آشپزی

بهترین دستورهای پخت برای غذا، شیرینی و دسر ویژه‌ی شب یلدا


شب يلدا نزدیک است. اگرچه امسال به دلیل شیوع کرونا امکان ملاقات و جشن گرفتن وجود ندارد، اما نمی توان عادات این شب را نادیده گرفت. امسال هم می توانید این شب را متفاوت در خانه و در کنار خانواده سپری کنید و با گرفتن فال حافظ و خوردن تنقلات و غذاهای مخصوص شب یلدا را جشن بگیرید. شاید از خود بپرسید برای شام یلدا چه تهیه کنم؟ ما در ای بی سی مگمگ به سوال شما پاسخ داده ایم. در این مطلب طرز تهیه چند نوع غذا، شیرینی و دسر برای شب یلدا را گردآوری کرده ایم تا سفره شب یلدا شما رنگ بهتر، درخشندگی بهتری داشته باشد و باعث شادی خانواده شما شود.

ویژه برنامه شب یلدا ای بی سی مگ

شاید در این شب یلدا دور باشیم، اما دلمان مثل همیشه با همه است. ای بی سی مگامسال برای همه ایرانیان برنامه دارد. برنامه ای زنده و مفرح به میزبانی محمد بحرانی همراه با استندآپ کمدی فراوان، بازی های هیجان انگیز و اجرای زنده موسیقی گروه لیان تا خاطره انگیزترین خاطرات این طولانی ترین شب سال را به یاد بیاوریم.

وارد

1. شام یلدا

بدون شک شام یلدا مهم ترین قسمت مهمانی است. در ادامه دستوری از سه نوع غذا را به شما تقدیم می کنیم که برای شام شب یلدا بسیار مناسب است.

ناردونی مرغ (بهترین غذای شب یلدا)

شام یلدا

برای شام شب یلدا یک پیشنهاد عالی داریم. مرغ ناردونی یا مرغ انار. خیلی ها این غذای خوشمزه را از انار تازه در شب یلدا درست می کنند. شک نکنید این آش شمالی خوشمزه سر سفره شب یلدا همه را شگفت زده خواهد کرد. همه ما از زمان های قدیم انار را می شناسیم. چیزی که این سوپ را بهترین انتخاب برای این شب طولانی می کند وجود انار، آب انار و رب انار در آن است.

طرز تهیه نردونی مرغ

مرغ ترش شمال

مرغ ترش

پیشنهاد اصلی ما برای شام شب یلدا همچنان ناردونی مرغ است. اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید این غذا را نپزید، جایگزین بسیار خوبی را به شما پیشنهاد می کنیم؛ مرغ ترش شمال. یک سوپ اصل که آنقدر لذیذ است که اسمش آب دهانتان را می گیرد. تفاوت اصلی این آش با سایر خورش های ایرانی، مغز گردو، سبزی مخصوص و رب انار در کنار هم است. طعم مطبوعی که رب انار به این سوپ می دهد، آن را به غذایی مناسب برای شب یلدا تبدیل کرده است.

طرز تهیه مرغ ترش شمال

خورش کدو حلوایی

خورش کدو حلوایی

پیشنهاد دیگر ما برای شام شب یلدا خورش کدو حلوایی با آلو بخارا است. در این فصل از سال می توانید انواع غذاها، پیش غذاها و دسرها را با کدو حلوایی تهیه کنید. خورش کدو حلوایی با آلو بخارپز یک خورش شیرین، خوش طعم و خوشمزه است که می تواند گرمای زیبا و لذیذی به سفره شب یلدا بدهد. این سوپ متفاوت را برای شام شب یلدا تهیه کنید تا تجربه ای متفاوت برای شما و خانواده تان باشد.

طرز تهیه خورش کدو حلوایی

2. غذای شب

کمی بعد از خوردن تنقلات ویژه شب یلدا، اعضای خانواده آرام آرام گرسنه می شوند و چشمانشان به میز شام روی آب نبات و آجیل و انار می نگرد. بهتر است قبل از سرو تنقلات و سالاد سرو کنید. برای شام یلدا پیشنهادهای خوبی داریم.

سالاد مخصوص شب یلدا با انار (بهترین غذای شب یلدا)

سالاد مخصوص لیلدا با انار

سالاد شب یلدا باید ترکیبی از غذاهای محبوب فصل خنک مانند انار و رژ لب باشد. سالادی که برای شب یلدا پیشنهاد می کنیم ترکیبی از سبز، بنفش و قرمز دارد و جلوه خاصی به سفره شام ​​شب یلدا شما خواهد داد. این سالاد علاوه بر ظاهر زیبا، طعم بسیار لذیذی نیز دارد. این سالاد ترش و شیرین است و می توانید آن را به عنوان پیش غذا یا با غذای اصلی سرو کنید.

طرز تهیه سالاد شب یلدا

سوپ انار

سوپ انار

هیچ چیز بیشتر از یک سوپ داغ و خوشمزه در شب های سرد سال ایرانیان را تحت تاثیر قرار نمی دهد. آش انار شاید بهترین پیش غذا در شب یلدا باشد. این سوپ از رب انار، آب انار و دانه های زیبای انار قرمز تهیه شده و طعمی لطیف و ترش دارد. آش انار با گوشت یا بدون گوشت در شهرهای مختلف ایران از جمله شیراز، گیلان، یزد و … تهیه می شود. با تهیه این آش می توانید یک پیش غذای فوق العاده برای شام شب یلدا تهیه کنید و کل خانواده را خوشحال کنید.

طرز تهیه سوپ انار

سالاد عکس

سالاد عکس

ما سالاد فتوش را برای شب یلدا پیشنهاد می کنیم. این یک سالاد مدیترانه ای خوشمزه است که اصالتاً لبنانی است و در سال های اخیر در بسیاری از کشورها به ویژه ایران معروف و محبوب شده است. فتوش بسیار اشتها آور است و می تواند اشتهای شما را باز کند، زیرا در سس آن از انار و رب سماق استفاده شده است.

طرز تهیه سالاد عکس

سوپ سگ

سوپ سگ

پیشنهاد بعدی ما برای یک شب نشینی در یلدا یک بار دیگر آش است. سوپ سارین سگ محلی خوشمزه و پرطرفدار. اگر تجربه سفر به اردبیل و خوردن سوپ سگ در هوای سرد این استان را داشته باشید، احتمالاً متوجه خواهید شد که چرا این سوپ را به عنوان گزینه ای برای غذای شب یلدا پیشنهاد می کنیم. طعم اصلی این غذا کره محلی یا پاستوریزه است و سبزیجات کمتری نسبت به سایر غذاها دارد. این سوپ را می توانید بدون گوشت یا با گوشت کبابی هم درست کنید.

طرز تهیه سوپ سگ

3. آب نبات شب یلدا

بعد از صرف شام و ترک میز شام، همه به سر میز تنقلات برمی گردند و به دنبال یک میان وعده شیرین به عنوان دسر می گردند. احتمالاً همه افراد خانه تا به حال به اندازه کافی انار و رب انار خورده اند، بنابراین ما دو دسر را پیشنهاد می کنیم که انار جزء اصلی آنها نیست.

نبات یلدا 3 رنگ (بهترین آب نبات شب یلدا)

نبات یلدا 3 رنگ

دسر سه رنگ یلدا یک دسر خوشمزه با ظاهری زیبا و وسوسه انگیز برای شب یلدا است. در تهیه این دسر از رنگ مصنوعی استفاده نمی شود و رنگ آنها را از لبو و اسفناج می گیریم که مخصوص این فصل است و فواید زیادی دارد. این دسر به راحتی تهیه می شود و قول می دهیم همه افراد خانه آن را دوست داشته باشند.

طرز تهیه شیرینی یلدا در سه رنگ

آب نبات کدو حلوایی

دسر شب یلدا

یکی از بهترین دسرهایی که در این فصل می توان تهیه کرد، آبنبات کدو حلوایی است. یک دسر سبک با طعم نسبتا شیرین و بافتی لطیف که بعد از خوردن شب یلدا بسیار لذیذ است. این می تواند طولانی ترین دسر سال حسن خاتمی در کنار رام دیشب باشد.

طرز تهیه شیرینی کدو حلوایی

4. شیرینی لیلدا

برای تکمیل پذیرایی شب یلدا به شیرینی یا کیک هم نیاز دارید. ما سه پیشنهاد خوب برای شما داریم.

نان خامه ای

شیرینی لیلدا

اول از همه قرار است یک دسر خوشمزه بخوریم، اگر بگوییم محبوب ترین شیرینی در ایران است، دروغ نمی گوییم. نان خامه ای که برخی به آن نارنجک می گویند! معمولاً در مناسبت های مهم سال همه در شیرینی فروشی به دنبال نان خامه ای هستند و شاید خیلی ها نتوانند آن را پیدا کنند. با دستور نان خامه‌ای ما، می‌توانید به راحتی نان خامه‌ای را در خانه با چای در شب سرو کنید.

طرز تهیه نان خامه ای

کیک سیب و دارچین

کیک سیب و دارچین

یکی دیگر از دسرهای خوشمزه ای که می توانید در شب درست کنید کیک سیب و دارچین است که خوردن آن در هوای سرد همراه با چای و قهوه لذت بخش است. اگر عاشق بوی سیب و دارچین در شب یلدا و چند ساعت ماندن در خانه خود هستید، حتما این کیک را درست کنید.

طرز تهیه کیک سیب و دارچین

باقلوای ترکی

باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا

آخرین پیشنهاد ما از شیرینی شب یلدا برای بسیاری از طرفداران همراه با چای در شب های خنک تر سال انتخابی محبوب است. باقلوای ترکی یکی از دسرهای مورد علاقه ایرانیان است. اگر در این زمان بیرون رفتن و خرید این دسر پرطرفدار برایتان سخت است، باید بدانید که با استفاده از خمیر یوفکا می توانید به راحتی در خانه باقلوا درست کنید. مطمئن باشید از طعم خوب آن شگفت زده خواهید شد.

سایر گزینه های شام یلدا

اگرچه ممکن است بعید به نظر برسد، اما اگر هیچ یک از پیشنهادات بالا را دوست ندارید، در قسمت آشپزی ای بی سی مگمگ می توانید طرز تهیه انواع غذاها و دسرهای دیگر را نیز بیابید.

آرشیو مواد آموزشی آشپزی

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا