هنر و سینما

بهترین سریال‌های 2022؛ از «خاندان اژدها» تا «ونزدی»


برایان لاوری از خبرگزاری سی‌ان‌ان در پایان سال، بهترین سریال‌های 2022 (سریال دنباله‌دار و کوتاه) را که به پایان‌رسیده یا در حال پخش‌اند، انتخاب کرده است.  

با توجه به محبوبیت و استقبال عمومی از مجموعه‌هایی چون «نیلوفر سفید» (The White Lotus) که می‌توانند همچون یک کتاب عالی، داستانی بی‌نقص را روایت کنند، می‌شود گفت مینی‌سریال‌ یا سریال کوتاه در تلویزیون تبدیل به ژانر غالب خلاقه شده‌اند.

البته سریال‌های دنباله‌دار، حتی با اینکه چند تایی‌شان امسال تمام می‌شوند، همچنان زنده و سرپا به قوت خود باقی‌اند. «بهتره با سال تماس بگیری» (Better Call Saul)، «اوزارک» (Ozark) و چند سریال دیگر خلاقیت زیادی از خود نشان دادند و با فصل‌های قبلی هم ارتباط داستانی داشتند؛ آنتولوژی نبودند.

فهرستی که در ادامه می‌خوانید بهترین سریال‌های جدید سال 2022 و چند سریال‌ کوتاه خوب است که می‌توان پشت هم آن‌ها را تماشا کرد. اگر جای بعضی سریال‌ها را خالی می‌بینید، باید بگویم با اینکه «اندور» (Andor) نسبت به اوایلش پیشرفت زیادی کرده است، اما این پیشرفت برای اینکه به چنین فهرستی راه پیدا کند کافی نبود؛ و «دبستان ابوت» (Abbott Elementary) هم اواخر سال 2021 منتشر شد. (باید یادآور شویم که اچ‌بی‌او و برادران وارنر هم مانند سی‌ان‌ان تحت مالکیت برادران وارنر دیسکاوری هستند.)

بهترین سریال‌های جدید

«عصر طلایی» (The Gilded Age) / شبکه‌ اچ‌بی‌او

شاید نه مثل «دانتون ابی» (Downton Abbey) اما چیزی مشابه به همان فضا که واقعاً خوب از آب درآمده است، با بازی خوب کری کون و کریستین بارانسکی. قصه در عصر طلایی ایالات متحده می‌گذرد، سال‌های اوج نیویورک در دهه‌ی 1880. برادرزاده‌ی جوان و بی‌تجربه‌ی خانواده‌ای محافظه‌کار تصمیم می‌گیرد به خانواده‌ی ثروتمند همسایه، مالک بی‌رحم یک شرکت راه‌آهن جورج راسل، پسر جلفش لری و همسر جاه‌طلبش برتا، نفوذ کند.

خاندان اژدها، بهترین سریال‌ها

«خاندان اژدها» (House of the Dragon) / شبکه‌ اچ‌بی‌او

پیش‌درآمد «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) شروع کندی داشت اما با پیشرفت فصل، سرعت گرفت، چند سال به جلو پرید و به سمت نمایشی حماسی گام برداشت که هم آثار ویرانگر قدرت را نشان می‌داد و هم تأکید می‌کرد که موقع سفرهای هوایی، اژدهایتان را با دقت انتخاب کنید.

تابلو شاسی گلاک طرح سریال خاندان اژدها House of the dragon کد FMO102

تابلو شاسی گلاک طرح سریال خاندان اژدها House of the dragon کد FMO103

«مصاحبه با خون‌آشام» (Interview With the Vampire) / شبکه‌ ای‌ام‌سی

تلاش برای تبدیل کتاب‌های آن رایس به سریالی چندقسمتی، منجر به ساخت این مجموعه‌ی پرتنش، جذاب و بسیار خونین شد که بازی‌های فوق‌العاده‌ای را از جیکوب اندرسون در نقش لوئیس، سام رید در نقش لستت، و اریک بوگوسیان در نقش روزنامه‌نگار مخالف به نمایش می‌گذارد که در آینده‌ای سرشار از بیماری‌های همه‌گیر، وظیفه دارد به داستان و اعترافات لوئیس گوش کند.

سریال «پیرمرد»، بهترین سریال‌ها

«پیرمرد» (The Old Man) / شبکه‌ اف‌ایکس

جف بریجز و جان لیسگو در اثری با هم همکاری کردند که روی کاغذ مثل یک فیلم مهیج جاسوسی خشک و مقرراتی به نظر می‌آید. در این مجموعه، بریجز در نقش مأموری بازی می‌کند که بدون وابستگی به برق و تکنولوژی زندگی‌اش را می‌گذارند، و لیسگو کسی است که وظیفه دارد رد او را بگیرد.

«پاچینکو» (Pachinko) / شبکه‌ اپل تی‌وی پلاس

خوانش اپل از رویداد واقعی اشغال کره از سوی ژاپن در اوایل قرن بیستم و نسل‌های بعد، که در بازه‌های زمان‌های مختلفی رخ می‌دهد، تاریخ را خوب روایت می‌کند و در عین حال، غم‌انگیز و در حد یک سوپ آپرای خیلی خوب ظاهر می‌شود. جز این، جایزه‌ی بهترین سکانس ابتدایی تلویزیون را نیز از آن خود می‌کند؛ البته اگر سریال «پیس‌میکر» (Peacemaker) اچ‌بی‌او را در نظر نگیریم.

سریال «جداسازی»، بهترین سریال‌ها

«جداسازی» (Severance) / شبکه‌ اپل تی‌وی پلاس

ایده‌ی جذاب شرکتی که بحث تعادل کار و زندگی را خیلی خیلی جدی می‌گیرد – شرکتی که به کارمندان اجازه می‌دهد که خاطرات محیط کارشان را از آنچه بیرون رخ می‌دهد، جدا کنند – منجر به ساخت درامی بسیار عجیب و پیچیده شده است که به کندی پیش می‌رود اما پایانی چنان قوی دارد که مخاطبان را برای فصل دوم هیجان‌زده می‌کند.

«جنگ ستارگان: قصه‌های جدای» (Star Wars: Tales of the Jedi) و «اوبی وان کنوبی» (Obi-Wan Kenobi) / شبکه دیزنی پلاس

دو دز نوستالژی از مجموعه‌ی «جنگ ستارگان» (Star Wars) که با سه‌گانه‌ها هم ارتباطی دارند، و در یکی ایوان مک‌گرگور دوباره در نقش یک شوالیه‌ی جدای پابه‌سن‌گذاشته‌تر ظاهر می‌شود، که باز باید با پاداوان سابقش رودررو شود. و یک مجموعه انیمیشنی آنتولوژی که جزئیات مهمی را درباره‌ی دو شخصیت آسوکا تانو و کنت دوکو بازگو می‌کنند. این مجموعه‌های دیزنی پلاس، در کنار هم نشان می‌دهند که میراث انیمیشن دیو فیلونیِ تهیه‌کننده، که حالا به لایو اکشن تبدیل شده، تا چه اندازه آتش کهکشان «جنگ ستارگان» را شعله‌ورتر کرده است.

ساختنی دارت ویدر جنگ ستارگان برند دکول مدل 9015

لگو مدل جنگ ستارگان 75333 Obi-Wan Kenobi Jedi Starfighter

3,120,000

تومان

سریال «ونزدی»

«ونزدی» (Wednesday) / شبکه‌ نتفلیکس

علی‌رغم شکایاتی که مخاطبان از تبدیل این مجموعه‌ی ملهم از «خانواده‌ی آدامز» (The Addams Family) به دارمی از جنس کارهای سی‌بی‌اس داشتند، بازی جنا اورتگا با چشمان درشت و (پلک‌نزن)ش در نقش اصلی چنان لذت‌بخش بود که بر تمام این بحث‌ها غلبه کرد. این در کنار ظاهر باشکوهی که کارگردان تیم برتون به کل اثر بخشید، باعث می‌شود بخواهیم به سبک ونزدی برقصیم.

بهترین سریال‌های کوتاه

«دراپ اوت» (The Dropout) / شبکه‌ هولو

سال موفق هولو با سریال‌های کوتاه مبتنی بر واقعیتش با این خوانش عمیق از داستان عروج و سقوط الیزابت هولمز، مؤسس ترانوز (یک شرکت خصوصی امریکایی خدمات سلامت و تجهیزات آزمایشگاهی مستقر در پالو آلتو، کالیفرنیا)، با بازی آماندا سایفرد که بهترین نقش‌آفرینی تمام طول عمر هنری‌ (نسبتاً کوتاهش) را از خود به نمایش گذاشت، به اوج خود رسید؛ از نگاه‌های خیره‌اش گرفته تا بالا و پایین بردن صدایش با توجه به موقعیت.

مینی‌سریال «بیمار»

«بیمار» (The Patient) / شبکه اف‌اکس

استیو کارل و دامنل گلیسون در این داستان تعقیب و گریز بین یک روانشناس که گروگان گرفته شده و قاتلی زنجیره‌ای که نیازمند کمک اوست، بازی خوبی از خود به نمایش گذاشتند. حتی اگر پایان داستان چندان خوب نباشد، یکی از آن سریال‌هایی است که لحظه‌شماری می‌کنید ببینید بعدش چه اتفاقی می‌افتد.

«راه‌پله» (The Staircase) / شبکه‌ اچ‌بی‌او مکس

کالین فرث و تونی کولت در این برداشت خشن و هیجان‌انگیز از داستانی درباره‌ی همسری مرده با بازی کتلین پیترسون و دادگاه شوهرش مایکل، که پیش از این در قالب مجموعه‌ای مستند بازگو شده، هوشمندانه نشان می‌دهد که چطور پوشش خبری و پروژه‌های پیشین بر اصل داستان تأثیر گذاشتند. ببینید رقابت بین مجموعه‌های کوتاه در سال 2022 چقدر سنگین بوده است که این سریال از بین پنج مورد، آخرین مجموعه‌ای بود که به این فهرست راه پیدا کرد.

مینی‌سریال «این شهر مال ماست»

«این شهر مال ماست» (We Own This City) / شبکه‌ اچ‌بی‌او

سریال مختصر و مفید دیوید سایمون، اگرچه بر اساس فساد موجود، سوءاستفاده از قدرت و سیاست در اداره‌ی پلیس بالتیمور (که واقعاً در این نهاد اتفاق می‌افتد) ساخته شده است، اما می‌تواند دنباله‌ای بر سریال درام مشهور او «شنود» (The Wire) باشد.

«نیلوفر سفید» / شبکه‌ اچ‌بی‌او

بازی جنیفر کولیج در فصل دوم «نیلوفر سفید» باعث شده است این بحث که آیا این سریال کوتاه محسوب می‌شود یا خیر، کمرنگ شود. نویسنده و کارگردان مایک وایت دوباره در بازگویی قصه‌ی توریست‌های مشکل‌دار موفق شده و یکی از جذاب‌ترین سریال‌های تلویزیون را ساخته است.

منبع: CNN

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا