برترین های کسب وکار ایرانیعلمی و پزشکی

راهنمای خرید عسل ارگانیک

در مورد فواید بی شمار عسل و اثرات بی نظیر آن بر سلامتی، صحبت های بسیاری شده و همه ی ما کم و بیش، از این فواید با خبر هستیم؛ اما این فواید در صورتی هست که عسل مورد نظر طبیعی و ارگانیک باشد. در واقع با توجه به مصرف زیاد عسل و بازار خوب آن، همچنین مشقت های تولید عسل طبیعی، بسیاری از افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند، اقدام به تولید عسل هایی با درصد ناخالصی زیاد و همراه با ترفندهای مختلف می کنند. از طرفی این موضوع از ظاهر عسل چندان قابل تشخیص نیست و به همین خاطر، نگرانی خیلی از افراد در هنگام خرید عسل، طبیعی بودن آن است. طی این مقاله قصد داریم تا به طور کامل، راه های تشخیص عسل ارگانیک را توضیح دهیم، با ما همراه باشید.

عسل ارگانیک چیست؟

صفت ارگانیک که امروزه بسیار مرسوم شده است و مورد توجه بسیاری از افراد در حوزه ی سلامت تغذیه قرار دارد؛ به طور کلی به ماده ی غذایی اطلاق می شود که کلیه ی فرآیندهای تولید، فرآوری و بسته بندی آن طبیعی و بدون استفاده از هیچگونه ماده ی شیمیایی صورت پذیرفته باشد. با این تعاریف عسل ارگانیک به عسلی گفته می شود که عاری از هر گونه مواد شیمیایی و صنعتی باشد.

با توجه به پیچیدگی ها و مراحل مختلف تولید عسل، ارگانیک بودن آن، به این آسانی ها نیست و بایستی که نکات مختلفی در فرآیند تولید آن لحاظ شود. در این بخش به طور خلاصه، نکاتی که برای ارگانیک بودن تولید عسل نیاز است را مرور خواهیم کرد.

خلوص کامل عسل

فرآیند تولید عسل بایستی توسط زنبورها و تغذیه شان با شهد گل ها و تولید عسل صورت پذیرد، اما خیلی از افراد و شرکت ها برای افزایش تیراژ تولید و کسب سود بیشتر، با ترفندهایی اقدام به تولید عسل به صورت صنعتی می کنند و با عسل طبیعی حاصل از زنبورها مخلوط می کنند تا از لحاظ طعم نیز شباهت بیشتری داشته باشد.

تغذیه زنبورها

تولید عسل توسط زنبورها برای ارگانیک بودن آن کافی نیست و مواردی که برای تغذیه ی گله ی زنبورها به کار می روند نیز باید طبیعی باشند. در واقع در بسیاری از زنبورداری ها به علت نبود گل  و شهد گل کافی در منطقه برای تعداد خیلی زیاد کندوها، اقدام به تغذیه ی زنبورها با شکر می کنند. از آنجایی که شکر خود فرآوری شده است؛ عسل حاصل از این تغذیه نیز ارگانیک نخواهد بود.

عدم استفاده از داروهای شیمیایی و سموم

با توجه به زندگی گروهی زنبورها و وجود تعداد زیاد زنبور در یک کندو، در صورت بروز یک بیماری و به خصوص کنه ها، کل زنبورها به سرعت در آستانه ی نابودی قرار می گیرند؛ به همین خاطر زنبور داران از داروها و کنه کش ها برای رفع این مشکل استفاده می کنند. به این ترتیب آقار این مواد در موم و کندو باقی خواهد ماند و عسل حاصله نیز ارگانیک نخواهد بود.

یکی دیگر از فاکتور های اصلی، عدم تغذیه ی زنبورها از گیاهان و گل هایی که سم پاشی شده اند، است. برای این منظور تا مسافت قابل توجهی از فضای زنبورداری باید فاقد سم باشد.

راهنمای خرید عسل اصل و ارگانیک

با توجه به مواردی که ذکر کرده ایم، حتما دانسته اید که مواردی چون عدم استفاده از کنه کش ها و سموم در گل هایی که زنبورها از آن ها تغذیه کرده اند، توسط ما قابل تشخیص نیست و حتما نیازمند آزمایشات تخصصی است.

با این حال خالص بودن عسل و فرآوری نبودن آن را تا حد زیادی می توان تشخیص داد. موارد زیر نکاتی هستند که در این زمینه حائز اهمیت می باشند:

  • در صورت امکان عسل را از زنبوردار مورد اطمینان و یا مجموعه هایی که به طور تخصصی بر روی تولید و فروش عسل تمرکز دارند، خریداری نمایید. مجموعه ی اسپی کو با ارائه ی انواع عسل یک کیلویی ارگانیک و طبیعی، بازه ی گسترده ای از عسل ها با تغذیه ی متفاوت زنبورها و در نتیجه، طعم متفاوت را فراهم کرده است.
  • عسل هایی که با نام های تجاری و در تیراژ بسیار زیاد در فروشگاه ها ارائه  می شوند، عمدتا فراوری شده بوده و فاقد بسیاری از خواص می باشند.
  • قیمت را حتما در نظر بگیرید، اما بالا بودن قیمت الزاما به معنای کیفیت بالای عسل نیست.
  • یکی از راه های تشخیص عسل طبیعی این است که مقداری عسل را در یک لیوان آب ولرم بریزید و بگذارید همینطور بماند یا اینکه به آرامی آن را هم بزنید؛ اگر عسل حاوی قند یا شربت باشد، به سادگی و سریع در آب حل می شود. در صورتی که عسل خالص به حالت یک توده جامد در می آید و به سختی حل می شود.
  • یک قاشق عسل، کمی آب و چند قطره سرکه را با هم مخلوط نمایید. چنان چه مخلوط کف کند، به احتمال زیاد عسل تقلبی است.
  • اگر عسل خالص را به آرامی روی اجاق گرم کنید، کف نمی کند و سریع کاراملی می شود؛ اما در عسل ناخالص معمولا حباب تشکیل می شود.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا