علمی و پزشکی

درد انگشت شست دست راست نشانه چیست

سندرم تونل کارپ یکی از بیماری های نسبتا شایع است. این بیماری در افرادی که از دست خود بسیار استفاده میکنند، دیده می شود. سندرم تونل کارپال با احساس گزگز و یا مور مور در انگشتان خود را نشان میدهد. در این مقاله دکتر علی کوشان فوق تخصص جراحی شانه و دست درباره این بیماری، روش درمان و علائم آن برایتان خواهند گفت. تا پایان ایم مقاله با ما همراه باشید.

سندرم تونل کارپ چیست؟

این بیماری به صورت غیر پزشکی از آن با عنوان چسبندگی عصب نام برده می­شود. زمانی که روی عصب مدیان در مچ دست فشار به وجود می آید، این سندرم فعال میشود و به شکل بی حسی و ضعف در دست خود را نشان می دهد. عصب مدیان و چندین تاندون از ساعد وارد دست می شوند و حین عبور از مچ، از یک تونل تنگ به نام کارپ عبور می کنند. این عصب کنترل حرکت و حس انگشت شست، اشاره و انگشت بزرگ را به عهده دارد. فشار روی این عصب باعث به وجود آمدن سندرم تونل کارپ می شود. هر عاملی که باعث تنگی این تونل شود، می تواند باعث این بیماری نیز گردد. سندرم تونل کارپ در موارد خفیف و اولیه با درمان های غیرجراحی و درموارد شدید با جراحی دست درمان می شود.

چه کسانی در معرض سندرم تونل کارپ هستند؟

همانطور که میدانید بعضی از بیماریها میتوانند عامل این سندرم باشند. در واقع امکان ابتلا به سندرم تونل کارپ در افرادی که دچار بیماری های مشخصی هستند، بیشتر میشود. طبق آمار بیماری هایی همچون دیابت، کم کاری غده تیروئید و بیماریهای روماتیسمی نیز می توانند عامل این بیماری باشند. خانم های باردار نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند. افرادی که حرکات مکرر مچ دست بخصوص در حالت خمیده انجام میدهند، امکان ابتلا به این بیماری در آنها بالا می رود. همچنین افراد میانسال که سن آنها بین 40 الی 60 سال می باشد بیشتر دچار این بیمای می شوند. به طور کلی می توان علل ایجاد این بیماری را بطور خلاصه به صورت زیر بیان کرد:

  • حرکات مکرر مچ دست
  • بارداری
  • کم کاری تیروئید
  • بیماریهای رماتیسمی
  • دیابت
  • قرص های ضد بارداری
  • شکستگی قبلی استخوان های مچ دست
  • سیگار
  • فعالیتهایی که نیاز به حرکات مکرر مچ و انگشتان دست دارند.

بیماری دوپوئیترن (Dupuytren)

علائم سندرم تونل کارپال چیست؟

این بیماری با علائمی مانند درد و بی حسی در انگشتان شست، اشاره و یا نیمی از انگشت حلقه آغاز میشود. با گسترش بیماری بیمار در شب و زمان خواب نیز دچار درد و بی حسی می شود که با حرکت دست بهبود میابد.

درمان تونل کارپ

برای درمان این بیماری دو مرحله وجود دارد که با توجه به شدت بیماری انجام میشود. در مرحله اول اگر علائم خفیف باشد، با روش های زیر میتوان این مشکل را برطرف کرد. توجه داشته باشید، هرچه درمان سریعتر آغاز شود احتمال بهبودی بیشتر است.

  • کاهش فعالیتهای روزمره با مچ دست
  • گذاشتن یخ روی مچ دست برای ده دقیقه هر دوساعت
  • مصرف داروهای ضد التهاب
  • پوشیدن مچ بند
  • تزریق در مچ دست

اما اگر درجه شدید از گیرافتادگی در نوار عصب وجود داشته باشد نیاز به درمان به روش جراحی خواهد بود.

درمان به روش جراحی دست

  • زمانی که بیماری در دوره درمان غیر جراحی بهبود نیابد، باید جراحی دست انجام شود.
  • زمانی که علائم بیمار شدید باشد و دردهای شبانه داشته باشد این بیماری با جراحی دست درمان می شود.
  • زمانی که در نوار عصب، درگیری به صورت شدید گزارش شود.
  • کاهش قدرت شست دست و یا کاهش حس دائمی انگشتان به وجود بیاید.
  • درمان جراحی دست شامل باز کردن تونل کارپ به صورت باز یا اندوکلوپیک است.

درمان به روش جراحی دست به چه صورت انجام میشود؟

جراحی دست و اندام فوقانی دایره وسیعی از بیماری ها و درمان ها را شامل میشود. آناتومی و ساختار پیچیده انگشتان و دست، باعث ایجاد تعداد مختلفی از بیماری ها، عوارض، اختلال عملکرد و همچنین درمان های متنوع شده است. هرگونه اختلال حرکتی در انگشتان و دست میتواند باعث مشکلات عدیده در فعالیت های روزمره شود. جراحی دست شامل طیف وسیعی از اعمال جراحی میشود.

بعضی از این جراحی ها عبارتند از:

  • پیوند دست
  • پیوند و ترمیم میکروسکوپی اعصاب و عروق
  • ترمیم انواع شکستگی های اندام فوقانی
  • ترمیم و جابجایی تاندونها
  • انتقال بعضی از عضلات و تاندون ها جهت ایجاد حرکات مختلف دست
  • روش های جدیدتر مانند روش های بسته شامل آرتروسکوپی، مشاهده و درمان مشکلات مفاصل با دوربین های ظریف و تعویض مفاصل انگشتان، مچ و آرنج می باشد. خوشبختانه تجربه جراحان حاذق دست در ایران زیاد است و امکان انجام تقریبا کلیه ی اعمال پیچیده در ایران فراهم می باشد.

در نهایت پیشنهاد میکنیم با توجه به تنوع بیماری دست و ساختار پیچیده آن، جهت تشخیص و درمان بیماری، به جراح دست مراجعه کنید.

عوارض جراحی تونل کارپال

بعد از جراحی چه مواردی را تجربه خواهید کرد؟ در این بخش میخواهیم درباره عوارض بعد از جراحی برایتان بگوییم.

ورم دست بعد از جراحی

یکی از عوارض جراحی احتمال ورم دست است. ورم دست بعد از جراحی کاملا طبیعی است. این تورم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. اما اگر بیشتر از سه هفته دچار تورم بودید حتما موضوع را به جراح خود اطلاع دهید.

بی حسی دست بعد از جراحی

بعد از این عمل جراحی انتظار داریم بعد از سه ماه مشکل حل بشود. در واقع تا سه ماه ممکن است علائمی مانند درد، بی حسی یا احساس گزگز را تجربه کنید. اما اگر بی حسی بعد از سه ماه ادامه پیدا کرد نیاز به بررسی دوباره دارد. در چنین حالتی دو علت می تواند مطرح باشد:

  • به طور کامل عصب آزاد نشده باشد و یا چسبندگی ایجاد شده
  • ممکن است مشکلات دیگری نیز وجود داشته باشد مثل مشکلات دیسک گردنی.

توصیه دکتر کوشان این است که بعد از سه ماه اگر علائم از بین نرفت، حتما نوار عصب و ام ار ای گردنی انجام بشود تا ارزیابی دقیقی توسط پزشک انجام شود.

اگر امکان ویزیت حضوری را ندارید، میتوانید در بخش دیدگاه ها، مشکل خود را بنویسید تا به صورت آنلاین ویزیت شوید.


  • turned_in سوزش دست ها و نقش نوار عصب و عضله

    سوزش دستها و نقش نوار عصب و عضله

    سوزش ، سوزن سوزن شدن و یا گزگز دستها و اندامهای فوقانی یکی از شکایتهای بسیار شایعی است که باعث مراجعه بیماران به پزشک می شود. همچنین یکی از دلایل بسیار شایعی که  نوار عصب و عضله درخواست می شود ، تعیین علت گزگز وسوزش دستها می باشد. سوزش دستها و اندامهای فوقانی علت متفاوت و متعددی دارد که در ادامه به اختصار به آنها اشاره می شود.

    1-سندروم تونل کارپ یا سی تی اس (CTS)

    تحت فشار قرار گرفتن ویا به اصطلاح گیر افتادن عصب مدیان در مچ دست ، شایعترین گیر افتادگی عصب، در کل بدن وبنابراین یکی از علل شایع مراجعه برای تست نوار عصب وعضله می باشد. در تقریبا تمام بیماران عصب در فضای تونل کارپ تحت فشار قرار می گیرد و منجر به مجموعه ای از علائم و نشانه ها می شود که به سندروم تونل کارپ یا سی تی اس شناخته می شود. بیماران معمولا از درد مچ دست و اندام فوقانی همراه با سوزن سوزن شدن انگشتان دست شکایت می کنند.درد می تواند فقط در مچ دست احساس شود یا به ساعد، بازو و ندرتا شانه انتشار یابد . گز گز و سوزش در ابتدا شبانه است و بیمار را از خواب بیدار می کند ولی با پیشرفت مشکل، در طول روز هم اتفاق می افتد.در سندروم تونل کارپ ،گز گز و سوزش ، تنها در دست وانگشتان احساس می شود و نواحی بالاتر را در گیر نمی کند. نوار عصب و عضله در تشخیص و تعیین شدت سندروم تونل کارپ بسیار ارزشمند است.

    2-نروپاتی عصب اولنار در
    آرنج

    این مطلب را حتما بخوانید :  مرالژیا پارستتیکا، سوزن سوزن شدن ناحیه خارجی ران

    تحت فشار قرار گرفتن یا به عبارتی گیر افتادن عصب اولنار در اطراف آرنج ، یکی دیگر از علل شایع گزگز دستها خصوصا دو انگشت آخر می باشد. در نروپاتی عصب اولنار گزگز و سوزش دستها نسبت به سندروم تونل کارپ وضوح کمتری دارد وبه جای آن علائم حرکتی بیشتر نمایان هستند. در صورتی که درد  وجود داشته باشد، معمولا در اطراف آرنج احساس می شود ویا به سمت داخل ساعد و دست انتشار می یابد. در ضایعه عصب اولنار ، گزگز و بی حسی در دست احساس می شود و نواحی بالاتر مصون هستند.نوار عصب وعضله در تشخیص محل ضایعه عصب و شدت و نوع آسیب بکار میرود.

    3-رادیکولوپاتی گردنی

    رادیکولوپاتی یا آسیب ریشه های عصبی یکی از شایعترین علل ارجاع بیماران به کلینیکهای نوار عصب و عضله می باشند. به هر علت که ریشه های عصبی در ناحیه گردن دچار آسیب شوند ، درد ، سوزش ،گزگز وبی حسی در دستها و سایر قسمتهای اندام فوقانی رخ می دهد که بعضی مواقع همراه با کاهش قدرت عضلات و ضعف می باشند. محل احساس درد و سوزش بستگی به ریشه عصبی درگیر دارد . به طور مثال در رادیکولوپاتی ریشه عصبی ششم گردن ،گزگز و سوزش وبی حسی در ساعد و انگشت شست ودر رادیکولوپاتی ریشه هفتم ،در انگشت اشاره ومیانی احساس می شوند. رادیکولوپاتی گردنی علل زیادی دارد ولی شایترین علل درگیری ریشه عصبی ، آرتروز (ساییدگی) مهره های گردن و فتق دیسک گردن می باشند. برای بررسی عملکرد ریشه های عصبی گردن و افتراق رادیکولوپاتی از سایر علل سوزش و گزگز دستها ، تست نوار عصب و عضله از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

    4-سندروم توراسیک اوت لت (thoracic outlet syndrome)  یا TOS

    این مطلب را حتما بخوانید :  افتادگی مچ دست، آسیب عصب رادیال و نقش نوار عصب وعضله

    سندروم توراسیک اوت لت یکی از علل ناشایع درد ، خواب رفتگی ، سوزش و ضعف دستها می باشد که در اثر گیر افتادن یا تحت فشار قرار گرفتن قسمت تحتانی شبکه بازویی در قاعده گردن رخ می دهد. شبکه بازویی شبکه پیچیده ای از عصبها یی هستند که از گردن خارج شده به اندامهای فوقانی می روند. گاهی اوقات به علت وجود دنده گردنی و بافت فیبروتیک متصل به آن شبکه بازویی تحت فشار قرار  می گیرد وباعت ایجاد درد ،سوزش و ضعف عضلانی می شود. شبکه بازویی می تواند بین عضلات قاعده گردن هم تحت فشار قرار گیرد که این حالت در افرادی رخ می دهد که از وضعیت مناسب بدنی برخوردار نیستند و سر و گردنشان به سمت جلو متمایل می باشد.تست نوار عصب و عضله شیوه ارزشمندی جهت افتراق سندروم توراسیک اوت لت از سایر علل گزگز و خواب رفتگی دستها خصوصا نروپاتی عصب اولنار و رادیکولوپاتی گردنی می باشد.

    5- پلکسوپاتی شبکه بازویی
    (Brachial plexopathy)

    ریشه های عصبی گردن بعد از خروج از بین مهرهای گردن به یکدیگر متصل شده و شبکه پیچیده ای از اعصاب را تشکیل می دهند که به آن شبکه بازویی اطلاق می شود و از این شبکه عصبهای مربوط به اندام فوقانی جدا می شوند. عوامل متعددی از جمله ضربه و تصادف، انواع تومرها ، پرتو درمانی و دیابت می توانند باعث آزردگی شبکه بازویی شده ، درد ، گزگز، خواب رفتگی و ضعف عضلانی در دستها و اندام فوقانی ایجاد کنند .تست نوار عصب و عضله به افتراق آسیب شبکه بازویی از سایر علل درد و سوزش اندام فوقانی کمک قابل توجهی می کند.

    6-نوروپاتی محیطی

    این مطلب را حتما بخوانید :  تاندونیت پتلا یا زانوی پرش کنندها

    نروپاتی محیطی به معنای آسیب یا اختلال عملکرد تمام یا تعدادی از عصبهای محیطی می باشد . عوامل متعدد و زیادی می توانند باعث نوروپاتی محیطی شوند که از بین انها دیابت ،الکل ، کمبود بعضی از ویتامینها،بعضی از داروها از جمله داروهای شیمی درمانی، مسومیت با مواد شیمایی و فلزات سنگین ، بیماریهای التهابی و خودایمن و انواع ژنتیکی را می توان نام برد. اغلب نوروپاتی ها در شروع پاها و اندامهای تحتانی را درگیر می کنند وبا پیشرفت بیماری دستها درگیر می شوند هرچند موارد خاصی از نوروپاتی ها می توانند با سوزش و گزگز دستها شروع شوند. تست نوار عصب و عضله روش تشخیصی ارزشمند و مهمی در ارزیابی و تشخیص نوروپاتی محیطی می باشد.

    7-کمبود ویتامینها

    همانگونه که گفته شد کمبود بعضی از ویتامینها خصوصا ویتامین ب دوازده (B12) می تواند خود را به صورت سوزش و گزگز دستها نشان دهد.

    8- بیماریهای دستگاه عصب
    مرکزی (CNS)

    بیماریهای سیستم عصب
    مرکزی یعنی مغز ونخاع  مانند ام اس (MS) می
    توانند باعث گزگز و بی حسی قسمتهای مختلفی از بدن از جمله دستها شوند. در اینگونه
    موارد جهت افتراق علل محیطی از علل مرکزی ، تست نوار عصب و عضله در کنار سایر
    روشهای تشخیصی کاربرد دارد.

    در پایان شایان ذکر است که تنها پزشک معالج شماست که بعد اخذ شرح کامل و معاینه بالینی دقیق ،درصورت نیاز، در راستای تشخیص و ارزیابی گزگز و سوزش دستها و اندام فوقانی شما تصمیم به تجویز تست نوار عصب و عضله می گیرد.


تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:علائم مشابه کروناخون دماغ یا گوش دردمشکل در بلعخون در مدفوعاختلال خوابدرد کمر، پا، دست یا زانوسردردمعده درد یا حالت تهوعزخم مداوم دهانیسرفۀ مزمناضطراب و استرس

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محلخون دماغ یا گوش درد

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

مشکل در بلع

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام ها هم مشکل ایجاد می کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

خون در مدفوع

علت های مشاهدۀ خون در مدفوع می تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع ترین علائم ایرانی هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

نقرس یک نوع شایع و پیچیده از آرتریت است که می تواند هر فردی را درگیر کند. علائم نقرس با حملات ناگهانی و شدید درد، تورم، قرمزی و حساسیت به لمس مفاصل، که اغلب مفصل انگشت شست پا را درگیر می کند، مشخص می شود.

حمله نقرس می تواند به طور ناگهانی اتفاق بیفتد و اغلب اوقات فرد را در نیمه شب با این احساس که انگشت شست پا در حال سوختن است بیدار کند. مفصل آسیب دیده گرم، متورم و چنان حساس است که حتی وزن لایه رویی آن هم غیرقابل تحمل به نظر می رسد. علائم نقرس ممکن است بیایند و بروند، اما روش هایی برای کنترل علائم و جلوگیری از شدید شدن آن ها وجود دارد. در این مطلب به بررسی اجمالی این راه کارها می پردازیم.

فهرست محتوا

  • علائم نقرس
  • علت بروز نقرس
    • عوامل خطر ابتلا به نقرس
  • عوارض نقرس
  • پیش گیری از علائم نقرس
  • تشخیص بیماری نقرس
  • درمان بیماری نقرس
    • دارودرمانی برای جلوگیری از عوارض نقرس
    • سبک زندگی و درمان های خانگی برای کنترل علائم نقرس
  • سوالات متداول
  • کلام پایانی

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

علائم نقرس

علائم و نشانه های نقرس تقریبا همیشه به طور ناگهانی و غالبا در شب اتفاق می افتند. جدول زیر شایع ترین علائم این بیماری را نشان می دهد:

بیشتر بخوانید: بیماری میاستنی گراویس را بهتر بشناسید!

اگر درد ناگهانی و شدیدی در مفصل دارید، با پزشک فوق تخصص روماتولوژی تماس بگیرید. در صورت عدم درمان، نقرس می تواند به بدتر شدن درد و آسیب مفصلی منجر شود. اگر تب و مفصل گرم و ملتهب دارید، بلافاصله باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، چون این علائم می توانند نشانه عفونت باشند.

علت بروز نقرس

نقرس هنگامی رخ می دهد که کریستال های اورات در مفصل جمع شده و باعث التهاب و درد شدید حمله نقرس می شوند. در صورت وجود مقادیر زیادی اسید اوریک در بدن، کریستال های ادراری هم تشکیل می شوند.

بدن بر اثر تجزیه پورین (موادی که به طور طبیعی در بدن یافت می شوند)، اسید اوریک تولید می کند. پورین همچنین در غذاهای خاصی مانند گوشت قرمز، جگر و غذاهای دریایی یافت می شود. خوراکی های دیگری که سطح اسید اوریک را بالا می برند، شامل نوشیدنی های الکلی و به ویژه آبجو و نوشیدنی های شیرین شده با قند میوه (فروکتوز) هستند.

مطب پزشک روماتولوژیست مورد نظرتان را آنلاین رزرو کنید
به صفحه پزشکان روماتولوژی درمانکده بروید و زمان مراجعه به مطب پزشک دلخواهتان را آنلاین انتخاب کنید.
دریافت نوبت روماتولوژی

به طور معمول اسید اوریک در خون حل و از طریق کلیه ها به ادرار منتقل می شود. اما گاهی اوقات یا بدن بیش از حد اسید اوریک تولید می کند یا کلیه ها قادر به دفع آن نیستند. هنگامی که این اتفاق می افتد، اسید اوریک تجمع یافته و در یک مفصل یا بافت اطراف آن بلورهای تیز و سوزن مانند ایجاد می کند که درد، التهاب و تورم را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: پمفیگوس از شناخت تا درمان!!!

عوامل خطر ابتلا به نقرس

اگر مقادیر زیادی اسید اوریک در بدن خود داشته باشید، به احتمال زیاد به نقرس مبتلا خواهید شد. عواملی که سطح اسید اوریک را در بدن افزایش می دهند عبارتند از:

  • رژیم غذایی: رژیم غذایی غنی از گوشت و غذاهای دریایی و نوشیدنی هایی که با قند میوه (فروکتوز) شیرین شده اند، سطح اسید اوریک را افزایش می دهد. مصرف الکل، به ویژه آبجو هم تاثیر مشابهی خواهد داشت.
  • چاقی: اگر اضافه وزن دارید، بدن اسید اوریک بیشتری تولید می کند و کلیه ها برای دفع آن کاری بیشتری انجام می دهند.
  • مشکلات پزشکی: بعضی از بیماری ها و شرایط خاص، خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهند. این موارد شامل فشار خون بالا و بیماری های مزمن مانند دیابت، سندرم متابولیک و بیماری های قلبی و کلیوی است.
  • داروهای خاص: استفاده از دیورتیک های تیازیدی که معمولاً برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند و آسپرین با دوز پایین می تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد. به علاوه، افرادی که عضو پیوندی دریافت می کنند از داروهایی استفاده می کنند که می توانند باعث افزایش اسید اوریک شوند.
  • سابقه خانوادگی نقرس: اگر سایر اعضای خانواده نقرس داشته باشند، به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا خواهید شد.
  • سن و جنسیت: نقرس در مردان بیشتر اتفاق می افتد، به این دلیل که معمولا زنان سطح اسید اوریک کمتری دارند. با این حال بعد از یائسگی، میزان اسید اوریک زنان به مردان نزدیک می شود. همچنین مردان به احتمال زیاد زودتر دچار نقرس می شوند (معمولا در سنین 30 تا 50 سالگی)، در حالی که زنان به طور کلی پس از یائسگی علائم و نشانه هایی از آن را پیدا می کنند.
  • جراحی یا ضربه: تجربه جراحی یا ضربه با افزایش خطر ابتلا به حمله نقرس همراه است.

بیشتر بخوانید: شایع ترین اختلالات خود ایمنی را بیشتر بشناسیم

عوارض نقرس

افراد مبتلا به نقرس ممکن است مشکلات شدیدتری را تجربه کنند، از جمله:

  • نقرس بازگشتی: بعضی از افراد پس از درمان دیگر هرگز علائم و نشانه های نقرس را تجربه نمی کنند. اما بعضی دیگر ممکن است هر سال چند بار با علائم آن مواجه شوند. داروها می توانند از بروز حمله نقرس در افراد مبتلا به نقرس بازگشتی جلوگیری کنند. در صورت عدم درمان، نقرس باعث فرسایش و تخریب مفصل می شود.
  • نقرس پیشرفته: نقرس درمان نشده ممکن است باعث رسوب کریستال های اورات در زیر پوست، در گره هایی به نام توفی (TOE-fie)، شود. توفی می تواند در مناطق مختلفی مانند انگشت ها، دست ها، پاها، آرنج یا تاندون آشیل در پشت مچ پا ایجاد شود. این عارضه معمولا دردناک نیست، اما در حملات نقرس ممکن است متورم و حساس شود.
  • سنگ کلیه:کریستال های اورات می توانند در مجاری ادراری افراد مبتلا به نقرس جمع شده و باعث ایجاد سنگ کلیه شوند. مصرف دارو می تواند به کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه کمک کند.

بیشتر بخوانید: 7 مکمل و ویتامین ضروری پوکی استخوان

پیش گیری از علائم نقرس

در دوره های عاری از علائم، ممکن است دستورالعمل های غذایی به محافظت در برابر حملات نقرس در آینده کمک کنند. در ادامه بعضی از این دستورالعمل ها را بررسی می کنیم:

  • مصرف مایعات فراوان: آب زیاد بنوشید و تعداد نوشیدنی های شیرین را محدود کنید، به ویژه آن هایی که با شربت با فروکتوز بالا شیرین می شوند.
  • محدودیت مصرف الکل: با پزشک در مورد راه های ترک الکل صحبت کنید. شواهد جدید نشان می دهد که آبجو به ویژه در مردان احتمال بروز علائم نقرس را افزایش می دهد.
  • دریافت پروتئین مورد نیاز بدن از محصولات لبنی کم چرب: در حقیقت، محصولات لبنی کم چرب ممکن است یک اثر محافظتی در برابر نقرس داشته باشند، بنابراین بهترین منبع پروتئین هستند.

بیشتر بخوانید: آزمایش خون برای تشخیص رماتیسم مفاصل

  • محدودیت مصرف گوشت، ماهی و مرغ: همواره توجه داشته باشید که چه نوع و چه مقدار از این مواد غذایی را مصرف می کنید، چون در غیر این صورت مشکلاتی را برای شما ایجاد می کنند.
  • حفظ وزن مطلوب بدن: خوراکی هایی را انتخاب کنید که به حفظ وزن کمک کنند. کاهش وزن ممکن است سطح اسید اوریک را در بدن پایین بیاورد. اما از رژیم های بسیار سخت یا کاهش وزن سریع خودداری کنید، چون می توانند به طور موقت سطح اسید اوریک را افزایش دهند.

تشخیص بیماری نقرس

آزمایش های زیادی برای کمک به تشخیص نقرس وجود دارند. این آزمایش ها که معمولا توسط بهترین پزشک روماتیسم توصیه می شوند، عبارتند از:

  • آزمایش مایعات مفصل: پزشک از سوزن برای برداشتن مایعات از مفصل آسیب دیده استفاده می کند. هنگام بررسی مایعات در زیر میکروسکوپ، ممکن است کریستال های اورات قابل مشاهده باشند.
  • آزمایش خون: پزشک آزمایش خون را برای اندازه گیری میزان اسید اوریک و کراتینین در خون توصیه می کند. نتیجه آزمایش خون می تواند گمراه کننده باشد. بعضی از افراد سطح اسید اوریک بالا دارند، اما هرگز نقرس را تجربه نمی کنند و بعضی از افراد علائم و نشانه های نقرس را دارند، اما سطح اسید اوریک در خون آن ها غیرعادی نیست.

مشاورۀ آنلاین با دکتر روماتولوژیست مورد نظرتان را رزرو کنید
به صفحه مشاورۀ آنلاین روماتولوژی بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را (تصویری، صوتی و متنی) آنلاین رزرو کنید.
رزرو مشاورۀ روماتولوژی

بیشتر بخوانید: آماده شدن برای آزمایش تراکم استخوان

  • تصویربرداری با اشعه ایکس: عکس برداری با اشعه ایکس می تواند برای رد سایر دلایل التهاب مفصل مفید باشد.
  • سونوگرافی: سونوگرافی می تواند کریستال های اورات را در یک مفصل یا توفی تشخیص دهد. این روش در اروپا بیشتر از ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • توموگرافی کامپیوتری با انرژی دوگانه (DECT): این نوع تصویربرداری می تواند وجود کریستال های اورات را در مفصل تشخیص دهد، حتی اگر به شدت ملتهب نباشد. این آزمایش به دلیل هزینه بالا معمولا به طور روتین استفاده نمی شود و به طور گسترده در دسترس نیست.

درمان بیماری نقرس

درمان نقرس معمولا دارویی است. اینکه شما و دکتر روماتولوژیست چه داروهایی را انتخاب می کنید، به وضعیت سلامتی و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. از داروهای نقرس می توان برای درمان حملات حاد و جلوگیری از حملات بعدی استفاده کرد. داروها می توانند خطر ابتلا به عوارض نقرس مانند ایجاد توفی حاصل از رسوبات کریستال اورات را هم کاهش دهند.

داروهایی که برای درمان حملات حاد نقرس و جلوگیری از حملات بعدی مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs): NSAIDs شامل گزینه های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم و همچنین داروهای تجویزی با قدرت بیشتر مانند ایندومتاسین و سلکوکسیب هستند. ممکن است پزشک برای جلوگیری از حمله حاد دوز بیشتری تجویز کند، اما به تدریج باید از مصرف آن کاسته شود. NSAIDsمعمولا با خطر درد، خونریزی و زخم معده همراه هستند.

بیشتر بخوانید: 12 علامت مهم لوپوس

  • کلشی سین: پزشک ممکن است برای شما کلشی سین تجویز کند، یک داروی ضدالتهاب که به طور موثر درد نقرس را کاهش می دهد. اثربخشی این دارو می تواند با عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال، به خصوص در دوزهای بالا، خنثی شود. بعد از برطرف شدن حمله حاد نقرس، دوز کمی از کلشی سین می تواند برای جلوگیری از حملات آینده موثر واقع شود.
  • کورتیکواستروئیدها: داروهای کورتیکواستروئید، مانند داروی پردنیزون ممکن است التهاب و درد نقرس را کنترل کنند. کورتیکواستروئیدها به صورت قرص هستند یا به مفصل تزریق می شوند. کورتیکواستروئیدها معمولا فقط در افرادی که نقرس دارند و نمی توانند NSAIDs یا کلشی سین مصرف کنند، استفاده می شوند. عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها عبارتند از: تغییرات خلقی، افزایش قند خون و افزایش فشار خون.

فوری مشاوره بگیریدمشاورۀ فوریِ آنلاین را همین الان دریافت کنید.
رزرو مشاورۀ فوری

دارودرمانی برای جلوگیری از عوارض نقرس

اگر سالانه چند حمله نقرس را تجربه می کنید یا تعداد آن ها کم ولی بسیار دردناک است، ممکن است پزشک برای کاهش خطر ابتلا به عوارض مربوط به نقرس دارو تجویز کند. اگر قبلا شواهدی از آسیب نقرس در عکس اشعه ایکس مفصل داشته اید یا به توفی، بیماری مزمن کلیه یا سنگ کلیه مبتلا هستید، ممکن است برای کاهش سطح اسید اوریک در بدن دارو دریافت کنید. این گزینه ها عبارتند از:

بیشتر بخوانید: علائم روماتوئید و نشانه های اولیه آن

  • داروهایی که تولید اسید اوریک را مهار می کنند: داروهایی به نام بازدارنده های گزانتین اکسیداز (XOI)، از جمله آلوپورینول (آلوپریم، لوپورین و زیلوپریم) و فبوکوستات (یولوریک)، میزان اسید اوریک بدن را محدود می کنند. در نتیجه، سطح اسید اوریک خون و خطر ابتلا به نقرس کاهش می یابد. از عوارض جانبی آلوپورینول می توان به تب، بثورات پوستی، هپاتیت و مشکلات کلیوی و از عوارض جانبی فبوکوستات می توان به بثورات پوستی، حالت تهوع، کاهش عملکرد کبد و افزایش خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی اشاره کرد.
  • داروهایی که دفع اسید اوریک را بهبود می بخشند: داروهایی مانند پروبنسید به بهبود توانایی کلیه ها در حذف اسید اوریک از بدن کمک می کنند. عوارض جانبی شامل بثورات پوستی، درد معده و سنگ کلیه است.

بیشتر بخوانید: شایع ترین بیماری های روماتیسمی

سبک زندگی و درمان های خانگی برای کنترل علائم نقرس

دارودرمانی اغلب موثرترین روش برای درمان سریع نقرس حاد است و می تواند از حملات مکرر آن جلوگیری کند. با این حال، ایجاد بعضی تغییرات در سبک زندگی هم مهم است:

  • محدود کردن نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های شیرین شده با قند میوه (فروکتوز): در عوض، مقدار زیادی نوشیدنی غیرالکلی به ویژه آب بنوشید.
  • محدود کردن مصرف غذاهای سرشار از پورین: گوشت قرمز، امعاء و احشاء و غذاهای دریایی سرشار از پورین هستند.
  • ورزش منظم و کاهش وزن: حفظ وزن سالم خطر ابتلا به نقرس را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: پوکی استخوان؛ نشانه ها، علائم و درمان

سوالات متداول

نقرس چیست؟

نقرس یک نوع آرتریت است. آرتریت که شامل طیف گسترده ای از بیماری ها است، مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد. بعضی از اشکال آرتریت باعث التهاب مفاصل می شوند، در حالی که بعضی دیگر این طور نیستند. نقرس شکل رایج آرتریت التهابی است که به دلیل افزایش اسید اوریک رخ می دهد و باعث درد و تورم یک یا چند مفصل می شود.

چه کسانی به بیماری نقرس مبتلا می شوند؟

این بیماری در مردان شایع تر از زنان است. چاقی، سابقه خانوادگی نقرس، دیابت، پرفشاری خون و همچنین مصرف زیاد پروتئین حیوانی و الکل احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد.

حملات نقرس چند بار رخ می دهند؟

بعضی از افراد به طور مکرر حملات نقرس را تجربه می کنند، در حالی که در بعضی از بیماران ممکن است بین هر حمله چند سال فاصله وجود داشته باشد. اگر نقرس درمان نشود، حملات بیشتر و طولانی تر می شوند. حملات نقرس می توانند بارها و بارها در یک مفصل اتفاق بیفتند یا مفاصل مختلف را تحت تاثیر قرار دهند.

کلام پایانی

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد علائم نقرس و راه های کنترل آن می توانید از راهنمایی های پزشکان متخصص روماتولوژی استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید؛ بلکه می توانید آن را در یک چشم برهم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران و پزشکان مختلف، امکان نوبت دهی از بهترین پزشکان فوق تخصص روماتولوژی را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

اگر نمی دانید که به کدام پزشک باید مراجعه کنید، راهنمای تخصص های پزشکی به کار شما می آید.

منبع: mayoclinic

 123,881 بازدید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای ها 349

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا