علمی و پزشکی

علت درد مهره اخر کمر چیست

آناتومی دنبالچه

استخوان دنبالچه بر خلاف تصور، وظایفی برای ایجاد تعادل در ستون فقرات دارد و عضلات کف لگن و اطراف لگن برای عملکرد بهتر به این استخوان نیاز دارند.نام این استخوان از واژه kokkyx یونانی به معنای  Cuckoo tail منقار پرنده فاخته بدلیل شباهت دنبالچه  به منقار این پرنده بر گرفته شده است.

درد دنبالچه

 

دنبالچه پایین ترین قسمت ستون فقرات است. این قسمت باقیمانده یک دم وستیجیال  یا بازمانده ژنتیکی است (که به همین علت به آن «دنبالچه» گفته می شود) و متشکل از سه تا پنج استخوان مهره بسیار کوچک می باشد که می توانند به هم جوش خورده یا از هم جدا باشند.

پیشتر گمان می شد که استخوان های دنبالچه در تمام موارد به هم جوش خورده اند و هیچ حرکتی میان آن ها وجود ندارد، اما امروزه می دانیم که تمامی دنبالچه از یک استخوان یک تکه تشکیل نشده بلکه اغلب دارای چند مهره مجزا است که با استفاده از رباط ها و مفاصل فیبری موجود، به صورت محدود حرکت می کنند.

دنبالچه از طریق یک مفصل دارای یک دیسک وستیجیال و همچنین چند رباط به ساکروم متصل است. حرکت مفصل بین دنبالچه و ساکروم بسیار محدود است.

دنبالچه

التهاب مفصل ساکروایلیاک

التهاب مفصل ساکرو ایلیاک عبارت است از یک روند التهاب پیش رونده که مفاصل ساکروایلیاک یا همان اتصال بین قسمت پایین ستون فقرات (ساکروم) و استخوان لگن را درگیر می کند.درد استخوان دنبالچه یا درد کوکسیکس، عارضه ای نسبتاً نادر و تقریباً ناشناخته است که می تواند در پایین ترین قسمت ستون فقرات که کوکسیکس یا دنبالچه نام دارد باعث ایجاد دردهای مزمن شود. درد دنبالچه به شکل یک درد موضعی احساس می شود و عموماً هنگام نشستن یا انجام هر فعالیتی که باعث فشار آمدن به پایین ترین قسمت ستون فقرات گردد بدتر می شود.این عارضه در خانم ها بیشتر از مردان شایع است، و معمولاً به دلیل آسیب موضعی (مانند زمین خوردن) یا زایمان رخ می دهد. در موارد نادری نیز، وجود تومور یا عفونت می تواند باعث درد دنبالچه شود. می توان با رعایت کردن نکاتی از بروز درد دنبالچه پیشگیری کرد.در حدود سن چهل سالگی یا دهه چهارم زندگی شیوع بیشتری داشته و در افراد چاق و کسانیکه زیاد می نشینند احتمال بروز بیشتری دارد.

 

 

درد دنبالچه

علائم و نشانه ها

گاهی آزردگی دنبالچه منشا اصلی درد سیاتیک و کمر درد می باشد و بدلیل عدم توجه به آن ممکن است مدتها بیمار بعنوان کمر درد درمان شود ولی عامل اصلی دنبالچه باشد.

علائم درد دنبالچه می تواند شامل یک یا همه موارد زیر باشد:

  • دردی که در هنگام نشستن تا حد زیادی بدتر می شود.
  • درد دنبالچه که در موقع لمس شدن یا هنگامی که فشاری روی آن قرار می گیرد بدتر می شود.
  • دردی که هنگامی تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده بدتر می شود.
  • دردی که با یبوست بدتر شده و پس از دفع مدفوع بهتر می شود.

معمولاً استفاده از ترکیبی از درمان هایی که درد را کاهش می دهند و اصلاح فعالیت ها جهت جلوگیری از فشار آمدن به دنبالچه، برای کنترل یا تسکین درد کفایت می کند. در موارد بسیار نادری هم، انجام جراحی برای برداشتن دنبالچه توصیه می شود، که البته این جراحی (کوکسیژکتومی) تنها زمانی انجام می شود که درد شدید باشد و انجام دست کم چند ماه درمان غیرجراحی و اصلاح فعالیت ها تأثیری در تسکین و رفع درد نداشته باشد.

در این مقاله دلایل، تشخیص و هر دو گزینه درمانی غیرجراحی و جراحی به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرند.


علت ها و دلایل

از علت درد استخوان دنبالچه میتوان گفت که هنوز به درستی نمی دانیم که کدام بخش های آناتومی بدن باعث بروز درد دنبالچه می شوند. در بسیاری از موارد علل درد استخوان دنبالچه دقیق مشخص نیست (که به آن درد دنبالچه ناشناخته گفته می شود)، و به همین دلیل در این موارد علائم عارضه کنترل می شوند.

آیا نشستن طولانی باعث درد دنبالچه می شود؟

در کل، اگر دنبالچه آسیب ببیند و یا وارد آمدن فشار اضافی بر آن باعث شود که استخوان هایش بیش از دامنه حرکتی طبیعی شان، که بسیار محدود است حرکت کنند، در این ناحیه درد موضعی و التهاب بروز می کند. آسیب دیدن رباط ها یا دیسک وستیجیال هم می تواند دلیل درد باشد. همچنین، در موارد نادری نیز، شکستگی استخوان های دنبالچه و یا وجود یک عفونت یا یک تومور در دنبالچه می تواند باعث درد دنبالچه شود.

علل زمینه ای

به طور کلی، تشخیص علت درد دنبالچه یکی از علل زمینه ای زیر را به عنوان عامل درد نشان خواهد داد:

  • ترومای موضعی: زمین خوردن بر روی استخوان دنبالچه می تواند باعث التهاب رباط ها یا آسیب دیدن دنبالچه یا اتصال دنبالچه با ساکروم شود. این مورد شایع ترین دلیل درد دنبالچه است.
  • زایمان: در طول وضع حمل سر نوزاد از بالای دنبالچه عبور می کند، و گاهی اوقات فشار وارد شده روی دنبالچه می تواند منجر به آسیب دیدگی اجزاء دنبالچه (دیسک، رباط ها و استخوان ها) شود.
  • فشار: برخی از فعالیت ها که باعث وارد آمدن فشار طولانی مدت به دنبالچه می شوند، مانند اسب سواری و نشستن طولانی مدت روی یک سطح سفت، می توانند محرک درد استخوان دنبالچه باشند. معمولاً این عوامل باعث درد دائمی دنبالچه نمی شوند، اما اگر التهاب و علائم کنترل نشوند، امکان دارد که درد، مزمن شود.
  • تومور یا عفونت: در موارد نادر، درد دنبالچه ناشی از وجود یک تومور یا عفونت در ناحیه دنبالچه است که باعث فشار آمدن روی دنبالچه می شود.

تشخیص

پزشک، درد دنبالچه را با گرفتن تاریخچه کامل پزشکی بیمار و انجام یک معاینه فیزیکی تشخیص می دهد.
معمولاً از آزمایش های تشخیصی مانند گرفتن عکس رادیولوژی و ام آر آی نیز برای رد سایر علت هایی که می توانند عامل درد باشند استفاده می شود.

معاینه فیزیکی

معاینه فیزیکی کامل برای عارضه درمان درد استخوان دنبالچه شامل موارد زیر خواهد بود:

  • معاینه لگن و مقعد برای بررسی وجود توده یا توموری که می تواند دلیل درد باشد
  • لمس دنبالچه برای بررسی وجود حساسیت به لمس

معمولاً قابل توجه ترین یافته در معاینه، حساسیت به لمس موضعی است که با لمس دنبالچه مشخص می شود. اگر دنبالچه نسبت به لمس حساس نباشد، درد این ناحیه ناشی از مشکل ساختاری دیگری مانند فتق ديسك بين مهره اي لومبوساكرال یا بیماری تخریب کننده دیسک خواهد بود.

آزمایش های تشخیصی مورد نیاز عبارتند از:

  • گرفتن عکس رادیولوژی از ساکروم و دنبالچه برای رد این احتمال بعید که یک شکستگی آشکار یا یک تومور بزرگ باعث بروز ناراحتی شده باشد.
  • اسکن ام آرآی برای رد وجود عفونت یا تومور ستون فقرات به عنوان دلیل درد.
    از آنجا که اسکن استخوان و سی تی اسکن اطلاعات ناچیزی فراهم می کنند، به طور کلی از آن ها استفاده نمی شود. معمولاً نتیجه تمام آزمایش های تصویربرداری منفی است.

راه ها و روش های درمان

در کلینیک تخصصی پروفسور فروغ ابتدا شرح حال و معاینه بالینی بیمار انجام شده و پس از اطمینان از علت درد دنبالچه و تهیه عکس رادیوگرافی درمان مناسب برای بیمار انجام می شود. این درمانها شامل ورزشهای مناسب،جا انداختن دنبالچه،تزریق،بلاک گانگلیون پیلار،دارو درمانی می تواند باشد

 

تلفن نوبت گرفتن 66572220

از بهترین راه ها و روش های درمان درد دنبالچه و رفع درد استخوان دنبالچه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معمولاً، درمان های مورد استفاده برای درد دنبالچه موضعی و غیرتهاجمی هستند. عموماً، درمان هایی ابتدایی برای درد دنبالچه عبارتند از:

  • تجویز داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDها). NSAIDهای معمول، مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و مهار کننده های COX-2، به کاهش التهاب اطراف دنبالچه که معمولاً علت بروز درد است کمک می کنند.
  •  گذاشتن یخ یا کیسه سرد  روی ناحیه درد، روزی چند بار در طول چند روز اول شروع درد.
  • گرم کردن یا گذاشتن یک کیسه داغ  روی ناحیه درد پس از چند روز اول.
  • اجتناب از نشستن طولانی مدت یا وارد کردن هرگونه فشار به ناحیه درد، تا حد ممکن.
  • استفاده از یک بالش برای جلوگیری از فشار آمدن به دنبالچه در هنگام نشستن. برای بعضی ها بالش های حلقه ای شکل  به خوبی جواب می دهند، اما برای بعضی دیگر این بالش ها مناسب نبوده و مانع فشار آمدن به دنبالچه آن ها نمی شوند. بسیاری از افراد بالش های فوم V شکل یا U شکل (که وسطشان خالی است تا دنبالچه با چیزی در تماس نباشد) را ترجیح می دهند. در کل، هر گونه بالش یا طرز نشستنی که مانع از فشار آمدن به دنبالچه می شود ایده آل است.
بالشتک مخصو ص دنبالچه بهتر است به شکل U باشد
  • اگر یبوست یا دفع مدفوع باعث بروز یا افزایش درد شد، به بیمار توصیه می شود که از نرم کننده های مدفوع استفاده کند و مصرف فیبر و آب را افزایش دهد.

سایر درمان های بدون جراحی

اگر درد دائمی یا شدید باشد، گزینه های درمانی غیر جراحی دیگری وجود دارد که عبارتند از:

    تزریق:

تزریق موضعی یک عامل بی حس کننده (لیدوکائین) و استروئید (برای کاهش التهاب) می تواند تا حدودی علائم این عارضه را تسکین دهد. البته، توصیه می شود که این تزریق با استفاده از فلوئوروسکوپ یا  دستگاه سونوگرافی به عنوان راهنما انجام شود. تسکین حاصل از این روش می تواند از یک هفته تا چند سال دوام داشته باشد. انجام این تزریق در سال نباید از سه بار بیشتر شود.

  • درمان دستی یا جا انداختن دنبالچه: علائم برخی از بیماران از طریق درمان های دستی (مانند درمان های دستی متد MEIN  که توسط متخصصین طب فیزیکی انجام می شود و روش کایروپراکتیک ) تسکین می یابند.
جا انداختن دنبالچه
  • کشش: کشش ملایم رباط های متصل به دنبالچه می تواند مفید باشد. یک فیزیوتراپ، کایروپراکتور، متخصص طب فیزیکی و توان بخشی  یا سایر متخصصان حوزه بهداشت و درمان که در این زمینه آموزش دیده اند می توانند بیمار را در مورد حرکات کششی مناسب راهنمایی کنند.
  • اولتراسوند: فیزیوتراپی با اولتراسوند نیز برای تسکین درد مفید است.

اگر پزشک پس از انجام معاینه، عکسبرداری رادیولوژی و ام آرآی به این نتیجه برسد که عفونت و تومور علل درد دنبالچه نیستند، در این صورت درمان غیرجراحی طولانی مدت برای تسکین درد و اصلاح فعالیت ها گزینه معقولی خواهد بود. 

پس از آنکه درد به حدی کاهش یافت که دیگر حرکت باعث درد بیش از اندازه نشود، انجام روزانه فعالیت های هوازی (ایروبیک) سبک مفید خواهد بود، چون افزایش جریان خون مواد مغذی بهبود دهنده را به ناحیه درد می رساند و باعث می شود قابلیت خوددرمانی طبیعی بدن فعال گردد. مزیت دیگر ورزش های هوازی آزادسازی اندورفین است، که همان فرآیند طبیعی تسکین درد در بدن می باشد.


عمل جراحی

برای افرادی که دچار درد مداومی هستند که با درمان غیرجراحی و اصلاح فعالیت ها کاهش نمی یابد یا به خوبی کنترل نمی شود، یکی از گزینه های درمانی برداشتن تمامی یا قسمتی از دنبالچه از طریق عمل جراحی است.جراحی زمانی توصیه می شود که بیمار به درمانهای اولیه پاسخ ندهد معمولا در بیش از 90 در صد موارد مشکل بیمار بدون جراحی حل می شود.

این عمل به ندرت انجام می شود، به طوری که حتی روش انجام آن در بسیاری از کتاب های آموزشی جراحی ستون فقرات وجود ندارد. اگر چه خود این عمل نسبتاً ساده  است، اما بهبودی بعد از انجام آن برای بیمار فرایندی طولانی و ناراحت کننده خواهد.

جهت رزرو نوبت با تلفن 66572220 تماس حاصل فرمایید.


گردن درد ممکن است در محل مهره های گردن احساس شده که این درد ممکن است به سمت بازو کشیده شود (رادیکولوپاتی).

تمام گروه های سنی در معرض خطر ایجاد گردن درد هستند. افرادی که در یک محل نشسته و فعالیت با کامپیوتر را برای مدت زمان طولانی انجام می دهند نیز با سطح بالای این خطر مواجه هستند. در حدود 10% از افراد با یک دوره گردن درد در هر سال روبرو می شوند. به هر حال گردن درد در بین زنان کمی بیشتر از مردان مشاهده می شود. در ادامه به موضوع علت درد گردن و درمان آن میپردازیم.

علائم و نشانه ها

معمولاً از علل گردن درد می توان به درد ناشی از گرفتگی عضلات گردن اشاره کرد. گاهی اوقات درد در ناحیه گردن با حرکت دادن گردن یا چرخاندن سر تشدید می شود. سایر علائم دیسک گردن مربوط به بعضی انواع گردن درد شامل بی حسی، احساس سوزش، حساس شدن، درد به صورت تیر کشیدن، احساس سیری، مشکل در بلع غذا، احساس ضربان قلب، صدای وز وز در سر، احساس گیجی یا سبکی سر، و ورم غدد لنفاوی است.

گردن درد همچنین می تواند با سر درد، خشکی گردن، درد صورت، شانه درد، و بی حسی یا سوزش بازو (پارستسیاس شدید فوقانی) همراه باشد. این علائم اغلب در نتیجه وارد شدن فشار به اعصاب در گردن ایجاد می شود. در این حالت با توجه به شرایط، گاهی اوقات گردن درد با درد در ناحیه بالا یا پایین کمر همراه است و این شرایط معمولاً با التهاب ستون فقرات در نتیجه اسپوندیلیت آنکیلوزان ارتباط دارد.

 سر درد

رایج ترین علت گردن درد و سر درد ناشی از گردن درد، عملکرد نامناسب مفاصل بالای گردن، عضلات گردن یا اعصاب آن است که باعث انتقال سیگنال های درد از طریق عصب سه قلو به ساقه مغز می شود و به این ترتیب شما سیگنال های درد را به عنوان سر درد ناشی از گردن درد احساس می کنید.

رایج ترین دلیل سر درد ناشی از گردن درد مربوط به عملکرد نامناسب سه مفصل بالای گردن است. به بیان ساده، مفاصل گردن می تواند باعث سر درد ناشی از گردن درد یا درد در مواقعی شوند که این مفاصل بیش از حد سفت شده یا به مقدار زیاد حرکت کنند (برای مثال تکان خوردن زیاد و عدم حمایت به خاطر عضلات ضعیف گردن) و یا در یک موقعیت نامناسب قفل گردند (برای مثال قفل شدن مفصل فاست یا قرارگیری آن در موقعیت نامناسب). همانطور که گفته شد، هنگامی که مفصل گردن تحت فشار قرار گرفته و دردناک شود، سیگنال های درد از طریق عصب سه قلو به ساقه مغز منتقل می شود و به این ترتیب سر درد ناشی از گردن درد یا در برخی موارد درد صورت آغاز می شود!

 درد دست و کتف

درد دست و کتف

درد بازو گاهی اوقات نشانه ای از ایجاد مشکل در بازو نیست، بلکه ایجاد مشکل در مهره های گردن را نشان می دهد. مشکلات گردن می تواند بر وضعیت شانه ها، بازوها، و حتی دست ها نیز تاثیر داشته باشد. این مشکلات می تواند در نتیجه فرسایش مفاصل با گذشت زمان، وارد شدن آسیب، یا فعالیت بیش از حد در یک پایان هفته ایجاد شود. اگر شما از درد بازو رنج می برید و در ارتباط با گردن خود نیز با مشکل روبرو هستید، لازم است از خدمات پزشک برای درمان علایم دیسک گردن و گردن درد استفاده کنید.

علت ها و دلایل

اکثر موارد فرسایش مهره های گردن (کاربرد مکانیکی) می تواند علت گردن درد ایجاد می شوند و این شرایط می تواند با بالا رفتن سن و استفاده زیاد از گردن یا بازوها همراه باشد. با این وجود در حدود 10% موارد ایجاد گردن درد با بیماری های سیستمیک همچون پلی میالژی  روماتیكا یا آرتریت  گیجگاهی ارتباط دارند. مشکلات مکانیکی عادی که باعث درد گردن می شوند، به شرح زیر هستند:

  • کشیدگی عضلات که معمولاً با فعالیت فیزیکی بلند مدت همچون نشستن پشت کامپیوتر برای یک دوره زمانی طولانی مرتبط است. علاوه بر این امکان ایجاد کشیدگی شدید گردن نیز پس از خوابیدن در یک موقعیت نامناسب وجود دارد.
  • آرتروز ناشی از باریک شدن دیسک های میان مهره ها (تکه های غضروف که بین استخوان ها قرار دارد) در ستون فقرات می تواند باعث درد گردن شود. به این ترتیب مهره های مجاور شروع به تولید بخش های زائد استخوانی در واکنش به افزایش فشار وارد شده به خود می کنند. در این حالت رشد استخوانی می تواند باعث ایجاد درد موضعی در گردن یا بازوها به خاطر تحت فشار قرار گرفتن اعصاب شود.
  • فتق دیسک گردن بیشتر می تواند باعث درد بازو به جای گردن درد شدید شود. به این ترتیب وارد شدن فشار به یک عصب در گردن باعث درد شدید بازو (بازو درد) می شود. علاوه بر فتق دیسک گردن می تواند باعث از بین رفتن عملکرد عصب شود که مشکلاتی همچون از بین رفتن قابلیت واکنش، احساس، یا کاهش قدرت عضلات را به همراه دارد.
  • تنگی نخاعی در ناحیه کمر مشکلی است که در آن کانال ستون فقرات تنگ شده و باعث وارد شدن فشار به طناب نخاعی می شود (میلوپاتی گردن). این مشکل می تواند باعث برآمده شدن دیسک، ایجاد زائده های استخوانی، و ضخیم شدن پیوندهای نخاعی شود. به هر حال فشرده شدن طناب نخاعی ممکن است در همه موارد باعث درد گردن نشود، اما این مشکل با بی حس شدن پاها، ضعیف شدن بدن، و از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع همراه است.
  • ضربه شلاقی یک حرکت سریع گردن به سمت جلو و عقب است که باعث وارد شدن آسیب به بافت نرم گردن می شود. این مشکل معمولاً هنگام تصادف با وسیله نقلیه پشت سر ایجاد می شود. به هر حال درد و سفتی مربوط به ضربه شلاقی معمولاً 24 تا 48 ساعت پس از وارد شدن آسیب توسط بیمار احساس خواهد شد.

مشکلات سیستماتیک که می توانند باعث درد گردن شوند شامل اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت روماتوئید، پلی میالژی  روماتیكا یا آرتریت  گیجگاهی، تومور و عفونت است.

تشخیص

در اکثر موارد، سابقه پزشکی و معاینات فیزیکی از بخش های اصلی ارزیابی های مورد نیاز برای تشخیص مشکلات گردن است. در بعضی موارد برای افرادی که به درمان های اولیه واکنش نشان نمی دهند، ممکن است از تست های عکس برداری تخصصی همچون عکس برداری رادیولوژی، اسکن ام آر آی، یا پرتونگاری کامپیوتری برای بررسی سایر مشکلات مربوط به بافت نرم، دیسک های گردن، تنگی نخاعی، تومورها، یا آسیب های عصبی استفاده شود.

راه ها و روش های درمان

در صورتی که شما دچار درد گردن شده اید، می توانید از روش های درمانی مختلف برای بهبود خود استفاده کنید. در ابتدا لازم است بدانید که در اکثر موارد درمان درد گردن نیازی به عمل جراحی دیسک گردن ندارد. در این حالت از روش های متعدد غیر جراحی قبل از تعیین لزوم انجام عمل جراحی استفاده می شود و در ادامه این مطلب بعضی از مهمترین این روش های درمان گردن درد توضیح داده می شوند. در اکثر موارد، درد گردن ممکن است ناشی از کشیدگی گردن باشد و به این ترتیب امکان درمان آن با استفاده از روش های غیر جراحی وجود دارد. در اکثر موارد این روش ها شامل کاهش فشار وارد شده بر گردن و از بین بردن اسپاسم عضلات است.

در صورتی که گردن درد خفیف دارید، می توانید تا زمان مراجعه به پزشک از نکات زیر برای تسکین درد و مراقبت صحیح از گردن خود قبل از ملاقات با پزشک بهره ببرید:

  • در روزهای اول از یخ بر روی محل آسیب دیده گردن استفاده کنید. پس از این زمان، از کمپرس آب گرم یا دوش آب گرم استفاده نمایید.
  • داروهای مسکن موجود در داروخانه ها مثل ایبو پروفن یا استامینوفن را برای کاهش درد و ناراحتی خود مصرف کنید.
  • برای چند روز از فعالیت های ورزشی و فعالیت هایی که باعث تشدید علائم مشکل شما می شود و نیز بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. با کاهش علائم بیماری به تدریج و به آرامی فعالیت های عادی خود را آغاز نمایید.
  • عضلات گردن خود را هر روز تمرین دهید. در این رابطه به آرامی حرکت های کششی سر را از یک سمت به سمت دیگر و از بالا به پایین انجام دهید.
  • در هنگام فعالیت و استراحت کردن گردن خود را در وضعیت مناسب قرار دهید.
  • از نگه داشتن تلفن بین شانه و گردن خود اجتناب نمایید.
  • هر چند وقت یک بار وضعیت بدن خود را تغییر دهید. به این ترتیب برای یک مدت طولانی در یک موقعیت ننشسته یا در حالت ایستاده قرار نگیرید.
  • از ماساژ آرام گردن استفاده کنید.
  • برای خوابیدن از یک بالش مخصوص استفاده نمایید.
  • از بریس یا ابزارهای محافظ گردن بدون تایید پزشک استفاده نکنید. در صورتی که این ابزارها بطور نامناسب استفاده شوند، می توانند علائم مشکل شما را تشدید نمایند.

دارو

دارو برای درمان گردن درد

گاهی اوقات ممکن است از دارو برای درمان درد گردن استفاده شود. در این حالت با توجه به دلیل ایجاد گردن درد، ممکن است برای بیمار از داروهای زیر استفاده شود:

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs)
  • داروهای ریلکس کننده عضلات
  • تجویز موقت داروهای ضد درد اوپیوئیددرمان گردن درد

در بعضی موارد گردن درد، می توان از تزریق موضعی داروهای مناسب برای رفع مشکل بیمار استفاده کرد.

فیزیوتراپی

در اکثر مواقع فیزیوتراپی با یک برنامه درمانی برای بیمار همراه است. درمان های فیزیوتراپی می تواند شامل اقدامات انفعالی همچون سرما یا گرما درمانی، استفاده از امواج مافوق صوت، و ماساژ باشد که می تواند به تسکین درد و کاهش سفتی عضلات کمک موثر کند. علاوه بر این تمرین های حرکتی فیزیوتراپی می تواند باعث تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی آنها شود. متخصصان فیزیوتراپی همچنین به بیماران آموزش مناسب را درباره شرایط و مسائل مربوط به بیماری و وضعیت قرارگیری مناسب بدن و تکنیک های ریلکس کردن ارائه می نمایند.

حرکات اصلاحی

حرکت های اصلاحی و ورزش گردن درد   یک بخش معمول همه برنامه های درمانی برای گردن درد است. یک برنامه معمول حرکتی در این رابطه شامل ترکیبی از حرکت های کششی و تقویتی، حرکت های آیروبیک، و احتمالاً حرکت های نقطه ماشه ای (تریگر پوینت) است. در زمان انجام ورزش گردن ، هنگامی که سر و شانه به سمت جلو خم می شوند، بعضی عضلات خاص کوتاه شده و محکم می شوند. این شرایط در صورت ادامه یافتن می تواند باعث گردن درد دائمی شود.

تزریق

فردی که دارای گردن درد مزمن است، احتمالاً می تواند از نتایج حاصل از تزریق کورتیزون در مراحل اولیه درمان خود بهره مند شود. کورتیزون می تواند التهاب ایجاد شده در اطراف یک مفصل، عصب، یا ساختارهای دیگر بدن را کاهش دهد و به این ترتیب به کاهش درد و ریکاوری سریع تر بیمار کمک نماید. کورتیزون بطور خاص یک داروی مسکن درد نیست. فعالیت این دارو فقط، کاهش التهاب بدن است. به همین خاطر در اغلب موارد کورتیزون به همراه یک ترکیب از مواد بی حسی به محل آسیب دیده تزریق می شود. به این ترتیب تزریق داروی بی حسی می تواند کاهش فوری و موقت درد بیمار را به همراه داشته باشد و در صورتی که تزریق به صورت موفقیت آمیز انجام شده باشد، کورتیزون می تواند به تدریج وضعیت مفاصل را بهبود ببخشید و در بلند مدت درد را از بین برده و حرکت های مفصل را ترمیم کند.

گردنبند طبی

ابزارهای تثبیت کننده گردن می توانند حرکت های گردن را محدود کرده و به گردن برای تحمل وزن سر کمک نمایند. به هر حال دراز کشیدن نیز می تواند دارای تاثیر مشابه بر روی وضعیت گردن باشد. محدود کردن حرکت های گردن و کاهش فشار (وزن) وارد شده به آن می تواند به عضلات استراحت دهد تا به این ترتیب بهبود پیدا کرده و عملکرد عادی خود را باز یابد.

ترکشن (کشش ستون فقرات)

گاهی اوقات، می توان از کشش ستون فقرات  بنا به تجویز متخصص  برای کمک به درمان گردن درد استفاده کرد. از این روش درمانی برای جدا کردن سطح مفاصل موجود در گردن استفاده می شود که می تواند در صورت ابتلای فرد به آرتروز گردن نتایج مفید برای بیمار داشته باشد. در صورتی که شما با مشکل برآمدگی یا فتق ریسک روبرو هستید، کشش ستون فقرات می تواند مقداری فضا برای اعصاب آسیب دیده ایجاد کند و به این ترتیب درد بیمار کاهش پیدا خواهد کرد.

ماساژ

در صورتی که گرفتگی و سفت شدن عضلات دلیل اصلی گردن درد باشد، متخصص فیزیوتراپی می تواند از تکنیک های ماساژ برای کمک به کاهش گرفتگی و درد در این عضلات به علت آرتروز گردن استفاده کند.

درمان دستی ( کایرو پراکتیک)

در این روش ترکیبی از دستکاری ستون فقرات، درمان دستی، یا سایر تکنیک های مانند آن به عنوان بخشی از برنامه درمانی برای بهبود درد گردن استفاده می شود. بعضی از تکنیک های دستکاری ستون فقرات که در کایرو پراکتیک استفاده می شود، شامل: تکنیک فلکشن دیستراکشن، دستکاری با کمک ابزار، دستکاری خاص ستون فقرات، بافت درمانی نرم با کمک ابزار، تکنیک های دستی کشش و پایداری مفصل، ماساژ تراپی، تراپی تریگر پوینت هستند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی روشی است که در آن از طول موجه خاص لیزر برای بافت استفاده می شود و به این ترتیب به تسریع فرآیند بهبود بیمار کمک موثر می شود. این روش معمولاً برای بیمارانی استفاده می شود که از مجموعه متنوعی از شرایط دیسک گردن ، گردن درد حاد و مزمن رنج می برند و در این حالت امکان کاهش و حذف درد، ورم و التهاب، اسپاسم و بهبود عملکرد عضلات وجود دارد.

در لیزر درمانی از پرتو لیزر بطور مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده از 30 ثانیه تا چند دقیقه استفاده می شود. پرتو لیزر معمولاً توانایی 2 تا 5 سانتی متر نفوذ به زیر پوست دارد. هنگامی که پرتو لیزر از لایه های پوست عبور کرده و به نواحی تحت درمان رسید، این پرتو توسط بافت هدف و اجزای حساس به نور موجود در سلول ها جذب می شود. هنگامی که این پرتو انرژی جذب شود، یک مجموعه از رویدادها در سلول شروع می شود که به تدریج باعث بهبود بافت آسیب دیده می شود و به این ترتیب بیمار با کاهش درد، التهاب، ورم و کاهش کلی زمان درمان با افزایش متابولیسم درون سلولی مواجه خواهد شد.

عمل جراحی

در موارد خاص، درمان گردن درد نیاز به مداخله عمل جراحی است. مهمترین نشانه های نیاز به انجام عمل جراحی در بین این بیماران به شرح زیر هستند:

  • ایجاد مشکل برای طناب نخاعی
  • عدم کاهش درد با استفاده از روش های درمانی محافظه کارانه (غیر جراحی)
  • درد و یا ضعف مزمن بیمار

برای درمان گردن درد شدید روش های درمانی دیگری مانند طب سوزنی، اوزون درمانی و … نیز وجود دارد.

تماس


درد پایین کمر (Lumbago or Lower back pain)

بسیاری از مردم یک نوع درد عضلانی رایج دارند که به آن درد پایین کمر (Lumbago) گفته می شود. این نوع درد کمر می تواند لذت زندگی را برای این افراد از بین ببرد و توان انجام خیلی از کارهای ساده روزانه را از آن ها بگیرد. Lumbago واقعاً چیست؟ به بیان خیلی ساده، این بیماری به صورت یک درد که از قسمت های پایین کمر احساس می شود در بیمار به وجود می آید.

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص استخوان و مفاصل مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره استخوان و مفاصل

خبر ناراحت کننده این است که نزدیک به 80 درصد جمعیت غرب دنیا از Lumbago رنج می برند. در عوض خبر خوشحال کننده این است که اطلاعات زیادی در مورد درد در قسمت پایین کمر وجود دارد. ممکن است فردی برای مدتی کمردرد داشته باشد و درد کم یا زیادی را در بخش هایی از کمر خود احساس کند، اما دلیل واقعی آن را نداند.

در ادامه قرار است با بعضی از نشانه ها و دلایل درد پایین کمر آشنا شوید. البته شما باید با احساس اولین نشانه های درد کمر، مراقبت های کایروپراکتیک (Chiropractic Care) را آغاز کنید تا تهدید به وجودآمدن دردهای شدید را به حداقل برسانید. می توانید با متخصص استخوان و مفصل صحبت کنید .

درد پایین کمر

رایج ترین علائم درد پایین کمر

به دلیل فراگیر بودن انواع درد کمر در بین مردم دنیا، اطلاعات کاملی در این زمینه وجود دارند. در این مورد هم بسیار مهم است که نشانه های ساده و اولیه بیماری را جدی بگیرید و برای درمان آن اقدام کنید.

  • احساس درد در ستون فقرات را به عنوان یکی از علائم اولیه بیماری جدی بگیرید. در وضعیتی که بیماری هنوز در مراحل اولیه است؛ علائمی مثل کمردرد معمولی، گرفتگی کمر و تنش در عضلات را در بیمار بروز می دهد. خیلی مراقب باشید! در مواردی که بیماری پیشرفت کرده باشد، تحرک فرد می تواند بسیار خطرناک باشد. هیچ وقت رسیدگی به دردهای ساده عضلانی در بدن را پشت گوش نیندازید.
  • درد موضعی هم می تواند از علائم شروع بیماری لومباگو باشد. زمانی که درد در یک نقطه از کمر متمرکز باشد، به آن درد موضعی گفته می شود.
  • حرکات محدود ستون فقرات، یکی دیگر از علائم درد پایین کمر است. معمولاً زمانی که بخواهید برای برداشتن یک وسیله به سمت پایین خم شوید یا موقعی که کمر خود را به سمت عقب خم کنید، متوجه این نشانه بیماری خود می شوید.
  • علامت بعدی تشخیص بیماری، به وجودآمدن درد در قسمت پایین کمر و انتقال این درد به سایر اندام ها است. معمولاً پس از مدت کوتاهی از شروع درد در قسمت پایینی کمر، این درد را در باسن، پشت ران و کشاله ران احساس می کنید.

این نشانه معمولاً زمانی خودش را نشان می دهد که بیمار مدتی نسبت به پیداکردن علت درد کمر خود بی توجه بوده است.

  • اگر در باسن، کمر یا پا احساس درد همراه با بی حسی و گزگز دارید که از سمت پایین بدن به سمت بالا در جریان است، نشانه درد سیاتیک (Sciatica) است. گاهی اوقات تحریک عصب سیاتیک از نشانه های انواع کمر درد ازجمله لومباگو است.
  • فشار آمدن به کمر موقع عطسه یا سرفه هم جزو علائم اولیه بیماری در ناحیه پایین کمر است. این فشار در بیشتر اوقات با درد همراه است.
  • تورم و التهاب در قسمت های مختلف پا و کمر هم می تواند جزو علائم ابتلا به Lumbago باشد. این بیماری باعث درد مهره آخر کمر شده و می تواند علت ورم مهره کمر باشد.

وجود یک یا چند نشانه از لیست بالا، می تواند وجود بیماری درد در ناحیه پایین کمر را مشخص کند. دردهای مربوط به کمر ابتدا با علائم کوچک خودشان را نشان می دهند. عدم توجه به نشانه های اولیه، باعث تشدید بیماری شده و احتمال درمان کامل و برگشتن کمر به وضعیت سالم روز اول را کاهش می دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برای تشخیص دقیق بیماری کمر، باید به دکتر کمردرد مراجعه کنید تا آزمایش های تخصصی روی کمر و ستون فقرات شما انجام شود. اما سؤال اینجاست که بهترین زمان مراجعه به پزشک چه موقع است؟ آیا ابتدا باید با داروهای مسکن خوددرمانی کنیم و اگر وضع کمر وخیم تر شد پیش پزشک برویم؟

نوشته های مشابه

  • کمردرد بعد از رابطه جنسی

    کمردرد بعد از رابطه جنسی چه علتی دارد و چطور درمان می شود؟

    1401-04-26

  • رگ به رگ شدن گردن

    آشنایی با دلایل و راه های درمان رگ به رگ شدن گردن

    1401-04-21

علائمی که در مورد آن ها صحبت کردیم علاوه براینکه مربوط به بیماری درد پایین کمر می شود، می تواند مربوط به سایر بیماری های کمر و ستون فقرات هم باشند؛ بنابراین با دیدن علائم اولیه، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا در مورد علت درد، گرفتگی یا بی حسی بدن خود مطلع شوید.

این روزها وقت گرفتن از یک پزشک کاربلد و متخصص، کار سختی شده است. معمولاً باید از چند روز تا چند هفته منتظر بمانید تا نوبت ویزیت شما شود. در این بازه زمانی ممکن است شدت درد کمر شما بیشتر و بیماری وارد مراحل خطرناک خود شود.

ما یک پیشنهاد ایده آل برای شما داریم! قبل از مراجعه به پزشک، می توانید از مشاوره آنلاین ارتوپد استفاده کنید و علائم خود را با اشخاص متخصص در میان بگذارید. این فرم از مشاوره این امکان را فراهم می کند تا در زمان صرفه جویی کنید؛ همچنین درصورتی که علائم شما جدی نباشند از مراجعه حضوری به پزشک بی نیاز خواهیدشد.

علل ابتلا به درد پایین کمر چیست؟

واقعیت این است که بعد از ویزیت شدن توسط پزشک و دادن آزمایش های مختلف، بازهم ممکن است پزشک نتواند دلیل اصلی بیماری شما را تشخیص دهد.

سبک زندگی و شغلی که مشغول به انجام آن هستید، تأثیر زیادی در ابتلا به درد پایین کمر و سایر دردهای ستون فقرات دارند. همچنین خیلی وقت ها وارد شدن یک ضربه یا شک لحظه ای به کمر، می تواند علت این درد باشد. در پایین چند تا از دلایل مهم به وجودآمدن این بیماری را می خوانید.

  • ابتلا به بیماری لومباگو می تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ اما مهم ترین دلایل ابتلا به آن را می توان استفاده بیش از اندازه از کمر و بلندکردن ناگهانی بارهای سنگین معرفی کرد.
  • لومباگو ممکن است به دلیل خم شدن بیش از حد یا انجام مکرر سایر حرکات درگیر با کمر به وجود بیاید.
  • انواع آرتروز مثل آرتروز نخاعی (Spondylosis) و آرتروز زانو (Osteoarthritis) ممکن است باعث درد پایین کمر شود.
  • فتق دیسک (Herniated disk)، پوکی استخوان (Osteoporosis)، تنگی کانال نخاع (Spinal stenosis) و تومورهای بدخیم و گودی کمر می توانند از دلایل درد در ناحیه پایین کمر باشند.
  • خیلی مواقع سؤال پیش می آید که «آیا درد پایین کمر نشانه عفونت است؟» در پاسخ باید گفت که عفونت می تواند یکی از دلایل این درد باشد. عفونت در بخشی از ستون فقرات بیمار، عفونت ناشی از پروستات و عفونت کلیه از دلایل درد ناحیه پایین کمر است.

درد پایین کمر

انواع درد پایین کمر

درمجموع سه نوع درد وجود دارند که مربوط به قسمت پایین کمر می شوند. این دردها ممکن است به طور ناگهانی یا در دراز مدت ایجاد شوند.

  1. درد عضلانی موضعی (non-specific muscular pain)

بیشتر افرادی که با درد قسمت پایین کمر سروکار دارند، دچار درد عضلانی موضعی هستند. این درد ممکن است در هرجایی از پایین کمر وجود داشته باشد. گاهی اوقات در قسمت راست یا چپ و گاهی هم علت درد در ناحیه گودی کمر می شود.

زمین خوردن، سرخوردن، بلندکردن بار سنگین، دیسک آسیب دیده، کشش بیش از اندازه و پیچ خوردن عضلات، ضربه ناگهانی و هر نوع فشار دیگری، می توانند از دلایل این نوع درد پایین کمر باشند.

  1. اسپاسم عضله (Muscle spasms)

اسپاسم عضله معمولاً کمتر از مورد قبلی باعث درد در کمر می شود. اسپاسم همان گرفتگی ناگهانی و غیرارادی عضلات است. این نوع درد پایین کمر هم می تواند به دلیل حمل بار سنگین، ضرب دیدگی، کشش و چرخش بیش از حد عضلات، افتادن و موارد این چنینی به وجود بیاید. اما اکثر افرادی که از این نوع درد در ناحیه کمر خود رنج می برند، یک حادثه خاص در ذهنشان است که باعث این درد شده.

بنابراین برخلاف مورد قبلی که یک درد مزمن است، اسپاسم از یک اتفاق خاص شروع می شود و در یک بازه زمانی باعث بروز درد کمر و لگن می شود. برای درمان درد پایین کمر به علت اسپاسم عضله، توصیه می شود به دکتر فیزیوتراپ کمر مراجعه کنید.

  1. درد انتشاری (radicular pain)

درد انتشاری یک تفاوت خیلی مشخص با دو فرم قبلی دارد. در این جا درد در یک یا دو نقطه ثابت نمی ماند و در سایر نقاط بدن هم منتشر می شود.  دو دلیل مهم باعث ایجاد درد پایین کمر با فرم انتشاری می شود.

  • تحلیل رفتن دیسک که نقش یک کمک فنر برای کمر را به عهده دارد
  • آسیب سطحی به یک یا چند رشته عصبی

ماهیت نوع درد انتشاری با درد موضعی و درد اسپاسم عضله متفاوت است. افرادی که این درد را تجربه کرده اند کاملاً متوجه منظور من می  شوند. بیمار در این حالت احساس می کند که یک شی تیز مثل سرنیزه یا گلوله به سرعت وارد بدنش شده است. درد از کمر شروع می شود و در مدت کوتاهی تا پایین هر دو پا یا یکی از دو پا پیش می رود. در بعضی موارد هم کمر یا پا دچار گزگز و خواب رفتگی می شوند.

بعضی از دردهای شدید رادیکالی، به خاطر درد عصب سیاتیک است که جزو دردناک ترین حالات درد پایین کمر قرار دارد. دکتر درد سیاتیک در تشخیص و درمان این مشکل به شما کمک خواهد کرد.

راه های پیشگیری از درد پایین کمر

خیلی از دلایلی که باعث درد در پایین کمر می شوند، به خاطر سبک زندگی اشتباه است. اینکه چطور راه برویم، بنشینیم، بخوابیم، چطور وسایل را بلند کنیم و… در سلامت کمر و ستون فقرات ما تأثیرگذار هستند.

  • بیش از حد نشستن را کنار بگذارید: افرادی که در طول روز مدت زمان زیادی را روی صندلی و پشت میز کار می کنند، بیشتر دچار درد پایین کمر می شوند. اگر به خاطر شغلتان باید مداوم روی صندلی بنشینید؛ چندین بار در طول روز از روی آن بلند شوید و برای چند دقیقه قدم بزنید.
  • ورزش و نرمش روزانه را در زندگی خود داشته باشید: ورزش نکردن باعث می شود عضلات و ماهیچه های شما ضعیف شوند. این ضعف شما را آسیب پذیر می کند و ابتلا به دردهای کمر را افزایش می دهد.
  • در طول روز از مایعاتی مثل آب و سایر نوشیدنی های گرم و سرد استفاده کنید: بیشتر فضای خالی بین مهره های ستون فقرات را آب تشکیل داده است است. هرگز نباید اجازه دهید که مایع ستون فقرات خشک شود. نوشیدن مایعات همراه با تحرک و ورزش کردن، باعث افزایش استحکام ستون فقرات و جلوگیری از درد پایین کمر می شود.
  • اگر دچار گودی کمر هستید، با شیوه هایی مثل فیزیوتراپی، مصرف دارو، ورزش، طب سنتی و… از شر آن خلاص شوید:  راه های درمان درد گودی کمر را یاد بگیرید تا بتوانید یکی از فاکتورهای درد در قسمت پایین کمر را حذف کنید.
  • بارها و اجسامی که بلند می کنید را متناسب با زور خودتان انتخاب کنید.
  • حرکات ورزشی سنگین را زیر نظر مربی حرفه ای انجام دهید.

راه های درمان درد پایین کمر

راه های مختلفی برای درمان درد در قسمت پایین کمر وجود دارند. انتخاب شیوه درمان باید زیر نظر دکتر ارتوپد کمر و متناسب با وضعیت شما باشد. در ادامه با چند شیوه رایج درمان درد در قسمت پایین کمر آشنا می شوید.

  • استفاده از محرک الکتریکی باعث کاهش درد در قسمت پایین کمر می شود: محرک الکتریکی یک دستگاه کوچک و قابل حمل است که می توان چندین بار در طول یک روز از آن استفاده کرد تا درد بیمار کم شود. این دستگاه دارای تعدادی پد است که روی ناحیه درد در پایین کمر قرار داده می شوند. پدها متصل به سیم و تمام سیم ها به منبع تغذیه متصل هستند. این دستگاه با باتری کار می کند که قابل شارژ هستند. بعد از هربار استفاده، بهتر است باتری شارژ شود تا در مواقع ضروری آماده کمک به کاهش درد بیمار باشد.

جریان الکتریکی ایجاد شده باعث می شود تا مغز شما درد را تشخیص ندهد و به درمان شما کمک کند. در حقیقت دستگاه محرک الکتریکی اجازه عبور سیگنال های درد از کمر به اعصاب را نمی دهد؛ زمانی که مغز شما سیگنال درد را دریافت نکند، شما هم دردی را احساس نمی کنید.  بسته به میزان درد کمر و لگن، می توان از شدت و میزان مناسب محرک الکتریکی استفاده کرد.

گاهی اوقات واردآمدن آسیب فیزیکی به قسمتی از کمر و لگن، برخی از عصب ها را از کار می اندازد. پس از مدتی عملکرد نادرست این بخش ها باعث بروز درد می شود. تحریک الکتریکی می تواند به بازپروری عصب کمک کند و موجب کاهش درد یا درمان بیمار شود.

  • درمان درد پایین کمر در طب سنتی: با مصرف گیاهانی مثل بابونه، نعنا، برگ ریحان، زردچوبه، فلفل قرمز و سایر گیاهان مؤثر انجام می شود. این گیاهان دارای خواصی برای کاهش التهاب، شل کنندگی عضلات و تسکین درد پایین کمر هستند.

به طور معمول این گیاهان دارویی را باید به صورت دمنوش مصرف کنید. البته مصرف میزان مشخصی از گیاهان دارویی در وعده های غذایی هم می تواند در روند درمان درد کمر و لگن به شیوه سنتی تأثیرگذار باشد.

  • فیزیوتراپی و انجام حرکات اصلاحی: با توجه به میزان و دلیل درد قسمت پایین کمر، یکی دیگر از روش های مؤثر درمانی است. زمانی که پزشک شمارا به فیزیوتراپ معرفی می کند، اولین اقدام تیم فیزیوتراپی کاهش درد بیمار با شیوه های مناسب است. کاهش درد در این مرحله می تواند به کمک درمان لیزری، محرک الکتریکی، تزریق دارو و حتی کاهش درد با استفاده از انواع ماساژ باشد.

پس از اینکه درد شما از بین رفت، حرکات و درمان های اصلاحی شروع می شوند تا بیمار توانایی بازگشت به زندگی نرمال خود را به  دست  آورد. استفاده از بریس کمر و کمربند طبی در این مرحله از درمان امری شایع است. این ابزار باعث استحکام و ثبات کمر و لگن می شوند.

اگر مرحله درمان را با موفقیت پشت سر بگذارید، نوبت به حرکات سبک ورزشی می رسد تا توان را به عضلات و ماهیچه های ضعیف شما برگرداند. در این مرحله بیمار باید با رعایت یک سری اصول و داشتن درک درستی از شرایط خود، آماده بازگشت به زندگی عادی شود.

  • اگر شدت درد زیاد باشد از تزریق کورتیکواستروئیدها و مقدار مشخصی داروی موضعی بی حسی برای درمان درد پایین کمر استفاده می شود. البته این شیوه درمان، بیشتر در کاهش درد سیاتیک اثر دارد.

درد سیاتیک هم جزو آن دسته از دردهای پایین کمر است که به پاها منتشر می شود و ظرف مدت کوتاهی بیمار را زمین گیر می کند.

معمولاً از تزریق اپیدورال استروئیدها طی یک عمل جراحی بسته برای کاهش درد این بیماران استفاده می شود. این تزریق فقط برای مدت کوتاهی درد را تسکین می دهد تا علت و روش قطعی درمان بیمار مشخص شود.

درمان با تزریق اوزون هم برای درد پایین کمر استفاده می شود و مانند روش بالا، فقط مدت کوتاهی می تواند از بروز درد جلوگیری کند.

  • اگر درد کمر مربوط به تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک و مشکلات جدی دیگر در ستون فقرات باشد، احتمالاً پزشک به شما جراحی را پیشنهاد می کند.
  • در مراحل اولیه درد ناحیه پایین کمر، اصلاح عادات حرکتی، ورزش، مصرف آسپرین و داروهای غیراستروئیدی می تواند شرایط شما را مثل روز اول کند.

پذیرش 24 یک مرکز تخصصی آنلاین را برای ارائه خدمات باکیفیت و آسان پزشکی فراهم کرده. کلی مطالب پزشکی و مقالات تخصصی کاربردی در این وب سایت وجود دارند که جواب خیلی از مشکلات پزشکی روزمره شما هستند.

اگر نیاز به مشاوره و حتی ویزیت شدن توسط پزشک هم داشته باشید، خیلی راحت دسترسی دارید. کارشناسان این مرکز ظرف مدت کوتاهی پاسخگوی نیازهای شما خواهند بود.

درد پایین کمر از مشکلاتی است که افراد زیادی را درگیر خود کرده. هرچقدر سن بالاتر برود و توان عضلات و ماهیچه ها کمتر و کمتر شوند، احتمال بروز این در بیشتر می شود. قبل از اینکه دچار این دردها شوید، سبک زندگی خود را اصلاح کنید. ورزش روزانه، مصرف مایعات، نشستن و خوابیدن درست و داشتن وزن مناسب از عواملی هستند که مانع درد پایین کمر می شوند. پزشک آنلاین ارتوپد پذیرش 24 می تواند اولین قدم شما برای جلوگیری از شروع درد شدید پایین کمر یا درمان آن باشد.






5/5


(2 نظر)

نوبت حضوری پزشک

متخصص استخوان و مفاصل را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر استخوان و مفاصل

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا