علمی و پزشکی

سر شدن پا بعد از عمل دیسک کمر

فهرست موضوعات

  • عوارض عمل دیسک کمر 
  • کاهش عوارض بعد از عمل دیسک 

آیا شما متقاضی مناسبی برای جراحی دیسک کمر هستید؟ آیا عمل دیسک عوارض دارد؟ هنگامی که شما به پزشک مراجعه می کنید پس از انجام معاینات جسمانی و ارزیابی نتایج حاصل از تست های تشخیصی به این نتیجه می  رسد که آیا شما متقاضی مناسبی برای جراحی دیسک کمر هستید یا خیر. در اکثر موارد دیسک کمر نیاز به عمل جراحی ندارد زیرا معمولاً با گذر زمان و به طور خود به خود بهبود خواهد یافت اما در صورتی که هیچ یک از روش های درمانی غیر جراحی از قبیل تزریق استروئید، مصرف داروهای ضد التهاب، مصرف استروئید خوراکی و یا فیزیوتراپی تاثیری در بهبود شرایط شما نداشته باشد انجام عمل جراحی ضرورت خواهد بود. پزشک قبل از آنکه انجام عمل جراحی را پیشنهاد دهد درخواست انجام تست های تشخیصی از قبیل عکسبرداری توسط اشعه ایکس و ام آر آی را خواهد داد تا بتواند محل و شدت بیرون زدگی دیسک را مشخص کند. سپس با توجه به نتایج حاصل از این تست های تشخیصی به این نتیجه می  رسد که آیا انجام عمل جراحی به منظور رفع فشار از روی اعصاب ضروری هست یا خیر. جراحی دیسک مانند همه عمل های جراحی با عوارض جانبی خاص خود همراه است که برخی از عوارض بعد از عمل دیسک کمر عبارتند از خونریزی، عفونت و آسیب دیدگی عصب. در صورتی که دیسک به طور کامل تخلیه نشده باشد احتمال بیرون زدگی مجدد آن وجود خواهد داشت. همیشه این احتمال وجود دارد که سایر دیسک های موجود در نقاط مختلف ستون فقرات دچار تحلیل رفتگی یا بیرون  زدگی شوند و به اعصاب مجاور فشار وارد کنند.

در ادامه ی مطلب عوارض بعد از عمل دیسک و مراقبت های پس از جراحی برای کاهش خطر و عوارض به طور کامل توضیح داده شده است. مطلب را با دقت و باحوصله بخوانید.

پس از عمل دیسک کمر پزشک نکات خاصی را برای کاهش عوارض بعد از عمل و زمان شروع مجدد فعالیت ورزشی و همچنین شروع فعالیت های روزمره ارائه خواهد کرد. شما باید به طور کامل از توصیه ها و پیشنهادات پزشک پیروی کنید و در صورتی که هرگونه سوالی دارید و مشورت نمایید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ی کاهش عوارض بعد از عمل دیسک و یا رزرو نوبت در مطب دکتر مویدنیا با شماره تلفن های 09135484106 – 03136293575 تماس حاصل فرمایید.

عوارض عمل دیسک کمر 

جراحی دیسک کمر و ستون فقرات با برخی عوارض جانبی همراه است و هر فردی که قصد انجام عمل جراحی را دارد باید با این عوارض آشنا شود. باید عوارض حاصل از جراحی را در چند دسته تقسیم بندی کرد تا درک آنها راحت تر باشد. برخی از عوارض و خطرات مرتبط با جراحی ستون فقرات از قبیل عمل دیسک کمر به شرح زیر می باشد:

عوارض بیهوشی

برای انجام جراحی ستون فقرات بیمار باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد. اگرچه انواع مختلف بیهوشی شامل برخی خطرات می باشد برخی از عوارض جانبی شدید ناشی از بیهوشی شایع نیستند. عوارض حاصل از بیهوشی در هر بیمار با توجه به سن او، نوع بیهوشی مورد استفاده و واکنش بدن به داروی بیهوشی متغیر خواهد بود. این خطرات به شرح زیر می باشند:

  • بروز واکنش آلرژیک به داروها
  • تغییر در سطح فشار خون
  • تغییر در سطح ضربان قلب
  • تشنج
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • مرگ که از هر 200 هزار نفر در یک نفر رخ می دهد.
  • حالت تهوع و استفراغ پس از جراحی

جراحی عصب یا نخاع 

انجام عمل جراحی روی نخاع با برخی خطرات همراه است که عبارتند از آسیب دیدگی طناب نخاعی یا آسیب رساندن به اعصاب. این مشکلات می توانند به علت استفاده از تجهیزات پزشکی در حین عمل دیسک کمر و یا به علت تورم یا به وجود آمدن بافت اسکار پس از جراحی ایجاد شوند. آسیب رساندن به نخاع می تواند در برخی از نقاط خاص بدن باعث فلج شود. هنگامی  که اعصاب دچار آسیب دیدگی می شوند شما با مشکلاتی از قبیل درد، بی حسی یا ضعف در نقاطی می شوید که عصب در عملکرد آن تاثیر دارد مانند پا. در صورتی که عصب متصل به ناحیه لگن دچار آسیب دیدگی شود شما با ناتوانی جنسی مواجه خواهید شد.

  درمان درد دنبالچه یا با فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی کوکسیدینی با تصویر

پارگی سخت شامه ای

بافت سخت شامه ای به یک بافت کیسه  ای که درون آن پر از مایع است گفته می شود که اطراف نخاع و اعصاب نخاعی را می پوشاند. احتمال پاره شدن این بافت در هنگام انجام عمل دیسک کمر وجود دارد. پارگی بافت سخت شامه در حین انجام جراحی نخاع وجود دارد و در صورتی که پزشک متوجه بروز چنین مشکلی شود به راحتی به ترمیم آن خواهد پرداخت که معمولاً به راحتی نیز ترمیم می  شود. اما در صورتی که این مشکل تشخیص داده نشود و بافت ترمیم گردد احتمال نشت مایع نخاعی وجود دارد و بیمار دچار مشکلات بعدی خواهد شد. نشت مایع نخاعی می تواند باعث سردرد نخاعی شود. این اختلال همچنین ریسک عفونت مایع نخاعی یا به  عبارتی مننژیت نخاعی را افزایش خواهد داد. در صورتی که نشت مایع نخاعی به سرعت و به طور خود به خود ترمیم نشود بیمار به انجام جراحی دوم برای ترمیم پارگی ایجاد شده نیاز خواهد داشت.

عفونت

احتمال بروز عفونت در همه عمل های جراحی وجود دارد که ریسک بروز عفونت در جراحی های دیسک کمر کمتر از یک درصد می باشد. عفونت می تواند فقط در محل برش پوست ایجاد شود یا آنکه به نقاط عمیق تر و به درون طناب نخاعی و مهره ها انتشار پیدا کند. عفونت زخم به صورت سطحی معمولاً به کمک داروهای آنتی بیوتیک درمان می شود اما گاهی اوقات نیز از خارج کردن بخیه های پوست ضرورت خواهد یافت. در صورتی که عفونت ایجاد شده عمقی باشد بیمار با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و ممکن است انجام جراحی دوم به منظور تخلیه عفونت ضرورت پیدا کند. در موارد بسیار شدید ممکن است لازم باشد پزشک به تخلیه پیوند استخوان، پیچ و مهره فلزی و پروتز بپردازد.

ایجاد لخته در رگ و آسیب  دیدگی دیواره داخلی آن

ریسک بروز ترومبوز عمیق وریدی پس از جراحی دیسک کمر بسیار شایع است. دلایل متعددی در بروز ترومبوز عمیق وریدی پس از جراحی نقش دارند که اولین مورد به تلاش بدن برای متوقف کردن خونریزی ناشی از جراحی ارتباط دارد و مورد دوم به افزایش مکانیسم طبیعی بدن برای لخت کردن خون در این دوران مرتبط است. به علاوه آسیب دیدگی عروق خونی اطراف محل جراحی می تواند ریسک لخته شدن خون را افزایش دهد. همچنین در صورتی که خون نتواند به طور صحیح در عروق خونی گردش کند و ساکن باقی می ماند و به لخته تبدیل می شود.

چرا لختگی خون بعد از عمل دیسک نگران کننده است؟ هنگامی که لخته خون درون عروق عمیق پا به وجود می آید از گردش خون و بازگشت آن از ناحیه پا به قلب جلوگیری خواهد کرد که این امر باعث بروز تورم و درد در پای مورد نظر خواهد شد. در صورتی که خون درون عروق لخته شود حل نمی گردد و تورم مزمن می شود که باعث بروز ناراحتی و دائمی شدن تورم ایجاد شده خواهد شد. اگرچه لخته شدن خون درون عروق یک مسئله نگران کننده به نظر می رسد خطر واقعی لخته خون چیزی فراتر از حد تصور است. در صورتی که یک قسمت از خون لخته شده از عروق پا جدا شود و به سمت عروق ریه برود باعث مسدود شدن عروق کوچک ریه خواهد شد و آمبولی ریوی را به وجود می آورد. در صورت بروز این اختلال ریه نمی تواند به ارسال اکسیژن و دریافت مجدد خون بپردازد و چنانچه آمبولی ریوی بسیار بزرگ باشد و بخش بزرگی از ریه را درگیر کرده باشد احتمال مرگ افزایش خواهد یافت. به همین دلیل نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که پیشگیری از بروز ترومبوز عمیق وریدی بسیار جدی و حیاتی است.

  ماساژ درمانی و کاهش درد دیسک کمر،گردن و سیاتیک

بی حسی و ضعف و درد مداوم

پس از عمل ممکن است شما برخی از علائمی که قبل از عمل با آن مواجه بودید از قبیل بی حسی دست یا پا، ضعف بازو و درد کمر فوراً از بین رود و این مشکلات همچنان ادامه داشته باشد. معمولاً مدت طول می کشد تا عصب بتواند به ترمیم خود بپردازد و به همین دلیل در اکثر موارد علائم قبل از عمل مدتی طول می کشد تا پس از جراحی از بین بروند. با این حال گاهی اوقات انجام جراحی ستون فقرات با موفقیت همراه نیست و درد و بی حسی یا ضعف دست و پای بیمار برطرف نخواهد شد. در برخی موارد عمل جراحی می تواند باعث افزایش درد شود که شما باید قبل از عمل با این مسئله آشنا شوید و در ارتباط با آن با پزشک خود صحبت کنید. پزشک در این رابطه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهد داد.

عوارض ایمپلنت و فیوژن (شکست فیوژن)

در برخی موارد خاص جراحی فیوژن طبق برنامه پیش نمی رود که به این وضعیت شکست فیوژن گفته می شود. منظور از شکست فیوژن این است که هیچگونه حرکتی بین دو استخوان که به یکدیگر متصل شده  اند و وجود ندارد که این امر با گذر زمان باعث افزایش در خواهد شد. شکست فیوژن می  تواند باعث تحت فشار قرار گرفتن ایمپلنت فلزی مورد استفاده برای متصل کردن دو استخوان به یکدیگر شود و حتی ریسک شکستن آن را افزایش دهد. در صورت شکست فیوژن شما به انجام جراحی مجدد برای متصل کردن استخوان ها به یکدیگر نیاز خواهید داشت و پزشک از گرافت استخوانی برای جایگزین کردن ایمپلنت فلزی استفاده می کند و حتی از یک تحریک کننده الکتریکی به منظور افزایش روند بهبود استفاده خواهد کرد.

لق شدگی یا شکستن ایمپلنت فلزی

در برخی از این عمل های جراحی به منظور اصلاح مطابقت مهره ها از پیچ و مهره فلزی استفاده خواهد شد. پس از آنکه فیوژن استخوان به طور صحیح انجام شد میزان مقاومت آن افزایش پیدا می کند. با این حال در برخی موارد قبل از آنکه فرایند فیوژن به طور صحیح انجام شود پیچ و مهره فلزی دچار لق شدگی یا شکستگی خواهند شد. در صورت بروز چنین مشکلی شما به عمل جراحی دوم به منظور خارج کردن پیچ و مهره فلزی یا اصلاح موقعیت آنها نیاز خواهید داشت.

جابجا شدن گرافت استخوانی

در برخی از عمل های جراحی ستون فقرات احتمال جابجا شدن یا خارج شدن دیسک بین مهره ها یا گرافت استخوان وجود دارد. در چنین حالتی گرافت استخوانی از جای خود خارج می شود که در صورت بروز چنین مشکلی شما به انجام عمل جراحی نیاز خواهید داشت تا پزشک بتواند گرافت استخوان را به جای اصلی خود برگرداند. در صورتی که گرافت استخوان از محل اصلی خود فاصله بسیار زیادی داشته باشد نمی تواند وظیفه خود به عنوان پایدار کردن دو مهره را به طور صحیح انجام دهد. در صورتی که گرافت استخوانی به سمت عقب و به طرف طناب نخاعی حرکت کند یا آن که به سمت جلو و به طرف ساختارهای مقابل نخاع جابجا شود باعث آسیب رساندن به این ساختارها خواهد شد. در صورت بروز چنین مشکلاتی شما به جراحی دوم به منظور اصلاح موقعیت گراف نیاز خواهید داشت.

  جراحی لیزری دیسک کمر تخلیه دیسک بدون بیهوشی و خونریزی

کاهش عوارض بعد از عمل دیسک 

باید در سه هفته اول پس از جراحی و هنگامی که در منزل استراحت می  کنید کاملاً به حرکات بدن خود توجه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که در هنگام نشستن و ایستادن به حفظ حالت صحیح بدن تان می پردازید، از خم شدن مداوم به سمت جلو اجتناب می کنید و از برداشتن اشیا سنگین خودداری می نمایید. شما باید به طور صحیح از کمر خود مراقبت کنید تا فرآیند بهبود آن به خوبی انجام شود. پزشک شما را تشویق می کند به تدریج سطح فعالیت جسمانی خود را در یک هفته اول پس از جراحی دیسک کمر را افزایش دهید. پس از جراحی پیاده روی به عنوان بهترین و فعالیت ورزشی در نظر گرفته می  شود که به افزایش استقامت بدن و بهبود گردش خون در بدن کمک خواهد کرد.

در یک هفته اول پس از جراحی شما می توانید به تدریج شاهد افزایش سطح فعالیت جسمانی خود باشید اما از خم شدن به سمت جلو و برداشتن اجسام سنگین یا قوز کردن در حالت نشسته باید خودداری کنید. باید در یک هفته اول پس از جراحی دیسک کمر و از محل کار خود مرخصی بگیرید و در منزل استراحت کنید تا دوران بهبود به طور صحیح سپری شود. سعی کنید به تدریج از سطح فعالیت جسمی خود را افزایش دهید و بخیه های خود را به لحاظ قرمزی، تورم و خروج ترشح که نشان دهنده عفونت است ارزیابی نمایید. در انتهای هفته اول باید به پزشک مراجعه نمایید تا بتوانند بخیه های شما و علائم و نشانه های حاصل از عفونت را بررسی کند.

سه هفته پس از جراحی  

درس هفته اول پس از جراحی که شما دوران بهبود را سپری می کنید چنانچه شغل شما با فعالیت جسمانی همراه نیست می  توانید به محل کارتان برگردید. در صورتی که شما در دفتر کار می  کنید باید در هنگام نشستن و ایستادن ستون فقرات خود را در حالت خنثی نگه دارید و تناسب قسمت فوقانی و پایین بدن را حفظ کنید. اما در صورتی که شغل شما با فعالیت جسمانی سنگین همراه است پزشک از شما می خواهد که تا چند هفته مرخصی بگیرید و در منزل استراحت کنید. به تدریج سعی کنید پیاده روی کنید و سطح فعالیت جسمانی خود را افزایش دهید تا بتوانید با سهولت بیشتر به انجام امور روزمره تان بپردازید. شما می توانید در صورت نیاز فعالیت جسمانی خود را کمتر کنید اما برخی از بیمارانی که تحت جراحی کم تهاجمی ستون فقرات قرار می  گیرند دوران بهبود خود را با سرعت بیشتری سپری خواهند کرد.

باید در پایان هفته چهارم کاملاً احساس بهتری داشته باشید و بتوانید به آرامی انجام فعالیت های روزمره خود بپردازید و در انتهای هفته هشتم قادر به انجام فعالیت جسمانی سنگین باشید. اگر قصد دارید به انجام جراحی دیسک کمر بپردازید باید به یک پزشک با تجربه مراجعه کنید تا ریسک بروز عوارض حاصل از جراحی به حداقل برسد. آشنایی با عوارض جانبی و مسائل حاصل از عمل به شما کمک می کند درک بهتری از فرایند پس از عمل داشته باشید و بتوانید با فرآیند بهبود خود و مراحل بازگشت به زندگی روزمره آشنا شوید.

جراح ستون فقرات روش جراحی را توصیه نمی کند مگر اینکه مزیت قابل توجهی داشته باشد مانند تسکین درد کمر و یا ساق پا (به عنوان مثال دیسککتومی) در بیماران دچار فتق دیسک کمر. در طول بحث در مورد مزایای بالقوه یک روش جراحی، جراح شما در مورد عوارض احتمالی شما مانند آسیب عصبی، سندرم جراحی شکست خورده، جوش نخاعی که به درستی بهبود نمی یابد یا مشکل ایمپلنت نخاع را توضیح می دهد. بعضی از بیماران یک یا چند بیماری همزمان دارند که ممکن است خطر ابتلا به عارضه را افزایش دهد (به عنوان مثال، مصرف دخانیات، پوکی استخوان). خبر خوب این است که بروز عوارض نسبتاً نادر است.

جراح ستون فقرات شما مزایا و عوارض احتمالی مربوط به سلامت کلی شما و نوع خاصی از جراحی ستون فقرات را تعیین می کند. درک مزایا و خطرات می تواند به شما کمک کند تا در مورد مراقبت  های پزشکی خود آگاهانه تصمیم بگیرید.

فهرست مطالب

  • 1 عوارض بعد از عمل جراحی باز دیسک کمر 
  • 2 آیا عمل باز دیسک کمر دردناک است؟
  • 3 چه مدت بعد از عمل باز دیسک کمر درد دارید؟ 
  • 4 چه مدت طول می کشد تا فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرید؟ 

عوارض بعد از عمل جراحی باز دیسک کمر 

عوارض بعد از عمل جراحی باز دیسک کمر

امروزه عمل باز دیسک کمر به علت عوارضی که در بسیاری از بیماران ایجا می کند، خیلی توصیه نمی شود مگر اینکه شرایط بیمار خاص و تنها راه درمان جراحی باز باشد. در این قسمت به برخی از عوارض بعد از عمل جراحی باز دیسک کمر اشاره شده است:

عمل ناموفق دیسک کمر (FBSS) 

سندرم جراحی شکست خورده (FBSS) به کمردرد مزمن، همراه یا بدون درد اندام، اشاره دارد که در صورت عدم نتیجه مطلوب در جراحی ستون فقرات، می تواند رخ دهد. عوامل موثر در دردی که پس از جراحی ستون فقرات عود می کند، شامل فتق دیسک عودکننده، تخریب بیشتر که باعث فشار بر عصب نخاعی می شود، تغییر در تحرک مفصل، بافت اسکار در اطراف یا درون اعصاب، تغییر وضعیت عضلات، تحلیل رفتن مفصل فاسیت یا ساکروایلیاک است. علائم متداول مرتبط با سندرم شکست جراحی شامل دردی مرده، کسل کننده و آزاردهنده در کمر و یا پاها است. بیماران همچنین ممکن است از درد تیز، خار مانند، سوزش یا نیشتر زدن در اندام  های انتهایی شکایت داشته باشند.

درمان عمل ناموفق دیسک کمر ممکن است شامل فیزیوتراپی، بلوک  های عصبی، داروها، تزریقات یا یک برنامه مدیریت درد مزمن باشد. اگر درد احتمالاً از ناحیه فاسیت یا مفاصل ساکروایلیاک ایجاد می شود، ممکن است مراقبت کایروپراکتیک توصیه شود. مشکلات ساختاری قابل اصلاح قابل تحمل می باشد و در صورت شناسایی، ممکن است جراحی اضافی برای رفع این موارد بعد از سندرم شکست جراحی توصیه شود. این جراحی ممکن است شامل ریزوتومی  مفصل فاسیت یا مفصل ساکروایلیاک، همجوشی ستون فقرات یا همجوشی مفصل ساکروایلیاک باشد. گاهی هیچ علت قابل اصلاحی برای علائم بیمار مبتلا به سندرم جراحی ناموفق شناسایی نمی شود. در این موارد، ممکن است از تحریک نخاع (SCS) یا پمپ  های مسکن برای کنترل درد استفاده شود. در مورد تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش درمانی برای شما بهترین است، مهم است که گزینه  های درمانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

  آیا کمر درد اوایل بارداری طبیعی است و آیا می تواند خطرناک باشد؟

درد پس از جراحی 

درد پس از عمل باز دیسک کمر تا حدی اجتناب ناپذیر است. با این حال، از یک نقطه خاص، درد ناشی از جراحی ممکن است شروع به بازگشت کند در حالی که اثرات جراحی کاهش درد باید ادامه یابد.

اگر علیرغم هفته  ها بهبودی، همچنان به همان سطح درد مبتلا هستید یا حتی با درد بیشتری دست و پنجه نرم می کنید، به احتمال زیاد مشکلی در حین عمل یا بعد از آن اتفاق افتاده است. مهم است که با یک متخصص و پزشک خود در تماس باشید و اگر بعد از جراحی با مقدار قابل توجهی درد مواجه شدید، برنامه معاینه  های منظم از جمله تصویربرداری را ترتیب دهید.

آسیب عصبی 

عمل باز دیسک کمر شامل عملی دقیق در اطراف ساختارهای عصبی شکننده، مانند ریشه  های عصبی و نخاع است. در طی یک روش جراحی ممکن است یک عصب دچار آسیب یا بریده شود، اگرچه از اقدامات محافظتی مدرن برای جلوگیری از این اتفاق استفاده می شود.

عصب آسیب دیده ممکن است باعث درد، ضعف و یا بی حسی شود، در حالی که آسیب نخاعی ممکن است باعث فلج شدن شود. آسیب به نخاع بسته به محل کبودی یا آسیب دیدگی باعث فلج شدن در مناطق خاصی از بدن می شود.

اختلال عملکرد جنسی 

نخاع و اعصاب نخاعی سیگنال  های عصبی را حمل می کنند که بدن شما را قادر به عملکرد و احساس می کند. اگر عصبی آسیب دیده باشد که به ناحیه لگن متصل شود، می تواند منجر به اختلال عملکرد جنسی شود.

اسپاسم و قفل شدن مفصل 

علامت بد دیگر که منجر به نارسایی یا احتمال بروز مشکل دیگری می شود، قفل شدن مفصل و اسپاسم عضلات است. گرفتگی عضلات و اسپاسم عضلات بلافاصله بعد از عمل باز دیسک کمر خیلی غیرمعمول نیستند، اما پس از بهبودی نباید رخ دهند. اگر می خواهید پای خود را خم کنید و دچار گرفتگی و اسپاسم ناگهانی شده و مانع از راه رفتن می شود، باید فوراً با یک متخصص مشورت کنید.

  بهترین درمان کمردرد ناشی از خودارضایی در مردان

ضعف شدید

اعصاب مسئول ارسال سیگنال از مغز به بدن هستند و فتق دیسک کمر اغلب افراد را دچار بی حسی اندام می کند (فلج نسبی یا بی حرکتی اندام  ها). جراحی برای اصلاح فتق دیسک اغلب این بیماران را از این علائم راحت می کند و به آنها کنترل بیشتری بر روی اندام  هایشان می دهد. در حالی که تضمین نشده است که هر بیمار بهبودی کامل داشته باشد، ضعف عضلانی مداوم یا ضعف عضلانی افزایشی و فلج جزئی ممکن است نشانه ای از سندرم جراحی ناموفق کمر باشد.

آیا عمل باز دیسک کمر دردناک است؟

معمولاً احساس درد پس از هر عمل جراحی طبیعی است، بنابراین سعی کنید انتظارات واقعی داشته باشید. یکی از بزرگترین نگرانی  های بیماران نحوه کنار آمدن با درد است. مانند سایر جراحی  ها، عمل باز دیسک کمر جراحی است که نیاز به بستری عمومی  در بیمارستان، به طور معمول برای چند روز و یک سری مراقبت  های محافظه کارانه در خانه برای حدود سه ماه دارد. آنچه پس از یک عمل باز دیسک کمر اتفاق می افتد برای توان بخشی بیماران مهم است. اطمینان حاصل کنید که جراح ستون فقرات شما یک طرح کنترل درد ارائه کرده و دستورالعمل  های بعد از عمل را به شما ارائه دهد.

برای کنترل روند بازیابی خود، می توانید برخی از دستورالعمل  ها زیر را در خانه دنبال کنید:

در اینجا چند نکته موثر در کنترل درد وجود دارد:

  • بسته  های یخ یا گرما را استفاده کنید: عمل باز دیسک کمر ممکن است باعث تورم در اطراف اعصاب و زخم شود. برای کاهش التهاب می توانید کیسه  های کمپرس یخ قرار دهید. بسته  های حرارتی برای تسکین اسپاسم عضلات مفید هستند. این دستورالعمل ممکن است برای هر بیمار متفاوت باشد، اما به طور معمول توصیه می شود بسته  ها را 4-5 بار در روز استفاده کنید.
  • داروی ضد التهابی و شل کننده عضلات یا داروهای مسکن بدون نسخه را برای تسکین درد خود مصرف کنید.
  • مراقبه ذهن آگاهی را امتحان کنید: ممکن است با کنترل اضطراب بخشی از درد خود را کنترل کنید. برای تسکین درد می توانید هر روز این روش کاهش استرس را امتحان کنید.

چه مدت بعد از عمل باز دیسک کمر درد دارید؟ 

این سوال یکی از مهمترین نگرانی  های بیماران تحت عمل باز دیسک کمر است. ممکن است چند هفته طول بکشد تا کمر شما از درد شدید بهبود یابد. به خاطر داشته باشید که مهم است که سطح درد خود را کنترل کنید تا زمینه مفیدی برای معاینات داشته باشید.

  فواید ماساژ درمانی (کمر،گردن،عضلات و پا) در فیزیوتراپی

مشکل دیگر در عمل باز دیسک کمر که بیماران را نگران می کند، مدت زمانی است که طول می کشد بیماران شروع به راه رفتن کنند. زندگی پس از عمل باز دیسک کمر در یک روند آهسته به حالت عادی برمی گردد. حرکت پس از عمل باز دیسک کمر محدود خواهد شد. با این حال، باید ایستادن و راه رفتن را در روزهای اول شروع کنید.

نکات کلی به شرح زیر است:

  • لازم است روزهای اول با عصا یا واکر راه بروید تا به شما کمک کند تا ثبات خود را حفظ کنید.
  • جراح ستون فقرات ممکن است شما را به حرکت دقیق و تمرینات جزئی ترغیب کند. تمرینات ملایم شامل پیچش و کشش ملایم برای کمک به شما در تقویت کمر و غلبه بر مشکلات ناشی از تعویض دیسک مصنوعی کمر است.
  • برای بهبود زخم  ها، تمرینات هوازی ملایم به طور معمول برای تقویت گردش خون و افزایش سطح اکسیژن توصیه می شود.
  • ممکن است لازم باشد از ماندن طولانی مدت در یک وضعیت برای کاهش فشار روی ستون فقرات خودداری کنید. در صورت دردناک بودن موقعیت خاص توصیه می شود موقعیت  های خود را در فواصل مناسب تغییر دهید.

به یاد داشته باشید که برای به دست آوردن قدرت کامل باید در طول روند بهبودی فعال بمانید اما از انجام فعالیت  های شدید خودداری کنید. از جراح ستون فقرات خود بخواهید تا در مورد نحوه حرکت صحیح پس از تعویض دیسک کمر، به شما آموزش دقیق دهد.

چه مدت طول می کشد تا فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرید؟ 

روند بهبودی ممکن است بسته به سلامت عمومی بیمار برای هر فرد متفاوت باشد. ممکن است یک تا سه ماه طول بکشد تا به بیشتر فعالیت  های عادی خود برگردید. بسته به میزان علائم، فیزیوتراپی نیز ممکن است در چند هفته اول در برخی موارد کمک کند.

اگر می خواهید از قبل برنامه ریزی کنید، به یاد داشته باشید که ممکن است در خانه به مواردی مانند کارهای خانه، استحمام و خرید کمک کند.

مراقبت محافظه کارانه دیگری که ممکن است جراح ستون فقرات برای شما تجویز کند استفاده از بریس سبک برای کنترل حرکت است. این درمان برای همه بیمارانی که تحت عمل باز دیسک کمر قرار می گیرند تجویز نمی شود و به شرایط عمومی  بیمار بستگی دارد. بریس کمر به طور معمول برای دو هفته تجویز می شود تا از آسیب  های ناشی از حرکات شدید جلوگیری کند. این آسیب ممکن است به دلیل افزایش بیش از حد عضلات محافظ ستون فقرات باشد.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا