آموزش

مقایسه آزمون آیلتس و تافل

اگر شما هم قصد اثبات سطح زبان خود برای اپلای در دانشگاه‌های خارجی را دارید، حتما در مورد تفاوت آیلتس و تافل تحقیقاتی کرده‌اید. بنابراین ممکن است بخواهید بدانید که اصولا تافل سخت تر است یا آیلتس و آیا امکان تبدیل نمره تافل به آیلتس وجود دارد؟ درصورت قبولی در هردو این آزمون ها مدارک زبان انگلیسی معتبری خواهید داشت که با آن می‌توانید راحت تر پله های ترقی را یکی پس از دیگری بالا روید.

اصلا تافل چیست و چه ساختاری دارد؟ همچنین آزمون آیلتس چگونه است و چطور باید برای آیلتس آماده شد؟ در این مقاله تفاوت آیلتس و تافل را در ساختار و نمره بررسی خواهیم کرد تا شما بتوانید تصمیم نهایی مطمئنی در خصوص انتخاب نوع آزمون زبان و اینکه تافل بهتر است یا آیلتس، بگیرید. در نهایت نیز چگونگی تبدیل نمره آیلتس به تافل را بیان خواهیم کرد.

با دوره های زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته همراه آموزشگاه زبان ایرانیان بهترین آموزشگاه زبان در نیاوران باشید.

تافل بهتر است یا آیلتس؟ کدام را انتخاب کنم؟

تافل چیست؟

پاسخ به سوال تافل چیست را محدود به کلیات این آزمون و روش ثبت نام آن می‌کنیم. لذا جزئیات بیشتر آن را در بیان تفاوت آیلتس و تافل بیان خواهیم کرد. آزمون زبان تافل (TOEFL) یکی از معروفترین آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی در دنیاست. نام این آزمون یعنی TOEFL مخفف شده عبارت Test of English as a Foreign Language است که شما می‌توانید در صورت کسب نمره قابل قبول در آن برای اهداف تحصیلی و شغلی بهتری برنامه ریزی کنید.

دوره‌های مرکز زبان ایرانیان: کلاس آنلاین فرانسه

نکته مهم این آزمون مدت اعتبار آن است. از زمانی که کارنامه آزمون تافل را دریافت می‌کنید، به مدت 2 سال اجازه دارید از اعتبار نمره خود استفاده کنید. همچنین برای ثبت نام در این آزمون می‌بایست در وبسایت ETS بخش TOEFL اطلاعات خود را وارد کنید و پس از پرداخت هزینه آزمون می‌توانید ووچر آزمون را تا زمان برگزاری آن در اختیار خود نگه دارید؛ و یا در همان لحظه ثبت نام خود را صد در صد نهایی کنید.

آیلتس چیست؟

ممکن هست باشند کسانی که هنوز نمیدانند آیلتس چیست؟ در پاسخ باید بگوییم سامانه دیگری که به ارزیابی سطح زبان انگلیسی می‌پردازد، آیلتس (IELTS) نام دارد. آزمون آیتس در بیش از 110 کشور جهان برگزار می‌شود و مدرک آن تقریبا در اکثر دانشگاه‌ها دارای اعتبار است.

مدت اعتبار مدرک آیلتس نیز مشابه با آزمون تافل 2 ساله است. واژه آیلتس مخفف شده عبارت International English Language Testing System است که تحت نظر دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌شود.

کلاس آنلاین آموزش آیلتس

به طور کلی تفاوت آیلتس و تافل در بخش‌هایی اعم از ساختار، نحوه برگزاری و نحوه نمره دهی است اما یک تفاوت اساسی آزمون آیلتس و تافل در این است که آزمون تافل یک آزمون تمام قد آکادمیک و دانشگاهی است در حالی که آزمون آیلتس در سه دسته آکادمیک، جنرال و لایف اسکیلز برگزار می‌شود.

بخوانید تا بدانید: آزمون سلپیپ چیست؟

تفاوت آیلتس و تافل از زوایای مختلف! تافل بهتر است یا آیلتس؟

هر دو آزمون تافل و آیلتس دارای اعتبار خوبی نزد دانشگاه‌های سراسر دنیا هستند، چرا که هر دوی آنها به خوبی می‌توانند سطح زبان شما را در مهارت‌های چهارگانه خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن بسنجند.

اما شما به عنوان کسی که می‌خواهید یکی از این دو آزمون را انتخاب کنید، ابتدا بهتر است در مورد تفاوت آیلتس و تافل جزئیات بیشتری را بدانید، سپس با آگاهی بیشتری بهترین تصمیم را بگیرید.

تفاوت آیلتس و تافل در ساختار

همانطور که می‌دانید هر دو آزمون از 4 مهارت تشکیل شده است. تفاوت های مهمی در این مهارت‌ها وجود ارد که به تفصیل به آنها پرداختیم.

بخش اسپیکینگ

در بخش speaking آزمون آیلتس شما باید با یک فرد که اصطلاحا ممتحن نامیده می‌شود مکالمه رو در رو داشته باشید، در حالی که در آزمون تافل 6 سوال از داوطلب آزمون پرسیده می‌شود و داوطلب می‌بایست در این آزمون پاسخ خود را توسط یک میکروفون ارائه کند. سپس پاسخ او ضبط شده و برای ارزیابی توسط 6 ممتحن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بخوانید تا بیشتر بدانید: برای گرفتن آیلتس چه کنیم

دیگر تفاوت آیلتس و تافل در این بخش بحث زمان آن است. زمان بخش اسپیکینگ تافل حدود 20 دقیقه و زمان این بخش در آزمون آیلتس بین 11 الی 14 دقیقه است .

بخش رایتینگ

سومین تفاوت آیلتس و تافل در بخش رایتینگ آن است. بخش نوشتن در آزمون آیلتس به صورت دستی و بر روی کاغذ انجام می‌شود در حالی که در آزمون تافل متن رایتینگ در کامپیوتر تایپ می‌شود. کار کردن و تمرین برای بهبود مهارت تایپ کردن را نیز در رابطه با این آزمون فراموش نکنید.

دوره های آموزشگاه زبان ایرانیان: بحث آزاد انگلیسی

چهارمین تفاوت آیلتس و تافل باز هم در بخش رایتینگ و تیپ سوالات آن است. این مهارت در آزمون تافل از دو بخش تشکیل شده که بخش اول آن یک مقاله 5 پاراگرافی است و متن دوم آن بازنویسی یک گزارش و سخنرانی است. در صورتی که در آزمون آیلتس ابتدا باید یک گراف، نمودار یا جدولی را تفسیر و توضیح دهید.

سپس در بخش دوم مهارت رایتینگ بایستی نظرات و پیشنهادات خود را درباره موضوع مطرح شده در سوال بنویسید.

بخش ریدینگ

ساختار کلی بخش ریدینگ در هر دو آزمون شباهت زیادی به یکدیگر دارد. اما تفاوت آیلتس و تافل در این بخش به تعداد متون و زمان پاسخ گویی به آنها برمی‌گردد. در آزمون تافل شما باید به سوالات 3 الی 5 متن پاسخ بدهید در حالی که در آزمون آیلتس 3 متن ارائه می‌شود.

برای هر متن زمان در نظر گرفته شده 20 دقیقه است، بنابراین از لحاظ زمانی، تفاوت آیلتس با تافل را می‌توان بسته به تعداد متون تافل، زمان مساوی یا با اختلاف 40 دقیقه در نظر گرفت.

از طرفی گفته می‌شود که آزمون ریدینگ آیلتس دارای تنوع بیشتری در نوع سوالات از لحاظ جای خالی، انتخاب عنوان درست برای پاراگرافی مشخص و سوالات صحیح و غلط است.

بخش لیسنینگ

تفاوت آیلتس و تافل در بخش لیستنینگ خیلی محرز نیست، بجز اینکه تفاوت مهم بخش لیسنینگ در آزمون تافل و آیلتس نوع پاسخ گویی به سوالات است، در آزمون تافل شما باید ابتدا به یک مکالمه گوش دهید و در بین آن، می‌توانید نکات مورد نیاز خود را یادداشت برداری کنید.

تفاوت آیلتس با تافل در این است که شما ضمن گوش دادن به مکالمه می‌توانید به سوالات نیز پاسخ دهید. از طرفی شما فرصت دارید پیش از پخش نوار ضبط شده مکالمات سوالات را نیز مرور کنید.

اما دقت کنید لیسنینگ آیلتس دارای 4 متن است، اما در آزمون تافل باید به 4 تا 6 متن گوش دهید. زمان در نظر گرفته شده برای این بخش در آیلتس در مجموع گوش دادن و پاسخ گویی 40 دقیقه است اما در آزمون تافل بسته به تعداد متن بین 60 تا 90 دقیقه زمان خواهید داشت.

تفاوت آیلتس و تافل در نمره دهی

آیلتس بهتر است یا تافل؟ بهتر است بدانید در هر یک از این دو آزمون شما نمره قبولی یا ردی نمیگیرید. بلکه در یک بازه بین صفر تا 9 و یا صفر تا 120 نمره خواهید گرفت. بنابراین، در این قسمت تفاوت آیلتس و تافل در بخش نمره دهی آنها را بررسی خواهیم کرد. اولین نکته اینکه بخش‌های writing و speaking در تافل به صورت کلی سنجیده می‌شود، درحالیکه در آزمون آیلتس معیارهای مشخصی برای ارزیابی وجود دارد.

از لحاظ تجربی نیز می‌توان گفت که اگر شما در بخش نوشتن از لحاظ گرامری و آموزش دستور زبان انگلیسی نسبتا ضعیف هستید، اما می‌توانید نظرات و عقاید خوبی را در متن انتقال دهید، می‌توانید نمره بهتری در آزمون تافل کسب کنید.

در حالی که در آزمون آیلتس عکس آن صدق می‌کند. یعنی اگر شما از لحاظ گرامری و لغات قوی باشید، اما متن شما از لحاظ انسجام و ارائه عقاید و نظرات به قدر کافی قوی نباشد، هنگام محاسبه نمره آیلتس نمره ‌ی بهتری کسب خواهید کرد.

یکی دیگر از تفاوت های آزمون آیلتس و تافل در این است که شما در آزمون آیلتس برای هر مهارت یک نمره دریافت می‌کنید و در نهایت نمره آیلتس شما از میانگین 4 مهارت کسب شده بدست می آید. بنابراین، هر 4 مهارت از 9 نمره سنجیده می‌شود. در حالی که در آزمون تافل شما تنها یک نمره دارید که از 120 محاسبه می‌شود.

تفاوت آیلتس با تافل در نحوه برگزاری آزمون

• زمان کل آزمون آیلتس 2 ساعت و 40 دقیقه است در حالی که زمان آزمون تافل بیشتر بوده و در حدود 4 ساعت زمان می‌برد.

• آزمون تافل تنها یک نوع کامپیوتری – اینترنتی دارد، در حالی که آزمون آیلتس هم به صورت دستی است و هم از سال 2016 به بعد امکان برگزاری اینترنتی آن وجود دارد.

• یک تفاوت دیگر آیلتس و تافل در این است که هر 4 مهارت تافل در یک روز برگزار می‌شود، در حالی که مهارت گفتاری در آیلتس را می‌توانید یک هفته قبل یا یک هفته بعد از سه مهارت دیگر آزمون بدهید.


تبدیل نمره تافل به آیلتس یا معادل سازی آیلتس و تافل

مقایسه نمره تافل و آیلتس! یکی از سوالات پرتکرار زبان آموزان پیش از انتخاب آیلتس یا تافل این است که چگونه میتوان به مقایسه نمره تافل با آیلتس پرداخت و به عبارت بهتر، تبدیل نمره تافل به آیلتس چگونه است؟ در پاسخ باید بگوئیم که سطح زبان شما در این دو آزمون نهایتا در 7 استپ طبقه بندی می‌شود. بنابراین، همانگونه که در جدول نیز نشان داده شده است، با توجه به بازه قرار گیری نمره آزمون تافل و آیلتس در یک سطح مشترک، می‌توان معادل سازی نمره تافل و آیلتس را پیدا کرد.

این سطوح به ترتیب از سطح بالا به پایین عبارتند از: Expert User، Very Good User، Good User، Competent User، Modest User، Limited User و Extremely Limited User or Non User.


تفاوت مدرک آیلتس و تافل

مدرک تافل بهتره یا ایلتس؟ مدرک آیلتس و تافل از جهاتی شبیه به هم هستند. هردو این مدرک ها اعتباری دو ساله دارند و دارنده این مدارک می‌توانند برای مهاجرت و یا ادامه تحصیل در دانشگاه ‌های معتبر از این مدارک استفاده کند. اما تفاوت مدرک آیلتس و تافل از نظر کاربرد و پذیرش دانشگاه ها و مهاجرت به کشورهای معتبر بیشتر قابل حس است. برای درک بیشتر این موضوع می توانید به صفحه کاربرد مدرک آیلتس و تافل مراجعه کنید.

دوره آنلاین تافل

مقایسه آیلتس و تافل از نظر سختی آزمون!

تفاوت تافل با آیلتس از نظر هزینه آزمون

هزینه آزمون تافل 225 دلار کانادا و هزینه آزمون آیلتس حدود سه میلیون تومان است. به طور کلی تافل اندکی از آیلتس گران‌تر است.

سخن آخر

دیگر تفاوت ها را در این لینک بخوانید. ما در مرکز زبان ایرانیان سعی کردیم تمام موارد و نکات مربوط به تفاوت تافل و آیلتس را بیان کنیم. شما نیز موارد اضافه را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید. نکات تکمیلی دیگر را در این لینک بخوانید.

کلاس فشرده زبان انگلیسی
دوره ttc کودکان آنلاین
دوره مکالمه زبان انگلیسی
کلاس celpip
کلاس خصوصی تافل
استاد خصوصي آيلتس
کلاس آنلاین زبان آلمانی
کلاس آنلاین ترکی استانبولی
آموزش ترکی استانبولی برای کودکان

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا