علمی و پزشکی

چه قرصی برای خار پاشنه خوبه

خار پاشنه به خاطر رسوب کلسیم در استخوان در زیر پاشنه شکل می گیرد. ممکن است برآمدگی استخوانی کوچک یا رشد نامنظم شکل در استخوان پاشنه باشد. خار پاشنه ممکن است گاهی دردناک باشد و افراد مبتلا درد آن را مانند چاقویی فرو رفته در پا توصیف می کنند. در موارد دیگر درد آن ملموس نیست و وجود آن با اشعه ایکس قابل تشخیص است. از آنجا که دانش درباره درمان خار پاشنه و علت آن اندک و محدود است، بعضی آن را با التهاب غلاف کف پا اشتباه می گیرند. غلاف کف پا از پاشنه به استخوان پایه انگشتان وصل است و ماهیچه کف را شامل می شود. التهاب غلاف کف پا اغلب در پاشنه پا رخ می دهد. به همین علت این دو با هم اشتباه گرفته می شوند.

با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

پیش گیری و درمان خار پاشنه

عارضه خار پاشنه اغلب در میان مردان و زنان میان سال دیده می شود. البته در تمام سنین امکان دارد یافت شود. ابتلا به خار پاشنه بدون متوجه شدن آن شایع است. از این رو برای جلوگیری و درمان خار پاشنه باید اطلاعاتی راجع به آن کسب کنیم.

عوامل خار پاشنه

فرایند تشکیل استخوان زمانی شروع می شود که پاشنه پا دچار ساییدگی شود. این مشکل بیشتر در میان ورزشکاران، دوندگان یا افرادی که پس از سال ها ورزش نکردند شروع به پیاده روی یا دویدن می کنند.

به منظور محافظت از بافت اطراف پاشنه از آسیب و فشارهای تکراری، سلول های تشکیل دهنده استخوان کنار می روند و رسوب کلسیم در ناحیه پاشنه پا منجر به خار پاشنه می شود. رسوب کلسیم در قسمت پایین استخوان فرایندی است که معمولا طی چند ماه رخ می دهد.

علل خار پاشنه

  • راه رفتن غیر طبیعی یا کج که باعث ایجاد فشار بیش از حد در استخوان پاشنه، رباط و اعصاب پا می شود.
  • دویدن و پریدن به خصوصی در سطوح سخت
  • کفش با پاشنه نامناسب
  • اضافه وزن و چاقی

علائم خار پاشنه

در اغلب موارد، خار پاشنه هیچ نشانه یا علامت خاصی ندارد. به این دلیل که بر خلاف باور عموم، خار پاشنه تیز نیست. خار پاشنه بعد از هر حرکت بافت را برش نمی دهد. این عارضه در واقع رسوب کلسیم در استخوان است که توسط مکانیسم ساختار طبیعی استخوان ساخته شده اند. این بدین معنی است که درست مثل تمام استخوان های دیگر صاف است.

از آنجا که اطراف محل خار پاشنه بافت وجود دارد، گاهی اوقات آن منطقه و بافت اطراف آن ملتهب می شود. این التهاب منجر به تعدادی علائم مانند درد پاشنه مزمن هنگام دویدن یا راه رفتن اتفاق می افتد.

یکی دیگر از علل درد خار پاشنه رشد بافت در اطراف استخوان است که باعث فشار روی پاشنه می شود.

درد ناشی از خار پاشنه پس از استراحت طولانی، شدید و تکان دهنده است. درد آن مخصوصا اول صبح بیشتر است و بعد از مدتی فروکش می کند و قابل تحمل می شود.

علت درد عموما مختص به خار پاشنه نمی شود، بلکه کل بافت نرم اطراف آن را نیز در بر می گیرد. بیشتر افراد از درد آن هنگام ایستادن بعد از نشستن طولانی ناله و شکایت می کنند.

درمان متعارف

درمان متعارف خار پاشنه اصولا شامل استراحت، تمرینات کششی و داروهای ضد التهاب است. برای اغلب افراد انجام فعالیت روزانه و ورزش دشوار است و آنها را وادار می سازد تا از داروهای ضدالتهاب برای مدت طولانی استفاده کنند. اما عوارض جانبی این داروها از جمله مشکلات دستگاه گوارشی را نباید نادیده گرفت.

یکی دیگر از روش های معمول و متعارف برای خارپاشنه، تزریق استروئیدی است. با این وجود این درمان همیشه موثر نیست، زیرا پاشنه ساختارهای زیادی دارد و تزریق را سخت می کند. اگر تزریق درست انجام نشود حتی نشانه های اولیه را بدتر می کند.

در برخی موارد خار پاشنه با کمک جراحی برطرف می شود. درست است که عمل جراحی معمولا موثر است، اما این روش گران قیمت است. حتی پس از عمل جراحی اگر بیمار روند قبلی زندگی که منجر به این عارضه شد را ادامه دهد، ممکن است خار پاشنه دوباره ایجاد شود.

همه این موارد باعث شده است تا مبتلایان به دنبال راه های درمان طبیعی خار پاشنه باشند. بیش از 90 درصد افراد با درمان هایی غیر از جراحی بهبود یافتند. اگر روش های غیر جراحی بعد از 12 ماه جواب نداد، جراحی برای کاهش درد و بازگرداندن تحرک فرد ضروری می شود.

7 راه طبیعی درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه جدا از درمان متعارف که در بالا ذکر شد، راه های طبیعی نیز دارد.

1. منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی ضروری برای تشکیل استخوان و استفاده از کلسیم است. بیش از نیمی از منیزیم بدن انسان در استخوان ها ذخیره می شود که برای سنتز پروتئین، عملکرد عصبی و تولید آنتی اکسیدان گلوتاتیون مورد نیاز است.

یکی از راه های درمان خار پاشنه، حمام گرم با نمک اپسوم است. نمک اسپوم که با نام نمک حمام هم شناخته می شود از منیزیم سولفات تشکیل شده است. نمک اسپوم برای کاهش درد و التهاب مفید است. یک فنجان از این نمک را به آب گرم ترکیب کنید و پاشنه پا را درون آن ماساژ دهید.

همچنین مواد غذایی زیادی حاوی منیزیم هستند که به شما برای کاهش درد کمک می کنند. آووکادو، اسفناج، موز، دانه های کدو تنبل، عدس، لوبیای سفید، برنج قهوه ای و انجیر خشک سرشار از منیزیم هستند.

2. ویتامین B5

یکی از نشانه های کمبود ویتامین B5 درد عضلانی است. ویتامین B5 مسئول کمک به عملکرد عصبی، به ویژه ایجاد مولکول مهم استیل کولین است. استیل کولین برای ارسال سیگنال عصبی به عضلات استفاده می شود و به بدن برای جلوگیری از آسیب های عصبی کمک می کند. ویتامین B5 نیز برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی شناخته شده است.

مواد طبیعی که سرشار از ویتامین B5 هستند، شامل آووکادو، دانه های آفتابگردان، تخم مرغ، ماهی قزل آلا و عدس می باشد. مصرف مکمل ویتامین B5 نیز باعث کاهش درد مفاصل، افزایش قدرت عضلانی و احساس خستگی کمتر در عضلات و مفاصل می شود.

3. آنزیم پروتئولیتیک

التهاب به طور طبیعی با آنزیم های پروتئولیتیک کاهش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که آنزیم پروتئولیتیک موجب کاهش زمان بهبود و افزایش میزان پاسخ می شود.

یک نمونه از آنزیم پروتئولیتیک برملائین است که در آناناس یافت می شود. به دلیل سرعت در التیام بخشیدن جراحات توصیه می شود بعد از جراحی آناناس مصرف شود. کاهش التهاب به بهبودی خار پاشنه و کاهش فشار کمک می کند.

4. رژیم غذایی قلیایی

برای جلوگیری از التهاب و تجمع کلسیم مهم است که pH بدن متوازن باشد. زمانی که بدن بیش از حد اسیدی می شود موجبات بسیاری از اختلالات و بیماری ها فراهم می شود.

رژیم غذایی قلیایی باعث جذب کلسیم و کمک به رشد استخوان ها می کند. اگر سیستم بدن بیش از حد اسیدی باشد، کلسیم جذب مناطق اسیدی می شود. بدن برای خنثی کردن محیط اسیدی از کلسیم به عنوان بافر استفاده می کند. به همین دلیل است که داشتن رژیم غذایی اسیدی برای طولانی مدت سبب پوکی استخوان می شود. میوه ها و سبزیجات سرشار از پتاسیم هستند که به خنثی کردن pH کمک می کند.

از طرف دیگر، غذاهای فراوری شده حاوی کلرید سدیم هستند که رگ های خونی را تنگ کرده و بدن را اسیدی می کند. پروتئین حیوانی بیش از حد، لبنیات و غلات غنی از کلسیم نیز سبب ایجاد اسید سولفوریک در خون می شوند.

5. روغن ماهی

اسید چرب امگا 3، یکی از مزایای روغن ماهی، از قوی ترین درمان های طبیعی در برابر التهاب است. شما می توانید به منظور کاهش درد و سوزش از قرص های حاوی امگا 3 استفاده کنید.

6. ماساژ

ماساژ با روغن های گرم بسیار برای پا مفید است. ماساط جریان خون را سرعت می بخشد و باعث از بین بردن خار پاشنه می شود. از روغن زیتون یا روغن نارگیل برای ماساژ استفاده کنید. همچنین بعضی از روغن ها خواص ضد التهابی دارند. مانند روغن رزماری، روغن گل رز، روغن آویشن و روغن اسطوخودوس.

7. انتخاب کفش مناسب

استفاده از کفش های مناسب باعث کاهش فشار روی پاشنه می شود و به شما کمک می کند تا وزن بدن خود را به طور مساوی توزیع شود.


انواع مختلفی از داروها برای درمان زانو درد و آرتروز زانو وجود دارد که بر اساس علت درد زانو به صورت خوراکی و دارویی قابل تزریق وجود دارد اکثر داروهایی که توسط افراد مختلف برای درمان درد زیر مورد استفاده قرار می  گیرند در دو مقوله قرار دارند: داروهای ضد التهاب و داروهای ضد درد.

 داروهای ضد التهاب زانو 


داروهای ضد التهاب زانو

تعداد زیادی از ما برای تسکین درد و تب از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب استفاده می  کنیم. در این مقاله به نکاتی اشاره می  کنیم که شما باید در خصوص داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب بدانید. هنگامی  که شما دچار درد زانو می شوید یا از آرتروز زانو رنج می برید معمولاً پزشک برای تسکین این نوع دردها به شما داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب خواهد داد. هر بار که شما از آسپرین، ادویل یا ناپروکسن(Aleve) استفاده می  کنید در واقع یک داروی غیر استروئیدی ضد التهابی استفاده خواهد کرد. این داروها برای تسکین درد و رفع تب مناسب هستند. هر روزه میلیون ها نفر از این داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب برای تسکین درد بدن، تورم، سفتی بدن و تب استفاده می کنند. رایج ترین نوع داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب عبارتند از آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم.

 مکانیسم اثر داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب به چه صورت است؟ 

مکانیسم اثر داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب برای زانو به چه صورت است

مکانیسم اثر داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب برای زانو به چه صورت است

به طور کلی داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب از تولید برخی از انواع خاص مواد شیمیایی که باعث بروز التهاب می شوند جلوگیری می کنند. این داروها در درمان درد حاصل از آسیب دیدگی خفیف بافت از قبیل درد حاصل از آرتروز مفید هستند. این داروها به خوبی به بهبود درد کمر، سردرد و درد شکم و در دوران پریود کمک می کنند. داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب عملکردی شبیه کورتیکواستروئیدها دارند ولی مانند این داروها با عوارض جانبی متعددی همراه نیستند. استروئید داروی است که توسط انسان ساخته می  شود و شبیه کورتیزون است که یک نوع هورمون طبیعی در بدن محسوب می  شود. داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب مانند کورتیزول باعث التهاب و درد می شوند که معمولاً در بیماری های عضلانی و انواع آسیب دیدگی ها به وجود می آیند.

 تا چه مدت می توان از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب استفاده کرد؟

نباید بیش از سه روز از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب برای تسکین تب و بیش از 10 روز برای درمان درد استفاده کرد مگر آنکه پزشک به شما مجوز استفاده از آن را داده باشد. مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب در تسکین درد بسیار مفید است اما باید به مدت کوتاهی از آنها استفاده نمود. در صورتی که پزشک شما گفته است که می تواند به مدت طولانی از این داروها استفاده کنید باید عوارض جانبی حاصل از مصرف آنها توجه داشته باشید. در صورتی که شما دچار هر گونه عوارضی جانبی شدید باید برنامه درمان شما عوض شود.

 چقدر طول می کشد تا داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب شروع به اثر گذاری نمایند؟ 

زمان لازم برای اثر گذاری داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب به نوع داروی تجویز شده و نوع اختلالی که قرار است درمان شود بستگی دارد. برخی از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب چه مدت چند ساعت شروع به اثر گذاری می کنند حال آنکه برخی دیگر حدود یک تا دو هفته طول می کشد تا اثر خود را بگذارند. به طور کلی پزشک برای درمان آسیب دیدگی های عضلانی از قبیل درد شدید و ناگهانی به تجویز آن دسته از داروهای می  پردازد که به سرعت اثر خود را می  گذارند اما باید هر 4 تا 6 ساعت یک بار مصرف شوند زیرا زمان اثر گذاری آنها کوتاه است. برای درمان استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید که به درمان طولانی نیاز دارند پزشک معمولاً به تجویز داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب می  پردازد که باید روزی یک یا دو بار مصرف شوند. به طور کلی مدت بیشتری طول می  کشد تا این داروها اثر درمانی خود را نشان بدهند.

 دوز مصرفی این داروها به چه صورت است؟


داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب بر اساس نوع بیماری شما در دزهای مختلفی تجویز می  شوند و بر اساس دستور پزشک باید در طول روز یک تا چهار بار از آنها استفاده کرد. از افزایش این دارو به در مشورت با پزشک خود اجتناب کنید. در صورتی که شما دچار آرتریت روماتوئید باشید پزشک به تجویز مقادیر بالای این دارو خواهد پرداخت. آرتریت روماتوئید اغلب باعث افزایش گرما، تورم، قرمزی و حساسیت و سفتی در مفاصل خواهد شد. دز پایین این دارو در بهبود استئوآرتریت و آسیب دیدگی شدید عضلات تجویز می شود زیرا میزان تورم کمتر است و گرما و قرمزی کمتری در مفصل وجود دارد. هیچ گونه ضمانتی وجود ندارد که یک داروی غیر استروئیدی ضد التهاب باعث بهبود شما می شود و ممکن است لازم باشد پزشک به بررسی و تجویز انواع مختلفی از داروها بپردازد تا دوز مناسب آن را برای شما پیدا کند.

 چه موقع داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب و قوی تر تجویز می  شود؟ 

معمولاً داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب قوی تر برای بیماری های روماتیسمی از قبیل آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت متوسط تا شدید تجویز می  شود. این داروها همچنین برای درمان مشکلات اسکلتی عضلانی دردناک از قبیل درد کمر تجویز خواهد شد.

 چگونه پزشک بهترین دارو را برای شما انتخاب می کند؟

 بهترین دارو برای درمان التهاب و آرتروز زانو

پزشک در برنامه  ریزی برای درمان شما به بررسی تاثیرات مثبت و خطرات حاصل از مصرف این داروها می پردازد.  فاکتورهای متعددی از قبیل بررسی سابقه پزشکی شما، انجام معاینات جسمانی، عکس برداری توسط اشعه ایکس، انجام آزمایش خون و سایر اختلالات در تصمیم گیری برای انتخاب بهترین دارو برای شما نقش مهمی را ایفا می کنند. پس از آنکه شما برنامه درمان خود با این داروها را شروع کردید به طور منظم و بررسی عوارض جانبی خطرناک آنها می پردازد و در صورت نیاز آنها را عوض می کند. آزمایش خون یا سایر انواع آزمایشات از قبیل تست عملکرد کلیه برای بررسی این مسئله درخواست خواهد شد.

 موارد مربوط به احتیاط در مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب چیست؟ 

سازمان غذا و دارو از شرکت های دارو سازی خواسته است که روی برچسب داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب موارد زیر را درج نمایند. این موارد برای داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب که حاوی آسپرین نیستند به شرح زیر می باشند:

  • مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب می تواند باعث افزایش ریسک بروز حمله قلبی یا سکته مغزی شود. اگر شما دچار بیماری قلبی باشید و فاکتورهای خطر از قبیل سیگار کشیدن، بالا بودن فشار خون، دیابت و بالا بودن چربی خون در شما وجود دارد در معرض خطر بیماری های قلبی قرار خواهید داشت. البته ممکن است ریسک بروز این خطرات در افرادی که دچار بیماری قلبی یا سایر فاکتورهای خطر نیستند نیز افزایش پیدا کند. این خطرات می  توانند در اوایل دوران درمان به وجود بیایند و با تداوم مصرف افزایش پیدا کند.
  • احتمال بروز مشکلات قلبی در هفته های اول پس از مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب وجود دارد و ممکن است با مصرف طولانی مدت این خطر افزایش پیدا کند.
  • مشکلات قلبی که به علت مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب که حاوی آسپرین نیستند به وجود می آید و معمولاً در هفته های اول پس از استفاده ایجاد خواهد شد ممکن است به علت مصرف طولانی مدت یا مقادیر بالای این دارو به وجود بیایند.
  • باید از مصرف این داروها قبل و بعد از جراحی بای پس قلب خودداری کرد.

این هشدارها شامل همه داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب از قبیل آسپرین است. داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب می تواند باعث بروز مشکلات جدی معده و عوارض جانبی از قبیل زخم و خونریزی شوند. این عوارض جانبی می توانند بدون هیچ گونه علامت هشدار به وجود بیایند. این عوارض در افرادی که در گروه های زیر قرار دارند بیشتر به وجود می آید:

  • افرادی که مسن هستند.
  • افرادی که سابقه زخم معده یا مشکلات خونریزی دهنده را دارند.
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند.
  • افرادی که از چندین دارو یا چندین داروی غیر استروئیدی ضد التهاب استفاده می  کنند.

 عوارض جانبی خطرناک این داروها شامل چه مواردی است؟ 

در صورتی که شما دچار هر یک از این عوارض شدید باید فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

 مشکلات کلیوی و گوارشی 

  • سیاه بودن رنگ مدفوع و وجود خون در آن
  • وجود خون در ادرار یا کدر بودن آن
  • درد شدید معده وجود خون و موادی که شبیه دانه های قهوه هستند و در استفراغ دیده می  شوند. خونریزی می تواند بدون هیچ گونه علامت هشدار دهنده ای از قبیل درد به وجود بیاید.
  • ناتوانی در دفع ادرار یا تغییر در نحوه دفع ادرار
  • افزایش غیرعادی وزن بدن
  • زردی

 مشکلات مربوط به سر و گردن  

  • تاری دید
  • زنگ زدن گوش
  • حساسیت زیاد به نور
  • سردرد بسیار شدید
  • تغییر در سطح قدرت یک طرف از بدن نسبت به طرف دیگر
  • اختلال در حرف زدن یا فکر کردن
  • اختلال در تعادل

 بروز واکنش آلرژیک و سایر مشکلات  

  • احتباس مایعات که به صورت تورم دهان، صورت، لب یا زبان، اطراف مچ پا، قسمت ساق پا در اطراف چشم تشخیص داده می شود.
  • راش پوستی شدید و قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش پوست
  • کبودی و خونریزی بدون دلیل
  • خس خس کردن سینه، اختلال در تنفس و سرفه غیر عادی
  • درد قفسه سینه، بالا بودن ضربان قلب و تپش قلب
  • خستگی شدید و علائم شبه آنفولانزا
  • درد شدید کمر
  • احساس خستگی و ضعف

 آیا می توان در کنار مصرف داروهای مخصوص فشار خون بالا از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب استفاده کرد؟  

داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب باعث بالا رفتن فشار خون در برخی از بیماران می  شود و به این ترتیب اگر شما دچار افزایش فشار خون شدید حتی اگر شما از داروهای مخصوص فشار خون استفاده می کنید و رژیم غذایی مخصوص دارید ممکن است سطح فشار خون شما بالا برود. قبل از آنکه از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب استفاده کنید باید با پزشک خود در این رابطه صحبت نمایید.

 در چه مواردی باید از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب با تجویز پزشک مصرف شود؟ 

در صورتی که شما اختلالات و بیماری های زیر را دارید باید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایید:

  • افرادی که باردار هستند باید در سه ماه سوم بارداری از مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب خودداری کنند. این افراد باید با پزشک خود در خصوص مصرف این داروها در سه ماهه اول یا سه ماهه دوم مشورت نمایند.
  • کودکان و نوجوانانی که دچار عفونت ویروسی هستند که با تب یا بدون تب همراه است نباید به علت وجود خطر یک نوع اختلال مرگبار نادر که بر روی قلب و کبد تاثیر می گذارد به مصرف آسپرین و محصولات حاوی آسپرین بپردازند.
  • افرادی که به تازگی جراحی کرده اند از قبیل جراحی دندان
  • افرادی که در طول روز چند بار از مشروبات الکلی استفاده می  کنند.
  • افرادی که دچار آسم هستند و مشکل آنها مصرف آسپرین بدتر می شود.
  • افرادی که 65 سال به بالا سن دارند.

 برخی از بیماری های خاص 

  • در مواردی که کنترل دیابت دشوار است.
  • افرادی که بیماری های کلیوی دارند.
  • افرادی که بیماری کبدی دارند.
  • افرادی که بیماری رفلاکس معده به مری دارند.
  • افرادی که دچار بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو هستند.
  • افرادی که زخم فعال معده دارند و سابقه خونریزی از زخم معده در آنها وجود دارد.

 مشکلات مربوط به قلب و خون 

  • اختلالات خونریزی دهنده در افرادی که سابقه خونریزی به مدت طولانی را دارند یا افرادی که به راحتی پوست آنها کبود می شود.
  • افرادی که کنترل فشار خون بالای آنها دشوار است.
  • افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند.
  • افرادی که سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی را دارد.

 بروز واکنش آلرژیک و تداخلات دارویی 

  • افرادی که به داروها ویژه آسپرین و داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب حساسیت دارند.
  • افرادی که پولیپ بینی دارند احتمال بروز واکنش آلرژیک به داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب  در آنها بالا است.
  • در صورتی که از یک داروی خاص استفاده می کنید از پزشک خود مشورت کنید تا از عدم تداخل این داروها ایا داروهای مکمل غذایی و گیاهی با داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب اطمینان حاصل کند. در صورتی که شما از وارفارین، کورتیکواستروئید، فنی توئین، سایکلوسپورین، پروبنسید و لیتیوم استفاده می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که برای کنترل فشار خون از داروهای ادرار آور استفاده می کنید و قرار است داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب نیز در برنامه شما قرار بگیرد ریسک بروز بیماری ها و مشکلات کلیوی در شما افزایش خواهد یافت.
  • افرادی که دچار اختلال فنیل کتونوری هستند باید به پزشک خود اطلاع بدهید زیرا برخی از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب با شیرین کننده آسپارتام شیرین می  شود که منبع فنیل آلانین است.

 داروهای مکمل برای زانو  


برخی از افراد برای کنترل درد زانوی خود ناشی از آرتروز به مصرف برخی از انواع مکمل ها از قبیل گلوکزامین، کندروئیتین، امگا 3 و چای سبز می پردازند.

 گلوکزامین  

گلوکزامین به سلامت مفاصل بدن کمک می  کند و دارای خواص ضد التهابی است. با بالا رفتن سن سطح گلوکزامین در بدن کاهش پیدا می کند.

 اسیدهای چرب امگا 3 

اسیدهای چرب امگا 3 که در روغن ماهی و سایر مواد غذایی وجود دارند که بدن را تشویق می  کند به تولید آن دسته از مواد شیمیایی بپردازد که به کاهش التهاب کمک خواهند کرد. این مکمل ها به کاهش سفتی ناشی از التهاب در افرادی که دچار آرتریت روماتوئید هستند کمک می  کند ولی این مسئله نیازمند انجام تحقیقات بیشتر می باشد.

 چای سبز 

چای سبز حاوی ترکیباتی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب بسیار قوی هستند و می  توانند در کنترل درد مفصل سودمند باشد.

 ویتامین دی 

ویتامین دی در افرادی که دچار درد مفصل هستند بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده است که پایین بودن سطح ویتامین دی باعث بروز درد مفصل می  شود. شما باید با پزشک خود در خصوص دوز مناسب این مکمل صحبت کنید.


ای بی سی مگ/همدان یک محقق همدانی از تولید داروی گیاهی مؤثر در درمان عارضه خارپاشنه برای نخستین بار در جهان خبر داد و اعلام کرد: در حال پخش این پماد در استان تهران و البرز هستیم و به تدریج این محصول را در کل کشور توزیع خواهیم کرد.

«بابک عزتی رنجبر» کارشناسی ارشد مهندسی گیاهان دارویی دارای 15 سال سابقه کار، تحقیق و مطالعه در رابطه با گیاهان دارویی و طب سنتی است. او 16 مقاله علمی داخلی و خارجی در حوزه گیاهان دارویی تألیف کرده و سه ثبت اختراع ملی نیز در کارنامه کاری خود دارد و در حال حاضر شرکتی در پارک علم و فناوری استان همدان به نام شرکت «بادرنگ طب» با نام تجاری «کرویا» دارد که این شرکت جزء معدود شرکت های خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری است. 

این محقق در گفت وگو با ای بی سی مگ، با بیان اینکه تلاش ما این است که با استفاده از ظرفیت های مکتوب طب ایرانی و گیاه درمانی یا گیاه شناسی جدید بتوانیم محصولاتی ارائه بدهیم که جدید و مورد نیاز جامعه باشد، تصریح کرد: با گیاهان منطقه همدان به وفور کار کردم و بیشتر تلاشم این است که ظرفیت منطقه همدان را به ایران و جهان معرفی کنم. 

عزتی رنجبر با بیان اینکه سعی داریم محصولاتی تولید کنیم که به نوعی با تکنولوژی بالا و پیشرفته باشد، توضیح داد: در این راستا حدود چهار سال تحقیقات و مطالعات پروژه ای را برای تولید فرآورده یا محصولی در جهت برطرف شدن، رفع التهاب و درد ناشی از خارپاشنه آغاز کردیم.

این پژوهشگر در رابطه با التهاب خارپاشنه، تشریح کرد: خار پاشنه یک عارضه جدی است که بسیار شیوع پیدا کرده و یک زائده کلسیمی و استخوانی است که در پاشنه پا اتفاق می افتد، این زائده به ویژه در خانم ها بسیار شایع است چراکه از کفش پاشنه بلند استفاده می کنند.

وی ادامه داد: پس از ایجاد عارضه خار پاشنه یک ناتوانی جدی در حرکت افراد به وجود می آید به صورتی که وقتی پای خود را زمین می گذارند احساس می کنند یک چیزی در پای آن ها فرو می رود و درد بسیار شدیدی ایجاد می کند. درمان های مرسوم برای رفع خار پاشنه یا التهاب تاندون کف پا، تزریق آمپول در پاشنه پا است و این کار، درد را به مدت یک ماه از بین می برد و مجدداً درد بازمی گردد یا اینکه با جراحی این زائده را برمی دارند که سختی های خاص خود را دارد.

عزتی رنجبر با بیان اینکه ما به فکر افتادیم محصولی تولید کنیم و از ظرفیت های طب ایرانی برای رفع این مشکل استفاده کنیم، مطرح کرد: دنبال محصولی بودیم که شبیه به یک کورتن طبیعی عمل کند چراکه کورتن های شیمیایی عوارض بسیار جدی در بدن ایجاد می کنند و بر روی مفاصل، کبد و کلیه تأثیر منفی می گذارند.

وی بیان کرد: طبق مطالعاتی که داشتیم به یک گیاه دارویی به اسم «مُقل ازرق» رسیدیم که یک صمغ هندی و یکی از قوی ترین ضدالتهاب های موجود در جهان است و در ژورنال های پزشکی معتبر دنیا افزون بر 2000 مقاله در رابطه با تأثیرات ضدالتهابی این گیاه وجود دارد همچنین در منابع طبی خودمان خواصی که برای این صمغ اشاره شده به این معنا است که وقتی در محلی استفاده می شود به تدریح زوائدی که وجود دارد را حل می کند.

عزتی رنجبر توضیح داد: با یک فرمولاسیون خاص که غیرقابل کپی است، پمادی را تولید و بر روی 200 مورد درمانی امتحان کردیم و مشاهده شد افرادی که از این پماد استفاده کردند بعد از هفت روز به تدریج کاهش درد داشتند و پس از آن دیگر دردی را احساس نکرده و عارضه کاملاً برطرف شده است. 

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی اعلام کرد: با پیگیری زیادی که برای این محصول داشتیم، مجوز بهداشتی پماد را از سازمان غذاودارو دریافت کردیم و به تولید انبوه رسانده و درحال پخش آن هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با برخی متخصصان ارتوپدی در حال همکاری هستیم که فاز تحقیقاتی کار ما را انجام می دهند، گفت: این کار برای نخستین بار در دنیا انجام می شود و نمونه خارجی ندارد. غالب کارهایی که در این حوزه انجام شده به پدهای ژله ای کفش محدود است و  اگر پمادهای مسکنی هم در این حوزه استفاده می شود شامل اسانس منتول است که این اسانس در آویشن و خانواده نعناها موجود بوده و اثر تسکین فوری دارد و بی حسی ایجاد می کند اما ما از این ماده استفاده نکردیم.

وی با بیان اینکه عصاره اصلی این محصول را در پارک علم و فناوری همدان تولید می کنیم اما بسته بندی نهایی محصول در کارخانه ای در استان لرستان در حال انجام است، اظهار کرد: تولید این محصول برای 10 نفر اشتغالزایی مستقیم داشته و توانایی این را دارد که با تولید انبوه اشتغالزایی بالایی داشته باشد.

عزتی رنجبر با بیان اینکه با سرمایه شخصی خود کار می کنیم، تصریح کرد: ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری بسیار از محصول ما استقبال کردند و حمایت های معنوی فراوانی از ما داشتند و در حال پخش این پماد در استان تهران و البرز هستیم و به تدریج این محصول را در کل کشور توزیع خواهیم کرد.

این پژوهشگر در رابطه با دیگر اختراعات خود، گفت: از همین صمغ، یک عصاره خوراکی برای رفع رماتیسم و آرتروز تهیه کردم و یک دانشجوی مقطع دکتری طب سنتی نیز پایان نامه دکتری خود را در رابطه با همین موضوع نوشت اما این محصول هنوز به تولید انبوه نرسیده است همچنین فرآورده ای هم در حوزه کشاورزی تولید کردم که برای رشد سریع درخت صنوبر است که مربوط به 10 سال پیش است.

وی در رابطه با فعالیت های حال حاضر خود، بیان کرد: در حال حاضر بر روی محصول دارویی کار می کنیم که از بَره موم و زنبورعسل تولید می شود و بر روی چند محصول دارویی تحقیقاتی انجام دادیم و در حال دریافت مجوز هستیم.

انتهای پیام

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا