علمی و پزشکی

علت درد کف پای چپ هنگام راه رفتن

درد کف پا می تواند در نتیجه عوامل مختلف ایجاد شود. انحنای کف پا کنترل نحوه توزیع فشار در ناحیه پا را در هنگام انجام فعالیت هایی مثل راه رفتن بر عهده دارد. در صورتی که انحنای کف پا یا بافت های نرم اطراف آن دچار مشکل شوند، امکان احساس درد در همه نقاط پا، زانو، یا پایین کمر وجود دارد. درد کف پا همچنین هنگام ایستادن یا راه رفتن برای دوره های طولانی ایجاد می گردد. این شرایط اغلب به خاطر ضعف و سفتی عضلات و تاندون هایی که انحنای کف پا را حفظ می کنند، ایجاد می شوند.در این مقاله ما به بحث علل درد کف پا و درمان آن می پردازیم.

انحنای کف پا

در ناحیه پای انسان 26 استخوان وجود دارد. استخوان های قوزک و کف پا در ناحیه میان پا به یکدیگر متصل شده و با رباط ها، مفاصل و تاندون ها برای ایجاد انحنا در کف پا، حمایت می شوند. دو انحنای اصلی در ناحیه پا وجود دارد که عبارت از انحنای طولی کف پا که در طول پا امتداد پیدا کرده و انحنای عرضی کف پا که در عرض پا کشیده شده، می باشد.

انحنای طولی را می توان به دو بخش تفکیک کرده که عبارت از انحنای طولی میانی که در ناحیه داخلی پا وجود دارد و انحنای طولی طرفی است که در سمت خارجی پا قرار گرفته است. توجه داشته باشید همه شرایطی که بر وضعیت انحنای کف پا تاثیر می گذارند، می توانند باعث درد کف پا شوند.

علت ها و دلایل معمول

در این مقاله، 10 دلیل رایج و متداول برای درد کف پا و علت های ایجاد آن مورد بررسی قرار گرفته اند که عبارتند از:

1. مشکلات فاسیای کف پا

فاسیای کف پا یک نوار فیبری ضخیم است که در امتداد کف پا امتداد دارد. فاسیا به حفظ انحنای کف پا و انتقال نیرو در هنگام حرکت کردن در ناحیه پا کمک موثر می نماید.

رایج ترین مشکل ایجاد شده در این رابطه فاسئیت کف پا است. در صورتی که کشیدگی بیش از حد برای فاسیای کف پا ایجاد شود (برای مثال به دلیل ایستادن طولانی مدت بر روی پاها، افزایش یکباره سطح فعالیت یا تغییر در وضعیت قرار گرفتن پا بر روی زمین)، فاسیای کف پا ملتهب شده و متورم می شود. این شرایط اغلب با ایجاد خار پاشنه پا همراه است. در واقع، خار پاشنه به معنی رشد بیش از حد استخوان به خاطر کشیدگی مکرر در ناحیه اتصال فاشیای کف پا به استخوان می باشد. اگر با گذشت زمان، نوار فاسیت پلانتار در کف پا به طور مداوم به استخوان پاشنه فشار بیاورد، نهایتا یک زائده ی استخوانی در محل اتصال این دو به  یکدیگر تشکیل می شود. وارد شدن فشار به استخوان پاشنه توسط نوار فاسیت پلانتار عمدتا به خاطر عملکرد غیرطبیعی پا و یا به خاطر وضعیت بد قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن و ..) است. در واقع همان دلایلی که موجب التهاب فاسیت پلانتار (و درد خار پاشنه ) می شوند، نهایتا به شکل گیری خار پاشنه و پاشنه درد نیز منجر می شوند.

فاسئیت کف پا یکی از رایج ترین علت های درد کف پا است. این شرایط معمولاً پس از انجام فعالیت یا استراحت طولانی همچون هنگام بیدار شدن از خواب مشاهده شده و باعث ایجاد درد کف پا می شود. برای اطلاع از نحوه درمان و پیش گیری از این شرایط، مطالب ارائه شده در بخش فاسئیت کف پا را مطالعه نمایید.

یک مشکل کمتر معمول در ارتباط با فاسیای کف پا که باعث درد می شود، فیبروماتوز کف پا است. این شرایط زمانی ایجاد می شود که یک برآمدگی در ناحیه فاسیای کف پا ایجاد شود. این برآمدگی معمولاً در قسمت میانی انحنای کف پا ایجاد می شود. این شرایط اغلب باعث ایجاد درد در هنگام راه رفتن می شود که علت آن وارد شدن فشار به کف پا به خاطر برآمدگی می باشد. برای اطلاع بیشتر از دلایل، علائم و روش های درمان، بخش فیبروماتوز کف پا را مطالعه نمایید.

2.شکستگی ناشی از فشار

یکی از علت های معمول دیگر برای درد انگشتان پا وکف پا، ایجاد شکستگی ناشی از فشار است. این شکستگی ها معمولاً به خاطر وارد کردن فشار بیش از حد به یکی از استخوان های پا در نتیجه فعالیت هایی همچون پریدن و دویدن ایجاد شده و بطور خاص در فعالیت های تکراری و نیز زمانی مشاهده می شود که فرد به صورت یکباره سطح فعالیت خود را افزایش می دهد. با وجودی که در این حالت شکستگی استخوان ممکن است بسیار کوچک باشد، اما درد ناشی از آن بسیار زیاد است.

شکستگی ناشی از فشار استخوان های کف پا یا استخوان ناوی می تواند باعث ایجاد درد خفیف تا شدید در ناحیه کف پا شود. برای اطلاعات بیشتر درباره دلایل، علائم و روش های درمان، مطالب ارائه شده در بخش شکستگی ناشی از فشار را مطالعه نمایید.

3.تاندونیت تیبیال خلفی

عضله ساقی خلفی نقش بسیار مهم در حمایت از انحنای میانی کف پا دارد. مشکل تاندونیت تیبیال خلفی معمولاً به خاطر استفاده زیاد از این عضله در هنگام انجام فعالیت هایی مثل ورزش های دارای سطح تماس بالا همچون فوتبال یا تنیس یا در نتیجه آسیب دیدگی هایی مثل زمین خوردن ایجاد می شود. این شرایط باعث التهاب تاندون یا حتی پارگی آن می شود و می تواند باعث درد در ناحیه کف پا شود. این درد معمولاً با انجام فعالیت یا در هنگام ایستادن به مدت طولانی تشدید می شود. در صورتی که این مشکل ادامه داشته باشد، بخش داخلی پا ( انحنا یا قوس میانی کف پا ) به تدریج انحنای خود را از دست می دهد و این شرایط در نهایت باعث صاف شدن کف پا خواهد شد.

یک آزمایش ساده برای تشخیص این شرایط ایستادن بر روی یک پا و بلند کردن بدن بر روی سر انگشتان است. در صورتی که فرد نتواند این کار را انجام دهد، احتمالاً به مشکل تاندونیت تیبیال خلفی دچار شده است. روش های درمان قابل استفاده در این حالت معمولاً شامل استراحت، یخ درمانی، تمرین های حرکتی، استفاده از کفش و کفی طبی  و فیزیوتراپی است.

4.سندروم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال زمانی ایجاد می شود که به عصب تیبیال در هنگام عبور از تونل تارسال در بخش میانی استخوان قوزک فشار وارد شود. این شرایط می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا و نیز ایجاد احساس گز گز شود. در این حالت بی حسی ایجاد شده در پاشنه پا اغلب به سمت انگشت شست و سه انگشت مجاور آن کشیده می شود. علاوه بر این، ممکن است این شرایط باعث ایجاد احساس گرما و سرما در امتداد ناحیه کف پا شود.

سندرم تونل تارسال در نتیجه همه مسائلی ایجاد می شود که باعث محدود شدن فضا در ناحیه تونل تارسال می شود. برای مثال در این رابطه می توان از تشکیل کیست، برآمدگی، زائده های استخوانی، و ورم در ناحیه قوزک به خاطر آسیب دیدگی یا تومور نام برد.

هدف اصلی روش های درمان مورد استفاده برای درد کف پا، کاهش درد در ناحیه کف پا است. برای مثال به منظور درمان درد کف پا می توان از تمرین های تقویتی و کششی، بانداژ محکم و تزریق استروئید در این رابطه استفاده کرد. در صورتی که درد در ناحیه کف پا با وجود استفاده از این روش های درمانی ادامه داشته باشد، ممکن است انجام عمل جراحی بر روی بیمار الزامی گردد.

6.گرفتگی پا

گرفتگی پا در نتیجه اسپاسم غیر قابل کنترل و یکباره عضلات پا ایجاد می شود. این شرایط معمول ترین علت های درد کف پا است، اما می تواند در هر نقطه از کف پا یا پایین زانو احساس شود. معمولاً، این درد فقط برای چند ثانیه ادامه دارد، اما در مواردی که مشکل جدی تر باشد، درد ممکن است به مدت طولانی ادامه داشته باشد.

گاهی اوقات، هیچ دلیل مشخصی برای گرفتگی پا وجود ندارد، اما دلایل احتمالی می تواند شامل رژیم غذایی، سفت و ضعیف شدن عضلات، از دست دادن آب، کاهش چرخش خون و خستگی باشد. گاهی اوقات، این شرایط می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری های جدی تر باشد. به همین خاطر در صورتی که بطور مکرر با این مشکل مواجه شدید، با پزشک درباره آن ملاقات نمایید.

بعضی از بهترین روش ها برای کاهش دفعات وقوع درد کف پای ناشی از گرفتگی انجام تمرین های ورزشی، گرما درمانی، نوشیدن مقدار زیاد آب، استفاده از استرچر انگشتان پا و اطمینان از پوشیدن کفش های مناسب است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره دلایل، علائم و روش های درمان ، بخش گرفتگی پا را مطالعه نمایید.

7.پای ورزشکار

مشکل پای ورزشکار در نتیجه یک عفونت قارچی ایجاد می شود که در اکثر مواقع علت آن عدم رعایت بهداشت مناسب پا یا قرار دادن طولانی مدت آن در شرایط مرطوب می باشد. این شرایط می تواند در بخش های مختلف پا باعث ایجاد خشکی، پوسته شدن و خارش شده و درد  کف پا را به همراه داشته باشد. مشکل پای ورزشکار را معمولاً می توان با راه رفتن با پای برهنه برای چند روز و نیز رعایت مناسب بهداشت پا درمان کرد. گاهی اوقات، پزشک ممکن است برای بیمار داروهای ضد قارچ نیز تجویز نماید.

8. کف پای صاف

کف پای صاف که به آن صافی کف پا نیز گرفته می شود، زمانی مشاهده می گردد که انحنای کف پا بطور کامل از بین رفته و کل ناحیه کف پا بر روی زمین قرار گیرد. کودکان با کف پای صاف متولد می شوند، اما با رشد کردن آنها، انحنای کف پا به تدریج شکل می گیرد. به هر حال، انحنا یا قوس کف پا در حدود 30 درصد افراد هیچگاه ایجاد نمی شود. این مشکل همچنین می تواند در سنین بالاتر به خاطر بیماری، بارداری، آسیب دیدگی، وارد شدن فشار بیش از حد به پا یا به عنوان بخشی از فرآیند افزایش سن نیز ایجاد گردد.

بسیاری از افرادی که کف پای صاف دارند، علائم و ناراحتی خاص در این رابطه احساس نمی کنند، اما بعضی افراد به خاطر این مشکل با درد کف پا و مشکلاتی همچون درد زانو یا درد کمر مواجه می شوند. این افراد ممکن است با خستگی سریع پای خود در هنگام ایستادن یا راه رفتن مواجه شوند و بلند شدن بر روی سر انگشتان برای آنها دشوار است. افرادی که به خاطر کف پای صاف با مشکل درد کف پا مواجه می شوند، معمولاً می توانند با انجام تمرین های حرکتی یا استفاده از کفش های طبی (که دارای کفی های مخصوص برای اصلاح وضعیت پا است) و نیز راه رفتن با پای برهنه به جای پوشیدن کفش، مشکل خود را بر طرف نمایند.

یک آزمایش سریع برای تشخیص صافی کف پا، قرار دادن پا در یک سینه آب و سپس قرار دادن آن بر روی یک سطح هموار همچون کاغذ ضخیم است. به این ترتیب فرد می تواند یک تصویر از جای پای خود داشته باشد. در این حالت هر چه بخش بزرگتری از کف پا در تصویر قابل مشاهده باشد، صافی کف پای فرد نیز بیشتر است.

9.بیماری های خاص

تعدادی از بیماری ها می توانند باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا شوند. برای مثال در این زمینه می توان از دیابت، آرتروز و چاقی نام برد. این شرایط می تواند بر وضعیت و قدرت استخوان ها، عضلات، رباط ها و تاندون ها تاثیر گذاشته و باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا شوند.

10.پوشیدن کفش های نامناسب

مشخص است که کفش نقش مهمی در احساس ایجاد شده در پاها دارد. معمولاً  علت درد کف پا می تواند به خاطر پوشیدن کفش های نامناسب و به خصوص کفش هایی که سطح حمایت کمتر از انحنای کف پا دارند یا پوشیدن کفش هایی که بسیار تنگ هستند، باشد.

کفش زمانی اهمیت پیدا می کند که فرد مدت زمان طولانی بر روی پاهای خود ایستاده یا فعالیت های ورزشی مثل پریدن انجام دهد. کفش هایی که استفاده می کنیم، باید از پا حفاظت کرده، راحت و نرم باشند. همچنین کفش می بایست دارای سطح مناسب قوس به منظور حمایت از انحنای کف پا بوده و عرض مناسب داشته باشد.

درمان

نحوه درمان درد کف پا بستگی به علت ایجاد درد دارد. در این حالت تشخیص علت درد در مراحل اولیه آن نقش تعیین کننده در انتخاب بهترین روش درمانی برای آن دارد. در صورتی که درد خفیف تا متوسط باشد، بهبود شرایط کفش می تواند به کاهش علائم ایجاد شده کمک نماید. علاوه بر این، گاهی اوقات می توان از داروهای ضد التهاب و مسکن به منظور درمان درد کف پا استفاده کرد. برای مواردی که مشکل ایجاد شده جدی تر باشد، می توان از تزریق استروئید و شوک ویو تراپی به منظور کاهش درد و ورم ایجاد شده و نیز بهبود علت ایجاد درد استفاده کرد.


علت درد کف پا چیست؟ درد کف پا ممکن است به دلایل زیادی رخ بدهد ولی مهم ترین موضوع در ابتدا آن است که آناتومی کف پا را بشناسیم و بدانیم چه قسمتی از کف پا درد می کند.

درد در نواحی مختلف پا 

پاها هر روز انسان را از نقطه ای به نقطه ی دیگر جا به جا می کنند، ولی فرد معمولاً تا زمانی که این اندام بدن احساس درد نداشته باشد، به آن توجه نمی شود. زمانی که درد کف پا پدیدار می شود، فرد به دنبال راهی برای رهایی از این درد خواهد بود. اما برای اینکه بهترین روش درمانی به کار گرفته شود، لازم است که مشکل به درستی شناخته شود. اولین نکته که باید شناسایی شود این است که کدام قسمت پا احساس درد می کند؟

بیشتر بخوانید: علت درد ساق پا چیست؟

درد پاشنه ی پا

اگر فرد در ناحیه ی پاشنه ی پا احساس درد داشته باشد، فرد احتمالا به پلانتار فاسیتیس یا درد پاشنه ی پا مبتلا است. یک التهاب در گروهی از تاندون ها و رباط ها به وجود آمده و در نهایت باعث ایجاد این درد می شود . معمولاً این درد در صبح هنگام ،زمانی که فرد به تازگی از تخت برخاسته بیش تر از سایر مواقع است. فرد می تواند این درد را در پاشنه و یا در قوس کف پا احساس کند.

برای درمان آن:

  • به پاهای خود استراحت دهید
  • اجازه ندهید که ماهیچه های پا و پاشنه ی پا کشیده شده و منقبض شوند
  • داروهای مسکن مصرف کنید
  • کفش هایی که به خوبی از قوس کف پا پشتیبانی کرده و دارای کفی مناسب هستند را خریداری کنید.

علت درد پاشنه پا چیست؟

درد خار پاشنه (Heel spurs )

یکی دیگر از دردهای پا است. در درد خار پاشنه شاهد رشد استخوان کف پاشنه ی پا هستیم. افراد به دلیل پوشیدن کفش نامناسب، راه رفتن و حالت ایستادن غلط و یا حتی به واسطه ی فعالیت های ورزشی همچون دویدن به این عارضه مبتلا خواهند شد. فرد مبتلا به درد خار پاشنه در هنگام راه رفتن و یا حتی ایستادن درد زیادی را تحمل خواهد کرد. بسیاری از مردم خارپاشنه دارند ولی همه درد خاصی را احساس نخواهند کرد. افرادی که دارای کف پای صاف هستند و افرادی که دارای قوس کف پای زیادی هستند، بیش تر از سایر افراد به درد خار پاشنه مبتلا خواهند شد.

برای درمان آن:

  • استفاده از کفی های مناسب در کفش که برای تهیه ی آن ها از عکس برداری سه بعدی پا استفاده می شود.
  • استفاده از کفش مناسب با کفی مناسب
  • استفاده از داروهای مسکن
  • استراحت دادن به پا
  • درمان های فیزیوتراپی 
  • اگر فرد هنوز احساس درد داشته باشد، بهتر است که با پزشک خود مشورت کند

درد کف پا - درد خار پاشنه پا

درد کف پا - درد خار پاشنه پا

گاهی کبودی های عمیقی در قسمت زیرین انگشتان پا ایجاد می شود که معمولاً دلیل آن برخورد به اجسام سخت است. دردی که در این مواقع فرد احساس می کند مانند راه رفتن بر روی سنگ های کوچک است. این درد به آرامی از بین می رود.

برای درمان آن

  • به پا استراحت دهید
  • بر روی ناحیه ی مورد نظر یخ بگذارید
  • از داروهای مسکن استفاده کنید

شکستگی پاشنه ی پا

این عارضه معمولاً در اثر سقوط یا افتادن و تصادف رانندگی ایجاد می شود. بر اثر این عارضه استخوان پاشنه ی پا نه تنها می شکند بلکه امکان قطعه قطعه شدن آن هم وجود دارد. درد پاشنه ی پا، کبودی، تورم و راه رفتن دشوار از علایم اصلی شکستن استخوان پاشنه ی پا هستند.

برای درمان آن: 

  • به پاشنه ی پا فشار وارد نکنید، حتی در صورت لزوم از عصا استفاده کنید
  • با استفاده از پدهای مخصوص از پاشنه ی پا محافظت کنید
  • از مچ بند پا و یا آتل پا استفاده کنید
  • از پزشک خود بخواهید که داروهای مسکن مناسب را برای شما تجویز کند
  • درمان فیزیوتراپی را شروع کنید
  • اگر هنوز احساس درد داشتید، از پزشک خود بخواهید که سایر روش های درمانی همچون جراحی را بررسی کند.

درمان درد کف پا

درد توپ کف پا (Ball of Foot Pain)

در متاتارسالژیا Metatarsalgia فرد درد و التهاب زیادی را در ناحیه ی توپ کف پا احساس می کند. پوشیدن کفش های خیلی تنگ دلیلی برای این عارضه است. گاهی انجام حرکات ورزشی مانند پریدن و یا دویدن به شیوه ای نامناسب هم می تواند عاملی برای این درد باشد. 

برای درمان این عارضه باید:

  • داروهای مسکن مصرف شود
  • بر روی ناحیه ی دردناک یخ گذاشته شده و پا استراحت داده شود.
  • کفش مناسب پوشیده شود

مورتون نوروما 

در این عارضه اطراف عصبی که بین انگشت سوم و چهارم پا وجود دارد، ملتهب شده و باعث گزگز کف پا می شود. در این عارضه فرد علاوه بر احساس درد در ناحیه ی کف پا، احساس بی حسی را هم تجربه خواهد کرد. زنان به دلیل پوشیدن کفش پاشنه بلند بیش تر از مردان این عارضه را تجربه خواهند کرد. 

برای درمان:

  • کفش هایی باید پوشیده شود که قسمت داخلی آن کم ترین فشار را به عصب مربوطه وارد کند.
  • مصرف داروهای استروئیدی یا تزریق دیگر داروها به داخل پا
  • مصرف قرص های مسکن
  • جلوگیری از پوشیدن کفش پاشنه بلند
  • پرهیز از انجام فعالیت هایی که فشار زیادی را به عصب کف پا وارد می کنند
  • بررسی راه درمانی جراحی توسط پزشک معالج

درد استخوان کنجدی پا (Sesamoiditis)

در نزدیکی انگشت بزرگ پا دو استخوان کوچک قرار دارند که تنها به وسیله ی تاندون ها به هم متصل هستند. به این استخوان ها کنجدی اطلاق می شود، زمانی که تاندون های اطراف این استخوان ها آسیب ببیند و یا ملتهب شود، این عارضه ایجاد می شود. این عارضه در دونده ها و رقصنده های باله بسیار شایع است. 

برای درمان:

  • به پا استراحت دهید
  • بر روی ناحیه ی دردناک یخ بگذارید
  • در زیر انگشتان پا پد های مخصوص قرار دهید
  • انگشت شصت را با چسب به سایر انگشتان بچسبانید و اجازه دهید تا مفاصل درمان شوند.
  • کفش هایی با پاشنه های کوتاه بپوشید
  • در صورت صلاح دید پزشک استروئید تزریق کنید

درد قوس کف پا 

پلانتار فاسیتیز  یا درد پاشنه ی پا یکی از عوامل اصلی درد قوس کف پا به شمار می رود. این عارضه علاوه بر پاشنه می تواند قوس کف پا را هم درگیر کند. برای درمان هم از تزریق استروئید و داروهای بی حسی موضعی استفاده می شود. 

کف پای صاف (flat feet) : زمانی که در هنگام ایستادن و یا راه رفتن کف پا به صورت کامل بر روی سطح زمین قرار داشته باشد، این عارضه رخ می دهد و باعث ایجاد درد در پا می شود. کف پای صاف با پوشیدن کفش هایی که دارای کفی مخصوص هستند، استراحت دادن به پا، گذاشتن یخ بر روی پا و استفاده از عصا یا فیزیوتراپی قابل درمان است. در موارد حاد اما جراحی توصیه می شود. 

بیشتر بخوانید: علت درد زانو چیست؟

درد انگشتان پا

نقرس (Gout) یک فرم از التهاب مفاصل است که باعث ایجاد درد در انگشتان پا می شود. کریستال ها در مفاصل انگشتان پا تجمع پیدا می کنند و باعث ایجاد درد شدید و تورم می شوند. معمولاً انگشت بزرگ پا بیش تر درگیر می شود.

برای درمان:

  • به پا استراحت دهید
  • بر روی ناحیه ی دردناک یخ بگذارید

داروهای غیر استروئیدی (NSAIDs) یا پردنیزون (prednisone) مصرف کنید

غذاهایی که باعث وخیم شدن نقرس می شوند را مصرف نکنید.

انحراف انگشت بزرگ پا : بونیون( bunion) یک برآمدگی استخوانی است که روی مفصل در پایه انگشت شست پا بروز می کند. هر فردی می تواند به این عارضه دچار شود، خصوصاً اگر کفش های تنگ به پا کند. افراد مبتلا به این عارضه معمولا به عارضه ی انگشت چکشی پا  هم دچار هستند. سعی کنید که کفش راحتی انتخاب کنید، اگر هنوز درد وجود داشته باشد، پزشک گزینه ی جراحی را پیشنهاد می کند. 

در انگشت چکشی پا (hammertoes): انگشت دوم، سوم یا چهارم از مفصل دوم خم می شود و شکلی مانند چکش پیدا می کند. اگر ماهیچه ها از بالانس کافی برخوردار نباشند یا فرد کفش های تنگ به پا کند، این مشکل رخ خواهد داد. بهتر است کفش هایی پوشیده شود که دارای نوک تیز نباشند تا انگشتان پا فضای کافی در اختیار داشته باشند. 

در انگشت چنگالی پا (Claw toe):نوک انگشت به سمت بالا یا پایین خم شده و امکان صاف شدن دوباره ندارد. بر اثر بیماری هایی همچون دیابت یا بر اثر مصرف بیش از اندازه ی الکل، سیستم عصبی آسیب دیده، ماهیچه ها ضعیف شده و این مشکل رخ می دهد. اگر این مشکل درمان نشود، باعث بروز پینه در پا خواهد شد

در انگشت چمنی (Turf toe): قسمت پایه ی انگشت بزرگ پا دردناک خواهد بود. در واقع این عارضه نوعی شکستگی استخوان کنجدی پا محسوب می شود.

شکستگی انگشت پا: در واقع نوعی از شکستگی استخوانی است که می تواند استخوان هر کدام از انگشت های پا را درگیر کند. اگر شکستگی ها در حد ترک خوردگی باشد، تنها استراحت و گذاشتن یخ بر روی محل آسیب دیده و مصرف داروهای مسکن کفایت می کند.برای شکستگی های وخیم تر اما گاهی نیاز به جراحی وجود دارد. 

آرتروز شست پا یا شست پای سفت :همان گونه که از نامش پیداست انگشت بزرگ پا را درگیر می کند. علایم و شدت درد این عارضه به مرور زمان بدتر خواهد شد. برای درمان این مشکل باید داروهای مسکن و تمرین های کششی پا انجام شود.

میخچه و پینه :میخچه  ضخیم شدگی  یا برجستگی  لایه های  خارجی  پوست است ، كه  معمولاً روی  نواحی  استخوانی  مثل  مفاصل  انگشتان  پا به  وجود می آید. پینه   اما ضخیم شدگی  بدون  درد پوست  است كه  در اثر فشار یا تحریك  مداوم  به  وجود می آید.

بیشتر بخوانید: علت درد استخوان چیست؟

درد در حاشیه ی خارجی پا

 در حاشیه ی خارجی پنجمین استخوان متاتارسال یا کف پایی قرار دارد که معمول ترین استخوانی است که دچار شکستگی می شود. معمولاً بعد از اینکه ضربه ای به پا وارد شد، فرد احساس درد، تورم و کبود شدن در حاشیه ی خارجی پای خود خواهد داشت. اگر احساس می کنید استخوانی در این ناحیه شکسته است باید به پزشک مراجعه کرده و عکس رادیولوژی از پای خود تهیه کنید. 

برای درمان:

  • داروی مسکن مصرف کنید
  • به پا استراحت داده، بر روی آن یخ قرار داده و آن را بالا نگه دارید.
  • بر روی پای آسیب دیده قدم نزنید
  • امکان جراحی را با پزشک خود مطرح کنید
  • اتل یا گچ گرفتن پا توصیه می شود.

 

منبع:

webmd

 

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت دهی اینترنتی

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت دهی اینترنتی می توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص ارتوپد روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت نوبت اینترنتی از پزشک

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص ارتوپد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

تماس تلفنی با پزشک

پرسش و پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

ثبت سوال پزشکی محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست. دریافت نوبت دکتر


درد پاشنه پا به این دلیل که استخوان کالکانئوس ، بزرگترین استخوان پاشنه پا است از رایج ترین درد پا محسوب می شود. همچنین پاشنه پا، اولین قسمت پا است که در هنگام راه رفتن با زمین تماس دارد، به این معنی که بیشترین فشار را جذب می کند. در بیشتر موارد، درد پاشنه پا ناشی از آسیب دیدگی مانند افتادن روی زمین یا پیچ خوردگی نیست بلکه نتیجه کوبیدن مکرر یا زیاد پاشنه است. به محض احساس درد در ناحیه پاشنه باید سریعاً فعالیت های خود را به حداقل برسانید و از پزشک بخواهید علت و میزان آسیب دیدگی را تشخیص دهد. یک پزشک ارتوپدی قادر خواهد بود بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند و از آسیب دیدگی بعدی جلوگیری کند.

ممکن است یک سال طول بکشد تا فاشیای شما کاملا بهبود یابد و درد پا از بین برود. اما با یک برنامه روزمره از کشش های فاسییت کف پا، کفش های مناسب و سایر روش های درمانی، می توانید خیلی سریعتر بهبود پیدا کنید. برای یافتن روش های درمانی مناسب برای پاها از یک متخصص فیزیوتراپی کمک بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ی درمان درد پاشنه ی پا و یا رزرو نوبت در کلینیک دکتر کامران غفرانی می توانید با شماره تلفن های 02188866619 – 02188866639 تماس حاصل فرمایید.

علت درد پاشنهی پا چیست؟


چهار علت شایع درد پاشنه ی پا شامل موارد زیر می باشد:

فاسیای پلانتار 

فاسیای پلانتار از علت درد پاشنه ی پا

فاسیای پلانتار از علت درد پاشنه ی پا

آیا نسبت به انتهای پاشنه خود نزدیک پشت قوس پای خود حساس شده اید؟ شاید فقط هنگام بلندشدن از رختخواب در صبح، قبل از اینکه حتی وزنی روی پاهای خود بگذارید، درد داشته باشید.

فاسیای پلانتار شایع ترین شکل ناراحتی در پاشنه است که به طور معمول به صورت درد در اطراف پایین پا نزدیک پاشنه پا رخ می دهد. التهاب فاسیای پلانتار می تواند در اثر کشیدگی یا آسیب به یکی از مهمترین رباط های پا – فاشیای کف پا ایجاد شود. این وضعیت پا معمولاً به استفاده بیش از حد یا آسیب ناشی از ورزش مربوط می شود، اگرچه مانند بسیاری از بیماری های مربوط به پا، می تواند به چاقی، سن یا شرایط پزشکی مرتبط باشد که بر قدرت تاندون های شما تأثیر می گذارد. در بعضی موارد، صاف بودن کف پا، داشتن قوس زیاد یا حتی داشتن الگوی غیر عادی راه رفتن می تواند باعث بروز این درد شود.

التهاب پشت استخوان درشت نی 

آیا در امتداد پا در اطراف قوس و پاشنه خود درد یا احساس سوزش دارید که تا داخل مچ پا ادامه می یابد؟ التهاب پشت استخوان تیبیا به عنوان تاندینیت پا شناخته می شود. به زبان ساده، التهاب تاندون پشت استخوان درشت نی است که در امتداد داخل مچ پا قرار دارد. این التهاب می تواند به دلیل تحریک تاندون یا پارگی های ریز ناشی از فعالیت هایی که به حرکات مکرر نیاز دارند، یا در اثر چرخش مچ پا در ورزش ایجاد شود. کسانی که به دیابت مبتلا هستند، اضافه وزن و فشار خون بالا دارند و یا به دلیل کهولت سن تاندون های ضعیف دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به التهاب تاندون هستند.

تاندونیت آشیل 

تاندونیت آشیل از علت درد پاشنه ی پا

تاندونیت آشیل از علت درد پاشنه ی پا

آیا بعد از فعالیت، درد خفیفی در پشت پا یا درست بالای پاشنه خود احساس می کنید؟ شاید صبح روز بعد از فعالیت، تاندون پشت پای شما حساس یا سفت باشد. تاندونیت آشیل زمانی اتفاق می افتد که تاندون آشیل، نوار بافتی که عضلات ساق پا را به پاشنه شما متصل می کند، بیش از حد استفاده شود و آسیب ببیند. مردان به طور معمول بیشتر در معرض این آسیب هستند، اما زنان و مردانی که با کفش های فرسوده می دوند یا ناگهان شدت یا مدت دویدن خود را افزایش می دهند، ممکن است از این نوع درد پاشنه رنج ببرند. افرادی که از آنتی بیوتیک های خاصی استفاده می کنند، دارای شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا هستند یا سالخورده اند بیشتر در معرض تاندونیت آشیل هستند.

رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی مچ پا 

آیا اخیراً پای خود را پیچانده اید یا مچ پا را چرخانده اید و اکنون به یکباره پاشنه درد دارید؟ پیچ خوردگی زمانی اتفاق می افتد که مفصل پا، هنگام تحمل وزن پیچ خورده باشد، در حالی که کشش در صورت وارد آمدن نیروی زیاد به عضله خاص ایجاد می شود. شما ممکن است فکر کنید که یک زمین خوردن یا یک نیروی اعمال شده برای ایجاد یکی از این مشکلات پا ضروری است، اما حتی کسانی که قبل از فعالیت بدنی گرم نمی شوند می توانند قربانی این اشکال درد پاشنه ی پا شوند. بعد از یک بار اتفاق افتادن، هر دو می توانند در سطح حاد بروز کنند، اما اگر رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی مچ پا درمان نشود، می تواند مزمن شود و هیچ وقت برای کسانی که به فعالیت های تکراری خود ادامه می دهند، بهبود پیدا نکند. رگ به رگ شدن ممکن است از خفیف تا شدید باشد، اما در موارد شدید باعث آسیب بافتی از پارگی رباط می شود.

شکستگی

شکستگی از علت درد پاشنه ی پا

شکستگی می تواند از ترک نازک تا شکستگی کامل استخوان باشد و معمولاً بلافاصله پس از آسیب دیدگی با درد شدید همراه است. اگر ضربه مستقیمی به پاشنه پا یا ناحیه مچ پا وارد شده باشد – به خصوص اگر صدای ضربه محکم و ناگهانی را شنیده اید یا تورم فوری را تجربه کردید که ساعت ها یا روزها پس از وقوع ادامه داشت، به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

درد پاشنه پا چگونه درمان می شود؟ 


روش های درمانی مختلفی برای تسکین درد در پاشنه پا در دسترس است. بیشتر افراد برای کاهش التهاب با داروهای خانگی مانند یخ و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID ) شروع می کنند. اما وقتی درد پاشنه بیش از یک یا دو ماه ادامه داشت و درمان های خانگی دیگر موثر نبود، باید با پزشک متخصص خود تماس بگیرید. روش های درمانی برای تسکین درد عبارتند از:

استراحت 

گاهی اوقات، پاهای شما فقط به استراحت نیاز دارند. از هرگونه فعالیتی که احساس می کنید باعث التهاب می شود، بخصوص ورزشهای پرتحرک را کم کنید. درد پاشنه شما می تواند نشانه این باشد که پاهای شما به استراحت احتیاج دارند. چند روز استراحت می تواند به کاهش التهاب و به بهبودی آسیب کمک کند. اگر می خواهید فعال بمانید، فعالیت های کم ضربه مانند شنا را امتحان کنید.

کمپرس سرد 

استفاده از یخ، یک روش عالی برای کاهش سریع درد پاشنه پا ناشی از ورم کف پا است. کیسه های یخ، تکه های یخ و حتی کمپرس های یخی می توانند به کاهش التهاب کمک کنند. حتما یخ را با پارچه بپوشانید و آن را روی محل دردناک سه تا چهار بار در روز و هر بار 15 دقیقه نگه دارید. یک مکعب یخ نیز می تواند زیر پای شما غلتیده شود.

کفشهای مناسب 

کفش مناسب می تواند تفاوت زیادی در درد پا ایجاد کند. بهترین کفش برای پاشنه درد دارای پشتیبانی قوس، بالشتک، جذب ضربه و پاشنه ضخیم است. اگر یک دونده فعال هستید یا اغلب روی پاها می ایستید، کفش های خود را هر 500 کیلومتر یا وقتی بالشتک پشت کفش بیش از 2 چین خورد، تعویض کنید.

فیزیوتراپی 

فیزیوتراپی با بهبود نحوه بارگیری پا، بازیابی تحرک در بافت و رفع نقاط ضعف یا عدم تعادل در پا و پاشنه پا به شما کمک می کند تا به فعالیت های مورد نظر خود برگردید. چندین روش درمانی موثر برای درد پاشنه پا در فیزیوتراپی وجود دارد :

  • درمان دستی – درمانگران فیزیوتراپی از دستان خود و یا ابزارهای خاص در این روش استفاده می کنند تا بافت نرم پای شما را دستکاری کنند. مثل ماساژ برای ناحیه کف پا است. درمان دستی بافت سفت را شل کرده و التهاب را کاهش می دهد.
  • سوزن خشک – یک روش درمانی معمول برای انواع آسیب های بیش از حد است. سوزن خشک باعث تحریک نقاطی درد می شود. قرار دادن سوزن های ریز در داخل فاشیا باعث آزاد شدن و از بین رفتن درد می شود.
  • آتل یا اسپلینت پا – پوشیدن آتل در هنگام خواب، پاشنه را در وضعیت بهتر در طول شب نگه می دارد. بنابراین هنگامی که از خواب بیدار می شوید، در چند قدمی خارج شدن از رختخواب احساس درد شگفت انگیز را احساس نخواهید کرد.
  • چسب کینزیولوژی وسایر نوارهای درمانی ورزشی KT ، مشابه آتل است. فیزیوتراپیست از نوارهای درمانی برای قرار گرفتن قوس پای شما در حالت طبیعی و برداشتن فشار از فاشیای پا استفاده می کند.
  • یونتوفورزیس یا یونتوفور – فیزیوتراپیست ها همچنین می توانند از یونتوفرز استفاده کنند که با استفاده از تحریک الکتریکی مسکن های موضعی را به عمق بافت نرم می فرستد.

تمرینات و حرکات کششی برای درد پاشنهی پا 

می توانید صبر کنید تا درد پاشنه ی پا به خودی خود بهبود یابد یا می توانید برای تقویت آن و انعطاف پذیری بیشتر و بهبود سریعتر آن تلاش کنید. کشش فاسیای کف پا و ورزش به تسکین درد در پاشنه پا، بهبود قدرت عضلانی و افزایش انعطاف پذیری در تمام عضلات، بافت ها و رباط های پای شما کمک می کند.

این تمرینات و کشش ها را دو تا سه بار در روز انجام دهید تا باعث بهبودی شود:

کشش کف پا 

دست های خود را برای پشتیبانی به آرامی بر روی دیوار قرار دهید و با یک پا به جلو و یک پا به عقب بایستید. زانوی جلوی خود را خم کرده و از لگن به سمت جلو حرکت کنید و پشت خود را به حالت ایستاده نگه دارید. پای پشت خود را مستقیم به سمت جلو و زانوی خود را صاف نگه دارید و پاشنه خود را به سمت پایین روی زمین فشار دهید. این وضعیت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و سه بار در هر طرف تکرار کنید.

بالا آوردن پاشنه

برای محافظت از خود در کنار دیوار بایستید و روی انگشتان پا بلند شوید، سپس پاشنه های پا را به آرامی به زمین پایین بیاورید. بالا و پایین بروید تا پای شما خسته شود. دو یا سه ست اجرا کنید.

استفاده از بطری آب یخ زده یا وردنه 

روی صندلی یا زمین بنشینید و پاها را روی زمین قرار دهید. با غلت دادن کف پای خود در امتداد بطری آب یخ زده یا وردنه، ناحیه کف پا را شل کنید. این کار را به مدت دو تا سه دقیقه انجام دهید. می توانید آن را بدون صندلی انجام دهید.

جمع کردن حوله 

روی صندلی بنشینید و یک حوله را روی زمین زیر پای دردناک خود قرار دهید. انگشتان پا را به سمت بدن خود حلقه کنید و برای جمع کردن حوله تلاش کنید. 10 بار تکرار کنید.

کشش انگشت پا 

روی صندلی بنشینید و پای آسیب دیده ی خود را از روی زانوی مقابل عبور دهید. انگشتان خود را عقب بکشید تا پایین پا کشیده شود. در حالی که کف پای خود را ماساژ می دهید آن را به مدت 10 ثانیه نگه دارید. این کار را سه بار تکرار کنید.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا