آموزش

نکاتی که باید در مورد آزمون اسپیکینگ آی

فکر می‌کنید حداقل نمره آیلتس به چه فاکتورهایی بستگی داشته باشد؟ کشور؟ دانشگاه؟ مقطع تحصیلی؟ رشته تحصیلی؟ و یا مدل آزمون آیلتس که آکادمیک باشد، برای شغل باشد یا برای اقامت و زندگی؟ بله تمام این فاکتورها برای اینکه ببینیم چه نمره‌ای از آیلتس مورد پذیرش است، اهمیت دارد. اگر به دنبال اخذ مدرک زبان انگلیسی معتبر آیلتس هستید در ادامه همراه ما باشید.

اما روش محاسبه نمره آیلتس چگونه است؟ آیا می‌دانید چه نمره ای برای آیلتس خوب است؟ در این مقاله همراه آموزشگاه زبان ایرانیان بهترین آموزشگاه آنلاین زبان باشید تا ضمن پاسخ گویی به سوالات فوق، در مورد حداقل نمره آیلتس مورد نیاز برای دانشگاه‌های کشورهای مختلف جهان با هم گپ و گفت مفیدی داشته باشیم.

برای گرفتن مدرک آیلتس از کجا شروع کنیم

روش محاسبه نمره کلی آیلتس

نمره آیلتس از چند است؟ تعجب نکنید، برای برخی از زبان آموزان مبتدی که هنوز بین انتخاب آزمون آیلتس و تافل بر سر دو راهی هستند، باید بگوئیم که آزمون آیلتس از 9 نمره و آزمون تافل تا 120 است. اما روش محاسبه نمره آیلتس برای مهارت های مختلف را به طور خلاصه و سریع بیان می‌کنیم.

بخوانید تا بیشتر بدانید: آزمون سلپیپ و همه آنچه که باید در مورد آن بدانید.

نمره آیلتس چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که می‌دانید شما در کارنامه خود دارای یک نمره Band Score یا همان نمره آیلتس بعلاوه 4 نمره که مربوط به 4 مهارت لیسنینگ، رایتینگ، اسپیکینگ و ریدینگ می‌شود، هستید. نکته مهم این است که برای محاسبه نمره آیلتس شما، ابتدا میانگین 4 مهارت گرفته می‌شود.

سپس اگر این میانگین نمران عددی رٌند نبود، آن را تا نیم نمره رو به بالا یا پایین رٌند می‌کنند. بستگی دارد به کدام عدد نزدیکتر باشد. مثلا اگر میانگین نمرات 4 مهارت شما 7.25 باشد، نمره آیلتس شما 7.5 می‌شود. اگر میانگین 3.87 باشد، نمره شما 4 می‌شود، و اگر میانگین نمرات 6.125 باشد، نمره شما 6 بوده که از رٌند کردن رو به پایین حاصل شده است.

در ادامه و پس از بررسی چگونگی محاسبه نمره آیلتس به چگونگی کسب بالاترین نمره آیلتس و حداقل نمره ایلتس مورد نیاز برای دانشگاه‌ها می‌پردازیم.

دوره‌های مرکز زبان ایرانیان: کلاس آنلاین فرانسه

نحوه محاسبه نمره آیلتس در هر مهارت چگونه است؟

بالاترین نمره آیلتس چند است؟ همانطور که تاکنون متوجه شده اید، تمامی مهارت‌های آیلتس نمره‌ای بین صفر تا 9 دارند و در نهایت شما علاوه بر 4 نمره برای 4 مهارت داده شده، یک نمره Overall خواهید داشت که نمره آیلتس شما می‌باشد.

اگر بخواهیم جزئی تر در مورد نمره آیلتس صحبت کنیم، باید بگوئیم که برای بخش‌های اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس، شما با یکسری از معیارها ارزیابی می‌شوید که در مورد این معیارها نیز صحبت خواهیم کرد. در عوض هر یک از دو بخش لیسنینگ و ریدینگ آیلتس دارای 40 سوال است و شما باید به 40 سوال پاسخ دهید اما هر 40 سوال دقیقا معادل یک نمره نیست.

بخوانید تا بیشتر بدانید: کاربرد مدرک آیلتس در ایران

معیارهای ارزیابی مهارت اسپیکینگ و محاسبه نمره آن

نمره آیلتس در مهارت اسپیکینگ با 4 معیار سنجیده می‌شود که هر کدام یک چهارم کل نمره شما را در بر می‌گیرد.

  • اولین معیار بیانی روان و سلیس است که در این مورد باید صحبت شما
    1- در محدوده زمانبدی باشد
    2- مکالمه‌ای بدون مکث و تردید داشته باشید
    3-همچنین توانایی درک صحبت‌های ممتحن خود را داشته باشید
    4- مکالمه شما بدون بازگشت و تصحیح خطا باشد
    5- استفاده از المان‌های ارتباطی فراموش نشود.
  • دومین معیار دامنه لغات شماست که در این بخش نیز
    1- از دامنه لغات و تفسیرهای بالایی برخوردار باشید
    2- بکارگیری کمتر کلمات معمول و مترادف آنها
    3- عدم خطا در انتخاب درست کلمه مدنظر داوران در این معیار خواهد بود.
  • سومین معیار بکارگیری صحیح گرامر و ساختارهای دستوری است در این راستا بایستی دقت کنید که علاوه بر استفاده از ساختارهای متنوع از زمان های مختلف گرامری نیز حتما استفاده کنید.
  • و در آخر چهارمین معیار ارزیابی مهارت اسپیکینگ در آزمون آیلتس، نحوه بکارگیری صحیح لهجه و تلفظ است به گونه ای که علاوه بر مفهوم بودن ادای کلمات، بایستی دقت کنید که یک تلفظ اشتباه روی فهم کلمه توسط داوران تاثیری نداشته باشد.
کلاس زبان انگلیسی

معیارهای ارزیابی مهارت رایتینگ و محاسبه نمره آن

نمره آیلتس در این مهارت همانند بخش اسپیکینگ توسط 4 معیار ارزیابی می‌شود. در این بخش شما چه آزمون آکادمیک را بدهید و چه جنرال، باید به دو تسک پاسخ بدهید. تعداد کلمات قابل قبول برای تسک اول 150 کلمه و برای تست دوم 250 کلمه می‌باشد.

در این بخش برای گرفتن نمره خوب، پاسخ گویی کامل به تسک اول و دوم مهم است. در تسک اول باید بتوانید یک نگاه کلی همراه با اطلاعات صحیح ارائه دهید، ضمن اینکه ویژگی های کلیدی و مراحل موضوعی که به آن پاسخ دادید را مشخص کرده و با استفاده از جزئیات و ارائه برخی داده‌ها، از گفته‌های خود پشتیبانی کنید.

در تسک دوم نیز اولا به تمام پرسش‌ها پاسخ دهید و ثانیا وقتی نظر شما پرسیده می‌شود، بتوانید به طور واضح نقطه نظر خود را بیان کنید و در آخر یک نتیجه گیری داشته باشید.

هزینه دوره آیلتس

نحوه نمره دهی بخش های ریدینگ و لیسنینگ آیلتس

نمره آیلتس در مهارت لیسنینگ و ریدینگ با تعداد سوالات پاسخ داده شده رابطه مستقیمی دارد. با توجه به جداول زیر می‌توانید بر اساس تعداد پاسخ صحیح در مهارت لیسنینگ و همچنین ریدینگ، نمره آیلتس خود را محاسبه کنید.

لازم بذکر است که دو بخش ریدینگ و لیسنینگ آیلتس دارای نمرات منفی نیستند، اما در هر مهارت، برای اینکه بدانید با چند پاسخ درست می‌توانید چه نمره ای را کسب کنید، برای درک بهتر از نمره دهی ریدینگ آیلتس و نمره دهی لیسنینگ آیلتس بهتر است به جداول زیر نگاهی بیندازید.

شکل 1. ریدینگ آیلتس آکادمیک

آینده کامل استمراری در انگلیسی

 


شکل 2. ریدینگ آزمون آیلتس جنرال

 


شکل 3. نمره آیلتس در مهارت لیسنینگ جنرال و آکادمیک

زمان future perfect

 

حداقل نمره آیلتس برای دانشگاه‌های مختلف چند است؟

حداقل نمره مورد نیاز برای آزمون آیلتس در کشورهای مختلف، سطوح مختلف تحصیلی و حتی دانشگاه ها با هم فرق دارد. از طرفی نمره قابل قبول برای پذیرش مهاجرت نیز، متفاوت از حد نصاب نمره تعیین شده در آزمون آکادمیک آیلتس است. بنابراین برای اینکه ببینیم چه نمره ای برای آیلتس خوب است، در ادامه مقاله می‌خواهیم به متداول‌ترین سوالات مربوط به حداقل نمره آیلتس در بخش‌های مختلف بپردازیم.

نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا

اگر قصد شما از دادن آزمون زبان آیلتس، امکان پذیرش برای مهاجرت به کانادا است، باید از آزمون آیلتس جنرال استفاده کنید. در این آزمون هر 4 مهارت شما سنجیده می‌شود. سپس سازمان تابعیت و مهاجرت کانادا (Citizenship and Immigration Canada) براساس میزان تسلط شما در این مهارت‌ها، به شما امتیازی بین 0 تا 10 می‌دهد. دقت کنید که زبان رسمی کانادا علاوه بر انگلیسی، فرانسه نیز می‌باشد. بنابراین، شما می‌توانید برای مهاجرت، بجای زبان انگلیسی، زبان فرانسه را انتخاب کنید.

نحوه جذب مهاجران به کانادا بر اساس اینکه شما برای تجربه کانادایی، نیروی کار ماهر و یا خود اشتغالی فدرال می‌خواهید ثبت نام کنید، با هم متفاوت است. حال بهتر است ببینیم برای هر 3 بخش نامبرده، سطوح امتیازی مختلف را با چه نمره آیلتسی می‌توان کسب نمود؟ برای پاسخ به جدول زیر نگاهی بیندازید تا ببینید در هر مهارت چه نمره‌ای لازم است تا به سطوح گفته شده برسید.

آزمون CELPIP کانادا در ایران! و همه آنچه که باید بدانید

نمره آیلتس برای دانشگاه های اروپا

احتمالا شما هم می‌خواهید بدانید برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا، حداقل چه نمره‌ای برای آزمون آیلتس نیاز دارید. رنکینگ دانشگاه‌های مختلف اروپا و قوانین داخلی آن‌ها معیاری برای تعیین حداقل نمره آیلتس مورد نیاز برای پذیرش در آن دانشگاه هاست. بر این اساس چند نمونه از حداقل نمره آیلتس برای دانشگاه های اروپا که از 5 شروع می‌شود، عبارت است از:

دانشگاه‌هایی که با نمره آیلتس 5 می‌توان پذیرش گرفت:



دانشگاه‌هایی که با نمره آیلتس 5/5 می‌توان پذیرش گرفت:



دوره آیلتس آنلاین

دانشگاه‌هایی که با نمره آیلتس 6 می‌توان پذیرش گرفت:



دانشگاه‌هایی که با نمره آیلتس 6/5 می‌توان پذیرش گرفت:



دانشگاه‌هایی که با نمره آیلتس 7 می‌توان پذیرش گرفت:



 

حداقل نمره آیلتس برای دانشگاه های استرالیا

استرالیا کشوری با بیش از 40 دانشگاه است. طبیعتا یکی از فاکتورهای این دانشگاه‌ها برای جذب دانشجوی خارجی در هر مقطعی، شرط نمره آیلتس است. شما برای اپلای برای استرالیا نیاز به مدرک آیلتس یا PTE دارید که در موسسه مرکز زبان ایرانیان دوره‌های آموزشی آن برگزار می‌شود.

به طور کلی حداقل نمره آیلتس برای دانشگاه های استرالیا از 5/5 شروع می‌شود و دانشگاه ملبورن با حداقل نمره 7 آیلتس در بالاترین سطح نمره موردنیاز برای آیلتس قرار دارد.

بهترین آموزشگاه آیلتس تهران

نمره ایلتس برای دانشگاه‌های ایتالیا چقدر است؟

ایتالیا کشوری با بیش از 80 دانشگاه است و در حال حاضر بیش از 32 هزار دانشجوی بین الملل دارد. رنک این دانشگاه ها در دنیا بین 90 تا 1100 است.
در این کشور داشتن مدرک زبان ایتالیایی بجای انگلیسی نیز قابل قبول است اما برای اپلای در مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد حداقل نمره 6 آیلتس و برای دوره دکتری حداقل نمره آیلتس مورد نیاز 5 آکادمیک می‌باشد.

حداقل نمره آیلتس برای دانشگاه‌های کانادا

طبیعتا هر چه سطح نمره آزمون زبان آیلتس شما بالاتر باشد، در دانشگاه‌های بهتری شانس پذیرش خواهید داشت. کانادا کشوری با بیش از 80 دانشگاه است که نیاز به مهارت‌های انگلیسی و یا فرانسه دارید. در این راستا حداقل نمره آیلتس برای دانشگاه های کانادا 5.5 می‌باشد.

چگونه در مهارت های آیلتس نمره بالایی کسب کنیم؟

گاهی هر چه برای یک مهارت آزمون آیلتس تلاش می‌کنید، ممکن است این احساس را داشته باشید که در آن مهارت همچنان ضعیف هستید. در چنین زمانی، بهتر است بدانید که نحوه نمره دهی آیلتس در آن مهارت چگونه است و بهترین راه‌های تقویت نمره آیلتس در آن مهارت چیست؟

نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا

راه های تقویت نمره آیلتس در مهارت لیسنینگ چیست؟

و اما سوال جذابتر اینکه برای رسیدن به حداقل نمره آیلتس بالای 7 در مهارت لیسنینگ چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ اولین پاسخ ما به شما این است که خیلی خود را درگیر و دربند تکنیک‌ها نکنید. چرا که این تکنیک‌ها گاهی دست و پاگیرتر از آنچه که فکر می‌کنید، می‌شوند.

چراکه طراحان سوالات آیلتس به صورت دوره ای تغییر می‌کنند، پس نباید خیلی هم به ترفندها دل خوش کرد. شما باید تنها تمرین و تکرار فراوان داشته باشید. با اینکار مهارت شما در بخش لیسنینگ به طور واقعی بهبود می‌یابد.

مهارت لیسنینگ یعنی دقیقا بتوانید داستانی را که به آن گوش می‌دهید کاملا و با جزئیات تصور کنید. اینکه برخی افراد می‌گویند به کدام بخش دقت کنید و کدام قسمت‌ها خیلی مهم نیست، مهم است اما ترفند خطا پذیری است. شما باید آنقدر گفتگوی میان دو نفر را به خوبی متوجه شوید و نظرات هر کدام را دقیقا بدانید که از خودتان چیزی نبافید. پس، پیش از همه ترفندها، شما به یک آرامش و تمرکز بالا نیاز دارید.

کلاس تافل آنلاین

در ادامه باید هر روز به انگلیسی گوش دهید. این زمان را در روز حداقل یک ربع بگذارید، اما اگر در روز یکساعت به انگلیسی گوش بدهید، شما موفق تر خواهید بود. مثلا شما اگر در محیط اینستاگرام می‌چرخید، می‌توانید سخنان یک فرد مشهور انگلیسی زبان را گوش دهید. یا می‌توانید به طور مرتب و روزانه به یکی از سخنرانی‌های تِد که موضوعات جذابتری هم دارد، گوش کنید.

از طرفی، با توجه به اینکه پاسخ به هر سوال لیسنینگ از روش خاصی تبعیت می‌کند، بهتر است در جهت آمادگی برای آنها، از روش و استراتژی‌های نزدیک به آن استفاده کنید و تمرینات مشخصی داشته باشید که دقیقا مشابه با شیوه پاسخ دادن در آزمون آیلتس باشد. به عبارتی آزمون را برای خود بارها و بارها شبیه سازی کنید.

راه های تقویت نمره آیلتس در مهارت اسپیکینگ چیست؟

یک نکته خیلی مهم و ظریفی که در بحث مهارت اسپیکینگ وجود دارد، این است که شما باید مهارت های سه‌گانه دیگر را به خوبی تقویت کرده باشید. چرا که فرض کنید شما به یک کشور جدید مثل ترکیه مهاجرت کرده باشید. اگر دقت کنید می‌بیند که ممکن است در ابتدا بتوانید بخوانید و یا متوجه معانی برخی کلمات و جملات بشوید.

اما هنوز نمی‌توانید صحبت کنید. این موضوع تنها وابسته به این نیست که دایره لغات ضعیفی دارید، بلکه حقیقت این است که مهارت اسپیکینگ در یک دوره آموزشی طبیعی زبان، آخرین مهارتی است که انسان ها کسب می‌کنند.

بنابراین، یک راهکار قوی برای داشتن نمره آیلتس بالاتر در مهارت اسپیکینگ، قوی بودن در سه مهارت دیگر است. علی رغم در نظر گرفتن این موضوع، راهکارهایی برای بهبود مهارت اسپیکینگ وجود دارد، مثل اینکه هرگز در ذهن خود ترجمه نکنید. برای یادگیری بیشتر در این مورد به مقاله چگونه به انگلیسی فکر کنیم مراجعه کنید.

کلاس free discussion

نکات ریز و درشت دیگری هم برای بهبود مهارت اسپیکینگ وجود دارد که مهترین آنها، تمرین در آینه و شرکت در مباحثات با موضوعات آزاد به زبان انگلیسی یا همان Free Discussion می‌باشد.

نحوه نمره دهی آیلتس در بخش اسپیکینگ نیز از اهمیت بالایی در آمادگی برای آن برخودار است. در این بخش بیشتر از آنکه مهم باشد “چه چیزی” می‌گویید، مهم است که “چگونه” می‌گویید. به عنوان مثال، اگر شما هم جزو کسانی هستید که از جملات سخت و پیچیده فارسی برای انگلیسی حرف زدن استفاده می‌کنید، شکست خواهید خورد.

در یک جمع بندی از فاکتورهای مهم، به طور کلی 4 فاکتوری که باید در این مهارت کسب کنید تا حداقل نمره آیلتس در مهارت اسپیکینگ شما بالای 7 باشد، عبارت است از: روان و منسجم صحبت کردن، داشتن دایره لغات بالا و مناسب، رعایت اصول گرامری و به نوعی استفاده درست از ساختارهای دستوری و چهارم، تلفظ صحیح کلمات و جملات می‌باشد.

ناگفته نماند که گرد کردن نمره در بخش اسپیکینگ آیلتس همواره رو به پایین است. مثلا اگر شما در 3 فاکتور از 4 فاکتور فوق، نمره 7 بگیرید و در فاکتور 4 ام نمره 6 را کسب کنید، میانگین 6.75 می‌شود اما نمره شما 6.5 اعلام می‌شود، جرا که در این مهارت همواره نمره آیلتس رو به پایین گرد می‌شود.

اگر می‌خواهید در مورد مهارت‌های کمکی برای بهبود مهارت رایتینگ اطلاعات بیشتری کسب کنید به این لینک مراجعه کنید. همچنین برای بهبود مهارت ریدینگ نیز می‌توانید به این لینک رجوع کنید.

لیست سایر دوره های آموزشگاه زبان ایرانیان

کلاس فشرده زبان انگلیسی
دوره ttc کودکان آنلاین
آموزش آنلاین زبان کودکان
کلاس celpip
کلاس آلمانی آنلاین
کلاس آنلاین زبان فرانسه
آموزش آنلاین زبان اسپانیایی
آموزش زبان ترکی استانبولی آنلاین


یکی از سوالات مهم در آزمون اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking) که در میان داوطلبان بسیار مطرحه، آرام و یا سریع صحبت کردنه. بعضی از داوطلبان فکر می کننن که اگر سریع صحبت کنن میتونن نمره بهتری از این بخش از آزمون کسب کنن. قبل از پاسخ دادن به این سوال بهتره نگاهی به عواملی که در آزمون اسپیکینگ (IELTS Speaking) ارزیابی میشه داشته باشیم.  

نکاتی که مورد بررسی قرار خواهند گرفت زیر مجموعه ای از فاکتور Fluency می باشن که تنها ۲۵% از کل نمره را دربر می گیره که خود شامل 3 عامل Flow ، Smoothness و Coherence می باشن.

 

IDEA.jpg

 میدونی ایجاد ساختار های تضاد یعنی چی ؟

         اگه نمیدونی اینجا کلیک کن


Flow: این فاکتور روانی و یا سلیس صحبت کردن داوطلب را مورد ارزیابی قرار میده و باید برای کسب نمره 6 و یا بالاتر مورد توجه قرار میگیره. همچنین سعی کنین به اگزمینر نشون بدین که می توانین به سوالات به صورت طولانی و روان پاسخ بدین و نه کوتاه و مختصر.

Smoothness: مربوط به بخشی از گفتار میشه که داوطلب چقدر گفته های خود را با مکث، تامل، سکوت طولانی و اصلاح مطالب گفته شده درگیر می کنن و این موارد روانی و سلیس بودن صحبت ها را تحت الشعاع قرار می ده. اگر هدف شما گرفتن نمره ای بالاتر از 6 ، حتما باید از مکث های طولانی و تکرار پرهیز کنین.

Coherence: داشتن Coherence مستلزم اینه که صحبت های داوطلب به درستی توسط اگزمینر درک بشه. به این معنیه که هرچند داوطلب به روانی صحبت می کنه اما صحبت هاش دسته بندی، ترتیب و نظم منطقی نداره و مخاطب رو گیج می که و در نهایت باعث از دست دادن نمره میشه.

بنابراین با توضیح موارد ذکر شده بهتره که در آزمون اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking) سریع و یا آرام صحبت کنیم؟

تا زمانی که سرعت ثابتی را حفظ کنین می تونین به کسب نمره ای خوب امیدوار بود. از آرام آرام صحبت کردن پرهیز کنین چرا که اگزمینر سرنخ صحبت های شما را از دست خواهد داد. به علاوه سعی نکنین که سریع صحبت کنین چون ممکنه که فاکتور Coherence بودن رو از دست بده. در نتیجه سعی کنین که تو صحبت های خود سرعت متعادلی داشته باشین (نه آرام و نه سریع)، پاسخ های خود را گسترش بدین و کوتاه جواب ندهین، از مکث های طولانی پرهیز کنین، صحبت هاتون رو تکرار نکنین اشتباهات خودتون رو بیش تر از یک یا دوبار اصلاح نکنین و یه ترتیب منطقی رو در طول پاسخ دهی به سوالات رعایت کنین.

 

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا