علمی و پزشکی

ایا ساییدگی مهره کمر درمان دارد

اسپوندیلوز به معنای آرتروز مفاصل مهره (دیسک و فاست) است. اصطلاح اسپوندیلوز معمولاً برای اشاره به آرتروز گردن استفاده می شود. اما سایر قسمت های ستون فقرات را نیز تحت تأثیر قرار می دهد (اسپوندیلوز توراسیک، اسپوندیلوز کمر). علت آرتروز ستون فقرات مشابه آرتروز زانو است. دیسک با از بین رفتن، قابلیت خود را به عنوان کمک فنر از دست می دهد. به همین ترتیب، اتصالات مفاصل فاست به دلیل از بین رفتن غضروف دچار اختلالاتی می شود. این عوامل باعث اصطکاک قابل توجهی بین سطح استخوان مجاور و در نهایت منجر به درد می شود. غالباً، آرتروز کمر با درجات مختلف از تنگی نخاع همراه است.

مانند هر بیماری ستون فقرات، درمان اولیه آرتروز کمر اساساً با دارو، گرما و سرما درمانی، بریس کمر، محدود کردن فعالیت و فیزیوتراپی انجام می شود. فیزیوتراپی به تقویت قدرت عضلات و برطرف کردن اسپاسم کمر کمک می کند. عضله قوی تر به عنوان محافظ عمل کرده و از حرکت بیش از حد در قسمت دردناک ستون فقرات جلوگیری می کند.

آرتروز کمر چیست؟

در ادامه می خوانید:

  • آرتروز کمر چیست؟
  • علت آرتروز کمر چیست؟
  • علائم 
  • آرتروز کمر چگونه تشخیص داده می شود؟ 
  • درمان آرتروز کمر
  • نتیجه گیری

هر چه پیرتر می شوید مهره های شما (استخوان های ستون فقرات) فرسوده تر می شوند. دیسک ها و مفاصل استخوانی می توانند ترک بخورند. برای این اتفاق، نیازی به آسیب دیدگی هایی مانند افتادن نیست. ساییدگی و پارگی روی هر استخوانی می تواند باعث شکستگی استرسی شود. همچنین گذر زمان می تواند باعث نازک شدن غضروف و بالشتک بین استخوان های شما شود. رباط هایی که استخوان های شما را بهم متصل می کنند، می توانند ضخیم تر و انعطاف پذیرتر شوند. هنگامی که این تغییرات در وسط ستون فقرات شما ایجاد شود، این بیماری به عنوان آرتروز کمر یا آرتروز مهره های توراسیک شناخته می شود.

قسمت توراسیک فقرات شما (قفسه سینه) به وسط کمرتان اشاره دارد. ستون فقرات شما شامل دو قسمت دیگر در بالا و پایین ناحیه توراسیک است. قسمت فوقانی شامل گردن است و قسمت تحتانی، پایین کمرتان است. هر یک از این قسمت ها ممکن است دچار آرتروز شود. احتمال آرتروز توراسیک کمتر از آرتروز کمر یا گردن است. آرتروز در هر قسمت از کمر شما می تواند در اثر آسیب ورزشی باشد که باعث شکستگی جزئی در مهره شود. کودکان و نوجوانان ممکن است در برابر این مشکل آسیب پذیرتر باشند، زیرا استخوان های آنها هنوز در حال رشد است.

درخواست مشاوره

مشاوره آنلاین با متخصصان کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی

تیم کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی در کنار تخصص و دانش، اخلاق مداری را در سرلوحه کار خود قرار داده تا بتوانیم برای شما محیطی امن و آرامش بخش را فراهم نماییم. جهت تعیین وقت برای ویزیت حضوری با شماره 02162756441 تماس بگیرید و یا با تلفن گویا به شماره 02145186807 وقت ویزیت خود را معین کنید. همچنین می توانید در فرم زیر شماره تلفن خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

علت آرتروز کمر چیست؟


آرتروز کمر اغلب یک بیماری مرتبط با سن است. با گذشت هر سال، احتمال ابتلا به نوعی آرتروز ستون مهره افزایش می یابد. حتی افراد نسبتاً سالم نیز ممکن است دچار تحلیل دیسک شوند. از آنجا که فشار کمتری روی ستون فقرات توراسیک نسبت به سایر قسمت های کمر وارد می شود، آرتروز توراسیک معمولاً زمانی ایجاد می شود که در ابتدا آرتروز گردن یا کمر وجود داشته است. هنگامی که یک قسمت از کمر شما دچار مشکل می شود، بقیه ستون فقرات بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

برای افراد مسن، استرس روزمره بر روی ستون فقرات به مرور زمان افزایش می یابد. علت آرتروز ممکن است در واقع ترکیبی از بلند کردن اجسام سنگین و سبک زندگی فعال باشد. پوکی استخوان، بیماری نازک شدن استخوان که با افزایش سن نیز همراه است، ممکن است احتمال شکستگی های استرس در مهره و در نهایت آرتروز کمر را افزایش دهد.

بخشی از مهره که معمولاً با آرتروز همراه است بخشی است به نام پارس اینترآرتیکولاری است. پارس ها به دو مفصل فاست ستون فقرات کمر می پیوندند. حتی یک ترک بسیار کوچک در پارس می تواند باعث آرتروز شود.

ضربه ناشی از فوتبال یا استرس ناشی از یک تمرین ژیمناستیک در افراد جوان که هنوز مهره های آن ها هنوز در حال رشد هستند، می تواند منجر به آرتروز شود.

ژنتیک نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد. ممکن است از خانواده ای باشید که استخوان مهره در آن باریک تر باشد.

علائم 


آرتروز همیشه به علائم قابل توجهی منجر نمی شود. در صورت بروز، ممکن است خشکی عضلات و درد کمر یا هر دو را احساس  کنید.

درد آرتروز کمر اغلب به این دلیل است که تغییر در دیسک ها با فشرده شدن اعصابی که از کانال نخاع خارج می شوند، همراه است و این خود عاملی برای درد است. به عنوان مثال، بافت می تواند یک توده در اطراف شکستگی استرس ایجاد کند تا به بهبود استخوان کمک شود. اما همان توده بافت با فشار بر روی اعصاب نخاعی می تواند باعث درد یا سایر علائم شود.

آرتروز در هر قسمت از کمر از جمله قسمت توراسیک، می تواند باعث انتشار درد به سمت پاها شود. درد ممکن است با فعالیت بدتر شود و با استراحت بهبود یابد. ممکن است در پاهایتان احساس بی حسی یا گزگز شود. همچنین ممکن است دچار ضعف عضلانی در بازوها و پاها شده و در راه رفتن دچار مشکل شوید.

عارضه دیگر اسپوندیلوز، اسپوندیلولیستیز است که در آن یک مهره به جلو می لغزد و روی استخوان زیرین آن قرار می گیرد و عصبی را می فشارد. از این وضعیت دردناک اغلب به عنوان عصب تحت فشار ( یا رادیکولوپاتی ) یاد می شود.

آرتروز کمر چگونه تشخیص داده می شود؟ 


هنگامی که کمر درد و خشکی عضلات کمر باعث اختلال در عملکرد روزمره شما می شود یا شما را از خوابیدن یا لذت بردن از کیفیت معمول زندگی خود باز می دارد، باید به پزشک مراجعه کنید.

از آنجا که درد و سوزن سوزن شدن اغلب در ران و پاها احساس می شود، همیشه نمی توان منشا اصلی علائم خود را مشخص کرد. در صورت مشکوک شدن به آرتروز کمر، پزشک علاوه بر بررسی سابقه پزشکی و علائم فعلی بیمار، در صورت لزوم، آزمایشات تصویربرداری را نیز تجویز می کند. بیشتر افراد بالای 60 سال علائمی از آرتروز را دارند که با اشعه ایکس نشان داده می شود. اشعه ایکس می تواند محل و اندازه شکستگی استخوان را نشان دهد.

اسکن ام آر آی می تواند نمای دقیق اعصاب و بافت نرم اطراف ستون فقرات را فراهم کند. اگر پزشک شما به رادیکولوپاتی مشکوک باشد، اغلب می توان با MRI این مشکل را تشخیص داد.

درمان آرتروز کمر


هدف از درمان معمولاً اجتناب از جراحی در صورت امکان است. درمان بستگی به شدت آرتروز دارد. درمان اولیه ممکن است شامل استراحت، فیزیوتراپی، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، کورتیکواستروئیدهای خوراکی و یا بریس کمر باشد که حرکت ستون فقرات را محدود می کند و باعث بهبود شکستگی می شود.

بیشتر افراد مبتلا به آرتروز کمر را می توان با داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یا تسکین دهنده درد، گرما یا سرما درمانی و فیزیوتراپی درمان کرد. افرادی که پس از انجام اقدامات درمانی محافظه کارانه هنوز درد را احساس می کنند یا به طور قابل توجهی در حرکات روزانه خود دچار محدودیت حرکتی می شوند، ممکن است پزشکان جراحی را برای برداشتن قسمت آسیب دیده دیسک و متصل کردن کردن دو مهره در نظر بگیرند.

مراقبت از خود 

استراحت ممکن است بهترین حالت برای آرتروز تا زمانی که احساس بهبودی کنید، باشد. اما استراحت خیلی طولانی مدت در رختخواب اصلا توصیه نمی شود. دراز کشیدن یا نشستن به مدت طولانی خطر ایجاد لخته خون در پاها را افزایش می دهد. پیاده روی سبک و سایر فعالیت ها می تواند مفید باشد اما شما باید از پزشک خود در مورد زمان شروع و میزان ایمن آن را سوال کنید.

در صورت جراحی پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی و همچنین مسکن تجویز کند. اطمینان حاصل کنید که هر دارویی که مصرف می کنید تحت نظارت دقیق پزشک است.

بسته به شدت وضعیت خود و اینکه آیا تحت عمل جراحی قرار گرفته اید، ممکن است مجبور شوید از بلند کردن وسایل سنگین و فعالیت های دیگر که نیاز به خم شدن دارند، برای چند هفته تا چند ماه خودداری کنید.

فیزیوتراپی 

برنامه فیزیوتراپی شما شامل تمرینات ورزشی و حرکاتی برای تقویت ستون فقرات کمر و تحرک بیشتر است. مدالیته های فیزیوتراپی برای کنترل درد معمولا شامل تحریک الکتریکی، اولتراسوند و موم تراپی خواهد بود. ممکن است از ماساژ برای شل کردن عضلات اطراف ستون فقرات استفاده شود. توصیه های فیزیوتراپیست بسیار مهم است زیرا به شما امکان می دهد وضعیت دردناک خود را کنترل کنید و اجازه ندهید زندگی شما را تسخیر کند. سایر درمان ها عبارتند از:

  • آب درمانی (هیدروتراپی)
  • تمرینات تعادلی
  • ارزیابی ارگونومیک

ورزش 

به محض این که پزشک به شما اجازه داد، می توانید تمریناتی را که باعث کشش و تقویت کمر شما می شود شروع کنید. شما ممکن است بیشترین بهره را از انجام فیزیوتراپی ببرید. در این روش می توانید تکنیک مناسب برای ورزش دادن مناسب ستون فقرات را یاد بگیرید. هنگام ورزش با آرتروز کمر، به یاد داشته باشید که از راهنمایی های پزشک یا فیزیوتراپیست خود پیروی کنید و در صورت احساس درد، آن را متوقف کنید.

ورزش باید بر روی بهبود موارد زیر تمرکز داشته باشد:

  • حالت و وضعیت صحیح بدن
  • دامنه حرکتی
  • انعطاف پذیری عضلات
  • قدرت هسته ای، از آنجا که عضلات شکم شما به ثابت نگه داشتن ستون فقرات کمک می کند
  • قدرت عضلات ستون فقرات
  • کنترل وزن
  • جریان خون
  • تناسب کلی اندام

شنا یک ورزش مناسب است که می تواند به تقویت قدرت عضلات کمر و شانه، دامنه حرکت و انعطاف پذیری کمک کند. آب درمانی یکی دیگر از درمان های مبتنی بر شنا است که می تواند به تسکین درد و شل شدن عضلات خشک کمک کند. قبل از شروع هر نوع روش یا برنامه درمانی، حتماً مناسب بودن آن را از پزشک خود مطمئن شوید.

تزریق 

روش های مختلفی برای هدف قرار دادن دیسک (تزریق استروئید درون دیسک، لیزر درمانی دیسک)، مفصل فاست (تزریق فاست، آر اف رادیو فرکوئنسی) یا نخاع (بلوک ریشه عصبی، تزریق اپیدورال) وجود دارد. این روش ها برای تسکین درد انجام می شود. آنها تغییرات تخریب ستون فقرات را درمان نمی کنند بلکه درد را تسکین می دهند.

جراحی

جراحی ممکن است برای بیمارانی که دچار سرخوردگی شدید یا درجه شدیدی از شکستگی مهره هستند، توصیه شود. با این حال، اگر آرتروز کمر بر روی یک عصب فشار آورد، جراحی ممکن است فشار را کاهش دهد. گزینه های جراحی عبارتند از:

  • دیسککتومی، که دیسک آسیب دیده را از بین می برد
  • لامینکتومی، که خارهای استخوان یا لامینا، قوس پشت مهره را از بین می برد
  • لامینوپلاستی، که موقعیت لامینا را تغییر می دهد تا فضای بیشتری برای بافت عصبی در ستون فقرات ایجاد کند
  • فیوژن نخاع کمری، که قسمت هایی از ستون فقرات شما را با استخوان پیوند شده، یا با میله یا پیچ برای کمک به اتصال دو یا چند استخوان متصل می کند.

بریس کمر ممکن است به شما در حفظ ثبات ستون فقرات بعد از جراحی، یا بعد از شکستگی که به خودی خود بهبود می یابد، کمک کند.

درخواست مشاوره

مشاوره آنلاین با متخصصان کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی

تیم کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی در کنار تخصص و دانش، اخلاق مداری را در سرلوحه کار خود قرار داده تا بتوانیم برای شما محیطی امن و آرامش بخش را فراهم نماییم. این مجموعه همه روزه از ساعت 9 الی 22 وروزهای تعطیل از ساعت 11 تا 19 فعال می باشد. برای تنظیم وقت و مراجعه حضوری می توانید از طریق شماره تلفن های 02162756441  و 09903872640 و تلفن گویا 02145186807 با این مرکز تماس بگیرید..

اطلاعات تماس

فرم درخواست مشاوره

نتیجه گیری


ورزش برای تقویت ستون فقرات، عضلات اصلی و حفظ انعطاف پذیری حتی اگر علائم آرتروز کمر را نداشته باشید مهم است. این تمرینات ممکن است به جلوگیری یا حداقل در به تعویق انداختن مشکلات کمر کمک کند.

اگر علائمی دارید، آنها را نادیده نگیرید. علائم خود را با متخصص ستون فقرات برای شروع یک برنامه ی درمانی مناسب در میان بگذازید. به خاطر داشته باشید جراحی باید به عنوان آخرین درمان استفاده شود. نادیده گرفتن علائم می تواند منجر به مشکلات عصبی طولانی مدت از جمله درد، بی حسی و ضعف عضلانی شود.

با تشخیص و درمان فیزیوتراپی و سایر تغییرات در سبک زندگی، می توانید از زندگی خود سالها با کمترین درد یا بدون درد کمر لذت ببرید.



فهرست مطالب

  •  علل و فاکتورهای خطر در بروز آرتروز ستون فقرات
  •  انواع آرتروز کمر
  •  علائم آرتروز کمر چیست؟
  •  بروز سایر مشکلات کمر به علت آرتروز کمر
  •  آرتروز کمر چگونه تشخیص داده می شود؟
  • درمان آرتروز کمر

 آرتروز کمر به التهاب مفاصل فاست در ستون فقرات یا مفاصل ساکروایلیاک بین ستون فقرات و لگن گفته می شود که می  تواند به علت تحلیل رفتگی بدن و بیماری های خود ایمنی، عفونت و سایر اختلالات به وجود بیاید. گاهی اوقات التهاب در محل اتصال تاندون و رباط به استخوان های ستون فقرات ایجاد می  شود. آرتروز کمر یا گردن باعث درد شدید می شود و اغلب به درد مزمن تبدیل می گردد.

علائمی که افراد مبتلا به آرتروز کمر تجربه می کنند می تواند ناتوان کننده باشد و باعث اختلال در زندگی روزمره آنها شود. برخی از بیماران دچار درد، کاهش توانایی حرکتی و احساس خستگی، تغییرات خلق و خو از قبیل عصبانیت، ناراحتی یا تغییر در سطح کیفیت زندگی اجتماعی می شوند. خوشبختانه تشخیص آرتروز کمر باعث می شود که بیمار در شرایط بهتری پیدا کند و درد او کاهش یابد. پزشک از روش مختلف برای کاهش درد و بهبود عملکرد ستون فقرات و بهبود کیفیت زندگی استفاده می کند.

متخصصین مرکز ارتوپدی فنی امید بعد از معاینه دقیق بیمار بهترین برنامه درمانی را براساس شرایط خاص هر فرد تجویز می کنند.

 علل و فاکتورهای خطر در بروز آرتروز ستون فقرات


 علل بروز آرتروز کمر یا گردن به نوع آرتروز بستگی دارد. علاوه بر بیماری های خود ایمنی و تحلیل رفتگی طبیعی بدن، سایر علل بروز آرتروز مشخص نیست. عوامل ژنتیکی در بروز برخی از انواع آرتروز کمر نقش دارند و به عبارتی آرتروز می تواند زمینه ارثی داشته باشد. سایر فاکتورهای خطر در بروز آرتروز کمر به شرح زیر می باشند:

  • سن
  • چاقی و اضافه وزن
  • ابتلا به برخی بیماری های خاص مانند دیابت، نقرس، پسوریازیس، سندروم روده تحریک پذیر، بیماری لایم و بیماری سل

 انواع آرتروز کمر


 بیش از 100 نوع آرتروز وجود دارد که اکثر آنها کمر و گردن را درگیر می کنند. اگرچه همه انواع آرتروز باعث بروز التهاب می شوند با توجه به علت بروز آنها در دسته اختلالات التهابی و غیر التهابی قرار می گیرند.

 استئوآرتریت ستون فقرات

 استئوآرتریت یا آرتروز تحلیل برنده یا آرتروز غیر التهابی شایع ترین نوع آرتروز ستون فقرات است که قسمت پایین کمر را درگیر می کند و به علت تحلیل رفتگی این اندام ایجاد می شود. انواع از بین رفتن آهسته غضروف بین مفاصل بیمار دچار التهاب و درد خواهد شد و از آنجایی که درد به علت آسیب مکانیکی به وجود آمده است بیمار در هنگام خم شدن و چرخاندن کمر درد بیشتری را احساس می کند. سابقه آسیب دیدگی کمر در گذشته احتمال بروز آرتروز تحلیل برنده ستون فقرات را افزایش می دهد.

 آرتروز ستون فقرات معمولاً مفاصل فاست بین مهره ها را درگیر می کند و از این اختلال تحت عنوان آرتروز مفصل فاست، سندروم مفصل فاست و بیماری فاست یاد می  شود. در برخی موارد تحلیل رفتگی دیسک بین مهره ها باعث بروز آرتروز مفصل فاست خواهد شد. با نازک تر شدن دیسک فشار زیادی به این مفاصل وارد می  شود که باعث ساییدگی و آسیب  دیدگی غضروف خواهد شد. در صورت بروز تغییرات تحلیل برنده در ناحیه گردن به اختلال ایجاد شده اسپوندیلوزیس گردن می گویند. آرتروز گردن همیشه باعث بروز درد نخواهد شد و اکثر افراد هیچ گونه علامت خاصی را احساس نمی کنند.

 آرتریت روماتوئید ستون فقرات 

 آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی به بدن حمله می کند و غشای داخلی مفاصل را از بین می برد. این اختلال سایر مفاصل بدن را نیز درگیر می  کند اما احتمال بروز آن در ستون فقرات گردن بیشتر است. آرتریت روماتوئید علت تحلیل رفتگی مفصل ایجاد نمی  شود و یک نوع آرتروز التهابی است که باعث درد کمر و حتی درد سایر مفاصل خواهد شد. این اختلال در زنان شیوع بیشتری دارد.

 اسپوندیلوآرتریت

 اسپوندیلوآرتریت به یک مجموعه بیماری التهابی گفته می  شود که مفاصل و محل اتصال تاندون و رباط به استخوان را درگیر می کند. اگرچه اسپوندیلوآرتریت یک اختلال التهابی است علت بروز آن با آرتریت روماتوئید تفاوت دارد. این اختلال به چند دسته تقسیم می شود که برخی از آن بیشتر ستون فقرات را درگیر می کنند:

  • اسپوندیلیت آنکیلوزان یک نوع آرتروز ستون فقرات است که می تواند باعث التهاب مهره و التهاب مفاصل ساکروایلیاک در قسمت قاعده ستون فقرات شود. در موارد شدید چند مهره به یکدیگر متصل می شوند و باعث قوز کمر خواهند شد.
  • آرتریت پسوریاتیک با پسوریازیس که یک اختلال خود ایمنی است و باعث به وجود آمدن راش پوستی خارش آور و فلس مانند خواهد شد، ارتباط دارد. برخی از افراد قبل از آرتروز دچار پسوریازیس می شوند اما گاهی اوقات این وضعیت برعکس رخ می دهد. اگر چه این اختلال بیشتر مفاصل کوچک بدن را درگیر می کند ممکن است در ستون فقرات نیز بیمار را دچار مشکل نماید.
  • آرتروز واکنشی به التهاب مفصل ناشی از عفونت سایر نقاط بدن از قبیل روده یا دستگاه تناسلی گفته می شود. این اختلال معمولاً در ستون فقرات پایین کمر به وجود می آید و به طور خود به خود بهبود پیدا می  کند.
  • آرتروز انتروپاتیک یک نوع آرتروز است که با بیماری التهابی روده ارتباط دارد. همه افراد مبتلا به بیماری التهابی روده دچار این اختلال نخواهند شد. دوره عود بیماری با عود کردن بیماری التهابی روده ارتباط دارد اما این زمان بندی و شدت بروز اختلال ایجاد شده در همه افراد یکسان نیست.
  • سایر انواع اسپوندیلوآرتریت عبارتند از اسپوندیلوآرتروپاتی غیر افتراقی که علائم با نوع آرتروز تفاوت دارد و اسپوندیلوآرتریت جوانان که علایم بیماری در دوران کودکی خود را نشان می دهد.

طبق دسته بندی های انجام شده در صورتی که یک نوع آرتروز خاص باعث درگیر شدن ستون فقرات و مفاصل ساکروایلیاک شود به آن اسپوندیلوآرتریت محوری می گویند. در صورتی که سایر مفاصل و تاندون ها درگیر شوند به آن اسپوندیلوآرتریت محیطی می گویند. تعداد زیادی از افراد در مراحل مختلف پیشرفت بیماری هر دو نوع آرتروز را تجربه می کنند.

 علائم آرتروز کمر چیست؟


 علائم آرتروز کمر در افراد مختلف به اشکال متفاوتی احساس می شوند اما به طور کلی برخی از آنها به شرح زیر می باشند:

  • دردکمر و درد گردن
  • سفتی و از بین رفتن انعطاف پذیری ستون فقرات و ناتوانی در صاف نگه داشتن یا چرخاندن گردن و کمر
  • تورم و حساسیت در مفاصل آسیب دیده
  • احساس ساییدگی هنگام حرکت کردن ستون فقرات
  • درد و تورم و سفتی در سایر نقاط بدن به ویژه در آرتروز التهابی
  • ضعف و خستگی عمومی بدن به ویژه در آرتروز التهابی
  • درد و بی حسی بازو یا پا در هنگام درگیر شدن عصب
  • سردرد در موارد ابتلا به آرتروز گردن

اگرچه درد کمر شایع  ترین علامت آرتروز کمر محسوب می شود همه افراد حتی در مراحل پیشرفته دچار درد نخواهند شد. از سوی دیگر برخی از افراد حتی قبل از تشخیص آرتروز در عکسبرداری توسط اشعه ایکس از احساس درد شدید شکایت دارند. در برخی از انواع خاص آرتروز کمر ممکن است بیمار دچار التهاب چشم شود که باعث درد چشم، آبریزش و تاری دید خواهد شد.

 بروز سایر مشکلات کمر به علت آرتروز کمر


 آرتروز کمر می  تواند باعث تشکیل زائده های استخوانی شود. آرتروز ستون فقرات باعث تشکیل زائده های استخوانی در مفاصل فاست و بزرگتر شدن آنها خواهد شد که به این اختلال هیدرو تروفی مفصل فاست می گویند. اگرچه زائده های استخوانی به خودی خود خطرناک نیستند رشد آنها باعث کوچک شدن فضای کانال نخاعی و تحت فشار قرار گرفتن اعصاب خواهد شد. این وضعیت باعث بروز دو اختلال دردناک می شود.

  • تنگی کانال نخاعی– فشرده شدن طناب نخاعی درون کانال نخاعی
  • رادیکولوپاتی- فشردگی اعصاب محیطی که از طناب نخاعی خارج می شوند (درد عصب سیاتیک یک نوع رادیکولوپاتی است)

 اسپوندیلیت آنکیلوزان یا سفت شدن رباط های بین مهره ای باعث بروز مشکلات دیگری می شود که به شرح زیر می باشند:

  • شکستگی فشاری در محل تشکیل استخوان های جدید
  • لغزش مهره
  • بدشکلی ستون فقرات که به آن کیفوز می گویند.

 آرتروز کمر چگونه تشخیص داده می شود؟


 پزشک برای تائید آرتروز ستون فقرات از روش های تشخیصی زیر استفاده خواهد کرد:

  • بررسی سابقه پزشکی و انجام معاینات جسمانی
  • انجام آزمایش خون برای تشخیص مارکرهای ژنتیکی و آنتی  بادی آرتروز
  • عکسبرداری از ستون فقرات برای تشخیص محل بروز آرتروز
  • اسکن ام آر آی، سی تی اسکن، میلوگرافی، اسکن استخوان و سونوگرافی به تشخیص آسیب دیدگی مفصل و تشخیص درگیر شدن عصب و رد کردن احتمالات دیگر کمک می کند.
  • آسپیراسیون مفصل که با نمونه برداری از مایع سینوویال درون مفصل انجام می شود.

ممکن است پزشک با تزریق مستقیم دارو درون مفصل به تشخیص محل آسیب دیده را بپردازد.

درمان آرتروز کمر


 درمان آرتروز کمر به عوامل متعددی از قبیل سن بیمار، سطح درد، نوع و شدت آرتروز و هدف بیمار از درمان بستگی دارد. از آنجایی که آسیب دیدگی مفصل ناشی از آرتروز غیرقابل جبران است معمولاً فرایند درمان بر کنترل درد و پیشگیری از آسیب دیدگی بیشتر تمرکز می کند. برخی از روش های غیر جراحی برای درمان آرتروز ستون فقرات به شرح زیر می باشند:

  • استفاده از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب و کورتیزون برای کاهش درد و تورم
  • استفاده از داروهایی که با هدف بهبود علائم خاص و کنترل آرتروز التهابی تجویز می شوند.
  • فیزیوتراپی به  منظور بهبود قدرت عضله کمر و دامنه حرکات ستون فقرات
  • تغییر سبک زندگی برای کاهش التهاب یا فشار وارد شده به کمر: کاهش وزن، ترک کردن سیگار و تغییر حالت بدن

 خود مراقبتی

 خود مراقبتی نقش مهمی در کنترل آرتروز ستون فقرات ایفا می کند. صرف نظر از نوع فعالیت جسمانی در طول روز باید حداقل به مدت 20 تا 30 دقیقه پیاده روی کنید یا به کشش بدن خود بپردازید تا از بروز درد، سفتی و خستگی جلوگیری شود. هرروز زمان مشخصی را صرف آرام سازی بدن و رفع تنش عمومی نمایید و از هر کاری برای احساس بهتر و دوست داشتن خود استفاده کنید مانند کتاب  خواندن یا باغبانی. خواب مناسبی داشته باشید و در طول شبانه روز 7 تا 8 ساعت بخوابید.

 حالت بدن

 صرف نظر از این که شما در منزل یا محیط کار فعالیت دارید باید میز و صندلی شما با ساختار فیزیکی بدن تناسب داشته باشند به عنوان مثال استفاده از صندلی که دارای بالشتک مخصوص کمر است که باعث می  شود در حالت نشسته بدن در وضعیت مناسبی قرار بگیرد و از تحت فشار قرار گرفتن کمر جلوگیری گردد. اگر میز و صندلی شما شرایط مناسبی ندارند و پاسخگوی نیازهای خاص شما نیستند باید به تعویض آنها بپردازید.

 رژیم غذایی

 رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی مقادیر زیادی میوه و سبزیجات تازه است به کنترل آرتروز و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می کند. عادات غذایی سالم باعث کاهش التهاب و درد می  شوند و به حفظ تناسب اندام و رفع فشار از روی مفاصل مختلف بدن کمک می کنند. اگر چه رژیم غذایی سالم باعث درمان آرتروز نمی  شود مصرف برخی غذاهای خاص منجر به تقویت استخوان، کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی خواهد شد. افزودن این مواد خوراکی به رژیم غذایی می  تواند به بهبود علائم آرتروز کمک کند:

  • غذاهای سرشار از امگا 3 و ویتامین دی مانند ماهی سالمون و قزل آلا و خواص ضد التهابی قابل توجه ای دارند که به کاهش شدت علائم آرتروز کمک می کنند. دانشمندان مصرف دو بار ماهی در هفته را توصیه می کنند.
  • سبزیجات برگ سبز از قبیل بروکلی، اسفناج و کلم حاوی مقادیر بسیار زیاد ویتامین e و c هستند که ویتامین e از بدن در مقابل التهاب محافظت می کند و ویتامین c به بدن برای تولید کلاژن و تقویت مفاصل و افزایش انعطاف پذیری آنها کمک می کند.
  • مصرف انواع توت از قبیل بلوبری، توت سیاه و توت فرنگی مقادیر بسیار زیادی آنتی اکسیدان در اختیار بدن قرار می دهد تا با التهاب مبارزه کند.
  • سیر و پیاز حاوی ترکیبات شیمیایی ضد التهاب قدرتمندی هستند که به تسکین درد در افراد مبتلا به آرتروز کمک می  کنند.

 ورزش کردن

 ورزش کردن به طور منظم برای حفظ سلامت عمومی بدن و کنترل علائم آرتروز ستون فقرات ضروری است. انجام دادن حرکات کششی و تقویتی کمر به کنترل آرتروز کمر کمک می کند. هر چه عضلات کمر و گردن قوی تر و منعطف تر باشند از میزان فشاری که به دیسک و مفاصل وارد می  شود کاسته خواهد شد و روند پیشرفت بیماری و تشدید شدن علائم کند می شود. ورزش کردن به طور منظم باعث تقویت و حرکت کردن کمر و گردن می  شود و احتمال بروز درد مزمن را کاهش می دهد. انجام دادن فعالیت های ورزشی سبک مانند پیاده  روی، شنا، یوگا و حرکات کششی بهترین روش برای به حرکت در آوردن بدن کالری سوزی و تقویت عضلات است بدون آن که فشار زیادی به مفاصل دردناک بدن وارد شود. قبل از شروع هر نوع فعالیت ورزشی باید با پزشک خود مشورت کنید زیرا انجام دادن برخی حرکات سلامت شما را به خطر می  اندازد.

 فیزیوتراپی

 فیزیوتراپی یکی از روش های درمانی سودمند برای درد کمر و گردن محسوب می شود که به کسب اهداف زیر کمک می نماید:

  • روش های درمانی منفعل از قبیل درمان دستی به تسکین درد در نواحی دردناک بدن و تسریع فرایند بهبود کمک می کند.
  • متخصص فیزیوتراپی تمرینات خاصی را به شما آموزش می دهد که به تقویت عضلات نواحی خاص بدن کمک می نمایند.
  • انجام دادن برخی تمرینات ورزشی باعث انعطاف پذیری ناحیه دردناک و افزایش دامنه حرکات کمر و گردن خواهد شد.
  • آشنا شدن با مکانیک صحیح بدن احتمال بروز آسیب دیدگی و درد در آینده را به حداقل می رساند.
  • فیزیوتراپی بهبود کیفیت زندگی کمک می کند تا بیمار بتواند هر چه سریعتر فعالیت های روزمره خود را آغاز نماید

 فیزیوتراپی به دو دسته فعال و منفعل تقسیم می  شود که فیزیوتراپی منفعل برای درد کمر و گردن شامل ماساژ درمانی، استفاده از کمپرس سرد و گرم، اولتراسوند تراپی و الکتروتراپی. این روش ها به تسکین درد، کاهش التهاب و رفع سفتی بدن کمک می کنند. فیزیوتراپی فعال برای درد کمر و گردن شامل انجام دادن حرکات ورزشی و کششی است که به افزایش قدرت و انعطاف پذیری بدن کمک می کنند تا بیمار درد کمتری را در عضلات دردناک خود احساس کند.

 عمل جراحی

 در صورتی که هیچ یک از روش های درمانی فوق تأثیری در کاهش درد نداشته باشند پزشک انجام عمل جراحی را توصیه خواهد کرد. عمل جراحی بر اهداف زیر تمرکز دارد:

  • رفع فشار از روی طناب نخاعی و آزاد کردن ریشه اعصابی که توسط زائده های استخوانی و سایر بافت ها گیر افتاده اند.
  • ثابت کردن ستون فقرات با متصل کردن چند مهره به یکدیگر که به این روش فیوژن ستون فقرات می گویند.

 پزشک می   تواند به صورت جراحی باز یا کم تهاجمی به انجام این روش های جراحی بپردازد. هر یک از این روش ها با مزایا و معایبی همراه هستند که پزشک قبل از تصمیم نهایی به توضیح این موارد خواهد پرداخت.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا