علمی و پزشکی

کمبود کدام ویتامین باعث خواب رفتن دست میشود

 به گزارش گروه اجتماعی ای بی سی مگ، سید احمد رییس السادات عضویت هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص بی حسی پا ها توضیح داد: گزگز و مورمور شدن پا که به آن احساس خواب رفتن دست و پا نیز گفته می شود، احساس سوزش، سوزن سوزن یا بی حس شدن اندام است.

وی افزود: ممکن است شما در دست، پا و یا بازو نیز همین حس ها را تجربه کنید. معمولاً در این حالت هیچ گونه دردی احساس نمی شود، اما این عارضه ممکن است منجر به بروز خارش شود. این احساس معمولاً موقتی است، اما این احتمال وجود دارد که گزگز و مورمور شدن پا را به طور مداوم تجربه شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد مورمور شدن دست، پا یا هر دو ممکن است شدید، اپیزودیک (دوره ای) یا مزمن باشد؛ بسیار مهم است که برای درمان این عارضه، علت زمینه ای این مشکل را پیدا کنید.

این متخصص طب فیزیکی تصریح کرد: خواب رفتن و گزگز دست و پا می تواند با علائم دیگری مانند درد، خارش، بی حسی و تحلیل عضله همراه باشد. در چنین حالتی، احساس گزگز و مورمور شدن، ممکن است نشانه ی آسیب های عصبی باشد که می تواند از علل مختلفی مانند صدمات ناشی از ضربه یا صدمات فشاری مکرر، عفونت های میکروبی یا ویروسی، قرار گرفتن در معرض عوامل سمی و بیماری های سیستمیک نظیر دیابت ناشی شود.

رییس السادات با بیان اینکه کمبود ویتامین ها می تواند باعث بروز این عرضه شود گفت: ویتامین های ای، ب. 1، ب. 6، ب. 12 و نیاسین برای عملکرد سالم عصب ضروری هستند. برای مثال کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به کم خونی کشنده باشد که عامل مهم ایجادکننده نوروپاتی محیطی است؛ اما زیاد بودن میزان ویتامین B6 می تواند موجب بروز عارضه خواب رفتن و گزگز دست و پا شود.


به گزارش ایمنا، بی حسی و سوزن سوزن شدن یا گزگز از رایج ترین سیگنال های است. این علائم همچنین با تعدادی از اختلالات خطرناک مانند آسیب عصبی، مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) و برخی از دیگر بیماری ها همراه است، بنابراین باید این موارد را در اسرع وقت مورد بررسی قرار بدهید؛ اما اگر قبلاً برای این اختلالات آزمایش شده اید و هنوز بی حسی و گزگز را تجربه می کنید، ممکن است دچار کمبود مواد مغذی باشید که علت بی حسی و گزگز هستند.

کمبود کلسیم

بدن کلسیم تولید نمی کند، بنابراین باید آن را از طریق بهترین منابع غذایی کلسیم و مکمل ها به دست آوریم. کلسیم برای سلامتی ما بسیار مهم است. این ماده معدنی علاوه بر محافظت از استخوان ها، از سلامت قلب، خون و عضلات نیز پشتیبانی می کند؛ مقادیری از این ماده معدنی را از طریق عرق، ادرار و مدفوع از دست می دهیم و شاید ندانید، اما بی حسی و سوزن سوزن شدن از علائم رایج کمبود کلسیم هستند.

منیزیم

منیزیم در بیش از 300 واکنش شیمیایی بدن، از جمله عملکردهای قلب، ماهیچه ها و حتی هورمون ها دخیل است. از آنجایی که معلوم شده است کمبود منیزیم عملکرد عصب را مختل می کند، کمبود این ماده مغذی می تواند منجر به علائمی مانند گزگز و بی حسی شود. البته کمبود منیزیم نشانه های دیگری هم دارد.

ویتامین D

دریافت نکردن ویتامین D به میزان کافی، جذب کلسیم در بدن را مختل می کند. کلسیم برای سلامت استخوان ها ضروری است. این مشکلات همچنین ممکن است به نواحی دیگر از جمله عضلات گسترش یابد که ممکن است احساس بی حسی یا گزگز ایجاد کند. کمبود ویتامین D همچنین ممکن است علائمی مانند خستگی، کاهش اشتها، کاهش وزن و یبوست ایجاد کند.

ویتامین B12

کمبود B12 می تواند علائمی مانند افسردگی، توهم و از دست دادن حافظه ایجاد کند. از نظر جسمی، سطح پایین B12 می تواند باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن، همراه با زردی، درد مفاصل و تنگی نفس شود. این ویتامین برای بسیاری از عملکردها از جمله تولید DNA، اعصاب و سلول ها لازم است.

کمبود ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، از بافت بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. گذشته از محافظت از سلول، یا شاید به دلیل آن، ویتامین E به داشتن خاصیت ضد پیری شناخته شده است.

این ویتامین به محافظت از سیستم عصبی کمک می کند. یک علت بی حسی و گزگز این است که بدن مقدار کافی از این ویتامین ندارد و بنابراین در دست ها، پاها و انگشتان پا بی حسی و گزگز را تجربه می کنیم.

واقعیت تأسف آور این است که تعداد زیادی از افراد دچار کمبود مواد مغذی هستند. این امر علی رغم این واقعیت است که غالب ما آنقدر خوش شانس هستیم که به مواد مغذی و تغذیه مناسب دسترسی داشته باشیم. نه تنها یک رژیم غذایی متعادل به ما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشیم بلکه می تواند به طور مؤثری با بسیاری از اختلالات از جمله سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و چاقی مقابله کند.

بنابه گزارش شفاف، از بسیاری جهات، بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن نشانه کمبود مواد مغذی است. متعاقباً، ضعف در سلامتی اغلب ناشی از انتخاب های بد رژیم غذایی و عدم فعالیت بدنی است؛ در واقع، بهبود این دو عامل سبک زندگی می تواند تفاوت بزرگی در شما ایجاد کند!

کد خبر 510852


چکیده                              تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

خواب رفتن دست ها یکی از مشکلاتی است که همه ما در طول زندگی بارها و بارها با آن مواجه شده ایم علت های فراوانی برای این وضعیت وجود دارند؛ از جمله فشرده شدن موقتی اعصاب، آسیب عصبی، مصرف بیش از اندازه ی الکل کمبود مواد مغذی از قبیل: ویتامین B12 یا منیزیوم. . چنین احساسی خیلی از اوقات بی خطر و موقتی است. موفقیت در درمان خواب رفتن دست و پا به تشخیص دقیق نوع و علل اختلال مورد نظر بستگی دارد اگر به موقع علت خواب رفتن دست و پا را پیگیری کنید احتمال کم تری وجود دارد که عواقب آن مادام العمر گریبان گیر تان شود. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره ی علت خواب رفتن دست و پا بدانیم.

 برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینک های زیر استفاده کنید:

  1. علت خواب رفتن دست و پا چیست؟
  2. درمان خواب رفتن دست و پا
  3.  زردچوبه برای درمان بی حسی دست و پا
  4. پیشگیری از خواب رفتن دست ها موقع خواب

علت خواب رفتن دست و پا چیست؟

  • دیابت

دیابت یکی از شایع ترین عوامل خواب رفتن دست و پا به شمار می رود و در حدود 30 ٪ از بیماران دیابتی مبتلا به این عارضه هستند. در نوروپاتی دیابتی خواب رفتن و دیگر علائم در اغلب موارد از قسمت پایینی پا تا مچ شروع شده و در نهایت ساق  پا را درگیر می کند. در مورد دست ها هم دقیقا همین طور است، اول دست و انگشتان خواب می روند و بعد از پیشرفت بیماری، بازوها هم درگیر می شوند. حدود دو سوم مبتلایان به دیابت دچار آسیب های عصبی هستند، ممکن است این آسیب ها خفیف یا در مواردی شدید هم باشد و در تعداد بی شماری این علائم در واقع سر آغاز ابتلا به دیابت است.

khab raftan dast

  • کمبود ویتامین

ویتامین های E ،B1 ،B6 ،B12 و نیاسین (niacin) برای عملکرد سالم عصب، ضروری هستند. کمبود ویتامین B12 می تواند به کم خونی خطرناک منجر شود و این کم خونی از علل مهم نوروپاتی محیطی است. اما برعکس، ازدیاد ویتامین B6 باعث خواب رفتن دست و پا می شود.

  • بیماری های سیستماتیک

این بیماری ها شامل انواع اختلالات کلیوی، بیماری های کبد، آسیب های وریدی و بیماری های خونی، آمیلوئیدوز (amyloidosis)، بیماری های بافت هم بند و التهابات مزمن، عدم تعادل هورمون ها (مثل کم کاری تیروئید)، تومورهای خوش خیم که به اعصاب حمله می کنند و سرطان ها می شوند.

  • سندروم تونل کارپ

سندروم تونل کارپ می تواند به دلیل فشار بیش از حد بر روی مچ دست و نیز عصب میانی به هنگام عبور از دست، رخ بدهد. هنگامی که روی مچ دست تان فشار بیش از حدی وجود داشته باشد، التهاب رخ می دهد و همین باعث می شود که تورم در مچ دست ایجاد شود و مانع جریان خون شود. در نتیجه ی این روند شما احساس خواب رفتگی خواهید داشت.

elat khab raftan angoshtan dast

درمان خواب رفتن دست و پا

  • استفاده از مچ بند (اسپلینت)

استفاده از مچ بند مخصوص در سه ماه اول پس از شروع علایم و همچنـین در خانمهای حامله بسیار موثر است. زاویه اسپلینت باید تنظیم شود. اغلب اسپلینت های ساخته شده در بازار زاویه مناسبی ندارند و حتی باعث بدتر شدن علایم می شوند. مچ بند باید حتمآ در شب پوشیده شود. بهتر است در طی روز نیز از مچ بند استفاده کرد.

محصول پیشنهادی دکتر مهندس: مچ بند کف بند کامپیوتری سما طب

  •  زردچوبه برای درمان بی حسی دست و پا

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که به بهبود جریان خون در سرتاسر بدن کمک می کند. به علاوه، خواص ضد التهابی زردچوبه به کاهش درد و ناراحتی در نواحی بی حس شده نیز کمک می کنند.
الف. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر حل کنید. این محلول را روی شعله ی کم حرارت دهید. مقدار اندکی عسل به آن اضافه کنید و روزی یک بار بنوشید تا جریان خون در بدن تان بهبود یابد.
ب. هم چنین می توانید نواحی مورد نظر را با استفاده از خمیر پودر زردچوبه و آب به مدت چند دقیقه ماساژ دهید.

  • ماساژ

دست و انگشتان خود را ماساژ دهید. این کار سبب افزایش گردش خون می شود. شما می توانید از روغن رزماری برای تسکین بی حسی استفاده کنید. 2 تا 3 قطره رزماری و روغن حامل را آماده کنید و سپس آنها را در مایکروویو برای 2 دقیقه گرم کنید.
و بعد به مدت 10 دقیقه روی قسمت مورد نظر ماساژ دهید. به منظور دستیابی به اثربخشی بیشتر، یک بار در روز این روش را انجام دهید.

masaj paye khab rafte

masajor charkhdar قطعا پسند خواهید کرد: ماساژور دستی چرخ دار

  • تغذیه

مصرف غذاهای غنی از منیزیم مانند آووکادو، ماهی، کره، ماست بدون قند، موز، لوبیا برای بهبود علائم بی حسی به طور روزانه توصیه می شود. ویتامین B12 و ویتامین B6 در بهبود عملکرد سیستم عصبی نقش مهمی ایفا می کند، بنابراین جذب و مصرف این ویتامین ها با مقدار کنترل شده برای درمان مناطق بی حسی بدن بسیار مهم است.
ماهی قزل آلا، ماهی تن، ماهی سالمون، شاه ماهی و خال مخالی چند بار در هفته توصیه می شود. کمبود ویتامین D3 موجب درد مزمن، مولتیپل اسکلروزیس و برخی بیماری های خود ایمنی شناخته نشده می شود که باعث بی حسی و خواب رفتن دست و پا خواهد شد.بنابراین هر روز زمانی را در خارج از منزل برای جذب نور آفتاب سپری کنید.

eslah taghzie

  • بالا نگه داشته ناحیه بی حس شده

جهت کاهش بی حسی در دست و پا (بی حسی در اثر ضعف گردش خون)، بالا نگه داشتن ناحیه ی مورد نظر نیز می تواند کارساز باشد. ناحیه ی مورد نظر را به مدت چندین دقیقه بالا نگه دارید تا گردش خون در آن ناحیه بهبود یابد. وقتی گردش خون در ناحیه ی مورد نظر به شکل معمول برگردد، بی حسی در آن ناحیه بهبود خواهد یافت.
برای بالا نگه داشتن دست ها و پاهای تان می توانید آن ها را روی چند عدد بالش قرار دهید.

  • کمپرس گرم برای درمان بی حسی دست و پا

نخستین کاری که باید برای درمان این وضعیت انجام دهید، استفاده از کمپرس گرم روی نواحی مورد نظر است. این کار به افزایش خون رسانی به نواحی بی حس شده کمک می کند. به علاوه، کمپرس گرم ماهیچه ها و اعصاب این نواحی را نیز آرام می کند.
الف. یک دستمال نخی را به آب گرم آغشته کنید.
ب. دستمال را بچلانید تا آب اضافه از آن گرفته شود؛ سپس، آن را به مدت 5 الی 7 دقیقه روی نواحی مورد نظر قرار دهید.
پ. این کار را آن قدر تکرار کنید تا بی حسی از دست و پای تان برود.
هم چنین، می توانید برای تسکین این وضعیت از دوش آب گرم یا پد های گرمایی نیز بهره ببرید.

 قطعا برایتان کارآمد خواهد بود: کیسه آب گرم سینکو

  • ورزش

ورزش کنید. مچ دست خود را بچرخانید، آن را خم کنید و به آن نرمش دهید. این تمرینات را چند بار در روز انجام دهید.

پیشگیری از خواب رفتن دست ها موقع خواب

  • هنگام خواب، دست ها را زیر بالش یا سر قرار ندهید.
  •  روی دست ها نخوابید، زیرا این امر باعث قطع گردش خون می شود.
  • کف دست را هنگام خوابیدن مشت نکنید و باز بگذارید.
  • دست ها را روی قلب قرار دهید تا بی حسی آن برطرف شود.
  • ورزش های مخصوص برای تقویت شانه، گردن و دست ها را انجام دهید.
  • از بالش های نرم تر استفاده کنید، از بالشت زیر زانو هم استفاده کنید و به پشت بخوابید.

هشدار پایانی

اگر همراه با خواب رفتگی دست، احساس سرگیجه و تنگی نفس دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا این حالت می تواند علامت یک بیماری جدی باشد.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا