علمی و پزشکی

روغن ام اویل برای دیسک کمر

 کمر درد یک اختلال بسیار شایع و ناامید کننده است. طبق ادعای محققان 80 درصد از افراد جامعه در برخی از دوران زندگی خود دچار کمر درد می شوند. معمولاً کمر درد به دنبال یک مشکل جدی به وجود نمی آید یعنی تا زمانی که کمر شما درباره سلامت خود را به دست می آورد باید به کنترل درد خود بپردازید. اگر قصد دارید از مصرف بیش از حد داروهای مسکن اجتناب کنید و به دنبال روش های درمانی کاملاً طبیعی هستید استفاده از برخی روغن ها می تواند به شما کمک کند. استفاده از برخی روغن های خاص و روش های درمانی خانگی به شما برای کنترل درد کمر کمک خواهد کرد. در واقع مطالعاتی که اخیرا انجام شده است از ایده درمان گیاهی برای بهبود درد بدن از قبیل درد کمر حمایت می کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی درمان گیاهی کمر درد بپردازیم و روش هایی که بیشترین تاثیر را در بهبود درد کمر دارند معرفی کنیم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

  • 1  علت درد کمر چیست؟
  • 2  آیا استفاده از روغن های گیاهی برای درمان درد کمر موثر است؟ 
  • 3  درمان کمر درد با روغن های ضروری 
  • 4  روش های استفاده از روغن های ضروری
  • 5  بهترین درمان گیاهی کمر درد 
  • 6  چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟
  • 7  دیگر راه های درمان کمر درد 

 علت درد کمر چیست؟


دلایل متعددی برای بروز درد کمر وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از گرفتگی کمر و کشیدگی عضلات آن دیسک کمر، بیماری تحلیل برنده دیسک، تنگی کانال نخاعی و آرتروز کمر. از آنجایی که درد کمر دلایل متعددی دارد پزشک در هنگام انجام معاینه جسمانی به بررسی علل احتمالی درد کمر می پردازد تا بتواند به تسکین درد شما کمک کند.

 

 آیا استفاده از روغن های گیاهی برای درمان درد کمر موثر است؟ 


 روغن های ضروری صد درصد خالص هستند و از عصاره گیاهان، گلها، ساقه، ریشه، برگ، میوه و سایر نقاط آنها به دست می آیند. می توان از عصاره گیاهان برای درمان بیماری های مختلف به ویژه کنترل درد استرس استفاده کرد. شواهد و مدارک جدید نشان داده است که این روغن ها نقش مهمی را در کاهش اضطراب، خستگی، بی  خوابی و اختلالات حافظه ایفا می کنند. می توان از آنها برای درمان برخی از بیماری های شایع از قبیل افسردگی، سوء هاضمه، سردرد، بی خوابی، درد عضلانی، مشکلات تنفسی، بیماری های پوستی، تورم مفاصل و همچنین درد کمر استفاده کرد.

 درمان کمر درد با روغن های ضروری 


 استفاده از روغن ها برای تسکین درد کمر کار سختی نیست اما باید قبل از استفاده از آنها از چند نکته مهم پیروی کنید. مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که با پزشک خود مشورت کنید و نظر او را در خصوص استفاده از این روغن ها جویا شوید. به عنوان مثال اگر شما باردار هستید یا از آسم و آلرژی رنج می برید ممکن است استفاده از این روغن ها برای شما ضرر داشته باشد. به عنوان یک قانون همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که هرگز نباید این روغن ها را به طور مستقیم روی پوست خود بمالید بلکه باید آنها را رقیق کنید. به عبارتی باید هر یک قطره روغن خالص را با 12 قطره روغن پایه ترکیب کنید. منظور از روغن پایه، روغن های حامل از قبیل روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن بادام است. به خاطر داشته باشید که نباید این روغن ها خورده شوند یا استشمام شوند یا بیش از یک ساعت روی پوست بماند. هنگامی  که شروع به استفاده از این روغن های ضروری می کنید بهترین کار این است که برای شروع کار از مقدار بسیار کمی از آنها استفاده کنید زیرا به این ترتیب اطمینان حاصل می کنید که دچار عوارض جانبی نخواهید شد و ریسک بروز راش پوستی یا واکنش آلرژیک به حداقل خواهد رسید. اگر شما بعد از استفاده از این روغن ها دچار علائم و نشانه های مختلفی شدید باید از مصرف آنها خودداری کنید و با پزشک خود مشورت نمایید.  لیزرتراپی (لیزر درمانی) در طب فیزیکی

 روش های استفاده از روغن های ضروری


  روش های متعددی برای استفاده از این روغن ها وجود دارد. بر اساس شرایطی که شما دارید ممکن است ترجیح بدهید که در منزل از آن ها استفاده کنید یا در جلسات ماساژ درمانی خود آنها را مورد استفاده قرار دهید. روش های زیر را برای هر یک از موارد استفاده از روغن های ضروری امتحان کنید:

  • رایج ترین روش برای استفاده از این روغن ها استفاده از پخش کننده است. شما می توانید آنها را درون دستگاهی که در منزل یا ماشین خود قرار می  دهید بریزید و به این ترتیب بوی آنها را استشمام کنید و تا یک ساعت بین آنها به بینی شما خواهد رسید. شما همچنین می توانید چند قطره از روغن را به یک تکه پارچه بزنید و جلوی بینی خود قرار دهید و به طور طبیعی نفس بکشید.
  • روغن های ضروری را با یک روغن حامل ترکیب کنید و آن را به طور مستقیم روی پوست خود بمالید. حتماً از یک روغن حامل از قبیل روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن بادام استفاده کنید و آن را رقیق کنید. می توانید روغن را روی ناحیه مورد نظر بمالید سپس یک تکه پارچه گرم روی آن قرار دهید.
  • پس از یک دوش آب گرم می  تواند 6 تا 8 قطره از این روغن ها را به آن اضافه کرده که در این حالت آب نقش تعیین کننده ایفا خواهد کرد. حمام آب گرم باعث افزایش ریلکسیشن می شود و در همین حین شما می توانید از مزایای حاصل از این روغن بهره مند شد.
  • با پزشک خود در خصوص استفاده از این روغن ها در جلسات ماساژ درمانی صحبت کنید. پزشک بهتر از شما می داند که کدام روغن اثرگذاری بهتر و بیشتری دارد. این روش با تاثیرات مثبت بیشتری بر روی سیستم عصبی و شل شدن عضلات همراه است.

  علت کمردرد پس از زایمان طبیعی و سزارین و درمان آن

 بهترین درمان گیاهی کمر درد 


اثربخشی 5 روغنی که در بخش زیر به آنها اشاره می کنیم در کنترل درد ثابت شده است و می  تواند به کاهش درد عضلانی، گرفتگی، تورم، درد، اسپاسم و التهاب بدن کمک کند. در خصوص درد کمر نیز ویژگی های ضد التهابی آنها باعث می شود که درد کمر شما بهبود پیدا کند و شما دوباره سلامت خود را به دست بیاورید.

 روغن اکالیپتوس  

 روغن اکالیپتوس به لحاظ خواص ضد التهابی و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن بسیار معروف است و برای تسکین درد عضلات و مفاصل و درد کمر بسیار سودمند می باشد به علاوه باعث می شود که سیستم ایمنی بدن در برابر آنفولانزا و سرماخوردگی، واکنش های پوستی و عفونت مجاری تنفسی تقویت شود.

 روغن زنجبیل  

 روغن زنجبیل یک روغن ضد التهابی دیگر است و در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است اثرات آن در کنترل درد ثابت شده است. به عنوان مثال یکی از تحقیقات انجام شده نشان داده که استفاده از این روغن در کنار ماساژ سوئدی می  تواند باعث کاهش درد پایین کمر شود.

 روغن اسطوخودوس 

 روغن اسطوخودوس کاربردهای مختلفی دارد. به عنوان مثال در کاهش استرس، بی  خوابی، سردرد و همچنین درد عضلانی بسیار مفید است. از این روغن برای درمان سوختگی و راش پوستی و انواع سردرد استفاده می شود. اثر تسکین دهندگی و آرام بخشی آن باعث شده یک روغن بسیار مناسب تبدیل شود.

 روغن نعنا فلفلی 

 روغن نعنا فلفلی حاوی منتول است و به خاطر ویژگی های خنک  کنندگی که دارد مفید است. منتول یک ضد التهاب بسیار قوی محسوب می  شود و برای درد کمر عالی است. این روغن در تسکین دردهای عضلانی و کاهش اسپاسم عضلات بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده که این روغن با نتایج بسیار خوبی در تسکین سردرد خارش و عفونت همراه است.

 روغن مرزنگوش  

 روغن مرزنگوش یکی دیگر از روغن هایی است که به لحاظ خواص ضد التهابی، کاهش استرس، بی خوابی و درد معروف است. مرزنگوش یک روغن ضروری مفید برای کنترل درد است تا به کاهش گرفتگی عضلات که در کمر درد مشاهده می شود مفید خواهد بود.

 سایر روغن های مفید  

 انواع مختلفی از روغن ها وجود دارند که به تسکین درد کمر کمک می کنند. اگر شما به دنبال امتحان کردن سایر روغن ها هستید می  توانید از روغن رزماری، کندر، ریحان، کافور، روغن درخت عرعر، روغن درخت سرو، روغن بابونه، روغن هل و روغن فلفل سیاه استفاده کنید. شما حتی می توانید انواع مختلف از روغن های ضروری را به خاطر خواصی که دارند با هم ترکیب کنید و سپس استفاده نمایید.

 چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟


 خوشبختانه در 95 درصد از افرادی که دچار درد کمر هستند این مشکل طی مدت چند ماه برطرف می  شود اما در تعداد کمی از افراد به یک مشکل مزمن تبدیل خواهد شد. در صورتی که درد شما تیر کشنده باشد و شما را از خواب بیدار کند، به قسمت جلو یا پشت پای شما انتشار یابد و باعث ناتوانی شما برای راه رفتن شود باید به پزشک مراجعه کنید. علامت دیگری که نشان می دهد باید به پزشک مراجعه کنید این است که در هنگام نشستن یا ایستادن در برخی حالت های خاص شما دچار درد بیشتری خواهید شد.

  کاهش کمر درد در زنان و مردان بعد از رابطه جنسی با تغییر پوزیشن و دارو

 دیگر راه های درمان کمر درد 

 داشتن فعالیت جسمانی 

 در مواردی که درد کمر هیچ گونه دلیل واقعی ندارد ورزش کردن و داشتن فعالیت جسمانی بهترین روش برای درمان درد کمر محسوب می شود. تحقیقات نشان داده که انجام دادن فعالیت های جسمانی متعدد واقعاً کمک کننده است. ورزش ایروبیک باعث افزایش گردش خون، بهبود ترمیم بافت نرم، افزایش دامنه حرکات بدن، تقویت ستون فقرات، بهبود انعطاف پذیری و حرکات و عملکرد بدن خواهد شد.

 تغذیه و دارو 

 مصرف داروهای غیر استروئیدی و ضد التهاب از قبیل ایبوپروفن می  تواند در کاهش التهاب به صورت موقت موثر باشد. شما می توانید با مصرف این داروها و تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی سالم و ضد التهاب و استفاده از کمپرس سرد و گرم به کاهش درد خود کمک کنید. رژیم غذایی سالم و ضد التهاب علاوه بر تسکین درد به کاهش وزن نیز کمک می  کند زیرا چاقی و اضافه وزن باعث می شود که ستون فقرات تحت فشار قرار بگیرد.

 درمان دستی 

 گاهی اوقات درد پایین کمر می تواند توان کننده باشد اما خبر خوبی که باید به شما بدهیم این است که درد خفیف یا شدید قسمت پایین کمر با گذر زمان و به کمک روش های درمانی مراقبتی بهبود پیدا می  کند. درمان دستی یک روش ثابت شده برای بهبود درد است و پزشک به ارزیابی ستون فقرات و مفاصل شما می پردازد و سپس روش هایی را از قبیل درمان درد ستون فقرات، تحریک الکتریکی برای کاهش التهاب و روش های درمان دستی برای رفع گرفتگی عضلات پیشنهاد خواهد کرد.

 فیزیوتراپی 

 فیزیوتراپی یک روش دیگر برای تسکین درد پایین کمر است و شما باید به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید تا شما را در خصوص انجام تمرینات ایمن که به تقویت و کشش عضلات کمک می کنند راهنمایی کند. فیزیوتراپی از بدتر شدن علائم و نشانه های شما و آسیب دیدگی بیشتر ستون فقرات جلوگیری خواهد کرد. متخصص فیزیوتراپی و بررسی علائم و نشانه های شما می پردازد و علل اصلی بروز درد را هدف قرار می  دهد تا از ایجاد درد و ناراحتی بیشتر جلوگیری کند.

 طب سوزنی 

 طب سوزنی یک روش قدیمی در طب چینی است که تحقیقات متعددی در خصوص تاثیرات آن بر روی کاهش درد انجام شده است شما می توانید برای کاهش درد کمر خود از این روش استفاده کنید. محققان متوجه شدند که طب سوزنی می تواند به تسکین موقت درد مزمن پایین کمر کمک کند. می توان از این روش در کنار سایر روش های درمانی خاص استفاده کرد.

 ماساژ درمانی 

 ماساژ درمانی می تواند به طرز قابل توجهی باعث کاهش درد کمر شود. در یک تحقیق بیش از نیمی از افراد شرکت کننده ادعا کردند که ماساژ درمانی باعث شده درد کمر آنها به طرز قابل توجهی بهبود پیدا کند. این تحقیق به پزشکان کمک کرده است بتوانند با اطمینان به بیماران خود بگویند که ماساژ درمانی می تواند به بهبود درد مزمن پایین کمر در آن ها کمک کند.


بچه دار شدن موهبتی بزرگ است، اما تجربه کمردرد در بارداری باعث ایجاد نگرانی در مادران باردار می شود. همه دردهای مرتبط با کمر در زمان بارداری به عنوان دردهای دوران بارداری شناخته می شوند. دردهای مرتبط با کمر در دوران بارداری عبارتند از کمر درد بارداری، سیاتیک و دیسک کمر.

دکتر سعیدی معتقد است که اگر تحت نظر پزشک باشید، بیشتر بیماری های دوران بارداری خطری برای شما یا کودکتان ندارد. دکتر سعیدی ابتدا علت درد را ریشه یابی کرده و برخی تغییرات در سبک زندگی را برای حداقل کردن علل به وجودآورنده دردهای دوران بارداری به شما آموزش می دهد. وی همچنین برخی آزمایشات تشخیصی بدون ضرر را برای شناسایی نوع درد تجویز می نماید به طوری که هیچ ضرری برای شما یا کودک ایجاد نشود. سپس وی برنامه درمانی مخصوصی مناسب با وضعیت شما تنظیم می کند که شما تا رسیدن به بهبود کامل باید آن را رعایت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تنظیم وقت ملاقات با دکتر سعیدی می توانید با شماره  97833466754 تماس حاصل فرمایید.

 

35

35

فهرست مطالب

  • 1 دردهای دوران بارداری
  • 2 انواع دردهای دوران بارداری
  • 3 علل بروز دردهای دوران بارداری
  • 4 علائم دردهای دوران حاملگی
  • 5 تشخیص دردهای دوران بارداری
  • 6 بایدها و نبایدها در روش های درمانی دردهای دوران بارداری
    • 6.1 فیزیوتراپی
    • 6.2 بالش و تشک های کمکی
    • 6.3 درمان دردهای دوران بارداری به کمک گرما و یخ
    • 6.4 دارو درمانی برای بهبود دردهای دوران بارداری
    • 6.5 ماساژ درمانی برای بهبود دردهای دوران بارداری
    • 6.6 درمان های کایروپرکتیک برای کاهش درد کمر در دوران بارداری
    • 6.7 استفاده از طب سوزنی برای بهبود کمردرد بارداری
    • 6.8 فیزیوتراپی با تمرینات ورزشی مناسب دوران بارداری
  • 7 چگونه از بروز دردهای دوران بارداری پیشگیری کنیم؟

دردهای دوران بارداری


دردهای دوران بارداری دردهای خفیف تا متوسطی است که به دلیل فشردگی و تحت فشار قرار گرفتن عصب ها (که به عنوان سیاتیک شناخته می شوند) در ناحیه پایین و بالای کمر ایجاد می شود، این دردها بر روی مهره های ستون فقرات فشار اضافی ایجاد می کند که به آن فتق دیسک کمر گفته می شود.

انواع دردهای دوران بارداری


  • درد خفیف تا متوسط در ناحیه وسط و پایین کمر وقتی که می ایستید یا می نشینید.
  • درد شدید در ناحیه لگن و باسن
  • درد زیاد در قسمت پایین کمر در زمانی که در رختخواب دراز می کشید.

علل بروز دردهای دوران بارداری


  • اضافه وزن و چاقی
  • سن بالای 30 یال
  • دومین حاملگی
  • حرکت به جلوی مرکز بدن
  • وضعیت بدنی، ایستادن و خم شدن نامناسب در بلند مدت
  • بلند کردن اجسام سنگین یا انجام فعالیت های شدید
  • استرس زیاد در زمان بارداری
  • آسیب دیدگی قبلی در ناحیه لگن

علائم دردهای دوران حاملگی


  • یک احساس سوزن سوزنی شدن که به آرامی تبدیل به احساس درد و سوزش می شود
  • درد ملایمی که قبل از کشیده شدن به پشت پاها، از جایی در باسن یا قسمت تحتانی کمر آغاز می شود
  • درد پراکنده و گاه و بیگاه
  • گرفتگی عضلانی حاد
  • درد کشاله ران (به ندرت)

تشخیص دردهای دوران بارداری


معمولاً نیازی به انجام آزمایش های تشخیصی نیست زیرا علائم برای پزشک به اندازه کافی واضح است. در برخی موارد که عملکرد عصب سیاتیک تحت تأثیر قرار گرفته، انجام تصویربرداری به روش ام آر آی نیاز می شود.

بایدها و نبایدها در روش های درمانی دردهای دوران بارداری


فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست برای کاهش درد کمر به شما نحوه انجام حرکات و وضعیت های صحیح بدن را در هنگام ایستادن، راه رفتن، نشستن و خوابیدن آموزش می دهد. همچنین وی برای کاهش کمردرد و دیسک کمر در بارداری، برنامه فیزیوتراپی مناسب وضعیت شما ارائه می کند.

بالش و تشک های کمکی

اگر در هنگام بیرون آمدن از رختخواب در هنگام صبح کمرتان درد می گیرد شرایطی ایجاد کنید تا در هنگام خواب ستون فقرات و ران های شما راحت تر باشد. سعی کنید به پشت نخوابید و زانوهای خود را در هنگام خوابیده به بغل خم کنید. پشتی های کمکی می تواند بین دو زانو قرار داده شود و همچنین یک تشک راحت برای قرار دادن در پشت مورد استفاده قرار گیرد.

درمان دردهای دوران بارداری به کمک گرما و یخ

به عنوان اولین قدم در کاهش درد، استفاده از کیسه آب گرم یا تشک برقی و یا استفاده از کمپرس یخ به کاهش درد و آرام کردن درد عضلات می تواند کمک کند.

دارو درمانی برای بهبود دردهای دوران بارداری

معمولاً استفاده از داروهای مسکن و ضد درد در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. توصیه می شود قبل از استفاده از هرگونه داروی ضد درد برای تسکین کمر درد بارداری با پزشک مشورت کنید.

ماساژ درمانی برای بهبود دردهای دوران بارداری

در دوران بارداری می توان اضطراب، علائم افسردگی، دردهای ماهیچه ای و دردهای مفصلی را به کمک ماساژ درمانی کاهش داده و سلامت نوزاد تازه متولد شده را هم بهبود بخشید.

درمان های کایروپرکتیک برای کاهش درد کمر در دوران بارداری

کایروپرکتیک (درمان دستی) به تنظیم مجدد مفاصلی که از محل خود خارج شده است، می پردازد. به خصوص در مفاصل ستون فقرات؛ به کمک این روش فشار روی نخاع کاهش یافته و سلامت در کل بدن افزایش می یابد. ایجاد تعادل لگن، بیرون زدگی شکم و بهبود قوس کمر از نتایج استفاده از روش های کایروپرکتیک در دوران باردار است.

استفاده از طب سوزنی برای بهبود کمردرد بارداری

تحقیقات نشان می دهد که نقاط طب سوزنی با عصب های عمیق در رابطه است به طوری که با چرخش سوزن، عصب ها فعال می شوند. با این کار مواد شیمیایی نظیر اندورفین که قطع کننده سیگنال های درد است در مغز آزاد شده و دردهای دوران بارداری کاهش می یابد. برخی از علائم دردهای دوران بارداری که به وسیله طب سوزنی بهبود می یابد عبارتند از:

  • خستگی و کسالت صبحگاهی
  • درد در قسمت تحتانی کمر و ناحیه لگن
  • افسردگی
  • سر درد
  • اختلالات خواب

فیزیوتراپی با تمرینات ورزشی مناسب دوران بارداری

در دوران بارداری قبل از انجام هر گونه حرکت ورزشی برای کاهش درد کمر با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر شما در هفته شانزدهم دوران بارداری باشید، تمرینات ورزشی به کاهش درد و فشار ناشی از فتق دیسک کمر یا سیاتیک کمک می کند. این تمرینات با تقویت قسمت تحتانی کمر، عضلات شکم و لگن به کاهش دردهای دوران بارداری کمک می کند. برخی از تمرینات مناسب در زیر نشان داده شده است. البته قبل از انجام هر گونه تمرین ورزشی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

  • چرخش لگن
  • بلند کردن دست ها
  • بلند کردن پاها، نشستن و کشش
  • حلقه معکوس
  • کشش به کمک یک صندلی

36

36

چگونه از بروز دردهای دوران بارداری پیشگیری کنیم؟


  • اجتناب از خم شدن
  • اجتناب از نشستن یا ایستادن های طولانی مدت
  • استفاده از کفش های راحت و پاشنه کوتاه (نه مسطح)
  • حفظ حالت صحیح بدن
  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین
  • اجتناب از چرخاندن بدن
  • خوابیدن به یک طرف در دوران بارداری و استفاده از پشتی کمکی
  • خوابیدن روی تشک های نرم و راحت به طوری که به کمر فشاری وارد نشود.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا