آموزش

نکات طلایی یادگیری زبان انگلیسی

نکات مهمی در مسیر یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد که با رعایت آن‌ها سرعت شما در مسیر یادگیری، چندین برابر خواهد شد.  آیا می‌دانید که برای یادگیری زبان باید چه کنید؟ یادگیری زبان انگلیسی نیازمند صیر، انگیزه، تلاش و پشتکار است. قبل از شروع یادگیری زبان انگلیسی باید این نکات زبان انگلیسی را بدانید تا بتوانید این مسیر را بهتر و سریع‌تر طی کنید.

در این مقاله از سری مقالات آکادمی روان، قصد داریم به چندین نکته مفید و کاربردی که به شما در یادگیری سریع زبان انگلیسی کمک می‌کنند، بپردازیم. رعایت این نکات انرژی شما را بالا نگه داشته و کمک می‌کند آن را در مسیر درست هدایت کنید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان، بهترین نتیجه را بگیرید.

نکات زبان انگلیسی که به یادگیری سریع‌تر کمک می‌کند:

1. استمرار داشته باشید

زمانی که شما خود را وارد پروسه‌ی یادگیری زبان می‌کنید شما یک نقطه شروع در یادگیری دارید اما نقطه‌ی پایان در یادگیری انگلیسی وجود ندارد یعنی هیچ وقت انگلیسی تمام نمی‌شود! حتی اگر سطح زبان شما پیشرفته هم باشد هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری زبان وجود دارد. اگر به آموزش زبان انگلیسی برای مهاجرت هم نیاز دارید، در خارج از کشور دائما در حال یادگیری لغات انگلیسی و یا درگیر با مکالمه‌های روزمره هستید.

هر روز حداقل یک ساعت زبان انگلیسی بخوانید. فرقی ندارد مجله، روزنامه، کتاب، کتاب داستان انگلیسی یا رمان انگلیسی. مهم نیست که منبع شما چیست. هرچه که باشد به شما کمک می‌کند به مرور زمان ریدینگ و اسپیکینگ خود را تقویت کنید و با لغات متفاوت و جدید آشنا شوید. سعی کنید معنی لغات جدید را از بهترین دیکشنری پیدا کنید. نکته مهم در خواندن مطالب انگلیسی این است که مطلب متناسب با سطح زبانی شما باشد.

2. لغات انگلیسی را فراموش نکنید

سعی کنید هرروز ۱۰ لغت جدید یاد بگیرید. اگر در یک هفته روزی ۱۰ لغت یاد بگیرید شما ۷۰ لغت را یاد گرفته‌اید. با لغت‌های آسان شروع کنید سعی کنید لغاتی که برای یادگیری انتخاب می‌کنید متناسب با سطح خودتان باشد. اگر سطح شما پایین است لغات آسان را برای یادگیری انتخاب کنید.

3. نگران اشتباهات خود نباشید

یک نکته مهم در یادگیری زبان انگلیسی این است که نگران این نباشید که چیزی را غلط بگویید! نه نگران باشید نه خجالت زده! کسانی هستند که سالیان سال است خارج از کشور زندگی می‌کنند اما گاهی اوقات اشتباه می‌کنند. اشتباه کردن یک چیز کاملا طبیعی است پس نگران نباشید. فقط اعتماد به نفس خود را  حفظ کرده و هرآنچه را که می‌دانید به رخ بکشید.

4. لیسنینگ خود را تقویت کنید

نکته‌ی مهم دیگر در یادگیری زبان انگلیسی، تقویت مهارت لیسنینگ در کنار سایر مهارت‌های زبانی است. گوش کردن یکی از کلیدهای اصلی یادگیری زبان محسوب می‌شود. در راه رسیدن به محل کار، داخل اتوبوس یا در حین آشپزی به منابع انگلیسی زبان گوش کنید.  سطح وب یک منبع عالی برای پادکست انگلیسی و منابع صوتی انگلیسی است که شما می‌توانید به صورت رایگان از آن‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید از رادیوهای انگلیسی نیز استفاده کنید. اصلا به این توجه نکنید که شما چیزی یاد نمی‌گیرید هدف فقط این است که گوش شما با لغت‌های جدید آشنا شود. شاید دفعه اول و دوم متوجه نشوید اما دفعه سوم کاملا آن لغات رو متوجه می‌شوید این قدر گوش کنید تا گوش شما کاملا به آن مکالمه عادت کند.

از دست ندهید: 10 روش “تقویت مهارت شنیداری” زبان انگلیسی در خانه

5. ساده بگیرید

اینقدر به خودتان سخت نگیرید، زبان انگلیسی یک زبان شیرین و اسان است و چون آواهایی شبیه به زبان فارسی دارد، پس جز زبان‌های آسان برای فارسی زبانان محسوب می‌شود. پس به جای ترسیدن و سخت گرفتن، شروع کنید.

6. تکرار و تمرین را فراموش نکنید

تکرار کنید! چجوری تکرار کنیم؟ زمانی که شما یک آموزش جدید را می‌بینید یا یک لغت جدیدی را یاد می‌گیرید آن لغت را تکرار کنید. تکرار کردن به لیسنینگ و اسپیکنگ شما کمک می‌کند و باعث می‌شود که زبان شما به گفتن انگلیسی عادت کند.

7. کمال‌گرا نباشید

یک نکته مهم در یادگیری زبان انگلیسی این است که بدانید آیا لازم است که معنی تمام لغات یک مطلب را بدانید تا آن را بفهمید؟ نه! لازم نیست که شما هر لغتی رو که می‌خوانید معنی آن را بدانید. شما می‌توانید معنی لغات نا آشنا را از روی متن حدس بزنید.

مطلب مفید: یادگیری زبان انگلیسی را از کجا شروع کنیم؟

8. دفتر یادداشت داشته باشید

نوت بوک شخصی خودتان را داشته باشید. هر جا لغت جدیدی دیدید آن را یادداشت کنید این کار به شدت به شما کمک می‌کند. برای خواندن زبان انگلیسی همیشه یک دفتر یادداشت با خود داشته باشید. هر کلمه یا نکته‌ی جدیدی که با آن روبه‌رو می‌شوید را یادداشت کرده و همواره در حال مرور آن‌ها باشید. شما می‌توانید از نرم‌افزارهای نوت داخل گوشی یا تبلت خود هم استفاده کنید تا درختان کم‌تری قطع شوند!

چه کاغذی کار می‌کنید و چه دیجیتال، بهتر است لغات انگلیسی را به شکل موضوعی یاد بگیرید. برای مثال، بالای یکی از صفحات دفترچه بنویسید “nature” و تمام کلمات، اصطلاحات و عبارت‌های مرتبط با طبیعت را در آن صفحه بنویسید. درست مانند بخش لغات انگلیسی طبقه‌بندی شده در سایت روان.

اگر از نرم‌افزارهای نوت داخل گوشی یا تبلت استفاده می‌کنید، حتما به سراغ اپلیکیشنی بروید که امکان ذخیره اطلاعات شما را داشته باشد تا در صورت هرگونه اتفاق، بتوانید از دستگاه‌های دیگر هم به آن اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی: بهترین اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی

9. نوشتن را تمرین کنید

یک نکته مهم در یادگیری مهارت‌های انگلیسی، تمرین رایتینگ یا نوشتار است. از نوشتارهای ساده شروع کنید مثلا از کارهای روزانه‌ای دارید را یادداشت کنید و کم کم به سراغ جملات پیشرفته بروید باز هم شما در شروع کار باید تلاش زیادی بکنید اما اگر این تلاش تداوم داشته باشد بعد از یک سال شما می‌توانید مقاله‌های انگلیسی را ترجمه کنید و حتی خودتان نویسنده مقاله باشید!

10. یادگیری زبان را جذاب کنید

آموزش‌ها را برای خودتان جالب و جذاب کنید ! مثلا با ۱۰ لغتی که امروز یاد گرفتید یک داستان بامزه بسازید، بعضی‌ها بین لغت و معنی فارسی آن یک رمز می‌گذارند که آن لغت را فراموش نکنند یا مثلا فیلم‌های کارتونی و انیمیشن و کمدی تماشا کنید. ببینید برای شما چه موضوعاتی جالب‌تر هست و از آن روش برای آموزش خودتان استفاده کنید.

11. فیلم و سریال انگلیسی تماشا کنید

فیلم انگلیسی و سریال‌های مورد علاقه خود را به انگلیسی تماشا کنید( من سریال  Friends را پیشنهاد می‌کنم) البته همه سریال‌های انگلیسی برای یادگیری زبان مناسب نیستند مثلا سریال game of thrones (بازی تاج و تخت) با اینکه سریال جذابی است اما برای یادگیری زبان مناسب نیست! چون یک سریال تاریخی است و از گرامر و دیالوگ‌های قدیمی استفاده می‌کنند و حتی از لغاتی استفاده می‌کنند که امروزه اصلا از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

12. آهنگ انگلیسی گوش کنید

شاید این یک نکته کلیشه ای در آموزش زبان باشد اما به دلیل اهمیت ان را تکرار می‌کنیم. آهنگ‌های انگلیسی مورد علاقه خود را حفظ کنید و بخوانید! اسم آهنگ را در گوگل سرچ کنید و متن آهنگ را پیدا کرده بعد از سه بار گوش دادن و خواندن همراه متن شما آهنگ را حفظ می‌شوید.

13. استفاده از فلش کارت

تمام لغات جدیدی را که یاد می‌گیرید روی کاغذهای کوچک بنویسید منظور از cue cards  همان فلش کارت‌ها است شما با این کار بعد مدتی می‌بینید که کلی فلش کارت دارید که می‌توانید با مرور کردن آن‌ها تمام چیزهایی را که یاد گرفتید مرور کنید. این کار به شدت در یادگیری شما تاثیر دارد!

14. اخبار انگلیسی گوش کنید

اخبار انگلیسی تماشا کنید. چون اخبار به صورت تخصصی در مورد سیاست و اقتصاد است شاید شما خیلی از کلمات را متوجه نشوید، اما نگران نباشید هدف گوش شماست و هدف آشنایی با لغت است.

15. به خودتان جایزه بدهید

یکی دیگر از نکات مهم در یادگیری زبان انگلیسی این است که به خودتان جایزه بدهید. با خود شرط کنید که اگر در این هفته 70 لغات جدید یاد گرفتید، اخر هفته پیزی که مدت‎ها منتظرش بودید را برای خود بخرید.

16. تعیین سطح شوید

اغلب زبان آموزان نمی‌توانند سطح خود را به‌درستی تعیین کنند. این اشتباه، موجب اشتباهات دیگری نیز می‌شود. قبل از شروع یادگیری زبان انگلیسی حتما باید سطح دانش انگلیسی خود را بشناسید. منابع آموزشی که از سطح زبان‌آموز بالاتر باشد، موجب بی‌انگیزگی و افت سطح انرژی او شده و منابع پایین‌تر از سطح فعلی نیز موجب اتلاف هزینه و زمان می‌شود.

از دیگر عواقب تعیین نادرست سطح زبانی این است که زبان‌آموز در تعیین مدت زمان لازم برای رسیدن به هدف خود دچار سردرگمی می‌شود. چنانچه زبان‌آموز در سطح پایینی قرار داشته، اما سطح خود را بالاتر حدس بزند، بدون شک زمان کمتری را برای رسیدن به سطح مطلوب خود در نظر می‌گیرد و برنامه‌ریزی می‌کند. باگذشت زمان و نزدیک شدن به زمان معین، زبان‌آموز هنوز به هدف خود نزدیک نشده است و متأسفانه دچار بی‌انگیزگی می‌شود.

شما می‌توانید با کمک مشاورین و مدرسین حرفه‌ای آکادمی روان، به صورت رایگان تعیین سطح شوید.

17. با خودتان انگلیسی صحبت کنید

با خود به انگلیسی حرف بزنید. کارهای روزانه خود را به انگلیسی در ذهن خود تکرار کنید. اگر پارتنر انگلیسی دارید می‌توانید از او کمک بگیرید اما حتی در غیر این‌صورت هم می‌توانید با خود یا جلوی آینه با خود به انگلیسی حرف بزنید.

مطالعه کنید: چگونه زبان انگلیسی را با “ضمیر ناخودآگاه” یاد بگیریم؟ | 5 ترفند طلایی

18. آن‌چه نیاز دارید را یاد بگیرید

نیاز نیست که همه چیز را  بدانید اما یک چیز را کامل یاد بگیرید. یعنی لازم نیست که همه چیز را در زبان انگلیسی یاد بگیرید چون انگلیسی هم مانند رشته‌های دیگر شاخ و برگ‌های زیادی دارد اما شما باید در زمینه رشته خودتان زبان را یاد بگیرید مثلا اگر رشته شما فیزیک است لازم نیست که سریال فرندز را با تمام اصطلاحات آن یاد بگیرید هدف ما یادگیری سریع‌تر زبان انگلیسی است! پس با توجه به رشته خودتان زبان را یاد بگیرید.

19.تبادل اطلاعات را فراموش نکنید

اگر در کلاس‌های آموزشگاهی شرکت می‌کنید، حتماً با همکلاسی‌هایتان گروه بحث آزاد انگلیسی تشکیل دهید و ساعاتی را در هفته با هم به انگلیسی صحبت کنید. اگر به‌ صورت خودآموز به یادگیری زبان انگلیسی اقدام کرده‌اید، از روش‌های مجازی برای تبادل اطلاعات استفاده کنید. تبادل‌ نظر در سایت‌های آموزش زبان انگلیسی یا گروه‌های مجازی، از روش‌هایی هستند که به یادگیری بهتر زبان انگلیسی کمک می‌کنند.

20. پرسشگر باشید!

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که کودکان زبان مادری خود را سریع یاد بگیرند این است که پرسشگر هستند. یک نکته مهم برای بهتر یاد گرفتن زبان انگلیسی این است که از اشتباه کردن نترسید و کوچک‌ترین نکات مبهم را هم از معلم خود بپرسید. این کار باعث می‌شود که اشتباهات در ذهن شما فسیل نشوند. در دوره‌ جامع آموزش زبان آکادمی روان، مدرس پشتیبان در کنار شماست و می‌توانید هر لحظه سوالات خود را بپرسید.

21.  از گرامر غول نسازید

نیازی نیست که مانند روش‌های قدیمی گرامر را یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که شما فقط برای برقراری ارتباط، گرامر را یاد می گیرید. با چند تمرین شروع کنید، سپس یک مطلب بنویسید یا مکالمه کنید و سعی کنید از ابزارهای جدید خود استفاده کنید. گرامر باید ملکه ذهن شما شود درست مانند دستور زبان فارسی.

از دست ندهید: مدت زمان لازم برای «یادگیری زبان انگلیسی» چقدر است؟

22. انگیزه داشته باشید

برای یادگیری زبان انگلیسی نکته‌ی مهم داشتن انگیزه است. باید هدف خود را مشخص کنید که آیا برای ارتقا شغلی زبان می‌خوانید، برای پیدا کردن شغل جدید یا برای اهداف دیگر؟

پس از شناخت انگیزه، نیاز است که تا آخر مسیر پرانگیزه بمانید. هدف خود را روی یک تابلو بنویسید تا هر روز آن را ببینید. هر بار چشمتان به آن نوشته بیفتد، انگیزه شما بالاتر می‌رود.

23. ورودی زیاد داشته باشید

ورودی یعنی مطالب انگلیسی چه نوشتار و چه صوتی. این کار شیوه‌ای طبیعی برای یادگیری یک زبان جدید است. قبل از اینکه خودتان شروع به انجام آن کنید، باید ببینید و فهمید که چطور این ساختار شکل می گیرد.

بعضی اوقات باید بعضی کارها به شیوه  و سبک و سیاق درست خود پیش برود. در مورد یادگیری زبان، این کار به معنی آن است که با داشتن ورودی زیاد نگران خروجی آن نباشید، زیرا به‌هرحال آن ورودی‌ها در جایی خودشان را نشان می‌دهند.

 

24. واقع بین باشید

یادگیری زبان یک مسیر صاف و مستقیم نیست و ممکن است طی این مسیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو شوید. شما همچنین باید بدانید که روزهایی وجود دارد که شما در آن احساس می‌کنید همچون بومی‌زبانان انگلیسی را صحبت می‌کنید، و روزهایی نیز وجود دارد که فکر می‌کنید نمی‌توانید آن طور که دلتان می‌خواست مکالمه کنید. این پستی و بلندی‌ها طبیعی هستند. فقط خسته نشوید و کار را ادامه بدهید و صبور باشید. به مرور بهبود پیدا خواهید کرد. نباید از خود توقع بیش از حد داشته باشید

آیا می توان بدون رفتن به کلاس زبان، زبان را قوی کرد؟

 

شاید اگر 10 سال پیش این سوال رو میپرسیدی، جوابش این بود که حتما باید به بروی کلاس زبان تا بتوانی زبانت رو تقویت کنی، اما الان به خاطر نعمت اینترنت و ارتباطاتی که فراهم کرده، اطلاعات در مورد یک موضوع فقط به صورت انحصاری در دست یک گروه و یا یک موسسه خاص نیست در واقع اینترنت، به ما نعمت دانش جمعی را داد.
هر چقدر آن موضوعی که باهاش سروکار داری، عامه تر باشه، اطلاعات بیشتری میتونی توی اینترنت ازش به دست بیاری، مثلا همین زبان، یک موضوع بسیار عمومی هست که نه فقط ایران، بلکه بسیاری از کشورهای دیگه هم باهاش سروکار دارند و لذا تو میتونی از تجربه‌ی همه‌ی اونا استفاده کنی تنها فرقی که کلاس‌های زبان میکنن، اینه که همین اطلاعاتی که توی اینترنت پراکنده شده‌اند رو به صورت مدون و منظم درآورده‌اند.

اولین کار برای شروع یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

اولین نکته برای شروع یادگیری این است که شما باید بدانید دقیقا چه می‌خواهید! یکی میگه من فقط برای یک مسافرت ساده به زبان نیاز دارم و فقط برای یک ارتباط ساده به اون نیاز دارم. یکی هم هست که میگه من تایم دارم و می‌خوام طی پنج سال مکالمه و گرامرها رو به صورت کامل یاد بگیرم!

اما به نظرم شما هدفتون گزینه اول باشه یعنی برای ارتباط برقرار کردن همه ما انگلیسی را یاد می‌گیریم برای ارتباط برقرار کردن! مهم نیست که شما چقدر گرامر و لغت بلد هستین. پس هدف شما فعلا یادگیری مکالمه است این کار باعث میشه زبان برای شما به تکه‌های کوچک تبدیل شود. یادگیری مکالمه در مرحله اول باعث می‌شود تا شما از زبان خوشتون بیاد چون می‌توانید انگلیسی با دیگران صحبت کنید.

قدم بعدی این است که شما مکالمه‌ها را تکه تکه کنید مثل یک پازل! هر بخش از مکالمه رو جدا جدا یاد بگیرید مثلا اول مکالمه‌های داخل رستوران رو یاد بگیرید. زمانی که در هر بخش جملات کاربردی مربوط به آن بخش را یاد بگیرید بعد از شش ماه نتایج فوق العاده به دست خواهید آورد و خودتان تعجب می‌کنید.


  • fastzaban
  • ۱۴ دی, ۱۳۹۹
  • ۱۰:۴۴

31 نکته طلایی آموزش گرامر زبان انگلیسی

31 نکته طلایی آموزش گرامر زبان انگلیسی

فست زبان: همه ما کلمه «خلاصه» را خیلی دوست داریم. بطور مثال مطالعه خلاصه یک کتاب را خیلی بیشتر از خواندن آن کتاب ترجیح می دهیم. ما هم با شما موافقیم و بهمین خاطر در این مقاله قصد داریم کل مطالب کتاب Fast Grammar (گرامر جامع آزمون های زبان) را در قالب 31 نکته طلایی آموزش گرامر زبان انگلیسی آموزش دهیم.

معرفی کلی کتاب فست گرامر

شاید شما اولین بار است که اسم کتاب فست گرامر را شنیده باشید و دوست دارید معرفی کلی از این کتاب را بدانید. کتاب Fast Grammar با نام فارسی گرامر جامع آزمون های زبان تالیف استاد مهرداد زنگیه وندی است که در 16 بخش به آموزش گرامر زبان انگلیسی می پردازد.

ویژگی های کتاب فست گرامر

  • آموزش مطالب به زبان فارسی
  • آموزش ساده و از پایه گرامر زبان انگلیسی
  • مثال های بسیار کاربردی برای تمام مباحث
  • داشتن تست از آزمون های مختلف زبان در ایران
  • پاسخ تشریحی برای تمام سوالات
  •  نکات تست‌ زنی سریع بصورت ابداعی
  • قابل استفاده برای تمام زبان آموزان در هر سطحی 
  • پرفروش ترین کتاب گرامر ایران در سال ۹۷ در انتشارات جنگل

اگر دوست دارید این کتاب بسیار فوق العاده را همین الان تهیه کنید لازم نیست جایی برید، فقط کافیه به فروشگاه اینترنتی فست زبان مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید تا در سریع ترین زمان ممکن آن را درب منزل تحویل بگیرید.

در ادامه شما را با 31 مورد از نکات طلایی گرامر زبان انگلیسی آشنا خواهیم کرد که مشابه آن را در هیچ منبع دیگری مشاهده نخواهید کرد!

نکته طلایی 1

بعد از افعال وجهی بایستی از شکل ساده فعل استفاده شود (بخش ۱۰ Fast Grammar). افعال وجهی عبارتند از: 

can, could, will, would, may, might, shall, should, ought to, must, have to, has to, had to

مثال:

You  must/could   explains/explained …  نادرست

You must/could (فعل وجهیexplain (شکل ساده فعل) the reason. شکل صحیح

بعد از (let ،had better (’d better) ،would rather (’d rather، «اجازه دادن»، make «وادار کردن» و فعل کمکی does, did) do) هم بایستی از شکل ساده فعل استفاده شود (بخش ۱۰ کتاب):

مثال:

I made him go.

وادارش کردم برود.

You had better (’d better) leave now.

بهتر است حالا بروی.

تست: 

Ex. The heavy rain this morning has made me …………… in my room instead of going to the library. (آزمون ای پی تی ادوار گذشته)
1) to stay

2) staying
3) stay
4) stayed

بعد از make «وادار کردن» (و اَشکال مختلف آن) بایستی از شکل ساده فعل استفاده شود. بنابراین، پاسخ، گزینۀ 3 است.
ترجمه: «باران شدید امروز صبح مرا مجبور کرده که بجای رفتن به کتابخانه در اتاقم بمانم

نکته طلایی 2

بعد از همه حروف اضافه تنها شکل فعلی صحیح، شکل ing دار فعل است (بخش ۱۰ کتاب):

after, before, in, on, by, from, of, with(out), like, besides, except, despite, in spite of, because of, due to, according to, …

before  going  … ,  after  seeing  … ,  except washing … ,  except wash

تست:

Ex. It is common to think of …………… as something that takes place in school. (آزمون زبان دانشگاه تهران)
(A) learn

(B) learning
(C) to learn
(D) have learning

بعد از حروف اضافه [اینجا of] تنها شکل فعلی صحیح، شکل ing دار فعل است. بنابراین، پاسخ، گزینه B است.
ترجمه: «رایج است که یادگیری را چیزی (فرآیندی) بدانیم که در مدرسه اتفاق می‌افتد.»

نکته طلایی 3

بعد از صفت‌ها (… ,impossible, likely) تنها شکل فعلی صحیح، مصدر با to است (بخش ۱۰ کتاب): 

It is important (صفتto be (to مصدر با) patient.  →   …  important   being 

تست:

Ex. We were all surprised …………… so soon after his car accident. (آزمون ای پی تی ادوار گذشته)
1) being seen John walking
2) to have seen John to walk
3) to see John walking
4) seeing John to have walked

بعد از صفت [اینجا surprised] بایستی از مصدر با to استفاده شود. بنابراین، پاسخ، گزینۀ 3 است.
ترجمه: «همۀ ما از اینکه جان بعد از سانحۀ رانندگی‌اش این‌قدر زود راه می‌رود، متعجب بودیم.»

نکته طلایی 4

بعد از enough و too نیز تنها شکل فعلی صحیح، مصدر با to است (بخش ۱۰ کتاب): 

She’s old   enough    to decide (to مصدر با)  for herself.     … old  enough   deciding  

توجه: دقت کنید که enough تنها قیدی است که بعد از صفت و قید قرار می‌گیرد و بعد از آن از مصدر با to استفاده می‌شود.

تست:

Ex. Don’t pick these peaches until tomorrow so that they get …….…… to eat. (آزمون ای پی تی ادوار گذشته)
1) more sweet
2) sweet enough
3) most sweet
4) as sweet

enough تنها قیدی است که بعد از صفت و قید [اینجا sweet] قرار می‌گیرد و بعد از آن از مصدر با to استفاده می‌شود. پاسخ، گزینه 2 است.
ترجمه: «این هلوها را تا فردا نچین تا به اندازۀ کافی برای خوردن شیرین شوند.»

نکته طلایی 5

بعد از فعل help «کمک کردن» یا از مصدر با to و یا از مصدر بدون to استفاده می‌شود (بخش ۱۰ کتاب):

Tom helped us   to do / do   the job.   … helped us  doing  …

«تام» به ما کمک کرد تا آن کار را انجام دهیم.

 

نکته طلایی 6

برای اشاره به هدف از انجام یک کار، بایستی از مصدر با to استفاده شود (بخش ۱۰ کتاب):

Mary went to the bank    to get  (to مصدر با)   some money.

«مِری» به بانک رفت تا مقداری پول بردارد (هدف از رفتن به بانک گرفتن پول بوده است).

تست:

Ex. A fuel is a substance used …………… light, heat, or energy.  (ادوار گذشته MSRTآزمون)
(A) generating
(B) generates
(C) to generate
(D) it is generating

برای بیان هدف از انجام یک کار، بایستی از مصدر با to استفاده شود. بنابراین، پاسخ، گزینۀ C است.

ترجمه: «سوخت، ماده‌ای است که برای تولید نور، گرما و انرژی بکار می‌رود.»

نکته طلایی 7

بعد از اشکال مختلف فعل کمکی be از قبیل (am, is, are/ was, were/ be, being, been) بایستی یا از شکل ing دار فعل یا از قسمت سوم فعل (p.p) (در ساختارهای مجهولی) استفاده شود (بخش ۱۰):

He    is   (be فعل کمکی)     working (دارing فعل)   hard.

او سخت در حال کار کردن است.

The letter       was  (be فعل کمکی)    written (قسمت سوم فعل)   by   Tom.   … was write

نامه توسط «تام» نوشته شد.

توجه: بعد از اَشکال مختلف فعل کمکی be هرگز نمی‌توان از شکل ساده فعل استفاده کرد.

تست:

Ex. Course objectives occasionally ………… .   (ادوار گذشته EPTآزمون)
1) must modify
2) modified
3) have to be modified
4) ought to have modified

با توجه به نکات مربوط به معلوم و مجهول، فاعل ما (course objectives) انجام دهنده کار فعل نیست؛ پس، به ساختار مجهولی نیاز داریم. در ساختارهای مجهولی، بایستی شکلی از فعل کمکی be و قسمت سوم فعل را داشته باشیم. بنابراین، گزینه‌های 1، 2 و 4 رد می‌شوند. پاسخ، گزینه 3 است (بخش ١2 کتاب Fast Grammar).

ترجمه: «اهداف دوره آموزشی گاهی باید اصلاح شوند

نکته طلایی 8

بعد از اَشکال مختلف فعل کمکی have مانند (have, has, had, having, to have) بایستی از قسمت سوم فعل (.p.p) استفاده شود (بخش ۱۰):

They    have      walked (قسمت سوم فعل)   to school.   … have walk

آنها پیاده به مدرسه رفته‌اند.

تست:

Ex. She had not ……………… new dresses for the wedding party.  (ادوار گذشته EPT گرامر آزمون)
1) buy
2) bought
3) wish to buy
4) have bought

بعد از اَشکال مختلف فعل کمکی have [اینجا had] بایستی از قسمت سوم فعل استفاده شود. بنابراین، در جای خالی، بایستی از قسمت سوم فعل (bought) (برای تشکیل زمان گذشته کامل) استفاده شود. پاسخ، گزینه 2 است.

ترجمه: «او برای مراسم عروسی لباس نو نخریده بود.»

نکته طلایی 9

بعد از افعال زیر، فعل بعدی بایستی بصورت مصدر با to باشد (بخش ۱۰):

decide, need, want, manage, offer, tend, incline, allow, tell, afford, expect, ask, warn, agree, promise, pretend, refuse, force, deserve

We    decided      to buy  (to مصدر با)    a new car.

تصمیم گرفتیم که اتومبیل جدیدی بخریم.

تست:

Ex. The teacher warned Jim …………… at his friend’s exam paper.    (ادوار گذشته EPTآزمون)
1) don’t look
2) not look
3) not to look
4) not be looked

بعد از فعل warn «هشدار دادن»، از مصدر با to استفاده می‌شود. دقت کنید که با انتخاب گزینه 1، یک فعل اضافی به صورت تست وارد خواهد شد. پاسخ، گزینه 3 است.

ترجمه: «معلم به جیم هشدار داد که برگه امتحانی دوستش را نگاه نکند

نکته طلایی 10 آموزش گرامر زبان انگلیسی

بعد از افعال زیر، فعل بعدی بایستی بصورت ing دار (اسم مصدر) باشد (بخش ۱۰):

avoid, enjoy, involve, look forward to, imagine, deny, mind, suggest, be worth, finish, delay, try, resist, keep, mention, practice, postpone

She   avoided     meeting   (اسم مصدر)   him.

از ملاقات با او اجتناب می‌کرد.

Ex. The course involved ………..……… three tests.      (ادوار گذشته EPTآزمون)
1) writing

2) to write
3) wrote
4) write

فعل بعد از involve «شامل شدن» بایستی بصورت ing دار بیاید. بنابراین، گزینه 1 صحیح است.

ترجمه: «دوره آموزشی شامل نوشتن سه آزمون می‌شد.»

 

نکته طلایی 11

در مورد مبحث گذشته افعال وجهی (.modal + have + p.p) به نکات زیر توجه نمایید (بخش ۱۰ کتاب Fast Grammar):

از الگوی «قسمت سوم فعل + must have» برای نتیجه‌گیری منطقی از اتفاقات گذشته استفاده می‌شود:

Streets are wet. It must have rained last night. 

خیابان‌ها خیس هستند. حتما دیشب باران باریده است.

از الگوی «قسمت سوم فعل + may/might/could have» برای حدس امکان وقوع یک کار در زمان گذشته استفاده می‌شود:

Somebody might have stolen your wallet when you were getting on the train.

احتمالا در زمان سوار شدن به قطار، شخصی کیف پولت را دزدیده است.

از الگوی «قسمت سوم فعل + should have» برای توصیه به انجام کار متفاوتی در زمان گذشته استفاده می‌شود:

I should have written to her, but I haven’t had time. 

 بهتر بود به او پیغام می‌دادم؛ ولی وقت نداشتم.

از الگوی «قسمت سوم فعل + would have» برای تصور یک نتیجه متفاوت برای اعمال مربوط به زمان گذشته [در ساختارهای شرطی] استفاده می‌شود:

If we had arrived earlier, we would have caught our flight.

اگر زودتر می‌رسیدیم، می‌توانستیم به پروازمان برسیم.

نکته طلایی 12

در مورد مبحث افعال سببی به نکات زیر توجه نمایید (بخش ۱۰):

از افعال سببی برای اشاره به کاری که توسط فردی برای شخص دیگری انجام شده، استفاده می‌شود.

در صورتیکه بعد از فعل سببی به فردی که کار را برای شخص دیگری انجام می‌دهد اشاره شود، دو الگوی زیر را خواهیم داشت:

شکل ساده فعل + مفعول شخص + have

مصدر با to + مفعول شخص + get

I had a mechanic fix my car. 

ماشینم را دادم به یک مکانیک تعمیر کند.

Julie got her son to take the medicine.

  جولی پسرش را به خوردن دارو واداشت.

نکته طلایی ۱۳

در مورد کلمات پرسشی (whها) (در وسط جمله) دو نکته مهم وجود دارد (بخش‌های 6 و ۱۰ Fast Grammar):

1) کلمات پرسشی (when, where, how, whom, what, …) + بایستی ابتدا از فاعل و سپس فعل استفاده شود    جمله‌واره

I don’t know    where  (کلمه پرسشی)   he  (فاعل)   is (فعل) .     … where is he

2) کلمات پرسشی (when, where, how, whom, what, …) +  to مصدر با  →  We don’t know  where (کلمه پرسشی)     to   go (to مصدر با).

We don’t know where going. 

Ex. I don’t know when …………… .    (ادوار گذشته EPTآزمون)
1) has opened the library
2) the library be opened
3) the library opens
4) is the library open

در صورتیکه از کلمات پرسشی (اینجا when) برای ارتباط دو جمله ‌واره استفاده شود، بعد از آنها بایستی از ترتیب جملات مثبت استفاده شود. یعنی، نیازی به جابجایی فاعل و فعل (کمکی) نیست. در نتیجه، گزینه‌ های 1 و 4 رد می‌شوند. حالت مجهولی گزینه 2 هم نادرست است. پاسخ، گزینه 3 است.

ترجمه: «نمی‌دانم کتابخانه کِی باز (افتتاح) می‌شود.»

نکته طلایی 14

زمان‌ های مهم در آزمون ‌های زبان عبارتند از:

  1. زمان حال ساده
  2. زمان حال کامل 
  3. زمان گذشته کامل و کاربرد آن با زمان گذشته ساده

1. زمان حال ساده

توجه کنید که در زمان حال ساده، بعد از فاعل‌های سوم شخص مفرد، بایستی از e)s) + فعل اصلی استفاده شود. 

John plays tennis every day.

فاعل های سوم شخص مفرد: he/ she/ it و اسم مفرد افراد

2. زمان حال کامل

  .have/ has + p.p + فاعل :فرمول زمان حال کامل

John has not traveled to Spain yet.

3. زمان گذشته کامل

.had + p.p + فاعل :فرمول زمان گذشته کامل

معمولا به‌همراه زمان گذشته ساده بکار می‌رود.

به‌ همراه ربط‌ دهنده ‌های (when, after, before, because (since

I had eaten dinner when Jim came.

از زمان گذشته ساده برای اشاره به عملی که در زمانی معین در گذشته شروع شده و به پایان رسیده، استفاده می‌شود:

I finished the project last week/ 5 days ago.

از زمان آینده استمراری برای اشاره به عملی که در زمانی معین در زمان آینده ادامه خواهد داشت، استفاده می‌شود:

At 9 o’clock tomorrow, I will be taking the examination.

از زمان آینده کامل برای اشاره به عملی که قبل از یک کار دیگر یا یک مقطع زمانی در زمان آینده به اتمام می‌رسد، استفاده می‌شود:

In two years’ time, I will have graduated from university.

تست:

Ex. My father ………… me finish my homework assignment before I went to the movies.   (ادوار گذشته EPTآزمون)
1) was making

2) should make
3) had made
4) would have made 

این تست به کاربرد زمان‌های گذشته کامل و گذشته ساده (went) با یکدیگر مربوط می‌شود. وجود before هم برای ما کلید است. در جای خالی به زمان گذشته کامل نیاز داریم. پاسخ، گزینۀ 3 است (بخش ۱۰ کتاب Fast Grammar).

ترجمه: «قبل از آنکه به سینما بروم، پدرم مجبورم کرده بود تکالیفم را به اتمام برسانم.»

نکته طلایی ۱۵

در رابطه با مبحث ساختار جمله، دقت کنید که هر جمله (یا جمله‌ واره) به یک فاعل و یک فعل نیاز دارد؛ و به ازای هر دو جمله‌ واره، به یک ربط‌ دهنده مناسب برای ارتباط آنها به یکدیگر نیاز داریم (بخش‌ های 4 و 5 کتاب Fast Grammar):

Ex. Tom is tall, but Jim is short.

Ex. We were late because it rained.

در مثال اول، Tom فاعل جمله واره اول و is فعل آن است. در جمله واره دوم هم Jim فاعل و is فعل آن است. but نیز ربط دهنده همپایه سازی است که دو جمله واره را به یکدیگر ارتباط داده است.

در مثال دوم، we فاعل جمله واره اول و were فعل آن است. در جمله واره دوم هم it فاعل و rained فعل آن است. because نیز ربط دهنده قیدی بیان دلیلی است که دو جمله واره را به یکدیگر ارتباط داده است.

ربط دهنده های مهم عبارتند از:

  • but, nor, so, for, and, yet, or (حروف ربط همپایه ساز)
  • after, before, when, while, as, since, because, (even) if, unless, in case, whether … or, providing (that), although, (even) though, where, as if, so that (ربط دهنده های قیدی)
  • who, what, which, that, if, where, when (ربط دهنده های اسمی)
  • who, whom, whose, which, thatبط دهنده های وصفی)

Ex. ……………… became a state in 1876.    (ادوار گذشته MSRTآزمون)
(A) When Colorado
(B) Colorado
(C) It was Colorado
(D) Colorado, which

[مبحث اجزاء جمله] هر جمله به یک فاعل و یک فعل نیاز دارد. در صورت سؤال، became فعل است. پس، در جای خالی فقط به یک فاعل مناسب نیاز داریم. گزینه B صحیح است (بخش 4).

ترجمه: «کلرادو در سال 1876 به ایالت تبدیل شد.»

Ex. When water freezes in the cracks of rocks, ………… expands, causing the rocks to break apart.  (ادوار گذشته MSRTآزمون)
(A) it
(B) but
(C) then
(D) and

[با دیدن ربط دهنده قیدی when در صورت سؤال، متوجه می‌شویم که با دو جمله واره مواجهیم. در جمله واره اول، water فاعل و freezes فعل است. در جمله واره دوم، expands فعل است، ولی فاعل ندارد. پس، در جای خالی به یک فاعل نیاز داریم. پاسخ، گزینه A است (بخش 5، درس دوم کتاب).

 

نکته طلایی ۱۶

در جمله واره بعد از although یا even though نبایستی از but استفاده شود (بخش 5، درس دوم):

Although  he was tired,    but    he didn’t go to bed.

نکته طلایی ۱۷

بعد از because of «بدلیلِ»، due to «بدلیلِ»، in spite of «علیرغمِ» و despite «علیرغمِ» نبایستی از فعل (جمله واره) استفاده شود (بخش 5، درس دوم کتاب):

He went home   because of   he was   tired.

شکل صحیح     He went home   because of    being  اسم مصدر tired.   

نکته طلایی ۱۸

در جمله واره اسمی بعد از افعال بیان درخواست بایستی حتما از شکل ساده فعل اصلی (بدون e)s) سوم شخص مفرد) استفاده شود (بخش 5، درس سوم). مهمترین افعال بیان درخواست عبارتند از:

advise, demand, insist, suggest, require, recommend, propose, urge, prefer, order

The doctor      demanded   فعل بیان درخواست    that   John     remain  شکل ساده فعل  in the hospital.

                                          … demanded that  John  remains

بعد از موارد زیر هم بایستی از شکل سادۀ فعل اصلی (بدون e)s) سوم شخص مفرد) استفاده شود (بخش 5، درس سوم ):

It is essential/ vital/ necessary/ important that …

It is necessary that you be here at 8:30.               .لازم است که شما ساعت 8:30 اینجا باشید

Ex. It is vital that John ……………… there on time.   (ادوار گذشته EPTآزمون)
1) to be
2) is
3) been
4) be

بعد از be vital that بایستی از شکل ساده فعل استفاده کنیم. پاسخ، گزینه 4 است.

ترجمه: «حیاتی است که جان به موقع به آنجا برسد

نکته طلایی ۱۹

در رابطه با مبحث صفت‌ها و قیدها به نکات زیر توجه نمایید (بخش 9 فست گرامر):

از الگوی [ as + صفت/ قید + as] برای بیان برابری یک صفت یا یک قید بین دو فرد، دو چیز یا دو گروه استفاده می‌شود:

 She is as fast as I am.

در آزمون های زبان یکی از مواردی که دارای اهمیت بالایی است، شناسایی و تشخیص لزوم استفاده از حالت تفضیلی، برابری یا عالی است. بطور کلی، وجود کلمه than‌ نشانه لزوم استفاده از حالت تفضیلی و وجود کلمات in، of و that (معمولا به‌همراه زمان حال کامل) و (one of (the در جمله، نشانه لزوم استفاده از حالت عالی هستند. همچنین، وجود as هم نشانه لزوم استفاده از ساختار صفت‌های برابری است:

Ex. He is     faster   صفت تفضیلی  than    I am.

Ex. Tom is the tallest صفت عالی  man in the room.

Ex. Kate is     as  fast  as   صفت برابری   I am.

از صفت های یک کلمه‌ای قبل از اسم‌ها یا بعد از افعال ربطی استفاده می‌شود. به‌همراه افعال غیرربطی از قید استفاده می‌شود. مهم‌ترین افعال ربطی عبارتند از:

be (am/ is/ are, was/ were, being, been), get, look, seem, sound, feel, remain, make, appear, taste

Ex. Tom    is   فعل ربطی      careful  صفت.

Ex. a      careful   صفت یک کلمه‌ای     driver   فعل غیر ربطی

Ex. Tom    drives فعل غیر ربطی   carefully   قید.

Ex. Some people believe that English is ……………… to learn than French.  (ادوار گذشته EPTآزمون)
1) as difficult
2) the less difficult
3) most difficult
4) less difficult

بدلیل وجود کلید than در صورت سؤال، بایستی از یک صفت تفضیلی استفاده شود. پاسخ، گزینه 4 است.

ترجمه: «برخی از مردم بر این باورند که یادگیری زبان انگلیسی نسبت به فرانسوی آسان‌تر است.»

Ex. London is known to be ……………… place in Europe to buy a car.  (ادوار گذشته EPTآزمون)
1) the more expensive
2) most expensive
3) the most expensive
4) more expensive

بدلیل وجود کلید in Europe در صورت سؤال، بایستی از صفت عالی استفاده شود. پاسخ، گزینه 3 است.

ترجمه: «لندن به‌عنوان گران‌ترین مکان خرید خودرو در اروپا شناخته می‌شود.»

نکته طلایی ۲۰

در رابطه با مبحث صفت های تفضیلی مضاعف به نکات زیر توجه نمایید (بخش 9):

از ساختار صفت‌های تفضیلی مضاعف برای بیان نتایج فزاینده یا کاهنده استفاده می‌شود. از این ساختارها اغلب برای تأکید بر اهمیت انجام یا عدم انجام فعالیتی خاص استفاده می‌شود. ساختار رایج این جملات به شکل زیر است:

The more you study, the more you learn.

The more I worked with him, the more I liked him.

هر چه بیشتر با او کار می‌کردم، بیشتر از او خوشم می‌آمد.

Ex. ……………… we get to the airport, the more time we will have for shopping before take-off.  (ادوار گذشته EPTآزمون)
1) Earlier
2) The sooner
3) Prior
4) Whenever

[کاربرد صفت‌های تفضیلی مضاعف] با توجه به الگوی صفت‌های تفضیلی مضاعف و کاربرد the more در صورت سؤال، در جای خالی بایستی از حرف تعریف the و شکل تفضیلی sooner استفاده شود. پاسخ، گزینۀ 2 است.

ترجمه: «هر چه زودتر به فرودگاه برسیم، زمان بیشتری برای خرید قبل از پرواز خواهیم داشت.»

پایان بخش اول/ برای مطالعه بخش دوم آموزش 31 نکته طلایی گرامر زبان انگلیسی کلیک کنید.

لطفا اگر این نکات فقط کمی به معلومات شما اضافه کرد لینک مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید تا افراد بیشتری بتوانند از این نکات استفاده کنند.

برای دانلود فایل pdf خلاصه کتاب فست گرامر کلیک کنید.


دیدگاه ها
0


4.6
(51)

نکات طلایی برای یادگیری آسان زبان انگلیسی

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی در دنیای مدرن اجتناب ناپذیر است و از جنبه های بسیاری می تواند به پیشرفت هر فرد در زندگی کمک کند.

روز به روز افراد بیشتری تصمیم به کسب دانش در رشته زبان انگلیسی می گیرند اما بسیاری از این افراد از رسیدن به مرحله دلخواه از دانش زبانی ناکام می مانند.

در ابتدا ممکن است یادگیری زبان انگلیسی کمی دشوار و ناامیدکننده به نظر برسد اما با گام نهادن در مسیر درست و با کمک نکته هایی طلایی یادگیری زبان که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم، پروسه یادگیری زبان به تجربه ای شیرین و به یاد ماندنی برای شما تبدیل خواهد شد.

 

از کجا شروع کنیم؟

قبل از آغاز یا بازگشت به یادگیری زبان انگلیسی، این سوال را از خودتان بپرسید: «چرا میخواهم انگلیسی یاد بگیرم؟» آیا این خواسته خودتان است یا کس دیگری آن را به شما تحمیل کرده؟

مانند هر تصمیم دیگری در زندگی، یاد گرفتن زبان انگلیسی باید چیزی باشد که خواسته و هدف قلبی تان محسوب شود.

 

هدف گذاری

اگر بدانید به چه دلیل می خواهید انگلیسی یاد بگیرید، هدف گذاری در این مسیر بسیار آسان است.

برای مثال، میخواهید به یک کشور انگلیسی زبان سفر کنید. پس باید «انگلیسی ضروری» را یاد بگیرید تا بتوانید در آن کشور کار های تان را پیش ببرید.

شاید همین حالا نیز اصطلاحات کاربردی بسیاری را بلد باشید اما در این موضوع، باید بر روی مهارت های گوش کردن و تلفظ تان نیز کار کنید. اهداف تان را یادداشت کنید.

 

روش کار

تا چه مدت می خواهید انگلیسی یاد بگیرید تا به اهدافتان برسید؟ جواب این سوال بنا بر هر زبان آموز متفاوت و متغیر است.

مهم ترین نکته این است که واقع گرا باشید. اگر هفته ای 60 ساعت کار میکنید، برای مطالعه هفتگی 40 ساعت برنامه ریزی نکنید چون شدنی نیست.

آهسته و پیوسته شروع کنید. روش های چالش برانگیز را انتخاب کنید. چیزی که برای شما سخت نباشد اما در عین حال حوصله تان نیز از آن سر نرود.

برنامه کاری مورد پسندتان را پیدا کنید. بعد از اینکه چند هفته مطالعه داشتید، برنامه تان را طبق ترجیحات و علایق خود تغییر دهید.

اگر شب ها بهتر مطالعه می کنید، پس شب ها اینکار را انجام دهید. برخی در اتوبوس و هنگام کار و برخی دیگر در سکوت مطلق مطالعه میکنند. همه چیز به مدل شخصیتی خودتان برمیگردد.

 

متعهد بودن

یادگیری زبان انگلیسی انگیزه بسیار بالایی میخواهد.

اگر کلاس نمی روید، هیچ اجباری بر روی شما نخواهد بود پس شما باید هوای خودتان را داشته باشید و حواس تان جمع باشد.

به یاد داشته باشید یادگیری زبان انگلیسی زمان بر است و شما به مرور پیشرفت را حس خواهید کرد. پس سریع جا نزنید و به مطالعه کردن ادامه دهید.

 

خوش بگذرانید

انسان در زندگی کار هایی را به نحو احسن انجام میدهد که از آن لذت میبرد. اگر هنگام مطالعه احساس شادی و شادابی نمیکنید، پس روش ای که به کار گرفتید اشتباه است.

آن را به سلیقه خودتان تغییر دهید تا نشاط را در ساعاتی که مشغول یادگیری هستید حس کنید. خوش گذراندن به معنی شلختگی و حواس پرتی نیست.

شما میتوانید فرد جدی و متمرکز ای باشید و در عین حال از کاری که انجام میدهید لذت ببرید. برای خودتان در بازه های زمانی مختلف جایزه و پاداش تعیین کنید تا از برنامه عقب نیفتید.

 

مطالعه چهار مهارت اصلی در زبان انگلیسی:

مهارت های ورودی: خواندن و شنیدن مهارت های خروجی: نوشتن و صحبت کردن

برخی زبان آموزان می خواهند به خوبی انگلیسی صحبت کنند. انجام این کار فقط محدود به مهارت مکالمه و صحبت کردن نیست.

اگر میخواهید خوب مکالمه کنید، باید خوب بشنوید. پس یک مهارت به تنهایی برای ارتباط با دیگران کافی نیست.

اگر میخواهید خوب بنویسید، باید بتوانید خوب بخوانید و اگر میخواهد خوب صحبت کنید، باید خوب گوش دهید.

 

روش های تقویت مهارت شنیدن:

1 – به پادکست گوش دهید! همیشه لازم نیست قلم و دفتر ابزار یادگیری تان باشد.

2 – برنامه های تلویزیونی انگلیس تماشا کنید. اگر مبتدی هستید، برنامه های کودک انتخاب خوبی برای شما محسوب میشود. برنامه هایی را انتخاب کنید که مورد پسندتان هستند.

3 – سعی کنید با یک زبان آموز دیگر یا هر فردی که به زبان انگلیسی تسلط دارد مکالمه کنید. این روش علاوه بر تقویت مهارت صحبت کردن، بسیار در قدرت شنیدن تان تاثیرگذار است.

4 – فیلم های انگلیسی زبان نگاه کنید و از اینترنت برای پیدا کردن ویدیو های آموزشی کمک بگیرید.

 

نکته مهم: اشتباه بزرگی که برخی از افرادی که مایل به یادگیری زبان انگلیسی اند انجام میدهند این است که فکر میکنند تماشای فیلم و سریال انگلیسی به تنهایی برای یادگیری زبان کافی است.

این تصور کاملاً اشتباه است. تماشای فیلم و سریال تنها زمانی به شما کمک میکند که پیش زمینه ای از زبان انگلیسی داشته باشید و حداقل از سطح مبتدی عبور کرده باشید و در سطح متوسط باشید.

اگر هنوز به این سطح نرسیده اید، تماشای فیلم و سریال کمک بزرگی به شما نمیکند و نهایتاً در حد چند کلمه پرتکرار در ذهن شما نقش ببندد.

از طرفی دیگر تصور کنید که شما پیش زمینه ای از زبان انگلیسی دارید؛ حالا در این صورت فیلم، سریال، اخبار و پادکست ها کمک بزرگی به شما میکنند چون نقش مکمل در دانش فعلی تان را اجرا میکنند.

 

روش های تقویت مهارت صحبت کردن:

1 – با خودتان صحبت کنید! درباره همه و هر چیزی که به ذهنتان میرسد با خودتان گفت و گو کنید.

در خانه و حریم شخصی خودتان اینکار را انجام دهید. اگر در ابتدا نتوانستید با خود مکالمه کنید، بلند خوانی از روی متن انگلیسی را امتحان کنید. با این روش به صدای خودتان عادت میکنید و این کار برای شما آسان تر میشود.

2 – صدای خودتان را ضبط کنید. شاید در ابتدا احساس راحتی در انجام این کار نداشته باشید اما با ضبط کردن صدای تان و گوش کردن به آن، نقاط ضعف خود را پیدا میکنید.

تا چند روز اینکار را انجام دهید تا متوجه بشید در کدام قسمت از تلفظ کلمات مشکل دارید.

3 – با افراد دیگر صحبت کنید، اگر به کلاس زبان میروید، در بحث های گروهی مشارکت کنید و اصطلاحات روزمره و کاربردی را یاد بگیرید.

 

نکته ای که در تقویت مهارت گفتاری و مکالمه وجود دارد این است که شما باید بدانید معلم ای که در کلاس حضور دارد، به حرف های شما با دقت بیشتری گوش میدهد و برای راحتی شما آهسته تر صحبت میکند تا متوجه حرف او شوید.

این در حالی است که در واقعیت و خارج از کلاس، شرایط فرق دارد و کمی کار تان سخت تر است.

 

روش های تقویت مهارت خواندن:

1 – هر روز متنی را بخوانید. داستان های کودکان، کتاب های سطح مورد نظرتان، روزنامه، مجله، وب سایت های مختلف و رمان کمک بزرگی به شما میکند.

2 – مطالبی را که دوست دارید بخوانید.

3 – کتابی که برای خواندن انتخاب میکنید، باید با سطح فعلی زبان انگلیسی شما مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت، نه تنها نمی توانید متوجه شوید موضوع متنی که میخوانید چیست، بلکه کلمات جدیدی هم یاد نمیگیرید.

4 – همیشه یک فرهنگ لغت انگلیسی به انگلیسی به همراه داشته باشید. به موتور های ترجمه و فرهنگ لغات انگلیسی به فارسی متکی نباشید. فرهنگ لغت انگلیسی یاور و همراه اول و آخر شما در یادگیری زبان خواهد بود.

5 – فرهنگ لغت مخصوص خودتان را بسازید. کلماتی که یاد میگیرید را با توجه به ترتیب حروف الفبا به همراه یک مثال و جمله بنویسید. به شما تضمین میدهم با این روش تا آخرین روز زندگی تان آن کلمه را فراموش نخواهید کرد.

 

روش های تقویت مهارت های نوشتن:

1 – روزمرگی ها و خاطرات خود را بنویسید. همیشه لازم نیست به قواعد دقت کنید. همین که دستتان به نوشتن عادت کند، قدم بزرگی است. اینگونه از نوشتن نیز لذت خواهید برد.

2 – از ایمیل استفاده کنید. با دوستان، هم کلاسی ها و معلمان خود از طریق ایمیل و فرستادن متن های انگلیسی در ارتباط باشید.

3 – اتفاقاتی که در اخبار میبینید را به زبان ساده تر در انگلیسی بنویسید.

 

نکاتی که حین یادگیری زبان انگلیسی باید در پس ذهن تان نگه دارید:

نکات مهم یادگیری زبان

1 – از اشتباه کردن نترسید. اعتماد به نفس بالایی داشته باشید. هنگامی که دیگران به اشتباه تان اشاره میکنند، مایوس نشوید.

2 – زندگی خود را با زبان انگلیسی احاطه کنید. در کلاس ها و تجمع های انگلیسی زبانان شرکت کنید و سعی کنید اخبار را با زبان انگلیسی دنبال کنید.

3 – هر روز مطالعه کنید. حتی اگر روزی یک ساعت مطالعه دارید، از ایجاد وقفه بین برنامه روزانه تان اجتناب کنید.

4 – از برنامه و اهداف تان با دوستان و خانواده صحبت کنید تا تشویقتان کنند و حامی شما باشند.

5 – چهار مهارت اصلی را به صورت منظم و با یکدیگر تمرین کنید. از تمرکز بیش از حد یا بی توجهی نسبت به یک مهارت خودداری کنید.

6 – کلمات جدیدی که یاد میگیرید را در دفترچه یادداشت بنویسید و سعی کنید در صحبت های بعدی تان از آنها استفاده کنید.

7 – از آزمون ها و دروس اینترنتی زبان استفاده کنید تا سطح خود را محک بزنید.

8 – هر زمان از روز که احساس تمرکز و راحتی بیشتری دارید به مطالعه زبان بپردازید.

9 – اهداف کوتاه مدت و سپس بلند مدت برای برنامه یادگیری تان استفاده کنید.

10 – روش مطالعه ای که با آن بهتر کار میکنید را پیش بگیرید. همچنین میتوانید از متود های قدیمی ولی ثابت شده نیز استفاده کنید.

11 – اگر موضوعی را متوجه نشده اید، حتماً از معلم و یا دوستانتان کمک بگیرید.

12 – مباحثی که یاد میگیرید را مرور کنید. هر چه بیشتر، بهتر! با مرور کردن مطمئن میشوید که یاد گرفته اید و مطالب قبلی برای تان یادآوری شده است.

13 – بین زمان های مطالعه تان استراحت کنید. برای مثال یک ساعت پشت سر هم مشغول خواندن نباشید و خود را خسته نکنید.

14 – عجله نکنید! سعی کنید آهسته جلو بروید چون عجله و پیشروی سریع کمکی به شما نمیکند. به همان اندازه که در یادگیری برخی مباحث عجله میکنید، به همان سرعت نیز مطالب از ذهن شما پاک میشوند.

15 – اگر متنی را خواندید و تمام آن را متوجه نشدید، اشکالی ندارد. همین که کلمات جدیدی را به دانش خود اضافه کنید نکته مثبتی در فعالیتی که داشتید محسوب میشود.

16 – اگر معنی کلمه ای را در یک جمله متوجه نشدید، به کلمات قبل و بعد از آن توجه کنید. این کار میتواند به شما کمک کند معنی آن کلمه را حداقل حدس بزنید.

17 – هنگام انگلیسی صحبت کردن، فارسی فکر نکنید! جملاتی که از فارسی به انگلیسی ترجمه می کنید اغلب معادل درستی در زبان مقصد ندارند. سعی کنید تفکرتان مانند یک انگلیسی زبان باشد.

18 – با صحبت کردن می توانید قواعد را یاد بگیرید پس از صحبت کردن نهراسید.

19 – برای یادگیری بهتر لغات، از فلش کارت و کاغذهای کوچک استفاده کنید. این کاغذها را در جایی قرار دهید که در دیدرس شما باشد.

20 – در صورت امکان با افراد انگلیسی زبان مکالمه های روزانه داشته باشید. پیشرفتی که از انجام این کار بدست می آید، شگفت زده تان میکند.

 

در آخر، میتوانم بگویم که مهم ترین نکته که در این مقاله خواندید، انگیزه داشتن و توقف نکردن است.

تجربه ثابت کرده که اگر هر کاری را برای مدت طولانی انجام دهید، در آخر به فرد ماهر و با تجربه ای در آن موضوع تبدیل میشوید. پس در پروسه یادگیری زبان انگلیسی وقفه ایجاد نکنید.

بسیار کسانی هستند که زمانی زبان انگلیسی مطالعه می کردند و بعد از مدتی آن را رها کردند. اکثر آن افراد از کاری که کرده اند پشیمان اند و حالا نیز انگیزه کافی برای شروعی دوباره ندارند.

یادگیری زبان انگلیسی را به یکی از اولویت های زندگی و جزو برنامه اصلی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه خود قرار دهید. تصور کنید کنید مطالعه زبان به اندازه سه وعده غذایی تان در روز اهمیت دارد.

اگر میخواهید در یادگیری زبان انگلیسی موفق باشید، با علاقه آن را دنبال کنید. اگر زبان انگلیسی را دوست داشته باشید، تمرین کردن برای شما تبدیل به تفریح می شود و از آن خسته نمی شوید.

با علاقه پروسه یادگیری را دنبال کنید و از آن چه که تصور میکنید بیشتر پیشرفت خواهید کرد.

 

امیدواریم از مطالعه مقاله نکات طلایی یادگیری زبان بهره کافی را برده باشید.

اگر این مقاله برایتان مفید ظاهر شده، از دیگر مقالات آموزشی وب سایت کباب و کتاب دیدن کرده و همچنین نظرات سازنده خود را با ما به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعدا آرا 51

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا