برترین های کسب وکار ایرانیعمومی

نشانه های خرابی دینام خودرو

دینام، یکی از قطعات مهم در خودرو است که باید مقدار مناسبی از جریان الکتریکی را برای تغذیه ی باتری و سایر قطعات الکتریکی خودرو فراهم کند. برای این کار، دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل و نیروی لازم را تولید می کند، اما در صورت خرابی دینام خودرو، تمام قطعات الکتریکی ماشین برای به دست آوردن این میزان قدرت، به باتری متکی خواهند بود.

متأسفانه باتری ماشین آن قدر قوی نیست که بتواند برق مورد نیاز این قطعات را تأمین کند. در اسن شرایط ممکن است ماشین دیگر روشن نشود. اگر دچار این مشکل شدید میتوانید با یک تماس ساده با خودروبر کرج درخواست کمک کنید. به همین دلیل، دینام عملکردی بسیار مهم برای هر وسیله ی نقلیه دارد.

دینام خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

دینام خودرو، یک جزء ساده اما بسیار مهم است که وظیفه ی حیاتی را در عملکرد هر خودروی بنزینی بر عهده دارد. در حالی که، باتری برای روشن کردن ماشین ضروری است، این دینام است که شارژ باتری خودرو را در حین رانندگی انجام می دهد. در حقیقت، اگر دینام وجود نداشته باشد، برق باتری به سرعت خالی شده و خودرو روشن نمی شود.

کار دینام این است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند و جریان تولیدی را که یک جریان مستقیم است، به باتری بفرستد تا برق مورد نیاز قسمت های مختلف خودرو، از جمله چراغ های جلو، فرمان برقی، شیشه های برقی، برف پاک کن ها، صندلی های گرمکن، رادیو و… تأمین شود. از آنجایی که دینام به سایر سیستم های خودرو متصل می شود و برای آن یک قطعه ی حیاتی است، هرگونه مشکل مکانیکی در این قطعه، می تواند بر عملکرد ماشین تأثیر بگذارد.

علائم خرابی دینام خودرو که باید جدی بگیرید

اگر دینام خراب باشد، ماشین شما روشن نمی شود و درصورت روشن شدن، بیش از چند دقیقه، روشن نمی ماند. با این حال، قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، احتمالاً با یک یا چند مورد از این 6 علائم خرابی دینام خودرو که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، مواجه خواهید شد.

1. پرنور یا کم نور شدن چراغ های ماشین

از آنجایی که دینام سیستم الکتریکی خودرو را تغذیه می کند، چشمک زدن، کم نور یا ضعیف شدن چراغ ها، ممکن است یکی از نشانه  های خرابی دینام خودرو باشند. وقتی دینام خودرو از کار می افتد، ولتاژ ناپایداری را به لوازم الکترونیکی ماشین انتقال می دهد، در این صورت ممکن است چراغ های جلوی ماشین کم نورتر یا پرنورتر از حالت عادی شوند. همچنین، ممکن است نورهای سوسوزن یا نورهایی را که به طور نامنظم از پرنور به کم نور و بالعکس تغییر می کنند را مشاهده کنید.

2. عملکرد کند لوازم جانبی خودرو

زمانی  که دینام، برق کافی را برای وسایل الکترونیکی خودروی شما تامین نمی کند، اغلب شاهد کندی یا عدم کارکرد لوازم جانبی ماشین خواهید بود. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که پنجره هایتان بیشتر از حد معمول بالا و پایین می رود، یا گرم کن صندلی هایتان به سرعت گرم نمی شوند و یا حتی اگر سرعت سنج و سایر ابزارها شروع به خراب شدن کرده اند، ممکن است مشکل از دینام خودرو باشد.

3. مشکل در استارت زدن یا خاموش شدن های مکرر خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی دینام ماشین مشکل در استارت زدن خودرو است. اگر دینام خراب باشد، نمی تواند باتری را شارژ کند و در نتیجه، باتری قدرت کافی برای روشن کردن خودرو، نخواهد داشت. علاوه بر این، اگر ماشین شما به طور مکرر در حین رانندگی متوقف می شود، ممکن است نشان از آن باشد که شمع ها و کویل، انرژی کافی برای روشن نگه داشتن موتور را از دینام دریافت نمی کنند. همین امر باعث خاموش شدن های پی در پی خودرو می شود.

اجزای تشکیل دهنده­ دینام خودرو عبارتند از:

در ادامه به بررسی هر یک از اجزای تشکیل دهنده دینام ماشین خواهیم پرداخت.

استاتور: استاتور یا بالشتک از دو بخش سیم پیچ­  و هسته تشکیل شده  است.

روتور: قلب اصلی دینام است که به آن آرمیچر نیز گفته می شود و در مرکز استاتور دور محور خود می چرخد. وظیفه روتور تولید انرژی مغناطیسی برای دینام خودرو است.

آفتامات: نام دیگر آن رگلاتور است و وظیفه نظارت بر جریان الکتریکی ورودی به آمیچر را دارد. درواقع آفتامات با کنترل جریان ورودی آرمیچر بر روی توان خروجی دینام تاثیر می گذارد.

دیود: وظیفه­ یک ­سو کردن جریان بین باتری و دینام را بر عهده دارد.

جاروبک: برای این که ارتباط الکتریکی با موتور باقی بماند، تعدادی جاروبک در دینام خودرو تعبیه شده است.

دلایل خرابی دینام خودرو

 

خرابی های دینام خودرو می تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

از بین رفتن زغال دینام که با تعویض آن می توان می توان مشکل را برطرف کرد.

گیرپاچ کردن بلبرینگ های دو سر دینام یا خرابی آن ها.

سوختن سیم پیچ داخلی دینام که در این صورت را باید قید دینام را زده و آن را تعویض کنید.

جدا شدن سیم پیچ دینام و اتصال آن به روتور در اثر گرما.

خراب شدن آفتامات دینام.

برای پیشگیری از خرابی دینام خودرو موارد زیر پیشنهاد می شود:

از باتری هایی که دارای ظرفیت بیشتری هستند استفاده شود (حداقل 65 آمپر).

درصورتی که مدت زمان توقف طولانی است، با فشار دادن پدال گاز، دور موتور را تا حدود 2000 دور در دقیقه به صورت متناوب بالا ببرید.

دور فن کولر را حتی الامکان در پایین ترین درجه آن قرار دهید.

وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام خودرو را مرتباً چک کنید.

از روشن کردن چراغ ها در زمان های غیرضروری خودداری کنید.

هرگز در موتورشوئی دینام خودرو را با آب شستشو ندهید.

شایع ترین علل خرابی دینام

بسیاری از افراد هنگامی که با مشکلات الکتریکی مربوط به خودرو مواجه می شوند، اولین فکری که به ذهن شان می رسد این است که مشکل از باتری است. این موضوع زمانی مشخص می شود که باتری جدید خریده اید و هنوز هم مشکلات الکتریکی وجود دارند. این نشان می دهد که در اصل مشکل از دینام بوده است نه باتری. خرابی دینام 5 دلیل اصلی دارد.

1. کهنه شدن دینام

طول عمر معمول دینام بین 5 تا 8 سال است. اگر این مدت گذشته است و با مشکلات الکتریکی در خودرو مواجه شده اید، کهنه شدن، علت خرابی دینام است. دینامی که فرسوده شده است باید تعویض شود.

اگر شک دارید که دینام خراب شده باشد بهتر است به باتری توجه کنید. عمر مفید باتری 2 تا 5 سال است. در مناطق گرمسیر معمولا باتری سریع تر تخلیه می شود بنابراین ممکن است به دو سال نکشیده باتری از کار بیفتد. البته گرما روی دینام تأثیر نمی گذارد.

2. مشکل رایانه ای

خودروهای جدیدتر با سیستم های رایانه ای مانند ECU ساخته می شوند. این سیستم ها تقریبا همه اجزای خودرو ازجمله دینام را مدیریت می کنند. اگر مشکلی در سیستم رایانه شما وجود داشته باشد، می تواند از شارژ شدن صحیح دینام جلوگیری کند، حتی اگر دینام سالم باشد.

3. مشکل سیم کشی

تعداد زیادی سیم در خودرو وجود دارند که نیرو را به دینام می رسانند. اگر سیم کشی خودرو خراب، پاره یا فرسوده باشد، ممکن است که دینام نتواند به درستی کار کند و باتری را شارژ کند.

4. خرابی فیوز

وسایل نقلیه برای حفظ عملکرد دینام از فیوز استفاده می کنند. این فیوزها به مرور زمان یا هنگامی که موج جریان شدید برق از آنها عبور می کند منفجر می شوند. در این مواقع دینام نمی تواند باتری را شارژ کند. اگر دینام مشکل دارد و موارد قبلی را بررسی کردید و مشکلی وجود نداشت، این بار فیوز را بررسی کنید. در دفترچه راهنمای مالک فیوز را پیدا کنید. بررسی کنید که نسوخته باشد.

5. شکستگی پولی یا تسمه

دینام از نیروی مکانیکی که یک تسمه و پولی ایجاد می کنند برای تولید انرژی الکتریکی خودرو استفاده می کند. مشکل این است که تسمه دینام (یکی از انواع تسمه خودرو) و پولی چندان بادوام نیستند و ممکن است به راحتی بشکنند.

حتی اگر پولی و تسمه مدتی طولانی دوام بیاورند در هر صورت بعد از گذشتن مدتی کهنه و فرسوده می شوند و می شکنند. هر کدام از این دو مورد آسیب ببینند، انرژی مکانیکی وجود نخواهد داشت که دینام آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

دکمه بازگشت به بالا