علمی و پزشکی

علائم دیسک گردن

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:علائم مشابه کروناخون دماغ یا گوش دردمشکل در بلعخون در مدفوعاختلال خوابدرد کمر، پا، دست یا زانوسردردمعده درد یا حالت تهوعزخم مداوم دهانیسرفۀ مزمناضطراب و استرس

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام ها هم مشکل ایجاد می کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت های مشاهدۀ خون در مدفوع می تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع ترین علائم ایرانی هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا به حال برای شما هم پیش آمده است که دچار دردهای در ناحیه گردن و یا گاها کمر شوید و اغلب فکر می کنید از خستگی یا فشار کاری زیاد است اما بعد از مدتی که به شکل روتین روزانه درآمده و کلافه تان کرده چه می کنید؟ در صورتی که درد ها بطور مداوم تکرار شوند ممکن است دیسک گردن و یا هرچیز دیگری باشد. به یک متخصص متبحر مراجعه می کنید تا با توجه به علائمی که دارید علل بروز این عارضه را برآورد و تشخیص به هنگام را به خوبی انجام داده و در نهایت با کمک تخصص و تبحر خود گزینه درمانی مناسب شما را انتخاب کند، در نهایت بهبودی نصیب حال تان شود.

در ادامه این مطلب از مجله درمانکده نیز در خصوص این عارضه شایع در میان اغلب مردم اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می دهیم تا با دانش کافی اگر سراغ تان آمد با آن برخورد کرده و در همان روزهای اول علائم به پزشک مراجعه کرده تا درمانگر هرچه سریع تر در همان مراحل اولیه و خفیف بیماری را بهبود بخشد و دیگر نیازی به درمان های سنگین تر از جمله جراحی و … نباشد.

درک آناتومی ستون فقرات

مهره های ستون فقرات شما از 33 استخوان تشکیل شده است که به هم قفل می شوند تا ستون فقرات شما را تشکیل دهند. هر مهره با توجه به موقعیت ش در ستون فقرات شماره گذاری و دسته بندی می شود. از بالا به پایین، نواحی گردن، قفسه سینه، کمر، ساکروم و دنبالچه هستند.

صرف نظر از این که مهره ها در کجا قرار دارند، بین هر مهره یک دیسک بین مهره ای وجود دارد. این دیسک بالشتکی در بین هر مهره قرار می گیرد و از مالیدن استخوان ها به یکدیگر جلوگیری می کند. دیسک بین مهره ای از حلقه و یک هسته ساخته شده است. هسته پر از ژل است و اگر زمانی از فتق دیسک شنیدید، این ژل است که از دیسک بیرون زده و باعث درد می شود.

در صورتی دچار درد دائم در نواحی گردن می شوید بهترین کار مراجعه به دکتر متخصص ارتوپد است. این دکتر پس از بررسی دقیق می تواند علت درد شما را تشخیص داده و مراحل درمان را آغاز کند. در صورتی که درد شما دائمی نیست اما نیاز به مشورت با دکتر دارید بهتر است از طریق مشاوره آنلاین با دکتر متخصص ارتوپد مشکل خود را بیان کنید و از راهنمایی دکتر بهره مند شوید.

بیشتر بخوانیم: گردن درد و شیوه های درمان خانگی + انواع درد پشت گردن

نقش دیسک ها در بدن

دیسک ها بالشتک های غضروفی هستند که بین استخوان های پشتی (مهره ها) قرار گرفته اند که ستون فقرات شما را تشکیل می دهند. آن ها از یک مرکز ژل مانند و غنی از آب ساخته شده اند که توسط یک حلقه بیرونی فیبری سخت محافظت می شود. در حالی که مهره ها شما را به حالت عمودی نگه می دارند و از نخاع محافظت می کنند، دیسک ها در حین حرکت بدن، ضربه های وارده به ستون فقرات را جذب می کنند. دیسک ها نزدیک به اعصاب نخاعی بزرگ قرار می گیرند زیرا اعصاب مانند شاخه های درخت از نخاع خارج می شوند.

از آن جایی که اعصاب بسیار حساس هستند، فتق دیسک (پارگی)، می تواند به عصب فشار وارد کند و درد زیادی ایجاد کند. در برخی موارد، خود مواد دیسک می تواند به عنوان یک محرک شیمیایی نسبت به اعصاب عمل کند. در موقعیت های جدی تر، دیسک می تواند روی نخاع شما فشار بیاورد و باعث ضعف و نیاز به جراحی فوری شود.

انواع درد های دیسک گردن

هفت دیسک در ناحیه گردن وجود دارد. گردن فشار چرخشی بیشتری نسبت به سایر نواحی مانند ناحیه قفسه سینه (وسط پشت) دریافت می کند تا بتواند حرکات سر را فعال کند. بنابراین، ستون فقرات گردنی شما بیشتر در معرض آسیب دیسک است.

ضربه یا ساییدگی ساده که با افزایش سن مشاهده می‎شود، می تواند باعث تعدادی از مشکلات رایج دیسک شود. درد ناشی از آسیب دیسک با ترکیبی از موارد زیر شروع می شود:

  1. آسیب عصبی: دیسک آسیب دیده به عصب فشار می آورد و باعث ایجاد درد در یک الگوی خاص در پایین بازو می شود.
  2. التهاب: زمانی ایجاد می شود که مرکز ژل مانند دیسک نشت کند و اعصاب مجاور را تحریک کند. این می تواند پس از پارگی دیسک یا پس از برآمدگی دیسک اتفاق بیفتد.
  3. اسپاسم عضلانی: درد در نتیجه سفت شدن عضلات در ناحیه آسیب دیده شروع می شود.

مطب پزشک ارتوپدی مورد نظرتان را آنلاین رزرو کنید

به صفحه پزشکان ارتوپدی درمانکده بروید و زمان مراجعه به مطب پزشک دلخواهتان را آنلاین انتخاب کنید.
دریافت نوبت ارتوپدی

فتق دیسک گردن چیست؟

قسمت گردن، ستون فقرات از هفت استخوان (مهره) ساخته شده است که توسط دیسک های بالش مانند از هم جدا شده اند. این دیسک ها مانند ضربه گیر برای سر و گردن هستند. آن ها استخوان ها را در کنار هم به صورت منظم و نرم نگهداری می کنند و اجازه می دهند سر و گردن خم شود. عارضه بیرون زدگی دیسک گردن به درد در این قسمت گردن از ستون فقرات اشاره دارد. این دیسک ها ممکن است پاره و باعث شود مایع داخل به اعصاب اطراف گردن فشار بیاورد. برای برخی، جراحی جایگزینی دیسک با دیسک مصنوعی ممکن است یک گزینه درمانی مناسبی به شمار آید.

گردن درد و علائم ناشی از فتق دیسک مشکلات رایج بسیاری از بزرگسالان است. گردن از ساختارهای آناتومیک مختلفی از جمله: ماهیچه ها، استخوان ها، رباط ها و مفاصل تشکیل شده است. هر یک از این ساختارها دارای پایانه های عصبی هستند که می توانند مشکلات دردناک را هنگام بروز تشخیص دهند.

بیشتر بخوانیم: خار پاشنه پا و راه های خلاص شدن از آن

علائم دیسک گردن

فتق دیسک در گردن می تواند باعث درد گردن، درد شدید بازو، درد شانه و بی حسی یا گزگز در بازو یا دست شود. کیفیت و نوع درد می تواند متفاوت باشد از مبهم، دردناک و دشوار به موضع گیری تا تیز، سوزش، و به راحتی قابل تشخیص است. درد در بازوها و هم چنین گردن معمولا اولین علامتی است که ریشه های عصبی شما به دلیل مشکلی در گردن شما تحریک شده است. علائمی مانند: بی حسی، سوزن سوزن شدن و به ویژه ضعف در عضلات بازوها، علائم هشداردهنده ای هستند که ممکن است مشکل شما جدی تر باشد. ضعف در بازوها نشانه قطعی این است که باید در مورد گردن درد خود به پزشک مراجعه کنید.

علل بروز دیسک گردن

بسیاری از دلایل شامل تغییرات دژنراتیو طبیعی در دیسک ها با افزایش سن است. وضعیت بدنی نامناسب و کار سخت با روش های ضعیف بلند کردن بدن ممکن است این تغییرات را بدتر کند. دیسک ها به آرامی فرسوده می شوند، کمتر چاق و صاف می شوند. وقتی فضای دیسک به اندازه ای باریک می شود که مهره ها به هم ساییده می شوند، لبه های مهره ها دچار ساییدگی و پارگی می شوند. سپس، خارهای استخوانی ایجاد می شوند که ممکن است شروع به فشار بر روی نخاع یا ریشه عصبی کنند. با تحریک عصب، درد، گزگز، بی حسی یا ضعف ممکن است رخ دهد.

تغییرات یا ضربه های مشابه ممکن است غضروف سخت اطراف هر دیسک را ترکاند. مواد دیسک ممکن است به داخل کانال نخاع برآمده (فتق) شده و طناب نخاعی یا ریشه عصبی را فشار دهد (فشرده کند).

بیشتر بخوانیم: گودی کمر، علائم و نشانه های بروز آن

عوامل متعددی خطر فتق دیسک را افزایش می دهند:

  • انتخاب های سبک زندگی مانند: استفاده از تنباکو، عدم ورزش منظم و تغذیه ناکافی به طور قابل توجهی به سلامت دیسک کمک می کند.
  • با بالا رفتن سن بدن، تغییرات طبیعی بیوشیمیایی باعث خشک شدن تدریجی دیسک های بین مهره ای می شود که بر استحکام و انعطاف پذیری دیسک تأثیر می گذارد.
  • افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند نسبت به افرادی که وزن مناسبی دارند بیشتر در معرض خطر فتق دیسک قرار دارند.
  • افرادی که از نظر فیزیکی مشاغل سختی دارند که شامل بلند کردن اجسام سنگین است نیز بیشتر در معرض خطر فتق دیسک هستند.
  • افرادی که سابقه خانوادگی فتق دیسک دارند، بیشتر از افرادی که این بیماری را ندارند، دچار فتق دیسک می شوند.
  • افرادی که سیگار می کشند به طور قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به فتق دیسک هستند.
  • فتق دیسک ممکن است برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد، اما در بزرگسالان جوان تا میانسالی که بیش از حد بدن خود کار می کنند، شایع است.

اگر فکر می کنید که در معرض خطر ابتلا به فتق دیسک هستید، مهم است که با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید. ممکن است بتوانید با فعال ماندن، ترک سیگار و حفظ وزن در سطح سالم، خطر ابتلا به فتق دیسک را کاهش دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فکر می کنید که فتق دیسک دارید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. هر چه زودتر این عارضه تشخیص داده شود، سریع تر درمان می شود و زودتر می توانید کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.

چگونگی تشخیص دیسک گردن

پس از یک شرح حال کامل و معاینه عصبی، متخصص درد می تواند درد شما را تا سطح خاصی در ستون فقرات ردیابی کند. پزشک شما به دنبال ضعف، تغییر در رفلکس ها و از دست دادن احساس در پوست گردن، و انگشتان شما خواهد بود. از تست های تصویربرداری برای تایید یافته های امتحان استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانیم: جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی چیست؟

آزمایشات برای درد گردن

اشعه ایکس

 تصویربرداری اولیه برای ارزیابی نواحی استخوانی ستون فقرات شما.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

 از یک میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصویری دقیق از ستون فقرات شما از جمله نخاع و ریشه های عصبی استفاده می کند.

توموگرافی کامپیوتری (CT)

اشعه ایکس از زوایای مختلف تصاویر مقطعی (برشی) از ستون فقرات شما ایجاد می کند.

سی تی میلوگرام

 یک آزمایش پیشرفته که در آن پزشک در طی سی تی اسکن رنگ را به مایع نخاعی شما تزریق می کند. نشان می دهد که در آن فشار روی نخاع یا اعصاب وجود دارد.

تست های عصبی

 الکترومایوگرام و مطالعات هدایت عصبی میزان حرکت سیگنال های الکتریکی در طول اعصاب را اندازه گیری می کنند تا آسیب را پیدا کنند.

بیشتر بخوانیم: جراحی دیسک گردن: تعویض یا فیوژن (الحاق)؟

درمان دیسک گردن

بسته به شدت بیماری شما، پزشک ممکن است چند گزینه درمانی را توصیه کند. برای جابجایی جزئی دیسک، اغلب برای تعیین این که آیا علائم فروکش می کنند یا خیر، استراحت پیشنهاد می شود. اگر علائم پس از یک دوره استراحت تجویز شده از بین نرفت، ممکن است نیاز به توانبخشی از طریق فیزیوتراپیست باشد. کشش ستون فقرات که به عنوان کشش شناخته می شود، می تواند توسط فیزیوتراپ برای کاهش تنش روی دیسک بین مهره ها انجام شود.

عمل جراحی دیسک گردن

اگر درد و علائم با وجود درمان های غیر جراحی به تدریج تشدید شوند، ممکن است جراحی ستون فقرات گردنی توصیه شود. اگر فتق دیسک نخاع را فشرده می کند (یعنی میلوپاتی)، ممکن است جراحی لازم باشد. هدف از جراحی ستون فقرات برداشتن فشار اعصاب است که فتق دیسک را فشرده می کند. متداول ترین روش دیسککتومی است یا برداشتن جزئی یا کامل دیسک آسیب دیده، این جراحی معمولاً از جلوی گردن انجام می شود (به نام دیسککتومی قدامی).

گاهی لازم است با برداشتن بخشی از لامینا از پشت به فتق دیسک دسترسی پیدا کرد. یک صفحه استخوانی کوچک که کانال نخاعی را می پوشاند. نام این روش لامینکتومی (لامینکتومی خلفی) است. اغلب، هر یک از این روش ها را می توان با حداقل تهاجم و گاهی اوقات در یک مرکز جراحی ستون فقرات سرپایی انجام داد. برای برخی از بیماران، جایگزینی دیسک مصنوعی یک گزینه جراحی است.

بیشتر بخوانیم: فیزیوتراپی چیست؟

بهبودی پس از تعویض دیسک گردن

درست پس از جراحی تعویض دیسک گردن، بیماران ممکن است کمی درد، ناراحتی یا اسپاسم عضلانی گردن را تجربه کنند. خوشبختانه، این به زودی محو خواهد شد و بیماران احتمالاً از تسکین درد بازو و گردن خود لذت خواهند برد. به آن ها دستور داده می شود که ناحیه برش خود را تمیز و خشک نگه دارند و از رانندگی، بلند کردن وسایل سنگین، رانندگی و سیگار کشیدن خودداری کنند. در بسیاری از موارد، فیزیوتراپی و داروهای مسکن را توصیه می کند. اگرچه اکثر بیماران تنها به یک هفته تا 10 روز مرخصی از کار نیاز دارند، اما آن هایی که از نظر فیزیکی مشاغل سختی دارند ممکن است نیاز به 6 هفته مرخصی داشته باشند.

مشاورۀ آنلاین با دکتر ارتوپدی مورد نظرتان را رزرو کنید

به صفحه مشاورۀ آنلاین ارتوپدی بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را (تصویری، صوتی و متنی) آنلاین رزرو کنید.
رزرو مشاورۀ ارتوپدی

درمان غیر جراحی دیسک گردن

چندین روش غیر جراحی برای درمان دیسک گردن وجود دارد، از جمله:

  • استراحت و بی حرکتی گردن
  • داروها
  • فیزیوتراپی
  • درمان تزریق استروئید اپیدورال

استفاده از درمان های غیر جراحی به عنوان استاندارد مراقبت از عصب تحت فشار در گردن با شواهد علمی مختلفی پشتیبانی می شود. مطالعات متعدد نشان داده اند که دیسک گردن را معمولاً با گذشت زمان و بدون نیاز به جراحی بهبود می یابد. یک تحقیق، یافته های بیش از 1200 مطالعه منتشر شده قبلی در مورد فتق دیسک گردن را که بدون جراحی درمان می شوند، خلاصه کرد.

این نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق بیماران در طول دو تا سه سال نتایج و علائم خوبی داشتند. 13 مطالعات دیگر روی بیمارانی که تحت درمان غیر جراحی قرار گرفته اند نشان داده است که فتق دیسک قابل مشاهده در MRI در اسکن های مکرر پس از مدتی کاهش می یابد. اگرچه مطالعات متعدد نتایج خوبی را در درمان های غیرجراحی نشان دادند، اما مطالعات بسیار کمتری وجود دارد که به طور قطعی از استفاده از درمان فشرده تر با تزریق استروئید اپیدورال به عنوان دلیل اصلی بهبودی حمایت می کند.

بسیاری از مطالعات نتایج خوبی را با استفاده از روش تزریق استروئید اپیدورال در بیمارانی که به درمان های اولیه پاسخ  نمی دهند، گزارش کرده اند. اما مطالعات کامل با تعداد بسیار زیادی از بیماران که از روش های تصادفی سازی و پیگیری خوب استفاده می کنند، به سادگی در دسترس نیستند. مطالعات جدید به اصلاح تکنیک های واقعی و ایمنی این روش ها کمک کرده است. این شامل انطباق گسترده تر استفاده از راهنمایی رادیولوژیک برای روش های تزریق، بهبود کیفیت ابزارهای تصویربرداری فلوروسکوپی، و توصیه هایی در مورد تکنیک های خاص برای خود روش ها است.

بیشتر بخوانیم: جراحی تعویض شانه ؛ ضرورت، چگونگی، شرایط و عوارض

استراحت و بی حرکتی گردن

در مرحله حاد این مرحله، ممکن است پرهیز از حرکات تکراری گردن و هم چنین حرکات سنگین یا بلند کردن سنگین مهم باشد. قسمت نرم گردنی اغلب برای محدود کردن حرکت گردن و ایجاد آتل برای موقعیت راحتی در هنگام استراحت مفید است.

دارو درمانی

در صورت امکان، پزشک شما ممکن است داروهای ضد التهابی را تجویز کند، به خصوص در ابتدای مشکل. برخی از این بیماری هاا به تنهایی به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) پاسخ می دهند، اما یک دوره کوتاه از داروهای کورتیکواستروئیدی خوراکی نیز اغلب تجویز می شود.

داروهایی که شامل گاباپنتین و پرگابالین هستند اغلب برای تسکین علائم درد ناشی از رادیکولوپاتی استفاده می شوند. این داروها متفاوت از داروهای ضد التهاب عمل می  کنند. (این داروها هم چنین، هرچند کمتر، برای بیمارانی که از اختلالات تشنج رنج می برند استفاده می شود.) در برخی موارد، ممکن است موثرتر از سایر داروهای ضد درد باشند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست می تواند کشش متناوب را برای کمک به تسکین درد اعمال کند. اگر کشش مؤثر باشد، بیمار می تواند یک واحد کشش بخرد و به طور منظم کشش را در خانه انجام دهد. هنگامی که درد کاهش می یابد، دامنه حرکتی و تمرینات تقویتی می تواند به بازیابی تدریجی نواحی در گردن و شانه که در اثر عدم استفاده و درد ضعیف شده اند، کمک کند.

درمان تزریق استروئید اپیدورال

در بسیاری از موارد، درمان های فوق برای رادیکولوپاتی بی اثر هستند. تزریق استروئید اپیدورال ممکن است برای بیمارانی مفید باشد که نوع درد پایدار آن ها ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. یک روش تزریق اپیدورال ترانس فورامینال را می توان به صورت سرپایی با استفاده از فلوروسکوپی انجام داد.

یک متخصص آموزش دیده از اسکن MRI و معاینه فیزیکی برای شناسایی ناحیه مشکوک به آسیب استفاده می کند. تحت هدایت فلوروسکوپی، یک سوزن در بیشتر موارد تنها با بی حسی موضعی به ناحیه ای از عصب تحت فشار هدایت می شود. نحوه عملکرد آن به این صورت است، غشایی که ستون فقرات و ریشه های عصبی را می پوشاند، دورا نامیده می شود. فضای اطراف دورا فضای اپیدورال است. تزریق اپیدورال داروی ضد التهابی را در فضای اپیدورال قرار می دهد تا التهاب ریشه های عصبی را کاهش دهد.

این درد را کاهش می دهد و امیدواریم به روند بهبودی کمک کند. تزریق ممکن است باعث تسکین دائمی شود، ممکن است باعث تسکین موقت درد برای چندین ماه در حالی که آسیب یا علت اصلی در حال بهبود است، باشد. بسته به بیمار و علت رادیکولوپاتی، بهبود ممکن است بلافاصله یا ظرف دو هفته رخ دهد.

برخی از بیماران پس از یک بار تزریق پاسخ خواهند داد، اما برخی دیگر ممکن است به سه تزریق نیاز داشته باشند که در طول یک دوره بهبودی یک تا سه ماهه پراکنده شوند. اکثر بیماران از یک برنامه تمرینی تدریجی که به طور هم زمان با هدایت و نظارت فیزیوتراپیست انجام می شود، بهره مند می شوند.

بیشتر بخوانیم: جراحی تعویض شانه ؛ ضرورت، چگونگی، شرایط و عوارض

بایدها و نبایدهای بعد از درمان دیسک گردن

  • هنگام نشستن و راه رفتن از وضعیت بدنی مناسب استفاده کنید.
  • همیشه هنگام سفر با وسیله نقلیه موتوری از کمربند ایمنی ببندید.
  • هنگامی که در رختخواب دراز کشیده اید، یک بالش زیر سر و گردن خود قرار دهید.
  • ورزش های روزانه مورد تایید پزشک معالج خود را انجام دهید. به آرامی گردن خود را کشیده و خم کنید. وزن ایده آل خود را حفظ کنید.
  • اگر علائم شما بسیار بدتر شد یا ضعف جدیدی دارید، با درمانگر خود تماس بگیرید.
  • اگر در راه رفتن مشکل دارید، ضعف دارید، نمی توانید اندام خود را حرکت دهید، یا کنترل روده یا مثانه خود را از دست می دهید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • آسیب به ستون فقرات گردنی خود را به حداقل برسانید. در ورزش های تماسی از لباس های محافظ استفاده کنید.
  • عادت نکنید که گردن خود را بیرون بیاورید.
  • تا زمانی که متخصص بگوید که می توانید، به سرکار خود برنگردید.
  • تا زمانی که با درمانگر خود مشورت نکنید، فعالیت های شدید انجام ندهید.
  • تا زمانی که بدون داروی ضددرد احساس درد نکردید، رانندگی را از سر نگیرید.

بیشتر بخوانیم: تشخیص و درمان شکستگی استخوان

پیشگیری بهتر از درمان

بیماری دیسک یک بیماری مزمن و اغلب روندی آهسته است. احتمالاً بین اولین ته کمر درد و دیسک های بسیار خشک شده فاصله خواهید داشت. برای کاهش خطر یا پیشرفت می توان کارهای زیادی انجام داد.

  • سیگار را ترک کنید، یا بهتر است، شروع نکنید.
  • فعال باشید: ورزش منظم برای افزایش قدرت و انعطاف عضلاتی که ستون فقرات را احاطه کرده و حمایت می کنند.
  • برای جلوگیری از فشار بر ستون فقرات و فتق دیسک خود، با مکانیک مناسب بدن بلند شوید
  • وزن بدن سالم را حفظ کنید، BMI بالا باعث ایجاد استرس های اضافی بر ستون فقرات می شود
  • مصرف الکل را کاهش دهید
  • از ویتامین ها و مکمل ها مانند: کلسیم، آهن و روی برای کمک به حفظ ساختار استخوانی سالم استفاده کنید.

سوالات متداول

چه کسی تحت تأثیر قرار می گیرد؟

فتق دیسک در افراد 30 تا 40 ساله شایع تر است، اگرچه افراد میانسال و مسن تر اگر درگیر فعالیت های بدنی شدید باشند کمی بیشتر در معرض خطر قرار دارند. تنها حدود 8 درصد از فتق دیسک ها در ناحیه گردن رخ می دهد.

بهبودی پس از جراحی دیسک گردن تا چند روز طول می کشد؟

در بیشتر موارد فتق دیسک گردن با گذشت زمان و درمان علامتی بهبود می یابد. این می تواند 6-12 هفته طول بکشد. بهبود معمولاً در عرض 2-3 هفته و بهبودی کامل در 2-3 ماه بعد مشاهده می شود.
بیمارانی که نیاز به جراحی دارند می توانند 3 تا 6 ماه پس از عمل جراحی بهبودی کامل داشته باشند. بهبودی پس از جراحی ممکن است شامل استفاده از بریس به مدت 12-6 هفته باشد تا بافت و استخوان ترمیم شوند. بازگشت به کار برای کسانی که کارهای سبک یا میز کار دارند می تواند در عرض 2 تا 4 هفته باشد در حالی که کارگران سنگین معمولاً نمی توانند به مدت 3 ماه یا بیشتر به کارهای سنگین برگردند.
معمولا طی 4 تا 6 ماه چندین بار به جراح خود مراجعه می کنید تا مطمئن شوید که علائم بهبود یافته و بهبود یافته است. پیگیری طولانی مدت به علائم بستگی دارد، در حالی که اکثر بیماران نیازی به جراحی بیشتر گردن ندارند.
بیشتر بخوانیم: جراحی فیوژن مفصل یا آرترودز چیست؟

در صورت تشخیص فتق دیسک، آیا باید جراحی کرد؟

لازم نیست. پس از تشخیص فتق دیسک، متخصصان ستون فقرات متخصص معمولاً برنامه مراقبتی شما را با فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات آغاز می کنند. داروها معمولاً برای کنترل درد، التهاب، اسپاسم عضلانی و اختلال خواب استفاده می شوند. علاوه بر این، تزریق استروئید ممکن است به تاخیر در مداخله جراحی کمک کند.

سخن پایانی

با توجه به مطالب مذکور لازم است جهت برخورداری از بهترین شیوه درمانی از بهترین متخصص ارتوپدی در خصوص این عارضه کمک بگیرید تا هر گونه عوارض جانبی و خطرات جدی در امان بمانید. پس با انتخابی هوشمندانه از پزشک خود می توانید سلامتی خودتان را تضمین کنید.

یکی از خدمات اصلی درمانکده نوبت دهی آنلاین و مشاوره آنلاین پزشکی می باشد. با استفاده از این خدمات می توانید در زمان خود صرفه جویی کنید و با چند پزشک متخصص مشورت کنید. از اینکه تا پایان این مطلب با درمانکده همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

 9,242 بازدید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای ها 20


یکی از دلایل شایع درد گردن، شانه و دست، فتق یا بیرون زدگی  دیسک گردن است. علائم ممکن است شامل درد شدید و مبهم در گردن یا بین کتف ها بوده که در دست ها انتشار پیدا کرده و تا کف دست و انگشتان میرسد. در حالت وخیم لازم است از روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی استفاده شود.همچنین از دیگر علائم می توان حس کرختی، خارش یا سوزش در شانه و دست ها را نام برد. حرکات و موقعیت های خاصی در گردن می توانند درد را تشدید کنند.

آناتومی


در میان هر دو مهره (استخوان) ستون فقرات یک دیسک بین مهره ای وجود دارد.  صفحه ای متشکل از الیاف که قابلیت ضربه گیری دارد. صفحات انتهایی (endplates) مهره ها را ردیف کرده و به نگه داشتن دیسک ها در محل خود کمک می کنند. هر دیسک یک نوار تایر مانند در روی خود، به نام حلقه ی فیبری دارد که یک ماده ی ژل مانند به نام نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی دیسک) را احاطه می کند. رشته های عصبی از طریق مسیر های کوچکی که بین مهره ها و دیسک ها قرار دارد، از کانال نخاعی خارج می شوند. گردن درد و دیگر علائم هنگامی ظاهر می شوند که دیسک بین مهره ای آسیب دیده، به کانال نخاعی یا به ریشه های عصبی فشار وارد کند.

فتق دیسک مهره گردن هنگامی رخ می دهد که حلقه فیبری ترک برداشته یا شکافته شود و بدین صورت به نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی دیسک) اجازه ی خروج دهد. این عارضه فتق هسته ی دیسک (HNP) یا فتق دیسک گفته می شود. در این مقاله شما خواهید آموخت که چه عواملی باعث ایجاد فتق مهره های گردن شده و برای تشخیص، مقابله با درد و دیگر علائم چه راهکار هایی وجود دارد.

بیش از 90 درصد بیمارانیکه دچار پارگی دیسک کمر یا گردن شده بودند در مرکز تخصصی پروفسور فروغ با روشهای غیر جراحی در عرض 4 تا 6 هفته  بهبود یافته اند. البته ادعای معجزه نداریم در مواردیکه در معاینه  متخصصین مرکز تشخیص  داده اند که بیمار نیاز به جراحی دارد سریعا به بهترین جراحان معرفی شده اند تا بهترین نتیجه حاصل شود.تلفن رزرو نوبت در کلینیک تخصصی پروفسور فروغ 66572220

علائم و نشانه ها


علائم دیسک گردن معمولا با درد همراه است و باعث اختلالات عصبی به شرح زیر می شود:

   C4-C5 (ریشه ی عصبی C5): می تواند باعث ضعف در عضله ی دلتایی سر شانه شود. معمولا بی حسی یا خارش و سوزش ایجاد نمی کند ولی می تواند باعث درد شانه و گردن درد   شود.

   C5-C6 (ریشه ی عصبی C6): می تواند باعث ضعف ماهیچه های دو سر (عضلات جلویی بازو) و ماهیچه های باز کننده ی مچ شود. بی حسی ، خارش و سوزش همراه با درد ممکن است به سمت انگشت شست دست منتشر شوند. این یکی از شایع ترین مراحل برای وقوع فتق دیسک گردن است.

  C6-C7 (ریشه ی عصبی C7): می تواند باعث ضعف عضلات سه سر بازو (عضلات پشت بازو) و عضلات باز کننده ی انگشتان شود. بی حسی ، خارش و سوزش همراه با درد ممکن است به سمت عضلات سه سر و انگشت میانی منتشر شوند. این مرحله نیز یکی از شایع ترین مراحل برای وقوع بیرون زدگی دیسک گردن می باشد.

C7-T1 (ریشه ی عصبی C8): می تواند باعث ضعف در گرفتن اشیا با دست شود. همچنین بی حسی ، خارش و درد ممکن است از طریق بازو به سمت انگشت کوچک دست منتشر شوند.

لازم است بدانید که علائم بالا معمولا با فتق دیسک گردن همراه هستند ولی ساختار سیستم عصبی افراد متفاوت است بنابراین علائم ایجاد شده در آن ها نیز ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد

علت ها و دلایل


علل زیادی باعث ایجاد فتق دیسک گردن و درد شدید می شوند که عبارتند از:

 فرسایش دیسک های ستون فقرات

درد ناشی از دیسک بیرون زده، معمولا به علت فرسایش ستون فقرات می باشد.

پشت و کمر ما وظیفه ی تحمل و پخش کردن وزن را داشته و دیسک های بین مهره ای، ضربه گیری در اثر حرکت (راه رفتن، چرخیدن و خم شدن) را بر عهده دارد. به دلیل فشار زیادی که به دیسک ها وارد می شود، با گذر زمان به آن ها آسیب وارد می شود و می تواند علت دیسک گردن و کمر باشد
حلقه ی فیبری (قسمت سخت خارجی دیسک) می تواند به تدریج ضعیف شده و به نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی ژله مانند دیسک) اجازه ی خروج دهد، به این ترتیب، دیسک بیرون زده و متورم می شود.

 آسیب به ستون فقرات

علت دیسک گردن می تواند در اثر آسیب باشد. تصادف رانندگی می تواند باعث بیرون زدن دیسک شود. برای مثال یک حرکت شدید و ناگهانی  می تواند با وارد کردن فشار زیاد باعث بیرون زدن و پارگی دیسک گردد.

همچنین علائم دیسک گردن می تواند به علت بلند کردن نادرست یک جسم سنگین و یا چرخیدن بیش از اندازه ی بدن به وجود آید.

تاثیر همزمان آسیب ها و فرسایش ستون فقرات

ممکن است دیسک چنان ضعیف شده باشد که اتفاقاتی نه چندان مهم مثلا یک عطسه دچار بیرون زدگی شود عطسه رویداد مهمی که بتواند باعث آسیب شود به حساب نمی آید، ولی اگر فرد دیسک ضعیفی داشته باشد، نیروی حاصل از یک عطسه می تواند باعث فتق آن شود.

مراحل بیرون زدن یک دیسک


مراحل بیرون زدن یک دیسک

فرایند فتق یک دیسک شامل 4 مرحله است به طوری که در زیر  نشان داده شده:

دژنرسانس : در طول مرحله ی اول، نوکلئوس پالپوزوس به دلیل تغییرات شیمیایی مرتبط با سن ضعیف می شود. در این مرحله بیرون زدگی (فتق) به وجود نمی آید و تنها دیسک انعطاف پذیری خود را از دست داده و توانایی ضربه گیری آن کم تر می شود.

برآمدگی دیسک: در طول این مرحله، شکل یا محل دیسک تغییر می کند. همچنین یک برآمدگی کوچک شروع به تشکیل شدن کرده که ممکن است بسته به محل آن، به نخاع یا اعصاب آن فشار وارد کند.

  پارگی دیسک: طی این مرحله هسته ی ژله مانند دیسک دیواره آن را سوراخ می کند ولی همچنان درون دیسک باقی می ماند.

  جدا شدن بخش پاره شده ی دیسک: طی مرحله ی آخر نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی دیسک) از دیواره ی دیسک عبور کرده و وارد کانال نخاعی می شود.

راه ها و روش های درمان

 

درمان کنسرواتیو (محافظه کارانه) بدون جراحی اولین قدم برای بهبودی است برای درمان پارگی دیسک گردن است و ممکن است شامل موارد زیر باشد: دارو درمانی، استراحت ، ماساژ ، ورزش درمانی ، تمرینات سر و گردن در خانه ، آب درمانی ، کاریوپراکتیک و مدیریت درد. بیش از 95% افراد مبتلا به درد بازو در اثر بیرون زدگی دیسک گردن ، در عرض 6 هفته بهبودی یافته و به فعالیت های طبیعی باز می گردند. اگر بدن فردی به درمان محافظه کارانه پاسخ نداده یا علائم بد تر شوند، ممکن است جراح ستون فقرات عمل جراحی دیسک گردن را پیشنهاد کند

دارودرمانی :پزشک ممکن است مسکن ، دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) و یا استروئید برای درمان دیسک گردن شما تجویز کند. بعضا شل کننده های عضلانی نیز برای گرفتگی ماهیچه ها تجویز می شوند.

دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مثل آسپرین و ناپروکسین ، نمونه هایی از دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی اند که به منظور کاهش التهاب و درد ناشی از عوارض دیسک گردن به کار می روند.

مسکن هایی مثل استامینوفن جهت کاهش درد به کار رفته ولی اثر ضد التهابی NSAIDs را ندارند.

شل کننده های مثل متاکاربامول (روباکسین) ، کاریسوپرودول (سوما) و سیکلوبنزاپرین (فلکسریل) ممکن است به منظور کنترل اسپاسم (گرفتگی) های عضلانی به کار رود.

استروئید ها ممکن است جهت کاهش التهابات تجویز شده و به صورت خوراکی (متیل پردنیزولون) در یک دوره ی 5 روزه، با کاهش متوالی دوز، مصرف شوند. مزیت این دارو ها در سرعت زیاد رفع درد می باشد. (کم تر از 24 ساعت)

تزریق استروئید در محل بیرون زدگی دیسک ممکن است در موارد درد شدید تجویز شود این روش که به کمک فلوروسکوپی انجام می شود، عبارت است از تزریق استروئید و یک داروی بی حسی به به فضای اپیدورال ستون مهره به منظور کاهش التهاب .

ورزش و فیزیوتراپی: هدف ورزش درمانی، کمک به بیمار برای رسیدن هر چه زود تر به فعالیت و جلوگیری از آسیب مجدد است. فیزیوتراپیست ها می توانند روش های صحیح ایستادن، بلند کردن اجسام و راه رفتن را آموزش داده و با بیمار به منظور کشیدن و قدرتمند کردن عضلات گردن، شانه و بازو همکاری کنند. ورزش گردن و تمرینات تقویتی، عناصر اصلی درمان بوده و باید جزئی از زندگی فرد شوند.

تزریقات اپیدورال یا “بلوک” به هنگام درد شدید بازو توصیه می شوند. در این عمل نوعی کورتیکواستروئید، توسط پزشک آموزش دیده در این زمینه، به درون فضای اپیدورال (فضای اطراف اعصاب نخاعی) تزریق می شود. پس از اولین تزریق ممکن است در روز های بعدی یک یا دو تزریق دیگر نیز نیاز باشد. این تزریق باید جزئی از یک برنامه ی درمان و توان بخشی جامع انجام شود. هدف این تزریق کاهش التهاب اعصاب و درمان دیسک گردن است.

تزریق در نقاط ماشه ای به تزریق مستقیم دارو های بی حسی موضعی (بعضا به همراه کورتیکواستروئید ها)، در بافت های نرم و ماهیچه های دردناک در طول ستون فقرات گفته می شود. این تزریقات معمولا موثر واقع می شوند ولی به درمان بیرون زدگی دیسک گردن کمکی نمی کنند.

درمان دستی (کایروپراکتیک). حرکت دادن آرام می تواند به کاهش اختلال در عملکرد مفاصل، که ممکن است خود دلیلی برای درد باشد، کمک کند. از حرکت دادن به میزان زیاد باید خودداری شود، زیرا می تواند درد یا آسیب های عصبی را افزایش دهد.

در برخی موارد برای درمان دیسک گردن گردنبند طبی یا بریس به منظور کاهش فشار از ستون فقرات گردن، توصیه می شود.

روش های دیگر درمان دیسک گردن تحریک الکتریکی عصب، طب سوزنی،آب درمانی و…می باشد.

عمل جراحی: برای بیمارانی که درد گردن با درمان های قبلی بهبود نمی یابد، ممکن است جراحی مورد نیاز باشد. هدف از جراحی، برداشتن قسمتی از دیسک است که به عصب فشار وارد می کند. به این عمل دیسکتومی گفته می شود. بسته به محل دیسک بیرون زده، ممکن است پزشک شکافی در جلو یا پشت گردن بیمار ایجاد کند. تصمیم این که شکاف در جلوی گردن (رویکرد قدامی) و یا در پشت گردن (رویکرد خلفی) ایجاد شود بستگی به موارد زیادی از جمله محل دقیق فتق دیسک، تجربه و سلیقه ی جراح دارد. در هر دو روش، مواد دیسک از روی عصب برداشته شده و عمل معمولا موفقیت آمیز است.


دیسک گردن چیست و چرا به وجود می آید؟ آیا می توان از ابتلا به دیسک گردن پیشگیری کرد؟ چگونه بدانیم که دیسک گردن داریم یا خیر؟ در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد.

در این مقاله می خوانیم:

از علایم این بیماری به درد در ناحیه ی گردن و بازو، بی حسی و یا مور مور شدن عضلات میتوان اشاره کرد، درد به علت فشار دیسک بر عصب نخاعی ایجاد می شود. 

استراحت کافی، مصرف داروهای مسکن، تزریق نخاعی و فیزیوتراپی راه های درمان بیماری است. بیش تر مبتلایان بعد از 6 هفته درمان شده و به زندگی روزمره ی عادی خود باز خواهند گشت. اگر علایم بیماری ادامه داشته باشد، جراحی پیشنهاد می شود.

دیسک گردن چیست؟

دیسک لایه ای است که بین مهره های ستون فقرات قرار دارد .دیسک از یک قسمت سفت تر خارجی و یک هسته ژله ای در مرکز تشکیل شده است.دیسک گردن (cervical disk) زمانی اتفاق می افتد که ساختار ژلی مانند موجود در هسته ی دیسک به فضای بیرون راه پیدا می کند. مثل وقتی که یک دونات ژلی را از وسط فشار داده و ژل درون آن به بیرون ریخته می شود.

فتق دیسک گردن سبب ایجاد فشار و التهاب بر اعصاب نخاعی می شود و  احساس درد ایجاد  خواهد کرد. به مرور زمان این بیرون افتادگی دیسک کوچک شده و فرد درد را به صورت جزئی احساس خواهد کرد و یا اینکه درد به صورت کامل برطرف خواهد شد. در بیش تر موارد درد بازو و گردن بعد از 6 هفته بهبود پیدا می کند. 

نام های زیادی برای توصیف فتق دیسک به کار می رود. زمانی که حلقه ی اطراف دیسک دست نخورده و سالم باشد، ولی برآمدگی ایجاد شده در آن به اعصاب فشار وارد کند به آن دیسک برآمده گفته می شود. ولی فتق دیسک گردن کامل، زمانی اتفاق می افتد که وجود مشکلی در حلقه ی اطراف دیسک باعث شود که ماده ی ژل مانند موجود در هسته ی دیسک به بیرون راه پیدا کند. گاهی شدت بیماری زیاد می شود و در این حالت قطعه جدا شده ی دیسک به درون کانال نخاعی راه پیدا می کند. 

علایم دیسک گردن 

اگر فرد به دیسک گردن مبتلا باشد، دردی که فرد احساس می کند به سمت بازوها و گاهی دست ها منتشر می شود. گاهی فرد در ناحیه ی کتف و یا در نزدیکی آن  هم احساس درد خواهد داشت و در برخی اوقات فرد با چرخاندن گردن و خم کردن آن هم احساس درد خواهد داشت. دیگر علایم این بیماری شامل اسپاسم ماهیچه ای، درد به همراه بی حس شدن بازوها و ضعیف شدن ماهیچه های جلو بازو، پشت بازو و خمشی مچ دست هستند. 

علت بروز دیسک گردن چیست؟

از جمله علل بروز این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • ضربه خوردن
  • وارد شدن آسیب به گردن
  • بلند کردن اجسام به روش نادرست و برای دفعات زیاد 
  • خشک شدن دیسک ها در اثر افزایش سن 
  • ضعیف شدن فیبرهای سخت تشکیل دهنده ی حلقه ی اطراف دیسک 

 مایع ژل مانند درون هسته ی دیسک، ممکن است از دیسک خارج شده و ایجاد درد کند. ژنتیک، سیگار کشیدن و انجام دادن حرکات تکرار شونده ی زیاد ممکن است به آسیب های اولیه ی دیسک گردن منجر شود. 

چه افرادی بیش تر در معرض ابتلا به دیسک گردن هستند؟

دیسک گردن در افرادی که در دهه ی 30 و 40 زندگی خود هستند، بیش تر بروز می کند. با این همه میانسالان و افراد مسنی که حرکات پرخطر انجام می دهند، بیش تر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. چیزی در حدود 8 درصد فتق های دیسک در ناحیه ی گردن رخ می دهد. 

تشخیص بیماری دیسک گردن

فرد در هنگام احساس درد ابتدا باید با پزشک خود مشورت کند. پزشک بعد از گرفتن شرح حال بیمار، تشخیص می دهد که کدام یک از عادت های بیمار و سبک زندگی او در وقوع بیماری موثر بوده است. بعد از آن معاینه ی جسمی و بالینی انجام خواهد شد تا محل دقیق درد و ماهیچه های ضعیف و بی حس تشخیص داده شوند. 

ام آر آی 

در این روش با کمک امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی بسیار قوی، تصویری دقیق و پر از جزئیات از بافت ها و ساختارهای داخلی بدن گرفته می شود. بر خلاف رادیولوژی در واقع تصاویر به دست آمده با ام آر آی (MRI) محل دقیق دیسک گردن و عصب درگیر را نشان خواهد داد. گاهی برای نمایش تصویر با وضوح بالاتر ماده رنگی به فرد تزریق می شود. 

این روش تشخیصی به تشخیص رشد بیش از اندازه ی استخوانی، تومورهای طناب نخاعی و یا آبسه ها هم کمک می کند. 

میلوگرام 

در روش میلوگرام (Myelogram) یک ماده ی رنگی به داخل مایع مغزی – نخاعی تزریق شده و بعد از آن تصویر اشعه ایکس گرفته می شود. با این روش فشار وارد شده به طناب نخاعی و یا عصب به دلیل دیسک گردن و یا دیگر بیماری ها مشخص خواهد شد. 

این ماده رنگی در تصاویر رادیولوژی سفید رنگ دیده می شود و به پزشک کمک میکند تا طناب و کانال نخاعی را به دقت و با جزئیات بررسی کند. این روش همچنین منجر به تشخیص تحریک عصب توسط دیسک، رشد بیش از اندازه ی استخوانی، تومورهای طناب نخاعی و یا آبسه ها هم کمک می کند. 

سی تی اسکن 

در این روش چندین تصویر رادیولوژی اشعه ایکس از چند جهت گرفته شده و بعد تصاویر با هم ترکیب می شوند. تصاویر به دست آمده از سی تی اسکن جزئیات ستون فقرات و بافت های اطراف آن را نشان خواهد داد. 

امکان گرفتن تصویر سی تی اسکن با تزریق ماده رنگی هم وجود دارد. با این روش می توان متوجه شد که کدام دیسک به صورت مشخص دچار آسیب شده است. 

 الکترومایوگرام و بررسی جریانات عصبی

الکترومایوگرام و بررسی جریانات عصبی به خوبی نشان می دهند که پالس های الکتریکی چگونه در بافت عصبی حرکت می کنند. با این روش به صورت دقیق محل عصب آسیب دیده مشخص خواهد شد. برای انجام روش بررسی جریان عصبی الکتروپدهایی روی پوست قرار داده شده و پالس های الکتریکی – عصبی و عملکرد عصب و عضله اندازه گیری خواهد شد. این روش پالس های الکتریکی عصب را با دقت اندازه گیری خواهد کرد. 

در جریان الکترو میوگرافی، پزشک سوزن های الکترود مخصوصی را به درون ماهیچه های مختلف فرو خواهد کرد. در این آزمایش فعالیت الکتریکی ماهیچه ها در هنگام انقباض و استراحت اندازه گیری خواهد شد.

از آن جایی که در حالت بیماری دیسک به ریشه های عصبی فشار وارد می کند، عصب قادر به حرکت طبیعی ماهیچه ها نخواهد بود. این آزمایش ها آسیب عصبی و ضعف ماهیچه ای را هم تشخیص خواهد داد. 

رادیولوژی 

این روش به تشخیص دیسک گردن منجر نمی شود، ولی اگر علت بروز درد، عفونت، تومور، اختلالات ستون فقرات و یا شکستگی استخوان باشد، با رادیولوژی تشخیص داده می شود. 

درمان  بیماری دیسک گردن

درمان معمول دیسک گردن شامل دارو، استراحت، ماساژ، فیزیوتراپی، ورزش های خانگی، آب درمانی، کایروپراکتیک و روش هایی کنترل درد است.

بیش تر از 95 درصد افراد مبتلا به درد بازو ی ناشی از دیسک گردن بعد از حدود 6 هفته درمان بهبود پیدا کرده و به فعالیت های طبیعی روزمره ی خود باز خواهند گشت.

اگر فرد به این درمان ها پاسخ ندهد و یا اینکه علایم بیماری بدتر شود، پزشک جراحی را پیشنهاد خواهد کرد.

درمان های غیر جراحی دیسک گردن

  • خود مراقبتی: در بیش تر موارد درد ناشی از دیسک گردن بعد از چند روز بهتر شده و با گذشت 4 تا 6 هفته به شکل کامل برطرف خواهند شد.

محدود کردن فعالیت ها، استفاده از یخ، کمپرس گرم و استفاده از داروهای مسکن به بهبود فرد کمک می کند.

  • دارو :پزشک ممکن است داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی و یا داروهای استروئیدی تجویز کند. گاهی برای درمان اسپاسم ماهیچه ای شل کننده ی عضلات هم تجویز می شود.

داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مانند آسپرین (aspirin)، ناپروکسن (naproxen)، ایبوپروفن (ibuprofen)، سلکوکسیب (celecoxib) برای کاهش التهاب و درد مورد استفاده قرار می گیرد.

داروهای ضد درد (Analgesics) همچون استامینوفن (acetaminophen) در کاهش درد تاثیر زیادی دارند، ولی در عین حال مانند داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی نقشی در بهبود التهاب ایفا نمی کنند. استفاده ی طولانی مدت از داروهای ضد درد و داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی باعث زخم معده و مشکلات کلیوی و کبدی خواهد شد.

شل کننده های عضلات مانند متوکاربامول (methocarbamol)، کاریسوپرودول (carisoprodol) و سیکلوبنزاپرین (cyclobenzaprine) برای کنترل اسپاسم ماهیچه ای تجویز می شوند.

استروئید ها برای کاهش ورم و التهاب رشته های عصبی تجویز می شوند. این داروها خوراکی و برای مصرف 5 روز تجویز می شوند. مصرف این داروها معمولا بلافاصله اثر خود را در کاهش درد نشان می دهد.

تزریق استروئید :تزریق این دارو برای کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد و تقریباً 50 درصد بیماران بعد از تزریقاحساس بهتری خواهند داشت، هر چند که اثرات تزریق دارو موقتی است. برای اینکه اثر کامل تری داشته باشد تزریق در چند نوبت برای ماه ها و یا حتی سال ها  ادامه پیدا خواهد کرد. در کنار تزریق گاهی نیاز است که فرد فیزیوتراپی و تمرین های ورزشی هم انجام دهد.

  • فیزیوتراپی: هدف از فیزیوتراپی این است که فرد هر چه سریع تر فعالیت های روزانه را از سر گرفته و دوباره آسیب نبیند.

در تمرینات فیزیوتراپی به فرد آموزش داده می شود که چگونه به شیوه ای درست جسم سنگینی را بلد کند، بایستد و یا راه برود. همچنین فرد حرکاتی برای تقویت عضلات گردن، بازو و کتف خواهد آموخت. این تمرینات به انعطاف پذیری ستون فقرات هم کمک می کند. انجام حرکات ورزشی کششی و قدرتی نقش مهمی در فرایند درمان را تشکیل می دهد و باید بیمار آن را همیشه انجام دهد.

  • درمان های جایگزین: برخی بیماران با انجام یوگا، طب سوزنی٬ تغییر رژیم غذایی و انجام پرهیز غذایی و مدیتیشن درد خود را کنترل کرده و در حالت کلی از نظر سلامتی بهبود پیدا خواهند کرد.

درمان جراحی دیسک گردن

اگر علایم بیماری با روش های درمانی معمول بهبود پیدا نکند، جراحی یکی از گزینه ها خواهد بود. عوامل زیر در برنامه ریزی برای جراحی احتمالی موثر هستند

  • سن بیمار 
  • مدت زمانی که علایم وجود دارند 
  • بیماری های دیگر فرد 
  • جراحی های قبلی گردن 

رایج ترین راه جراحی دیسک گردن، روش جراحی قدامی (جلوی گردن) است. روش جراحی خلفی (پشت گردن) زمانی انجام می شود که نیاز به بر طرف کردن مشکلاتی دیگر مانند تنگی سرخرک کرنری باشد. 

دیسککتومی و فیوژن قدامی گردنی : در این روش جراح برش کوچکی را در قسمت جلویی گردن ایجاد می کند. بعد از آن عضلات، رگ های خونی و اعصاب کنار گذاشته می شود تا بافت استخوانی ستون فقرات و دیسک های بین مهره ای نمایان شود. 

آن قسمتی از دیسک که به اعصاب فشار وارد می کند در این روش برداشته خواهد شد. بعد از برداشتن قسمت آسیب دیده، برای پرکردن جای خالی از گرافت استخوانی و یک صفحه ی فلزی برای جوش دادن مهره ها استفاده می شود. با گذشت زمان گرافت استخوانی کار گذاشته شده به استخوان بالا و پایین جوش می خورد. صفحه ی فلزی و پیچ و مهره ها هم برای ثبات بیش تر ستون مهره ها مورد استفاده قرار می گیرد. 

جایگذاری دیسک مصنوعی : در جریان خارج کردن دیسک معیوب، یک وسیله ی متحرک که حرکات دیسک طبیعی را انجام می دهد به جای دیسک خارج شده، جایگذاری خواهد شد. این دیسک مصنوعی از پلاستیک و یا فلز ساخته می شود. 

نتایج این روش جراحی مانند روش اول است و عده ای هم معتقد هستند که دامنه ی حرکتی را محدود می کند، با این همه این فرضیه ثابت نشده است. 

دیسککتومی میکروسکوپی کم تهاجمی : در این روش جراح برش کوچکی را در قسمت پشتی گردن ایجاد می کند. بعد از آن لوله های کوچکی با قطر زیاد برای بزرگ کردن تونل ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد. بخشی از استخوان هم خارج می شود تا ریشه ی نخاعی و دیسک در دسترس قرار گیرد. جراح برای خارج کردن دیسک معیوب از اندوسکوپ و یا میکروسکوپ استفاده می کند. در این روش بر خلاف دیگر روش ها به عضله آسیب کمی وارد خواهد شد. 

دیسککتومی خلفی گردنی : جراح شکاف کوچکی را در قسمت پشتی گردن ایجاد می کند. برای دسترسی به دیسک معیوب، عضلات کنار زده می شوند. بخشی از دیسک که به اعصاب فشار وارد می کند، به دقت برداشته می شود. در این روش فضایی که ریشه ی عصبی از طریق آن از نخاع خارج می شود هم برای جلوگیری از آسیب ها و مشکلات احتمالی بعدی بزرگ تر خواهد شد.

بهبود بیماری و پیشگیری از دیسک گردن

تنها 8 درصد از موارد فتق دیسک مهره ای از نوع فتق دیسک گردن است افراد و بعد از گذشت 6 هفته از درمان علایم بهبودی را مشاهده می کنند. 

انرژی مثبت داشتن، فعالیت های روزانه ی منظم و بازگشت دوباره به محیط کار، عواملی بسیار مهمی برای بهبودی به شمار می رود. اگر فرد قادر به انجام وظایف معمول خود نباشد، بهتر است با انجام یک سری از کارهای سبک آغاز کند. پزشک برای دوره های زمانی کوتاه دستورالعمل هایی برای انجام وظایف ارائه خواهد داد.

  نکات  اصلی برای پیشگیری شامل:

  • بلند کردن اجسام سنگین به روش درست
  • داشتن ساختار قامتی درست و مناسب در هنگام نشستن، ایستادن، حرکت کردن و خوابیدن
  • داشتن برنامه ی ورزشی مناسب برای تقویت ماهیچه های گردن و جلوگیری از آسیب دوباره 
  • داشتن محیط کاری مناسب و ارگونومیک
  • داشتن وزن طبیعی
  • داشتن روحیه ی خوب و کنترل استرس
  • سیگار نکشیدن

هرگونه سوال در رابطه با موضوع این مقاله را می توانید در بخش نظرات بنویسید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ داده شود.

منبع:

mayfieldclinic

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست. دریافت نوبت دکتر

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا