برترین های کسب وکار ایرانیعلمی و پزشکی

سبوس برنج چیست؟

آشنایی با خواص سبوس گندم و برنج چیست؟

سبوس برنج دکتر بیز برای لاغری: سبوس گندم: یا سفید به پوسته ای از غلات گفته می شود که معمولاً به دلیل انجام عملیات تکمیلی و تولید محصول نهایی از آن ها گرفته می شود. به طورکلی غلات مجموعه ای از مواد مغذی هستند که در زمره غذاهای اساسی انسان در طول تاریخ بوده اند و امروزه نیز حتی با گسترش سبد غذایی انسان همچنان این محصولات تولیدشده و به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در قالب محصولات تکمیلی مثل ماکارونی و غیره مورداستفاده قرار می گیرند.

یا جو دوسر یکی از فرآورده هایی که از پوست گیری غلاتی مثل جو و گندم به دست می آید. سبوس در حالت کلی به پوسته ای از گندم، برنج، جو و غیره گفته می شود که سرشار از ویتامین ها و مواد مختلف است و به همین دلیل مصرف آن توسط متخصصین تغذیه سفارش می شود. در ادامه از این مقاله از شما را با فواید و خواص سبوس گندم، برنج سفید یا قهوه ای، جو و جو دوسر آشنا می کنیم.

سبوس چیست؟ و چه نقشی در زندگی بشر امروزی دارد؟

سبوس چند غله دکتر بیز: سبوس همان گونه که در بخش قبل عنوان شد یکی از محصولات جانبی غلات به شمار می رود که معمولاً از طریق پوست گیری اولیه و یا انجام عملیات کمیلی بر روی غلات به وجود می آید. غلات دانه های گیاهی هستند که علاوه بر قوت کافی به عنوان منبعی از ویتامین ها و مواد مختلف شناخته می شوند که این مواد از طریق خاک و کود به این گیاهان منتقل می شوند و برای رشد و سلامت بدن انسان لازم و ضروری می باشند.

برنج، گندم و جو سه غلات مهمی هستند که تقریباً همه مردم دنیا به صورت منظم از آن ها استفاده می کنند. در این میان نقش جو نسبت به گذشته بسیار کمرنگ تر شده است ولی بااین حال همچنان این غلات در زمره محصولات کشاورزی مهم در سراسر دنیا شناخته می شود و نقش مؤثر مستقیم و غیرمستقیمی بر تأمین غذای انسان دارد.

گندم نیز به عنوان مهم ترین قوت مردم دنیا به شمار می رود که از آن نان که مهم ترین غذای انسان است تهیه می شود. برنج نیز پس از گندم به عنوان دومین قوت اصلی بسیاری از مردم دنیا به شمار می رود که به صورت مستقیم و یا در قالب محصولات تکمیلی تولید می شود.

به طورکلی از این سه غلات مهم محصولات مختلفی تولید می شوند که یکی از مهم ترین آن ها سبوس است. سبوس به دلیل اینکه از پوست گیری غلات تهیه می شود معمولاً دارای مواد و ویتامین های مهمی است که ازجمله آن ها می توان به ویتامین های گروه ب، ویتامین ای، پانتوتنیک اسید، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، ، سلنیوم و غیره اشاره کرد و در هر سبوس نوع ویتامین و مواد تشکیل دهنده آن متفاوت می باشند.

سبوس به عنوان یک ماده غذایی و منبعی غنی از مواد موردنیاز بدن به شمار می رود و ازآنجایی که سطح کیفی و ارزش غذایی بشر امروزی تا حدود زیادی افت کیفیت داشته اند، درنتیجه لازم است ویتامین های موردنیاز بدن از طریق مواد دیگر تأمین شوند، در غیر این صورت عارضه های مختلفی در بدن بروز می کنند. به همین دلیل ما در ادامه متن به معرفی انواع سبوس و مزایا و ویژگی آن ها می پردازیم.

انواع سبوس موجود در بازار

پودر جوانه گندم دكتر بیز: بر طبق تحقیقات انجام شده در حال حاضر 80 درصد غذای بیش از نیمی از جمعیت جهان به وسیله غلات تأمین می شود و به همین دلیل امروزه تولید آن ها در سطح وسیعی انجام می شود. خوشبختانه ایران در طول تاریخ یکی از کشورهای موفق در زمینه تولید انواع غلات ازجمله گندم، جو و برنج بوده اند و به نوعی کشاورزان ایرانی در زمینه تولید این محصولات دارای تجربه و سابقه ای چند هزارساله هستند. همین موضوع نیز باعث شده که ایرانی ها در طول تاریخ از این محصولات فرآورده های مختلفی را تولید کرده و با محصولات جانبی آن ها آشنایی داشته باشند.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد انواع سبوس مطالبی ارائه کرده و اهمیت مصرف آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. پس توصیه می شود برای آشنایی با انواع سبوس و ویژگی های آن ها با ادامه این متن همراه شوید.

سبوس گندم چیست؟

سبوس یکی از محصولات جانبی است که از دانه گندم به دست می آید. درگذشته که امکانات و اطلاعات دقیقی از ارزش واقعی دانه گندم وجود نداشت این محصول پس از برداشت و جداسازی از کاه، در بازه های زمانی موردنیاز به آسیاب برده و تبدیل به آرد می شد.

این موضوع باعث تولید نان هایی باکیفیت و ماندگاری بالا می شد؛ اما در عصر حال و با رشد تکنولوژی تقریباً چنین کاربردی در شهرها منسوخ شده اما در روستاها همچنان از این شیوه استفاده می شود. تحقیقات بر روی دانه گندم نشان داده که پوسته اولیه آن حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی و ویتامین های موردنیاز بدن می باشد و به عبارت بهتر پوسته گندم و مغز آن اشباع از این ویتامین ها و مواد می باشند که برای رشد و سلامت بدن لازم و ضروری هستند.

از طرفی در طی همین تحقیقات مشخص شده که در پوسته گندم مقدار قابل توجهی فیتات یا همان فیتیک اسید وجود دارد. این ترکیب آلی به دلیل شکل و ویژگی های خود تأثیری منفی بر جذب اصولی و مناسب املاح دو ظرفیتی مثل آهن، کلسیم، روی و غیره دارد و باعث فقر آن ها در بدن می شوند. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا قبل از آرد کردن گندم در کارخانه، آن را پوست گیری کرده و سبوس آن جداشده و سپس تهیه آرد انجام می شود.

با این تفاسیر مشخص می شود که آرد تولیدشده با این شیوه، از لحاظ ارزش غذایی دچار فقر است به همین دلیل در عملیات تکمیلی دیگری پس از تهیه آرد که غنی سازی نام دارد، آهن و سایر ویتامین ها و مواد از دست رفته به آن تزریق می شوند و درنهایت آردی که به بازار عرضه می شود و مردم آن و یا نان آن را تهیه می کنند، یک محصول فرآوری شده است؛ اما حال این سؤال پیش می آید که سبوس جداشده از گندم چه می شود؟ ما در ادامه این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم اما پیش از آن به بررسی ارزش غذایی این محصول می پردازیم.

خواص و ویژگی و کاربردهای سبوس گندم

سبوس گندم پوسته خیلی نازکی است که طی فرآیند پوست گیری گندم از آن جدا می شود و معمولاً بسیار نازک و سبک می باشد و رنگ آن زرد مایل به قهوه ای است. درگذشته عمده استفاده سبوس گندم برای تهیه خوراک دام و طیور بود و به این ترتیب با استفاده از ارزش غذایی این محصول می شد پرواربندی درستی را انجام داد و در این زمینه موفق بود؛ اما امروزه علاوه بر مصرف حیوانی سبوس گندم در سبد غذایی انسان نیز جایگاه ویژه ای پیدا کرده و به همین دلیل از این محصول فرآورده های مختلفی تولید می شود.

برای مثال می توان علاوه بر استفاده آن در نان، از این محصول در تهیه انواع غذاها و شیرینی ها نیز استفاده نمود و مهم ترین دلیل این اقدام نیز بهره گیری از خواص و مواد موجود در این محصول می باشد. به طورکلی از مهم ترین ویتامین ها و املاح این محصول می توان به ویتامین های ب، ث، د، ریبوفلاوین، فولات، نیاسین، ازجمله املاح معدنی به آهن، ، سدیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، کربوهیدرات ها، چربی ها، اسید های چرب و غیره اشاره نمود.

این حجم از ویتامین ها و مواد مختلف باعث شده که در طول تاریخ و در طب سنتی علاوه بر مصرف غذایی نگاه ویژه ای به گندم و سبوس آن شود و از آن ها برای درمان بیماری های مختلف استفاده شود. البته امروزه متخصصان پوست و مو نیز ضمن آشنایی با خواص این محصول از آن برای درمان عارضه های مختلف و همچنین تهیه انواع شامپو، صابون و داروها نیز استفاده می کنند. ما در ادامه این متن قصد داریم در مورد خواص و تأثیر این محصول بر روی پیشگیری، کنترل و درمان برخی از عارضه و بیماری ها مطالبی ارائه دهیم.

موارد استفاده و کاربرد درمانی سبوس گندم

سبوس دانه گندم محصولی است که تحقیقات بشر در طول دوران تاریخی گوناگون، پرده از خواص مختلف آن برداشته است، اما از مهم ترین خواص و کاربردهای پوسته گندم می توان به این موارد اشاره کرد.

خواص سبوس گندم برای کودکان و بزرگسالان

سبوس گندم محصولی است که نقش مؤثری بر پیشگیری، کنترل و درمان بیماری یبوست دارد. این محصول به عنوان یک ملین به شمار می رود و می تواند ضمن تقویت روده ها و دستگاه گوارش به دفع بهتر مدفوع از بدن کمک کرده و از بروز و یا تشدید یبوست جلوگیری کند. درنتیجه با استفاده از این محصول در یک دوره درمانی می توان به مرور یبوست را درمان کرد. برای مصرف این محصول نیز می توان روزانه 20 تا 45 گرم از آن برای بزرگ سالان و 5 تا 20 گرم برای کودکان استفاده کرد.

فواید سبوس گندم برای روده

یکی از بیماری هایی که گاهی گریبان گیر برخی افراد شده و تأثیرات نامطلوبی بر سلامت کلی بدن دارد، سندرم روده تحریک پذیر است. در طی این مشکل غذای دریافت شده پس از حرکت از معده، به صورت سریع و یا ضعیف در روده ها حرکت می کند و در پی این مشکل سندرم روده تحریک پذیر بروز می کند.

اسهال و یبوست دو عارضه ای هستند که بر اثر این سندروم بروز می کنند؛ اما برای درمان مناسب این سندروم می توان از سبوس گندم کمک گرفت. برای این کار کافی است روزانه 30 گرم از آن را و به مدت 12 هفته مصرف کرد و بی شک پس از این دوره درمان شاهد تأثیرات مثبت این سبوس بر سندرم روده تحریک پذیر خواهید بود.

کنترل فشار خون با پودر سبوس گندم

فشارخون بالا یکی از معضلاتی است که جامعه امروزی به دلایل مختلف ازجمله تغذیه نامناسب و آلودگی های شهری با آن درگیر است. برای درمان این عارضه نیز می توان از سبوس گندم کمک گرفت. این محصول می تواند به کاهش فشارخون کمک کند.

نکات مهم در مورد مصرف سبوس گندم

  1. سبوس گندم محصولی است که به دلیل خواص متعدد خود و همچنین ویتامین ها و مواد مؤثر مورد توجه افراد مختلف قرار می گیرد و از آن برای موارد درمانی و غیره استفاده می شود؛ اما این محصول طبیعی به مانند بسیاری از مواد دیگر دارای یک سری اثرات مثبت و همچنین یک سری اثرات منفی است.
  2. درنتیجه لازم است برای استفاده و مصرف اصولی این محصول با یک متخصص و یا مشاوره تغذیه مشورت نمود. در حالت کلی محصولی مثل سبوس گندم برای کودکان بی خطر است اما در مواردی ممکن است باعث ایجاد نفخ و همچنین گاز معده شود. به همین دلیل توصیه می شود در از استفاده این محصول برای کودکان اعتدال را رعایت نمود.
  3. خانم های باردار و شیرده نیز در مورد مصرف این محصول محدودیتی ندارد و می توانند آن را در صورت نیاز مصرف کنند؛ اما کسانی که بیماری های خاص دارند و یا داروهای خاصی را مصرف می کنند، بهتر است برای مصرف این محصول با پزشک خود مشورت نمایند.
  4. به طورکلی سبوس گندم به دلیل داشتن فیبر بالا، می تواند جذب غذا را کاهش داده و بر تأثیرگذاری برخی داروها تأثیرات منفی داشته باشد. درنتیجه افرادی که داروهای خاص دارند، مثل بیماران قلبی باید بین زمان مصرف سبوس برنج و داروی خود چند ساعت فاصله رعایت کنند و یا با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

سبوس جو چیست؟

سبوس جو نیز همانند سبوس گندم محصولی است که از پوست گیری دانه جو به دست می آید. جو نیز یکی از غلات مهم به شمار می رود که در طول دوران تاریخی مختلف به عنوان قوت اصلی بسیاری از مردم دنیا به شمار می رفته و در کنار آن برای موارد حیوانی نیز کاربرد داشته که این مورد نیز به صورت غیرمستقیم بر تأمین غذای انسان تأثیر داشته است.

برای مثال در قرون وسطی اروپایی ها این محصول را کشت می کردند و به عنوان قوت اصلی مورداستفاده قرار می دادند. در تبت نیز از گذشته های دور از این محصول غذایی استفاده می شده و در حال حاضر نیز جو یکی از قوت های اصلی مردم این کشور به شمار می رود؛ اما در ایران از هزاران سال قبل کشت جو رواج داشته و در طول تاریخ از آن استفاده های انسانی و حیوانی متعددی شده است.

در حال حاضر نیز جو در مناطق مختلف ایران کشت می شود و دارای کاربردهای انسانی و دامی است. همچنین به دلیل خواص فوق العاده جو، از آن محصولات رژیمی مختلفی تولید می شود و یکی از محصولات جانبی دانه جو، سبوس است.

سبوس جو، همانند سبوس گندم تولید می شود و می توان در بازار آن را تهیه کرد. این محصول دارای خواص درمانی مختلفی است که در قسمت های بعدی متن به تعدادی از آن ها اشاره می شود

 

دکمه بازگشت به بالا