برترین های کسب وکار ایرانیعمومی

نحوه ثبت شکایت در شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف نهادی است که بر اساس قانون وظیفه رسیدگی به برخی از دعاوی را دارد . این نهاد مثل هر نهاد قضایی دیگر برای شروع رسیدگی نیاز به ثبت دادخواست دارد . برای سهولت در ثبت دادخواست شورا ، امکان ثبت در دفاتر خدمات قضایی فراهم شده است تا پیگیری روند رسیدگی نیز به صورت الکترونیک انجام شود .دچار درگیری خانوادگی سر وراثت شدی و دنبال وکیل خوب می گردی؟ برای تویی که ساکن شیرازی، جهت مشورت با بهترین وکیل ارث در شیراز کلیک کنید.

شورای حل اختلاف نهادی قضایی است که به دعاوی با سقف مشخصی رسیدگی می کند . فلسفه تشکیل شوراها از آن روست که مردم برای دعاوی با سقف به خصوصی به دادگاه مراجعه نکنند . در همین راستا برای آشنایی با شورای حل اختلاف می توانید مقاله شورای حل اختلاف و ساختار آن را مطالعه کنید هم چنین در این مورد  این مسئه را نشان می دهد .برای پیدا کردن بهترین وکیل شیراز به وبلاگ master vakil یه سر بزن.

البته ناگفته نماند که  نیز یکی از مزایای این نهاد است . بعد از شکل گیری این نهاد و مراجعه بسیاری از دعاوی به آن ، قانونگذار به فکر انجام اصلاحاتی در راستای بهره برداری بیشتر از این نهاد کرد . برای مثال با طراحی  ، بعد از آن کلیه از طریق الکترونیکی صورت خواهد پذیرفت . یکی دیگر از اقدامات که در سال 97 رخ داده است ، ثبت دادخواست شورای حل اختلاف در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است . از این رو در این مقاله به بررسی موضوع ثبت دادخواست شورای حل اختلاف در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می پردازیم .

نحوه ثبت دادخواست در شورای حل اختلاف

نحوه ثبت دادخواست در شورای حل اختلاف به این طریق است که خواهان دعوی باید به شورای صالح که معمولا شورای محل اقامت خوانده است مراجعه نماید و بعد از آن با پرداخت هزینه دادرسی و تعیین نوبت ، به دعوی رسیدگی می شود . برای تنظیم دادخواست در شورا باید دقت می شد که موضوع از موارد صلاحیتی شورا باشد . این روند به همان ترتیبی است که برای ثبت دادخواست در دادگاه طی می شود اما در حال حاضر این تشریفات در حال تغییر است . مطالب تکمیلی در این رابطه در مقاله  بررسی شده است .

از فروردین 97 بود که ثبت دادخواست شورای حل اختلاف برای شهر هایی که دفتر خدمات الکترونیک قضایی داشتند به صورت الکترونیکی انجام شدثبت دادخواست شورای حل اختلاف در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها صرفه جویی در وقت است. با راه اندازی ، متقاضیان ثبت دادخواست می توانند، از نمونه لایحه های موجود در سامانه، استفاده نمایند.

در گذشته افراد برای تنظیم دادخواست در شوراها باید به شورای محل مورد نظر خود مراجعه می کردند . اما با شکل گیری این سیستم جدید دیگر نیازی به حضور در شورا برای ثبت دادخواست نیست ؛ بلکه این کار از طریق دفاتر خدمات قضایی صورت خواهد گرفت و نیازی به حضور مردم در شورا نیست . ثبت دادخواست شورای حل اختلاف در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باعث می شود که پرونده از ابتدشورای حل اختلاف یکی از سازمان های قضایی تحت نظارت دادگستری است که به پرونده ها با سقف مالی کم و یا دعاوی غیر مالی مشخص شده در قانون اختصاص می دهد. امکان ثبت شکایت و شروع رسیدگی در شوراهای حل اختلاف ساده تر و آسان تر از اقدامات قضایی در دادگاه ها است. باعث این سادگی و آسانی می تواند جلوی طولانی شدن فرآیند رسیدگی به اختلافات را بگیرد.”

هدف دیگر از شکل گیری اینسازمانبه منظور حل و فصل درگیری ها بین افراد است که مبتنی بر آن،شورای حل اختلافتصمیماتی صادر می کند. اما روندمراحل شکایت در شورای حل اختلافبرای هر درخواستی یکتا و گوشه ای است و طالب این اعتراض بایدمراحلیخاص را طی کند تا به رأی یا داوری نهایی مراجعه کند. هزینه دادرسیدر این مرجع نیز بر اساس قوانین مشخصی تعیین می شود و در برخی موارد ممکن است رایگان باشد.

در این نوشتار، به سؤالاتی پاسخ خواهیم داد که به مراحل شکایت در شورای حل اختلاف مربوط می شود. همچنین، از قدرت صلاحیت این مجمع قضایی و تصمیماتی که در هر مورد توسط شورای حل اختلاف اتخاذ می شود، توضیح خواهیم داد. از طرف دیگر، هزینه دادرسی در شورای حل اختلاف بر اساس مسائل مختلف دعوا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نحوه ثبت شکایت در شورای حل اختلاف

“یکی از سوالاتی که افراد زیادی در ابتدای تصمیم گیری برای شروع یک دعوا با آن مواجه می شوند، این است که برای ارایه شکایت خود به کجا بروند؟ به طور دقیق تر، کدام سازمان قضایی صلاحیت بررسی یک دعوا را دارد؟ این سوال می تواند به طور مشابه در مورد ارایه دعوا در شورای حل اختلاف هم پیش بیاید، به نحوی که باید ببینیم کدام شورای حل اختلاف مجوز قانونی برای بررسی یک دعوا دارد.”

برای ثبت شکایت خود در شوراهای حل اختلاف، شما نیاز دارید ابتدا پرونده خود را در اختیار شورای حل اختلافی قرار دهید. این شورا باید از نظر محلی اجازه داشته باشد تا به پرونده شما رسیدگی کند. شورای حل اختلافی، که به صورت محل اقامت شخصی که به آن شکایت می کنید، است، به طور معمول این مسئله را بررسی می کند. بعد از پیدا کردن شورایی که رسیدگی به شما را بر عهده می گیرد، شما باید از طریق دفترخانه شورا درخواست فرم دادخواست کنید. در این فرم باید نام و نام خانوادگی دو طرف اختلاف، مشخصات و آدرس آنها، نوع شکایت و دلایلی که شما برای آن دعوی را مطرح کرده اید، ذکر شوند.

بعد از ارائه دادخواست خود، بایستی هزینه ی دادرسی را پرداخت کنید. هزینه ی دادرسی در دعاوی کیفری و حقوقی، برابر با پنج درصد آن در دعاوی مالی و غیرمالی در دادگاه های دادگستری محاسبه می شود. پس از پرداخت هزینه، نوبت شما تعیین می گردد و رسیدگی به موضوع مورد نظرتان آغاز می شود.

متن: “برای ارائه شکایت به شورای حل اختلاف، می توانید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام کنید. با مراجعه به یکی از این دفاتر، شما می توانید شکایتتان را ثبت کنید. سپس، تمامی مراحل پیگیری و مشاهده ابلاغیه ها در سامانه ثنا قابل دنباله خواهد بود.”

نحوه رسیدگی به اختلاف در شورای حل اختلاف

برای رسیدگی به مسائل مختلف در شورای حل اختلاف، لازم است که همه اعضای اصلی شورا در جلسه حاضر باشند. تعداد اعضای اصلی شورا 3 نفر است و همچنین دو نفر به طور موقت عضو البدل هستند که در صورت غیبت اعضای اصلی، جایگزین آن ها می شوند و تصمیم گیری با اکثریت آراء اعضا انجام می شود. علاوه بر اعضای شورا، دو طرف درگیر اختلاف یا وکلای آن ها نیز می توانند در جلسه رسیدگی حضور یابند. نتیجه رسیدگی شورا به دو صورت بروز پیدا می کند.

اگر یک شورایی گزارش اصلاحی صادر کند، گزارش بر اساس هدفی از جانب آن شورا برای ایجاد صلح و سازش بین طرفین صادر می شود. گزارش های اصلاحی قطعی هستند، به این معنا که قابل اعتراض و تغییر نیستند. در واقع، تجدیدنظر در این گزارش ها امکان پذیر نیست.

در صورت بروز اختلاف، دو رویکرد برای تصمیم گیری وجود دارد. یکی اینکه به صورت رای از سوی “شورای حل اختلاف” اتخاذ شود. این راه حل مانند سایر رای های صادرشده از مقامات قضایی، قابل اجرا است، به این معنی که باید بطور قطع برآن عمل شود. رایهای “شورای حل اختلاف” امکان اعتراض دارند، اما نمی توان آن ها را در دیوان عالی کشور به پایان رساند.

شورای حل اختلاف چه زمانی گزارش اصلاحی صادر می کند

تحت شرایط زیر، شورا می تواند گزارش اصلاحی را صادر نماید:

گزارش اصلاحی در مواردی صادر می شود که دو طرف اختلاف تصمیم می گیرند مسئله خود را در شورای حل اختلاف مطرح کرده و شورا بین آنها راه حلی برای صلح و توافق پیدا کند. شورا به موضوعات مختلف اعم از موارد مدنی، حقوقی، جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیر قابل گذشت رسیدگی می کند و در نهایت یک گزارش اصلاحی صادر می کند. این گزارش قابل اعتراض نیست و به عنوان یک تصمیم قطعی در نظر گرفته می شود.

لطفاً به این نکته توجه فرمایید که صلاحیت شورا برای صدور گزارش در شرایط فوق تنها به دلیل توافق دو طرف است. در صورتی که فقط یکی از طرفین درخواست صلح و هماهنگی در این مسائل را مطرح کند، طرف دیگر ملزم است نظر خود را تا پایان جلسه اول بررسی کرده و اگر یکی از طرفین با بررسی شورا در ارتباط با اختلاف موافق نباشد، شورا درخواست را به بایگانی می کند و اختلاف باید در دادگاه قابل قبول طرح شود.

این را هم در نظر داشته باشید که هر دو طرف در این موارد، با هدف صلح و سازش، اختلافات خود را به شورایی مراجعه می دهند، به علاوه آنها از هزینه های قضایی صرف نظر کرده و نیازی به پرداخت هزینه دادرسی ندارند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا