لوازم خانگی

10 کنسول تأثیرگذار تاریخ بازی‌های ویدیویی


بسیاری از کنسول های خانگی ظاهر شده اند و تاریخ بازی های ویدیویی را پشت سر گذاشته اند. برخی از آنها موفق بوده اند و سال هاست که از بازیکنان زیادی در دنیای بازی های ویدیویی استقبال کرده اند. برخی از آنها یک شکست بزرگ برای سازندگان خود بودند و هیچ اثری از آنها در تاریخ صنعت بازی دیده نمی شود. اما موفقیت برخی از کنسول های بازی خانگی بیش از درآمد و سرگرمی برای توده ها بوده است. این کنسول ها صنعت بازی های ویدیویی را متحول کرده اند و تاثیر زیادی بر آینده این صنعت داشته اند.

در لیست زیر به بررسی 10 کنسول بازی تاثیرگذار در تاریخ بازی های ویدئویی می پردازیم که جزو نوآورانه ترین و پیشرفته ترین کنسول های عصر خود بودند. این لیست بر اساس بازی های ارائه شده برای کنسول ها نیست، رقابت فقط بین کنسول های خانگی و قابلیت ها و ابتکارات سخت افزاری مختلف آنها است.

10. آتاری 5200

Atari 5200. کنسول بازی

سال انتشار: 1982

در سال 1982، سومین کنسول خانگی آتاری، پس از Pong و Atari، 2600 را عرضه کرد. بازاری که در آن سال ها با سیل عظیمی از سیستم های بازی اولیه مواجه بود. آتاری 5200 قادر به اجرای بازی های قبلی کنسول آتاری 2600 نبود و “سازگار با عقب” نامیده نمی شد. بازی های موجود برای این کنسول نیز ترکیب جدیدی نبودند و فقط یک آپدیت خسته کننده از نسخه های نسل قبل بودند.

شاید بپرسید چرا این کنسول در لیست تاثیرگذارترین کنسول های صنعت بازی قرار گرفته است؟ پاسخ به این سوال را می توان با نوآوری کنسول آتاری 5200 داد. اگرچه این کنسول آنطور که باید کار نمی کرد و می توان آن را یکی از بدترین کنسول های تاریخ دانست، اما ایده خلاقانه ای که ارائه می کند و آن تاثیر بر آینده کنسول ها در بازی دلیلی است که آتاری 5200 در این لیست قرار دارد.

با این کنسول برای اولین بار یک جوی استیک آنالوگ روی کنسول معرفی شد. حتی اگر بازی با این کنترلر تجربه سرگرم کننده ای نبود، ما با یک جوی استیک بدون فنر با پشتی لاستیکی طرف بودیم که درست از همان جایی که کار را متوقف کردید می ماند و به مرکز باز نمی گشت. دکمه مکث نیز در این کنسول معرفی شده است. امروزه حتی تصور دنیای بازی های ویدیویی بدون این گزینه دشوار است. این به تنهایی ارزش کنسول را در بین هم عصرانش دو چندان می کند. دکمه ریست اولین بار با کنسول آتاری 5200 معرفی شد که در آن زمان ویژگی بسیار جذابی بود.

امیدواریم آتاری خلاق باشد و به ادامه مسیری که با جوی استیک آنالوگ شروع کرده فکر کند و دوباره شاهد بازگشت نوستالژی به کنسول های این شرکت باشیم.

9. سیستم سرگرمی سوپر نینتندو (SNES)

کنسول بازی SNES

سال انتشار: 1991

«نینتندو» یا «سوپر نینتندو» به قدری شگفت انگیز بود که به راحتی توانست جای خود را در فهرست ده کنسول بازی ویدیویی تاثیرگذار پیدا کند. بازی های ارائه شده برای این کنسول بی نظیر بودند و اگر بررسی ما به بازی ها محدود می شد، مطمئنا NES را در صدر بهترین کنسول ها قرار می داد.

چیزی که کنسول سوپر نینتندو را نوآورانه کرده است، کنسول های آن هستند. این کنسول ها الهام بخش طراحی نسل بعدی کنسول های بازی بودند. کنسول‌های بازی بعدی مانند ایکس‌باکس و پلی‌استیشن در نسل‌های اولیه‌شان و حتی دریم‌کست سگا، به دکمه‌های کلاسیک XABY نینتندو در طراحی کنسول خود وفادار مانده‌اند و پس از سی سال هنوز شاهد تأثیر این طراحی خلاقانه در طراحی جدید هستیم. نسل. Nintendo Super Controller همچنین برای اولین بار دکمه های شانه ای را معرفی کرد که از آن زمان در اکثر طراحی ها تکرار شده است.

ترفندهای نینتندو برای رقابت در دنیای بازی های 32 بیتی در آن زمان به کنسول ها محدود نمی شد. تراشه Super FX ارائه شده توسط Star Fox یکی از موفق ترین ترفندهای رقابتی است.

8. پلی استیشن

کنسول بازی پلی استیشن

سال انتشار: 1994

پس از همکاری ناموفق سونی و نینتندو برای تولید کنسول مشترک با فناوری پشتیبانی سی دی، سونی دست از تلاش برنداشت و تلاش خود را بر روی اولین کنسول به نام پلی استیشن متمرکز کرد.

پلی استیشن با فروش خوب و موفق، آغاز راه موفق سونی در صنعت بازی های ویدیویی بود. در زمان عرضه، اولین کنترلر پلی استیشن با طراحی مینیمالیستی و اضافه شدن چهار دکمه جهت دار معرفی شد. بعدها سونی با افزودن دکمه های آنالوگ دنیای بازی را متحول کرد.

از دیگر نوآوری های پلی استیشن می توان به نسخه ارتقا یافته PC One اشاره کرد. این کنسول پس از عرضه اولیه پلی استیشن در سال 2000 منتشر شد. PS One دارای یک نمایشگر متصل به کنسول بود که در آن زمان اتصال به تلویزیون را غیر ضروری می کرد. به لطف پلی استیشن، دیسک های بازی بسیار محبوب شدند و به راه اندازی بازی های سه بعدی کمک کردند.

7. توربوگراف X-16

TurboGrafx 16. کنسول بازی

سال انتشار: 1989

در خارج از ژاپن، NEC در فروش رایانه های شخصی از Nintendo Famicom پیشی گرفته است. این شرکت چند ملیتی که دفتر مرکزی آن در ژاپن قرار دارد، در حال تلاش برای موفقیت بزرگ در ایالات متحده بود و برای این منظور X-16 Turbograph را در ایالات متحده راه اندازی کرد. این مینی کنسول به خوبی Enaisi عمل نکرده است و نمی تواند به موفقیت کنسول های بازار مانند Super Nintendo و Sega Genesis باشد.

Turobograph X-16 اولین کنسول بازی بود که از CD به عنوان یک لوازم جانبی اختیاری استفاده کرد. البته قیمت این کنسول بدون بازی 400 دلار بود که اصلا قابل رقابت نبود. روند رندر بازی برای کنسول نیز بسیار کند بود. با وجود همه اینها، X-16 Turbograph هنوز هم می تواند در لیست کنسول هایی قرار گیرد که به جای کارتریج، بینش تر و خوش بینانه تر هستند.

6. ایکس باکس

کنسول بازی ایکس باکس

سال انتشار: 2001

این مایکروسافت با کنسول ایکس باکس بود که به طور رسمی وارد بازار کنسول‌های بازی خانگی شد و با «Hilo» سبک شوتر اول شخص را برای همیشه متحول کرد.

ایکس باکس اولین سیستمی بود که قادر به انجام نبردهای 16 نفره در داخل شبکه بود که یک ویژگی منحصر به فرد است. مایکروسافت به همین جا بسنده نکرد و Xbox Live را در سال 2002 معرفی کرد که به گیمرها از سراسر جهان اجازه داد. این نوآوری آغاز سرویس Xbox Live است که امروزه بیش از 90 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. همچنین تاثیر زیادی بر ورود سونی و نینتندو به دنیای بازی های آنلاین داشت.

5. Nintendo Wii

کنسول بازی نینتندو وی

سال انتشار: 2006

پنجمین کنسول بزرگ نینتندو، کنسول او بود که جای خود را در قلب بسیاری حفظ کرده است. نینتندو با کنسول خود توجه کاربران عادی دنیای بازی های ویدیویی را به خود جلب کرده و توانسته آنها را سرگرم کند و آنها را به گیمرهای معمولی یا معمولی تبدیل کند. نینتندو این موفقیت را مدیون فناوری Wii Remote است. بازی های حساس به حرکت که در گذشته شکست خورده بودند در نینتندو پیشرفت کردند و مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفتند.

فناوری کنترل حرکت آن حتی سونی و مایکروسافت را برای معرفی PlayStation Eye و Kinect الهام بخشید. کنسول نینتندو او می تواند به عنوان مرورگر اینترنت کاربر عمل کند. این کنسول همچنین به والدین اجازه می داد تا بازی های فرزندان خود را با کدهای خاص زیر نظر داشته باشند و در برخی موارد از انجام بازی های نامناسب با سن آنها جلوگیری می کرد.

یکی از عوامل موفقیت نینتندو، سازگاری آن با تمامی بازی ها و لوازم جانبی کنسول قبلی نینتندو یعنی Game Cube بود. علاوه بر این، با شبیه ساز کانال کنسول مجازی، امکان اجرای مجموعه ای از بازی های Nintendo Super، Unaios، Sega Master System، Turbograph X-16، Commodore 64، Nintendo 64 و Neo-Geo وجود داشت که منحصر به فرد بودند. قلب خوب.

کنسول وی از طریق معرفی فناوری Wii Connect 24 امکان به روز رسانی نرم افزار و سیستم عامل را فراهم کرد، همچنین با این کنسول امکان ارسال و دریافت پیام شخصی برای سایر دوستانی که کنسول وی را در اختیار داشتند از طریق اینترنت نیز وجود داشت.

4. Dreamcast

کنسول بازی سگا Dreamcast

سال انتشار: 1999

سگا با کنسول Dreamcast از بازار کنسول های بازی خانگی خداحافظی کرد. این اولین کنسول نسل ششم سگا و دومین کنسول سی دی رام سگا بود. چیزی که این کنسول را بسیار چشمگیر و مبتکر می کند، بازی های آنلاین هستند. Dreamcast اولین کنسول خانگی با مودم داخلی و پشتیبانی از بازی های آنلاین است. شبکه Segant سرور بازی Dreamcast بود که امکان چت صوتی از طریق اینترنت را نیز فراهم می کرد.

اگرچه Dreamcast خیلی زود به پایان رسید، اما تأثیر آن بر کنسول های بعدی و کاربران بازی های آنلاین هرگز فراموش نخواهد شد.

3. آتاری 2600

آتاری 2600. کنسول بازی

سال انتشار: 1977

آتاری 2600 دومین کنسول اصلی این شرکت و یکی از اولین کنسول هایی بود که از کارتریج های قابل تعویض پشتیبانی می کرد. به نوعی این کنسول بود که استفاده از کارتریج های بازی را در نسل خود و نسل های بعدی رواج داد.

در اواخر دهه 1970، توسعه صنعت نوپای بازی های ویدیویی را می توان به کنسول آتاری 2600 نسبت داد. آتاری با بازی های آرکید مانند Pac-Man و Missile Command موفقیت زیادی کسب کرد. بازی هایی که در آینده یکی از محبوب ترین بازی ها باقی خواهند ماند.

در بازار بازی های ویدیویی که از کنسول های شرکت های مختلف اشباع شده بود، موفقیت آتاری 2600 چندان دوام نیاورد و این کنسول نیز در آن زمان در رکود صنعت بازی های ویدیویی فرو رفت.

2. سیستم سرگرمی نینتندو (NES)

کنسول بازی NES

سال عرضه: 1985

در دوران رکود صنعت بازی و زمانی که همه از این صنعت ناامید شده بودند، نینتندو اولین کنسول بازی خانگی خود را با نام Nintendo Entertainment System معرفی کرد. این کنسول که در ژاپن با نام Famicom شناخته می شود، صنعت بازی های ویدیویی را از سقوط نجات داد. نینتندو سعی کرد از اشتباهاتی که آتاری و کولکو در طراحی و ساخت Unai مرتکب شدند درس بگیرد. برای این منظور، نینتندو سیاست های سختگیرانه ای را برای شرکت های توسعه دهنده شخص ثالث (به غیر از شرکت های نینتندو) به شرح زیر تعیین کرده است.

  1. نینتندو بر تولید کارتریج‌های بازی تسلط داشت و شرکت‌های بازی موظف بودند برای ساخت بازی قرارداد امضا کنند.
  2. هر توسعه دهنده شخص ثالث فقط مجاز به انتشار 5 بازی در سال بود.
  3. توسعه دهندگان شخص ثالث باید حداقل 10000 کارتریج را قبل از تولید سفارش می دادند.
  4. هر بازی باید استانداردهای نینتندو را رعایت می کرد وگرنه منتشر نمی شد.
  5. در نهایت تمامی بازی های ساخته شده برای NES به مدت دو سال به صورت انحصاری برای نینتندو منتشر شدند.

این دستورالعمل ها نینتندو را در موقعیت قدرتمندی قرار داد و آن را به کنسولی بی نظیر در بازار کنسول های خانگی تبدیل کرد. همچنین با رعایت قوانین شرکت های بازی سازی، بازی ها از کیفیت قابل قبولی برخوردار شدند. مایکروسافت، سونی و نینتندو امروزه برای کنترل کیفیت بازی ها و ارائه محتوای باکیفیت به خریداران از دستورالعمل هایی مانند این که پیچیده تر و دشوارتر است استفاده می کنند.

1. مگنو ادیسه

کنسول بازی Magnavox Odyssey

سال عرضه: 1972

کنسول اصلی Odyssey اولین کنسول خانگی در تاریخ است که توسط Magnavox در سال 1972 عرضه شد. این کنسول یک سیستم ساده با کارتریج های خاص خود بود و 29 بازی برای امتحان وجود داشت. این کنسول همچنین اولین لوازم جانبی کنسول بازی جهان را معرفی کرد. تجهیزات ساده ای مانند چراغ شکار اردک در سری بازی های Time Crisis در آن زمان بسیار سرگرم کننده بود.

اگرچه تولید کنسول Odyssey در سال 1975 متوقف شد و تنها 33000 دستگاه تولید و فروخته شد، اما تأثیر آن بر صنعت بازی های ویدیویی غیرقابل انکار است. آتاری، کولکو و همه شرکت‌های دیگر پس از آن تصمیم گرفتند وارد بازار کنسول‌های خانگی شده و به موفقیت برسند. بنابراین Magnavox Odyssey را می توان نقطه شروع همه این تأثیرات دانست. نمونه اولیه کنسول در حال حاضر توسط موسسه اسمیتسونیان در موزه ملی ایالات متحده است.

کنسول های واجد شرایط برای این لیست؛

سگا جنسیس: سگا با کمپین تبلیغاتی و معرفی بازی خلاقانه سونیک با نینتندو رقابت کرد. با طراحی جدید دکمه های کنترلی، بازی های مبارزه ای سگا جنسیس به یک رویا برای گیمرها تبدیل شده است.

پلی استیشن 2: اولین کنسول بازی با پردازنده گرافیکی باکیفیت و با نوآوری های خود دنیای بازی های آنلاین را ارتقا داد. این پرفروش ترین کنسول بازی خانگی در تاریخ است و اولین سیستمی بود که به عنوان پخش کننده DVD مورد استفاده قرار گرفت.

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - بررسی و پیش نمایش | ای بی سی مگم

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا