آموزش

هرآنچه که باید در مورد آزمون آیلتس بدان

قسمت دانشجویی شرکت با تمرکز در قسمت ویزای تحصیلی آمریکا با استفاده از مشاوران مجرب و با تجربه توانسته است در طول هشت سال فعالیت در این زمینه نقطه اتکا و اطمینانی باشد برای دانشجویانی که قصد مهاجرت به خاک آمریکا از طریق ویزای تحصیلی را دارند

هزینۀ تحصیل در ترکیه (دانشگاه های دولتی):

  • دورۀ کارشناسی: 500 – 4000 دلار در سال (زبان تدریس ترکی )-500 تا 4000 دلار در سال (زبان تدریس  انگلیسی)
  • دورۀ کارشناسی ارشد :500 تا 2000 دلار در سال (زبان تدریس ترکی )-600 تا 2500 دلار در سال (زبان تدریس  انگلیسی)
  • دورۀ دکتری: 500 تا 1500 دلار در سال (زبان تدریس  انگلیسی و ترکی)
  • پایتخت ترکیه: آنکارا
  • زبان تحصیل:ترکی-انگلیسی
  • مدت تحصیل مقطع کارشناسی در ترکیه: 4 سال
  • مدت تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه: 2 سال
  • مدت تحصیل دکتری در ترکیه: 4 سال

تعداد دانشجویان بین المللی که تحصیل در ترکیه را انتخاب کرده اند هر ساله افزایش قابل توجهی داشته است. در سال 2019 حدود 65000 دانشجوی خارجی در ترکیه مشغول به تحصیل هستند که نشان می دهداین کشور به عنوان یک مقصد آموزشی عالی در بین دانشجویان بین المللی محبوب شده است. از دلایل و انگیزه های تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین المللی می توان به تحصیل با هزینه ای نسبتا ارزان همراه با کیفیت آموزشی بالا اشاره کرد. همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه نیز وجود دارد که هزینه اسکان و اقامت، شهریه، بیمه درمانی و هزینه های مسافرت را پوشش می دهد.

از طرفی امروزه ترکیه به یک مقصد گردشگری جذاب و پرطرفدار تبدیل شده است به طوری که در سال 2017 حدود 40 میلیون توریست از سراسر دنیا از این کشور دیدن کرده اند. همچنین ترکیه به عنوان دهمین مقصد محبوب برای گذراندن تعطیلات معرفی شده است.

پادکست تحصیل در ترکیه

ویدئو از دانشگاه های ترکیه

دانشگاه مدیپل استانبول

دانشگاه آیدین استانبول

دانشگاه باهچه شهیر

چرا تحصیل در ترکیه

مزایای تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه دارای تاریخی کهن است که در نقطه اتصال غرب و شرق پایه گذاری شده است و از موقعیت استراتژیک بسیار خوبی برخوردار است. کشور ترکیه که از سه طرف با دریا احاطه شده است، با داشتن گذرگاه های همچون چناق قلعه و تنگه بوسفور و غیره از اهمیت بیشتری برخوردار است و موقعیت مهمی برایش فراهم ساخته است.

کشور ترکیه که روابط خوبی با کشورهای غربی ایجاد کرده و نظام آن از سال 1923 به جمهوری تغییر یافته است، با اتخاذ سیستم اقتصادی لیبرالی، به کشوری پیشرفته و رو به رشد تبدیل شده است. در ترکیه گروه های قومی مختلفی با یکدیگر زندگی می کنند و دارای فرهنگی بسیار غنی است که به عنوان یکی از امن ترین کشورهای منطقه شناخته می شود و تحصیل در این کشور مزایای بسیار زیادی دارد. سیستم آموزشی دانشگاه  دارای سبکی مدرن است که به ترکیه اعتبار بین المللی بخشیده است. زبان آموزش در دانشگاه ها انگلیسی و ترکی است؛ و آموزش زبان برای هر دانشجوی پذیرفته شده ارائه می گردد و پس از کلاس های آماده سازی، انتقال به دپارتمان های دانشگاه صورت می گیرد.

استانداردهای آموزشی بالا در ترکیه

دانشگاه های ترکیه دارای اعتبار جهانی هستند که سطح آموزش های ارائه شده بالاتر از استاندارد  است و دارای آموزش با کیفیت، اساتید موفق و سیستم آموزشی یکپارچه جهانی است. با توجه به این مزایا، دانشجویان به راحتی می توانند از پله های ترقی بالا رفته و برای زندگی و حرفه خود آماده شوند.

مدارک معتبر بین المللی دانشگاه های ترکیه

مدارک تحصیلی دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های ترکیه تحصیل می کنند، در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و جهان معتبر است. از آنجایی که ارزش مدرک تحصیلی هر دانشگاه متفاوت است، دانشجویان می بایست آیین نامه ارزش مدرک تحصیلی را پیش از ورود خود مطالعه کنند تا از تحصیل بهتری بهره مند شوند.

پردیس های مدرن و مجهز دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های دولتی و خصوصی هر دو، برای دانشجویان فرصت دسترسی آسان  به اطلاعات را فراهم می سازند و محیط آموزشی وسیع، راحت و مجهزی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند. دانشجویان می توانند با استفاده از آزمایشگاه ، کتابخانه ، انجمن های دانشجویی، فعالیت های هنری و فعالیت های دانشجویی دیگر، تحصیلات عالی خود را در مکانی مدرن به اتمام برسانند.

فرصت تحصیلی امن و مقرون به صرفه در ترکیه

درحالی که ترکیه در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار پیشرفته است، از امنیت بالاتری نیز برخوردار است. صرف نظر از زندگی فعال اجتماعی این کشور در مقایسه با همسایگانش، دانشجویان می توانند در شرایط مقرون به صرفه و اقتصادی تری در مقایسه با اروپا و آمریکا تحصیل کنند.

مهمان نوازی و روابط دوستانه مردم ترکیه

جمعیت جوانان در ترکیه بسیار زیاد است و به دلیل پذیرش سریع خارجی ها و ارائه تمام امکانات موجود برای راحتی هرچه بیشتر آنها، به کشوری خاص تبدیل شده است. مهمان نوازی تُرک ها حتی در ادبیات جهان ذکر شده است، در عین حال صداقت و صمیمیت آنها نیز همیشه در بالاترین سطح بوده است.

کیفیت و دسترسی آسان به امکانات اقامتی، تغذیه و حمل و نقل عمومی

امکانات اقامتی، تغذیه و حمل و نقل، یکی از اساسی ترین نیازهای دانشجویان است که در سیستم پیشرفته ترکیه مد نظر قرار گرفته است. بسیاری از دانشگاه ها به دانشجویان خارجی خدمات مشاوره ای ارائه می دهند تا آنها بتوانند هرچه سریع تر با زندگی در ترکیه سازگار شوند.هر دانشگاه دارای سالن های غذاخوری تمیز و باکیفیت است که در آنها غذاهایی با قیمت مناسب ارائه می­شود. دانشجویان می توانند در هر روز سه وعده غذایی در غذا خوری دانشگاه میل کنند و یا از سلف دانشگاه استفاده کنند.سیستم حمل و نقل عمومی در کلان شهرها بسیار پیشرفته است.

با استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی از جمله مترو، تراموا، اتوبوس، تاکسی شراکتی (کورسی) و سامانه اتوبوس های تندرو جابه جایی از مکانی به مکانی دیگر بسیار آسان است. دانشجویان می توانند از کارت های تخفیف برای حمل و نقل داخل شهری استفاده کنند و هزینه های حمل و نقل عمدتا بسیار ارزان است.

هر دانشگاه چندین خوابگاه دارد که در فاصله بسیار کوتاهی از دانشگاه قرار دارد. خوابگاه ها به دو صورت دولتی و خصوصی اداره می شوند. علاوه بر خوابگاه، اجاره­ی خانه از دیگر گزینه های موجود برای اقامت است. دانشجویان می توانند در اطراف دانشگاه آپارتمان، اتاق و یا خانه اجاره کنند.

آیا می دانید

  • رشد اقتصاد ترکیه در میان کشورهایی که با سرعت بالایی رو به پیشرفت هستند، پس از چین در رده دوم قرار دارد.
  • رتبه ترکیه در میان کشورهای G-20 از لحاظ اقتصاد و سیاست جهان به سرعت رو به افزایش است.
  • با افزایش محبوبیت ترکیه، این کشور موقعیت اقتصادی و سیاسی فوق العاده ای برای ورود به بازارهای جدید کسب کرده است.
  • تعداد دانشگاه های بین المللی در کشور ترکیه از سال 2006 دو برابر شده است. این افزایش نشان  دهنده سرمایه گذاری گسترده دولت ترکیه بر روی جذب دانشجویان و محققان خارجی است.
  • طبق آمار منتشر یافته، تعداد دانشجویان بین المللی که مشغول به تحصیل در ترکیه هستند در سال 2019 به 65 هزار نفر رسیده است. مهمترین دلیل استقبال دانشجویان به دانشگاه های ترکیه را می توان به شهریه های ارزان و کیفیت مناسب آموزش  در دانشگاه های ترکیه اشاره کرد.
  • بر اساس رتبه بندی برترین کشورهای جهان از نظر کیفیت زندگی در سال 2019 در سایت S. News & World Report، ترکیه در بین 45 کشور دنیا قرار دارد.
  • براساس رتبه بندی جهانی سایت Universitas 21 در سال 2019 ترکیه در زمینه ی کیفیت تحصیلات آموزش عالی  در بین 45 کشور جهان قرار دارد.
  • سیستم آموزشی ترکیه کاملا منطبق بر استانداردهای سیستم آموزشی آمریکا می باشد.
  • در تمامی رشته ها برای دانشجویان ممتاز امکان اخذ بورس تحصیلی توسط دانشگاه های آمریکایی و اروپایی وجود دارد.
  • در برخی از دانشگاه ها می توان از ترم دوم به بعد به صورت دانشجوی انتقالی وارد دانشگاه های آمریکا شد.

بهترین دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه

بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آنها توسط دولت اداره می شوند. اکثر این موسسات تازه تاسیس می باشند. در اوایل سال 1970 تنها هشت موسسه دولتی وجود داشت و اولین دانشگاه خصوصی (دانشگاه بیلکنت) در سال 1984 تاسیس شد. دانشگاه بین المللی آنتالیا (AIU)، تازه تاسیس ترین دانشگاه ترکیه است که اولین سال تحصیلی خود را در سال 13/2012 آغاز کرد و هدف آن جذب دانشجویان خارجی بوده است.

دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه پیرو توافق نامه بولونیا هستند و دوره های تحصیلی خود را مطابق با اروپا یکسان سازی می کنند. بسیاری از دانشگاه های ترکیه در برنامه آراسموس پلاس (Erasmus+) شرکت کرده اند؛ این برنامه از مبادلات دانشجویان بین الملل پشتیبانی می کند. در آخرین تغییرات سیستم رده بندی آموزش عالی کیو.اس(QS Higher Education System Strength Rankings)، سیستم آموزش عالی ترکیه در رده 43 جهان قرار گرفت.

دانشگاه ها و دیگر موسسات آموزش عالی به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند:

  • دانشگاه های دولتی اکثرا توسط دولت پایه گذاری شده اند و در نتیجه شهریه کمتری از دانشجویان دریافت می کنند. در این دانشگاه ها از زبان های ترکی، انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی به عنوان زبان آموزشی استفاده می شود.
  • دانشگاه های خصوصی معمولا شهریه بیشتری از دانشجویان دریافت می کنند اما در سطح بین الملل فعالیت گسترده تری دارند و با صنعت همکاری های بیشتری دارند. زبان آموزشی در کلاس ها و دوره های آموزشی اغلب انگلیسی است.
  • دانشگاه آیدین استانبول  و دانشگاه مدیپل ترکیه از جمله دانشگاه های حصوصی ترکیه هستند که در زمینه پزشکی نیز بسیار مطرح می باشند.

تمام دانشگاه های ترکیه تحت نظارت شورای آموزش عالی ترکیه (YOK) می باشند. این امر تضمین می کند که تمام دانشگاه‎ها در سطح بین المللی هستند و به تمام استانداردهای آموزشی پایبند می باشند.

رنکینگ دانشگاه های ترکیه

24 دانشگاه ترکیه در رده بندی جهانی دانشگاه های کیو.اس2023 جای گرفتند اکثر دانشگاه های برتر ترکیه در دو شهر بزرگ آنکارا و استانبول قرار دارند. دانشگاه فنی خاورمیانه، بیلکنت و دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe) در شهر آنکارا واقع شده اند (تمامی این دانشگاه ها جزء 50 دانشگاه برتر هستند)؛ این درحالی است که دانشگاه بغازیچی، کوچ، سابانجی (Boğaziçi Üniversitesi, Koç University, Sabancı University)، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول در شهر استانبول واقع شده اند- تمامی این دانشگاه ها جزء 30 دانشگاه برتر هستند.

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)

دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University) که در آنکارا قرار دارد، اکنون به رتبه هشتم در رده بندی EECA ارتقا یافته است. این دانشگاه که در سال 1956 تاسیس شده است، در رشته های علوم طبیعی و اجتماعی تخصص دارد. دانشگاه فنی خاورمیانه در توسعه ترکیه و کشورهای خاورمیانه نقش بسزایی داشته است و امروزه حدود 31 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند. بسیاری از دانشجویان تنها برای یک ترم یا یک سال در این دانشگاه حضور یافته اند. بدلیل تقاضای بالا، دانشگاه METU تنها 1.5 درصد از 1.5 میلیون دانشجوی برتر متقاضی را می پذیرد. زبان آموزشی در این دانشگاه انگلیسی می باشد.

دانشگاه بغازیچی

دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi Üniversitesi) که در سال 1863 به عنوان کالج رابرت پایه گذاری شد، اولین دانشگاه آمریکایی است که در خارج از آمریکا تاسیس شده است. طبق آخرین رتبه بندی های صورت گرفته توسط رده  بندی EECA در میان دانشگاه های برتر، رتبه دهم را از آن خود ساخته است. دانشگاه بغازیچی در استانبول در نزدیکی تنگه بسفر و قلعه تاریخی روملی حصار واقع شده است؛ این دو مکان در کنار مرز شرقی پردیس جنوبی دانشگاه قرار دارند. در دانشگاه بغازیچی، همانند دانشگاه فنی خاورمیانه، کلاس های درس به زبان انگلیسی برگزار می شود؛ همچنین این دانشگاه با نظام آموزش عالی آمریکا ارتباطات نزدیکی دارد.

دانشگاه کوچ (Koç University) در سال 1993 در استانبول تاسیس شد و در حال حاضر در رتبه دوازدهم رده بندی منطقه EECA قرار دارد. بنیان گذار این دانشگاه وهبی کوچ، فردی کارآفرین و نیکوکار بود و نام وی برروی دانشگاه نهاده شد. دانشگاه کوچ به عنوان یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی ترکیه، آماده ارائه کلاس های آموزشی در سطح بین الملل می باشد و توانسته است 22 دوره کارشناسی، 32 دوره کارشناسی ارشد و 18 دوره دکترا را در این دانشگاه برگزار کند؛ همچنین حدود 5.500 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می‎باشند. هدف دانشگاه «تربیت دانشجویانی شایسته، ماهر و واجد شرایط، دارای ذهنی خلاق، مستقل و بی طرف می باشد که بتوانند مدیرانی با اعتماد به نفس باشند».

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت (Bilkent University) در رتبه چهاردهم رده بندی EECA در سال 2019 قرار دارد و نام آن مخفف جمله ی ترکی «bilim kenti» است که به معنای «شهر علم و یادگیری» می باشد. دانشگاه بیلکنت اولین موسسه خصوصی و غیرانتفاعی است که در سال 1984 توسط پروفسور ایهسن دوغارماچی تاسیس شد. این دانشگاه که دارای وسیع ترین کتابخانه  دانشگاهی در کشور است، یکی از دانشگاه های ملی و برجسته پژوهش محور می باشد. در حال حاضر حدود 13.000 دانشجو در 9 دانشکده و دو مدرسه تخصصی چهار  ساله در حال تحصیل هستند که بسیاری از این دانشجویان، خارجی هستند.

دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی (Sabanci University) که در استانبول قرار دارد، پنجمین دانشگاه برتر ترکیه است و در رده بندی EECA در جایگاه 18ام قرار دارد. دانشگاه سابانجی یکی دیگر از دانشگاه های تازه تاسیس در ترکیه است که کار خود را از پاییز 1999 آغاز کرده و در حال حاضر حدود 4.000 دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل می باشند. این دانشگاه در کنار دانشکده مهندسی و علوم طبیعی (FENS) و دانشکده هنر و علوم اجتماعی (FASS)، به دانشجویان خود طیف وسیعی از رشته های تحصیلی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می کند. حدود 42 درصد از دانشجویان کارشناسی موفق به کسب بورس تحصیلی شده اند.

دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران

برای بسیاری از دانشجویانی که قصد ادامۀ تحصیل در خارج از کشور را دارند، مهم است که دانشگاه مد نظرشان را وزارت علوم و بهداشت کشورمان تأیید کند. فهرست زیر دانشگاه های تأییدشدۀ وزارت علوم و بهداشت ایران برای تحصیل در سال تحصیلی 2024 – 2023 در ترکیه را در بر می گیرد..

فهرست دانشگاه های تأییدشدۀ وزارت علوم 2024-2023 در ترکیه

گروه الف (ممتاز)

  1. Bilkent University / Bilkent Universitesi
  2. Bogazici University / Bogazici Universitesi
  3. Hacettepe University / Hacettepe Universitesi
  4. Koc University / Koc Universitesi
  5. Middle East Technical University / Orta Dogu Teknik Universitesi
  6. Sabanci University

گروه ب (خوب)

  1. Ankara University / Ankara Universitesi
  2. Cankaya University
  3. Cukurova University
  4. Dokuz Eylul University
  5. Ege University / Ege Universitesi
  6. Erciyes University / Erciyes Universitesi
  7. Gazi University / Gazi Universitesi
  8. Istanbul Technical University / Istanbul Teknik Universitesi
  9. Istanbul University / Istanbul Universitesi
  10. Karabuk University
  11. Marmara University / Marmara Universitesi
  12. Yildiz Technical University / Yildiz Teknik Universitesi

گروه ج (متوسط)

  1. Akdeniz University
  2. Anadolu University
  3. Atılım University
  4. Bahçeşehir University (BAU)
  5. Eskisehir Osmangazi University
  6. Istanbul Aydin University
  7. Istanbul Bilgi University
  8. Izmir Institute of Technology
  9. Izmir University of Economics
  10. Kadir Has University
  11. Kocaeli Univerity
  12. KTO Karatay Universitesi
  13. Ondokuz Mayis University
  14. Ozyegin University
  15. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi
  16. Sakarya University
  17. Selcuk University / Selcuk Universitesi
  18. Uludag University / Uludag Universitesi
  19. University of Gaziantep / Gaziantep Universitesi
  20. Yeditepe University

لیست دانشگاه های تأییدشدۀ وزارت بهداشت برای تحصیل در ترکیه 2024- 2023

1. Acibadem University

2. Ataturk University

3. Ankara University

4. Bahçeşehir University

5. Başkent University

6. Dokuz Eylül University

7. Ege university

8. Gazi University

9. Hacettepe university

10. Istanbul University

11. Istanbul Aydin University

12. Izmir Katip Celebi University

13. Koc University

14. Marmara University

15. Medipol University

16. Ondokuz Mayis University

17. Yeditepe University

در ادامه به معرفی 9 دانشگاه برتر ترکیه در سال 2023 به نقل از مؤسسۀ QS می پردازیم.

برترین دانشگاه های ترکیه 2023

ردیف

نام دانشگاه

رتبه

1.

  دانشگاه کوچ (Koç University)

477

2.

 دانشگاه سابانجی (Sabanci University)

531-540

3.

   دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)

501-510

4.

 دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)

561-570

5.

دانشگاه بغازیچی( Boğaziçi University)

701-750

6.

     دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)

601-650

7.

 دانشگاه آنکارا (Ankara University )

1001-1200

8.

   دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

801-1000

9.

دانشگاه استانبول (Istanbul University)

801-1000

نظام آموزشی ترکیه

نظام آموزشی  ترکیه از دو قسمت اصلی تشکیل می شود؛ آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی. آموزش رسمی به معنای سیستم مدرسه ای است و شامل آموزش عالی می شود که تمرکز اصلی این مقاله برروی آن است. آموزش غیررسمی شامل تمام فعالیت های برنامه ریزی شده در خارج و یا در کنار مدرسه است.

آموزش رسمی شامل موارد زیر می شود:

آموزش پیش دبستانی: آموزش اختیاری که در مهدکودک و محیط های مشابه برای کودکان زیر سن 6 سال ارائه می گردد.

آموزش ابتدایی: این آموزش برای تمامی کودکان اجباری است و در دوره ای هشت ساله برای کودکان بین 6 تا 14 سال ارائه می شود.

آموزش متوسطه: دبیرستان یا هنرستان برای سنین 15 تا 18/17 سال برگزار می شود.

آموزش عالی: این مورد شامل تمام موسسات آموزشی می شود که تحصیلات دانشگاهی را برای افراد فراهم می سازد.

آموزش عالی در ترکیه

در ترکیه، موسسات آموزش عالی حداقل دو سال آموزش عالی ارائه می دهند و دانشجویان را برای مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا آموزش می دهند. موسسات آموزش عالی شامل دانشگاه ها، دانشکده ها، موسسات، مدارس آموزش عالی، هنرستان موسیقی، هنرستان های آموزش عالی و مراکز پژوهشی می شود.

دانشگاه های ترکیه برای دانشجویانی که مقطع دبیرستان را به پایان رسانده باشند، در رشته های مختلف آموزش های تخصصی ویژه ای ارائه می دهد. هدف اصلی دانشگاه های ترکیه افزایش آموزش عالی به منظور جهانی سازی کامل دنیا از لحاظ کمیت و کیفیت می باشد. این اصل همیشه در برنامه ها و دوره های طراحی شده مد نظر قرار داده می شود. دانشگاه هایی که از چند واحد تشکیل می شوند، توسط دولت و به موجب قانون به عنوان موسسات مستقل دولتی در آموزش و پژوهش تاسیس شده اند. علاوه بر این، موسسات آموزش عالی که تحت نظارت و کنترل دولت هستند، می توانند توسط نهادهای خصوصی مطابق با رویه و اصول مندرج در قانون منوط بر این که غیرانتفاعی باشند، تاسیس گردند.

دوره های تحصیلات تکمیلی شامل مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می باشد که توسط موسسات برای مقاطع تحصیلات تکمیلی برنامه ریزی  شده است. دوره های کارشناسی ارشد به دو دوره ی «پژوهش محور» و «آموزش محور» تقسیم می شود که حداقل مدت زمان این دوره ها دو سال می باشد. دوره های پژوهش محور شامل گذراندن دوره های خاص همراه با انجام و ارائه پایان نامه می باشد؛ این درحالی است که دوره های آموزش محور شامل کلاس های تحصیلات تکمیلی و پروژه های ترمی می شود.

برای مطالعه مقطع دکترا دانشجویان در ابتدا باید مقطع کارشناسی ارشد را گذرانده باشند. حداقل مدت زمان دوره دکترا چهارساله است که شامل کلاس ، آزمون جامع دکترا و آماده سازی و دفاع از رساله دکترا می باشد. دوره های آموزش تخصصی پزشکی که با دوره های دکترا برابری می کند، در دانشکده پزشکی و بیمارستان آموزشی متعلق به وزارت بهداشت و سازمان بیمه اجتماعی کشور برگزار می گردد. دانشگاه ها علاوه بر شرایط پذیرش و برنامه آموزشی مطابق با قوانین و آئین نامه عمومی اتخاذ شده توسط مقررات شورای بین المللی، اختیار لازم برای تعیین دانشجویان پذیرفته شده در مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارند.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

فرایند پذیرش از دانشگاه های ترکیه کاملا ساده است و متقاضیان خارجی معمولا باید دارای دیپلم دبیرستان بوده (به منظور اقدام برای دوره کارشناسی) و یا دارای مدرک چهارساله دانشگاهی (به منظور تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد) باشند؛ در غیر این صورت باید مدرک معادل را از کشور خود دریافت کنند. فرایند پذیرش بنا به مقطع انتخابی متغیر است؛ با این وجود چندین شرایط عمومی وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت- شرایط زیر برای اکثر متقاضیان مقطع کارشناسی صدق می کند:

  • تکمیل فرم پذیرش به صورت کامل
  • ریزنمرات دانشگاه/ مدرک فارغ التحصیلی
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی (در صورت تمایل برای تحصیل به زبان انگلیسی)
  • رزومه
  • مدرک اثبات مالی
  • مدرک پرداخت هزینه درخواست نامه (معمولا بین 100-35 دلار آمریکا)

تقاضا نامه و هر مدرک اضافی باید پیش از موعد مقرر ارسال گردد؛ این تاریخ معمولا اول آگوست می باشد.

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه در تمام دوره های تحصیلی وجود دارد. اما شرط اصلی تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی، داشتن مدرک زبان انگلیسی (TOEFL ا IELTS ) می باشد. اگر متقاضی فاقد مدرک زبان باشد ابتدا باید دوره زبان انگلیسی را در دانشگاه مربوطه طی کند تا بتواند مدرک زبان را اخذ نماید و بعد از آن می تواند دوره تحصیلی خود را آغاز نماید.

کار ضمن تحصیل در ترکیه

بر اساس قانون No 6735 که اخیرا تصویب شده است دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند کار همزمان با تحصیل در ترکیه داشته باشند. طبق این قانون دانشجویان پس از گذراندن سال اول تحصیلی خود قادر به انجام کار ضمن تحصیل در ترکیه خواهند بود. قابل ذکر است که دانشجویان خارجی که در دوره کارشناسی ثبت نام می کنند، نمی توانند برای اجازه کار درخواست دهند.

دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل در ترکیه هستند می توانند در بعضی از دانشگاه های پژوهشی ترکیه مانند دانشگاه بغازیچی استانبول و دانشگاه فنی خاورمیانه با انجام پروژه های پژوهشی حقوق دریافت نمایند. معمولا مجوز کار در ترکیه یک ساله صادر می­ شود. هنگامی که فرد برای تمدید دوباره مراجعه می­ کند این مجوز به مدت 3 سال تمدید خواهد شد. پس از پایان دوره­ 3 ساله کشور ترکیه این مجوز را برای مدت 6 سال تمدید خواهد نمود و پس ار آن متقاضی می تواند برای اجازه کار دائم درخواست دهد.

خوابگاه های دانشجویی ترکیه

دانشجویان بین المللی گزینه های متنوعی را برای اقامت و اسکان خود در طی مراحل تحصیل در ترکیه پیش رو دارند. دانشجویان می توانند در خوابگاه های دانشگاه واقع در پردیس دانشگاه ها ، در خوابگاه های دولتی تحت مدیریت KYK (موسسه اعتباری آموزش عالی و خوابگاه ها) واقع در نقاط مختلف شهر، در خوابگاه های خصوصی یا آپارتمان هایی که در شهر اجاره می کنند ، اقامت کنند.

خوابگاه های دولتی و خوابگاه های دانشگاه

تقریباً تمام خوابگاه های دولتی و خوابگاه های دانشگاهی در ترکیه برای دانشجویان دختر و پسر جداگانه است. اگرچه تعداد دانشجویان ساکن در اتاق ها متغیر است ، اما بسته به تعداد افراد در اتاق ممکن است قیمت ها کم یا زیاد شود.

در اتاق و فضاهای مشترک ، وسایل مورد نیاز یک دانشجو در دسترس دانشجویان است. دسترسی به اینترنت در همه خوابگاه ها برای دانشجویان وجود دارد. بعضی از خوابگاه ها کافه تریای مخصوص خود را دارند و  دانشجویان معمولاً صبحانه و شام را در اینجا سرو می کنند. مناطق مشترک مانند اتاق تلویزیون ، اتاق مطالعه و آشپزخانه نیز برای دانشجویان در دسترس است.

هزینه های ماهانه خوابگاه هایی که توسط KYK اداره می شوند از 215 تا 340 لیر  در سال 2020 متغیر است. هزینه خوابگاه های دانشگاه بسته به هر دانشگاه متفاوت است. با مراجعه به صفحه وب دانشگاه می توانید معتبرترین و به روزترین اطلاعات را در این زمینه کسب کنید.

خوابگاه های خصوصی در ترکیه

یافتن خوابگاه های خصوصی در اکثر پردیس دانشگاه ها امکان پذیر است. امکانات ارائه شده توسط خوابگاه های خصوصی بیشتر از خوابگاه های دولتی است، اما هزینه آنها بیشتر است.

اجاره خانه در ترکیه

یکی دیگر از گزینه های اسکان دانشجویان بین المللی اجاره خانه است. به خصوص در محله های نزدیک به دانشگاه ، بسیاری از دانشجویان خانه ای را با چند دوست اجاره می کنند. شما در ترکیه گزینه های زیادی برای اجاره خانه خواهید داشت که از نظر کیفیت و تعداد مسکن به سرعت در حال پیشرفت است. البته قیمت ها از شهری به شهر دیگر و با توجه به موقعیت و مشخصات خانه متفاوت است.

خانه های ترکیه معمولاً به صورت آپارتمان هستند. این آپارتمان ها دارای یک اتاق نشیمن بزرگ ، 2 تا 4 اتاق خواب و همچنین بیشتر خانه ها دارای بالکن هستند. آشپزخانه به عنوان یک قسمت جداگانه از خانه واقع شده است. گرمایش خانه ها توسط سیستم مرکزی تأمین می شود. بر اساس میانگین نرخ اجاره بهای هر متر مربع در برخی از استان ها در سال 2020 ، نرخ متوسط ​​اجاره خانه 90 متر مربعی می تواند بین 600 تا 2.500 لیر باشد.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم،ابتدا متقاضی می بایست در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه قبول شود، همچنین باید تسلط خود را به زبان انگلیسی و یا ترکی با ارائه مدارک زبان به اثبات برساند. برای اثبات تسلط به زبان ترکی مدرک آزمون تومر نیاز است .آزمون تومر آزمونی شبیه به آزمون های زبان انگلیسی TOFEL یا IELTS می باشد و شامل بخش های مختلفی برای سنجش مهارت های زبان ترکی داوطلبان می باشد .

مدارک مورد نیاز برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

  • ترجمه رسمی ریز نمرات دبیرستان به زبان ترکی
  • کپی پاسپورت معتبر
  • کپی شناسنامه
  • رزومه تحصیلی
  • پرداخت هزینه درخواست
  • فرم تکمیل شده درخواست
  • گواهی تمکن مالی
  • عکس پاسپورتی
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها
  • قبولی در آزمون زبان ترکی

شرایط تحصیل در ترکیه بدون ازمون

دانشگاه های خصوصی ترکیه دانشجویان خارجی را بدون آزمون و امتحان ورودی پذیرش می کنند. زبان تحصیل در این دانشگاه ها ترکی و انگلیسی می باشد.همچنین در دانشگاه های ترکیه پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از طریق آزمون سراسری و کنکورنمی باشد و هر دانشگاه به صورت جداگانه امتحانات ورودی را برای متقاضیان برگزار می کند. دانشگاه ها در سال 2 بار رشته هایی که در آن ها پذیرش دانشجو دارند را به همراه ظرفیت پذیرش اعلام می کنند و دانشجویان می بایست در رشته مورد نظر خود ثبت نام کنند و در امتحانات مربوطه شرکت نمایند.

تحصیل کارشناسی در ترکیه

امروزه بسیاری از دانشجویانی که قصد تحصیل دوره کارشناسی در خارج از کشور دارند ترکیه را به عنوان مقصدی ایده آل انتخاب می کنند چرا که با توجه به کیفیت بالای آموزش در دانشگاه های ترکیه هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی پایین تر است. دانشجویانی که مشغول به تحصیل کارشناسی در ترکیه هستند می توانند نسبت به اخذ بورسیه تحصیلی اقدام نمایند که علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه مسکن، بیمه و هزینه های حمل و نقل را نیز شامل می شود.  همچنین زبان تدریس برخی از دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی انگلیسی می باشد.

مدارک تحصیلی کارشناسی اخذ شده از دانشگاه های ترکیه در تمامی رشته ها از جمله رشته های پزشکی و پیراپزشکی مورد تایید تمامی کشورهای اروپایی می باشد.از آنجایی که ترکیه از سال 2001 عضو سیستم هماهنگ آموزشی اتحادیه اروپا شده است مدارک تحصیلی کارشناسی دانشگاه های ترکیه در تمامی رشته ها از جمله رشته های پزشکی و پیراپزشکی مورد تایید تمامی کشورهای اروپایی می باشد.

از طرفی دانشگاه های ترکیه با بسیاری از دانشگاه های جهان  همکاری علمی و پژوهشی زیادی دارند و همین امر سبب شده است تا دانشجویان فرصت مناسبی کسب کنند تا در طرح های تبادل دانشجو بین دانشگاه های همکار با دانشگاه های ترکیه شرکت کرده و چند ترم در این دانشگاه ها طی کنند. مقطع کارشناسی در دانشگاه های ترکیه معمولاً 4 سال به طول می انجامد اما در بعضی از رشته ها مانند پزشکی تقریبا 6 سال زمان می برد.

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در ترکیه

  • شناسنامه و اسکن از پاسپورت
  • رزومه تحصیلی
  • مدرک دیپلم و ریزنمرات مقطع دبیرستان به صورت معادل سازی شده
  • شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های مورد نظر و کسب نمره ی قبولی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا شرکت در آزمون زبان ترکی.

هزینه تحصیل کارشناسی در ترکیه

هزینه  تحصیل در ترکیه با توجه به نوع دانشگاه، برنامه و مقطع آموزشی متغیر خواهد بود. هزینه تحصیل کارشناسی در دانشگاه های دولتی ترکیه که زبان تدریس آن ها انگلیسی می باشد 500 تا 1800 دلار و برای دانشگاه هایی که زبان تدریس آنها ترکی باشد 300 تا 800 دلار در سال می باشد. همچنین  شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه در مقطع کارشناسی از  5000 تا 20000 دلار در سال متغیر است.

تحصیل در ترکیه کارشناسی ارشد

ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

کارشناسی ارشد در ترکیه، به لطف دانشگاه های تاریخی و سنت دیرینه ی تبادلات فکری، برای دانشجویان بین المللی فرصت های بیشماری به ارمغان می آورد. دانشگاه های ترکیه با وجود دلایل منطقی، برای مثال شهریه نسبتاً پایین تحصیلات تکمیلی، برای دانشجویان بسیار جذاب هستند.ترکیه که در شاهراه تقاطع آسیا و اروپا قرار گرفته است، قطعاً یکی از مقاصد جذاب و هیجان انگیز تحصیلات تکمیلی در اروپا به شمار می آید. در حقیقت این کشور همیشه نقش مهمی در تبادلات افکار غربی و شرقی ایفا کرده است.

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

  • چشم انداز جهانی ترکیه قطب مهم تبادلات فکری و پژوهش بین المللی است. این کشور که متقاضی عضویت در اتحادیه اروپا است، همچنین از شرکت کنندگان فعال فرآیند بولونیا (Bologna Process) به شمار می آید، که طبق برآوردها 87000 دانشجوی خارجی سالانه در این کشور ثبت نام می شوند.
  • فرصت های آکادمیک منحصربه فرد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به واسطه امکانات تحقیقاتی مدرن و پیشرفته و آرشیو متون تاریخی که در هیچ جای دیگری در جهان غرب یافت نمی شود، جذب ترکیه می شوند.
  • موقعیت مکانی آب و هوای ترکیه، معماری زیبا و جغرافیای گوناگون آن، موجب شده است که به مقصدی جذاب برای تحصیلات خارج از کشور تبدیل شود.
  • مقرون به صرفه بودن شهریه ها و هزینه های زندگی در ترکیه نسبتاً پایین است.

انواع دوره های فوق لیسانس در ترکیه

سال تحصیلی ترکیه متشکل از دو ترم، از اکتبر تا ژانویه و از فوریه تا جولای است. معمولاً این دو ترم با تعطیلاتی دو هفته ای از هم جدا می شوند و البته تعطیلات طولانی تر تابستان بین جولای و اکتبر است. اغلب برنامه های تمام وقت مقطع ارشد در ماه اکتبر آغاز شده، اما برای دانشجویان پاره وقت، گزینه های دیگری نیز وجود دارد که امکان ورود در ترم دوم را می دهد.

اتمام مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه (Yüksek Lisans Diplomasi) معمولاً دو سال زمان می برد و 120 واحد ECTS است. در هر ترم برای مجموعه دروسی ثبت نام می کنید که در ترم خاصی ارائه می شوند و ارزیابی در پایان هر کدام از این دوره ها در نمره نهایی شما اثرگذار خواهد بود. اغلب برنامه های مقطع ارشد در ترکیه دانشجو را ملزم به ارائه پایان نامه فردی در پایان ترم دوم در سال دوم می کنند. معمولاً این پایان نامه به صورت یک ارزیابی یعنی به سبک دفاعیه تز دکترا و به صورت شفاهی برگزار می شود.

تا زمانی که مقطع خود را بگذرانید و رساله خود را بنویسید، در رشته خود مهارت کافی کسب می کنید و این آزمون فرصتی برای به نمایش گذاشتن دانش شما در یک بحث علمی شبیه سازی شده خواهد بود. علاوه براین، گذراندن آزمون شفاهی به عنوان بخشی از مدرک ارشد یک روش آمادگی برای فعالیت های دانشگاهی بعدی خواهد بود – فرصتی که بسیاری از دانشجویان پیش از شروع PhD کسب نخواهند کرد. برخی از دوره های ارشد ترکیه مستلزم نوشتن رساله کتبی نیستند، در عوض دانشجویان باید یک پروژه حرفه ای شغلی را بگذرانند.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

شهریه های مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه می تواند متغیر باشد. به طور کلی باید انتظار هزینه های بالاتر برای دوره ها زبان انگلیسی را داشته باشید، دانشگاه های خصوصی هزینه بیشتری نسبت به دانشگاه های دولتی مطالبه می­کنند. دوره ­های انگلیسی زبان در دانشگاه های عمومی، سالانه حدود 490 یورو برای دانشجویان بین المللی هزینه به همراه خواهند داشت. هزینه های موسسات خصوصی با میانگین 12.550 یورو، بسیار بالاتر است.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

علاوه بر ضرورت برخورداری از صلاحیت های لازم در مقاطع تحصیلی قبلی، اغلب متقاضیان تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید در آزمون ورودی شرکت کنند. این آزمون برای دوره های تحصیلات تکمیلی و متقاضیان بین المللی نیز اجرا می شود.

آزمونی که در ترکیه برگزار می شود آزمون ورودی کارکنان دانشگاهی و دانشجویان کارشناسی (ALES) است. بسیاری از برنامه های مقطع ارشد متقاضی را ملزم به کسب نمره ی حداقل 50-55 در این آزمون می کنند، درحالی که نمرات بالاتر شانس پذیرش شما به دانشگاه های رقابتی تر و یا برخورداری از بورسیه را افزایش می دهد. محتوای آزمون ALES برای تایید این امر طراحی شده است که دانشجویان آینده از مهارت ها و توانمندی های پایه ای برخوردار باشند که برای گذراندن موفقیت آمیز مقطع ارشد ضروری است. قصد این آزمون ها ممانعت از پیشرفت دانشجویان نبوده و دانشجویانی که در هرصورت آماده مطالعات در مقطع ارشد هستند نباید نگرانی نسبت به این آزمون ها داشته باشند. ÖSYM هیئت مسئول اجرای آزمون ALES است.

برخی از موسسات ممکن است آزمون هایی بین المللی مانند GMAT یا GRE را به جای ALES بپذیرند. به عنوان یک قاعده، نمرات 450 یا 610 به ترتیب معادل با گذراندن ALES شناخته می شوند.

برخی از دوره های مقطع ارشد کاملاً یا به طور نسبی به زبان انگلیسی تدریس شده و در دانشگاه های جدیدتری که قصد جذب دانشجویان بین المللی بیشتری دارند این گرایش رو به افزایش است. در صورتی که دوره به زبان ترکی تدریس شود، از شما خواسته می شود که در فرآیند پذیرش خود آزمون زبان ترکی را نیز بگذرانید.

اگر انگلیسی زبان دوم شما است و متقاضی یک برنامه آموزشی به زبان انگلیسی هستید، باید آزمون تسلط را نیز بگذرانید. به این منظور، هیئت ÖSYM آزمون های اختصاصی خود را برگزار می کند، اما دانشگاه ها می توانند آزمون های بین المللی از قبیل تافل و آیلتس را نیز بپذیرند.

تحصیل دکترا در ترکیه

کشور ترکیه برای دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در مقطع دکترا می باشند، فرصت های منحصربه فردی ارائه می دهد. دانشگاه های ترکیه در زمینه تبادلات بین الملل سابقه دیرینه و شهریه نسبتا پایینی دارند. آموزش های دکترا با کیفیت بالایی ارائه می شوند.ترکیه که پلی میان آسیا و اروپا است، نقش بسزایی در تاریخ شرق و اروپا دارد. این کشور مملو از اماکن و بناهای تاریخی است و طیف گسترده ای از فرهنگ های غنی و گوناگون در دل آن جای گرفته اند. اگرچه ممکن است این موارد معیار انتخاب و یا سرگرمی باشند، اما در حقیقت دانشجویان در زمان تحصیل دکترا چیزهای بسیاری برای کشف و شناسایی دارند.

مزایای تحصیل دکترا در ترکیه

  • نقطه تقاطع بین شرق و غرب: ترکیه محل ملاقات هنر، فرهنگ ها و افراد مختلف است؛ و در زمینه  جاذبه های نمادین، جشنواره های پرهیجان و ایده های پژوهشی الهام بخش هیچ کمبودی ندارند.
  • اقتصاد در حال رشد: این کشور با در دست داشتن دومین نرخ رشد اقتصادی در جهان، بازارهای در حال توسعه و نفوذ سیاسی، بهترین مکان مناسب برای ادامه تحصیل می باشد.
  • تحصیل به زبان انگلیسی: چشم انداز پایدار بین المللی دانشگاه های ترکیه، ایجاب می کند که بسیاری از دوره های دکترا به زبان انگلیسی تدریس شود.
  • قیمت مناسب: هزینه های پایین زندگی و شهریه مناسب ترکیه را به مقصد ارزشمند تحصیلی در مقطع دکترا تبدیل ساخته است.

ساختار دوره دکترا در ترکیه

به دلیل نامزدی ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا، مدارک دانشگاهی ترکیه از فرایند بولونیا پیروی می کند. در نتیجه دوره های دکترا شباهت بسیار زیادی به دوره های دکترا در اروپا دارد.

با این  وجود، دوره های دکترا از فرایند منظمی پیروی می کند که مراحل و ارزیابی های مشخص دارد. این فرایند شامل چندین کلاس، سمینار و آزمون می شود که مجموع اعتبار ECTS آن، 240 است. همچنین در ابتدای دوره ی دکترا کلاس های مقدماتی برگزار می شود. هر دانشگاه و دوره  محتوای خاص خود را دارد، اما به منظور اعطای مدرک دکترا تمام محتوای درسی باید تدریس شوند.

در ترکیه رساله و پیشرفت دانشجویان توسط کمیته سرپرستی نظارت و بررسی می شود و استاد راهنمای دانشجو یکی از اعضای اصلی این کمیته است. استاد راهنما یکی از اساتید دانشگاهی است که در حوزه تحقیقاتی دانشجوی خود متخصص بوده و در اولین سال دکترا برای دانشجو تعیین  می شود. دانشجو می تواند علاوه بر استاد راهنما، مشاور نیز داشته باشد. مشاور نیز در کمیته حضور دارد.

دانشجویان در اوایل دوره دکترا توسط آزمون صلاحیت ارزیابی می شوند. این آزمون مشابه آزمون MPHIL انگلستان است. کمیته صلاحیت، علاوه بر بررسی پیشنهاد رساله دانشجو به دو صورت کتبی و شفاهی، کمیته آزمون داوران را نیز تشکیل می دهد که به برنامه ریزی و ارزیابی آزمون ها در دوران باقی مانده دکترا می پردازد؛ نتیجه این آزمون توسط کمیته صلاحیت بررسی می شود.

پس از اتمام موفقیت آمیز آزمون صلاحیت و دفاع از هدف پژوهش، دانشجویان می توانند دوره دکترا را آغاز کنند. در مدت زمان تحصیل دانشجویان هر شش ماه به طور منظم توسط کمیته مرتبط ارزیابی خواهند شد که این امر به منظور بررسی فرایند کاری دانشجو در مقطع دکترا می‎باشد. کمیته مطالعات فعلی، نتایج، روش تحقیق و برنامه کاری که دانشجو در زمینه پژوهشی خود انجام داده است را از طریق گزارش های ارائه شده بررسی می کنند.

هنگامی که دانشجویان پژوهش خود را به اتمام رسانند، رساله نهایی دکترای آنها توسط هیئت داوران بررسی خواهد شد. این فرایند مشابه آزمون شفاهی در انگلستان می باشد، اما از رساله، در حضور عموم دفاع می شود.

هزینه تحصیل دکترا در ترکیه

بطور کلی ترکیه کشوری مناسب برای تحصیل مقطع دکترا است. در بیشتر موارد دانشجویان مبالغ کمی برای شهریه و مخارج زندگی پرداخت می‎کنند. همچنین منابع مالی محدودی برای دانشجویان بین الملل در دسترس می باشد.

شهریه مقطع دکترا در ترکیه

شهریه دوره های دکترا در دانشگاه های دولتی که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، اندک است و معمولا حدود 800-500 یورو در سال برای دانشجویان بین الملل می باشد. این مبلغ حتی برای شهروندان ترکیه و یا دوره هایی که به زبان ترکی تدریس می شوند کمتر است. توجه داشته باشید این میزان با توجه به دانشگاه و دوره دکترا متغیر است.

شهریه دانشگاه های خصوصی بطور قابل توجهی بیشتر است که سالیانه حدود 17.500-5.250 یورو می باشد. با این وجود، امکانات مالی در این موسسات بیشتر است.

هزینه های زندگی دانشجویان دکترا در ترکیه

علاوه بر شهریه  مناسب و هزینه های پایین زندگی در شهرهای ترکیه، تحصیل دوره دکترا از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. هزینه سکونت، غذا، برنامه های تفریحی و سفر در مقایسه با دیگر کشورها بسیار مناسب بوده و دانشجویان معمولا بین 350 تا 425 یورو در هر ماه هزینه می کنند.

شرایط پذیرش مقطع دکترا در ترکیه

به منظور شرکت در دوره های دکترا، متقاضیان باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با رشته مورد نظر را داشته  باشند. بیشتر مدارکی که از اروپا صادر شده اند قابل قبول می باشند، اما ممکن است برای پذیرش مدارک سایر کشورها به عنوان گواهی معادل بررسی های بیشتری نیاز باشد.

علاوه بر این، به منظور پذیرش در دوره های دکترا متقاضیان باید پیشنهاد پژوهشی خود را ارسال کنند؛ پیشنهاد می شود پیش از اقدام، با دانشگاه و یا استاد راهنمای سابق خود تماس حاصل فرمایید. همچنین متقاضیان معمولا باید معرفی نامه دانشگاهی (academic references) خود را ارسال و جهت انجام مصاحبه حضور یابند.

آزمون های ورودی دوره دکترا در ترکیه

به عنوان متقاضی دوره دکترا، دانشجو باید به منظور اثبات تجربه و بار علمی خود در آزمون‎های ورودی شرکت کند. اکثر آزمون های مورد استفاده در ترکیه تحت عنوان امتحان ورودي تحصيلات تكميلي (ALES) برگذار می­شود. حد نصاب نمره برای هر فرد متغیر است اما معمولا حداقل نمره مورد نیاز برای هر شخص بین 70-50 است. این آزمون ها هرساله در زمان های معین برگزار می شوند. متقاضیان می توانند برای اطلاع از تاریخ برگزاری آزمون و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ALES به مركز گزينش و جابجايي دانشجویي تركيه ÖSYM مراجعه کنند. متقاضیان می توانند برمبنای دیگر نمرات آزمون های بین المللی همچون GMAT(حداقل نمره مجاز 500) و GRE(حداقل نمره مجاز685) اقدام به دریافت پذیرش کنند.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل دکترا در ترکیه

بسیاری از دوره های دکترا در ترکیه از زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزشی استفاده می کنند. این مسئله به طور جدی رایج است و اغلب در موسسات تازه تاسیس شده در ترکیه کاربرد بیشتری دارد. به منظور پذیرش در یکی از دوره های دکترا به عنوان فردی غیرانگلیسی زبان، دانشجویان می بایست حداقل نمره ی قابل قبول زبان انگلیسی را ارائه دهند. این آزمون می تواند یکی از آزمون های شناخته شده همچون تافل و یا آیلتس باشد، و یا یکی از آزمون های ارائه شده توسط مركز گزينش و جابجايي دانشجوي تركيه ÖSYM باشد.

اگرچه تحصیل دانشجویان به زبان ترکی نخواهد بود، اما یادگیری این زبان در دوران تحصیل و زندگی روزانه آنها نقش به سزایی دارد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکترا در ترکیه

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات
  • CV
  • کپی گذرنامه به همراه انگیزه نامه و توصیه نامه

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی ترکیه در ایران

1. مدارک Ön Lisans Diplomasi با دو سال  تحصیل  و كلیه  مدارك  و تحصیلات  نیمه  تمام  دانشگاهي  (آكادمیك) با دو یا سه  سال  تحصیل  در موسسات معتبر در صورت  داشتن  دیپلم  دبیرستان، “كاردانی” ارزشیابی  می شود.

2. مدارک Lisans Diplomasi (Bachelor) بعد از دیپلم  دبیرستان، “كارشناسی” ارزشیابی  می شود.

3. مدارک Yuksek Lisans Diplomasi (Master) از دانشگاه های  گروه  یك  با شرط  داشتن  مدرك  كارشناسی، “كارشناسي  ارشد” ارزشیابی می شود.

تبصره1: مدارک Yuksek Lisans پيوسته (کارشناسی و کارشناسی ارشد پيوسته)، کارشناسی ارشد ارزشيابی می شود.

تبصره2: مدارك  موضوع  بند 3 از مراكز آموزش  عالی  كه  نامشان  در فهرست  دانشگاه های  گروه  یك  آورده  نشده  و  مورد(YOK) تاييد شورای آموزش عالی کشور ترکيه می باشد با شرط  داشتن  معدل  3 از 4 به  همراه  ارائه  یك  مقاله  علمی  از رساله  دوره  كارشناسی  ارشد در نشریات  معتبر  با نمايه بين المللی، “كارشناسی  ارشد” ارزشیابی  می  شود.

4.  مدارک Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi  با پنج  سال  تحصیل  پیوسته  بعد از دیپلم  دبیرستان، از مراکز آموزش عالی که نامشان در فهرست گروه يک آورده شده است “كارشناسی  ارشد” در دامپزشكی  ارزشیابی  می  شود.

5. مدارک Doktora (Ph.D.) از داشگاه های  گروه  یك  با شرط  دارا بودن  مدرك  كارشناسی ارشد، “دكترا” ارزشیابی  می  شود.

تبصره: مدارك  موضوع  بند 5 از مراكز آموزش  عالی  كه  نامشان  در فهرست  دانشگاه های  گروه  یك  آورده  نشده  است و مورد تاييد شورای آموزش عالی (YOK) کشور ترکيه می باشد به  شرط  داشتن  معدل  3 از 4 همراه  با ارائه  یك  مقاله  علمی  از پایان  نامه  دوره  دكترا در نشریات  معتبر نمايه شده بین المللی   غیر از ایران  و كشور محل  تحصیل، “دكترا” ارزشیابی  می  شود.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه

تحصیل رایگان در ترکیه

دانشجویان بین الملل از سراسر جهان می توانند با استفاده از «بورسیه تحصیلی» در دانشگاه های ترکیه به صورت رایگان تحصیل کنند. صرف نظر از فراهم سازی فرصت های آموزشی در سطح بین الملل همراه با گنجینه ای از دانش و تجربه، ترکیه به دانشجویان در معتبرترین دانشگاه های خود، بورسیه تحصیلی اعطا می کند.

مزایای بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان بین المللی

همانند بسیاری از بورس های تحصیلی، بورس تحصیلی ترکیه طیف گسترده ای از مزایا را برای دانشجویان ارائه می دهد. بعضی از مزایای ویژه بورسیه به شرح زیر است:

  • سکونت رایگان: یکی از بهترین ویژگی بورسیه تحصیلی ترکیه سکونت دانشجویان به بهترین روش ممکن است. تمامی دانشجویان در خوابگاه های دانشگاه اقامت دارند و دانشجویان می توانند بدون پرداخت هزینه ای از این امکانات بهره مند شوند. درصورتی که دانشجویی تمایل به زندگی در خوابگاه را نداشته باشد، می تواند به محل سکونت مورد تمایل خود نقل مکان کند؛ در چنین شرایطی هزینه زندگی به عهده خود دانشجو می باشد.
  • شهریه رایگان: دانشجویان بورسیه، تنها می بایست با تمام توان خود به تحصیل مشغول شوند و هیچ مسئولیت دیگری بر دوش آنها نخواهد بود. دانشجویان بورسیه، هیچ وظیفه ای در قبال پرداخت شهریه نداشته و تحصیل آنها بصورت رایگان خواهد بود.
  • هزینه های بهداشتی: هزینه های بهداشتی تمامی دانشجویان بورسیه، برعهده ی بیمه سلامت عمومی است. خدمات درمانی در سراسر جهان مسئله بسیار مهمی است؛ این موضوع به ویژه برای خارجی ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. خوشبختانه، در صورتی که دانشجویی بورسیه باشد، این موضوع دیگر نگران کننده نخواهد بود. در صورت بروز بیماری دانشجو هیچ هزینه ای برای درمان پرداخت نخواهد کرد و تمامی هزینه ها برعهده بیمه سلامت عمومی خواهد بود.
  • هزینه های مسافرتی: برنامه بورس ترکیه حتی هزینه های مسافرتی دانشجویان را پرداخت می‎کند. در حین تحصیل دو بلیط برای آنها تهیه می گردد؛ یکی از آنها برای ورود دانشجویان به ترکیه و دیگری عزیمت آنها پس از اتمام تحصیل می باشد. با این حال، اگر دانشجویی شخصا تمایل به خرید بلیط داشته باشد، هزینه بلیط به او پس داده می شود.

دوره های آموزش زبان برای بورسیه تحصیلی ترکیه

تمام دانشجویانی که تسلط کامل بر زبان ترکی را ندارند، باید به مدت یک سال در دوره های آموزش زبان ترکی شرکت کنند تا مهارت زبانی خود را بهبود بخشند. هیچ استثنایی برای این دوره های زبانی وجود ندارد و حتی دانشجویانی که در کلاس هایی با زبان متفاوت حضور می یابند باید در دوره های آموزش زبان ترکی شرکت کنند. با کمک این دوره ها، اقامت دانشجویان در این کشور خوشایندتر خواهد بود.

شرایط لازم برای دریافت بورس تحصیلی ترکیه

به منظور دریافت بورسیه تحصیلی، متقاضیان باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • کشور واجد شرایط: بورسیه تحصیلی برای تمامی دانشجویان از سراسر جهان قابل استفاده می باشد.
  • زبان مورد نیاز: داوطلبانی که قصد تحصیل در این دوره ها را دارند، باید دارای مدرک زبان معتبر و بین المللی باشند (تافل یا مدارک معادل آن). بسیاری از این دوره ها نیازمند نمره بین المللی مورد قبول می باشند که GRE، GMAT، SAT و غیره از جمله آنها هستند. متقاضیان می توانند در هنگام انتخاب دوره در سیستم کاربردی، زبان آموزش را انتخاب کنند.
  • شرایط پذیرش: متقاضیان دوره کارشناسی که دارای گواهی بین المللی همچون SAT یا GCSE هستند، به ازای نمره آزمون ملی، نیازمند ارائه ی حداقل گواهی لازم برای اتمام دوره دبیرستان مطابق با آزمون های بین الملل می باشند.
  • تمام کسانی که بورس تحصیلی ترکیه را دریافت کرده اند و مدرک C1 برای مهارت زبان ترکی را ندارند (از جمله کسانی که در دوره های انگلیسی زبان یا غیر انگلیسی شرکت نموده اند)، باید به مدت یک سال در دوره های آماده سازی زبان ترکی شرکت کرده و مدرک C1 را تا آخر سال تحصیلی خود دریافت کنند.
  • گروه های مجاز: شهروندان تمامی کشورها، فارغ التحصیلان و یا متقاضیانی که می توانند تا پایان سال تحصیلی فارغ التحصیل شوند (پیش از سپتامبر سال 2019)، پژوهشگران و اعضای انجمن دانشگاه.
  • گروه های غیر مجاز : شهروندان ترک و کسانی که تابعیت ترکیه را از دست داده اند. دانشجویانی که در دانشگاه های ترکیه برای مقطع تحصیلی مورد نظر خود ثبت نام کرده اند.
  • حداقل معیار علمی:
  • حداقل معدل تحصیلی برای متقاضیان مدرک کارشناسی: 14
  • حداقل معدل تحصیلی برای متقاضیان مدرک ارشد و دکترا: 15
  • حداقل معدل تحصیلی برای متقاضیان علوم بهداشتی (پزشکی، داندانپزشکی و داروسازی): 18

محدودیت سنی برای بورسیه تحصیلی در ترکیه

  • زیر 21 سال برای دوره های کارشناسی
  • زیر 30 سال برای دوره های کارشناسی ارشد
  • زیر 35 سال برای دوره های دکترا

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه را می توان محبوب ترین رشته های تحصیلی در این کشور نامید که سالانه پذیرای دانشجویان زیادی از سراسر دنیا به خصوص از ایران می باشد. دوره ی پزشکی در ترکیه 6 ساله می باشد. در سه سال اول تحصیل دانشجویان علاوه بر شرکت در کلاس ها می بایست تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی را نیز انجام دهند. در سال چهارم و پنجم خود دانشجویان مشغول انجام آزمایشات و تشخیص بیماری ها و پیدا کردن راهکاری برای درمان آن ها می شوند و در سال آخر به صورت کارآموز در بیمارستان ها حضور می یابند.

مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

مدارک پزشکی و دندانپزشکی صادره از دانشگاه های پزشکی ترکیه در سطح بین المللی معتبر می باشند و دانشگاه های پزشکی این کشور نیز  مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند که این خود یکی از مهمترین مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه برای دانشجویان ایرانی می باشد. از طرفی نزدیک بودن فاصله دو کشور ترکیه و ایران زمان و هزینه تردد را برای دانشجویان ایرانی و خانواده هایشان کاهش می دهد.

امکان تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی علاوه بر زبان ترکی نیز در دانشگاه های پزشکی ترکیه وجود دارد. همچنین بالا بودن سطح علمی دانشگاه های ترکیه، نزدیک بودن فرهنگ دو کشور و پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه نسبت به سایر کشور های اروپایی را می توان از دیگر مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه بیان کرد.

شرایط پذیرش تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه متقاضی باید دارای مدرک دیپلم باشد یا در سال آخر دبیرستان مشغول به تحصیل باشد. همچنین متقاضیان برای ورود به دانشگاه های پزشکی ترکیه می بایست در آزمون YOS شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند. آزمون YOS از 2 بخش تشکیل شده است. بخش اول آزمون YOS شامل؛ سوالاتی از دروس ریاضی , هوش و هندسه می باشد.

بخش دوم جهت ارزیابی تسلط متقاضیان به زبان ترکی می باشد که در آن به هر داوطلب با توجه به تسلط زبان ترکی نمره A,B,C  داده خواهد شد اما اگر دانشجو حد نصاب لازم را در این قسمت کسب نکند، باید دوره 1ساله زبان ترکی   TOMER را بگذراند و نمره قبولی را در آزمون نهایی بدست آورد تا بتواند در کلاس های پزشکی شرکت نماید. بعضی از دانشگاه های پزشکی ترکیه ملاک پذیرش دانشجو را بر آزمون دیگری تحت عنوان آزمون SAT قرار می دهند اما آزمون YOS فراگیرتر است و دانشگاه های بیشتری نتیجه این آزمون را ملاک عمل قرار می دهند.

برای تحصیل دوره های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی نیز بعد از کسب قبولی در آزمون ورودی متقاضی باید مدرک آیلتس حداقل 6 را داشته باشد.

همچنین بعضی موسسات آموزشی در ترکیه و خارج از ترکیه هستند که دوره های آمادگی برای YOS و SAT برگزار می کنند یکی از این موسسات کالج متروپل است که به عنوان یک سازمان آموزشی زنجیره ای متخصص در حوزه خود با شعبه های بسیار در داخل و خارج ترکیه، از سال 1995 تا به امروز در حوزه برگزاری دوره های آمادگی برای آزمون YOS و SAT و همچنین در حوزه آموزش زبان ترکی استانبولی به دانشجویان خارجی فعالیت داشته و در جهت دهی به آینده صدها هزار داوطلب ایفای نقش نموده است.

مدارک مورد نیاز پذیرش دانشگاه های پزشکی ترکیه

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه ها
  • مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به ترکی یا انگلیسی
  • ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی همراه با ترجمه انگلیسی یا ترکی
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی ( تافل یا آیلتس )
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه بین المللی
  • پرداخت هزینه پذیرش

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به نوع دانشگاه که دولتی یا خصوصی است بستگی دارد. در دانشگاه های دولتی این کشور متوسط هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی سالانه 1000 تا 2000 دلار می باشد اما در دانشگاه های خصوصی متفاوت است و ممکن چیزی در حدود 20000 دلار در سال باشد.

برای هزینه زندگی در ترکیه، دانشجویان هم باید ماهانه؛ 250 تا 300 دلار برای تغذیه و 200 تا 250 دلار برای اسکان در خوابگاههای دانشجویی در نظر داشته باشند.

آزمون yos ترکیه

آزمون YOS یکی از آزمون های ورودی جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه می باشند. در قدم اول برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در کشور ترکیه متقاضی باید دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی باشد یا در سال آخر دبیرستان مشغول به تحصیل باشد. برای آنکه بتوانید در رشته پزشکی ترکیه و یا دندانپزشکی این کشور مشغول به تحصیل شوید باید برحسب مقررات دانشگاه در آزمون YOS ترکیه و یا SAT نمره قبولی را کسب نمایید. آزمون yos فراگیرتر است و دانشگاه های بیشتری نتیجه این آزمون را ملاک عمل قرار می دهند.

برای شرکت در این آزمون شرط سنی وجود ندارد. آزمون YOS آزمونی متشکل از 2 بخش است. مواد امتحانی آزمون yos شامل؛ بخش اول سوالاتی از دروس ریاضی , هوش و هندسه می باشد. این سوالات به دو زبان ترکی و انگلیسی در یک یا دو دفترچه ارائه می شوند و دانش متوسط زبان انگلیسی یا ترکی برای پاسخ به سوالات کافی می باشد.

آزمون yos، شامل 90 تا 100 تست است که 40-45 تست آن به ریاضیات، 40-45 تست دیگر به هوش و 10 تست باقی مانده به هندسه اختصاص دارد. ریاضیات و هندسه آن در سطح ریاضیات دبیرستان ایران است و برای شرکت کننده های ایرانی از درجه سختی بالایی برخوردار نیست. این آزمون صرفا مختص دانشگاههای کشور ترکیه است و نمره آن استفاده بین المللی ندارد.سوالات YOS برای همه رشته ها یکسان است. در واقع جزء آزمونهای استعداد سنجی محسوب می شود. نمرات بین 92 تا 100 براحتی می توانند در رشته های پزشکی و دندان پزشکی قبول شوند. هر دانشگاه در ترکیه آزمون یوس مربوط به خود را برگزار میکند.

بخش دوم سوالات برای سنجش دانش زبان ترکی داوطلبان می باشد که نتیجه این بخش به صورت نمره A, B و C تعیین می شود. البته نتیجه قسمت دوم آزمون زمانی دارای اهمیت است که دانشجو بخواهد به زبان ترکی ادامه تحصیل بدهد یعنی در هنگام ثبت نام دانشگاه زبان تحصیل خود را زبان ترکی انتخاب نماید. در حال حاضر متصدی برگزاری این آزمون خود دانشگاه ها هستند و هر دانشگاه به طور جداگانه این آزمون را برگزار می نماید. به طور معمول زمان ثبت نام آزمون YOS ترکیه در فروردین ماه هر سال است و آزمون دانشگاه های مختلف در بازده زمانی ماه های اردیبهشت تا تیر برگزار می شوند. جواب نهایی آزمون از 2 هفته تا 2 ماه بعد از هر آزمون اعلام می شود.

آزمون sat ترکیه

آزمون SAT آزمونی است به زبان انگلیسی که از دروس ریاضی, درک مطلب و نگارش متشکل است که هر قسمت دارای حداکثر 800 نمره است. معمولاً این آزمون را دانشگاه هایی برگزار می کنند که شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی را دارند. البته تغییراتی در این آزمون در حال شکل گیری می باشد. بخش ریاضی و هندسه این آزمون در کشور ترکیه, بیشتر مدنظر هستند. سطح دشواری این آزمون از آزمون YOS بیشتر است. برخی دانشگاه های ترکیه همانند دانشگاه حاجت تپه در آنکارا نتیجه این آزمون را ملاک ثبت نام دانشجویان قرار می دهد.

آزمون SAT، شامل 154 تست است که 52 تست آن Reading و 44 تست آن Writing و 58 تست دیگر به فهم و مهارت ریاضیات دانشجویان بستگی دارد. تسلط متقاضی به زبان انگلیسی در این آزمون جدی است. ولی ریاضی این آزمون در سطح ریاضیات اول و دوم دبیرستان ایران است. حداقل نمره ای که دانشجو باید در این آزمون کسب کند برای رشته ها و دانشگاههای خوب حدود 1300 است. این آزمون 6 بار در سال در کشور ترکیه برگزار می شود.

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه بسته به نوع دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی متغیر می باشد. دانشگاه های دولتی کم هزینه تر از دانشگاه های خصوصی هستند، برای مثال به عنوان یک دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه دولتی هزینه تحصیل کارشناسی در دانشگاه های دولتی ترکیه که زبان تدریس آن ها انگلیسی می باشد 500 تا 1800 دلار در سال است و هزینه تحصیل به زبان ترکی در دانشگاه های دولتی 300 تا 800 دلار در سال می باشد.

معمولا شهریه کلاس هایی که در دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی برگزار می شوند بسیار گران تر است و از 1500-600 دلار در سال متغیر است؛ این درحالی است که همین کلاس ها به زبان ترکی حدود 750-240 دلار هزینه می برد. دانشگاه های خصوصی به طور مستقل هزینه و شهریه را تعیین می کنند که می تواند به 20 هزار دلار در سال هم برسد.

هزینه زندگی در ترکیه 2020

هزینه تحصیل و زندگی از دیگر مواردی است که بر روی تصمیم دانشجویان به منظور تحصیل در خارج از کشور تاثیر می گذارد. در مقایسه با دیگر مقاصد دانشجویان بین الملل، ترکیه از شهریه سالیانه ارزان تری برخوردار است و هزینه های زندگی در این کشور به مراتب کمتر است. به گزارش سایت نامبئو (Numbeo) در سال 2020، هزینه زندگی در ترکیه 53% ارزان تر از آمریکا و 23.81% ارزان تر از ایران است و میزان اجاره بها برای مسکن نیز  58.43%  کمتر از ایران می باشد.(داده های جمع آوری شده برای تمامی شهرها است).

مخارج ماهیانه زندگی برای دانشجویان خارجی بین 700-500 دلار آمریکا قرار دارد که این مبلغ بسته به سبک زندگی دانشجو متغیر است. هزینه های آموزشی برای هر ترم تقریبا بین 150-100 دلار آمریکا می باشد.

نرخ توزیع پذیری هزینه های زندگی در ترکیه در سال 2020

قصد ما این است تا با نمایشی گرافیکی درک بهتری از پراکندگی هزینه ها داشته باشید. منبع این هزینه ها سایت معروف Numbeo.com است.

  • حمل و نقل
  • رستوران ها
  • بازارها
  • اجاره ماهیانه
  • خدمات رفاهی
  • پوشاک
  • ورزش و اوقات فراغت

میانگین هزینه های زندگی در ترکیه 2020

میانگین هزینه های زندگی در ترکیه 2020

رستوران ها قیمت واحد (دلار) حداقل-حداکثر قیمتها (دلار)
غذا در یک رستوران ارزان قیمت 4.25 $ 2.89-5.95
غذا برای 2 نفر، در رستوران متوسطه، دارای سه قسمت (مثلاً دارای دسر، سالاد، غذای اصلی) 15.31 $ 10.21-20.42
مک میل در رستوران های مک دونالد (یا رستوران های مشابه) 3.40 $ 3.06-4.25
کاپوچینو (معمولی) 1.81 $ 1.36-2.55
نوشابه / پپسی (بطری 0.33 لیتر) 0.67 $ 0.43-1.02
آب (بطری 0.33 لیتر) 0.23 $ 0.17-0.51
بازارها
شیر (معمولی)، (1 لیتر) 0.74 $ 0.55-1.01
یک عدد نان سفید تازه (500 گرم) 0.42 $ 0.26-0.60
برنج (سفید)، (1 کیلوگرم) 1.47 $ 0.99-2.04
تخم مرغ (معمولی) (12 عدد) 1.66 $ 0.88-2.85
پنیر محلی (1 کیلوگرم) 5.66 $ 3.40-8.51
سینه مرغ (بدون پوست واستخوان)، (1 کیلوگرم) 3.56 $ 2.89-4.59
گوشت گاو (1 کیلوگرم) (یا گوشت راسته) 10.15 $ 8.17-13.60
سیب (1 کیلوگرم) 0.84 $ 0.68-1.10
موز (1 کیلوگرم) 1.94 $ 1.36-2.55
پرتقال (1 کیلوگرم) 0.84 $ 0.51-1.02
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم) 0.80 $ 0.43-1.28
سیب زمینی (1 کیلوگرم) 0.55 $ 0.32-1.00
پیاز (1 کیلوگرم) 0.57 $ 0.34-1.02
کاهو (1 عدد) 0.59 $ 0.34-0.85
آب (بطری 1.5 لیتر) 0.32 $ 0.17-0.43
حمل و نقل
بلیت یک طرفه (حمل و نقل محلی) 0.51 $ 0.43-0.60
بلیت یک ماهانه (قیمت معمول) 30.63 $ 17.01-34.88
کرایه ورودی تاکسی (تعرفه عادی) 0.78 $ 0.68-1.02
کرایه تاکسی به ازای هر کیلومتر (تعرفه عادی) 0.53 $ 0.51-0.77
کرایه تاکسی به ازای هر ساعت انتظار (تعرفه عادی) 4.04 $ 3.06-5.10
بنزین (1 لیتر) 1.17 $ 1.06-1.21
فولکس واگن گلف تیپ 1.4 90 KW Trendline (یا خودرو مشابه جدید) 26,882.18 $ 22,118.25-30,625.27
تویوتا کرولا  تیپ 1.6l 97kW Comfort (یا خودروی مشابه جدید) 22,695.70 $ 17,014.04-27,222.46
هزینه قبوض خدمات شهری (ماهانه)
قبوض اصلی (برق، سیستم گرمایش، خنک کننده، آب، زباله) برای یک آپارتمان 85 مترمربعی 62.46 $ 37.43-99.92
تعرفه یک دقیقه مکالمه تلفن همراه پیش پرداخت (بدون تخفیف یا طرح) 0.12 $ 0.07-0.17
اینترنت (60 مگابیت در ثانیه یا بیشتر، ترافیک نامحدود، کابلی یا ADSL) 15.01 $ 11.06-23.82
ورزش و اوقات فراغت
باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهانه برای یک بزرگ سال 23.97 $ 17.01-34.03
اجاره زمین تنیس (یک ساعت در آخر هفته) 12.71 $ 5.10-25.52
سینما، فیلم بین المللی، یک صندلی 3.40 $ 2.55-4.25
هزینه مراقبت از کودکان
مهدکودک (یا پیش دبستانی)، خصوصی، ماهانه به ازای هر کودک 254.82 $ 144.62-425.35
دبستان ابتدایی بین المللی، سالانه به ازای هر کودک 5,647.39 $ 3,402.81-10,208.42
لباس و کفش
یک دست شلوار جین (Levis 501 یا برند مشابه) 36.33 $ 20.42-59.55
یک دست لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای (Zara، H & M، …) 24.20 $ 11.91-42.54
یک جفت کفش نایک (متوسط) 61.53 $ 42.54-85.07
یک جفت کفش چرم مردانه اداری 49.70 $ 34.03-68.06
اجاره ماهانه
آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر 229.76 $ 136.11-340.28
آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز شهر 146.32 $ 85.07-238.20
آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر 397.93 $ 221.18-612.51
آپارتمان (3 خوابه) خارج از مرکز شهر 247.66 $ 153.13-425.35
قیمت آپارتمان برای خرید
قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر 890.34 $ 510.42-1,701.40
قیمت هر متر مربع آپارتمان در خارج از مرکز شهر 521.31 $ 306.25-850.70
حقوق و تأمین مالی
میانگین خالص حقوق ماهانه دریافتی (بعد از کسر مالیات) 452.46 $
نرخ بهره وام بر حسب درصد (٪)، سالانه، نرخ ثابت 19.50 2.04-4.25

ویزای تحصیلی ترکیه

مراحل گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه

برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه متقاضی باید ابتدا در دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی اقدام نماید. تاییدیه و مجوز شرکت دانشجو در این دوره ها از طریق مراکز همسان سازی تحصیلی وزارت آموزش پرورش ترکیه یا از طریق پذیرش در دانشگاههای کشور ترکیه امکان پذیر است. دانشجو پس از دریافت نامه پذیرش خود در دوره های زبان ترکیه بایستی به سفارت خانه ها و کنسولگری های دولت ترکیه در ایران مراجعه نماید و پس از تایید، ویزای تحصیلی خود را اخذ نموده و از این طریق مجوز ورود به کشور ترکیه برای ادامه تحصیل را پیدا می کند. ویزای تحصیلی ترکیه 1 سال اعتبار دارد. دانشجو باید پس از ورود به کشور ترکیه تا قبل از یک ماه به اداره امنیت کشور ترکیه مراجعه نموده و دفترچه اقامت ترکیه بگیرد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

  • کپی صفحه اول پاسپورت خود که در برگه A4 گرفته شده است که تاریخ انقضای پاسپورت نیز نباید کمتر از یک سال باشد
  • نامه ای که از دانشگاه مورد نظر جهت ویزای تحصیلی ترکیه اخذ شده بود
  • فرم تقاضای دانشجو برای اخذ ویزای دانشجویی ترکیه

ویزای همراه دانشجویان خارجی ترکیه

همراهان دانشجویان دانشگاه­ های ترکیه اجازه اقامت در ترکیه به مدت طول دوره تحصیل را دریافت می ­کنند اما مانند دانشجو باید هر سال ویزای خود را تمدید کنند، بنابراین خانواده (همسر و فرزند زیر 18 سال) دانشجو اجازه ورود به خاک ترکیه را دارند و بایستی مانند دانشجو زمان مصاحبه در اداره مهاجرت ترکیه درخواست کنند و پس از مصاحبه اجازه اقامت صادر می­ شود.

اقامت پس از تحصیل در ترکیه

دولت ترکیه برای جذب هرچه بیشتر دانشجویان خارجی، بالا بردن استانداردهای کسب و کار ترکیه و همچنین جذب شرکت های خارجی بزرگتر جهت سرمایه گذاری در ترکیه برآن شده است تا از سال 2016 با تغییر قوانین امکان اقامت پس از تحصیل دانشجویان خارجی را فراهم آورد اصلاحیه مهم تغییر قانون بشرح ذیل است:
1. دانشجویان خارجی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بصورت قانونی اجازه کار دانشجویی یا همان کار همزمان با تحصیل در ترکیه را دارند.

2. دانشجویان خارجی بعد از اخذ یک مدرک تحصیلی در دانشگاه های ترکیه می توانند تا حداکثر یک سال ویزای خود را تمدید کنند تا در این زمان برای کاریابی اقدام کنند.

3. هر فردی که بخواهد در ترکیه بصورت قانونی کار کند نیاز به داشتن اجازه کار از وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه دارد. مسلما ترکیه با جمعیتی بسیار اندکی که تسلط بسیار کمی به زبان انگلیسی دارد نمی تواند کشوری مناسب برای نیروهای کاری خارجی باشد. در نظر بگیرید زیر 20% مردم ترکیه تسلط نه چندان بالایی به زبان انگلیسی دارند. پس اگربدنبال کار در ترکیه هستید تسلط مناسب به زبان ترکی استانبولی بسیار توصیه می شود.

شرایط کار پس از تحصیل در ترکیه

دانشجویان خارجی پس از تحصیل در ترکیه و فارغ التحصیلی بنا به نظر اداره اقامت ترکیه بین 6 تا 12 ماه اجازه اقامت برای یافتن کار را خواهند داشت. به دانشجویان پیشنهاد می­ شود قبل از پایان تحصیل درخواست کار خود را به کارفرمایان ارسال کرده و تا پایان یافتن تحصیل منتظر نمانند. یافتن شرکت­ هایی که خواهان متخصصانی در زمینه فعالیت دانشجویان هستند از مهمترین اقدامات در این زمینه است. سایت­ های کاریابی در این زمینه وجود دارد که می­ توان شرکت­ ها را بر اساس فعالیت آن­ها طبقه بندی نمود شایان ذکر است تنها دانشجویانی فرصت یافتن کار در ترکیه را دارند که در زمینه تحصیلی خود متخصص باشند.

شرایط کار همراه دانشجو در ترکیه

همراه دانشجویان به خودی خود نمی­ تواند درخواست ویزای کار دهد، در صورتی که همراه دانشجو به کارفرمائی درخواست کار دهد و کارفرما به ایشان نیاز داشته باشد، ویزای کار باید از طرف کارفرما درخواست شود.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا