آشپزی

طرز تهیه نان بربری سنتی در فر


پختن نان در خانه یک تجربه فوق العاده است که می تواند بسیار آرامش بخش باشد. ما ایرانی ها در سبد غذایی خود نان های متنوعی داریم اما غذاهای ایرانی زیادی هستند که فقط با نان بربر تازه تهیه می شوند. با ما همراه باشید تا طرز تهیه نان سنتی بربر را یاد بگیرید.

نان بربر شاید محبوب ترین نان در ایران باشد. از صبحانه گرفته تا آبگوشت و کتلت برای ناهار یا شام و بسیاری از غذاهای دیگر، بیشتر با نان بربر تهیه می شود. این نان بسیار قدیمی و جزء لاینفک فرهنگ ماست. وقتی به هر دلیلی بربری پیدا نکردیم باید خودمان این کار را انجام دهیم و این نان خوشمزه را تهیه کنیم.

در اینجا ترفند درست کردن نان بربر در فر را به شما آموزش می دهیم تا نان بربری خوشمزه و سالم را در خانه بپزید. همچنین می توانید با مراجعه به آرشیو آموزش تصویری آشپزی ای بی سی مگمگ طرز تهیه نان، شیرینی، غذا و دسر خوشمزه و معروف را در خانه یاد بگیرید.

طرز تهیه نان در خانه

مواد لازم برای 4 نفر

  • آرد ریز نان، لواش یا زرشک: 5 قاشق غذاخوری
  • سبوس: 4 قاشق غذاخوری
  • کنجد: 2 قاشق غذاخوری
  • خمیر فوری: 2 قاشق چایخوری
  • شکر: یک قاشق چایخوری
  • روغن مایع: یک سوم پیمانه
  • آب ولرم: دو و نیم پیمانه
  • نمک: دو قاشق چایخوری

مواد لازم را از ای بی سی مگخریداری کنید

طرز تهیه نان بربر

طرز تهیه خمیر فوری

1.
خمیر فوری را با شکر و نصف لیوان آب ولرم مخلوط کنید تا خمیر حل شود. سپس روی بشقاب را بپوشانید و در جای گرم قرار دهید تا خمیر فعال شود و پف کند.

طرز تهیه خمیر نان

2.
وقتی مایع خمیر فعال شد، آن را در یک کاسه بزرگ بریزید و نمک، 2 قاشق غذاخوری روغن و 2 لیوان آب را اضافه کنید.

طرز تهیه بربری خیالی

3.
حالا آرد را کم کم اضافه می کنیم و هم می زنیم تا خمیر به دست آید. مقدار آرد متفاوت است، بسته به نوع آرد ممکن است کمی بیشتر یا کمتر به آرد نیاز داشته باشید، پس آرد را با احتیاط اضافه کنید.

طرز تهیه نان گرد بربر

4.
وقتی خمیر به شکل تصویر در آمد اما همچنان چسبناک بود روی تخته یا سطح کار کمی آرد بریزید و خمیر را به مدت 10 دقیقه ورز دهید. در حین ورز دادن بقیه روغن و در صورت لزوم کمی آرد به خمیر اضافه کنید. توجه داشته باشید که با ورز دادن خمیر خاصیت ارتجاعی آن افزایش یافته و مقداری ویسکوزیته از بین می رود. می توانید در حین ورز دادن خمیر را روی میز کار ورز دهید تا در کمترین زمان سفت و کشدار شود.

طرز تهیه نان بربر روغنی

5.
بعد از اینکه خمیر نرم و یکدست شد آن را در ماهیتابه روغنی ریخته و خوب درب آن را ببندید و در جای نسبتاً گرمی قرار دهید تا 1 تا 2 ساعت استراحت کند و حجمش دو برابر شود.

نان باربری خانگی

6.
برای تهیه لعاب نان باربری، ½ فنجان آب را با 1 قاشق غذاخوری آرد مخلوط کنید تا یکدست شود. مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهید و 10 دقیقه هم بزنید تا به غلظت فرنی برسد. سپس لعاب را از روی حرارت بردارید و درب آن را ببندید.

طرز تهیه نان بربر با خمیر ترش

7.
خمیر را به دو چانه مساوی تقسیم کنید. کف سینی فر مقداری سبوس یا آرد بپاشید و خمیر را به ضخامت یک سانتی متر روی سینی بیضی پهن کنید. سپس لعاب آماده شده را روی خمیر قرار دهید.

طرز تهیه نان بربر

8.
با فشار دست روی نان شیارهایی ایجاد کنید و در آخر روی نان کنجدی بپاشید. نان را به مدت 30 دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار دهید. دمای فر را روی 180 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و با استفاده از فن حرارت را کم و زیاد کنید. بعد از 30 دقیقه خمیر پخته شده و طلایی می شود.

نان زرشک آماده است. نوش جان.

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا