علمی و پزشکی

درد پشت کتف سمت راست نشانه چیست

هنگامی که در شکم خود درد احساس می کنید، تشخیص منشأ آن کار دشواری است. این درد ممکن است آپاندیس، سوء هاضمه، سنگ کلیه یا معده درد شدید باشد. از آنجایی که بدن ما سیستمی فوق العاده پیچیده دارد، جزئیات بیماری جهت شناسایی ناحیه مشکل​ دار ضروری است. شناسایی محل منشا درد، جزء اولین مراحل درمان شماست.

یکی از بزرگترین دلایل درد شکم بیماری کیسه صفرا است. در بین بیماری های مربوط به شکم، سنگ کیسه صفرا اولین اختلال گوارشی است که باعث بستری شدن بیماران در بیمارستان می شود. اما امشکل در کیسه صفرا همیشه با درد در شکم مشخص نمیشود. بسیاری از بیماران با درد در شانه راست خود به مطب مراجعه میکنند. آیا این درد میتواند نشانی از مشکل در نقطه دیگری از بدن باشد یا مربوط به شانه است؟

ما در این مقاله سعی داریم به چند سوال در مورد کیسه صفرا، سنگ​های صفراوی و اینکه چرا مشکل کیسه صفرا می​تواند بر شانه​های شما تأثیر بگذارد پاسخ دهیم.

کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا، شکلی همانند یک گلابی کوچک دارد. در سمت راست و درست زیر کبد شما قرار دارد. این عضو بدن شما صفرا را ذخیره می کند. مایعی حیاتی تولید شده توسط کبد که نقشی اساسی در هضم غذا دارد. هر بار که غذا می خورید، کیسه صفرا، صفرا آزاد می کند که از طریق مجاری وارد روده کوچک شما می شود.

سنگ کیسه صفرا چیست؟

گاهی اوقات، ممکن است صفرا در یک جا جمع شده و توده ای به نام سنگ کیسه صفرا در کیسه صفرا تشکیل دهد. اندازه سنگ کیسه صفرا از میکروسکوپی تا یک توپ پینگ پنگ متغیر است. علائمی که نشان می دهد ممکن است سنگ کیسه صفرا داشته باشید عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد در وسط شکم شما
  • درد در سمت راست بالای شکم
  • دردی تند که به سرعت رشد می کند
  • درد شانه راست
  • درد بین تیغه های شانه شما
  • تب
  • لرز
  • سوء هاضمه
  • نفخ شکم
  • زردی
  • از دست دادن اشتها

بیایید نگاهی دقیق​تر به یکی از این علائم بیندازیم: درد شانه راست

درد شانه راست و کیسه صفرا

وقتی کیسه صفرا ملتهب و متورم است، عصب فرنیک شما را تحریک می کند. عصب فرنیک از شکم، از طریق قفسه سینه و به گردن شما کشیده می شود. هر بار که یک وعده غذایی چرب می خورید، این عصب را تحریک می کند و باعث درد ارجاعی در تیغه شانه راست می شود. درد مکرر شانه راست یک نشانی حیاتی است که به پزشک شما اطلاع می دهد تا کیسه صفرای شما را معاینه کند و از عدم عفونت و یا انسداد اطمینان حاصل نماید: علت درد شانه

در این ویدیو دکتر کوشان فوق تخصص شانه و دست درباره درد شانه راست و ارتباط آن با کیسه صفرا توضیح داده اند.

https://drkoushan.com/wp-content/uploads/2017/10/DR_koushan_kanal_001.mp4

چه کسانی در معرض خطر سنگ کیسه صفرا هستند؟

افرادی که یکی از شرایط زیر را دارند امکان بالاتری دارد که از بیماری سنگ کیسه صفرا رنج ببرند:

  • اضافه وزن
  • بالای 60 سال سن
  • کسانی که دیابت دارند
  • زنان
  • روزه داران
  • کسانی که کاهش وزن سریع داشته اند.
  • کسانی که داروهای کاهش دهنده کلسترول مصرف میکنند.

اگر درد مکرر شانه همراه با درد شکم دارید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، سنگ های صفرا می توانند منجر به حملات ناگهانی کیسه صفرا یا سایر مشکلات جدی شوند.

منبع ترجمه مقاله


درد آرنج، ممکن است از احساس سوزش تاندون ملتهب شده تا درد شدید همراه با شکستگی یا دررفتگی آرنج باشد، این درد ممکن است بیاید و برود، ثابت باشد، با حرکات بازو بدتر شود و یا با علائمی مانند بی حسی و سوزن سوزن شدن دست همراه باشد. اگرچه درد از یک منبع مشترک نشات گرفته است اما علل منحصر به فرد زیادی مثل آرنج تنیس بازان گرفته تا شکستگی برای آن وجود دارد. به همین دلیل است مراجعه به پزشک برای یک ارزیابی جامع بسیار مهم است.

در پایان، تشخیص دقیق بخش مهمی از یک برنامه درمانی مناسب است برنامه ای که معمولاً شامل استراحت، حمایت از آرنج، داروهای ضد التهاب، فیزیوتراپی و به ندرت جراحی است.

علت درد آرنج


علل متعددی برای درد آرنج وجود دارد در اینجا چند مورد از آنهایی که توسط فعالیت های تکراری و یا آسیب دیدگی آغاز شده اند آورده شده است:

اپیکوندیلیت های جانبی

اپیکوندیلیت های جانبی که آرنج تنیس بازان نیز نامیده می شود، شایع ترین علت درد آرنج است و به التهاب تاندون اشاره دارد که استخوان آرنج را به عضلات ساعد که برای باز و بسته شدن مچ دست و انگشتان استفاده می شود متصل می کند. افرادی که به طور تکراری از عضلات ساعد خود مانند تنیس بازان، وزنه برداران، نقاشان، و لوله کش ها استفاده می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به اپیکوندیلیت های جانبی هستند.

به طور معمول، درد آرنج از اپیکوندیلیت جانبی به حالت سوزش رخ می ‎دهد، به تدریج می آید، و با فعالیت هایی که شامل استفاده از عضلات اکستانسور ساعد مانند چرخاندن آچار، مخلوط کردن خمیر در هنگام پخت، نگه داشتن راکت تنیس است، بدتر می شود. مشکل در گرفتن اشیاء یکی دیگر از علائم احتمالی اپیکوندیلیت جانبی است.

اپیکوندیلیت میانی

مثل اپیکوندیلیت های جانبی، اپیکوندیلیت داخلی (“آرنج گلف باز”) باعث ناراحتی در اطراف مفصل آرنج می شود. با این حال علائم اپیکوندیلیت داخلی در قسمت میانی آرنج قرار دارد و ناشی از التهاب تاندون است که استخوان آرنج را به عضلات ساعدی که برای خم کردن مچ دست و انگشتان استفاده می شود متصل می کند. گرفتن اشیا در دست به زور و به صورت تکراری (به عنوان مثال، در باشگاه گلف، راکت، یا ابزارآلات سنگین) اغلب چیزی است که باعث اپیکوندیلیت داخلی می شود. البته ضعف ساعد نیز ممکن است رخ دهد.

بورسیت پشت آرنج

بورسیت اولکرانون (قوزک آرنج) یک محفظه پر از مایع است که بین نوک استخوان آرنج و پوست قرار دارد. هنگامی که یک بیمار بورسیت اولکرانون دارد، یعنی در پشت مفصل روی برجستگی استخوانی به نام اولکرانون تورم و حساسیت به درد دارد. اگر تورم به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است فرد نتواند آرنج خود را به طور کامل حرکت دهد.

بورسیت حاد (“ناگهانی”) اولکرانون معمولاً در نتیجه نقرس، عفونت، یا آسیب دیدگی به آرنج ایجاد می شود. اگر بورسا عفونت کند، نوک آرنج قرمزی و گرما گسترش می یابد و بعضی ها نیز تب می کنند.

بورسیت مزمن، به این معنی است که وضعیت به آرامی در طول زمان افزایش پیدا می کند، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد و تکراری (برای مثال فشار طولانی مدت بر آرنج ها) یا آرتروز التهابی (برای مثال آرتروز روماتوئید) این اتفاق رخ می دهد. 

تاندونیت دوسر و سه سر 

تاندون دوسر یک بافت سخت و فیبری است که عضله دوسر را به جلوی استخوان آرنج متصل می کند، در حالی که تاندون سه سر عضله سه سر را به پشت استخوان آرنج متصل می کند.

تاندونیت دوسر بیشتر ناشی از فعالیت تکراری عضلانی دوسر (به عنوان مثال بلند کردن جعبه های سنگین) است و باعث درد در جلوی آرنج می شود. از سوی دیگر تاندونیت سه سر (که از تاندونیت دوسر کمتر شایع تر است) باعث درد در پشت آرنج می شود و بیشتر افرادی مبتلا می شوند که به طور تکراری آرنج خود را تحت فشار باز می کنند (برای مثال وزنه برداران).

اگر یک تاندون دوسر یا سه سر پاره شود، ممکن است درد ناگهانی و شدید، همراه با احساس گازگرفتگی و پرش در عضله ایجاد شود. تورم و کبودی نیز ممکن است در نزدیکی آرنج و ساعد رخ دهد و یک توده قابل مشاهده بر روی قسمت فوقانی بازو تشکیل شود.

سندرم تونل کوبیتال آرنج

سندرم تونل کوبیال آرنج از علل درد آرنج

عصب اولنار از گردن به سمت دست شما حرکت می کند. گاهی اوقات، وقتی عصب داخل آرنج می پیچد فشرده می شود. این وضعیت سندرم تونل کوبیتال نامیده می شود. همراه با درد در داخل آرنج، سندرم تونل کوبیتال اغلب باعث بی حسی و سوزش انگشتان پنجم (“کوچک”) و چهارم (“حلقه”) می شود. گاهی اوقات مردم احساس می کنند که ساعدشان تیر می کشد و یا گرفتگی ضعیفی در دستشان احساس می کنند.

سندرم تونل رادیال

سندرم تونل رادیال وضعیت غیرمعمولی است که از فشرده سازی عصب رادیال نشات می گیرد. عصب رادیال به پایین بازو حرکت می کند و عضله سه سر و عضلات اکستانسور مچ دست (که به ترتیب در پشت بازو و قسمت فوقانی ساعد قرار دارد) را کنترل می کند. اغلب اوقات این تشخیص برای افرادی در نظر گرفته می شود که به چرخش تکراری عضلات ساعد می پردازند (برای مثال نجار یا مکانیک).

علاوه بر درد مبهم در ساعد که به تدریج پیش می آید, یک فرد با سندرم تونل رادیال ممکن است در پشت دست بی حسی داشته باشد و این احساس تا پشت ساعد گسترش پیدا کند.

شکستگی آرنج

اکثرا شکستگی آرنج پس از آسیب هایی مانند سقوط بر روی آرنج یا دستی که بیش از حد کشیده شده، یا ضربه مستقیم به آرنج، مانند تصادف رانندگی، در اطراف آرنج رخ می دهند.

شایع ترین شکستگی های آرنج شکستگی های اولکرانون و شکستگی سر رادیال هستند. علائم شکستگی آرنج شامل یک درد ناگهانی و شدید در آرنج و ساعد، همراه با تورم، بی حسی احتمالی و سوزش در دست، و یا ناتوانی در صاف کردن بازو هستند.

در رفتگی آرنج

در رفتگی آرنج شایع نیست و معمولاً زمانی رخ می دهد که فرد بر روی دست که بیش از حد کشیده شده است بیفتد. هنگامی که دست با زمین تماس پیدا می کند، نیروی سقوط به آرنج منتقل می شود که آن را از سوکت خود به بیرون می چرخاند. به عبارت دیگر، استخوان های آرنج – استخوان بازو و دو استخوان از ساعد (رادیال و اولنا) از هم ترازی طبیعی خود خارج می شوند.

همراه با درد زیاد آرنج، در رفتگی اغلب باعث تغییر شکل قابل مشاهده آرنج، تورم، و کبودی در اطراف مفصل می شود. برخی افراد نیز بی حسی و سوزش در دست را تجربه می کنند.

 چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟


اگر درد آرنج شما شدید یا مداوم است، بسیار مهم است که برای تشخیص مناسب به پزشک خود مراجعه کنید. از دیگر نشانه هایی که نیاز به مراقبت های پزشکی دارند در قسمت زیر آورده شده است:

  • ناتوانی در حمل اشیاء و یا استفاده از بازوی شما
  • آسیبی که باعث تغییر شکل مفصل آرنج می شود
  • درد آرنج که در شب یا هنگام استراحت رخ می دهد
  • ناتوانی در صاف کردن یا خم کردن بازو
  • تورم یا کبودی قابل توجه در اطراف آرنج
  • نشانه های عفونت، از جمله تب، قرمزی، و گرمی

تشخیص


تشخیص درد آرنج

تشخیص درد آرنج به طور کلی به صورت بالینی انجام می شود، به این معنی که تنها از طریق ارزیابی سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی انجام می شود. گاهی اوقات، آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس برای رد احتمال شکستگی، مورد نیاز است.

 سابقه پزشکی

قبل از معاینه آرنج، پزشک در مورد زمان شروع درد آرنج، نوع و دفعات ورزش یا فعالیت های شغلی که انجام می دهید و اینکه آیا اخیراً زمین خوردن یا ضربه خورده اید، سوال خواهد کرد.

علاوه بر این درد، او از شما می پرسد که آیا علائم دیگری مانند بی حسی یا گزگز (که نشان دهنده درگیری عصب است)، تورم (که التهاب را نشان می دهد) یا تب (که احتمال عفونت احتمالی را نشان می دهد) دارید؟

معاینه فیزیکی

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ابتدا آرنج، بازو و بالای بازو را از نظر کبودی، تورم، قرمزی و یا تغییر شکل بررسی می کند. او همچنین استخوانها، عضلات و تاندون های بازو و آرنج را فشار داده و حرکت می دهد تا حساسیت و دامنه حرکت را ارزیابی کند.

علاوه بر معاینه اسکلتی – عضلانی، پزشک معاینه عصبی مختصری از بازو و دست را برای بررسی اختلالات حسی و ضعف عضلانی انجام می دهد.

تست های تصویربرداری

آزمایش های تصویربرداری مختلفی ممکن است برای تأیید یا حمایت از تشخیص درد آرنج شما مورد نیاز باشد. به عنوان مثال برای تشخیص شکستگی آرنج یا در رفتگی به آزمایش اشعه ایکس نیاز باشد، حتی ممکن است برای بررسی بهتر تاندون دوسر آزمایش ام آر آی توصیه شود، به خصوص اگر احتمال پارگی تاندون وجود داشته باشد.

درمان درد آرنج


درمان درد آرنج به تشخیص زمینه ای بستگی دارد. بنابراین، ضروری است که علت وضعیت خود را توسط یک متخصص قبل از شروع هر برنامه درمانی خاص تعیین کنید.

استراحت

بخش زیادی از درد آرنج (به استثنای شکستگی آرنج یا در رفتگی) را می توان با راهکارهای ساده، خود مراقبتی (روشی که شما در سلامت مفصل آرنج نقش فعال دارید) کنترل کرد. اولین روش درمانی برای بسیاری از بیماری های مفصل آرنج، استراحت دادن به مفصل است که اجازه می دهد التهاب حاد فروکش کند. با این حال مهم است که هنگام انجام این کار احتیاط کنید، زیرا بی حرکتی طولانی مدت باعث سفتی مفصل می شود.

در عوض، سعی کنید از فعالیت هایی که باعث بدتر شدن درد آرنج مانند حرکات تکراری یا شدید بازو در اپیکوندیلیت می شوند خودداری کنید فشار طولانی مدت آرنج موجب التهاب بورسیت پشت آرنج و بلند کردن اجسام سنگین موجب التهاب عضله دو سر، می شوند.

یخ 

درمان درد آرنج با یخ

بسته های یخ از جمله رایج ترین درمان های مورد استفاده برای درد آرنج، به ویژه اپیکوندیلیت و بورسیت اولکرانون (پشت آرنج) هستند. یخ به طور کلی برای مرحله دردناک اولیه مناسب است. می توانید برای انجام این کار یخ را روی آرنج خود (بهتر است یک حوله بین کیسه یخ و پوست خود قرار دهید) به مدت 15 تا 20 دقیقه، سه بار در روز استفاده کنید. همچنین اگر یخ را به مدت 15 دقیقه پس از استفاده فعال از بازوی خود روی آرنج خود بگذارید بسیار موثر خواهد بود.

کشش عضلات

کشش عضلات برای درمان درد آرنج

کشش عضلات و تاندون هایی که اطراف مفصل آرنج هستند می توانند سفتی را به حداقل برسند و انعطاف پذیری عضلانی را بهبود بخشند.

پوشیدن بریس، آتل یا پد آرنج

برای اپیکوندیلیت های جانبی یا داخلی، پزشک شما ممکن است یک بریس ضد فشار را توصیه کند این بریس ها یک بند الاستیک دارند که یک یا دو اینچ زیر آرنج شما پوشیده می شوند. این بریس فشار را بر روی عضلات ساعد قرار می دهد که باعث کاهش تنش بر روی تاندونی می شود که آن عضلات را به استخوان آرنج شما متصل می کند. اغلب اوقات، یک بریس تمام وقت پوشیده می شود تا درد اولیه کمتر شود. سپس فقط می توان آن را در طول فعالیت هایی که به بازو فشار وارد می کنند پوشید.

ممکن است از پد های آرنج برای درمان بورسیت پشت آرنج یا سندرم تونل کوبیتال استفاده شود، زیرا از وارد شدن فشار بر روی مفصل آرنج جلوگیری می کند. آتلی که آرنج را در حالت مستقیم در شب نگه می دارد نیز ممکن است برای سندرم تونل کوبیتال توصیه شود.

داروها

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، که معمولاً به عنوان NASID شناخته می شوند، از جمله داروهایی هستند که معمولاً برای بیماران مبتلا به درد آرنج ناشی از مشکلاتی مانند آرتروز، بورسیت و التهاب مفاصل هستند تجویز شده است.

تزریق کورتیزون

تزریق کورتیزون یکی از روش های درمان التهاب است اما در شرایط خاص انجام می شود. به عنوان مثال، کورتیزون گاهی اوقات در تاندون دوسر بازو تزریق می شود تا درد و تورم را تسکین دهد. همچنین اگر بورسیت پشت آرنج با اقدامات ساده ای مانند جلوگیری از فشار آرنج، یخ زدگی ناحیه و استفاده از داروهای ضد التهاب پس از سه تا شش هفته بهبود پیدا نکرد کورتیزون تزریق می شود.

درمان فیزیوتراپی

درمان فیزیوتراپی جنبه مهمی از تقریبا تمام درمان های ارتوپدی است و زمانی آغاز می شود که درد حاد آرام گیرد. درمانگران فیزیوتراپی از روش های مختلفی برای افزایش قدرت، بازپس گیری تحرک و کمک به بازگشت بیماران به سطح فعالیت پیش از آسیب خود استفاده می کنند. علاوه بر تقویت عضلات ساعد، درمان فیزیکی برای درد آرنج شما می تواند به جلوگیری از هرگونه آسیب یا التهاب در آینده کمک کند.

جراحی

برخی از علل درد آرنج برای تسکین علائم نیاز به درمان جراحی دارد. برای شرایط خاصی مانند شکستگی آرنج، در رفتگی ها، موارد متوسط تا شدید سندرم تونل کوبیتال، و اپیکوندیلیت مزمن مدیال، یک عمل جراحی سنتی باز بیشترین تاثیر را دارد.

برای شرایط دیگر، مانند اپیکوندیلیت جانبی مزمن، آرتروز آرنج، و دیسکان استئوکوندریت (بیماری در مفصل آرنج که در آن بخشی از غضروف ناحیه مفصل با استخوان ناحیه مربوطه جدا شده و ممکن است داخل فضای مفصل گردد)، جراحی آرنج ترجیح داده می شود.


علت درد قفسه سینه و شانه چیست

درد قفسه سینه و شانه به صورت همزمان می تواند دلایل زیادی داشته باشد. در این مواقع قلب، ریه ها یا سایر اندام های داخلی نیز ممکن است درگیر شوند. گاهی ممکن است دردی که ایجاد می شود، ارجاعی باشد.

به این معنی که در قفسه سینه و شانه درد احساس می شود؛ اما، در واقع مشکل از قسمت  دیگری است که در شانه و قفسه سینه احساس می شود. 

اگر درد شما ناگهانی یا شدید بود، باید فورا به پزشک فوق تخصص درد مراجعه کنید. در ادامه این مقاله موارد احتمالی را برای شما ذکر خواهیم کرد.

شایع ترین دلایلی که منجر به درد شانه و گردن می شود

همانطور که پیش از این گفتیم چنین مشکلی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه این موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

آنژین

آنژین نام درد قفسه سینه است که به دلیل گرفتگی و تنگ شدن عروق اطراف قلب ایجاد می شود. زمانی که چنین مشکلی ایجاد می شود، به این معنی است که ماهیچه قلب قادر به دریافت خون کافی حاوی اکسیژن نیست.

این مورد سکته قلبی نیست، تنها نشانه آن است که شما دچار بیماری قلبی شده اید. زمانی که به اکسیژن بیشتری نیاز دارید، فعالیت بدنی در اغلب مواقع منجر به درد می شود. 

آنژین پایدار زمانی رخ می دهد که مشغول انجام فعالیت یا تحت فشار هستید. با آنژین پایدار علائم معمولا در عرض چند دقیقه برطرف می شود. 

در آنژین ناپایدار، علائم ممکن است تا بیش از 20 دقیقه طول بکشد و مجددا عود کند. همچنین گاهی درد با گذشت زمان بدتر می شود. آنژین ناپایدار خطرناک است و نیاز به بررسی فوری دارد.

علائم آنژین

درد معمولا از پشت سینه شروع می شود، سپس به شانه یا بازوهای چپ ارجاع داده می شود. سایر علائم به شرح زیر است:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • ضعف

علت درد شانه و قفسه سینه

حمله قلبی

این بیماری زمانی رخ می دهد که جریان خون به ماهیچه های قلب کاهش پیدا کند که به آن سکته قلبی می گویند. 

علائم ممکن است به طور ناگهانی شروع شوند. افرادی که علائم تدریجی دارند، باید به پزشک مراجعه کنند.

علائم حمله قلبی

شدت علائم حمله قلبی در هر فردی متفاوت است. علائم شایع عبارتند از:

  • درد قفسه سینه که به گردن، شانه، یک یا هر دو بازو و کمر سرایت می کند.
  • احساس سفتی یا فشار در قفسه سینه
  • ضعف و سرگیجه
  • تنگی نفس
  • عرق سرد
  • خستگی
  • معده درد یا سوزش سردل

با این حال که درد قفسه سینه از شایع ترین علائم برای آقایان است؛ اما، ممکن است خانم ها علائم متفاوت تری را تجربه کنند که این موارد به شرح زیر است:

  • خستگی غیر عادی که چند روز ادامه دارد یا خستگی شدید که ناگهان ایجاد می شود.
  • اختلال در خواب
  • سو هاضمه
  • اضطراب
  • درد فک یا کمر
  • علائمی که به تدریج ظاهر می شود.

سنگ های صفراوی

کیسه صفرا اندام کوچکی است که در سمت راست در زیر کبد قرار دارد. صفرا با تجزیه چربی غذا به روند گوارش کمک می کند. 

سنگ کیسه صفرا توده های کوچکی هستند که از مایع گوارش سخت در کیسه صفرا تشکیل می شوند. اندازه سنگ کیسه صفرا از اندازه دانه شن تا اندازه توپ پینگ پنگ متغیر است. 

علت ایجاد سنگ صفرا در برخی از افراد مشخص نیست؛ اما، عواملی که خطر این بیماری را افزایش می دهد به شرح زیر است:

  • خانم ها
  • سن بالای 40 سال
  • اضافه وزن
  • بارداری

علائم سنگ های صفراوی

گاهی اوقات این بیماری هیچ علائمی را ایجاد نمی کند؛ اما، سنگ کیسه صفرا می تواند مجاری صفراوی را مسدود یا هنگام خوردن غذاهای چرب درد شدیدی را ایجاد کند. درد می تواند تا چند ساعت طول بکشد.

درد ممکن است به این صورت باشد:

  • درد سمت راست و بالای معده
  • در مرکز معده زیر استخوان سینه
  • در شانه راست
  • بین تیغه های شانه

همچنین علائمی مانند خستگی، تهوع یا استفراغ نیز ایجاد خواهد شد.

پریکاردیت

پریکاردیت

پریکاردیت التهاب پریکارد (کیسه نازکی که قلب را احاطه کرده) است. پریکارد دو لایه از قلب شما را محافظت می کند و آن را در جای خود نگه می دارد.

مایع بین لایه های پریکارد، از اصطکاک هنگام ضربان قلب جلوگیری می کند. این بیماری به طور ناگهانی شروع می شود، در واقع می تواند از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد.

علائم پریکاردیت

علامت اصلی درد شدید در مرکز قفسه سینه یا سمت چپ است. سایر علائم به شرح زیر است:

  • دردی که از قفسه سینه به تیغه شانه سرایت می کند.
  • دردی که هنگام دراز کشیدن یا نفس عمیق تشدید می شود.
  • دردی که با خم شدن به جلو کاهش می یابد.
  • ضعف
  • تب خفیف
  • خستگی

پانکراتیت

لوزالمعده در پشت معده و در نزدیک قسمت اول روده کوچک قرار گرفته است. مایعی که از این قسمت آزاد می شود، به تجزیه غذا در روده شما کمک می کند.

همچنین قند خون بدن شما را با ترشح انسولین کنترل می کند. پانکراتیت التهاب لوزالمعده است که می تواند به صورت حاد یا مزمن باشد. 

در صورتی که حاد باشد، می تواند به صورت ناگهانی ایجاد شود و معمولا با شروع اقدامات درمانی بهتر می شود. پانکراتیت مزمن با گذشت زمان بدتر خواهد شد. 

شایع ترین علت پانکراتیت حاد به دلیل ایجاد سنگ کیسه صفرا است.

علائم پانکراتیت

بسته به نوع پانکراتیت، علائم می تواند متفاوت باشد. علائم اصلی این بیماری، درد در قسمت فوقانی شکم و همچنین دردی است که به پشت شما ارجاع داده می شود.

علائم پانکراتیت حاد:

  • درد خفیف یا شدید که چند روز طول می کشد.
  • درد شکمی که پس از غذا خوردن بدتر می شود.
  • تب
  • استفراغ و حالت تهوع
  • معده متورم و حساس

علائم پانکراتیت مزمن:

  • درد در بالای شکم
  • تهوع یا استفراغ
  • کاهش وزن بدون هیچ اقدامی یا فعالیتی
  • بوی بد مدفوع 

سایر علل درد قفسه سینه

همیشه اینطور نیست که درد قفسه سینه به دلیل مشکلات قلبی باشد، گاهی ممکن است داروهایی را برای دلایل دیگر که منجر به درد قفسه سینه و شانه می شود، تجویز کنند:

  • داروهای سرکوب کننده اسید برای کاهش رفلاکس؛
  • داروهای ضد افسردگی یا درمانی برای کنترل حملات پنیک.

در صورتی که درد شانه به دلیل آسیب وارد شدن یا سایر موارد دیگر باشد، فوق تخصص درد پس از بررسی درمان های لازم را برای بیمار در نظر خواهد گرفت.

مشکلات قلبی

کلام آخر

درد شانه و سینه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از این موارد می توان به بیماری های قلبی، سنگ کیسه صفرا و… اشاره کرد. این درد را نباید با درد بین دو کتف اشتباه گرفت.

در صورتی که بدون هیچ دلیل مشخصی دچار درد شدید در شانه و قفسه سینه شده اید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم برای شما صورت گیرد.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا