علمی و پزشکی

درد پا و کمر نشانه چیست

علت کمر درد و دیسک کمری و دردشدید کمر،درمان غیر جراحی ، جراحی بسته و باز:

آیا می دانید از هر ده نفر هشت نفر به نوعی کمر درد را تجربه کرده اند.تقریباً هر فردی در مرحله ای از زندگی خود به کمر درد مبتلا می شود.این درد ممکن است خفیف تا شدید با ماندگاری کوتاه یا طولانی باشد.در هر حال بروز کمر درد انجام فعالیت های روزمرّه را دشوار می سازد.این درد در هر بیمار با دیگری متفاوت است و در اکثر موارد به خودی خود ظرف چند هفته برطرف می شود.

علت ها و دلایل

دردهای عضلانی یا مکانیکال 

کمر درد علل گوناگونی دارد. شایعترین علل کمر درد در دنیای ماشینی امروزعلل مکانیکال یا علل عضلانی است  افزایش یا کاهش گودی کمر در اثر اختلال عملکرد عضلات بسیار شایع است. این نوع درد در اثر تنبلی عضلات یا عملکرد عضلات ایجاد می شود.این درد گاهی اوقات پس از انجام فعالیتی خاص مانندبلند کردن اشیاء یا خم شدن شعله ور می شود. افزایش سن خود به تنهایی نقش مهمی در بروز این عارضه ایفا می کند.ستون فقرات نیز به موازات افزایش سن تقویمی پیر می شود.پی آمد پا به سن گذاشتن بروز تغییرات فرسایشی و تحلیلی در ستون فقرات است.این تغییرات از دهه سوم زندگی یا حتی زودتر شروع می شود و ما را، به ویژه اگر ناشی از استفاده مفرط یا فعالیت غلط باشد، مستعد ابتلا به درد کمر و پشت می سازد.البته این تغییرات ناشی از بالا رفتن سن مانع فعال بودن اکثر بیماران نمی شود وآنان می توانند بدون دست و پنجه نرم کردن مداوم با درد از زندگی ای تقریباً معمولی لذت ببرند.اگر برنامه صحیحی داشته باشیم کهولت سن نمی تواند عامل کمر درد باشد بلکه بسیار از افراد بدلیل شروع ورزش صحیح در سنین بالار کیفیت زندگی بهتری در سنین بالا دارند.همه ما دونده معروف ماراتون 70 ساله  را می شناسیم که بدون تردید بدن اش روال طبیعی پیر شدن را طی کرده است.

فعالیت بیش از اندازه

درد عضلانی منتج از فعالیت بیش از اندازه یکی از رایج ترین علت کمر درد است.فیبرهای رباط ها و عضله ها گاهی بیش از اندازه کشیده می شود یا آسیب می بیند.کمر درد غالباً پس از اولین بازی گلف، افراط در کارهای خانه یا پارو کردن برف سنگیندر یک روز رخ می دهد. همه ما با “خشکی” و درد کمر و دیگر ناحیه های بدن آشنا هستیم که در اکثر موارد پس از چند روز آرام می شود.

آسیب دیدن دیسک یا فتق دیسک کمری

علت کمردرد و فتق دیسک کمر

کمر دردی که پس از گذشت چند روز تسکین نیابد، می تواند بیانگر آسیب دیدن دیسک باشد.پارگی دیسک. پارگی های کوچک قسمت خارجی دیسک (آنولوس) یکی از پیامدهای افزایش سن است.برخی از بیماران مبتلا به پارگی دیسک دچار هیچ دردی نمی شوند، حال آن که بقیه از دردی رنج می برند که هفته ها، ماه ها یا حتی مدتی طولانی تر رنج شان می دهد. تعداد اندکی از بیماران نیز متحمل دردی دائمی می شوند که سال ها دوام دارد و زندگی شان را کاملاً مختل می سازد. دلیل درد داشتن برخی بیماران و بدون درد بودن گروه دیگر هنوز به درستی مشخص نشده است.

فتق دیسک کمر

دیگر آسیب متداول دیسک فتق دیسک یا لغزیدن دیسک است. فتق دیسک زمانی رخ می دهد که مرکز ژلاتینی مانند آن (نوکلئوس) به حلقه خارجی اش (آنولوس) فشار بیاورد.در این صورت چنانچه دیسک بسیار فرسوده یا آسیب دیده باشد، مرکز دیسک از جدار خارجی بیرون می زند.هنگامی که فتق و برجستگی دیسک به سمت کانال نخاع باشد، عصب های حساس ستون فقرات تحت فشار قرار می گیرد و درد بروز می یابد. از آنجایی که فتق دیسک کمر غالباً به ریشه اعصاب منتهی به پا و کف پا فشار می آورد، درد عموماً در باسن و قسمت پایین پا برانگیخته می شود که از آن با نام سیاتیک یاد می شود. فتق دیسک غالباً نتیجه بلند کردن اشیاء، هل دادن، خم شدن یا حرکت های چرخشی است.

فرسایش دیسک

فرسایش و انقباض دیسک های بین مهره ای با بالا رفتن سن شروع می شود.این دیسک ها گاهی اوقات کاملاً متلاشی می شود و در نتیجه مفاصل فاست مهره ها روی یکدیگر ساییده می شود. نتیجه نهایی چنین فرسایشی درد و خشکی کمر و ستون فقرات است.فرسایش مفاصل فاست در اصطلاح آرتروز نامیده می شود که مشکلات بیشتر کمر و پشت، از جمله تنگی مجرای نخاع، را به دنبال دارد.

سر خوردن مهره (اسپوندیلولیستزیس) فرسایشی

سرخوردگی مهره

تغییرات ناشی از پا به سن گذاشتن و فرسایش عمومی باعث می شود تا رباط ها و مفصل ها نتوانندستون فقرات را در موقعیت و جایگاه مناسب نگه دارند، مهره ها حرکت بیش از اندازه پیدا می کنندو یک مهره امکان لغزیدن رو به جلو روی مهره پایینی را پیدا می کند. چنانچه این لغزش بیش از اندازه باشد،استخوان ها شروع به فشار آوردن به اعصاب نخاعی می کند.سر خوردگی مهره می تواند مادرزادی باشد یا در اثر فرسایش و یا در اثر ضربه و یک حادثه باشد.سر خوردگی مهره ذاتا نیاز به جراحی ندارد مگر اینکه شدت سرخوردگی شدید بود ه و علایم بالینی فشار روی ریشه عصب شامل درد تیر کشنده یا ضعف و فلج عضله را ایجاد نماید.

درجه بندی سرخوردگی مهره

درجه بندی سرخوردگی مهره
درجه بندی سرخوردگی مهره

تنگی کانال نخاعی

تنگی مجرای نخاع زمانی رخ می دهد که فضای پیرامون نخاع باریک شود و نخاع و اعصاب نخاعی تحت فشار قرار گیرد.هر گاه دیسک های بین مهره ای متلاشی شود و بیمار مبتلا به آرتروز کمر و ستو فقرات شود، بدن در واکنش به این عارضه برای حمایت از مهره ها استخوان جدیدی را در مفاصل فاست ایجاد می کند.این زائده استخوانی (خار) به مرور زمان باعث تنگ شدن مجرای نخاع می شود.ضمناً آرتروز ستون فقرات ضخیم شدن رباط های ارتباط دهنده مهره ها بهیکدیگر را نیز به دنبال دارد که به نوبه خود تنگی مجرای نخاع را موجب می شود.

اسکولیوز ( انحراف ستون فقرات)

کمردرد و انحراف ستون فقرات

انحناء غیرطبیعی ستون فقرات که در کودکان، غالباً در دوران نوجوانی، رخ می دهد، اسکولیوز (کژپشتی یا انحراف جانبی ستون فقرات) نامیده می شود. این عارضه در بیماران مسن تر مبتلا به آرتریت (التهاب مفصل) نیز به چشم می خورد.این بدشکلی ستون فقرات در صورت تحت فشار بودن اعصاب به درد پشت و کمر و احتمالاً علائم پا درد دامن می زند.

دیگر علل

کمر درد علل دیگری نیز دارد که شماری از آنها بسیار جدی هستند. در صورت ابتلا به بیماری عروقی یا شریانی، سابقه ابتلا به سرطان یا تحمل درد مداوم هنگام انجام هر گونه فعالیت، سبک یا سنگین، و بروز درد در هر وضعیتی حتماً با پزشک خانوادگی مشورت کنید.

علائم و نشانه ها

کمر درد انواع گوناگون دارد؛ این درد می تواند تیز یا خنجری، خفیف یا سنگین باشد

یا به احساسی مشابه گرفتگی معمول در عارضه “اسب چارلی” دامن بزند. نوع درد به علت اصلی بروز درد بستگی دارد.
فارغ از علت دامن زننده به کمر درد، این درد در اکثر موارد هنگام تکیه دادن یا دراز کشیدن تا حدی تسکین می یابد.
بیماران مبتلا به کمر درد با علائم زیر مواجه می شوند:
•    تشدید درد کمر زمان خم شدن یا بلند کردن اشیاء
•    تشدید درد هنگام نشستن
•    تشدید درد هنگام ایستادن و راه رفتن
•    رفت و برگشتی بودن درد، تسکین کامل در بعضی روزها و شدت گرفتن در روزهای دیگر
•    گسترش درد از کمر به باسن یا ناحیه خارجی لگن، این درد در پایین پا منتشر نمی شود.
•    فتق دیسک معمولاً با سیاتیک نیز همراه است. چنین حالتی با درد پا و باسن و

حتی کرختی یا بی حسی، گزگز کردن یا ضعفی توأم است که تا کف پا را درگیر می کند.

البته گاهی بیمار مبتلا به سیاتیک از کمر درد رنج نمی برد.
اگر کمر درد ظرف چند هفته بهبود نیافت یا با تب و لرز یا کاهش وزن غیرمنتظره روبه رو شدید،

فارغ از این که در چه سنی هستید و با چه علائمی مواجه شده اید حتماً به پزشک مراجعه کنید

تشخیص

پزشک پس از بررسی علائم و سابقه و شرح حال پزشکی بیمار، پشت و کمر را معاینه می کند و در حین معاینه وضعیت کمر را ارزیابی می کند و ناحیه های متفاوت را فشار می دهد تا نقطه دردناک را بیابد. سپس به منظور بررسی محدودیت ها یا درد از بیمار می خواهد تا رو به جلو، عقب و طرفین خم شود.پزشک گاهی عملکرد عصبی پاها را می سنجد؛ برای مثال واکنش های زانوها و مچ پاها را بررسی می کندو همچنین آزمون حسی و قدرت را انجام می دهد. پزشک به کمک این سنجش ها می تواند تشخیص دهدکه آیا اعصاب صدمه  جدی دیده اند یا خیر.آزمایش های تصویربرداریپرتونگاری (اشعه ایکس)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام.آر.آی.)،مقطع نگاری محوری رایانه ای (سی.ای.تی. اسکن)، اسکن استخوان وسنجش تراکم استخوان نیز برای تأیید تشخیص پزشک به کار برده می شود.

راه ها و روش های درمان

روش های غیرجراحی گوناگونی برای درمان کمر درد یا درد مهره های کمری وجود دارد. رایج ترین روش های درمان عبارت اند از:

داروهای مسکن

استامینوفن، داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs)،استروئیدهای خوراکی، داروهای مخدر، شل کننده های عضلانی وضد افسردگی ها رایج ترین داروهایی هستند که به عنوان داروی کمردرد  مصرف می شوند. هر نوع دارو نقاط قوت، محدودیت ها و اثرات جانبی مختص به خود را دارد،به علاوه عارضه خاص هر بیمار و شرایط سلامت عمومی اش باید در تعیین مسکن مناسب برای درمان درد کمر در نظر گرفته شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و ورزش کمر درد یکی از روش های کارآمد تسکین کمر درد است.متخصص فیزیوتراپی به بیمار کمک می کند تا دامنه حرکتی معمول خود را بازیابدو سریع تر بهبود یابد، ضمناً روش های به حداقل رساندن درد در آینده را نیز آموزش می دهد.فیزیوتراپی در بسیاری موارد در بازیابی توانایی حرکتی و تسکین درد مؤثر است، بی آن که لازم باشد جراحی گسترده ای انجام شود یا بیمار عوارض داروها را تحمل کند.

چنانچه در حال حاضر از کمر درد رنج می برید:

   فعال بمانید و تا حد امکان فعالیت های معمول روزانه خود را ادامه دهید.استراحت کمتر از یکهفته  به بهبودی کمک می کندولی استراحت بیشتر باعث افزایش دوران بهبودی می گردد. اگر درد بیش از چند روزطول بکشد یا تشدید یابد، به متخصص مراجعه کنید.در صورت تجویز فیزیوتراپی درمان های فعال و غیرفعال فیزیوتراپی  به شما کمک خواهد کرد.درمان های غیرفعال به انعطاف عضلات و آرامش یافتن بیمار کمک می کند.برنامه فیزیوتراپی گاهی همگام با التیام یافتن بدن با درمان های غیرفعال شروع می شود، اما هدف این است که در نهایت درمان فعال انجام شود.حرکت های اصلاحی خاصی برای تقویت بدن و جلوگیری از بروز مجدد کمر درد و درمان کمردرد طراحی شده اند.

انسداد (بلوک کردن) ریشه عصب

برای انسداد ریشه عصب داروی استروئید یا بی حسی درون کمر تزریق می شود. چنانچه کمردرد ناشی از گیر افتادن یا التهاب عصب ستون فقرات باشد، این تزریق در تسکین کمر درد و پا درد مرتبط با آن مفید خواهد بود.این تزریق در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که دقیقاً در نقطه مناسب پشت بدن انجام شود،بنابراین این عمل به کمک اشعه ایکس یا سی.تی. صورت می گیرد.

تزریق در مفصل فاست

تزریق داروی استروئیدی یا بی حسی در مفصل فاست نیز امکان پذیر است.مفصل های فاست مفصل هایی هستند که یک مهره را به مهره دیگر به گونه ای وصل می کنند که ستون مهره در یک راستا قرار بگیرد. این مفصل ها گاهی در اثر ابتلا به آرتریت (التهاب مفصل) آسیب می بینند. البته تزریق در مفصل فاست همواره به تسکین کمردرد منجر نمی شود.

کمربند طبی و بریس

بین چند روز تا یکماه کمر بند طبی برای کمر درد عضلانی و فتق دیسک کمر لازم است.

استفاده از کمربند یا بریس در قالب بخشی از درمان و مدیریت کمر درد می توانددر بهبود حالت اندامی پشت و کمر بسیار نتیجه بخش باشد.یکی از اهداف اصلی درمان کمر درد، بهبود حالت اندامی است.سیاتیک، لغزش دیسک، درد مفصل ساکرو ایلیاک، سندرم فاست،تنگی مجرای نخاع و بیماری فرسایشی دیسک از جمله عوارض کمر درد به شمار می روند که بستن بریس در درمان تمام آنها مؤثر است.در نظر داشته باشید در کمردرد عضلانی و مکانیکال بستن کمربند ضرورتی ندارد و در صورت لزوم بیش از چند روز از کشی ساده بعنوان کمربنداستفاده شود.در فتق دیسک کمر بیش از یکماه ضرورتی برای استفاده از کمربند طبی وجود ندارد.

کشش (تراکشن) ستون فقرات

در روش کشش (تراکشن) ستون فقرات، این بخش از بدن برای از بین بردن فشار روی دیسک های تحت فشار کشیده می شود. این عمل ستون فقرات را صاف می کندو توانایی التیام بخشی خود بدن را افزایش می دهد. کشش ستون فقرات در درمان فتق دیسک، سیاتیک، بیماری فرسایشی دیسک، تحت فشار بودن عصب و عارضه های بسیار دیگر کاربرد دارد.کشش ستون فقرات را می توان با توجه به نیازهای بیمار به صورت دستی یا ماشینی انجام داد. متخصص فیزیوتراپی در کشش دستی به کمک دست بیمار را در حالت کشش قرار می دهد، سپس توسط دست روی مفصل ها یاعضله ها نیرو وارد می کند تا فضاهای بین مهره ها عریض تر شود.برای کشش ماشینی ستون فقرات، بیمار روی تختی دراز می کشد که برای کشیدن ستون فقرات به ابزاری خاص مجهز است. متخصص فیزیوتراپی مجموعه ای از بندها، قلاب ها و قرقره ها را برای رفع فشار ماشینی به بیمار وصل می کند.

درمان دستی

درمان به روش دستکاری، حرکت ماهرانه مفصل ها فراتر از حد فعال حرکتی، البته در محدوده توانایی کالبدشناختی، را دربرمی گیرد. دستکاری در حقیقت فشارمحوری کنترل شده، موضعی و با سرعت بالا است که گاهی با شنیدن صدای کلیک یا احساس “از جا درآمدن” همراه است که معمولاً با درد همراه نیست. دستکاری مفصل را می توان بر روی اکثر مفصل های بدن انجام داد.

 لیزر

در درمان با لیزر، نور قرمز یا نزدیک به مادون قرمز ( 600 تا 1000 نانومتر) برای تسریع التیام  آسیب ها و کاهش درد به بافت تابیده می شود. اثر درمان با لیزرفوتوشیمیایی و نه گرمایی است. چون این روش تولید ATP (منبع انرژی تمام سلول ها) را تحریک می کند، سلول ها بهتر می توانندبه حالت بهینه ی مؤثر در فرایند التیام طبیعی برسند.از درمان با لیزر برای افزایش سرعت، کیفیت و قدرت کششی ترمیم بافت، برطرف کردن التهاب و تسکین درد بهره گرفته می شود.لیزر درمانی نیاز به دانش فرد انجام دهنده دارد و لیزر باید با تکنیک مناسب و در زمان مناسب و با دستگاه مناسب انجام شود.

 

در کلینیک پروفسور فروغ لیزر درمانی توسط پرسنل آموزش دیده و با دستگاههای پیشرفته زیر نظر متخصصین انجام می شود.

تلفن رزو نوبت 66572220

 

طب سوزنی

طب سوزنی روشی برای تحریک بدن در افزایش قدرت التیام پذیری و بهبود عملکرد بدن محسوب می شود که پزشک در آن سوزن هایی را در نقاط خاص فرو می کند و گرما یا تحریک الکتریکی را به آن نقاط اعمال می کند.سوزن زدن در نقاط خاص طب سوزنی، سیستم عصبی را جهت آزاد کردن مواد شیمیاییدر عضله ها، نخاع و مغز تحریک می کند. این مواد شیمیایی یا شدت و الگوی درد را تغییر می دهدیا موجب آزاد شدن دیگر مواد شیمیایی و هورمون های تأثیرگذار بر سیستم تنظیم کننده درونی بدن می شود.برای درمان کمر درد روش های دیگری ازجمله درمان استئوپاتیک،ماساژ  بیوفیدبک نیز بسته به مشکل بیمار قابل انجام  است.

تلفن نوبت گرفتن 66572220

درد سمت راست کمر

احساس درد در سمت راست کمر می تواند ناشی از کشیدگی عضلانی یا وجود مشکل عصبی در ستون فقرات باشد. این موضوع موارد دیگر، ممکن است به دلیل شرایطی باشد که بر یکی از اندام های شما تأثیر می گذارد. به استثنای کلیه ها، بیشتر اندام های داخلی در جلوی بدن قرار دارند، اما می توانند باعث ایجاد دردی شوند که به قسمت کمر شما سرایت می کند.

 

رگ به رگ شدن و کشیدگی

رگ به رگ شدن زمانی اتفاق می افتد که فرد بیش از حد کشش یا پارگی رباط داشته باشد، در حالی که کشیدگی به پارگی تاندون یا عضله اشاره دارد. بر اساس گزارش موسسه ملی اختلالات عصبی و منبع قابل اعتماد سکته مغزی، کشیدگی ها و رگ به رگ شدن ها علل اصلی کمردرد حاد هستند.

دلایل رگ به رگ شدن و کشیدگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بلند کردن اجسام سنگین یا استفاده از تکنیک نامناسب
  • چرخاندن یا تکان دادن بدن به طرز ناخوشایند
  • کشش بیش از حد یا گرم نکردن مناسب قبل از ورزش
  • افتادن

کمردرد مرتبط با عضلات می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. علائم رگ به رگ شدن و کشیدگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد، سفتی یا حساسیت در قسمت پایین کمر
  • محدودیت دامنه حرکتی به دلیل کمردرد
  • مشکل در ایستادن یا نشستن
  • کمردردی که به باسن تابیده می شود
  • اسپاسم عضلانی در قسمت پایین کمر

دریافت نوبت آنلاین از متخصص درد

نوع درمان به علت و شدت علائم بستگی دارد. فرد می تواند رگ به رگ شدن و کشیدگی خفیف را در خانه با استراحت، کمپرس یخ و مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن و ایبوپروفن درمان کند. برای افرادی که دچار رگ به رگ شدن و کشیدگی شدیدتر هستند، پزشک ممکن است شل کننده های عضلانی و مسکن های قوی تر را تجویز کند.

سایر گزینه های درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فیزیوتراپی
  • ماساژ ملایم
  • تمرینات کششی
  • تحریک الکتریکی عضلات
  • عمل جراحی

 

مشکلات عضلات پشت یا ستون فقرات

به گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)، کمردرد یکی از شایع ترین دلایلی است که افراد به پزشک خود مراجعه می کنند. اغلب اوقات این درد ناشی از مشکلاتی است، مانند:

  • کشش بیش از حد یا پارگی رباط به دلیل بلند کردن نامناسب اجسام
  • انحطاط دیسک ستون فقرات جذب کننده شوک به دلیل افزایش سن یا سایش و پارگی طبیعی
  • سفتی عضلات به دلیل وضعیت نامناسب

درمان بسته به علت و شدت بیماری شما متفاوت است. پزشک شما ممکن است در ابتدا گزینه هایی مانند فیزیوتراپی یا داروها را برای کاهش التهاب توصیه کند. اگر این روش های درمانی کمکی نکرد، یا اگر وضعیت شما شدید باشد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی باریک یا فشرده شدن کانال نخاعی است که ناحیه ای در داخل ستون فقرات است که طناب نخاعی را در بر می گیرد. این باریک شدن به نخاع فشار وارد می کند که منجر به بی حسی و درد شده و به کمر، باسن و پاها می رسد.

گزینه های درمانی برای تنگی نخاع شامل داروهای ضد التهابی، فیزیوتراپی و تزریق استروئید است. پزشکان ممکن است برای افراد مبتلا به تنگی شدید ستون فقرات جراحی را توصیه کنند.

دریافت نوبت آنلاین از متخصص استخوان و مفاصل

آپاندیسیت

آپاندیس اندام کوچکی است که به بخش اول روده بزرگ متصل می شود.  آپاندیسیت التهاب آپاندیس است که ممکن است به دلیل انسداد یا عفونت رخ دهد. این وضعیت به طور معمول باعث درد شدید در سمت راست شکم می شود. این درد می تواند به سمت راست کمر نیز گسترش یابد.

سایر علائم آپاندیسیت عبارتند از:

  • نفخ یا گاز اضافی
  • تورم شکم
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یبوست یا اسهال

آپاندیسیت نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد. افرادی که فکر می کنند ممکن است آپاندیسیت داشته باشند باید فورا به اورژانس نزدیک ترین بیمارستان در اطراف خود مراجعه کنند. درمان این وضعیت معمولا شامل برداشتن آپاندیس با جراحی است که آپاندکتومی نام دارد.

 

رادیکولوپاتی کمری

رادیکولوپاتی زمانی ایجاد می شود که ریشه عصبی با مشکل مواجه شود. هنگامی که مشکل در قسمت پایین کمر شما ایجاد می شود، به آن رادیکولوپاتی کمری یا سیاتیک می گویند. این وضعیت اغلب به دلیل تنگی ستون فقرات، فتق دیسک یا خار استخوان ایجاد می شود. علائم این اختلال معمولاً شامل درد یا بی حسی است که از قسمت پایین کمر به پایین یک یا هر دو ساق پا می رسد.

درمان این وضعیت شامل فیزیوتراپی است. تمرینات طراحی شده برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری و ثبات قسمت مرکزی و پایین تنه اغلب می توانند جراحی را به تاخیر بیاندازند یا از آن جلوگیری کنند. ماساژ درمانی و طب سوزنی نیز ممکن است در برخی موارد مفید باشد.

 

بیماری دیسک بین مهره ای

بیماری دیسک بین مهره ای به شکستگی یا انحطاط دیسک های ستون فقرات شما اشاره دارد که مهره های شما را جدا می کند یعنی استخوان های ستون فقرات. هدف از این دیسک های لاستیکی ایجاد بالشتک بین مهره های شما و عمل به عنوان ضربه گیر است.

این دیسک های ستون فقرات به کمر شما کمک می کند تا به راحتی حرکت کند، خم شود و بپیچد. هنگامی که این بالشتک ها تحلیل می روند یا فرسوده می شوند، مهره های شما شروع به ساییدگی می کنند. این وضعیت می تواند باعث ایجاد خارهای استخوانی شود و به نخاع یا ریشه های عصبی شما فشار وارد کند.

کمردرد اولین علامت بیماری دژنراتیو دیسک است. در موارد شدید، ضعف یا بی حسی در پاهای شما ممکن است رخ دهد. اگر آسیب جدی باشد، در برخی موارد بی اختیاری نیز اتفاق می افتد. اگر این علائم را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

درمان اولیه این وضعیت ممکن است شامل فیزیوتراپی و داروهای مسکن باشد. در موارد جدی تر، ممکن است جراحی برای برداشتن و جایگزینی دیسک آسیب دیده به شما توصیه شود.

 

مشکلات کلیوی

کلیه ها در دو طرف ستون فقرات، زیر قفسه سینه قرار دارند. کلیه راست شما کمی پایین تر از سمت چپ آویزان است و در صورت بروز مشکلات عفونی، تحریک یا ملتهب شدن احتمال بروز کمردرد را افزایش می دهد.

مشکلات شایع کلیوی شامل سنگ کلیه و عفونت کلیه است:

 

عفونت کلیه

عفونت های باکتریایی یا ویروسی که بر دستگاه ادراری تأثیر می گذارند می توانند به سمت یک یا هر دو کلیه حرکت کنند. اگر فردی تحت درمان قرار نگیرد، عفونت کلیه می تواند منجر به عوارض جدی مانند بیماری مزمن کلیه، نارسایی کلیه یا سپسیس شود.

علائم عفونت کلیه عبارتند از:

  • درد در یک یا هر دو طرف کمر
  • تهوع و استفراغ
  • ادرار کدر، تیره یا خونی
  • ادرار بدبو
  • تکرر ادرار
  • احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار کردن
  • لرز و تب

دریافت نوبت آنلاین از متخصص کلیه و مجاری

درمان عفونت کلیه معمولاً شامل یک دوره آنتی بیوتیک است. پزشک همچنین ممکن است مسکن هایی برای کمک به کاهش علائم فرد تجویز کند. نوشیدن آب زیاد برای جلوگیری از کم آبی و تب مهم است.

 

سنگ کلیه

برخی از مواد معدنی می توانند در کلیه ها تجمع کنند و رسوبات سخت یا سنگ ها را تشکیل دهند. سنگ های کلیه از نظر شکل، اندازه و محتوای مواد معدنی متفاوت هستند. سنگ های کوچک کلیه می توانند بدون ایجاد علائم از بدن خارج شوند. با این حال، سنگ های بزرگتر ممکن است باعث انسداد شوند که می تواند منجر به درد شدید در یک یا هر دو طرف کمر شود. این درد ممکن است به کشاله ران و پایین شکم گسترش یابد.

سایر علائم سنگ کلیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ادرار کدر یا خونی
  • ادراری که بوی بد می دهد
  • نیاز مکرر یا فوری به ادرار کردن
  • احساس سوزش دردناک هنگام ادرار کردن
  • تب و لرز
  • تهوع و استفراغ

 

گزینه های درمانی برای افراد مبتلا به سنگ کلیه عبارتند از:

  • نوشیدن مایعات فراوان برای کمک به دفع سریعتر سنگ
  • مصرف داروهای تجویزی برای کاهش درد و سایر علائم
  • برداشتن سنگ کلیه با استفاده از روش های مختلف، مانند سنگ شکنی موج شوک، سیستوسکوپی، و نفرولیتوتومی از راه پوست

کولیت زخمی

کولیت اولسراتیو یک بیماری مزمن است که باعث التهاب پوشش داخلی روده بزرگ یا کولون می شود. کولیت اولسراتیو معمولاً باعث اسهال مداوم می شود که ممکن است حاوی خون یا چرک باشد. همچنین می تواند باعث ناراحتی و گرفتگی شکم شود که ممکن است به یک یا هر دو طرف پشت سرایت کند.

سایر علائم کولیت اولسراتیو می تواند شامل این موارد باشد:

  • کاهش اشتها به دلیل حالت تهوع
  • نیاز مکرر به اجابت مزاج
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • خستگی
  • تب
  • کم خونی

دریافت مشاوره آنلاین پزشکی

گزینه های درمانی به شدت علائم فرد بستگی دارد، اما می تواند شامل داروهایی نظیر موارد زیر باشد:

  • آمینوسالیسیلات ها
  • کورتیکواستروئیدها
  • تعدیل کننده های ایمنی
  • درمان های بیولوژیکی

اگر درمان علائم را بهبود نبخشد، پزشک ممکن است برداشتن کولون فرد را با جراحی توصیه کند.

 

آنوریسم آئورت شکمی

آئورت بزرگترین رگ خونی بدن شماست. اگر بخشی از آئورت در شکم شما به طور غیر طبیعی برآمده شود، آنوریسم آئورت شکمی (AAA) نامیده می شود. در این وضعیت ممکن است که برآمدگی بترکد و باعث عوارض خونریزی تهدید کننده شود.

علائم اصلی آنوریسم آئورت شکمی درد شدید شکم و همچنین کمردرد است. اگر آنوریسم بترکد، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • غش کردن

درمان آنوریسم آئورت شکمی ممکن است شامل یک روش کاتتر باشد که یک لوله یا پیوند را در محل آنوریسم قرار می دهد تا آن بخش از آئورت را تقویت کند و از پارگی آن جلوگیری نماید. در موارد جدی تر، ممکن است جراحی برای برداشتن بخش آسیب دیده آئورت و جایگزینی آن با پیوند امری ضروری باشد.

علل مخصوص درد سمت راست کمر در زنان

علل درد در سمت راست پایین کمر که مختص زنان است می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

اندومتریوز

اندومتریوز شرایطی است که در آن بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم یا آندومتر در سایر قسمت های بدن مانند تخمدان ها، لوله های فالوپ، واژن و دهانه رحم رشد می کند. اندومتریوز می تواند باعث درد مزمن در ناحیه کمر یا لگن شود.

سایر علائم اندومتریوز می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گرفتگی دردناک در طول قاعدگی که ممکن است با گذشت زمان بدتر شود
  • درد در حین یا بعد از مقاربت واژینال
  • درد در هنگام اجابت مزاج یا ادرار
  • خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی
  • اسهال یا یبوست
  • نفخ
  • حالت تهوع

گزینه های درمانی برای اندومتریوز عبارتند از:

  • مسکن های OTC
  • کنترل بارداری هورمونی
  • آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH).
  • روش های جراحی برای برداشتن بافت اندومتریوز

 

فیبروئید رحم

فیبروم های رحمی توده های غیرسرطانی هستند که می توانند در دیواره رحم ایجاد شوند. داشتن آنها خطر ابتلا به سرطان رحم را در فرد افزایش نمی دهد. فیبروم های رحمی می توانند اندازه های متفاوتی داشته باشند، و برخی از افراد ممکن است تا زمانی که پزشک آنها را در طول معاینه لگن یا سونوگرافی تشخیص ندهد، متوجه وجود این فیبروم ها نشوند.

همه افراد مبتلا به فیبروم رحم علائمی را تجربه می کنند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد پایین کمر
  • درد پا
  • درد یا فشار در ناحیه لگن
  • تکرر ادرار
  • یبوست
  • درد یا خونریزی شدید در طول قاعدگی
  • دوره های غیرعادی طولانی

گزینه های درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مسکن های OTC
  • کنترل بارداری هورمونی
  • آگونیست ها یا آنتاگونیست های GnRH
  • روش های جراحی برای برداشتن توده های فیبروم، پوشش داخلی رحم یا کل رحم

 

بارداری: سه ماهه اول

کمردرد، در دو طرف ستون فقرات، در طول بارداری شایع است. این وضعیت می تواند در اوایل بارداری شروع شود زیرا بدن شما هورمونی به نام ریلکسین تولید می کند که به شل شدن رباط های بدن در آماده سازی برای زایمان کمک می کند. کمردرد همچنین می تواند یکی از علائم سقط جنین باشد، به خصوص اگر همراه با گرفتگی و لکه بینی باشد.

ناراحتی خفیف را می توان به طور کلی با موارد زیر کاهش داد:

  • کشش ملایم
  • حمام های گرم
  • پوشیدن کفش های پاشنه کوتاه
  • ماساژ
  • استامینوفن (تیلنول) – قبل از مصرف این دارو، از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف آن در دوران بارداری برای شما مناسب است یا خیر.

 

بارداری: سه ماهه دوم و سوم

چندین عامل می تواند باعث کمردرد در سه ماهه دوم و سوم شود. همانطور که رحم شما برای سازگاری با کودک در حال رشد شما رشد می کند، راه رفتن و وضعیت بدن شما می تواند تغییر کند و باعث درد کمر شما شود. بسته به محل کودک و راه رفتن شما، درد ممکن است در سمت راست باشد. رباط های گرد یکی دیگر از علل احتمالی درد هستند. رباط های گرد بافت همبند فیبری هستند که از رحم شما پشتیبانی می کنند. بارداری باعث کشیده شدن این رباط ها می شود. همانطور که رباط ها کشیده می شوند، رشته های عصبی، که بیشتر در سمت راست بدن قرار دارند، کشیده می شوند و باعث ایجاد دردهای تیز و گزنده دوره ای می شوند.

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) نیز ممکن است باعث درد در سمت راست پایین کمر شما شود. علائم این وضعیت شامل موارد زیر است:

  • سوزش ادرار
  • ناراحتی شکمی
  • ادرار کدر

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) عفونتی است که معمولاً زمانی رخ می دهد که یک بیماری مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا به رحم، تخمدان ها یا لوله های فالوپ سرایت کند.

علائم PID می تواند از نظر شدت متفاوت باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در قسمت پایین شکم یا کمر
  • ترشحات غیرمعمول یا با بوی نامطبوع واژن
  • درد در حین یا بعد از مقاربت واژینال
  • ادرار دردناک
  • تب و لرز
  • تهوع و استفراغ

افرادی که علائم PID دارند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. درمان سریع می تواند از ایجاد اسکار که می تواند خطر مشکلات باروری و حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد، جلوگیری نموده یا آن ها را به حداقل برساند. آنتی بیوتیک ها معمولاً می توانند عفونت باکتریایی را که باعث PID می شود درمان کنند.

 

علل مخصوص درد سمت راست کمر در مردان

 

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه زمانی اتفاق می افتد که بیضه در داخل کیسه بیضه می چرخد ​​و باعث پیچ خوردن طناب اسپرماتیک می شود. بند ناف اسپرماتیک پیچ خورده می تواند جریان خون به بیضه را کاهش داده یا به طور کامل مسدود کند.

علائم پیچ خوردگی بیضه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید و غیرمنتظره در بیضه یا کشاله ران
  • تورم کیسه بیضه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دیده شدن خون در منی

پیچ خوردگی بیضه یک اورژانس پزشکی است و هر فردی که این علائم را تجربه می کند باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. درمان این وضعیت شامل یک روش جراحی برای باز کردن طناب اسپرم یا برداشتن بیضه است.

 

درمان خانگی برای کمردرد

در بسیاری از موارد، کمردرد را می توان با درمان های ساده و خانگی یا اصلاح شیوه زندگی کنترل کرد. به عنوان مثال می توانید:

  • برای تسکین درد و التهاب، کمپرس سرد یا گرم  را به مدت 20 تا 30 دقیقه، روی محل درد قرار دهید.
  • داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، مورتین) یا استامینوفن (تیلنول) را با راهنمایی پزشک خود مصرف کنید.
  • حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید و مصرف پروتئین حیوانی و نمک خود را محدود کنید تا خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهید.
  • هر روز چند دقیقه را به کشش عضلات سفت اختصاص دهید.

 

چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟

بیشتر موارد کمردرد در سمت راست، اورژانس پزشکی نیستند. با این حال، در صورت تجربه کمردردی که با هر یک از علائم زیر همراه است، فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

  • از دست دادن عملکرد مثانه یا روده
  • درد ناگهانی و شدید
  • ضعف یا از دست دادن حس در قسمت پایین بدن شما
  • درد همراه با تب، پوست لطیف، ضربان قلب سریع، حالت تهوع، استفراغ یا هر علائم نگران کننده دیگری

 

درمان در مواقع اورژانسی

درمان مناسب برای موارد اورژانسی کمردرد به علت آن بستگی دارد. اگر منبع درد مشخص نیست، ممکن است به یک یا چند مورد از غربالگری های زیر برای تعیین  روش صحیح درمان نیاز داشته باشید:

  • MRI برای بررسی نخاع، ریشه های عصبی و سایر بافت های نرم
  • یک عکس اشعه ایکس برای بررسی ستون فقرات و سایر مفاصل شما
  • آزمایش خون برای بررسی نشانگرهای التهاب

گفتنی است که اگر مشکلات عصبی یا عضلانی علت کمردرد در سمت راست باشد، در صورت شدید بودن درد و از دست دادن تحرک و عملکرد، ممکن است تزریق اپیدورال کورتیکواستروئید ضروری باشد. اگر آپاندیسیت تشخیص داده شود و با آنتی بیوتیک قابل کنترل نباشد، ممکن است جراحی اورژانسی برای برداشتن آپاندیس نیز ضروری باشد.

 

منبع : healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست. نوبت دکتر اشتراک گذاری

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا