علمی و پزشکی

چه غذاهای برای دیسک کمر مضر است

آیا بین رژیم غذایی و میگرن ارتباطی وجود دارد؟

تقریباً همه افراد گاهی اوقات سردرد دارند. اما برای افراد مبتلا به میگرن، این درد می تواند بسیار جدی تر باشد. تخمین زده می شود که 1 میلیارد نفر حملات میگرنی را تجربه می کنند که آن را سومین بیماری شایع و شایع ترین بیماری عصبی در جهان می کند.

مطالعات و تحقیقات اخیر نشان می دهد که غذا و رژیم غذایی در بروز میگرن نقش دارند. ایجاد تغییرات در رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از حملات میگرن یا کاهش دفعات آنها کمک کند.

 

حمله میگرن چه حسی دارد؟

دوره های میگرن با سردردهای معمولی متفاوت است. حملات میگرن تمایل به ماندگاری طولانی تری دارند، دردناک تر هستند و اثرات فیزیکی بیشتری دارند، از جمله :

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • مشکلات بینایی
  • حساسیت شدید به نور، بو و صدا
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی در دست ها و پاها

 

درد میگرن می تواند در یک طرف سر یا هر دو باشد. برخی از افراد هاله میگرنی را تجربه می کنند که یک علامت هشدار دهنده است به این معنی که حمله ای در راه است. هاله ممکن است چنین علائمی داشته باشد :

  • فلاش ها یا جرقه های نور
  • سوزن سوزن شدن در بدن
  • مشکل در صحبت کردن واضح یا یافتن کلمات مناسب (آفازی گذرا)

دریافت نوبت آنلاین از متخصص تغذیه و سلامت

چه کسانی به میگرن مبتلا می شوند؟

هر کس در هر سنی ممکن است به میگرن مبتلا شود – حتی کودکان. عوامل خاصی می توانند شما را مستعد ابتلا به آنها کنند. عواملی نظیر:

سن: میگرن اغلب برای افراد بین 18 تا 44 سال اتفاق می افتد.

ژنتیک: حدود 90 درصد از افرادی که حملات میگرنی دارند، سابقه خانوادگی آن را دارند.

 

چه چیزی می تواند باعث حمله میگرن شود؟

پزشکان معتقدند که برخی محرک ها می توانند باعث حملات میگرنی شوند، این محرک های بالقوه عبارتند از:

  • استرس و اضطراب
  • تغییرات هورمونی
  • برخی داروها یا استفاده بیش از حد از داروها، از جمله کنترل بارداری هورمونی، استروئیدها، و داروهای مسکن تجویزی
  • کیفیت پایین خواب یا اختلالات خواب (به عنوان مثال، بی خوابی، آپنه خواب)
  • تغییرات آب و هوا

 

چه غذاهایی می توانند باعث میگرن شوند؟

غذا و مواد شیمیایی موجود در آن ممکن است باعث حملات میگرنی شود. در حال حاضر، فهرست مشخصی از غذاها یا نوشیدنی هایی که باعث حمله میگرنی می شوند یا نمی شوند، وجود ندارد. با این حال، بسیاری از مردم ادعا می کنند که غذاهای خاصی که می خورند یا می نوشند باعث میگرن می شوند. این ترکیبات شامل موارد زیر است:

  • شکلات، احتمالا به دلیل ماده شیمیایی بتا فنیل آلانین است
  • غذاهای غنی از نیترات، مانند گوشت های پخته شده و هات داگ
  • مونوسدیم گلوتامات (MSG)، یک افزودنی که اغلب در غذاهای فرآوری شده یافت می شود
  • شیرین کننده های مصنوعی، به ویژه آسپارتام
  • تیرامین، یک ماده شیمیایی موجود در غذاهای تخمیری، پنیرهای کهنه و برخی از انواع نان تازه پخته شده
  • نوشیدنی های الکلی

لیست پزشکان متخصص مغز و اعصاب

برخی از مطالعات نشان می دهد که خود غذاها ممکن است مشکل ساز نباشند. در عوض، میل به غذا و گرسنگی ممکن است ریشه واقعی محرک باشد. عامل احتمالی دیگر نیز می تواند دمای غذا باشد. خوردن یا نوشیدن چیزی که خیلی گرم یا خیلی سرد است ممکن است باعث حمله میگرن شود.

کافئین و میگرن

وقتی صحبت از میگرن به میان می آید، نتیجه گیری قطعی راجع به کافئین بسیار مشکل است. برخی افراد معتقدند که کافئین یک محرک است. به گفته بنیاد آمریکایی میگرن، کافئین ممکن است در واقع به شما کمک کند، حداقل در مقادیر محدود. کافئین یک ماده فعال در چندین داروی سردرد از جمله Excedrin، Midol، Darvon Compound و Migranal است.

مطالعات تحقیقاتی همچنین نشان می دهد که کافئین می تواند در موقعیت های حاد موجب تسکین شود. اما از سوی دیگر مصرف روزانه کافئین می تواند اثرات مفید آن را کاهش دهد. با پزشک خود در مورد میزان مصرف کافئین صحبت کنید تا بهترین توصیه را دریافت نمایید.

 

چه غذاهایی برای میگرن مفید هستند؟

خوردن و نوشیدن برخی چیزها ممکن است به پیشگیری از حملات میگرن کمک کند. تغییر در عادات غذایی نیز به این وضعیت کمک می کند، تغییراتی مانند محدود کردن سدیم و چربی یا امتحان کردن یک رژیم غذایی با گلیسمی پایین. بنیاد ملی سردرد همچنین پیشنهاد می کند که رژیم غذایی کم تیرامین را امتحان کنید.

اجتناب از غذاهای فرآوری شده و جایگزین نمودن غذاهای کامل و فرآوری نشده توصیه مناسبی برای همه است، اگرچه اجتناب از غذاهای فرآوری شده به طور کامل دشوار است. اگر می دانید افزودنی هایی مانند طعم دهنده های مصنوعی، شیرین کننده ها یا نگهدارنده ها برای شما محرک های میگرنی هستند، سعی کنید آنها را از رژیم غذایی خود حذف نمایید.

برخی غذاها حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی، ویتامین ها و اسیدهای چرب هستند که ممکن است به پیشگیری از میگرن کمک کنند.

غذاهای غنی از منیزیم – تحقیقات روی زنان عمدتا سفیدپوست نشان می دهد که منیزیم ممکن است باعث تسکین میگرن شود. غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از: سبزیجات با برگ های تیره، آووکادو و ماهی تن.

اسیدهای چرب امگا 3 – تحقیقات نشان می دهد که افزایش اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به افراد مبتلا به میگرن کمک کند. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از ماهی هایی مانند ماهی سالمون و دانه ها و حبوبات.

غذاهای کتوژنیک ممکن است برای همه مناسب نباشد، اما تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کتو ممکن است به کاهش حملات میگرن کمک کند. این عمل به معنای خوردن غذاهایی است که کربوهیدرات کم و چربی بالایی دارند، مانند غذاهای دریایی، سبزیجات غیر نشاسته ای و تخم مرغ. اما مراقب باشید! برخی از غذاهای رژیم کتو ممکن است باعث حملات میگرنی شوند. فراموش نکنید همیشه قبل از شروع رژیم کتو با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا تغییرات رژیم غذایی مناسب را پیدا کنید تا بتوانید سلامت خود را با خیال راحت بهبود بخشید.

 

درباره رژیم های حذفی

برخی از افرادی که دچار حملات میگرنی می شوند سعی می کنند برای رفع مشکل از رژیم های غذایی حذفی (مانند کتو) استفاده کنند. در برخی موارد، این کار ممکن است آسیب بسیار بیشتری نسبت به سودش داشته باشد. برخی پزشکان بر این باورند که رژیم های غذایی که کل کلاس های غذایی را حذف می کنند، می توانند منجر به سوء تغذیه شوند.

 

منبع : Healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست. سایت نوبت دهی اشتراک گذاری

در صورتی که کمر درد ناشی از التهاب باشد، غذایی که می خورید در بهتر یا بدتر کردن شرایط بسیار موثر خواهد بود. ثابت شده است که بسیاری از غذاها باعث کاهش التهاب می شوند ، در حالی که برخی دیگر التهاب را افزایش می دهند. رژیم های غذایی پر قند و حاوی غذاهای چرب نیز خطر چاقی را افزایش می دهند که این نیز در ایجاد یا افزایش کمر درد موثر است. عضلات پایین کمر و شکم پایه ای برای پشتیبانی ستون فقرات ایجاد کرده و بدن را به صورت قائم نگه می دارند. هدف عضلات پایین کمر و شکم این است که با همکاری یکدیگر پشتوانه ای برای بالاتنه و تراز قرار گرفتن ستون فقرات باشند. در صورتی که این عضلات مواد مغذی لازم را دریافت نکنند ، ممکن است توانایی ترمیم در ان ها ضعیف شده و در عین حال، مدت زمان لازم برای بهبود از جراحات نیز برای این عضلات ممکن است افزایش یابد. برای سالم نگه داشتن کمر و کاهش درد و ناراحتی ، لازم است از رژیم غذایی متعادلی که حاوی مقادیر مناسبی پروتئین ، کربوهیدرات و چربی است پیروی کنید. مصرف آب کافی نیز مهم است. اما فراموش نکنید که رژیم غذایی به تنهایی جوابگوی کمر درد نیست. ورزش ، وضعیت بدنی درست ، موقعیت بدنی خوب در هنگام خواب و در صورت لزوم درمان های پزشکی هر یک در این میان به اندازه خود نقش دارند.

راه های زیادی برای پیشگیری از بروز کمر درد وجود دارد. اما اگر دچار کمر درد شدید و طولانی مدت شده اید می توانید با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی و توانبخشی امید بهترین و جدیدترین درمان ها را تحت نظر متخصصین با تجربه دریافت کنید. متخصصین این کلینیک بعد از معاینه دقیق بیمار و انجام عکسبرداری های لازم برنامه درمانی با رویکرد پلکانی را تجویز خواهند کرد. درمان از روش های ساده مانند استراحت، کمربند طبی و ورزش  آغاز می شود. در صورت لزوم درمان های پیچیده تر مانند لیزرتراپی، شاک ویو،اولتراسوند و انواع تزریق از جمله اوزون تراپی تجویز خواهند شد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

 

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مناسب

رژیم غذایی می تواند با فعال و غیر فعال کردن سیستم ایمنی بدن در مواقع مناسب به شما کمک کند. با این وجود رژیم غذایی ضعیف می تواند سیستم ایمنی بدن را تغییر داده و باعث شود به طور غیر طبیعی عمل کرده و ممکن است باعث درجات خفیفی از التهاب مداوم شود.

در حقیقت ، برخی مطالعات نشان داده اند که سیستم ایمنی بدن به همان شکل که به عفونت باکتریایی پاسخ می دهد ، به رژیم غذایی ناسالم نیز واکنش نشان می دهد. اینکه چگونه یک رژیم غذایی سالم مستقیما به سیستم ایمنی بدن کمک می کند ، کاملاً مشخص نیست. با این حال ، برخی شواهد نشان می دهند که کمبود ریز مغذی های مختلف – مانند روی ، سلنیوم ، آهن ، اسید فولیک و ویتامین های A ، B6 ، C و E – ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را تغییر دهد.

  بیوفیدبک :کنترل عملکرد بدن و ضربان قلب با حسگرهای الکتریکی بیوفیدبک

بهترین رژیم غذایی برای کمک به سیستم ایمنی بدن و در نتیجه کمک به کاهش التهاب مزمن ، حذف یا کاهش مصرف غذاهایی که موجب التهاب می شوند و استفاده بیشتر از غذاهای ضد التهابی است.

چه غذاهایی باعث تشدید التهاب و کمر درد می شوند؟

چه غذاهایی باعث تشدید التهاب و کمر درد می شوند

میزان قابل توجهی از کمر درد نتیجه مستقیم التهاب است. دلایل التهاب متفاوت هستند. التهاب غالباً یک واکنش دفاعی بدن در برابر عفونت یا برخی مواد خارجی است. با این حال ، این واکنش دفاعی ممکن است مزمن شده و حتی بدون وجود عفونت یا هر علت فوری دیگری تحریک و برانگیخته شود. مطالعات اخیر نشان داده اند که بعضی از غذاها موجب التهاب می شوند. به عنوان مثال ، غذاهایی که پر از چربی های ترانس ، چربی های اشباع شده ، قند و آرد سفید هستند از طریق یک سری فرآیندهای بیوشیمیایی و هورمونی پیچیده می توانند باعث ایجاد التهاب شوند. در نتیجه ، اگر از کمر درد مداوم رنج می برید ، عاقلانه است که مصرف غذاهایی که موجب التهاب می شوند را کاهش دهید. غذاهایی که لازم است مصرف آن ها را کاهش دهید عبارتند از:

  • گوشت قرمز
  • غذاهای بسیار فرآوری شده و غذاهایی که به آن ها قند اضافه شده است
  • نان ، ماکارونی و برنج سفید ( بدون سبوس)
  • لبنیات پر چرب
  • نوشیدنی ها و میان وعده های شیرین
  • غذاهای سرخ شده

چه غذاهایی برای کم کردن التهاب منجر به کمر درد مناسب هستند؟

هیچ رژیم غذایی به تنهایی پاسخی برای درمان کمر درد مزمن نیست. اما با کاهش مصرف غذاهای التهاب آور و خوردن غذاهایی که برای مقابله و حتی کاهش التهاب مفیدند ، مطمئناً به سلامتی بدن و کمر خود کمک خواهید کرد. بهترین غذاها برای مقابله با التهاب ، غذاهایی هستند که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان ، پروتئین بدون چربی و چربی های اشباع نشده هستند. غذاهایی که این خصوصیات را دارند غالباً در رژیم غذایی مدیترانه ای یافت می شوند  که شامل مقدار زیادی ماهی ، سبزیجات خام ، میوه ، غلات کامل و روغن زیتون است.

  • سعی کنید هر هفته دو یا سه وعده ماهی های غنی از امگا 3 بخورید. ماهی تن و ماهی سالمون هر دو منابع خوبی از امگا 3 هستند.
  • لوبیا (به عنوان مثال لوبیا قرمز) ، حبوبات ، غلات ، دانه ها و آجیل همه باید بخشی از غذای مصرفی روزانه شما باشند.
  • گوشت سفید ( گوشت مرغ) و تخم مرغ را می توان هر روز مصرف کرد. شما می توانید مرغ را با پوست بپزید ، اما قبل از خوردن آن را جدا کنید.

  جراحی بسته دیسک گردن: انواع، مزایا و فرایند درمان

رژیم های غذایی  از این دست نه تنها در محدود کردن التهاب موثرند بلکه به کاهش وزن نیز کمک می کنند  که این نیز به نوبه خود می تواند به کاهش کمر درد کمک کند.

استخوانهای خود را محکم نگه دارید

 پوکی استخوان در واقع ضعیف شدن استخوان هاست ، که از اوائل دهه سوم زندگی شروع می شود. این وضعیت بر مهره های ستون فقرات اثر گذاشته و منجر به مشکلاتی برای کمر می شود. در دوران جوانی ، حتما لازم است به اندازه کافی کلسیم در بدن خود ذخیره کنید تا بروز پوکی استخوان را به تأخیر بیاندازید. همچنین با مصرف میزان کافی کلسیم (حتی در دوران میانسالی و سالخوردگی) می توانید روند پوکی استخوان را کند نمایید. به خانم ها توصیه می شود روزانه 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. مردان باید 800 تا 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. منابع شناخته شده و معروف کلسیم شامل شیر و سایر محصولات لبنی غنی شده با کلسیم، به عنوان مثال ماست، نان سبوس دار و شیر سویا هستند. خوشبختانه ، مکمل های کلسیم زیادی وجود دارند که با مصرف آن ها می توانید مطمئن شوید روزانه به اندازه کافی کلسیم دریافت می کنید ، اما همیشه بهتر است کلسیم را از غذاهای مناسب و سالم دریافت کنید. همچنین لازم به یادآوری است که بدن هر بار فقط می تواند حدود 600 میلی گرم کلسیم جذب کند.

آب 

آب رسانی مناسب به بدن همانطور که تقریباً برای هر فرایندی که بدن انجام می دهد مهم است برای سلامتی کمر نیز مهم است. بین مهره های ستون فقرات بالشتک های وجود دارند که به آن ها دیسک گفته می شود. از جمله مواد تشکیل دهنده این دیسک ها ماده ژله مانندی است که 90٪ آن آب است. وجود میزان معینی مایع در بدن ، می تواند به عملکرد درست دیسک ها و این ژل کمک کند. با این حال ، نوشیدن مقادیر زیاد آب به خودی خود دیسک های آسیب دیده را ترمیم نکرده  و برای درمان کمر دردی که احتمال می دهید به نحوی با مشکلات دیسک مرتبط است باید به پزشک مراجعه کنید. اگر فکر می کنید لازم است رژیم غذایی خود را تغییر دهید ، توصیه می کنیم با یک فرد متخصص مانند یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بهترین راه حل را به شما پیشنهاد کند. تغییرات زیادی می توان در سبک زندگی ایجاد کرد که می توانند به کاهش کمر درد کمک کنندو با یادگیری آن ها ممکن است دیگر با کمر درد از خواب بیدار نشوید.

  دیسک کمر در جوانی: پارگی، فتق و بیرون زدگی دیسک کمر جوانان

محدود کردن مصرف کافئین

کافئین موجب کم آب شدن بدن می شود و ممکن است التهاب را افزایش دهد. سعی کنید روزانه بیش از یک فنجان قهوه مصرف نکنید یا در صورت امکان مصرف قهوه را کاملاً متوقف کنید.

اگرچه خود کافئین باعث کمر درد می شود ، اما قطع مصرف کافئین به طور موقت شرایط را حتی بدتر هم می کند.

در حالی که قطع کردن مصرف کافئین ممکن است در ابتدا درد را بدتر کند، اما نهایتا وقتی نوشیدن قهوه را متوقف کنید، درد هم برطرف خواهد شد.

بسیاری از افراد از قهوه و کافئین به عنوان راهکاری برای رفع خستگی و ادامه کار خود استفاده می کنند ، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‎ دهند این محرک می تواند باعث افزایش سطح استرس و نیز سطح هورمون های استرس در بدن شود.

وقتی دچار استرس شوید، بدن هورمونی به نام کورتیزول آزاد می کند. اما بدن نمی تواند دائما سطح کورتیزول را بالا نگه دارد  و هنگامی که بالاخره سطح کورتیزول پایین بیاید ، مقابله با استرس برای بدن دشوارتر می شود.

اهمیت تنوع غذایی

برای استفاده از غذاهای ضد التهابی، نباید فقط چند مورد دلخواه خود را انتخاب کنید، زیرا با این کار ممکن است دریافت برخی مواد مغذی حیاتی که سیستم ایمنی بدن به آن نیاز دارد را از دست بدهید.

درعوض ، سعی کنید از غذاهای ضد التهابی متنوع استفاده کنید. به عنوان مثال ، وعده های غذایی معمولی خود را به این شکل تقسیم کنید:

  • نیمی از بشقاب شما باید با غلات سبوس دار مانند نان سبوس دار ، ماکارونی سبوس دار و برنج قهوه ای به همراه پروتئین های سالمی مانند ماهی ، مرغ ، لوبیا و آجیل پر شود.
  • نیمی دیگر باید بیشتر حاوی سبزیجات و در کنار آن میوه ها باشد.
  • همیشه از روغن های سالم مانند روغن زیتون و کانولا به جای کره یا سایر طعم دهنده ها استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که لازم است رژیم غذایی خود را برای همیشه تغییر دهید تا برایتان موثر باشد.

تاثیر رژیم غذایی مثل یک قرص فوری نیست ، اما پتانسیل بالایی برای کمک به مدیریت و حتی جلوگیری از التهاب دارد که می تواند به تسکین دردهای مزمن کمک کند.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا