هنر و سینما

بهترین اقتباس‌های سینمایی و انیمیشنی «آلیس در سرزمین عجایب» از بدترین به بهترین


«ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب» یا «آلیس در سرزمین عجایب» رمانی انگلیسی نوشته‌ی لوئیس کارول است که اولین بار در سال 1856 منتشر شد و از آن زمان به بعد منبع اقتباس تولیدات تلویزیونی و سینمایی بی‌شماری قرار گرفت و تبدیل شد به یکی از اقتباس‌شده‌ترین آثار تاریخ؛ از انیمیشن‌های بچگانه گرفته تا کارهای بسیار تاریک‌تر و مخصوص بزرگسال و با اینحال، این کلاسیک دوست‌داشتنی هیچ‌گاه تازگی و طرواوت خود را برای مخاطبان از دست نداد.

« آلیس در سرزمین عجایب» داستان دختری جوان به نام آلیس را روایت می‌کند که پس از سقوط در یک سوراخ خرگوش، خود را در سرزمین عجایب می‌یابد؛ مکانی پر از شخصیت‌های عجیب‌وغریب. داستانی با موجوداتی شگفت‌انگیز، انسان‌نما، سورئال، جاودانه و مناسب پرده‌ی بزرگ سینما.

5 مورد از بهترین اقتباس های سینمایی آلیس در سرزمین عجایب اثر لوئیس کارول به ترتیب از بدترین به بهترین:

 5. ملیس در سرزمین عجایب ( 2009)

  • کارگردان: سیمون فلووز
  • بازیگران: مکی گریس، دانی دایر، ناتانیل پارکر، پل کی و…
  • امتیاز imdb فیلم : 5.8 از 10    
  • امتیاز فیلم در راتن‌تومیتوز: 10٪

این اقتباس سینمایی از افسانه محبوب لوئیس کارول در انگلستان و محلات جرم‌خیز لندن امروزی اتفاق می‌افتد. فیلم در مورد دانشجویی است که با یک تاکسی تصادف می‌کند و در سرزمین عجایب سورئالی به هوش می‌آید؛ جایی که هیچ چیز آنطور که به نظر می‌رسد نیست. با اینکه عناصر فانتزی در این ماجراجویی غالب هستند اما «ملیس در سرزمین عجایب» کاملا به منبع اقتباس وفادار نیست و رویکردی جدی‌تر در پیش می‌گیرد. بیشتر شخصیت‌های اصلی در این اقتباس حضور دارند اما با ظاهری واقعی‌تر‌. برای مثال، شخصیت خرگوش سفید در شمایل راننده تاکسی مرموز کاکنی، با بازی دنی دایر به تصویر کشیده می‌شود.

4. آلیس در سرزمین عجایب (1933)

  • کارگردان: نورمن مک‌لئود
  • بازیگران: شارلوت هنری، کری گرانت، گری کوپر،دبیلیو. سی. فیلدز و…
  • امتیاز imdb فیلم : 6.3 از 10
  • امتیاز فیلم در راتن‌تومیتوز: 67٪

با وجود حضور بزرگترین ستاره‌های آن زمان یعنی دبلیو. سی. فیلدز، گری کوپر، ادنا می الیور و کری گرانت در این نسخه، این اقتباس در گیشه شکست خورد و بینندگان و منتقدان راجع به آن اختلاف نظر داشتند. ماجراهای آلیس کارول پر از تصاویر سوررئال‌ هستند که بیشتر به موضوعات بزرگسالانه‌ می‌پردازند تا کودکانه؛ و البته بخشی از زیبایی‌اش هم به همین است. اما تماشای این تصاویر و مضامین روی پرده‌ی سینما برخی از مخاطبان را آشفته کرد و نگرانی‌ها در مورد گروه سنی فیلم بالا گرفت. در چین، به دلیل «عجیب بودن» و عناصر غیرعلمی در رده «فیلم های خرافی» دسته‌بندی و سپس ممنوع شد. اجرای فیلم حتی این تردید را ایجاد کرد که آیا این سبک فیلم‌‌ها با تصاویر و شخصیت‌های منحصربه‌فردشان شانسی برای موفقیت روی پرده بزرگ دارند یا خیر. خوشبختانه چند سال بعد، موفقیت «جادوگر شهر اُز» این نگرانی‌ها را کاملا برطرف کرد. این اقتباس در دهه‌های بعد مورد ارزیابی مجدد قرارگرفت و در حال حاضر به عنوان یک اثر کلاسیک و نمونه‌ای استادانه در کمدی ابزورد شناخته می‌شود.

 3. آلیس در سرزمین عجایب (2010)

  • کازگردان: تیم برتون
  • بازیگران: جانی دپ، هلنا بونهام کاتر، میا واشیکوفسکا، ان هتوی و…
  • امتیاز imdb فیلم: 6.4 از 10
  • امتیاز فیلم در راتن‌تومیتوز: 51٪

اقتباس تیم برتون، پرفروش‌ترین اقتباس «آلیس در سرزمین عجایب» است. فیلمی فوق‌العاده موفق با رکوردی دست‌نیافتنی که بیش از یک میلیارد دلار فروش کرد (البته بدون احتساب کالاهایی که دیزنی به لطف محبوبیت این فیلم فروخت) از آنجا که این پروژه‌ برای دیزنی بسیار مهم بود، به برتون بودجه‌ای بیش از حد معمول داده شد. نتیجه‌‌ی نهایی یکی از خیره‌کننده‌ترین و زیباترین فیلم‌های تمام دوران بود. تماشاگران نه تنها تحت تاثیر جلوه‌های بصری  و  CGI فیلم قرارگرفتند که مجذوب بازی‌های بی‌عیب‌ونقص بازیگران هم شدند. جانی دپ، هلنا بونهام کارتر، آن هاتاوی و کریسپین گلاور، همگی عملکردی استثنایی و فراموش‌نشدنی داشتند و میا واسیکوفسکا در نقش آلیس ‌درخشید. تنها انتقادی که به پروژه‌ی تیم برتون وارد است این است که فاقد برخی جنبه‌های هیجان‌انگیزتر و عجیب‌تر کارهای قبلی‌اش است. جنبه‌هایی که می‌توانستند به خوبی با دنیای اعجاب‌انگیز آلیس ادغام شوند و ترکیب محشری بسازند.

ماگ طرح آلیس در سرزمین عجایب مدل NI624

2. آلیس (1988)

  • کارگردان: یان شوانک‌مایر
  • بازیگران: کامیلا پاور
  • امتیاز imdb فیلم:  7.4 از 10
  • امتیاز فیلم در راتن‌تومیتوز: 95٪

اقتباس یان شوانک‌مایر کارگردان اهل چک، مانند یک کابوس استاپ‌موشنی پیچیده است. او پس از ناامیدی از اقتباس‌های قبلی، که احساس می‌کرد بیش از حد شبیه قصه‌ی پریان به نظر می‌رسند، تلاش کرد چیزی نزدیک‌ به دیدگاه اصلی کارول خلق کند. فضای تاریک و خاص این انیمیشن نظر منتقدان را به خود جلب کرد و در سال 1989 برنده جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی شد و امتیاز چشمگیر 95% را در راتن تومیتوز کسب کرد. شوانک‌مایر معتقد است «آلیس در سرزمین عجایب» یکی از مهم‌ترین و اعجاب‌انگیزترین کتاب‌های تاریخ است. اشتیاق کارگردان به منبع اصلی در سراسر فیلم مشهود است. به طور کلی با یک اقتباس خوب و منحصربه فرد از یک افسانه‌ی کلاسیک طرف هستیم که ارزش دیدن دارد به ویژه اگر به دنبال اقتباسی تاریک‌تر از آلیس هستید.

1. آلیس در سرزمین عجایب (1951)

  • کارگردان: ویلفرد جکسون
  • صداپیشگان: کاترین بومن، اد وین، استرلینگ هالووی و…
  • امتیاز  imdb فیلم: 7.4 از 10
  • امتیاز فیلم در راتن‌تومیتوز: 84٪

نسخه‌ی کارتونی دیزنی از «آلیس در سرزمین عجایب» بدون شک جاودانه‌ترین نسخه‌ی آلیس است. با گذشت بیش از هفت دهه، تماشای فیلم برای طرفداران کارول، دیزنی و به طور کل تمام سینمادوستان جهان ضروری است. سرزمین عجایب بدون برخی از خلاقانه‌ترین تصاویر و آهنگ‌های جذاب دیزنی، هرگز اینقدر شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسید. تماشاگران همراه با  آلیس از سوراخ خرگوش پایین کشیده می‌شوند و با گروهی از شخصیت‌های حواس‌پرت روبه‌رو می‌شوند. شخصیت‌هایی به یاد ماندنی‌ که به زیبایی تمام به تصویر کشیده شده‌اند و بار دیگر به ما یادآوری می‌کنند که چرا دیزنی موفق‌ترین استودیوی انیمیشن‌سازی جهان است.

منبع: movieweb

محصولات آلیس در سرزمین عجایب از ای بی سی مگ

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا