آموزش

مقاله اسپیکینگ آیلتس

در مقاله های قبل درباره اینکه آزمون آیلتس چیست صحبت کردیم و با قالب کلی این آزمون آشنا شدیم. حال در این مقاله قصد داریم درباره اسپیکنگ آیلتس بیشتر صحبت کنیم و با بخش های مختلف آن آشنا شویم و در انتها 12 نکته درباره اسپیکینگ آیلتس را برای شما آورده ایم ، پس با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

زبان آموزانی که قصد شرکت در آزمون آیلتس دارند باید با فرمت بخش های مختلف آزمون آشنا باشند . آزمون آیلتس در نوع آکادمیک و جنرال برگزار می شود .البته نحوه ارزشیابی در هر دو نوع آکادمیک و جنرال تفاوتی با هم ندارند.

تفاوت آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس

آیلتس آکادمیک برای افرادی است که خواهان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد به بالا هستند و برای آزمودن توانایی زبان انگلیس زبان آموز برای شروع تحصیل در مقاطع بالا است.
آیلتس جنرال برای افرادی که قصد تحصیل در مقاطع پایین تر را دارند و همچنین برای مهاجرت به کشورهایی مثل استرالیا،کانادا،نیوزلند و بریتانیا مورد نیاز است و تمرکز آن بر روی مهارت های عمومی زبان آموز است.

در آزمون آیلتس، 3 بخش آن که شامل listening،reading،writing است، پشت سر هم در یک روز برگزار می شوند وspeaking یا در همان روز یا 7 روز زودتر و یا 7 روز بعد برگزار می شود . در این مقاله ما بر روی speaking تمرکز می کنیم و به شما می گوییم که اسپیکینگ آیلتس از چه بخش هایی تشکیل می شود و زمان هر بخش چقدر است و در انتها 15 نکته مهم درباره speaking آیلتس را برای شما شرح می دهیم که با توجه به آن ها می توانید هر چه بهتر با این بخش آزمون کنار بیایید.اسپیکینگ آیلتس از 3 بخش تشکیل شده و حدود 11 تا 14 دقیقه زمان نیاز دارد و در ادامه هر بخش را کامل توضیح می دهیم.

اسپیکینگ آیلتس توسط یک مصاحبه کننده در یک اتاق آرام انجام می شود و مکالمه شما ضبط می شود.درباره لهجه نگران نباشید و با هر لهجه انگلیسی می توانی صحبت کنید،همچنین Speaking آیلتس برای آکادمیک و جنرال تفاوتی ندارد و یکسان است.اسپیکینگ آیلتس به گونه ای طراحی شده که مهارت های مختلف زبان آموز را بسنجد. و در تمام بخش های اسپیکینگ، مصاحبه کننده قصد دارد مهارت های زیر را بیازماید:
1 . مهارت های ارتباطی درباره موضوعات مختلف روزمره . و برای آن زبان آموز باید چند سوالات مختلف پاسخ دهد.
2 .زبان آموز بتواند درباره یک موضوع مشخص چند دقیقه صحبت کند.
3 . افکار و جملاتی که در ذهن دارد را به صورت سازمان یافته ای به هم مرتبط کند.
4 . زبان آموز بتواند نظرات خود را صحیح بیان کند.
5 . موضوعی که باید صحبت کند را آنالیز و بررسی کند .
یادتون نره که در آرامش و روان صحبت کنید و همچنین باید نحوه صحبت کردن شما طبیعی باشد!

بخش اول اسپیکینگ آیلتس(Part1)

در بخش اول مصاحبه کننده خودش را معرفی می کند و از شما می خواهد خودتان را معرفی کنید و سپس از زبان آموز سوالاتی عمومی درباره شهر محل سکونت، خانواده، شغل ، سرگرمی و اوقات فراغت می پرسد و این بخش بین 4 تا 5 دقیقه از زمان آزمون اسپیکینگ آیلتس است. پروسه شروع بخش اول معمولا به این صورت است :
1.وقتی وارد اتاق مخصوص امتحان اسپیکینگ شدید ،مصاحبه کننده به شما خوش آمد می گوید
2.از شما کارت شناسایی می خواهد
3.از شما اسم و فامیلتان را می پرسد
4.مصاحبه کننده 2-3 سوال از موضوعاتی که اشاره شد می پرسد

بخش دوم اسپیکینگ آیلتس(Part2)

در این بخش مصاجبه کننده یک تاپیک خاص را اعلام می کند و از شما می خواهد جنبه های خاصی از آن موضوع صحبت کنید.قبل از شروع 1 دقیقه زمان به شما داده می شود تا آماده شوید و نکته هایی را اگر خواستید بنویسید و سپس باید 1 الی 2 دقیقه درباره آن موضوع صحبت کنید.یادتان باشد که مصاحبه کننده در حین صحبت کردن شما چیزی نمی گوید و شما باید بتوانید به صحبت کردن خود ادامه دهید و در آخر مصاحبه کننده 1-2 سوال درباره همان تاپیک از شما می پرسد.

بخش سوم اسپیکینگ آیلتس(Part3)

ممتحن در این بخش سوالات بیشتری درباره موضوع مطرح شده در part2 می پرسد و سوالات طوری طراحی شده اند که شما بتوانید بیشتر افکار خود درباره موضوع را شرح دهید و این بخش هم 4 الی 5 دقیقه زمان دارد.

حال ما 12 نکته درباره اسپیکینگ آیلتس که ممکن است آن ها را ندانید و آشنایی با آن ها به شما بسیار کمک می کند بیان می کنیم:

1 . هدف از اسپیکینگ آیلتس فقط پاسخ به سوال ها نیست بلکه اصل ارتباط برقرار کردن به زبان انگلیسی مهم است.

2 . تمام بخش اسپیکینگ به صورت صوتی ضبط می شود.

3 . یادتان باشد هدف مکالمه با مصاحبه کننده نیست بلکه آن را مثل یک مصاحبه در نظر بگیرید.

4 . مصاحبه کننده ممکن است گاهی در حین صحبت کردن شما چیزی بگوید که این نه معنی خوبی دارد و نه بد.

5 . اگر سوالی را واضح نشنیدید و یا متوجه سوال نشدید می توانید از مصاحبه کننده بخواهید سوال را تکرار کند . می توانید از جملات زیر که به ترتیب از ساده به پیچیده تر نوشته شده اند استفاده کنید.

Can you repeat that again?
Sorry,can you repeat that?
Can you say that again?
Could you say that again?
Sorry,could you say that again?
Sorry, would you mind saying that again?
I didn’t catch that, could you say it again?

6 . مصاحبه کننده در بخش اول و دوم آزمون اسپیکینگ آیلتس به هیچ سوالی پاسخ نمی دهد پس نپرسید!

7 . اما در بخش سوم می توانید سوال بپرسید که مثلا سوالی یا کلمه ای را که از آن مطمئن نیستید توضیح دهد و می توانید از این جملات استفاده کنید:

What do you mean exactly?
What does ‘…’ mean here?
I’m not sure what you mean by that, can you explain?
Can you explain what you mean?

8. به هیچ وجه نمی توانید موضوع بخش 2 را عوض کنید. حتی اگر اطلاعاتی درباره آن موضوع ندارید ،مصاحبه کننده سوال را عوض نخواهد کرد . پس تلاشتان را بکنید! به خاطر داشته باشید که لازم نیست هر چه می خواهید بگویید درست باشد و در همه موارد صادق باشید!

9 . هر 3 بخش آزمون اسپیکینگ آیلتس به یک اندازه مهم هستند و هیچ بخشی را دست کم نگیرید.

10 . مصاحبه کننده گاهی ممکن است یادداشت هایی را حین مصاحبه بردارد و عموما درباره سطح زبان انگلیسی و نحوه مکالمه شما نیست و بیشتر درباره زمانبندی شماست . در کل اگر هم عددی دیدید احتمالا ربطی به نمره آیلتس شما ندارد .

11 .معمولا نمره اسپسکینگ شما در پایان مصاحبه مشخص می شود اما مصاحبه کننده به شما نخواهد گفت و شما هم نپرسید .

12. آزمون آیلتس دارای استانداردهای خاص خودش است و در همه جا شبیه به هم برگزار می شود. پس اگر شنیدید در یک جا مصاحبه کننده ها کمتر سخت می گیرند به احتمال زیاد درست نیست.

اگر خواستید بیشتردرباره اسپیکینگ آیلتس بدانید به لینکی از پادکست Luke’s English Podcast را برای شما می گذارم که در آن Luke که میزبان برنامه است در یکی از قسمت های پادکست خود با Keith O’Hare که از مدرسین آیلتس می باشد درباره اسپیکینگ آیلتس صحبت می کند و همچنین دراین قسمت پادکست آموزش زبان انگلیسی “لوک” یک آزمون اسپیکینگ هم می دهد . هر چند که ممکن است این آزمون خیلی جدی نباشد اما گوش کردن به آن خالی از لطف نیست!

همچنین شما زبان آموزان می توانید از طریق سایت آموزش آنلاین زبان تیکا به صورت آنلاین با اساتید متخصص آیلتس تیکا کلاس داشته باشید و به صورت خصوصی و از طریق ویدئو چت و فضای آنلاین فراهم شده توسط تیکا که برای آموزش زبان بهینه شده برای گرفتن یک نمره خوب آیلتس آماده شوید . البته که تیکا امکان برگزاری کلاس های حضوری آموزش زبان را نیز برای زبان آموزان فراهم کرده است . در صورت هر گونه سوال می توانید در قسمت تماس با ما با هم در ارتباط باشیم.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا