علمی و پزشکی

درد کف پا راست نشانه چیست

خارش کف پا یک اختلال حاد است که امکان دارد به خارش مزمن تبدیل شود و مشکلات و سختی بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. اما خارش کف پا نشانه چیست و آیا درمانی دارد؟ حال از آنجایی که خارش.کف.پا بسیار آزاردهنده است، تصمیم داریم در این مقاله به آن بپردازیم تا با علل و درمان آن آشنا شویم.

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص پوست و مو مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره پوست و مو

خارش کف پا نشانه چیست؟

خارش شدید یا pruritus یک اصطلاح پزشکی است که برای نشان دادن احساس تحریک کننده روی پوست از آن استفاده می شود. این احساس می تواند در هر نقطه از بدن حس شود، اما از آنجایی که کف پا بیشتر زمان را در کفش است و عرق می کند، بیشتر در معرض این مشکل قرار می گیرد.

خارش/کف پا موضوع نگران‏کننده و خطرناکی نیست، اما ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه ای پوستی یا بیماری های داخلی باشد. از همین رو آشنایی با علل و علائم این بیماری کمک می کند که شما واکنش بهتری از خود در برابر آن نشان دهید.

علائم خارش کف پا

از بارزترین علائم این مشکل می توان به خارش پاشنه ی پا اشاره کرد. البته خارش زیاد کف پا تنها یکی از علامت های این مشکل به شمار می آید و ممکن است با موارد دیگری نیز روبرو شوید. این علائم عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن کف پا
  • ترک خوردن پوست
  • تاول زدن
  • قرمزی پوست
  • فلسی شدن پوست
  • تورم
  • ایجاد لکه های التهابی روی پوست
  • بثورات و جوش های چرکی

اگر شما با سوزش و خارش کف پا مواجه شدید و علائم نام برده شده را نیز مشاهده کردید، بهتر است با یک متخصص بیماری های پوستی مشورت کنید، زیرا امکان دارد مشکلی وجود داشته باشد که شما از آن بی اطلاع هستید.

علت خارش کف پا چیست؟

شاید این عارضه برای شما کمی عجیب باشد و برایتان سوال پیش آید که خارش کف پا دلیلش چیست و چرا برخی از افراد دچار این عارضه می شوند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که علل مختلفی برای این عارضه وجود دارد که در ادامه به هریک از آن ها اشاره خواهیم کرد.

خارش کف پا و خشکی پوست

اولین موردی که می توان به آن در پاسخ به سوال خارش کف پا از چیست اشاره کرد، خشکی پوست است. در خشکی پوست عوامل گوناگونی تاثیرگذار هستند که می توان به سن، آب وهوای محل سکونت، استفاده از محصولات بهداشتی خشن، قرار گرفتن مداوم در معرض آب، شنا کردن در آب کلردار و … اشاره کرد.

تمام مواردی که به آن ها اشاره کردیم، باعث خشکی پوست شما می شوند و خشک شدن پوست از دلایل خارش کف پا خواهد بود. شما می توانید این مشکل را با استفاده از کرم های مرطوب کننده، لوسیون و روغن به سادگی برطرف کنید.

نوشته های مشابه

  • تاول پا

    دلایل بروز تاول پا و روش های درمان آن چیست؟

    1401-04-13

  • خارش کف

    علت خارش کف پا چیست؟ درمان خانگی خارش کف پا

    1401-04-07

خارش کف پا و مشکل کبدی

خارش کف پا و کبد دو موضوع مرتبط بهم هستند و طبق بررسی ها باید گفت که پاها نشانه های خوبی برای آگاه شدن از سلامت کبد به شمار می آیند. پاشنه های ترک خورده و خارش کف پا از جمله نشانه هایی هستند که می گویند فرد به کبد چرب مبتلا شده و باید تحت درمان قرار گیرد.

البته گاهی اوقات خارش کف پا در شب می تواند علامتی از تجمع هیستامین و مشکلات کبدی ناشی از آن نیز باشد. بنابراین توصیه می شود زمانی که با علائمی چون خارش کف پا، خارش پاشنه پا، ترک خوردگی پاشنه و … مواجه شدید به متخصص بیماری های پوستی مراجعه کنید تا معاینات لازم انجام شود.

خارش کف پا به علت اختلال در روده و معده

علت خارش کف پا در طب سنتی، مشکلات روده و معده اعلام می شود و برخی از افراد فعال در این زمینه معتقد هستند که غلظت خون بالا نیز می تواند منجر به خارش کف پا شود. اگر این خون که غلظت بالایی دارد، آلوده و کثیف نیز باشد می تواند به مشکلات بیشتری منجر شود. بنابراین لازم است که سریعا درمان شود.

خارش کف پا به علت دیابت

خارش کف پا در افراد دیابتی از مشکلات شایعی است که این افراد با آن مواجه می شوند. دلیل این موضوع نیز گردش خون ضعیف یا نوروپاتی محیطی خواهد بود. البته فراموش نکنید که قند خون بالا نیز خود دلیلی برای خارش کف پا محسوب می شود.

علاوه بر مواردی که در قسمت فوق به آن ها اشاره کردیم، موارد دیگری چون اگزما، سندروم پای ورزشکار، گال، عفونت کرم قلاب دار و سوختگی پوست نیز می توانند دلیلی برای خارش کف پا باشند. بنابراین برای مطلع شدن از دلیل اصلی این موضوع باید به یک دکتر پوست مراجعه کنید. البته امروزه امکان استفاده از خدمات دکتر پوست آنلاین نیز فراهم شده که می توانید سریعا از مشکل پیش آمده مطلع شوید.

همچنین باید گفت که علت های ذکر شده می توانند علت خارش کف پا در کودکان نیز باشند و از آنجایی که خارش کف پا کودک می تواند باعث کلافگی و اذیت او شود، باید هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود. در ادامه درمان فوری خارش کف پا را معرفی می کنیم تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید. البته مشورت با متخصص بیماری های پوستی را فراموش نکنید.

انواع خارش کف پا

در پاسخ به سوال سوزش و خارش کف پا نشانه چیست باید گفت که علت بروز این مشکل  به طورکلی به 4 دسته تقسیم می شود که این چهار دسته عبارتند از:

  • خارش کف پای ناشی از مشکلات پوستی
  • خارش کف پای ناشی از یک مشکل عمومی در بدن
  • خارش کف پای ناشی از مشکلات سیستم عصبی
  • خارش کف پای ناشی از مشکلات روحی و روانی

راه های پیشگیری از خارش کف پا

  • از جوراب های نخی و پشمی استفاده کنید.
  • کفش های باکیفیت و مناسبی که قابلیت تنفسی بالایی دارند بپوشید.
  • از صابون های ملایم برای شستشو پاهای خود استفاده کنید.
  • به طور مرتب از مرطوب کننده های مخصوص پا استفاده کنید.

انواع راه های درمان خارش کف پا

برای درمان این مشکل نیازی نیست حتما از داروهای شیمیایی استفاده کنید. در ادامه چند مورد درمان خانگی خارش کف پا را معرفی می کنیم تا با انجام آن ها این مشکل را برطرف سازید.

درمان خارش کف پا با استفاده از محلول آب نمک: دو قاشق چای خوری نمک را به مقداری آب اضافه کنید و پاهای خود را به مدت 5 الی 10 دقیقه در آن قرار دهید. دقت داشته باشید که پس از هربار انجام این کار، کف پاهای خود را مرطوب کنید، زیرا نمک می تواند باعث خشکی پوست شما شود.

درمان خارش کف پا با جو دو سر و جوش شیرین: دو فنجان جو دو سر را با یک فنجان جوش شیرین و آب قاطی کنید و سپس پاهای خود را در ظرف قرار دهید. این درمان گیاهی خارش کف پا را تا مدتی روزانه انجام دهید تا متوجه تاثیرات آن شوید.

علاوه بر درمان های خانگی و سنتی، استفاده از برخی قرص ها و کرم ها نیز می تواند تاثیرگذار باشد. برای مثال قرص آنتی هیستامین به رفع خارش کمک می کند یا کرم های ضدقارچ نیز انتخاب مناسبی خواهند بود. البته توصیه می شود داروهای شیمیایی را تحت نظر دکتر بیماری های پوست مصرف کنید تا مشکلی پیش نیاید.

جمع بندی

همان طور که مطالعه کردید، در این مقاله به موضوعاتی چون خارش کف پا چپ نشانه چیست و علل خارش کف پای راست پرداختیم. همچنین بررسی کردیم که برای خارش کف پا چی خوبه. البته درصورت مواجه با چنین مشکلی، بهتر است که به یک دکتر خارش پوست مراجعه کنید تا مطمئن شوید همه چیز در بدن شما خوب است.






3.4/5


(11 نظر)

نوبت حضوری پزشک

متخصص پوست و مو را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر پوست و مو


درد پاشنه پا نشانه چیست؟

بزرگ ترین استخوان مچ پا استخوان پاشنه است و بیشترین وزن بدن را تحمل می کند. عوامل بیرونی می توانند بر یک پارچگی پا اثر بگذارند و باعث ایجاد درد و ناراحتی در فرد شوند.

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص استخوان و مفاصل مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره استخوان و مفاصل

علل مختلفی را می توان برای ایجاد این درد نام برد اما گاهی علت درد پاشنه پا دیسک کمر و مشکل های مربوط به آن است و اختلالی در خود پا وجود ندارد.

شناسایی زودهنگام دلایل درد پاشنه پا و درمان آن با راهکارهای ساده مثل بانداژ، داروهای ضد التهاب خوراکی و استفاده از کفش طبی از پیشرفت درد جلوگیری کرد. این مطلب را به بررسی این درد و راهکارهای درمانی آن اختصاص دادیم. پس تا انتها با ما همراه باشید تا ببینیم درد کف پا از چیست.

علت درد کف پا چیست؟

به طور کلی علت درد کف پا ضربه، بد راه رفتن، اضافه وزن و استفاده از کفش نامناسب است ولی بعضی از دلایل شایع تری نیز وجود دارند که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد.

خار پاشنه

خارپاشنه در صورتی ایجاد می شود که یک زائده استخوانی در زیر استخوان پاشنه پا به وجود آید. این عارضه به وسیله تصویربرداری با اشعه ایکس از ناحیه کف پا مشاهده می شود.

وجود خار پاشنه به تنهایی باعث بروز درد در فرد نمی شود ولی اگر این خار بزرگ و ملتهب شود، فرد ممکن است درد را حس کند. در افراد فربه و چاق ملتهب شدن خار پاشنه بیشتر به چشم می خورد. خار پاشنه از عارضه های شایع است و از هر ده نفر یک نفر به آن مبتلا خواهد شد.

علل درد پاشنه پا

خمیدگی بیش از حد پا به داخل

خمیدگی بیش از حد پا به داخل می تواند باعث ایجاد کشش بر تاندون ها و رباط های متصل به پایین و پشت استخوان پاشنه پا شود. این اختلال در لگن، زانو و کمر فرد ممکن است آسیب هایی را به وجود آورد.

نوشته های مشابه

  • پا درد در بارداری

    پا درد در بارداری نشانه چیست؟ + معرفی بهترین راه های درمان و کاهش درد

    1401-04-13

  • اب اوردن زانو

    مشکل رایج آب آوردن زانو چگونه درمان کنیم

    1401-03-05

پیچ خوردگی مچ پا

اگر شدت پیچ خوردگی زیاد باشد درد در پا شکل می گیرد.

شکستگی پا

گاهی بر اثر وارد شدن نیرو و ضربه بر کف پا ممکن است استخوان پاشنه بشکند. همین شکستگی ایجاد درد می کند.

تاندونیت آشیل یا التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل ساق پا را به پاشنه متصل می کند. ویژگی درد التهاب تاندون آشیل سوزاننده و سفت بودن است. این اختلال زمانی ایجاد می شود که فرد از تاندون خود زیاد استفاده کند، مثلا فردی که زیاد می دود یا ورزشکاری که بدون گرم کردن ورزش می کند.

همچنین آرتروز و کفش نامناسب نیز می تواند از دلایل ایجادکننده این عارضه باشد. در اکثر موارد فقط تاندون آشیل ملتهب می شود اما گاهی این تاندون بر اثر فعالیت شدید ناگهان پاره می شود که علاوه بر درد شدید، صدایی مثل صدای پاپ در آن موقع به گوش می رسد.

بورسیت یا التهاب بورس ها

بورس ها کیسه هایی پر شده از مایع هستند که در صورت التهاب در فرد درد ایجاد می کنند.

گیر افتادن عصب پا

گاهی بر اثر شکستگی، تورم سیاهرگ یا پیچ خوردگی عصب گیر می افتد که علائم آن درد، بی حسی و سوزش در کف پا است.

علاوه بر دلایل گفته شده علت های دیگری نیز وجود دارند که باعث بروز درد پاشنه پا سمت چپ می شوند اما در میان افراد، رواج کمتری دارند. این علت ها شامل موارد زیر است:

  • سندروم تارسال تونل
  • کبودی پاشنه
  • سندروم هاگلوند
  • آتروفی پد پا
  • سندروم سینوس تارسی
  • عفونت استخوان پاشنه
  • تومور استخوان پاشنه

درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

ممکن است شما از افرادی باشید که از درد استخوان در نواحی مختلف بدن به ویژه پاشنه پا شکایت کنید و بعد از مراجعه به دکتر مچ پا و انجام آزمایش های مربوطه متوجه شوید که مشکل، کمبود ویتامین D در بدنتان است.

ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفر در بدن ضروری است و این مواد معدنی در استحکام استخوان ها نقش اصلی را دارند. به همین دلیل وجود ویتامین D کافی در بدن از بروز دردهای استخوانی و عضلانی جلوگیری می کند.

منبع تولیدکننده ویتامین D خود بدن است و این ویتامین با مصرف مواد غذایی خیلی کم جذب بدن می شود، زیرا بدن ویتامین مورد نیاز خود را به دنبال تابش نور خورشید بر پوست، تامین می کند.

پس یکی از دلایل درد استخوان پاشنه پا کمبود ویتامین D و کلسیم است که در صورت درمان نشدن فرد را در معرض پوکی استخوان قرار می دهد همچنین فرد در برابر نیروهای وارده بر کف  پا مستعد آسیب بیشتری است.

علت درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب

علت های مختلفی برای ایجاد درد کف پا هنگام صبح وجود دارد که با بررسی کیفیت و نوع درد می توان علت آن را دریافت. مثلا اگر درد ناحیه پاشنه پا دردناک و تیز باشد نشان دهنده التهاب است. بعضی از این دلایل را در زیر نام می بریم:

  • فاشئیت کف پا (التهاب فاشیای کف پا): فاشیا یک نوار بافتی ضخیم در کف پا است که اگر بیش از حد از آن استفاده شود یا تحت کشش مداوم قرار گیرد، درد در این ناحیه را تجربه خواهید کرد.
  • التهاب تاندون آشیل
  • شکستگی

درمان درد پاشنه پا هنگام صبح معمولا در چند قدم اول بعد از بیدار شدن از خواب شروع می شود و ممکن است در طول روز با شروع فعالیت ها این درد کم شود.

اما برای بسیاری از افراد درد صبحگاهی آزاردهنده است، زیرا باید چند دقیقه ثابت بایستند تا این درد کمتر شود و گاهی روند انجام کارهای روزانه را کاهش می دهد.

تشخیص علت درد پاشنه پا

علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن چیست؟

درد کف پا هنگام راه رفتن دلایل زیادی می تواند داشته باشد که از دلایل ساده تا پیچیده را در بر می گیرد. بهتر است در هنگام شروع درد با مراجعه به پزشک ارتوپدی و تشخیص دلیل درد از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

اگر برای سوال درد پشت پاشنه پا نشانه چیست؟ دنبال پاسخ می گردید، متخصص آنلاین استخوان و ارتوپدی پذیرش 24 در هر ساعت از شبانه روز می تواند به صورت آنلاین در خدمت شما باشند.

بعضی از دلایل درد پاشنه پا هنگام راه رفتن شامل موارد زیر می شود:

ورم کف پا

این عارضه زمانی اتفاق می افتد که فاشیای پا بیش از حد طبیعی کشیده شدهو باعث پارگی جزئی فاشیا شود. افراد دیابتی، افراد چاق، بازیکنان والیبال، افرادی که کف پا صاف دارند، زنان باردار، تنیس بازان، دونده ها و پله نوردان بیشتر مستعد ورم کف پا هستند.

پوشیدن کفش نامناسب و فشار دادن یک وسیله سنگین احتمال بروز این اختلال را افزایش می دهد.

خار پاشنه

استفاده از کفش مناسب ممکن است درد خار پاشنه را در هنگام راه رفتن کاهش دهد.

آپوفیزیت پوستی

عارضه آپوفیزیت پوستی در کودکان سن 8 تا 14 سال و کودکانی که فعالیت زیادی دارند مثل افرادی که ورزش های پرشی انجام می دهند شیوع بیشتری دارد. درد این اختلال در پشت پاشنه پا به وجود می آید و پوشیدن کفش نامناسب ابتلا به آپوفیزیت پوستی را افزایش می دهد.

بورسیت

همان طور که در مطالب فوق گفتیم بورس ها کیسه هایی پر شده از مایع هستند که حرکت تاندون ها و عضلات را هنگام حرکت مفصل آسان می کنند.

بورسیت علت درد پاشنه پا در طب سنتی است و به دو دلیل ممکن است ایجاد شود. اول به دلیل پوشیدن کفش نامناسب و دوم به دلیل مشکلات ساختاری پا به وجود می آید. بورسیت یا التهاب بورس ها باعث ایجاد درد در پشت پاشنه می شوند.

کبودی موضعی

ممکن است در هنگام راه رفتن با وارد شدن ضربه ای به پا، کف پا کبود شود که همین کبودی دردآور است. اگر با استراحت این درد از بین نرود و شدت پیدا کند باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

التهاب آشیل

این مشکل می تواند به دلیل پوشیدن کفش نامناسب، آرتریت واکنشی، نقرس، اسپوندیلیت آنکیلوزان و آرتریت روماتوئید ایجاد شود.

فشرده شدن عصب

علائم آن بی حسی، گزگز و درد پاشنه پا است.

پوشیدن کفش نامناسب

یکی از شایع‎ ترین علل درد پاشنه پا در هنگام راه رفتن پوشیدن کفش نامناسب است که خود این موضوع می تواند علت شروع عارضه های مختلف باشد. پوشیدن کفش طبی مناسب از ایجاد عوارض مربوطه جلوگیری می کند.

علت درد پاشنه پا و کمر

برخی افراد که درد در پاشنه پا را احساس می کنند، بعد از مراجعه به دکتر اسکن پا و انجام آزمایش ها متوجه می شوند که ساختار پا سالم است و اختلالی در آن وجود ندارد. پس به نظر شما این درد به چه علت است؟

بعضی از دردهای پا دلایلی غیر از اختلال های ساختاری پا دارند. مثلا ممکن است فردی که دیسک کمر یا اختلال در سیاتیک دارد، احساس درد در ناحیه پاشنه پا را تجربه کند.

بسیاری از اختلال های کمر بر عملکرد فرد اثر می گذارند و باعث کاهش سرعت در انجام فعالیت های او می شوند. این اختلال ها علائم و نشانه های مختلفی دارند که درد پاشنه پا یکی از این علائم است. این دردها کیفیت زندگی فرد را می توانند کاهش دهند.

تشخیص درد پا به چه صورت است؟

دکتر ارتوپد مچ دست و پا شما با بررسی نوع کفشی که می پوشید، طرز راه رفتن، میزان راه رفتن و ایستادن در روز و سابقه بیماری های شما علت درد را تشخیص می دهد و درمان مربوطه را شروع می کند. گاهی برای تشخیص بهتر انجام آزمایش هایی مثل تصویربرداری درخواست می شود.

درمان درد پاشنه پا به روش سنتی

اگر شدت درد پا کم باشد می توان با استفاده از روش های خانگی و ساده درد را کاهش داد یا متوقف کرد. اجازه دهید تعدادی از آن ها را نام ببریم.

  • از انجام فعالیت هایی که فشار زیاد بر پاشنه پا وارد می کند دوری کنید.
  • کفش مناسب پای خود تهیه کنید. زیرا همان طور که در متن بالا گفتیم کفش نامناسب علت بسیاری از اختلال ها می تواند باشد.
  • برای کاهش فشار وارده بر کف پا سعی کنید پا برهنه راه نروید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • اگر ورزش می کنید حتما قبل از شروع ورزش بدنتان را گرم کنید.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین B مثل آووکادو، تخمه آفتاب گردان، ماهی سالمون و تخم مرغ را در وعده های خود بگنجانید.
  • برای کاهش درد از کیسه های یخ در محل استفاده کنید.

درمان درد پاشنه پا با داروهای گیاهی

برای درمان درد پاشنه با استفاده از داروهای گیاهی یا روش های خانگی راهکارهای زیر را امتحان کنید.

سرکه

سرکه برای کاهش التهاب استفاده می شود. وان حمام را با آب داغ پر کنید و سپس سرکه و نمک را در آن بریزید. پاهای خود را به مدت 20 دقیقه در وان قرار دهید.

روش دیگر استفاده از سرکه برای کاهش درد به این صورت است که دو وان را با آب و سرکه پر کنید. در یکی آب سرد و در دیگری آب گرم بریزید.

روزانه 3 تا 4 بار یک حوله را در وان گرم خیس کنید و دور پای خودت به مدت 5 دقیقه بگذارید و همین عمل را با وان آب سرد هم انجام دهید.

سولفات منیزیوم

2 تا 3 قاشق غذاخوری نمک سولفات منیزیوم را در وان آب گرم بریزید و به مدت 10 تا 15 دقیقه پاهای خود را در آن خیس کنید. نمک باعث کاهش درد فوری می شود اما پوست شما را خشک می کند که باید بعد از استفاده از آن مرطوب کننده بزنید.

روغن میخک

روغن را به پاشنه پای خود بزنید و به آرامی ماساژ دهید. انجام این کار جریان خون ناحیه را افزایش می دهد و باعث کاهش درد می شود.

فلفل قرمز

اگر زمانی که کف پا شما سرد می شود درد به سراغ شما می آید مقداری فلفل قرمز در جوراب خود بریزید و بعد آن را بپوشید.

این کار باعث می شود پای شما گرم بماند. همچنین می توانید برای کاهش درد نصف قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز در نصف سطل آب گرم بریزید و بعد پاهای خود را در آن خیس کنید.

علاوه بر روش های گفته شده، برای درمان درد پاشنه پا از جراحی، انجام تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی نیز می توان کمک گرفت که برای استفاده از این  روش ها باید به دکتر فیزیوتراپ مچ دست و پا مراجعه کنید. اگر دسترسی به پزشک ندارید حتما با متخصصان مشاوره استخوان و ارتوپدی پذیرش 24 صحبت کنید.

پیشگیری از درد پاشنه پا

راه هایی برای پیشگیری از درد پاشنه پا وجود دارد که متناسب با شرایط خود می توانید آن ها را رعایت کنید:

  • زمانی که احساس خستگی و درد در پاهای خود حس می کنید استراحت کنید.
  • وزن خود را متعادل نگه دارید.
  • رژیم غذایی مناسب و غنی از ویتامین B داشته باشید.
  • از مکمل های D استفاده کنید.
  • قبل از ورزش حرکات کششی انجام دهید و کفش مناسب بپوشید.
  • تمرینات کششی را که باعث کشش تاندون آشیل و فاشیا پا می شوند انجام دهید.
  • اگر ورزشکار هستید پس از انجام حرکات سنگین کف پاهای خود را با کیسه یخ ماساژ دهید.
  • تشخیص زودهنگام دردها و ناراحتی ها که نشان دهنده هشدار برای توقف یا کاهش فعالیت های سنگین است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شدت درد کم باشد با روش های خانگی ممکن است درد متوقف شود اما گاهی نیاز است حتما به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. با توجه به موارد زیر این درد را جدی بگیرید.

  • اگر درد پاشنه پا بیشتر از یک هفته طول بکشد و در صورت ثابت و بی حرکت بودن پا درد تداوم داشته باشد.
  • در راه رفتن طبیعی فرد مشکل ایجاد شده باشد.
  • تب نیز همراه درد پاشنه پا در فرد ایجاد شود.
  • اگر درمان های خانگی موثر نباشد.
  • درد ناگهانی شروع شود.
  • در پاشنه پا التهاب دیده شود.
  • اگر شدت درد به حدی زیاد باشد که فرد نتواند راه برود.

برای جلوگیری از وخیم تر شدن شدت درد خود و همچنین تشخیص زمان مراجعه حضوری به پزشک می توانید با متخصص آنلاین ارتوپدبه صورت آنلاین در هر ساعت از شبانه روز در ارتباط باشید. پا ستون بدن است و با جدی گرفتن درد پاشنه پا می توانید زندگی را بهتر و سالم تر پیش ببرید.






3.4/5


(8 نظر)

نوبت حضوری پزشک

متخصص استخوان و مفاصل را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر استخوان و مفاصل


درد کف پا می تواند در نتیجه عوامل مختلف ایجاد شود. انحنای کف پا کنترل نحوه توزیع فشار در ناحیه پا را در هنگام انجام فعالیت هایی مثل راه رفتن بر عهده دارد. در صورتی که انحنای کف پا یا بافت های نرم اطراف آن دچار مشکل شوند، امکان احساس درد در همه نقاط پا، زانو، یا پایین کمر وجود دارد. درد کف پا همچنین هنگام ایستادن یا راه رفتن برای دوره های طولانی ایجاد می گردد. این شرایط اغلب به خاطر ضعف و سفتی عضلات و تاندون هایی که انحنای کف پا را حفظ می کنند، ایجاد می شوند.در این مقاله ما به بحث علل درد کف پا و درمان آن می پردازیم.

انحنای کف پا

انحنای کف پا

در ناحیه پای انسان 26 استخوان وجود دارد. استخوان های قوزک و کف پا در ناحیه میان پا به یکدیگر متصل شده و با رباط ها، مفاصل و تاندون ها برای ایجاد انحنا در کف پا، حمایت می شوند. دو انحنای اصلی در ناحیه پا وجود دارد که عبارت از انحنای طولی کف پا که در طول پا امتداد پیدا کرده و انحنای عرضی کف پا که در عرض پا کشیده شده، می باشد.

انحنای طولی را می توان به دو بخش تفکیک کرده که عبارت از انحنای طولی میانی که در ناحیه داخلی پا وجود دارد و انحنای طولی طرفی است که در سمت خارجی پا قرار گرفته است. توجه داشته باشید همه شرایطی که بر وضعیت انحنای کف پا تاثیر می گذارند، می توانند باعث درد کف پا شوند.

علت ها و دلایل معمول

در این مقاله، 10 دلیل رایج و متداول برای درد کف پا و علت های ایجاد آن مورد بررسی قرار گرفته اند که عبارتند از:

1. مشکلات فاسیای کف پا

فاسیای کف پا یک نوار فیبری ضخیم است که در امتداد کف پا امتداد دارد. فاسیا به حفظ انحنای کف پا و انتقال نیرو در هنگام حرکت کردن در ناحیه پا کمک موثر می نماید.

مشکلات فاسیای کف پا

رایج ترین مشکل ایجاد شده در این رابطه فاسئیت کف پا است. در صورتی که کشیدگی بیش از حد برای فاسیای کف پا ایجاد شود (برای مثال به دلیل ایستادن طولانی مدت بر روی پاها، افزایش یکباره سطح فعالیت یا تغییر در وضعیت قرار گرفتن پا بر روی زمین)، فاسیای کف پا ملتهب شده و متورم می شود. این شرایط اغلب با ایجاد خار پاشنه پا همراه است. در واقع، خار پاشنه به معنی رشد بیش از حد استخوان به خاطر کشیدگی مکرر در ناحیه اتصال فاشیای کف پا به استخوان می باشد. اگر با گذشت زمان، نوار فاسیت پلانتار در کف پا به طور مداوم به استخوان پاشنه فشار بیاورد، نهایتا یک زائده ی استخوانی در محل اتصال این دو به  یکدیگر تشکیل می شود. وارد شدن فشار به استخوان پاشنه توسط نوار فاسیت پلانتار عمدتا به خاطر عملکرد غیرطبیعی پا و یا به خاطر وضعیت بد قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن و ..) است. در واقع همان دلایلی که موجب التهاب فاسیت پلانتار (و درد خار پاشنه ) می شوند، نهایتا به شکل گیری خار پاشنه و پاشنه درد نیز منجر می شوند.

فاسئیت کف پا یکی از رایج ترین علت های درد کف پا است. این شرایط معمولاً پس از انجام فعالیت یا استراحت طولانی همچون هنگام بیدار شدن از خواب مشاهده شده و باعث ایجاد درد کف پا می شود. برای اطلاع از نحوه درمان و پیش گیری از این شرایط، مطالب ارائه شده در بخش فاسئیت کف پا را مطالعه نمایید.

یک مشکل کمتر معمول در ارتباط با فاسیای کف پا که باعث درد می شود، فیبروماتوز کف پا است. این شرایط زمانی ایجاد می شود که یک برآمدگی در ناحیه فاسیای کف پا ایجاد شود. این برآمدگی معمولاً در قسمت میانی انحنای کف پا ایجاد می شود. این شرایط اغلب باعث ایجاد درد در هنگام راه رفتن می شود که علت آن وارد شدن فشار به کف پا به خاطر برآمدگی می باشد. برای اطلاع بیشتر از دلایل، علائم و روش های درمان، بخش فیبروماتوز کف پا را مطالعه نمایید.

2.شکستگی ناشی از فشار

شکستگی ناشی از فشار

یکی از علت های معمول دیگر برای درد انگشتان پا وکف پا، ایجاد شکستگی ناشی از فشار است. این شکستگی ها معمولاً به خاطر وارد کردن فشار بیش از حد به یکی از استخوان های پا در نتیجه فعالیت هایی همچون پریدن و دویدن ایجاد شده و بطور خاص در فعالیت های تکراری و نیز زمانی مشاهده می شود که فرد به صورت یکباره سطح فعالیت خود را افزایش می دهد. با وجودی که در این حالت شکستگی استخوان ممکن است بسیار کوچک باشد، اما درد ناشی از آن بسیار زیاد است.

شکستگی ناشی از فشار استخوان های کف پا یا استخوان ناوی می تواند باعث ایجاد درد خفیف تا شدید در ناحیه کف پا شود. برای اطلاعات بیشتر درباره دلایل، علائم و روش های درمان، مطالب ارائه شده در بخش شکستگی ناشی از فشار را مطالعه نمایید.

3.تاندونیت تیبیال خلفی

عضله ساقی خلفی نقش بسیار مهم در حمایت از انحنای میانی کف پا دارد. مشکل تاندونیت تیبیال خلفی معمولاً به خاطر استفاده زیاد از این عضله در هنگام انجام فعالیت هایی مثل ورزش های دارای سطح تماس بالا همچون فوتبال یا تنیس یا در نتیجه آسیب دیدگی هایی مثل زمین خوردن ایجاد می شود. این شرایط باعث التهاب تاندون یا حتی پارگی آن می شود و می تواند باعث درد در ناحیه کف پا شود. این درد معمولاً با انجام فعالیت یا در هنگام ایستادن به مدت طولانی تشدید می شود. در صورتی که این مشکل ادامه داشته باشد، بخش داخلی پا ( انحنا یا قوس میانی کف پا ) به تدریج انحنای خود را از دست می دهد و این شرایط در نهایت باعث صاف شدن کف پا خواهد شد.

تاندونیت تیبیال خلفی

یک آزمایش ساده برای تشخیص این شرایط ایستادن بر روی یک پا و بلند کردن بدن بر روی سر انگشتان است. در صورتی که فرد نتواند این کار را انجام دهد، احتمالاً به مشکل تاندونیت تیبیال خلفی دچار شده است. روش های درمان قابل استفاده در این حالت معمولاً شامل استراحت، یخ درمانی، تمرین های حرکتی، استفاده از کفش و کفی طبی  و فیزیوتراپی است.

4.سندروم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال زمانی ایجاد می شود که به عصب تیبیال در هنگام عبور از تونل تارسال در بخش میانی استخوان قوزک فشار وارد شود. این شرایط می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا و نیز ایجاد احساس گز گز شود. در این حالت بی حسی ایجاد شده در پاشنه پا اغلب به سمت انگشت شست و سه انگشت مجاور آن کشیده می شود. علاوه بر این، ممکن است این شرایط باعث ایجاد احساس گرما و سرما در امتداد ناحیه کف پا شود.

سندرم تونل تارسال در نتیجه همه مسائلی ایجاد می شود که باعث محدود شدن فضا در ناحیه تونل تارسال می شود. برای مثال در این رابطه می توان از تشکیل کیست، برآمدگی، زائده های استخوانی، و ورم در ناحیه قوزک به خاطر آسیب دیدگی یا تومور نام برد.

هدف اصلی روش های درمان مورد استفاده برای درد کف پا، کاهش درد در ناحیه کف پا است. برای مثال به منظور درمان درد کف پا می توان از تمرین های تقویتی و کششی، بانداژ محکم و تزریق استروئید در این رابطه استفاده کرد. در صورتی که درد در ناحیه کف پا با وجود استفاده از این روش های درمانی ادامه داشته باشد، ممکن است انجام عمل جراحی بر روی بیمار الزامی گردد.

سندروم تونل تارسال-

6.گرفتگی پا

گرفتگی پا در نتیجه اسپاسم غیر قابل کنترل و یکباره عضلات پا ایجاد می شود. این شرایط معمول ترین علت های درد کف پا است، اما می تواند در هر نقطه از کف پا یا پایین زانو احساس شود. معمولاً، این درد فقط برای چند ثانیه ادامه دارد، اما در مواردی که مشکل جدی تر باشد، درد ممکن است به مدت طولانی ادامه داشته باشد.

گاهی اوقات، هیچ دلیل مشخصی برای گرفتگی پا وجود ندارد، اما دلایل احتمالی می تواند شامل رژیم غذایی، سفت و ضعیف شدن عضلات، از دست دادن آب، کاهش چرخش خون و خستگی باشد. گاهی اوقات، این شرایط می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری های جدی تر باشد. به همین خاطر در صورتی که بطور مکرر با این مشکل مواجه شدید، با پزشک درباره آن ملاقات نمایید.

بعضی از بهترین روش ها برای کاهش دفعات وقوع درد کف پای ناشی از گرفتگی انجام تمرین های ورزشی، گرما درمانی، نوشیدن مقدار زیاد آب، استفاده از استرچر انگشتان پا و اطمینان از پوشیدن کفش های مناسب است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره دلایل، علائم و روش های درمان ، بخش گرفتگی پا را مطالعه نمایید.

7.پای ورزشکار

مشکل پای ورزشکار در نتیجه یک عفونت قارچی ایجاد می شود که در اکثر مواقع علت آن عدم رعایت بهداشت مناسب پا یا قرار دادن طولانی مدت آن در شرایط مرطوب می باشد. این شرایط می تواند در بخش های مختلف پا باعث ایجاد خشکی، پوسته شدن و خارش شده و درد  کف پا را به همراه داشته باشد. مشکل پای ورزشکار را معمولاً می توان با راه رفتن با پای برهنه برای چند روز و نیز رعایت مناسب بهداشت پا درمان کرد. گاهی اوقات، پزشک ممکن است برای بیمار داروهای ضد قارچ نیز تجویز نماید.

8. کف پای صاف

کف پای صاف که به آن صافی کف پا نیز گرفته می شود، زمانی مشاهده می گردد که انحنای کف پا بطور کامل از بین رفته و کل ناحیه کف پا بر روی زمین قرار گیرد. کودکان با کف پای صاف متولد می شوند، اما با رشد کردن آنها، انحنای کف پا به تدریج شکل می گیرد. به هر حال، انحنا یا قوس کف پا در حدود 30 درصد افراد هیچگاه ایجاد نمی شود. این مشکل همچنین می تواند در سنین بالاتر به خاطر بیماری، بارداری، آسیب دیدگی، وارد شدن فشار بیش از حد به پا یا به عنوان بخشی از فرآیند افزایش سن نیز ایجاد گردد.

بسیاری از افرادی که کف پای صاف دارند، علائم و ناراحتی خاص در این رابطه احساس نمی کنند، اما بعضی افراد به خاطر این مشکل با درد کف پا و مشکلاتی همچون درد زانو یا درد کمر مواجه می شوند. این افراد ممکن است با خستگی سریع پای خود در هنگام ایستادن یا راه رفتن مواجه شوند و بلند شدن بر روی سر انگشتان برای آنها دشوار است. افرادی که به خاطر کف پای صاف با مشکل درد کف پا مواجه می شوند، معمولاً می توانند با انجام تمرین های حرکتی یا استفاده از کفش های طبی (که دارای کفی های مخصوص برای اصلاح وضعیت پا است) و نیز راه رفتن با پای برهنه به جای پوشیدن کفش، مشکل خود را بر طرف نمایند.

یک آزمایش سریع برای تشخیص صافی کف پا، قرار دادن پا در یک سینه آب و سپس قرار دادن آن بر روی یک سطح هموار همچون کاغذ ضخیم است. به این ترتیب فرد می تواند یک تصویر از جای پای خود داشته باشد. در این حالت هر چه بخش بزرگتری از کف پا در تصویر قابل مشاهده باشد، صافی کف پای فرد نیز بیشتر است.

9.بیماری های خاص

تعدادی از بیماری ها می توانند باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا شوند. برای مثال در این زمینه می توان از دیابت، آرتروز و چاقی نام برد. این شرایط می تواند بر وضعیت و قدرت استخوان ها، عضلات، رباط ها و تاندون ها تاثیر گذاشته و باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا شوند.

10.پوشیدن کفش های نامناسب

مشخص است که کفش نقش مهمی در احساس ایجاد شده در پاها دارد. معمولاً  علت درد کف پا می تواند به خاطر پوشیدن کفش های نامناسب و به خصوص کفش هایی که سطح حمایت کمتر از انحنای کف پا دارند یا پوشیدن کفش هایی که بسیار تنگ هستند، باشد.

کفش زمانی اهمیت پیدا می کند که فرد مدت زمان طولانی بر روی پاهای خود ایستاده یا فعالیت های ورزشی مثل پریدن انجام دهد. کفش هایی که استفاده می کنیم، باید از پا حفاظت کرده، راحت و نرم باشند. همچنین کفش می بایست دارای سطح مناسب قوس به منظور حمایت از انحنای کف پا بوده و عرض مناسب داشته باشد.

درمان

نحوه درمان درد کف پا بستگی به علت ایجاد درد دارد. در این حالت تشخیص علت درد در مراحل اولیه آن نقش تعیین کننده در انتخاب بهترین روش درمانی برای آن دارد. در صورتی که درد خفیف تا متوسط باشد، بهبود شرایط کفش می تواند به کاهش علائم ایجاد شده کمک نماید. علاوه بر این، گاهی اوقات می توان از داروهای ضد التهاب و مسکن به منظور درمان درد کف پا استفاده کرد. برای مواردی که مشکل ایجاد شده جدی تر باشد، می توان از تزریق استروئید و شوک ویو تراپی به منظور کاهش درد و ورم ایجاد شده و نیز بهبود علت ایجاد درد استفاده کرد.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا