هنر و سینما

سریال «ونزدی» تیم برتون سبک گوتیک را دوباره زنده کرد


اگر در آینده نزدیک متوجه شدید که تعداد نوجوانانی که در سطح جامعه مشکی می‌پوشند، موهایشان را دو طرف سرشان می‌بافند و نگاه کوبریکی به شما تحویل می‌دهند، همه اینها به خاطر قهرمان جدیدشان، ونزدی است. مدت کمی از پایان پخش فصل اول سریال جدید تیم برتون گذشته است، اما همین حالا هم نوجوانان زیادی دختر عبوس و غمگین خانواده آدامز را الگوی خود قرار داده‌‌اند.

همان ظاهر کریستینا ریچی با قیافه‌ی خشک‌ و بی‌روح‌اش در فیلم دهه‌ی 90 این‌بار انقلاب بزرگی در نسل زد برپا کرده است. این سریال داستان ونزدی با بازی جنا اورتگا را دنبال می‌‌کند. دختر نوجوانی که پس از حادثه‌ی حضور یک کیسه پیرانا در استخر تمرین تیم شنای مدرسه، به آکادمی نورمور که یک مدرسه شبانه‌روزی وحشتناک است، تبعید می‌شود. اتفاقاتی که در ادامه رخ می‌دهد، ملودرامی پر از اکشن است که ژانرهای رازآلود، جنایی و ترسناک را با مجموعه‌ای از اضطراب‌ها و مشکلات دوران نوجوانانی ترکیب می‌کند. سریال «ونزدی» خیلی زود به محبوب‌ترین نمایش نتفلیکس تبدیل شد و رکورد فصل آخر سریال «چیزهای عجیب» را شکست داد.

تابلو شاسی طرح سریال Wednesday مدل NV0076

تابلو شاسی طرح سریال Wednesday مدل NV0079

بیشتر جذابیت «ونزدی» در امتناع آن از انطباق با هنجارهای اجتماعی مردسالارانه است که همین امر آن را به سریالی متفاوت تبدیل کرده است. شلی کاب، استاد مطالعات فیلم و رسانه‌های فمینیستی، در این باره می‌گوید: «سریال «ونزدی» برداشتی جدید از نوجوانان داشته است. این سریال دید جدیدی از نسل زد (متولدین سال‌های 1997 تا 2012) و توانایی آنها در مباحث سیاست‌های فرهنگی و گفتمان‌های عمومی پیرامون سیاست‌های هویتی به همگان ارائه می‌کند که واقعا جذاب است. «ونزدی» به روشی تیزبینانه به این مسائل صدایی جدید می‌افزاید.»

از اولین باری که شخصیت ونزدی در کاریکاتورهای نیویورکر در سال 1938 ظاهر شد، سبکی بسیار خاص داشت که حسی مشخص را القا می‌کرد. بیش از 80 سال بعد، موهای مشکی بافته شده و استایل ظاهری با پالت رنگ سیاه و سفید او هنوز هم همان حس را القا می‌کند. پینترست گزارش داده است که جستجو عبارت «لباس ونزدی آدامز» 50 برابر از سال پیش بیشتر شده است. پیراهن‌های سفید، جوراب‌های بلند تا زانو و لاک‌های مشکی همگی روی بورس آمده‌اند. آمار اپلیکیشن فروش لباس‌های کارکرده، Depop هم می‌گوید که جستجوی لباس‌های الهام گرفته از سبک شخصیت ونزدی، 1000 درصد از آغاز ماه افزایش یافته است.

مقایسه کزیستین ریچی و جنا اورتگا در تقش ونزدی

مسئولیت طراحی لباس ونزدی به کالین اتوود، طراح لباسی که برای هنرنمایی‌هایش در آثاری مانند «اسلیپی هالو» (Sleepy Hollow) و «ادوارد دست‌قیچی» (Edward Scissorhands) برنده‌ی اسکار شده بود، سپرده شد. ‌در صحنه ابتدایی، ونزدی را در ظاهری که به امضای او تبدیل شده می‌بینیم، همان ظاهری که از دهه 60 در مهمانی‌های هالووین انتخاب خیلی‌ها برای تقلید بوده است: پیرهن سیاه آستین بلند با یقه سفید و نوک تیز.

آتوود می‌گوید که او این کار را عمداً انجام داده تا به ونزدی‌های نشان داده شده در گذشته اشاره کند. با این حال، به محض اینکه ونزدی از دروازه‌های آکادمی نورمور گذشت، اتوود تمرکز خود را بر مدرن کردن ظاهر او گذاشت. خود او در این باره می‌گوید: «من احساس می‌کردم که لازم است او به بخشی از دنیای امروز تبدیل شود. می‌خواستم ظاهری شیک و امروزی داشته باشد که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. نمی‌خواستم او فقط همان آدم عجیب و غریبی باشد که همیشه سیاه می‌پوشد.»

هودی زنانه مدل ونزدی آدامز

به علاوه سبک ظاهری ونزدی به طرزی هوشمندانه از زیبایی‌ گرایش Dark Academia هم بهره می‌برد، این سبک خرده فرهنگی دیجیتالی است که در طول همه‌گیری 2020 و زمانی که مدارس تعطیل شدند ظهور کرد و بیش از سه میلیارد بار در «تیک‌تاک» از این برچسب‌ استفاده شد.

سبک Dark Academia، کارهایی مانند خواندن ادبیات کلاسیک و یادگیری در مورد جهان و فلسفه یونان باستان را جذاب نشان می‌دهد اما با پس زمینه‌ای گوتیک هم همراه است. پوشیدن سرهمی، نوشیدن چای در حین خواندن شعر غمگین و همراه داشتن نسخه‌ای از کتاب «گذشته‌ی رازآمیز» اثر دونا تارت، همگی بخشی از حس و حال این گرایش را منتقل می‌کنند. دنیای هری پاتری، با کتابخانه‌هایی چوبی که با نور شمع روشن می‌شود و رداهای بلند هم همین حال و هوا را دارد. در نتیجه شخصیت ونزدی که از تکنولوژی دوری می‌کند و همواره کیفی پر از کتاب و طلسم حمل می‌کند، الگویی مناسب برای این گرایش است.

اما حتی قبل از سریال پرطرفدار نتفلیکس هم دنیای مد از استایل‌های گوتیک حمایت می‌کرد. در جدیدترین مجموعه‌های برندهایی مانند گوچی، سیمون روشا، تام براون و ریک اوونز، پیراهن‌های سفید و لباس‌های لایه‌ لایه‌ی توری و مشکی بسیار است.

لباس‌های توری و لایه لایه سبک گوتیک

در آخر دوست دارید بدانید آتوود با دیدن فراگیر شدن استایل ونزدی در زندگی واقعی چه احساسی دارد؟  او می‌گوید: «واقعاً هیجان‌انگیز است که می‌بینیم افرادی به نشانه‌ی استقبال از آنچه ما انجام دادیم از آن تبعیت می‌کنند و این تبعیت فقط برای هالووین نیست. ما استایل ونزدی را از حالت غم‌انگیز خارج کرده‌ایم و آن را به ظاهری همه‌گیر تبدیل کردیم.»

منبع: The Guardian

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا