لوازم خانگی

تگ هوشمند چگونه به مدیریت وسایل کمک می کند؟


ردیاب های هوشمند کوچک یا به اصطلاح پرکاربرد امروزی، تگ های هوشمند، مانند اپل ایرتگ و سامسونگ گلکسی اسمارت تگ به شما کمک می کنند تا بدون تلاش زیاد، چمدان، کیف پول، وسایل شخصی و حتی حیوانات خانگی خود را پیدا کنید.

اگر وسایل خود را جا بگذارید یا آخرین مکان آن ها را فراموش کنید، تگ های هوشمند می توانند بسیار سودمند و کاربردی باشند. مدل های جدیدتر حتی این امکان را فراهم می کنند تا از راه دور مثلا از یک شهر دیگر بتوانید از موقعیت آن ها آگاه شوید و آن ها را ردیابی کنید. در این مطلب به همه ی چیزهایی می پردازیم که باید درباره ی شیوه ی عملکرد تگ های ردیابی هوشمند بدانید.

تگ ردیاب هوشمند مدل ash-2021

تگ ردیاب هوشمند ویوو مدل Silicon Loop

بیش تر ردیاب های هوشمند، ازجمله اپل ایرتگ، از GPS برای اعلام موقعیت خود استفاده نمی کنند بلکه از بلوتوث کم انرژی برای نشان دادن مکان خود به گوشی هوشمند شما بهره می برند. برخی از مدل های اخیر همچنین دارای فناوری باند فراپهن (Ultra-Wideband) هستند که کمک می کند تا موقعیت خود را با دقت چند سانتی متر ارائه دهند.

تگ های هوشمند در حقیقت زیرمجموعه ی دسته ی بزرگ تری از مکان یاب های همراه محسوب می شوند. این مکان یاب های همراه، معروف به «کلیدیاب» (Keyfinder) می توانند مبتنی بر صدا، امواج رادیویی، همتا به همتا و بر اساس بلوتوث کم انرژی (BLE) باشند.

تا کنون شرکت های گوناگونی به ساخت تگ های هوشمند روی آورده اند و قطعا در نام بردن از شاخص ترین آن ها باید به ایرتگ اپل، گلکسی اسمارت تگ سامسونگ و تایل تگ اشاره کرد. با توجه به اندازه ی کوچک این گجت ها، می توان آن ها را به یک جاکلیدی آویزان یا به هر یک از اشیائی که باید ردیابی شوند، متصل کرد و بدین ترتیب از آن برای ردیابی تقریبا هر چیزی بهره گرفت.

طبق اعلام MakeUseOf، ردیاب های بلوتوث در داخل خانه و مکان های نزدیک بهترین عملکرد را دارند. اما برخی از آن ها حتی بدون استفاده از اینترنت می توانند به شما کمک کنند تا اشیاء را در فاصله ی 80 متری پیدا کنید. یا فراتر از چنین فاصله ای، برنامه باز هم آخرین مکان ثبت شده ی دستگاه را نمایش می دهد.

شیوه ی کار تگ هوشمند

ردیاب های هوشمند مانند اپل ایرتگ و تایل تگ، از «بلوتوث کم انرژی» (BLE) معروف به بلوتوث نسخه ی 4.0 برای برقراری ارتباط با گوشی هوشمند مالک دستگاه استفاده می کنند. علاوه بر این نمونه های جدیدتر سیگنال های بلوتوثی را هم ارسال می کنند که هر گوشی هوشمند نزدیک، و نه الزاما فقط گوشی مالک ردیاب هوشمند، می تواند آن را دریافت کند.

به نوشته ی Android Authority تلفن های هوشمند نزدیک، مکان تگ شما را در فضای ابری بارگذاری می کنند و به شما امکان می دهند تا از هر جای دنیا، آخرین مکان ثبت شده ی تگ هوشمند را ببینید. اپل این شبکه را «فایند مای» (Find My) نامگذاری کرده است، در حالی که سامسونگ شبکه ی مشابهی به نام «گلکسی فایند» (Galaxy Find) دارد.

با وجود اینکه بلوتوث برای چنین ایده ای و اعلام مکان تقریبی تگ به اندازه ی کافی خوب کار می کند، وقتی در چند متری آن هستید امکان اعلام مکان دقیق تر را ندارد. به همین دلیل، تعداد انگشت شماری از تگ ها ازجمله اپل ایرتگ، هم اکنون از فناوری باند فرکانسی فراپهن (Ultra-Wideband) یا UWB هم پشتیبانی می کنند.

فناوری فراپهن باند

به طور خلاصه UWB یک پروتکل ارتباطی بی سیم با بُرد کوتاه است که در کنار استانداردهای موجود مانند Wi-Fi، بلوتوث و NFC کاربرد دارد. اما تفاوت فناوری UWB نسبت به دیگر پروتکل ها این است که امکان ردیابی دقیق مکان تا چند سانتی متر را فراهم می سازد. بدین ترتیب تلفن شما تا زمانی که در محدوده ی امواج UWB قرار داشته باشید، به معنای واقعی کلمه شما را به مکان دقیق برچسب هوشمند هدایت می کند.

گوشی های هوشمند پرچمدار مدرن، از جمله آیفون 14، پیکسل 7 پرو، و سری گلکسی S22، از فناوری UWB پشتیبانی می کنند. درباره ی شاخص ترین تگ های هوشمند فعلی در بازار با پشتیبانی از UWB می توان به اپل ایرتگ و گلکسی اسمارت تگ پلاس سامسونگ اشاره کرد.

با این حال حتی اگر گوشی هوشمند شما دارای UWB نیست یا یک ردیاب فقط با فناوری بلوتوث می خرید، نگران نباشید. تقریبا همه ی تگ های هوشمند موجود در بازار یک بلندگوی داخلی دارند و زمانی که در نزدیکی آن ها قرار داشته باشید، با پخش صدا می توانند موقعیت دقیق خود را به شما نشان دهند.

اتصال تگ هوشمند به گوشی

در حالی که ایرتگ های اپل تقریبا با هر گوشی آیفون امروزی کار می کنند، بیشتر ردیاب های دیگر موجود در بازار، تنها امکان فعال شدن با برنامه ی مخصوص به خود را دارند.

پس از جعبه گشایی یک تگ هوشمند جدید، ابتدا از شما خواسته می شود که آن را با حساب خود همگام سازی کنید. برای این کار معمولا تنها کافی است که تگ هوشمند را نزدیک گوشی نگه دارید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید. سپس می توانید مکان آن را از برنامه همراه ردیابی کنید. همان طور که در بالا اشاره شد، در صورت داشتن UWB، تلفن شما همچنین باید بتواند مکان دقیق تگ هوشمند را شناسایی کند.

Credit: Tech Advisor

با این وجود اگر در فاصله ی مناسب برای استفاده از بلوتوث یا UWB ایرتگ یا اسمارت تگ نباشید، شاید باز هم بتوانید به آخرین مکان شناخته ی شده آن ها دسترسی داشته باشید و اگر در یک منطقه ی شلوغ و پرجمعیت باشد، شانس یافتن آن هم افزایش می یابد. در چنین شرایطی، تلفن دیگر افرادی که از کنار تگ هوشمند شما می گذرند، به طور خودکار آن را شناسایی کرده و مکانش را در شبکه های Find My اپل و Galaxy Find سامسونگ آپلود می کنند. سپس با استفاده از برنامه ی روی گوشی قادر خواهید بود به مکان آن دسترسی داشته باشید و این داده ها تنها برای شما قابل نمایش است.

عمر و کارایی تگ هوشمند

باتری بیشتر تگ های هوشمند عمر متوسط 1 تا 2 ساله را برای کارکرد مداوم آن ها فراهم می کند. این باتری ها اغلب قابل تعویض هستند اما حتی در صورت غیرقابل تعویض بودن، تمدید استفاده از آن ها شامل تخفیف توسط ارائه دهندگان می شود.

باتری های قابل تعویض بسته به مدل، بین 6 ماه تا 2 سال عمر می کنند. پس از تمام شدن آن، می توانید یک باتری جدید بخرید و خودتان آن را تعویض کنید. این باتری ها معمولا باتری های سکه ای-شکل استاندارد هستند که به آسانی در بازار دردسترس است.

باتری سکه ای انرجایزر مدل CR 2032

صدا در اغلب تگ های هوشمند یک ویژگی مهم برای رساندن شما به موقعیت دقیق تگ به شمار می رود. بنابراین پیش از خرید حتما از بلند بودن کافی صدای آن اطمینان داشته باشید تا حتی اگر وسیله ی شما زیر انبوهی از لوازم دیگر یا در یک محیط پر سروصدا قرار داشته باشد، بتوانید صدای آن را بشنوید.

قیمت هم یک عامل مهم در انتخاب تگ هوشمند است. این گجت ها هم مانند لوازم دیگر، از ارزان تا بسیار گران را دربر می گیرند اما قیمت متوسط آن ها اغلب با توجه به کاربردشان از نظر اقتصادی ارزش خرید دارد.

تگ ردیاب هوشمند مدل ash-2021
تگ ضد سرقت مدل itag

از سویی با انتخاب یکی از تگ های هوشمند شاخص، می توانید اطمینان داشته باشید که محصولی باکیفیت برای ردیابی وسایلتان در اختیار دارید.

تگ های هوشمند معروف در بازار

از گذشته شرکت های زیادی ازجمله «تایل» (Tile) در زمینه ی تولید ردیاب فعالیت دارند اما با معرفی ایرتگ توسط اپل، بسیاری از شرکت های دیگر هم به تولید نمونه هایی با فناوری مشابه روی آورده اند. با این وجود همچنان شاخص ترین آن ها را گجت های اپل و سامسونگ تشکیل می دهند.

ایرتگ اپل

«اپل ایرتگ» (Apple AirTag) یک ردیاب بلوتوث اختراع شده توسط اپل است که ابعادی تنها به اندازه ی یک سکه دارد. ایرتگ که فقط با دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل iOS سازگار است، می تواند هر چیزی از کلید گرفته تا کیف پول، حیوانات خانگی، دوچرخه و چمدان را ردیابی کند.

تگ ردیاب هوشمند اپل مدل AirTag

ایرتگ برای کار به شبکه ی Find My اپل متکی است. هر بار که AirTag در فاصله ی مناسب از بلوتوث هر دستگاه iOS (حدود 3 متر) قرار می گیرد، موقعیت خود را برای Find My ارسال می کند و در نتیجه مکان آن روی نقشه به روزرسانی می شود. بنابراین اگر وسیله ی متصل به ایرتگ خود را گم کرده اید، کافی است به نقشه ی Find My نگاه کنید تا موقعیت فعلی آن را ببینید. همچنین ایرتگ این قابلیت را دارد که با پخش صدا، به تشخیص مکان دقیق خود کمک کند.

اگر در منطقه ی شلوغ و پرجمعیت تری زندگی کنید، نتایج مکان یابی سریع تر و دقیق تری دریافت خواهید کرد. زیرا یک منطقه ی بزرگ تر به معنای حضور افراد بیشتری است که از دستگاه های iOS استفاده می کنند و در نتیجه مکان ایرتگ شما بیشتر به شبکه ی Find My فرستاده می شود.

با وجود همه ی ویژگی های مثبت، تحریم بودن باعث شده تا ویژگی Precision Finding این تگ هوشمند در ایران کاربردی نباشد.

گلکسی اسمارت تگ سامسونگ

«گلکسی اسمارت تگ» (Galaxy SmartTag) هم، تگ هوشمند سامسونگ محسوب می شود که در ابتدای سال 2021 توسط این شرکت معرفی شد. این گجت با ظاهری مربعی-شکل مانند ایرتگ اپل امکان اتصال به وسایل مختلف را دارد.

گجت ردیاب اشیاء سامسونگ مدل Smart Tag

برای تشخیص مکان آن، از شبکه و نرم افزار «اسمارت تینگز» (SmartThings) سامسونگ استفاده می شود. این اپلیکیشن روی همه ی دستگاه های هوشمند سامسونگ نصب است و بدین ترتیب به آسانی امکان رهگیری اشیاء خود را خواهید داشت.

پرسش های متداول درباره ی تگ هوشمند

تگ هوشمند چه کاربردی دارد؟

در دنیای شلوغ امروز با انواع گجت ها، تگ هوشمند به آسانی به مدیریت و شناسایی مکان وسایل شما کمک می کند.

آیا تگ هوشمند امکان ردیابی در هر دستگاهی را دارد؟

تگ های هوشمند فعلی نیاز به بستر اختصاصی خود برای ردیابی دارند. برای نمونه ایرتگ به شبکه ی FindMy اپل و اسمارت تگ به شبکه ی SmartThings سامسونگ وابسته است.

از چه مسافتی می توان تگ هوشمند را رهگیری کرد؟

برخی مدل ها حتی تا 80 متر را هم در حالت آفلاین پوشش می دهند. اگر هم در محدوده ی تگ هوشمند نباشید، امکان شناسایی مکان آن از طریق شبکه ی سراسری هر شرکت وجود دارد.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا