علمی و پزشکیبرترین های کسب وکار ایرانی

خارش گوش بعد از عمل

اگر شما هم به تازگی اتوپلاستی گوش یا کوچک کردن گوش را انجام داده اید ممکن است بعد از عمل تا چند روز روی گوش در ناحیه ای که بخیه زده شده است احساس سوزش و خارش داشته باشید. در این مقاله قصد دارم در مورد علت این حس سوزش و خارش، نحوه برطرف کردن آن و در مورد نگرانی های شما در این مورد صحبت کنم. پس تا انتها همراه من باشید.

علت سوزش و خارش

همانطور که می دانید در جراحی زیبایی گوش پشت گوش باز شده و غضروف اضافه برداشته می شود و پشت گوش بخیه می شود. برای کوچک کردن هلیکس گوش بخشی از غضروف بالای گوش برداشته می شود و یک خط بخیه به شکل شعاع دایره داخل حلال بالای گوش قرار می گیرد و برای کوچک کردن نرمه گوش بخیه ها در زیر نرمه قرار می گیرند. یکی از طبیعی ترین عوارض بعد از این عمل های جراحی احساس سوزش و خارش در آن نواحی است. سوزش و خارش پوست واکنش طبیعی بدن به التهاب ناشی از جراحی است که در هر کجای بدن ممکن است رخ دهد. حتی اگر بخشی از بدن شما زخم شود هنگام ترمیم پوست این حس سوزش و خارش وجود خواهد داشت.

نکات ساده ولی مهم

ممکن است اولین سهل انگاری یک فرد این باشد که به محض احساس خارش شروع به خاراندن گوش خود کند. با اینکه این عارضه یک واکنش طبیعی بدن است اما نکات مهمی وجود دارند که باید بدانید و رعایت کنید. در ادامه این نکات را خدمت شما عرض می کنم.

  • از خاراندن جای بخیه ها به جد خودداری کنید.
  • ممکن است احساس خارش تا چند روز یا چند هفته وجود داشته باشد.
  • خاراندن گوش می تواند باعث ورود آلودگی ها به ناحیه جراحی شده شود و ایجاد عفونت را تسهیل کند.
  • خاراندن گوش و بخیه ها می تواند باعث پاره شدن بخیه ها شود.
  • برخی بجای خاراندن گوش که ممنوع است گوش های خودشان را مالش می دهند که این کار هم نباید انجام شود.
  • استفاده سر خود از داروها و پماد های ضد خارش و ضد حساسیت ممنوع است.
  • کمپرس سرد در 48 ساعت نخست بعد از جراحی از شدت سوزش و خارش خواهد کاست.
  • استفاده از پماد جنتامایسین یا موپیروسین در عمل اتوپلاستی می تواند سوزش و خارش پوست را کاهش دهد.
  • استفاده از ترمیم کننده استراتامد بعد از عمل کوچک کردن گوش از شدت سوزش و خارش گوش می کاهد.
  • اگر بعد از گذشت چمد هفته هنوز احساس سوزش یا خارش داشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

معرفی کوتاه جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی یا همان جراحی زیبایی گوش یک عمل سرپایی، کم عارضه و کم خطر برای اصلاح عیوب ظاهری گوش ها می باشد. در این عمل، جراح با تکنیک خاصی پوست و غضروف اضافه ای که منجر به بیرون زدگی گوش ها شده است را برداشته و با دقت فراوان گوش هایی متناسب و قرینه برای زیباجو ایجاد می کند. اتوپلاستی در کمتر از یک ساعت به پایان می رسد و دوران نقاهت کوتاهی دارد.

از مهمترین مزایای اتوپلاستی می توان به تایم کوتاه عمل، قیمت بصرفه، عوارض کم و آثار طبیعی و دائمی آن اشاره کرد. با این حال که این عمل یکی از کم عارضه ترین و کم خطرترین عمل های زیبایی به شمار می رود باز هم عده ای نسبت به انجام آن نگرانی هایی دارند. در ادامه قصد دارم در مورد این موارد توضیحاتی خدمت شما ارائه دهم تا علاوه بر بالا رفتن اطلاعات تان در این زمینه بتوانید با دید باز و خاطری آسوده نسبت به انجام آن تصمیم بگیرید.

عوارض شایع اتوپلاستی

برخی از عوارضی که در ادامه ذکر شده اند بصورت طبیعی بعد از همه عمل های جراحی مشاهده می شوند و برخی نیز ممکن است بطور خاص دیده شوند اما نکته مهم این است که موارد اشاره شده در لیست زیر به هیچ عنوان نگران کننده نخواهند بود و در صورت رؤیت بهترین کاری که باید انجام دهید حفظ آرامش است. اغلب جراحان باتجربه، از قبل توضیحاتی در مورد عوارض شایع به شما می دهند و راهکارها و داروهای لازم را قبل از شروع عمل برایتان تجویز می کنند. پس با این مقدمه به توضیح در مورد تک تک عوارض شایع اتوپلاستی می پردازیم.

درد و ورم گوش طبیعی است

وجود مقداری درد و تورم ناشی از عمل اتوپلاستی در ناحیه گوش ها کاملا طبیعی است. جراح برای اینکه درد بعد از عمل اتوپلاستی قابل تحمل باشد داروهای مسکن برایتان تجویز خواهد کرد اما اگر احساس کردید با گذشت زمان شدت دردتان افزایش می یابد حتما پزشکتان را در جریان قرار دهید. در مورد ورم گوش بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن نیز به همین صورت است. استفاده از کمپرس سرد، پانسمان استریل، کرم های ترمیم کننده پوست و داروهای ضد التهاب می تواند میزان تورم را کاهش دهد و این عارضه جای هیچ نگرانی ندارد.

واکنش آلرژیک بدن

در برخی افراد مشاهده شده است که بدن ایشان نسبت به ابزارآلات جراحی، نخ بخیه و سایر موارد حاضر در جراحی واکنش آلرژیک و یا همان حساسیت نشان دهد. این یک عارضه بی خطر بوده و به راحتی قابل کنترل خواهد بود.

بی حسی طولانی مدت گوش ها

بی حسی گوش ها بعد از عمل اتوپلاستی کاملا طبیعی است. تقریبا در اکثر افراد این عارضه مشاهده می شود. ناحیه ای که داروی بی حسی به آن تزریق می شود تا مدت ها اثرات بی حسی را در خود خواهد داشت. ممکن است در روزهای ابتدایی بعد از عمل نسبت به این موضوع حساس شوید اما به مرور حساسیت شما کاهش یافته و آن را فراموش خواهید کرد.

سوزش و خارش پوست

اگر بعد از عمل زیبایی گوش در ناحیه عمل حس سوزش و خارش نداشتید باید نگران شوید چرا که احساس سوزش و خارش بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش یک عارضه طبیعی است و ناحیه مورد جراحی بطور طبیعی دچار سوزش و خارش می شود. کرم ترمیم کننده ای که برای کاهش میزان تورم استفاده می کنید برای التیام این مورد هم راه گشاست. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نباید ناحیه جراحی شده را بخارانید در غیر اینصورت ممکن است نتایج عمل آنچنان رضایت بخش نشوند.

واکنش به داروهای بی حسی

عمل اتوپلاستی برای افراد بزرگسال با بی حسی موضعی انجام می شود و برای کودکان با بیهوشی عمومی در بیمارستان اما ممکن است برای بزرگسالانی که از عمل جراحی ترس دارند نیز با بیهوشی عمومی در بیمارستان نیز انجام شود. از اینرو ممکن است علائمی مانند سردرد، سرگیجه و حالت تهوع بعد از به هوش آمدن مشاهده شوند که اصلا نگران کننده نیستند. معمولا کودکان شب اول بعد از عمل را در بیمارستان خواهند ماند تا شدت علائم داروهای بیهوشی فروکش کرده و سپس رهسپار منزل می شوند اما بزرگسالان می توانند چند ساعت بعد از ریکاوری کامل ترخیص شوند.

احتمال وقوع خونریزی

شاهده خونریزی خفیف بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش جای نگرانی ندارد. این مقادار خونریزی دلایل متعددی دارد. بعضاً مشاهده شده است که به علت عدم تبحر کافی جراح در بخیه زدن، بخیه های ایجاد شده باز می شوند و از آن ناحیه شاهد وقوع خونریزی خفیفی خواهیم بود. این مورد نیز جای نگرانی ندارد و می توانید با مراجعه به کلینیک نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا