علمی و پزشکی

درد دیسک کمر به کجا می زند

وقتی صحبت از فتق دیسک کمر به میان می آید، همه انتظار کمردرد را دارند، اما باید بدانید که فتق دیسک کمر با علائم دیگری از قبیل ضعف پا، پا درد و بی حسی دست نیز همراه است. کمردرد علل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به پوشیدن کفش پاشنه بلند و تغذیه نامناسب اشاره کرد. گاهی اوقات وقتی دیسک های ضربه گیر بین مهره ای پاره یا برآمده می شود، مرکز ژلاتینی مانند دیسک به عصب های مجاور فشار می آورد و آنها را تحریک می کند. در نتیجه بیمار دچار درد شدیدی می شود. البته بسیاری از بیماران دچار فتق دیسک با هیچ گونه علائمی مواجه نمی شوند یا علائم فتق دیسک به اشتباه به عارضه دیگری نسبت داده می شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

دلایل ایجاد دیسک کمر

سختی های زندگی روزمره متهم ردیف اول ایجاد دیسک کمر است. ماده ژلاتینی موجود در دیسک های بین مهره ای به موازات بالا رفتن سن از شکاف های ایجاد شده در دیواره دیسک بیرون می زند و دیسک آسیب پذیر می شود. در ادامه با علائم فتق دیسک آشنا می شوید تا با توجه به این علائم بتوانید منشأ کمردرد را به درستی تعیین کنید.

علائم فتق دیسک

احساس درد در ناحیه دیسک آسیب دیده معمولاً اولین علامت فتق دیسک است. برخی پژوهشگران معتقدند که کمردرد علامت این است که پوسته سخت بیرونی دیسک آسیب دیده یا ضعیف شده است و درد لزوماً به معنای فتق هسته داخلی دیسک نیست. اگر هسته داخلی دیسک برجسته شود و به عصب مجاور فشار بیاورد، علائم زیر بسته به محل دیسک بروز می یابد:

  • در ناحیه گردن: بیمار در ناحیه گردن، شانه، کتف، بازو یا قفسه سینه احساس درد می کند و دچار ضعف یا بی حسی در بازو یا انگشتان می شود. چنانچه مرکز درد در بازو یا قفسه سینه باشد، درد ناشی از آن می تواند شبیه درد قفسه سینه ناشی از بیماری قلبی باشد. برخی بیماران نیز دچار سردرد و تکرر ادرار می شوند.
  • در ناحیه صدری: علائم معمولاً مبهم و مزمن است و گاهی با علائم عارضه های دیگر اشتباه گرفته می شود. ممکن است درد در ناحیه بالای کمر، پایین کمر، قفسه سینه، شکم یا پا احساس شود و بیمار در یک یا هر دو پا احساس ضعف یا بی حسی کند. برخی بیماران نیز از بی اختیاری روده یا مثانه شکایت دارند.
  • در ناحیه کمری: بسیاری از بیماران سال ها از درد خفیف و متناوب در پایین کمر رنج می برند تا آن که یک رخداد تحریک کننده، مثلاً بلند کردن بار سنگین یا چرخش و خم شدن ناگهانی، علائم را تا حدی تشدید کند که چاره ای جز مراجعه به پزشک باقی نماند. همچنین ممکن است علائم آزاردهنده بدون یک رخداد تحریک کننده مشخص شروع شود.

  حرکات اصلاحی لوردوز برای تغییر انحنای بیش از حد ستون فقرات

علائم دیسک کمر چیست؟

پا درد شدید علامت اصلی در اکثر موارد فتق دیسک کمر است. چون این درد پی آمد تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک است، به آن درد سیاتیک گفته می شود. درد سیاتیک معمولاً از پایین کمر شروع می شود، سپس در باسن پخش می شود و رو به پایین در یک ران و پا منتشر می شود. درد سیاتیک عموماً در اثر سرفه کردن، عطسه زدن، زور زدن یا حرکت های ناگهانی تشدید می شود. این درد غالباً در اثر استراحت تسکین می یابد، اما هنگام رانندگی یا بلند کردن بار سنگین بیشتر می شود. به علاوه برخی  بیماران با بی حسی، گزگز یا ضعف عضلات باسن یا پای سمت درگیر نیز روبرو می شوند.

عصب در موارد شدیدتر و نادرتر فتق دیسک کمر تحت فشار بیشتری قرار می گیرد. در این صورت علائم دیگری مانند درد مقعدی، بی اختیاری ادرار و مدفوع، بی حسی دور ناحیه تناسلی، باسن یا پشت ران نیز بروز می یابد.

درد بازو یا پا

چون احتمال لغزش دیسک در هر نقطه ای در امتداد ستون فقرات وجود دارد، ممکن است درد به جز کمر و پشت بدن، در بخش های دیگر نیز احساس شود. علائم بسته به محل لغزش دیسک ممکن است در بازو، بالاتنه یا پا منتشر شود. هرچند احساس درد در بخش های مختلف بدن تنها علامت فتق دیسک نیست، اما شایع ترین علامت به شمار می آید.

احساس سرما در یک طرف بدن

علائم ناشی از تحریک عصب ها همواره علائمی نیست که انتظار آنها را دارید. آسیب دیدگی بالای کمر و فتق دیسک می تواند با علائمی مانند سوزش، بی حسی، درد سنگین یا احساسات عجیبی مانند احساس سرما در بالاتنه در سمت درگیر  نیز همراه باشد.

بی حس شدن دست ها

فتق دیسک به جز درد علائم دیگری نیز دارد. چون سر خوردن دیسک بر عصب های ستون فقرات نیز اثر می گذارد، ممکن است روش های انتقال پیام ها و درک آنها در مغز مختل شود. با توجه به ناحیه بروز علائم فتق دیسک می توان متوجه شد که مشکل به کدام بخش از ستون فقرات مربوط می شود. برای مثال اگر تایپ کردن برایتان مشکل شده است، باید بدانید که بی حسی دست یکی از نشانه های وجود مشکل در مهره های گردنی است. عصب هایی که حس دست ها را تامین می کنند، از ناحیه بالاتری از نخاع شروع می شوند.

  فیزیوتراپی: فواید انواع متدهای فیزیوتراپی (حرکات اصلاحی،آب درمانی)

ضعف پا

سرخوردگی دیسک در ناحیه کمر یا گردن می تواند موجب پا درد شود. مجراهای عصبی که در امتداد نخاع گردن کشیده شده اند تا پا ادامه دارند، به همین دلیل است که فشردگی شدید نخاع پاها را نیز درگیر می کند و به ضعف یا عدم تعادل دامن می زند.

پا درد

اگر فتق دیسک پایین کمر عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهد، خطر ابتلا به عارضه سیاتیک وجود دارد. علاوه بر دردی که در پا منتشر می شود، ممکن است پایین پا یا انگشتان پا نیز بی حس شود.

تماشای فیلم کمدی دردناک می شود

فرض بر این است که خنده بر هر درد بی درمان دوا است، البته به شرطی که کمرتان آسیب ندیده باشد. سرفه کردن، خندیدن یا عطسه زدن فشار مضاعفی را به ستون فقرات تحمیل می کند و به این ترتیب کمردرد شروع می شود.

تشدید درد هنگام استراحت کردن

اگر فتق دیسک کمر داشته باشید، انتظار دارید که بلند کردن اشیای سنگین باعث شعله ور شدن درد شود. اما احتمالاً توقع ندارید که وقتی می نشینید تا کمی استراحت کنید، باز هم دچار درد شوید. اشتباه فکر می کنید، درد هنگام نشستن یا رو به جلو خم شدن از علائم شایع فتق دیسک به شمار می آید. نشستن طولانی مدت یکی از علل تعجب آور احساس درد در پایین کمر است.

احتمال بهبودی خودبه خود وجود دارد

هرچند فتق دیسک با درد و ناراحتی شدیدی همراه است، اما خبر خوش این است که احتمال بهبودی خود به خود آن وجود دارد. در واقع کمر درد و علائم فتق دیسک نود درصد بیماران ظرف یک هفته برطرف می شود. چون بدن بافتی را که به عصب فشار می آورد، از بین می برد. اما اگر علائم فتق دیسک شدیدتر شد، حتماً برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

آیا لازم است که جراحی برای سرخوردگی دیسک انجام شود؟

درمان فتق دیسک معمولاً نیازی به جراحی ندارد. در یک مطالعه، میزان بهبودی در دو گروه از بیماران که درمان جراحی یا درمان های غیرجراحی دیگری مانند فیزیوتراپی یا مصرف مسکن انجام داده بودند، بعد از سه ماه بررسی شد؛ میزان بهبودی در هر دو گروه یکسان بود. بنابراین جراحی صرفاً زمانی ضرورت می یابد که درمان های غیرجراحی موثر نباشد یا کمردرد آن قدر آزاردهنده باشد که بیمار در جستجوی روش سریعی برای تسکین درد باشد.

  آیا گودی کمر میتواند باعث ایجاد کمردرد شود؟

فتق دیسک چه زمانی یک مورد اورژانسی به شمار می آید؟

اکثر موارد فتق دیسک اورژانسی نیست. بااین حال فتق دیسک به ندرت به عارضه ای به نام سندرم کودا اکوینا دامن می زند؛ در این حالت گروهی از عصب های پایین ستون فقرات به دیسک فشار می آورد و اگر جراحی اورژانسی انجام نشود، خطر بی اختیاری وجود خواهد داشت. بنابراین اگر درد و ضعف توانایی عملکردیتان را مختل کرد، با بی اختیاری یا مشکلات روده مواجه شدید یا سمت داخلی ران و پشت پاها بی حس شد، به سرعت به پزشک مراجعه کنید. این علائم نشان دهنده آن است که فتق دیسک جدی تر از حالت معمول است.

ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد؟

حتی اگر مطمئن هستید که کمرتان آسیب دیده است، ممکن است دردی که احساس می کنید، علت دیگری مانند عفونت کلیه، سنگ کلیه، زخم معده یا رفلاکس اسید داشته باشد. اگر کمردردتان با علائم دیگری مانند سوزش قفسه سینه یا دشواری در بلع (ناشی از رفلاکس اسید) یا حالت تهوع و استفراغ (ناشی از سنگ کلیه) همراه بود، به پزشک مراجعه کنید، چون این موارد جزء علائم فتق دیسک نیست و می تواند علامت وجود مشکل جدی تری باشد.

پیشگیری از دیسک کمر

هرچند بالا رفتن سن دیسک را آسیب پذیرتر می سازد، اما فتق دیسک پی آمد گریزناپذیر پیری نیست. با رعایت عادت های سالم سبک زندگی، مانند ورزش، نگه داشتن وزن در حد سالم و بلند کردن اشیاء به روش صحیح می توانید از ستون فقراتتان محافظت کنید ـ برای بلند کردن اشیاء باید کمرتان را صاف نگه دارید و به جای کمر از زانوها استفاده کنید. پیشگیری از فتق دیسک و دیگر عارضه های جدی تر غالباً بسیار آسان تر از درمان است.

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن فقط به قلب و ریه ها آسیب نمی زند. حفظ سلامت ستون فقرات نیز می تواند انگیزه ای قوی برای ترک سیگار باشد. براساس نتایج یک مطالعه، استعمال دخانیات به دلیل مختل کردن عملکرد رگ های تغذیه کنندۀ دیسک ها، فرآیند آسیب دیدگی دیسک را تسریع می کند. ترک دخانیات تغییر بزرگی است که کمک قابل توجهی به حفظ سلامت ستون فقرات می کند.

دیسک کمر به حالتی گفته می شود که یکی از دیسک های بین مهره های فردی که ستون فقرات را تشکیل می دهد دچار مشکل می شود. فرض کنید دیسک موجود در ستون فقرات به عنوان یک پیراشکی ژله ای است، با یک مرکز نرم تر و در قسمت بیرونی محکم تر – دیسک کمر مانند “ژله ای” است که از طریق پارگی در قسمت بیرونی محافظ  دیسک، خارج می شود.

برخی از افراد مبتلا به دیسک کمر هیچ علائمی ندارند ، اما برخی دیگر با درد پا ، بی حسی یا ضعف، سر و کار دارند. بیشتر بیماران مبتلا به دیسک کمر نیازی به عمل جراحی ندارند ، اما برخی از افراد به آن احتیاج دارند.

فهرست مطالب

  • 1 دیسک کمر چیست؟
  • 2 علل و عوامل خطر
  • 3 ارتباط دیسک کمر و درد پا
  • 4 عوارض احتمالی
  • 5 تشخیص
  • 6 درمان دیسک کمر و درد پا
    • 6.1 داروها
    • 6.2 فیزیوتراپی
    • 6.3 جراحی دیسک کمر
    • 6.4 درمان دیسک کمر و درد پا با ورزش
  • 7 پیشگیری از ابتلا به دیسک های کمری

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر چیست؟-

پارگی در قسمت محکم و فیبری اطراف دیسک باعث ایجاد بیماری دیسک کمر می شود. برخی از مواد نرم و ژلاتینی در داخل دیسک شکسته می شوند، و به داخل کانال نخاعی می ریزند و ممکن است بر عصب موجود در این ناحیه فشار وارد کنند. هر کسی می تواند به دیسک کمر مبتلا باشد، اما افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

دیسک بیرون زده (بر خلاف دیسک کمر) مانند داشتن هوای کم در تایر توصیف شده است. بخشی از حالت ضربه گیری در وسط دیسک از بین می رود ، دیسک فرو می رود و حلقه فیبری بیرون می زند. بیرون زدگی دیسک یک پدیده طبیعی است و به طور کلی باعث ایجاد علائم نمی شود، مگر اینکه روی ریشه های عصبی فشار وارد کند.

علل و عوامل خطر

در بیشتر موارد ، دیسک کمر نتیجه فرسودگی است که به آن دژنراسیون دیسک گفته می شود. دیسک های ستون فقرات با گذشت زمان میزان آب طبیعی خود را از دست می دهند و همین امر باعث انعطاف پذیری کمتری و مستعد پارگی و پاره شدن آن می شود. در بیشتر موارد ، علت دقیق دیسک کمر نمی تواند مشخص شود ، اگرچه وقایع آسیب زا مانند افتادن یا ضربات به کمر می تواند باعث آن شود.

عواملی که می توانند خطر دیسک کمر را افزایش دهند عبارت اند از:

  • وزن: وزن بیشتر استرس بیشتری را روی دیسک ها ایجاد می کند.
  • شغل: افرادی که از لحاظ شغلی دارای مشاغل سخت و فیزیکی هستند ، بیشتر در معرض خطر مشکلات کمری هستند. بسیاری از این حرکات مانند بلند کردن ، کشیدن ، فشار دادن ، خم شدن یا پیچاندن می تواند خطر دیسک کمر را افزایش دهد.
  • ژنتیک: برخی افراد سطح بالاتری از خطر را به ارث می برند.

ارتباط دیسک کمر و درد پا

کمردرد و یا درد پاها یک علامت متداول دیسک کمر است. ناراحتی ، بی حسی و سوزن سوزن شدن می تواند از باسن تا تمام انگشتان پا انتشار داشته باشد. درد هنگام راه رفتن ، ایستادن و انجام هر کاری که باعث ایجاد فشار داخل شکمی  شود ، مانند سرفه ، عطسه ، یا کرنش با حرکات روده بدتر می شود. ضعف عضلانی می تواند در پای آسیب دیده ایجاد شود و اسپاسم عضلات شایع است. درد تا یک سوم از همه موارد با یا بدون درمان برطرف می شود ، اما این روند چند هفته طول می کشد.

دیسک کمر معمولاً با یک رویداد آسیب زای خاص همراه نیست. این بیماری در اثر سایش و پارگی ستون فقرات ایجاد می شود و می تواند بعد از یک فعالیت ساده مانند خم شدن ، بلند کردن وزنه سنگین یا هرگونه فعالیت شدید که باعث ایجاد فشار شکمی می شود ، تجلی یابد. این فشار اغلب به دیسک منتقل می شود ، و اغلب در ناحیه مهره L4 / L5 به وجود می آید. نشستن طولانی مدت و بلند کردن و پیچ خوردگی های مکرر از عوامل خطرزا هستند ، همچنین کاهش میزان عضلات ناشی از عدم فعالیت بدنی است.

عوارض احتمالی

نخاع دقیقاً زیر کمر ، گروهی از ریشه های عصبی بلند به نام کوودا اکوینا (cauda equina ) را جدا می کند – این اعصاب شبیه دم اسب هستند. در بعضی موارد ، دیسک کمر می تواند کل کوودا اکوینا را فشرده کند و ممکن است نیاز به جراحی اورژانسی باشد. در صورت بروز هر یک از علائم زیر ، به دنبال فوریت های پزشکی باشید:

علائم بدتر: اگر درد ، بی حسی یا ضعف آن قدر شدید شود که نتوانید کارهای روزانه را انجام دهید ، به پزشک مراجعه کنید.

اختلال عملکرد مثانه یا روده: سندرم کوودا اکوینا ممکن است منجر به بی اختیاری در ادرار کردن شود.

بی حسی تدریجی: این حالت یک کاهش تدریجی احساس است که در مناطقی که به طور معمول زین اسب را لمس می کنند – ران داخلی ، پشت پاها و ناحیه اطراف روده را تحت تأثیر قرار می دهد.

تشخیص

در بیشتر موارد ، برای تشخیص دیسک کمر، پزشک شما فقط نیاز به معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی دارد. پزشک شما همچنین ممکن است معاینه عصبی را برای بررسی رفلکس ، قدرت عضلات ، توانایی راه رفتن و توانایی احساس سیخونک های اساسی یا لرزش انجام دهد. در بعضی موارد ، پزشک شما آزمایشات چند تصویربرداری را ترتیب می دهد.

درمان دیسک کمر و درد پا

درمان اولیه برای دیسک کمر استراحت (از جمله استراحت در رختخواب) ، یخ درمانی و داروهای ضد التهابی و ضد درد است. برای 48 تا 72 ساعت اول از یخ درمانی استفاده کنید و سپس روی محل مورد نظر از حرارت ملایم استفاده کنید. بیشتر افراد علائم خود را در طی مدت چند روز یا چند هفته با درمان محافظه کارانه تسکین می دهند ، مانند جلوگیری از موقعیت های دردناک و پیروی از یک برنامه منظم برای ورزش و تمرین و همچنین استفاده از داروهای ضد درد.

داروها

داروهای دیسک کمر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای بدون نسخه ضد درد
  • مواد ضد درد: اگر داروهای مسکن OTC درد را بهبود نمی بخشند
  • ضد تشنج ها: این داروها در ابتدا برای تشنج طراحی شده بودند ، اما می توانند به درد عصبی مرتبط با دیسک کمر نیز کمک کنند.
  • شل کننده های عضلانی: اگر اسپاسم عضلانی دارید.
  • تزریق کورتیزون: برای کاهش تورم یا التهاب ، ممکن است مستقیماً به نواحی اطراف اعصاب نخاعی تزریق شود.
  • تزریق استروئید اپیدورال راهی برای ارائه داروهای استروئیدی در اطراف ریشه عصبی فشرده یا تحریک شده است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این تکنیک در بهبود درد و عملکرد و همچنین کاهش ناتوانی موثر است. این کار ممکن است در موارد خاص بیماران را از جراحی های غیر ضروری نجات دهد.

فیزیوتراپی

 

درمان طولانی مدت تحت مراقبت پزشک شامل فیزیوتراپی ، داروها ، تزریق استروئید اپیدورال و استفاده از دستگاه های تحریک عصب برقی از طریق پوست (واحد TENS) است که برای کاهش التهاب ، تحریک های الکتریکی را به داخل منطقه می فرستند.

شواهد و مدارکی در حال رشد نشان می دهد که مهندسی بافت به صورت برداشت و تجدید سلول های بنیادی بدن ممکن است روشی امیدوار کننده برای درمان دیسک کمر در قسمت تحتانی کمر باشد.

بسیاری از افراد با فیزیوتراپی درمان موفقیت آمیزی پیدا می کنند، که می تواند به شما در یافتن موقعیت ها و تمرین هایی کمک کند که درد را به حداقل برساند. در تعداد کمی از موارد ، در صورت عدم کاهش علائم و نشانه های بیماری بعد از یک هفته پس از درمان ، یا در صورت بی حسی ، عدم کنترل مثانه یا مشکل در ایستادن یا راه رفتن ، اگر در مواردی که درمان های محافظه کارانه نتوانند علائم بیماری را حفظ کنند ، به عمل جراحی نیاز خواهد بود. این عمل معمولاً فقط برای از بین بردن بخشی از دیسک است ، اما در بعضی موارد نیاز به حذف کامل دیسک است. در موارد نادر ، جراح شما دیسک مصنوعی را توصیه می کند.

برخی دیگر با داروهای جایگزین برای کمردرد ، از جمله مراقبت کایروپراکتیک ، طب سوزنی ، ماساژ و یوگا ، موفقیت کسب کرده اند.

جراحی دیسک کمر

در صورت از بین رفتن عملکرد روده یا مثانه ، ضعف پیشرونده پا یا وضعیت اضطراری ممکن است عمل جراحی در صورت نیاز به بهبودی دیسک به خودی خود انجام شود. 5 درصد خطر عود مجدد بیماری و خطر بیشتر دردهای کمر در آینده ، با یا بدون جراحی وجود دارد. همه دیسک های کمر باعث درد نمی شوند یا به درمان نیاز ندارند. این امر تنها در صورتی اتفاق می افتد که دیسک کمر بر روی یک یا چند عصب در کانال نخاعی فشار وارد نماید.

درمان دیسک کمر و درد پا با ورزش

 

ورزش دیسک کمر که برای شرایط دردناک دیسک تجویز می شود ، به طور معمول برای کار با عضلات اصلی و خلفی بدن طراحی شده اند. این ماهیچه ها بسیار قوی هستند ، اما بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت فکر می کنند تقویت بیشتر آن ها به تسکین درد پاتولوژیک دیسک کمک می کند. این تئوری منطق آناتومیک کمی دارد، اما ورزش هنوز هم خود را برای بسیاری از بیماران بسیار مفید نشان داده است.

تمرینات ورزشی، دیسک تخریب شده را ترمیم نمی کنند و مستقیما باعث بهبودی دیسک نمی شود. بنابراین چرا بسیاری از بیماران مبتلا از تسکین ناشی از فعالیت بدنی هدفمند لذت می برند؟ پاسخ به این سؤال عمیقاً با یکی از مشکلات کلی مربوط به درمان دیسک کمر همراه است: تشخیص نادرست.

درباره انواع مختلف توصیه شده از ورزش درمانی دیسک های کمر در مقاله های ذکر شده در زیر بیاموزید:

  • کشش دیسک بین مهره ای در بسیاری از فعالیت های مختلف به عنوان گرم کردن یا وسیله ای برای افزایش انعطاف پذیری کلی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • یوگا برای تشخیص دیسک کمر یک تمرین زیبای ذهنی است که ممکن است به تسکین برخی از انواع درد کمر و گردن کمک کند.
  • شنا برای دیسک کمر، ناجی شخصی خودم می باشد. شنا بیشتر از هر نوع درمان دیگری که تاکنون امتحان کرده ام ، باعث کاهش شدت درد من شده است.
  • پیلاتس برای دیسک های کمر ، ماهیچه های اصلی بدن را تقویت می کنند و ممکن است به بهبود درد دیسک کمک کنند.
  • تای چی برای دیسک کمر ، حرکات هنرهای رزمی باستانی علائم بیماری را با یک تمرین ملایم از بین می برد.
  • تنیس برای دیسک کمر یک پیشنهاد دشوار است ، زیرا این ورزش بسیار پرتحرک است و ممکن است بسیاری از مشکلات موجود در دیسک را تشدید کند.
  • درمان دیسک کمر با گلف، فعالیت دیگری است که ممکن است منجر به افزایش علائم در برخی بیماران شود.
  • دویدن برای دیسک کمر باعث تشدید درد در بسیاری از افراد می شود ، اما ممکن است به برخی بیماران برای یافتن استراحت علامتی نیز کمک کند.
  • پیاده روی برای دیسک کمر یک تمرین با فشار کم است که می تواند در هر نقطه و تقریباً برای هر بیماری می تواند استفاده شود.
  • وزنه برداری در دیسک کمر یکی از سرگرم کننده ترین ریسک هاست ، اما آموزش مقاومت از بسیاری جهات باعث تقویت سلامت آناتومیکی عالی می شود.
  • کاهش وزن برای یک دیسک کمر فقط به هر بیمار کمک می کند تا بار روی ستون فقرات حساس خود را سبک کند.
  • توان بخشی دیسک کمر پس از آسیب یا جراحی برای بازگرداندن بیماران به عملکرد بدنی طبیعی استفاده می شود.دیسک های کمری در ورزشکاران ممکن است مشکلات خاصی را برای بهبودی ایجاد کنند.

پیشگیری از ابتلا به دیسک های کمری

چند تاکتیک وجود دارد که می تواند به پیشگیری از دیسک های کمری کمک کند:

  • ورزش: تکنیک های ورزشی مناسب به تثبیت و حمایت از ستون فقرات کمک می کند.
  • حالت بدنی خوب را تمرین کنید: وضعیت استقرار خوب باعث کاهش فشار بر ستون فقرات می شود. حتماً در هنگام بلند کردن وسایل سنگین از وضعیت مناسب بدنی استفاده کنید – با پا ، نه با کمر وزنه را بلند کنید.
  • حفظ وزن سالم: وزن بیشتر به معنی فشار بیشتر است.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا