علمی و پزشکی

عوارض لیزر پرتوان برای دیسک کمر

لیزر پرتوان (HPLT) یک روش درمانی بدون درد، ایمن و عاری از عوارض جانبی برای تسکین دردهای عصبی – عضلانی و اسکلتی است. مطالعات بسیار زیادی که در این زمینه انجام شده است نشان دادند که لیزر درمانی کارایی بالایی در تسریع بهبودی زخم ها و آسیب دیدگی ها دارد. لیزر پرتوان در واقع یک پیشرفت فناورانه نسبت به روش قدیمی تر لیزر درمانی یعنی لیزر کم توان یا همان لیزر سرد می باشد که قابلیت اصلی آن توانایی ارسال مقادیر بسیار بزرگ تری از انرژی نور لیزر به عمق بیشتری از بافت ها و نیز توانایی درمان طیف بسیار گسترده تری از عوارض سطحی در مقایسه با روش های لیزر درمانی قدیمی تر می باشد.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی لیزر پرتوان، کاربرد و مزایای آن ادامه ی مطلب را دنبال کنید.

از لیزر پرتوان به عنوان یکی از درمان های موثر در کلینیک امید توسط متخصصین با تجربه استفاده می شود. نتایج حاصل از این درمان برای درصد بالایی از بیماران رضایت بخش بوده است. در این کلینیک، در صورت نیاز برای تسکین درد، التهاب و بهبودی سریع تر بیمار علاوه بر لیزر پرتوان از سایر تراپی ها و یا تکنیک های فیزیوتراپی استفاده می شود. تمامی روش های درمانی در کلینیک امید بدون جراحی و یا حداقل تهاجمی می باشند. در صورت داشتن دردهای عضلانی، آسیب و یا هر گونه مشکل می توانید از تیم پزشکی در این مرکز مشاوره و راهنمایی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره درباره  ی لیزر پرتوان و یا برای رزرو نوبت در کلینیک امید با شماره تلفن های 22770585 و 22770586 تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

  • 1 کاربرد
  • 2 لیزر پرتوان چگونه کار می کند؟
  • 3 مزیت لیزر پرتوان
  • 4 لیزر پرتوان برای چه افرادی مناسب نمی باشد؟

کاربرد

لیزر پرتوان یک روش درمانی است که قابلیت آن در درمان عوارض مختلف در مطالعات علمی متعددی به اثبات رسیده است. این روش به عنوان یک جایگزین کارآمد برای جراحی و درمان  های دارویی برای رفع دردهای حاد و مزمن متعدد شناخته شده است. همچنین یک روش درمانی سریع و غیر تهاجمی است که برای افرادی که مایلند مدت زمان کمتری را در مراکز درمانی بگذرانند، ایده آل است.

لیزر پرتوان برای درمان عوارض زیر بسیار مناسب است:

دردهای مزمن

دردهای مزمن شایع ترین علت بروز معلولیت های درازمدت محسوب می شوند. درد مزمن عبارت است از دردهایی که با اسپاسم، گرفتگی، التهاب و سختی عضلات همراه است. لیزر پرتوان در درمان دردهای مزمن و عوارض جانبی مرتبط با این دردها کارایی بالایی دارد. لیزر پرتوان به تسکین عوارض شایعی از قبیل گرفتگی، التهاب، درد و سفتی عضلات و تجمع آب میان بافتی کمک می کند.

دردهای بعد از جراحی

تابش پرتوهای لیزر به طور چشمگیری باعث کاهش درد، ورم، کبودی و التهاب ایجاد شده بعد از جراحی می شوند و از این طریق نیاز به استفاده از داروهای مسکن بعد از عمل جراحی را تا حد زیادی کاهش داده و یا به طور کامل برطرف می کنند. سرعت التیام زخم های ناشی از عمل جراحی نیز با استفاده از لیزر پرتوان تا حد زیادی افزایش پیدا می کند و احتمال بروز سوکت خشک نیز کمتر خواهد شد (البته در مواردی که مشکل سوکت خشک نیز اتفاق بیفتد، لیزر پرتوان، این قابلیت را دارد که درد ناشی از آن را به طور چشمگیری کاهش دهد و فرایند بهبود و بسته شدن بافت روی استخوان ها را از طریق تحریک فیبروبلاست ها تسریع کند).

آرتروز

آرتروز عارضه ای است که در حال حاضر بسیاری از مردم دنیا به آن دچار هستند. بیماران مبتلا به آرتروز باید به مدت طولانی داروهای ضد التهاب و مسکن مصرف کنند که با مصرف این داروها در درازمدت، خطر بروز عوارض جانبی ناشی از آن ها نیز بیشتر می شود. لیزر پرتوان این قابلیت را دارد که سازوکارهای سلولی که نقش آن ها در درمان و تسکین دردهای روماتوئید و آرتروز شناخته شده است را فعال کند و اثربخشی آن ها را افزایش دهد.

تاندونیت آشیل

تاندونیت آشیل یکی از آسیب های ورزشی شایع در ورزشکاران است که در حدود 11 درصد از آسیب های مرتبط با دویدن را تشکیل می دهد. تحقیقات نشان داده است که لیزر پرتوان در مقایسه با روش های درمانی مرسوم کارایی بالاتری در تسکین درد و التیام تاندونیت آشیل دارد. روش های درمانی مرسوم عمدتاً متکی بر استراحت دادن به تاندون آسیب  دیده و استفاده از یخ برای کاهش التهاب ناشی از آن می باشند.

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال (CTS) معمولاً در اثر عوارض عصبی در ناحیه مچ دست ایجاد می شود و باعث بروز درد، بی حسی و مور مور شدن مداوم در فرد بیمار می شود. فیزیوتراپیست ها معمولاً با برطرف کردن مشکلات اسکلتی – عضلانی سروکار دارند و مشکلات وریدی و عوارض عصبی در حوزه فعالیت های درمانی آنان نیست. در واقع یک فیزیوتراپیست برای انجام روش های درمانی خود تنها متکی به دستگاه ها و ابزارهایی است که در اختیار دارد. در حالی که لیزر پرتوان به عنوان یک روش درمانی جایگزین و دارای انعطاف پذیری بالا می تواند در درمان طیف وسیعی از بیماری ها از آسیب های ورزشی گرفته تا آرتروز و سندرم تونل کارپال مؤثر باشد.

التهاب

لیزر پرتوان برای درمان بافت های ملتهب در دهان و نیز برای التیام انواع زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصین طب فیزیکی می توانند از لیزر پرتوان برای رفع التهابات ناشی از آرتروز و روماتیسم مفصلی و سایر بیماری های مزمن خود ایمنی در بیماران استفاده کنند.

کاربردهای دیگر

از دیگر کاربردهای لیزر پرتوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بورسیت (تورم کیسه های مفصلی)
  • آسیب دیدگی، پیچ خوردگی و کشیدگی بافت های غضروفی
  • درد پایین کمر، فتق، آسیب دیدگی شلاقی و درد گردن
  • سردردهای تنشی، میگرنی و دردهای ناحیه فک
  • عارضه های بازوی تنیس بازان و آرنج گلف بازان
  • خار پاشنه و زانوی دوندگان
  • درمان زخم و رفع جای زخم

علاوه بر موارد بالا، لیزر پرتوان کاربردهای بسیار بیشتری نیز دارد. شما می توانید هر سئوالی در این رابطه دارید از پزشک خود بپرسید.

لیزر پرتوان چگونه کار می کند؟

هنگامی که شما از یک درد خاصی رنج می برید، لیزر مستقیماً بر روی ناحیه ای از بدن که درد دارد، استفاده می شود. هنگامی که طول موج های مختلفی از نور لیزر به صورت مستقیم به ناحیه هدف تابانده می شود، باعث ایجاد یک سری تغییرات فیزیولوژیکی در سلول های شما خواهد شد که اصطلاحاً به آن فتوبیومدولیشن گفته می شود. وقتی که پرتوی لیزر به آرامی از پوست شما عبور می کند (بدون آسیب رساندن به پوست یا ایجاد درد) بر روی سلول های بافت هدف اثر می گذارد. این سلول ها شروع به آزاد کردن انرژی می کنند و این انرژی فرایند التیام طبیعی بافت های بدن شما را تحریک می کند. رشد سلول ها نیز از همین طریق تحریک می شود و به نوبه خود باعث افزایش ارسال سلول های ایمنی از قلب به سمت بافت های آسیب  دیده بدن شما می شود و به تسکین درد آن ها کمک می کند.

مزیت لیزر پرتوان

لیزر درمانی مزایایی دارد که سایر روش های درمانی مرسوم و سنتی، فاقد آن می باشد. برخی از مهم ترین این مزایا عبارتند از:

  • فقدان عوارض جانبی؛ بر خلاف اغلب داروها و روش های درمانی که برای برطرف کردن درد استفاده می شود، لیزر پرتوان هیچگونه اثرات جانبی ندارد. این روش فقط درد ناحیه آسیب  دیده را کاهش می دهد و پس از چند جلسه لیزر درمانی، باعث تسکین درد در درازمدت می شود.
  • تسریع فرایند درمان؛ اغلب درمان های مبتنی بر لیزر پرتوان تنها حدود 5 تا 10 دقیقه زمان می برد. مدت زمان دقیق عمل لیزر درمانی به شدت عارضه و اندازه و عمق بافت آسیب دیده بستگی دارد.
  • تحریک تولید کلاژن؛ نور لیزر به تولید کلاژن در بافت ها کمک می کند. کلاژن یک پروتئین ضروری است که با جایگزین کردن بافت های پیر و آسیب  دیده، نقش اصلی را در ترمیم زخم ها دارد. بنابراین لیزر درمانی در التیام سوختگی ها و زخم های باز نیز کارایی بالایی دارد. این روش باعث بهبودی سریع تر زخم ها از طریق افزایش تعداد سلول های بنیادی و کمک به تشکیل مویرگ های جدید می شود.
  • تسکین سریع تر درد؛ استفاده از لیزر درمانی از طریق تولید مواد شیمیایی اختصاصی در بدن باعث کاهش حساسیت و تحریک پذیری عصب ها و در نتیجه کاهش احساس درد می شود. همچنین لیزر باعث برقراری عملکرد طبیعی کانال های یونی و آزاد شدن انکفالین ها و اندورفین ها می شود که این مواد اثرات تسکین دهندگی دارند.
  • کاهش تشکیل بافت های فیبروز؛ لیزر درمانی باعث کاهش شکل گیری جای زخم و بدشکلی بافت ها به خاطر جراحی، سوختگی، بخیه، بریدگی یا جراحت های مکرر می شود.
  • بهبود رشد سلول ها و ترمیم بافت ها؛ فوتون های نوری حاصل از دستگاه های لیزر پرتوان می توانند به عمق بافت ها نفوذ کنند و روند رشد و تکثیر سلول ها را سرعت ببخشند. وقتی که بافت های آسیب دیده در معرض نور لیزر قرار می گیرند، عضلات، اعصاب، رباط ها و تاندون ها در این ناحیه با سرعت بیشتری ترمیم می شوند.
  • خواص ضد التهابی؛ استفاده از نور لیزر باعث افزایش تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) که فرم ذخیره شده انرژی در بدن است، می شود. آدنوزین تری فسفات باعث افزایش سرعت بهبودی بافت ها می شود. همچنین لیزر باعث باز شدن سیاهرگ ها و سرخرگ های اطراف ناحیه آسیب  دیده می شود و از این طریق به دفع سلول های آسیب  دیده و بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی و تأمین عناصر غذایی لازم برای سلول ها کمک می کند. لیزر فعالیت سلول های خونی را نیز افزایش می دهد و مولکول هایی که باعث ایجاد التهاب در محل آسیب دیدگی می شوند را کمتر می کند.
  • کارایی عالی در توانبخشی بعد از جراحی؛ لیزر پرتوان می تواند به فاصله کوتاهی بعد از اینکه یک جراحت یا آسیب دیدگی برای شما به وجود آمد، مورد استفاده قرار گیرد. مادامی که خونریزی فعال در محل آسیب دیدگی وجود نداشته باشد، می توان با استفاده از لیزرتراپی فرایند طبیعی التیام بافت ها را سرعت بخشید و فعالیت ها یا عملکردهایی که در اثر آسیب دیدگی از بین رفته است را بازیابی نمود.

لیزر پرتوان برای چه افرادی مناسب نمی باشد؟

لیزر پرتوان درمانی بدون درد است و اکثر بیماران با عبور لیزر از ناحیه آسیب دیده، گرمای آرام بخشی را گزارش می کنند. لیزر تراپی ممکن است برای برخی از بیماران مناسب نباشد. در صورت باردار بودن، داشتن پروتز و یا هر بیماری زمینه ای دیگر که برای شما نگران کننده است حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از لیزرهای پرتوان یک روش درمانی بسیار کاربردی و غیر تهاجمی است که توسط فیزیوتراپیست ها برای تسکین درد، تسریع در بهبود زخم و روند ترمیم و همچنین بهبود دامنه حرکتی مورد استفاده قرار می گیرد.
هنگامی که منبع نور در برابر پوست قرار می گیرد، فوتون ها چند سانتی متر در بافت پوست نفوذ کرده و جذب می شوند. زمانی که دوز مورد استفاده در درمان مناسب باشد، به دلیل قدرت بالای این نوع لیزر امواج به منطقه اسیب دیده که در اعماق بافت قرار دارد می رسد. همین امر باعث ایجاد تاثیری چشمگیر در مشکل بیماران می شود.
پس از بررسی های متعدد و انتشار مقالات مختلف و اطمینان از اثربخشی لیزر پرتوان، از ابتدای سال 99 کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق اقدام به تجهیز مرکز به این دستگاه نمود.

تفاوت میان لیزر کم توان و پرتوان چیست؟

لیزر پر توان در عرض چند دقیقه از طریق تابش های خود می تواند درد را کاهش دهد و این یک تمایز مهم بین لیزرهای پر توان و کم توان است.
این تابش ها با تاثیر بر بافت عصبی سرعت هدایت پیام درد را کاهش می دهند و در واقع این امواج انتهای عصب را تحریک می کنند. بنابراین مسیر های درد در سیستم عصبی را مسدود کرده و تسکین فوری درد را به همراه دارند.
لیزر های پر توان به دلیل قدرت بالاتر نسبت به لیزر های کم توان (لیزر های سرد) باعث ایجاد گرما در سطح پوست می شود.
مطالعات ثابت کرده اند که لیزرهای پر توان به طور قابل توجهی درد کمر و گردن و ناتوانی های متعاقب ان را بهبود می بخشد و کنترل می کند. به همین دلیل است که درمانگران ما، برای مواردی مثل فیزیوتراپی دیسک کمر و کاهش کمردرد، فیزیوتراپی زانو، فیزیوتراپی گردن و… درمان با این نوع لیزر را پیشنهاد می کنند.
نکته ی قابل توجه این است که اثرات ضد درد این نوع لیزر بعد از یک دوره استفاده از آن به مدت طولانی حفظ می شود و این امر باعث عملکرد بهتر در بیماران و بهبود انعطاف پذیری در ستون فقرات کمر می شود.

چگونه بهترین نتیجه ممکن از لیزر درمانی را کسب کنیم؟

درمان با لیزرهای پرتوان در کنار تمرین درمانی در بیمارانی که به عنوان مثال کمر درد مزمن دارند بسیار موثر است.

فیزیوتراپیست های ما در کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق این موضوع رو در نظر گرفته و برنامه  ی تمرینی جامع و منظمی برای بیماران تجویز می کنند.

کاربرد لیزر درمانی پرتوان چیست؟

  • آرتروز مفاصل زانو، ران،مچ پا
  • آرتریت روماتوئید
  • سندروم شانه یخ زده
  • بورسیت مفصل شانه یا ران
  • کمر درد و کمر درد ناشی از فتق دیسک
  • سندروم ارنج تنیس بازان
  • سندروم تونل کارپال
  • التهاب فاشیا پلانتاریس
  • نقاط ماشه ای
  • آسیب های ورزشی

مزایای لیزر پرتوان :

  •  لیزر پرتوان ولیزر کم توان هر دو در درمانهای فیزیوتراپی مورد استفاده قرار میگیرند ولی نوع پرتوان آن با توجه به تکنولوژی جدیدتر و نفوذ بالاتر در بافت بدن، تاثیرات به مراتب بیشتری دارد.
  • لیزر پرتوان یک روش درمانی سریع برای دردهای مزمن  نظیر کمر دردهای مزمن میباشد.
  • بدلیل قدرت بالای این مدالیته درمانی ، اثرات درمانی سریعتر و قطعی تری انتظار میرود.
  • بوسیله لیزر پرتوان،بافتهایی را که دچار استرس و یا التهاب شده اند را میتوان بهتر و سریعتر پیدا و درمان کرد.
  • و….

   عوارض احتمالی لیزر پرتوان:

از دید بسیاری از مردم حتی در این زمان لیزر چیزی جدید و خطرناکی می باشد علت آن هم این است که نمی دانند که واقعا لیزر چیست و یا آنرا با اشعه رادیواکتیو اشتباه می گیرند.

استفاده از لیزرکم توان در صورتی که به شکل صحیح و با شدت مناسب صورت گیرد عارضه جانبی نخواهد داشت  و فاقد هرگونه خطری خواهد بود.

لذا هیچگونه مانع علمی برای استفاده از لیزر وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی : فیزیوتراپی در منزل در شرق تهران

موارد منع استفاده لیزر پرتوان چیست؟

  • خانم های باردار
  • تومور
  • عفونت
  • افرادی که دارای دستگاه ضربان ساز هستند

برای تماس با ما، هماهنگی نوبت و همچنین اطلاع از محل کلینیک وارد لینک زیر شوید:تماس با کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا