبار باکیفیت هستید، توصیه می‌کنیم این مدل را هم در نظر بگیرید.

ساندبار شیائومی مدل MDZ-27-DA

ساندبار تسکو مدل TS-2020 با توان خروجی 65 وات

تسکو یکی از برندهای ایرانی است که در زمینه‌ی ساخت انواع و اقسام لوازم جانبی الکترونیکی فعالیت دارد. TS-2020 در کنار ساندبار از ساب ووفر هم بهره می‌برد و توان خروجی 65 وات را ارائه می‌دهد. بنابراین برای محیط‌های بین 50 تا 70 متری گزینه‌ی مناسبی به حساب می‌آید. در رابطه با ساب ووفر هم باید بگوییم که بهتر است در کنار ساندبار قرار بگیرد و به لطف تقویت صدای بیس، تجربه‌ی جذاب‌تری به ارمغان می‌آورد. گفتنی است یک عدد آمپلی‌فایر داخلی برای این ساندبار تعبیه شده است که باعث می‌شود با بلندکردن صدا کیفیت آن تغییر چندانی نکند. این ساندبار در کل قیمت مناسبی دارد و با توجه به اینکه از کیفیت خوبی هم بهره می‌برد، خرید آن را توصیه می‌کنیم.

ساندبار تسکو مدل TS-2020 با توان خروجی 65 وات

ساندبار سامسونگ مدل HW-Q700A

این ساندبار نسبت به دیگر مدل‌های معرفی شده در این مطلب قیمت بسیار بالاتری دارد که البته این گرانی هم بی‌دلیل نیست. توان خروجی این ساندبار به 330 وات می‌رسد و بنابراین حجم صدای بسیار بالایی ارائه می‌کند. مانند بیشتر ساندبارهای موجود در بازار، با استفاده از سیم و به صورت بی‌سیم می‌توانید از آن بهره ببرید. باید خاطرنشان کنیم این یک ساندبار 3.1.2 کاناله محسوب می‌شود. این یعنی در کنار سه درایور قرار گرفته به سمت کاربر، یک ساب ووفر و دو درایور به سمت بالا هم وجود دارد.

ساندبار سامسونگ مدل HW-Q700A

ساندبار شیائومی مدل 3.1CH

همانطور که از نام این محصول پیداست، یک ساندبار 3.1 کاناله محسوب می‌شود که در کنار اسپیکر سمت چپ و راست و بخش مرکزی، از ساب ووفر هم بهره می‌برد. در ضمن باید به بهره‌گیری از سه توییتر هم اشاره کنیم که کیفیت صدا را بهبود می‌بخشند. نهایت توان ارائه شده از طرف این ساندبار به 430 وات می‌رسد و بنابراین می‌تواند محیط‌های نسبتا بزرگ را هم به خوبی پوشش دهد. در کنار اتصال با سیم، باید به پشتیبانی از بلوتوث 5.0 هم اشاره کنیم.

ساندبار شیائومی مدل 3.1CH

سخن پایانی

به طور کلی از اسپیکر تلویزیون‌ها نباید انتظارات زیادی داشته باشید. واقعیت این است که عموم کاربران مشکلی با کیفیت این اسپیکرها ندارند ولی اگر شما از جمله افرادی هستید که کیفیت اسپیکر تلویزیون انتظاراتتان را برآورده نمی‌کند، پس چاره‌ای جز خرید ساندبار یا سیستم‌های سینمای خانگی ندارید. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر کیفیت ساندبارها بسیار بهتر شده، دیگر کمتر کسی از بین محصولات سینمای خانگی دست به انتخاب می‌زند.

منبع: How To Geek

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا